Jump to content

Kva kule har du fått dei finaste slakta med?


Linduvarri

Recommended Posts

Hei, litt uvanleg spørsmål frå denne kanten, (men ting kan jo sjåast frå fleire sider :wink: ), men :

 

- kva kule/kaliber har du fått dei finaste slakta med, uavhengig av kaliber?

 

For min del har Lapua Mega, Woodleigh Weldcore og til dels Nosler Accubond vore gode i så måte, kaliber 300 win mag.

 

Det same kan seiast om Mega 10,1 gram og 10,1 g Oryx i .260 Rem.

 

Dette gjeld uansett om viltet har vore elg, rein, rådyr eller hjort.

 

Dei styggaste slakta eg har sett har vore med Hornady Interlock (i Elite), uansett kaliber. Har sett mange hjortar felt av andre i jaktlaget med dednne kulai ymse std. kaliber, og resultatet er fullt på høgde med det verste eg sjølv har prestert med 300 win. Samt ein hjort eg sjølv skaut med Remington Core-Lokt 9,7 gram i 7x57R.

 

God 17. mai!

 

Lindu

Link to comment
Share on other sites

De fineste slaktene har jeg fått med swift A-frame. 165 grn i 308.

 

Har ikke skutt så mange dyr med Swift at jeg skal være skråsikker, men du spurte jo...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Interessant spørsmål. Men feil vinkling.

 

Las om ein svenske som sa at på elgjakt hadde du kun bruk for heilmantel. Rett plassert, så dett elgen. Og klarer du ikkje å plassera kula rett, burde du heller ikkje gå på jakt. Sa han.

 

Tilbake til det du spør etter: Har alltid vore tilhengjar av "Forbedret elite" som eg ikkje får kjøpt lenger. Brukte 30-06 Oryx siste sesong, og pene slakt. Meir splintrar med "Eliten", ja. Men kor viktig er dette.

 

Men som sagt, overfokusering på lite kjøtskade er ikkje bra. Viktigast er nok kuleplasseringa.

 

Solheimen har rett!

Link to comment
Share on other sites

Ja, ja, angrar på at eg starta tråden. Om de meiner spørsmålet har "feil vinkling" eller skal fortelja meg at heilmantel er best, så var det ikkje det eg trengte å få vita. Var berre nyskjerrig på om nokre hadde røynsle over tid som kunne seia noko om dette.

 

Puh! :?

Link to comment
Share on other sites

Fortvil ikkje Linduvarri! For no er det vel kun underskrivne som har trekt inn heilmantel og antyda "feil vinkling" på problematikken....

 

Men som Solheimen skriv: Kula som ekspanderer minst gir nok det "penaste" slaktet. Suverent best er nok heilmantel, like it or not.

 

Men for å gå inn i DIN vinkling: Oryx 30-06 ser bra ut. Har ikkje erfaring med andre av de moderne kulene med mellomvegg og greier, men tippar at også desse er bra. Kaliber og krutlading er også viktig.

 

Beklagar viss eg har skjemt ut debatten slik at Linduvarri ikkje fekk dei svara han håpa på.

Link to comment
Share on other sites

Flott emne du tar opp Linduvarri. Når det gjelder elg er jeg blitt tilhenger av Trophy Bonded. Har fått penest slakt med dem i 180 grs kule med kaliber 30-06. Brukte før Norma Nosler Partion og det ble en del søl og mye bortskjæring av kjøtt. Har en del kuler i Barnes X (MRX) i 165 grs som jeg skal prøve å få ladet opp til høstens elgjakt. Hadde vært spennende å fått sett hvordan disse kulene oppfører seg i en elg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt et tyvetalls hjortevilt, ikke mye å basere erfaringer på, men har likevel sett hva jeg har tro på og ikke.

 

Det jeg er best fornøyd med er Oryx, tung kule for kalibret i lav fart. Har skutt både elger og rådyr med denne kula i .30-06 og .338 WinMag. Gjennomgående lite kjøttødeleggelser og lave fluktstrekninger, men tror ikke en bør lade denne kula for hardt.

Har kun skutt rådyr med Woodleight 220 grs i .30-06, men de kulene lovde såppas bra at de skal få prøve seg på elg og gris fremover.

 

Det verste jeg noen gang har sett er vilt, uansett hva, skutt med billige Partizankuler.

Link to comment
Share on other sites

Dette er et heftig omdiskutert tema som man aldri blir enig om. I det lange løp er den kula som legger dyret raskt i bakken hver gang treffet sitter i nærheten av der det skal, den som gir minst ødeleggelse. Et par kilo ekstra pr elg å skjære bort, lønner seg lenge foran den ene som en dag ikke blir liggende fordi kula ikke gjorde nok ugangn inni der med et halvgodt treff.

 

Mange mener fluktstrekning har mer å si for kjøttkvaliteten enn det lille ekstra som går bort av ei kule som gjør mye skade.

 

Men igjen, så er det den berømte situasjonen der i halvdårlig kule vinkler av bogknuven på storoksen alle drømmer om, ikke trenger langt nok inn og trofe og kjøtt løper langt og lenge.

 

Smaken er som baken. Min teori er å finne balansen mellom ei som er porøs nok til å ekspandere i et rådyr, men allikevel soid nok til elgen. Dermed har en så få variabler å gjøre seg kjent med, og konfidensen til utstyret gir bedre treff, som til sist er det som bestemmer om elgen blir liggende eller ikke. Og da bør den være billig nok til at man har råd til å trende med den, både ut til sin personlige maksgrense på friske dyr, men videre ut til der du ser. For du vet heller ikke når du får et dyr svingende forbi på adskillig lengre avstand, som er skamskutt på naboposten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker overhodet ikke på dette med kjøttødeleggelse.

 

Dyret skal ned!

 

Og jeg bruker gjerne skudd nr. 2 også jeg :wink: - selv om jeg tror at førsteskuddet er bra.

 

Bikkje har jeg - men for å unngå evt. ettersøk - lar jeg heller noen kilo ekstra gå med.

For et ettersøk - kan bli mislykket/drøye ut osv.

Link to comment
Share on other sites

Skyter du på halsen, er det ikke så nøye hvilke kaliber eller kule du bruker, så lenge du oppfyller kravet om anslagsenergi :wink:

Det skal man ikke gjøre IvoRei. Det kan få fatale følger hvis dyret vrir på nakken i skuddøyeblikket. Husk på at du skriver på et forum som alle kan lese, både de med jakterfaring og de uten :wink: . Vi som jegere har et krav på å holde oss innfor loverket.

Link to comment
Share on other sites

Som Sako .308 er inne på så er XP3 en kule som lager fine slakt. Har brukt denne på rådyr og hjort med de fineste slakta og det beste av alt at dyret ligger på skuddplassen. Kun skutt 5 hjort og 3 rådyr fra 25 til 110 meter med denne kula 180grain i 30.06. Desverre så får jeg ikke tak i denne til hjemmelading, noen som vet om den er i handel?

Link to comment
Share on other sites

 

Smaken er som baken. Min teori er å finne balansen mellom ei som er porøs nok til å ekspandere i et rådyr, men allikevel soid nok til elgen. Dermed har en så få variabler å gjøre seg kjent med, og konfidensen til utstyret gir bedre treff, som til sist er det som bestemmer om elgen blir liggende eller ikke. Og da bør den være billig nok til at man har råd til å trende med den, både ut til sin personlige maksgrense på friske dyr, men videre ut til der du ser. For du vet heller ikke når du får et dyr svingende forbi på adskillig lengre avstand, som er skamskutt på naboposten.

 

Enig!

Og etter min mening kombinerer barnes TSX/MRX dette på en fortreffelig måte. Dette er de mest ekspansjonvillige og blant de aller mest solide kulene på markedet.I normal 3006 hastighet ekspanderer de fint ut til nesten 500 meter.

Mange har dessverre en missoppfatning om disse kulene, og tror at de trenger stor hastighet for å ekspandere.

De ødelegger lite kjøtt, og legger viltet raskt i bakken.

Dessuten er de svært presise i de fleste våpen.

 

Men ville vært litt betenkt med å bruke disse på fjellet, da rikosjett faren er noe større med disse enn med blykulene.

 

Ellers synes jeg også Hornady interbond kombinerer ovenfornevnte på en flott måte. Lite kjøttødeleggelser, legger viltet veldig fort i bakken, har en ekstremt god BC og er svært presis i mine våpen (3006, 180 gr IB) Har skutt ihjel ei skadet elgku med denne kula på nesten en halv kilometers avstand, med flott effekt og ekspansjon.

 

Når det gjelder spørsmålet tror jeg A-fame er den som gir aller minst kjøttødeleggesle, men min erfaring er at denne også ofte gir lange fluktstrekninger (erfaring basert på 30 cal samt en bekjent som bruker den i 270 win)

Link to comment
Share on other sites

Pappsen har no i seinare tid berre brukt Federal sine, Trophy Bonded 165 Grs. Veldig bra resultat med dei skota der, selfølgelig er dei litt dyre men ein slepp store øydeleggelsar ved bruk av den kula. Noko som igjen, kan bli enda dyrare. :)

Link to comment
Share on other sites

Skyter du på halsen, er det ikke så nøye hvilke kaliber eller kule du bruker, så lenge du oppfyller kravet om anslagsenergi :wink:

Det skal man ikke gjøre IvoRei. Det kan få fatale følger hvis dyret vrir på nakken i skuddøyeblikket. Husk på at du skriver på et forum som alle kan lese, både de med jakterfaring og de uten :wink: . Vi som jegere har et krav på å holde oss innfor loverket.

 

Jeg skal ikke krangle med deg Falk, for du har sikkert mye mer erfaring enn hva jeg har :) Men har du sett noen av jaktfilmene "Dianas Stier"? Jegeren der, er svenske Thomas Ekeberg. Han har lagt ned noen rådyr, for å si det sånn. I mange av filmene skyter han dyret i halsen, og forklarer at det er et enten-eller-skudd.

 

Det er jo heller ikke ulovelig, men den gamle jegerprøveboka beskrev det som "etisk forkastelig" å sikte på nakke/hals bare for å spare kjøtt. Jeg er ikke enig, men jeg skal ikke gnukke på det, eller oppfordre noen andre til å gjøre det. Det var ment med et hint av ironi :wink:

Link to comment
Share on other sites

De to styggeste slaktene jeg har sett er en liten kolle skutt i bogen med oryx i 6.5x55, det andre er en kolle skutt i bogen men 165gr Swift A-frame i kaliber 30-06.

Peneste slakt var bukk skutt i bogen med 286gr. Alaska i 9,3x62.

 

Tror hastighet og plassering av skuddet har mer å si enn kulekonstruksjon når det gjelder kjøttødleggelse og hvor langt dyret går etter skuddet.

Link to comment
Share on other sites

Enig i det og.

Men... Trådstarter lurer på hvilken kule som gir de peneste slaktene.

Det finnes utrolig mange andre faktorer som påvirker dette resultatet også, og en som er vel så viktig som de du har nevnt er feks stressnivået til dyret i skuddøyeblikket.

 

Men hvis du ser bort ifra skuddplassering, hastighet, stressnivå, kaliber osv så er det nok forskjell på kulene ifht hvordan slaktet blir seende ut.

Link to comment
Share on other sites

tunge kuler i lav hastighet er vel bedre en lette i stor fart. når man skal bedømme slakt så spiller vel situasjonen før skuddet veldig inn. skyting ietter en lang gå los gir mer blod utredelse enn en elg som kommer beitende. det er mange ting som teller inn. vet det er mange som roser lapua, og jeg har ingen gode erfaringer :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ser her at mange har positive erfaringer med XP3. Det hadde jeg også helt til vi begynte å skyte elg med de. Presisjonen var upåklagelig, men etter å ha sett resultatet på slaktene ( 20 elger) skutt med 150gr 308 og 180gr 30.06 var vi lite imponert. Det var i mange av dyrene stygge utgangssår, og kulene hadde endret retning inne i dyret. Med retningsforandring så mener jeg ikke bare litt heller. Jeg personlig tror denne kula blir for tung bak slik at den tipper litt for lett når den treffer. Vi hadde også en kalv med slaktevekt på 30kg....som ble skutt med 308 på 40m. Det var helt rent skuddfelt, den lille tassen sto med bredsiden til og kula traff rett bak bogen. Den gikk ca 10m før den stupte og det meste så bra ut helt til vi skulle ta ut vomma. XP3 kula hadde mistet "vingene" og disse hadde flydd i alle retninger. Vomma var fullstendig revnet, spiserøret var av og indrefileen var flerret opp av en av "vingene" som vi fant igjen på innsiden av låret. Hele elgen var et eneste søl.

Noen av slaktene var også pene, men flertallet bar preg av at kula levde sitt eget liv inne i dyret.

Kommer aldri til å skyte på matvilt med XP3 igjen.

Link to comment
Share on other sites

150grn Accubond, lada til ca 800ms har gitt til nærma ingen kjøtt ødelegelse for mitt slakt. Verdt å merke seg at jeg da altid setter skuddet rett bak bogbeinet!

 

Motsatt av min erfaring, eg opplevde mye søl med desse.

Men eg treffer alltid i bogbeinet.

Link to comment
Share on other sites

Synes dette er et interessant tema å diskutere. Kuleplasseringen kunne selvsagt vært diskutert i en annen tråd, men vi har da etter norsk oppfatning av hvordan storviltjakten skal foregå ikke så mange steder å velge mellom når kuleplasseringen skal diskuteres. Forøvrig tror jeg alle som vurderer helmantel til storviltjakt her til lands skal ta seg en titt på loven...

 

Jeg har selv god erfaring med 200grs A-frame i .300 win mag. Dette er ikke brukt på en mengde dyr, men har gitt et strålende resultat med fint slakt med lite kjøttødeleggelse og kort utras.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

skjønner ikke dette med at det er så mange som skryter av presisjonen til xp3.

var å fyrte av noen skudd idag, Remington umc samler som bare det, nesten hull i hull.

men xp3 går overalt på skiva, noen som har opplevd det samme?

har kaliber 308 forresten =)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har etter hvert gått over til Lapua mega. Syns den gir ok slakt. Har brukt den noen år nå. Før den brukte jeg veldig mye Vulkan og var godt fornøyd med den og. Bruker både 6,5 og 3006.

Link to comment
Share on other sites

.22lr og hodeskudd gir dei finaste slakta

.22LR på storvilt? Unnskyld meg?

 

 

Du forstod ikke ironien i den ??

Problemet er at dette temaet har vært debattert 1346 ganger tidligere. Alle kuler over en viss kvalitet i et kaliber, virker tilnærmet likt under like forhold. Det er PLASSERINGEN AV SKUDDET OG SITUASJONEN SOM ER AVGJØRENDE I 96,437% av tilfellene, ikke hvem som har laget kula. Så enkelt er det bare, og til de som ikke har forstått det så er det bare å si : De har ikke skutt nok dyr enda, til å forstå det.

 

Det vi godt kan dele erfaringer om, er hvordan ei kule holder sammen, diameter på soppen etc. Og eventuelle kuler som går i splint (tusen biter) ved treff o.l. Setter man skuddet riktig så er det vanskelig å finne dem igjen i viltet, de går rett igjennom. Derfor kan det være lurt å teste kuler i andre ting, f.eks. is, gelantin m.m.

Link to comment
Share on other sites

Jo, legger man kula rett bak bogen, fungere nok det meste. Heller dog til loddede kuler etter at de kom på markedet.

Woodleigh Welcore PP 165 grs. er ei god kule i .308w- fart. Både rådyrbukker og hjorter har fine slakt.

Men må gjenta at Mega 185 grs. i .308 w-fart også har fungert tilfredsstillende.

Link to comment
Share on other sites

Du forstod ikke ironien i den ??

Problemet er at dette temaet har vært debattert 1346 ganger tidligere. Alle kuler over en viss kvalitet i et kaliber, virker tilnærmet likt under like forhold. Det er PLASSERINGEN AV SKUDDET OG SITUASJONEN SOM ER AVGJØRENDE I 96,437% av tilfellene, ikke hvem som har laget kula. Så enkelt er det bare, og til de som ikke har forstått det så er det bare å si : De har ikke skutt nok dyr enda, til å forstå det.

 

Ironi/sarkasme er ikke lett å legge merke til pr. standard IP/TCP ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...