Jump to content

den store hoggormtråden


PederR

Recommended Posts

Norge omtales ofte som steinrøysa, men si meg, dyrker dere bokstavelig talt i steinrøysa hos dere? :mrgreen:

 

Jeg er bare glad jo lenger tid det tar mellom hver gang jeg ser faenskapen... Vi er veldig heldige hjemme, har ikke hoggorm hverken i bygda vår, eller på setera. I tilstøtende bygder og seterområder er det imidlertid en del.. :(

Tror det har sammenheng med realtivit tørt jordsmonn, og lite røyser? Lite smågnagere hos oss i alle fall. Og mye maur. Hørt rykte om at hoggorm og maur ikke går så godt i lag? Er det tilfelle? Jeg vil mye før sitte på bukkepost og dele posten med mye maur, enn å sitte stille og se hoggormen komme kveilende forbi...

 

I Østfold har jeg imidlertid ramla over de tidt og ofte. Spesielt på gammel kulturmark som ikke har vær pløyd på ei stund. Ganske logisk egentlig, for der er det ofte mye mus.

Link to comment
Share on other sites

Like selvsagt som at ormen kryper ut i åpent lende, kommer de tradisjonelle frasene om at huggormen er fredet.

Det er ikke noe spesielle overbeskyttende lover knyttet til huggorm, den er bare fredet, akkurat som andre dyr som ikke har noen jakttid. På lik linje med padde, pinnsvin og spurv med andre ord.

 

Jeg står hardt på bremsen dersom det er en huggorm en meter foran bilen 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En kompis kom på besøk i dag. Da lå det en svær hoggorm ved siden av garasjen. Antakelig en hun, og antakelig da også unger i nærheten...

 

Det er et problem på tomta mi fordi det løper unger barbeint rundt, og fordi de kan krype rett inn i hundegården og hundehuset evt. Elgbikkja overlever sikkert et bitt, men dachsen går det dårligere med. Hun ble bitt i ung alder, og dyrlegen sa at det var såvidt han klarte å redde henne. Hvis jeg slipper inn bikkjene i hundegården om morgenen og drar på jobb tror jeg hun er kald om ettermiddagen hvis hun blir bitt.

 

Derfor har jeg et spørsmål:

Er det noen som har noen råd om hvordan man kan holde hoggormen unna tomta? Jeg bor inntil skogen, med en bekk og en skråning som sikkert har plenty med hoggorm mat...

Finnes det feller som fanger hoggorm? Jeg skal jo selvsagt ikke ta livet av den...bare flytte den litt... :wink:

Eller er det noe jeg kan legge ut?

Link to comment
Share on other sites

Hørte at det kunn væra lurt å sette opp en liten eller stor vind viser, slik and med propell på :mrgreen: grunnen var at når den gikk så ble det litt vibrasjoner i bakken som orme skiten ikke liker,,,,,ergo skyr unna,,,,,,, vurdert det her hjemme,,,,,men har en urfordring,,,,,,mangler vind :wink:,,

 

men sette opp en liten kant på 40-50 cm rundt hele hundegården kan kanskje være like effektiv.,,,,

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker hoggorm, men har stor respekt for dem. Klart det kan bli et problem hvis det renner over av hoggorm rett utenfor stuedøren, men for de fleste av oss så går det an å ta hensyn til at vi lever i et land med variert dyreliv. Det virker på meg som endel mennesker hater hoggormen og vil ta livet av så mange som mulig (nei, jeg sikter ikke til noen her inne!) Skal man ha tillgang til naturen mener jeg at man må visse forhåndsregler, akkurat som når man utsetter seg daglig for en mye større fare dersom man kjører bil. Da er det lurt å bruke bilbelte 8)

 

Blir litt oppgitt når f.eks turgåere og bærplukkere blir helt ifra seg hvis de ser en hoggorm. Det blir litt som han som klagde til kommunen på bråk fra skytebanen, enda han nettopp hadde flytte inn i nabolget og skytebanen hadde vært der i over 100 år :lol: Vi må bare respektere at i nature finnes det farlig dyr, og farlig sitvasjoner oppstår. Med sunn fornuft går det nok like bra for oss som alle de som har taklet dette "problemet" siden mennesket og hoggormen først møttes i dette landet.

Link to comment
Share on other sites

Nåja, man trenger ikke å gjøre noe mer ut av det en nødvendig. Alt vilt er i utgangspunktet fredet, det er de jaktbare artene som er unntaket og ikke omvendt. så fredet betyr i utgangspunktet ikke noe annet enn "ikke jaktbar". Det finnes selvfølgelig mange sårbare og truede arter, men hoggorm er ikke en av de (slettsnok er eneste reptil på rødlista 2006). Om mulig bør man finne ikke-dødelige løsninger på slike konflikter, men jeg kan ikke forstå at det er noen alvorlig faunakriminalitet å beskytte dyr og familie mot huggorm når de dukker opp.

Link to comment
Share on other sites

Fredet ja, men når den er til fare for helsa til dyr og mennesker...da... Har hatt en del rundt hytta mi, og di slår jeg ihjel :evil: . Må da kunne ha bikkja i bånd på tunet :?: Har fått meg valp, og da vil jeg nødig se ormen der, selv om jeg syns det er et fascinerende lite kryp.

Link to comment
Share on other sites

Fang dem, reis og slipp ett egnet sted, :D Har ormen klart det så har dem løpt så fort dem kan fra dere,, Skall ikke være en fordel for jakten på ormen at du kan gå den inn. Har selv en del orm, med hunder, katt og barn ikke problem, har blitt bitt selv den døde heller ikke :) Mye styr ute så den er ikke så ofte og se på tunet men den er ikke langt unna. Lite mus her det er bedre.

Link to comment
Share on other sites

Håper de :twisted:

Reptildyr er noe av de kuleste som er;)

Har fanget et par med pinner og bøtter;)

...helt enig...

Hoggorm er jo fredet...noe bikkjene ikke er...hoggormen må jo bare få bite bikkjer og barn... NOT! :evil:

 

Er vel lov å fange den i en bytte og kose litt med den?.. damer er vel også fredet, men drar de inn huse gjør nesten alle:D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har hatt flere katter,

En av de drepte hoggormer hele sommeren, stort sett lekte med dem til hun var lei, og så et bitt i nakken og så var det ikke gøy mer. Vet ikke om hun ble bitt, men viste aldri symptomer på noe.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Derfor har jeg et spørsmål:

Er det noen som har noen råd om hvordan man kan holde hoggormen unna tomta? Jeg bor inntil skogen, med en bekk og en skråning som sikkert har plenty med hoggorm mat...

Finnes det feller som fanger hoggorm? Jeg skal jo selvsagt ikke ta livet av den...bare flytte den litt... :wink:

Eller er det noe jeg kan legge ut?

 

Pinnsvin tar huggorm. I ungdommen hadde jeg en kompis som fanget pinnsvin, og flyttet dem til bestemoren sin gård for å holde huggormen borte. Skaff deg noen pinnsvin.

 

Jeg har forresten pinnsvin på trappa hver kveld. Det spiser av tørrforet vi setter ut til katta av og til.

Link to comment
Share on other sites

Som flere er inne på, så har ikke hoggormen noe spesielt vern utover det generelle som gjelder for viltarter som ikke har jakttid.

Men det er noe underlig her. Mange sier at det er ikke så veeldig mange som blir bitt og blir syke av den, så det kan jo ikke være så farlig...

 

Dersom jeg hadde drevet med virksomheter som hadde forårsaket så mye som en eneste person på legevakta, så hadde jeg blitt anmeldt, bøtelagt eller satt inn. Men når endel mennesker knapt kan gå ut på sin egen hustrapp uten å snuble i et giftig dyr, så skal altså dette vesenet være fredet? Vi må ta inn over oss at mange i dette landet bor i områder der det finnes mye orm. Kan fellesskapet kreve at disse setter livet på spill, eller i hverfall blir syke, uten at de har rett til å ta nødvendige forholdsregler for å beskytte liv og helse? Hva med barn som bor på slike steder? Skal folk måtte flytte for å gi plass til ormen?

Link to comment
Share on other sites

Heime er jeg ikke plaget med dem, men på hytta... Jeg avliver konsekvent dem jeg kommer over på hyttetomta mi i tråd med viltlovens tekst: “Det er forbudt å fange, jage, drepe, eller skade fredet vilt. Dersom det er nødvendig for å hindre skade på person eller eiendom, er det tillatt å avlive smågnagere og krypdyr.”

 

Med person forstår jeg ungene, som ofte løper barbent rundt. Med eiendom forstår jeg bikkja..

 

Denne praksisen har resultert i at jeg er betydelig mindre plaget med orm på terassene .

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg må revurdere min holdning til det å ha katt :D

 

Det nevnes at pinnsvin dreper hoggorm`?Noen som vet hvordan? Jeg trodde pinnsvin var planteetere... Er det snakk om å rydde omgivelsene for orm før de får egne unger eller noe sånt?

Link to comment
Share on other sites

En skolevenninne av meg ble bitt av hoggorm da hun var ca. 7 år - hun hadde lekt med den, som en katt, og da den ble lei av leken, dro hun den i halen - ikke smart, verken med katt eller orm! Hun kom om sider til lege (var totalt veiløst her i området da), legen måtte skjære opp halve leggen for å få fjernet giften. Det var vel så vidt hun overlevde, og hun har nok et skikkelig arr på leggen fremdeles. Så hoggorm er ikke noen spøk for små barn. Som Raudnakke sier, det er tillatt å kverke dem i områder hvor barn leker.

 

På en tur skulle en kamerat (vel 100 kilo!) hente kvist til bålet. Han sa pluteslig "au!!, og trakk til seg handa - der var det to små nålestikk. Vi tok knivsodden og skar opp stikkene litt, han hodt handa nede i kaldt vann ei stund, så det blødde godt ut - og det var det.

Link to comment
Share on other sites

Her hjemme var det ei katte som kverka en huggorm som var ganske så lang. Fant den i hagen her, da var nakken spist nesten helt av.

 

Har masse orm rundt huset her, men er mer redd for at unga skal bli stikki av veps enn av orm... Lærer unga at dem ikke skal prøve å fange ormer men heller komme og si ifra.

Link to comment
Share on other sites

Våren 2004 var det feltøvelse på Heistadmoen der 300 rekrutter springer rundt og hiver seg ned overalt. SOP var da at om noen ble bitt så måtte dem inn til sykestuen for sjekk. Problemet var at så mange ble bitt at sanitetskapasiteten ble sprengt og deler av øvelsen ble endret/avlyst. I august var jeg ute på øvelse igjen i samme område og da var det ikke hoggorm å se lengere.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Raunakke har skjønt dette. Alt vilt er fredet, med mindre det er åpnet for jakt. Av det fredede "viltet" (altså arter som er omfattet av viltloven som feks pattedyr, fugler, krypdyr, amfibier osv) har smågnagere og krypdyr et mindre vern enn annet freda vilt. Det er som Raunakke skriver tillatt å avlive smågnagere og krypdyr dersom det er nødvendig for å hindre skade på person eller eiendom. En kan også lovlig bruke uortodokse metoder for avliving som det henvises til i Viltloven. Her er feks hjemmelen til å fange mus ved bruk av feller eller ved gift, som jo ellers er forbudt avlivingsmetode.

Her finnes også hjemmelen til å avlive hoggorm. Problemet er å definere når det er "NØDVENDIG" for å hindre skade på person. Jeg vil anta at ormebol i en barnehage kan være et eksempel, selv om noen sikkert vil si at det bare er å putte de i ei bøtte. Det er neppe lovens intensjon at alle skal være bekvemme med å plukke opp orm og slippe de laus et annet sted. Jeg tror heller ikke lovgiver ser for seg en situasjon hvor en person er trengt opp i et hjørne av en orm som ønsker å drepe en person...

Problemstillingen blir vel å definere ulike situasjoner hvor det er nødvendig å drepe hoggorm. Når det gjelder "eiendom" tror jeg Raunakke har rett. En hund er eiendom.

Link to comment
Share on other sites

I ferien hadde jeg med en ti uker gammel valp i skogen for første gang. Valpen klarte å gå rett over denne krabaten, men heldigvis uten å bli bitt. Det hadde vært for j..... å bli bitt av orm på sine første metre i skogen.

697080.jpeg

 

Grunneieren lurte på hvorfor i all verden vi ikke slo ihjel fanteriet. Ganske forståelig, da ormen var 2 meter bak utedassen på jakthytta, med dertil hørende bekymringer... Men jeg sa vi ikke tok sjangsen på å få noe bråk med jaktoppsynet. Som tilfeldigvis er nettopp denne grunneieren :) :) Sant å si så tenkte vi ikke tanken på å ta livet av den, vi ble bare fasinert av denne "fræsande eitergast".

 

Ormeljod

(Jakob Sande)

1 Eg låg inni Lysnedalen med smeden frå Kjos, du veit,

og gjætte på slaktesmalen for bonden på Øvre-Tveit.

Der tok vi ein orm i tuva, ein fræsande eitergast,

og slengde han beint op i gruva der glohaugen glødde kvast.

 

2 Vi såg han i verk seg krulla då elden i kjøtet svi:

han låg der isamanrulla og vilt seg på gloa vrei.

Men brått stod han strak på halen, i dauden for siste gong,

og kaldt gjenom Lysnedalen vi høyrde kor ormen song.

 

3 Ein kvislande låt seg trengde frå ormen i elden ut,

og sylkvass til vers seg sprengde, med kraft som ein iskald sprut.

Det var som ein straum av galdrar som blindt seg or svelgen braut,

frå ein som i alle aldrar med urette lida laut.

 

4 Vi høyrde den ville kvide som skreik frå det dømde liv

som veit det skal dauden lide, og verjelaust mot han driv.

Vi høyrde det skrik i våde som stig frå den dømde sjel

som ikkje veit von um nåde, og tiggar om liv likevel.

 

5 Men tonen skar av i hat, han, som knivseggja kald og kvass.

Det var som eit skrik frå Satan, i skjerande spott og trass

mot Gud og hans milde menner, som andar i kjærleik rein,

og midt i sin kjærleik brenner ein bortstøytt og einsam ein.

 

6 Og ormen med blodhat anda si gift i den ville låt,

til tonen med sorg seg blanda, og skolv som i vonlaus gråt.

Det var som han helsing sende til villmarka stor og still,

at no var hans dag til ende, og no stunda natta til.

 

7 Vi stod der av redsla fyllte då ormen si våbøn bad,

og smalen stod kring som tryllte, og skolv liksom ospeblad.

Slik stod vi i sumarkvelden, og høyrde kor skriket steig,

til ormen i turrkvistelden som kol ned i oska seig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...