Jump to content

Kor mange har opplevd problem med 6,5x55 på elg?


Linduvarri

Recommended Posts

D eneste jeg har opplevd som "problem" med 6,5 på elgjakta, (d er en på laget som bruker den), er at jeg får mer og mer lyst på en selv!!! 8) Har jaktet og skutt over 120 elger, og 6,5 er like god (eller dårlig) som de andre! Sammenligninsgrunnlag er 308, 3006 og 9,3x62. Når du åpner en ny eske med jaktmatch 6,5, så er det ingen tvil, det er jo en estetisk nytelse og se utformingen og proposjonene på denne patronen! Jakter med 308 selv, og ingenting galt med den heller! 8)

Link to comment
Share on other sites

:D

Om en fyr opplever en estetisk nytelse over å åpne en pakke med 6,5x55, blir vel det - med all respekt selvsagt - en SMULE sært. På grensen til nerdete, vil jeg si :D

 

Det er egentlig i det hele tatt ganske sært at enkelte ser ut til å ha såpass sterke meninger om at ett spesielt (les: ens eget) kaliber er så mye bedre enn alle andre. 6,5x55 er godkjent for elg, og har veltet tusenvis av dem. Det burde holde. Om andre føler seg mer bekvem med et større eller kraftigere kaliber, så er det selvsagt greit det også.

 

Men for all del: Køyr debatt!

Link to comment
Share on other sites

Tilslutt så ser jeg at INGEN har nevnt praktiske førstehånds erfaringer som er dårlige med kombinasjonen 6,5 og elg.

 

Jeg nevnte vel at jeg har opplevd en del fluktstrekninger som har vært betydelig lengre enn jeg har forventet, i forhold til treffpunkt osv. To tilfeller sist høst, den første ei kvige som rusa ut over 300m med perfekt lungetreff og måtte letes opp med hund. Greit nok der vi var den gangen, men på andre drev kunne det blitt sokning i elva og evt tapt elg som resultat. Det andre tilfellet var en kalv med perfekt lungetreff der det for skytter var umulig å se skuddreaksjon. Oppfølgningsskudd etter nakken rett bakfra resulterte i tidenes mest perfekte texas heartshot (inn gjennom bekkenet uten å ta verken lår eller vom, stoppa i lungene).

 

Men det er selvsagt umulig å vite om det ville blitt annerledes med et marginalt kraftigere kaliber, eller et betydelig kraftigere kaliber. Jeg velger å tro at det ville vært en forskjell ut fra det enkle prinsippet om at "more is better".

Link to comment
Share on other sites

Jeg nevnte vel at jeg har opplevd en del fluktstrekninger som har vært betydelig lengre enn jeg har forventet, i forhold til treffpunkt osv. To tilfeller sist høst, den første ei kvige som rusa ut over 300m med perfekt lungetreff og måtte letes opp med hund. Greit nok der vi var den gangen, men på andre drev kunne det blitt sokning i elva og evt tapt elg som resultat. Det andre tilfellet var en kalv med perfekt lungetreff der det for skytter var umulig å se skuddreaksjon. Oppfølgningsskudd etter nakken rett bakfra resulterte i tidenes mest perfekte texas heartshot (inn gjennom bekkenet uten å ta verken lår eller vom, stoppa i lungene).

 

Men det er selvsagt umulig å vite om det ville blitt annerledes med et marginalt kraftigere kaliber, eller et betydelig kraftigere kaliber. Jeg velger å tro at det ville vært en forskjell ut fra det enkle prinsippet om at "more is better".

Og jeg har sett akkurat de samme tingene med 308win, 30 06 og 9,3.

Treff i maskinrommet og elg går 2-300m. Men det gjør ikke at jeg sier det er kaliberets feil......

Link to comment
Share on other sites

6,5X55 er kanskje ikke det mest ideelle på elg, men det er det beste allround-kaliberet vi har i Norge hvis man også jakter fugl med rifla. Må ikke skremme bort førstegangsjegere med å si at 6,5X55 ikke duger ;) Er man med i et skytterlag så får man dessuten billig treningsammo.

 

+1 :mrgreen:

 

jeg vil si at det er bedre å ha ei 6,5 og trene mye enn å ha noe større som en ikke tør å skyte mye med.

 

men vil vel også si at har man erfaring og takler rekylen så vil det jo ikke være dumt å gå opp i kaliber :wink:

 

har sett flere elgfall med 6,5 og kan ikke klage på effekten.

Link to comment
Share on other sites

For og komme med min mening. Erfaring ville være og juge, for det kan jeg ikke si jeg har. Da jeg var for ung til å jakte sjøl, var jeg med på elgjakt. Jeg fikk se 2 elg bli skutt med 6,5x55 10,1 g oryx (fabrikkladd).

 

Den første, ei voksen normalt stor ku fikk et skudd gjennom begge lungene men litt bak bogbladet. Den gikk 200-300 m før den datt.

 

Den andre, en liten okse,fikk et skudd rett fra siden og midt på bogen og gjennom begge lungene. Ingen voldsom skuddreaksjon, den bare snudde seg og trava vekk.( men du så hvor kula traff). Også den løp ca 200-300 m i svak oppoverbakke.

 

Så kom tida da jeg kunne lade opp 6,5`en min og sette meg på post selv. I løpet av de dagene jeg jakta, så jeg kunn ku og kalv som ikke var skytbare og ingen skudd ble løsnet. Men min første elgjakt var ikke perfekt.For hele tiden satt jeg med en tanke: "hvis jeg skyter, detter den da eller blir mitt første elgfall preget av mange minutter med usikkerhet mens "ettersøket" pågår? Jeg var fullstendig klar over at elgen er død hvis det er hull i lungene på den. Og 6,5 lager hull, og mest sansynlig så detter flesteparten av elgene fortere enn de to jeg har sett. Men jeg følte meg rett og slett usikker. Og lett og fint kaliber og skyte med hjelper ikke når du sitter og er usikker på om det funker "godt nok".

 

Så i år satt jeg med 9,3 x 62. Hva skal du med denne kanonen ( eller .22 i følge mange av dere :mrgreen: ) sier mange til meg?

Jeg svarer som det er, at jeg føler meg tryggere på elgjakt med den enn 6,5x55. Og jeg skal skyte rådyr, rev, elg og alt annet som blir mulig å skyte på. Jeg synes ærlig talt 9,3 med god stokk er bedre å skyte med enn en 30-06 med dårlig stokk, og med demper er den som en 6,5. Da er rekyl i allefall ikke noe problem.

 

Men, funker 9,3`n bedre på elg? Tja, ikke veit jeg, det gjennstår og se. Men jeg tror dyra til en viss grad dør fortere- og føler meg derfor tryggere. Det er det som betyr noe.

Mye mulig jeg kommer til å skyte elg med 6,5 når jeg er litt mer erfaren og får skyti noen. For jeg tviler ikke på at det funker, men jeg lurer bare på om det funker som jeg vil. Og jeg vil ha dyret ned fortest mulig.

 

Dere 6,5 fans ( og jeg er fan sjøl!!), dere liker ikke å bli mobba av folk fordi dere bruker "pislekaliber" på elg. Ikke bry dere! Folk "mobber" uansett. Jeg har fått uttallige kommentarer om "kanon" og "skulderknuser" osv. Men 6,5 er like lite et pislekaliber som 9,3 er kanon og skulderknuser. Bruk det dere har, og føler dere trygge og sikre med. Det er det viktigste. :)

 

PS. Må sies at jeg falt for både uttseende og morro faktoren med 9,3 x62, det var også en grunn til at jeg kjøpte den. Det og at 8x57 piper hadde 1,5 års leveringstid...

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange svar og fin diskusjon.

 

Som nokre nevner er det vel ingen som direkte rapporter om (store) problem med 6,5. At dyr i einskilde fall spring langt hender med andre kaliber og. Eg ser i alle fall ingen grunn til å ikkje tilrå 6,5 som eit dugandes storviltkaliber for førstegangsjegerar- også på elg!

 

Og - reint ballistisk er eg og samd med Villreinjegeren i at 6,5 gjerne er eit betre kaliber enn .308 (grunna betre tverrsnittsbelstning og i alle fall teoretisk gjennomtrengingsevne)- sjølv om begge heilt sikkert er dugande i praksis!

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Tversnittsbelastningen (SD) som oppgis fra fabrikanten er kun intressant for helmantlede kuler. For ekspanderende kuler sier den jo ingenting, der er det viktig hvordan kulen ser ut ferdig ekspandert og i tillegg hvilken vekt den har da. Tverrsnittet er akkurat det, forholdet mellom vekt og diameter. Derfor har tradisjonelle kuler og homogene kuler lik SD om vekt og diameter er lik, selv om den homogene kulen er mye lenger. En ekspandert 140 grs A-frame har mye høyere SD enn en ekspandert 156grs Oryks - ved deres respektive normale hastigheter - selv om Oryxen har langt høyere SD i katalogen.

 

Etter mange år med 8x57 og .300 FGC (Begge ladet med 220 grs kuler)gikk jeg ned til 6,5x55 til hjort. Jeg har prøvd 160 grs Hornady, 140 grs Swift, 140 grs Partition og 156 grs Oryx. Og hjorten dør jo, absolutt. Men den løper utrolig mye lenger enn før. To andre kompiser (meget habile skyttere)som før brukte .30-06, men 6,5x55 de siste 4 årene, sier det samme og vi kommer alle til å gå opp i kaliber igjen. Han ene skyter alle dyrene 90 grader på mellom .6 og .7 ribbebein i samme høyde, og dermed er forskjellen svært tydelig - vi andre setter skuddene litt mer der det passer seg angående vinkler og treffpunkt. Avvikene blir jo da større, likevel er tendensen klar hos alle.

Personlig har dette vært tungt å svelge, da det er jeg, i beste mening, som har fått dem til å gå ner i kaliber, da jeg tidligere har hevdet at 6,5 var bra nok om man hadde gode nok kuler.

 

Nå er jo hjorten noe mer hardskutt enn elgen etter hva jeg har hørt, men "likavæl'a".

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

har lyst til å føye til en liten ting..

 

gjelder kanskje ikke kaliberet 6,5 så mye men... de som har sagt at det er greit å bruke

 

de (byråkratene) ønsker jo alltid for en hver pris å ha ryggen fri..

derfor er det kanskje ikke marginalt med 6,5 når.... vi regner med den marginen som byråkratene bruker...

 

jeg bruker selv 6,5 så kanskje litt farget .. jakter ikke elg.. men håper på å gjøre det en dag

Link to comment
Share on other sites

Om målet med jakta er at viltet (les elgen) skal ligge på stedet hvil etter skudd er vel ikke 6,5 det man assosierer med en slik ønsket effekt. Det samme gjelder vel egentlig all storviltjakt. Jeg har aldri skjønt målsetningen med at elgen på liv og død må ligge på samme sted som den stod når den ble beskutt. Et vilt får ikke blitt mer dødt enn dødt, om det da har sprunget 10 eller 100 meter spiller for meg ingen rolle. Godkjent ettersøkshund skal være innen rekkevidde, men i 9 av 10 tilfeller finner vi viltet selv.

Jeg har også gått den lange veien fra 6,5 opp til 458 og ned igjen på elg og hjort. Foruten Socomen så er 260 det kaliberet jeg alltid har minst ei børse stående i (har to nå). Kaliberet brukes på alle hjortevilarter i Norge samt gris i Sverige. Av og til ligger dyrene på stedet og ofte har de sprunget noen meter, men dette er helt ok for meg. Jeg bruker nå konsekvent 140 grs Nosler Partition og er like glad. Hverken jeg eller dyrene merker noen som helst forskjell, men som det er nevnt i tidligere innlegg, er dette ei børse (sako med Shilen og HT stokk) jeg stoler 100 % på. Det er vel der jeg endelig har landet. Å ha ei børse jeg stoler fullt og helt på. Denne kunne like gjerne vært i 7-08, 308, 30-06 osv. A

 

Har man et våpen man er fortrolig med og som man skyter godt med har man kommet langt. Hva som da står i bunnen av hylsa er egentlig likegyldig.

 

Havesyken, det er noe helt annet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Som mange har sagt er det nok lite bevis for at 6.5 skaper problemer på elg. Det var for noen få år tilbake en stor undersøkelse på dette hvor det ble forespurt jegere om å rapportere om elgfall og ta med kaliber og fluktstrekning. Når oppsummeringa kom så hadde faktisk 6.5 en kortere snitt fluktstrekning enn flere av de større kalibrene. Det er sikkert noen som kan referer bedre enn meg på den saken.

 

Men det jeg ser på som viktig er å ha ei god kule og ikke kappe løpet og demper osv. For 6.5 taper forholdsvis mer fart ved kapping enn andre kalibre. Og en ligger ikke så langt over annslagskravet i utgangspunktet. Og sist men ikke minst å ha ei børse en føler seg trygg på og skyter godt med.

Link to comment
Share on other sites

Har en på jaktlaget mitt som har skutt en del elg med med 6.5x55. Han har nå gått opp til kalibrene 30-06 og 9.3x62 i sin systemrifle. Han har ikke hatt noen form for uheldige episoder med 6.5x55. Alle elgene har dødd av skudd med 6.5x55. Men fluktstrekningen kunne bli noe lengre. Men en av hovedgrunnene til at han valgte å gå opp i kaliber var at han syntes det var vanskelig å se noe form for skuddreakjson på dyret. Og enkelte ganger måtte opfølgningskudd skytes for å være helt sikker.

Link to comment
Share on other sites

På laget der jeg jakter er det ca 1 som bruker 6,5x55.

Å jeg må si det er ganske frustrerende når jakta må stanses for sporing omtrent hver gang 6,5x55 har smelt.

Å dette er skudd som sitter riktig plassert. Dette kan jo også skyldes kulene og at han evt bare får stressa dyr på post.

Men så mye værre er det ikke å gå opp litt i kule diameter.

Trene mye bør man gjøre med sitt/sine jaktvåpen uansett å da vil man mest sannsynlig vende seg til den rekyl økningen det måtte bli. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt noen elger med 6,5 og over 50% av jaktlaget skyter med det samme.

 

Vi har aldri hatt problemer med at det var 6,5, såfremt skuddet satt der det skulle! :D

 

De fleste på laget bruker Lapua Mega som kule, personlig syns jeg dette er en super kule, med god ekspansjon og god restvekt.

 

Prøvde noen Fusion kuler på rein, men disse delte seg jo inni hele reinen. Fant til og med igjen kulepartikler i framsida av låret etter et rent bogskudd som som hadde utgangshull på andre bogsida! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke erfaring til å kunne uttale meg om hvilket kaliber som er best i knall og fall, men jeg har lest en bok som er fra kanskje 70 tallet og den er skrevet av en svært erfaren jeger. (kan finne tittelen og forfatteren hvis det skulle være ønskelig)

De hadde et forsøk der de sjekket med masse forskjellige kalibre og hastigheter hvordan effekten var på viltet. Tror dette var forskjellige hjortedyr men ikke elg vel å merke. De hadde ganske gode dekning på statistikken sin og det viste seg at hastigheten på kulene hadde MYE mer å si på hvor langt dyrene løp en størrelsen på kaliberet. Av ca. 200 dyr skutt med prosjektiler med hastigheter i størrelsesordenen 1100 m/s, falt samtlige i skuddet!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri skjønt målsetningen med at elgen på liv og død må ligge på samme sted som den stod når den ble beskutt. Et vilt får ikke blitt mer dødt enn dødt, om det da har sprunget 10 eller 100 meter spiller for meg ingen rolle.

 

Nei, da spiller det selvsagt mindre rolle.

Men mange vil ha minst mulig blod-gele i slaktet, og det er hevet over tvil at jo mer dyret beveger seg og jo lenger det er i livet etter påført skudd, jo mer "blodslått" blir slaktet.

Jeg er da også ganske overbevist at om dyret springer 100m etter påført dødlig skudd, rekker det å pumpe ut en god del adrenalin i kjøttet - som igjen forringer kjøttkvaliteten.

I tillegg er 100 mer enn nok til å havne utenfor synshold og dermed til tider svært langtekkelig å finne uten hund. Jakten må avbrytes osv. Osv.

 

Det er faktisk så mange bakdeler med lange fluktstrekker at jeg jeg gjør svært mye for å unngå det. Og å gå vekk fra 6,5 er et av virkemidlene.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet med 6,5 i mange år, og noen år med 375. men aldri følt meg begrenset på hverken hjort eller elg med 6,5. Har så vidt jeg har funnet ut like lang fluktavstand med 375. som med 6,5.

 

At hjorten er mer hardskutt enn elg er i allefal ikke min oppfatning.

Link to comment
Share on other sites

når jeg var 16 år å skulle kjøpe første rifla mi var jeg aldri i tvil om kaliberet det skulle være 6,5x55. jeg viste at den ville bli brukt på 1 måned med elg jakt hvert år, men di fleste jeg rådførte meg med sa at den holdt i massevis. ei god kule skulle jeg også ha 10,1 oryx

 

nå har jeg skutt 6 elg med børsa hvor 3 av dem er kalver skutt på kort avstand knall og fall

den fjerde skaut jeg sammen med en som hadde 30-06 dette var en stor okse som stod helt stille til det fjerde skuddet smalt (2 skudd hver)

den femte var ei lita ku ca 150 kg løp 90 m med et lungeskudd og et i halsen

den siste var en liten okse på 140 kg 150 meter, høyt lungeskudd (gjennomskytning) denne løp over 450 meter

 

det siste velger jeg å tro er en tilfeldighet, men det er ikke gøy å måtte stoppe jakta for å gå ettersøk. en elg kan være vanskelig å finne uten hund selv om den bare har gått hundre meter

 

selv om jeg ikke har så mye erfaring med 6,5 på elg kommer jeg til å bruke 30-06 til høsten

for å få litt erfaring med det kaliberet

Link to comment
Share on other sites

............... jeg har lest en bok som er fra kanskje 70 tallet og den er skrevet av en svært erfaren jeger.

Har vel skjedd forholdsvis mye med kulene de siste 40 år :oops:

 

 

Av ca. 200 dyr skutt med prosjektiler med hastigheter i størrelsesordenen 1100 m/s, falt samtlige i skuddet!

Hvor mange kaliber presterer slik fart med kuler egnet/lovlig til storvilt :?::?

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet med 6,5 i mange år, og noen år med 375. men aldri følt meg begrenset på hverken hjort eller elg med 6,5. Har så vidt jeg har funnet ut like lang fluktavstand med 375. som med 6,5.

 

At hjorten er mer hardskutt enn elg er i allefal ikke min oppfatning.

 

 

Jeg har gått fra 6,5 til 9,3x62, og kan heller ikke si at det er stor forskjell i fluktstrekning. Har også felt elg med .300SAV, 30-06 og 7x57R, og kan ikke med hånden på hjertet si at det ene eller andre kaliberet er mye bedre enn det andre. Den største variasjonen på ufallet av skuddet tror jeg er hvor stresset dyret er før det blir påskutt. Jeg bruker 9,3x62 grunnet mye ettersøk, og da "tror" jeg det kaliberet med en god kule er bedre når det må skytes gjennom kvist o.l.

Link to comment
Share on other sites

@bbdg

Dyrene døde så noe må da ha vært riktig selv om jeg ikke husket når boken var fra i farten?

 

Ser selvfølgelig poenget at slike hastigheter er nok urealistiske :wink:

Jeg ville bare prøve å trekke inn andre aspekter i diskusjonen enn kaliber valg.

Elementær fysikk forteller at energien i kulen øker med hastigheten^2 mens den bare er lineært avhengig av massen......

 

edit: dårlig sitering :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil komme med noen betraktninger angående efekten av forskjellige kaliber på elgjakt. Det viktigste kriteriet er ei kule som trenger imellom beinknokene, slik at den får punktert blodomløpet, med påfølgende blodtrykksfall og død. Og i den forbindelse tenker jeg:" Spiller det noen rolle med størelsen på saksa som klipper slangen i to? Det lekker vel ikke mer om det mangler 5 cm av slangen enn 4 cm?" Treff i rygg/hjerne fører jo til knall og fall med mye kleinere kaliber enn 6,5x55, så i den sammenhengen betyr jo ikke kaliberet noe. Har bla. skutt en 700 kilos hereford med 120 gr swift i 6,5 x 55, og den gikk tvers i mellom. Ett annet moment er ved treff utenfor det sentrale området, der etersok mislyktes, er tjanse større for at dyret overlever enn om det er skamfert av en kanon. Har selv skutt omkring 200 storvilt med diverse kaliber, og slaktet 6-700 stk. Så min erfarig er at 6,5 er noe av det bedre pga at den er lett å skyte godt med, samtidig som det er billig amunisjon å få tak i.

Link to comment
Share on other sites

I stedet for å diskutere hvor grensen går ved 6,5mm, kunne det være like interessant å snu det rundt og høre hva folk mener om følgende. Elg blir et så flytene begrep

 

Anta en stillestående elg skudd 45 grader forfra 100m perfekt anlegg, treff og gode kuler. Mao en må igjennom litt masse.

Hva er tilstrekkelig kaliber for si en 200 kg okse ?

 

Eller snu det andre veien hvor stort må dyret være for at 6,5 mm skulle vurderes å være for lite. Avstand og vinkel den samme.

 

hopper elegant bukk over de vanskelige vinklene, og rare skudd. Fra 90 til 45 grader, og inntil 100 m dekker vel trolig det meste av skudd etter elg.

Link to comment
Share on other sites

Personlig må jeg si at jeg tror en 6mm kule er for spe for å sikre gode skudd igjennom skuldern på en elg.

Skjønner heller ikke helt hvordan annet enn en god rundneset helmantel fra 6,5mm skulle kunne passere skulderbeinet på en 700 kg Herefod, aldri skutt en, kommer heller aldri til å prøve, men sett dem og sett beinet !, det må jo være godt over 50 cm med kjøtt og bein en må igjennom da før en når hjertet.

Link to comment
Share on other sites

Det er tydeligvis mange som har gode erfaringer med 6,5x55 på elg, titusenvis av elg har dødd av det. Så det funker nok. Selv bruker jeg 300 wby, og så langt er regelen at dyret faller dødt om på stedet, enten det har vært elg, hjort eller rein. Mitt poeng er at 6,5 åpenbart har energi nok, selv om noen elg flykter 100-200 meter etter et skudd. Personlig tenker jeg som som Fossdal, jeg prøver det jeg kan for å oppnå knall og fall, og en 200 grs A-Frame i 925 meter i sekundet svikter sjelden.

Link to comment
Share on other sites

Synes det trengs flere problemstillinger her, dette er viktig å få avklart :!:

 

Er 6,5 bra til ulv?

 

Er 6,5 bra til villkatter?

 

Hvis sauene mine blir angrepet av en løshund, er det greit å skyte den med 6,5 eller trengs det noe kraftigere?

 

Kjør debatt.

 

 

Er ikke ofte jeg troller her, men i dag passet det :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

En kjenning av meg skjøt på en elgokse i fjor. Avstand ca 100, og børsa var en mauser i 6,5 med fabrikkladet 10,1 grams Oryx. Skytteren er en svært erfaren elgjeger og skytter, med over 100 elg på skuddlista.

 

Dyret ble skutt på skrå forfra, altså anslagsvis 45 grader, og skytteren skjøt med anlegg og mente han hadde et bra skudd. Såvidt jeg kan skjønne var det ingen grunn til å betvile det.

 

For å gjøre en lang historie kort ble den elgen aldri funnet, til tross for ettersøk over flere dager. De fant blod i starten, men det avtok etterhvert. Prøveskyting viste at det ikke var noe galt med innskyting etc.

 

Hva som egentlig skjedde vet man jo ikke, i og med at elgen ble borte, men en hypotese er jo at kula ikke har klart å trenge gjennom skuldermusklatur og bein, og dermed ikke skadet vitale organ. Om resultatet hadde vært anderledes med annet kaliber får man jo heller aldri vite. Men kanskje..

 

(Skudd på skrå forfra er uansett ingen god ide. Selv om jeg alltid har vært heldig med slike skudd selv, så har jeg vært med på kjipe ettersøk på dyr skutt rett forfra. Kula hadde da vinklet litt i møte med brystkorga, og sklidd langs ribbesiden uten å gjøre skade på vitale organ.)

Link to comment
Share on other sites

En kjenning av meg skjøt på en elgokse i fjor. Avstand ca 100, og børsa var en mauser i 6,5 med fabrikkladet 10,1 grams Oryx. Skytteren er en svært erfaren elgjeger og skytter, med over 100 elg på skuddlista.

 

Dyret ble skutt på skrå forfra, altså anslagsvis 45 grader, og skytteren skjøt med anlegg og mente han hadde et bra skudd. Såvidt jeg kan skjønne var det ingen grunn til å betvile det.

 

For å gjøre en lang historie kort ble den elgen aldri funnet, til tross for ettersøk over flere dager. De fant blod i starten, men det avtok etterhvert. Prøveskyting viste at det ikke var noe galt med innskyting etc.

 

Hva som egentlig skjedde vet man jo ikke, i og med at elgen ble borte, men en hypotese er jo at kula ikke har klart å trenge gjennom skuldermusklatur og bein, og dermed ikke skadet vitale organ. Om resultatet hadde vært anderledes med annet kaliber får man jo heller aldri vite. Men kanskje..

 

(Skudd på skrå forfra er uansett ingen god ide. Selv om jeg alltid har vært heldig med slike skudd selv, så har jeg vært med på kjipe ettersøk på dyr skutt rett forfra. Kula hadde da vinklet litt i møte med brystkorga, og sklidd langs ribbesiden uten å gjøre skade på vitale organ.)

Link to comment
Share on other sites

Felte en okse på ca 220kg for noen år siden. Avstanden var ca 100 meter, og dyret var ikke klar over min tilstedeværelse. Pang! Null skuddreaksjon. Oksen rusler en liten halvsirkel. Hva faen???.....Pang! Null reaksjon. Står i 10-15 sekunder før den segner om med to rene lungeskudd, et fra hver side. Kaliberet var 458win.mag. Hva sider dette om kaliberet? Like mye som mister Lotts enkeltstående tilfelle med nesehorn (eller var det bøffel?). Ingen ting. Shit happens...What works, works.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal kjøpe meg elgbørse (allroundrifle) nå og jeg er ikke i tvil. Skal ha 6,5x55. Grunnen er først og fremst at jeg trenger noe som har lav rekyl. Jeg skjøt som en gud med AG3en i militæret (med åpne sikter!), men gi meg en 308 rifle og jeg har alt for stor respekt for rekylen.

 

Kommer til å sette en demper på 6,5x55 rifla, den vil da slå enda mindre og da vet jeg at jeg treffer det jeg sikter på.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Som en skrev over her, han skøyt skrått forfra. 45 grader, det er ikke mye bra mener jeg selv om du tror du er en aldri så god skytter. Sånne skudd ender altfor ofte opp med ettersøk og senere friskmelding av dyret. Unødvendig mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Problemet her er jo at de som selv bruker 6,5x55 gjør det pga. at de mener det er nok. Disse vil derfor si ting som at: "alt detter barre det er skutt riktig". De som selv ikke mener 6,5x55 er nok, bruker det forhåpentligvis heller ikke. Disse mangler da erfaring. Tror at dette kun kan vurderes i litt mer objektive omstendigheter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...