Jump to content

Oppbevare sluttstykke i våpenet?


Eriksjon

Recommended Posts

Høres ut som sviktende load-out-rutiner hos din kamerat. Jeg har nok klart lignende selv (ikke fullt så ille, men har f.eks. reist hjemmefra uten tofot). Det er gjerne en grei påminnelse om at dersom man skaper gode rutiner, er problemet ikke-eksisterende. Med andre ord; lag en liste på hva du trenger, og bruk den når du skal pakke sekken før du drar på banen.

Link to comment
Share on other sites

I forbindelse med ALL skyting i DFS (også skyteprøve for storviltjegere) gjelder denne bestemmelsen fra 1/1 - 15:

Skytterboka pkt. pk.t 8.122 Bæring av våpen, gis følgende innhold:

Ved bæring av våpen utenfor standplass, når dette ikke er i futteral eller i koffert, skal alltid munningen peke opp. Sluttstykket skal være i bakre posisjon eller tatt ut. Sluttstykkeadapter i rødt materiale kan benyttes for å beskytte låskassen. Løse magasiner skal ikke være i våpenet. Magasinadapter i rødt materiale kan benyttes. Det tillates å benytte ekstra reimfeste foran på våpenet, for feste av bærereim i våpen med reimfesteskinne.

Regelverket gjøres gjeldende fra 2015.

Hvordan dette skal tilpasses kombivåpen/drillinger, og spesielle konstruksjoner som Blaser o.a., gjenstår å se.
Link to comment
Share on other sites

Ser ikke problemet; sluttstykket i bakre stilling funker da på R93/R8, og for knekkvåpen gir det seg selv.

 

Å få karene som ikke har hatt rifla ut av futteralet siden november i fjor til å følge reglene blir framdeles like utfordrende som før, de har da alltid behandlet Remington-mauseren i 7,92Nato slik som han bæssfar lærte de etter å ha skutt 17 tyskere (alle med hodeskudd så klart!)......

Link to comment
Share on other sites

Ikke glem tomhylsa fra siste elg/hjort/rådyr som popper ut når elitejegerne åpner sluttstykket for første gang på 7 mnd, når det er tid for den j..... oppskytinga. :lol: Magasinet er også fullt, med unntak av det skuddet som ble ført inn i kammeret ved siste jakt. Skytterlagets blyspiss, alltid en plage når de bytter merke, da må jeg få satan til å hjelpe meg å stille på dette hightech kikkertsiktet.

 

Omtrent slik er det hos meg ja. Rifla bæres vannrett forresten og fingeren skal ALLTID være på avtrekkeren i god speider stil. Alltid beredt.

 

 

Hva jeg gjør? Oppbevarer sluttstykket i børsa, vet da f.. ikke hvordan man får ut dette. Det er nemlig en grunn til at noen kaller seg børsemakere. :!:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...