Jump to content

Endring av faktor i Magnum1 ?


Bromark

Hva bør den nye faktoren på magnum1 være?  

159 members have voted

  1. 1. Hva bør den nye faktoren på magnum1 være?

    • Uendret
      110
    • 185
      6
    • 180
      21
    • 175
      9
    • 170
      9
    • 165
      1
    • 160
      3


Recommended Posts

Bare pass på å kjøpe skikkelig Magnum amo da, og ikke utvannet hestepiss i 38sp styrke. 8)

 

Det er ikke Gull alt som glimrer (eller det er ikke alt som har skikkelig futt, fordi om det er merket 357m). :wink:

 

Og der er det utfordringen for tilhengere av kjøpe amo ligger, å velge amo som i forhold til jobben en ønsker den skal gjøre. Faktisk gjør det den skal.

 

For å sette det litt på spissen.

Det er ikke verre enn det er for storviltjegre, som skal kjøpe amo som holder kravet til storvilt. Der også finnes det amo som ikke holder mål, men ingen klager over den problematikken.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 264
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Men det er da slik att det fortsatt finnes plenty .357 patroner som holder kravet i en standard 6 tommer. Hvilke som går og hvilke som er for svake vil raskt bli kjent i skyttermiljøene. Alle trenger ikke nødvendigvis å kronografere alt av ammo som finnes. Seriøse våpenhandlere vil og antagelig ha god kontroll på hva som holder kravet. Det å påstå att det nærmest blir ett krav å lade selv er en smule overdrevent mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

vorfor skal det være nødvendig å kontrollmåle en magnumlading?

Når jeg kjøper en eske med .357 magnum så går jeg faktisk ut fra at denne ammoen ikke er ladet ned mot svak .38 ladning... Altså burde det være sånn at ammo merket med magnum fra butikkhylla faktisk ER magnum!

 

Men det er jo ikke sånn i virkeligheten Woff!

Noe fabrikk ammunisjon er ladet skikkelig svakt, noe skikkelig sint. Magnum er ikke et definert begrep i skyteverden egentlig. Det er ikke et minimums krav for å trykke "magnum" uten på pakke. Det er et nanv man fant på for at det skulle høres tøft ut.

Med din logikk burde jeg nå bestille 1000 skudd med magtech .357 magnum cowboy loads og skyte magnum 1 lovlig med en faktor som knappt holder til militær...

 

Et annet eksempel er Fiocchi .44 mag som føres av bla XXL, de har en ladning med 240gr SP kule og en med 200gr bly SWC kule. Sist nevnte er en mye slapper ladning og patron en den første. Men det står .44 magnum på begge pakkene.

Link to comment
Share on other sites

Dere som lader ammo selv... Når dere kjøper en boks med krutt, står det noe på boksen om kruttets beskaffenhet / brennhastighet... Jeg går ut fra at dere faktisk TROR at denne merkingen er korrekt?

 

 

Ja, jeg driver med hjemmelading. Og til og med støper selv nesten alle de kuletypene jeg bruker.

Men når jeg lader så går jeg ut ifra merking på kruttboks, dvs hvilken krutt-type (N-340, N-350, N-105...osv) Og finner en egnet ladning i ladetabell til den kulevekta som skal brukes. I magnum er minstevekta på kula 140grs.

På kruttboksene så står det at produsent anbefaler bruk av ladetabell av nyere dato, for brennhastighet kan variere littegrann. Derfor vil jeg kronografere noen skudd fra hver lot jeg lader selv. Og selvfølgelig en sjekk før NM. Og avtrekksvekta blir også sjekka, for å se om dette er innenfor gjeldende regelverk.

Jeg hadde gjort tilsvarende for hver lot av fabrikk ammo jeg måtte ha kjøpt inn, hvis jeg ikke hadde ladet selv.

Kronografere bør man gjøre uansett faktorkrav, uansett om det er kjøpeskudd eller hjemmelading , samt sette seg inn i regelverk. Det var faktisk noen som dukka opp på et magnum-NM for et par år siden, med alt for lette kuler...

 

Og ut ifra den testen som ble henvist i det første innlegget i denne tråden, så varierer faktoren på kjøpeskudda på de forkjellige våpnene. Derfor mener jeg det er viktig å få kronografert ammo med det våpnet som skal brukes, og ikke stole på hva andre har oppnådd.

 

En annen ting er at ammo bør betraktes som ferskvare.... Det som var over faktor da skudda ble kjøpt inn/ladet opp, kan etter noen år være slappere. Det samme gjelder hvis kruttet har blitt lagret en stund. Dette er jo også en grunn til å kronografere, for å forvisse seg om at ammo holder seg over den faktoren det måtte bli.

Men dette med faktor og kjøpeskudd, gjelder ikke bare for magnum. Hvert år så ser vi at enkelte skyttere blir diska i millitær-felt, hvor den ene av grunnene var fordi ammo ikke var sjekket.

Link to comment
Share on other sites

Er det virkelig så ille at ansvaret for at ammo holder kravet hviler på skytteren?

Men i helga arrangerte klubben min MNM (midt norsk mesterskap) i Mag 1 og 2, og såvidt jeg husker var det tre stk som ikke holdt faktor, en fabrikk Fiocci 142gr kule 187 i faktor fra en 6"Smith, en hjemmeladd med

189,7 i faktor(han trodde kula var 190gr, men viste seg å være 175) og en som kronograferte før start(hjemmeladning) og startet ikke da ammoen ikke holdt kravet.

Å godkjenne fabrikkammo tror jeg ikke er veien å gå, individuelle forskjeller på våpnene kan være så store at

et våpen kan være uegnet uansett ladning.

Vi skjøt forøvrig over to kronografer, og tallene fra den som ga høyest hastighet ble brukt.

Klubber som arrangerer Mag 1 og 2 stevner kunne gjerne ha stillt en kronograf til disposisjon slik at skyttere som ikke kjenner faktoren kunne sjekket dette før start.

Skjøt forøvrig selv med en 4" Smith og ble kronografert til 200 i faktor(hjemmeladd)

Link to comment
Share on other sites

Var selv på det stevnet, og var nervøs for å bli tatt ut med min utestede ladning (som forøvrig holdt ca 205 i faktor da jeg kom hjem, puh!). :wink:

 

Men jeg var fult ut forberedt, på en DSQ var en mulighet om jeg ble tatt ut. Men det er en risiko man tar når en må endre på en ladning natta før ett stevne. Hadde jeg blitt tatt ut, og ladningen hadde vist seg å ikke holde faktor. Hadde jeg uansett ikke hatt noen andre enn meg selv å skylde på.

 

Jeg klarer ikke helt å se noe problem ved dette, med ett untak.

Og det er at jeg skulle ønske at alle som avholder Mag stevner, stilte opp med faktor måling.

Link to comment
Share on other sites

At det er stor forskjell fra våpen til våpen er det lite tvil om.

Jeg sto for det mesta av faktortestingen i Dalaråa sist helg.

Kan nevne to brødre som nylig hadde kjøpt hver sin Smith 629, med 8 3/8 løp.

Under testing fikk den ene 299 i faktor, mens den andre fikk 277 i faktor.

Det ble skutt med samme hjemmelade skudd i begge.

Begge våpnene var urørte og helt orginale.

Da våpnene ble sammenlignet, viste det seg at klaringen mellom tønne og løp var mye større på den med minst faktor.

Så det er ikke bare i Mag 1 at en må passe på.

 

Personlig syns jeg at vi kan kreve at de som skyter mag 1&2 sjekker faktoren på sine våpen og ammo.

Uansett om det er kjøp ammo eller hjemmeladet.

Link to comment
Share on other sites

Personlig syns jeg at vi kan kreve at de som skyter mag 1&2 sjekker faktoren på sine våpen og ammo.

Uansett om det er kjøp ammo eller hjemmeladet.

 

Er ikke noe større behov for egentesting av dette, enn det er for å sjekke at avtreksvekta er innenfor grensa . . . :roll:

 

Er en normalt oppegående,, er det klart at en stiller ikke på stevne, med noe som du er i tvil om er innen for reglementenes krav :D

Link to comment
Share on other sites

Men det løser ikke problemet !

Som det er belyst noen ganger her, kan selv fabrikknye våpen slite dersom f.eks. klaring mellom tønne og løp er i øvre grenseland.

Vi snakker ikke om våpen med direkte feil, men om produksjonstoleranser.

Da kan enkelte våpen, spesielt i Mag 1 slite med fabrikkammo.

Jeg hadde et våpen der klaringen var rikelig, men med rett kule og krutt var problemet løst.

Løsningen for meg var m.a.o. at jeg lader selv og har muligheten til å tilpasse ammoen, men skal vi forlange at alle må lade selv og disponere en kronograf og en bane godkjent for magnum for å være på den sikre siden, eller skal vi tilpasse kartet etter terrenget og akseptere at produksjonstoleransene på våpen er såpass romslige at noen våpen kan slite ?

Link to comment
Share on other sites

Begynner nesten - men bare nesten :wink: - å revurdere min holdning :oops: .

 

Når jeg var på siste stevne - brukte jeg min sedvanlige Frontier 158 gr. - som aldri har gitt mindre enn 210 i faktor - på min kronograf.

Uansett temperatur.

 

Jeg er også blitt plukket ut på et par NM - og det har holdt ganske godt.

 

På stevnet i Sunndal (ble som normalt plukket ut :lol:. Ser vel på meg at jeg er den som prøver å touche kravenes minstemål :lol: ) - ble målingen 193.

 

Ladningen var N110/15 gr..

Med 15,5 gr. - har jeg samme hastighet, men selvsagt med mer trykk/rekyl - så det er ikke mer å hente der.

 

Det betyr at jeg må bruke endel timer på å veie kulene (som ble målt til 1 grain mindre enn oppgitt), og ikke minst diameteren på de - for å få en sikker ladning.

 

Gidder jeg dette - da jeg skyter max. 4 Mag-stevner i året :wink: - inkl. et evt. NM.

 

Men antar at blykuler kanskje kan gi mer stabilitet :)

 

Og det betyr - nye timer med prøving/testing :?

 

Samt - å skyte opp de 1000 jeg har ladet til stevner.

Men - trening blir det jo aldri nok av :)

Link to comment
Share on other sites

Hjelper lite med 180 grains bly kuler for de som skyter fabrikk, og det er nettopp dette som er problemet. Se for dere ett scenario der vi ikke fikk ladet ammunisjon, feks at det ikke var tilgang på tennhetter eller krutt og dere måtte ut å handle ammo over disk. Det er her problemet er lokalisert, og det er her vi må legge argumentasjonene.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat det med problem med tilgang på ladekomponenter, synes jeg ikke holder. Når det har vært "tørke" på komponenter, har heller ikke tilgang på fabrikk ammo vært av det beste, generelt tror jeg det er mye enklere å få tak i tennhetter, enn 357 mag ammo. Det hender riktignok at tilgang på Federal 100 etter er problem, men alternativene m.h.t. følsomhet i tunede revolvere, er normalt like gode, eller bedre enn mye av fabrikk ammo hettene. Det finnes da 180 grs fabrikk ammo også, men det vanligste er nok 158.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...