Jump to content

KRÅKEFUGL JAKTEN 10/11


jmonsen

Recommended Posts

[

Der at folk beveger seg i skog og mark, skremmer ikke hjorten ut av terenget. Og hjort forbinder ikke skudd med fare.

Har selv opplevt at hjort kom subbande inn mot leirdue bana mens vi dreiv og skaut.

La seg ned og sola seg og såg på oss i over 2 timer mens vi banka leirduer for harde livet.

På riflebana 50 meter unna var det også full knall.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 682
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

et problem for oss er at vi ikke kan jakte kråke når det er hjortejakt.

 

Mikkel

 

Dette er bare bygget på gammle fordommer. Ser ut til at det er umuligt til å få vestlendinger til å få forstålse for sammjakt. Og at generelt viltstell er en posetiv handling.

Der at folk beveger seg i skog og mark, skremmer ikke hjorten ut av terenget. Og hjort forbinder ikke skudd med fare.

 

Appropo vestlendinger, har BJF jakt i sitt terreng etter kråke og rev nå før den ordinære jakten?

 

Hva om vi i jegerforeningene her i Bergensområdet gjorde et felles fremstøt for å få flere grunneiere til å selge rovviltkort som er gyldige før og etter den ordinære jakten? Det er jo bare fordeler for grunneierene og bøndene at de få ildsjelene som orker å bale seg opp med dette får skutt vekk litt rovvilt? De grunneierforeningene jeg vet om har årsmøtet sitt nå på slutten av sommeren, vil vi ha behandlet slike forslag er tiden inne nå..

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Hele Hordaland jff burde ha satt i gang eit prosjekt der de samarbeidet med feks kommuner om å auke skuddpremier samt få bønder og grunneigere til å sjå nytten av å legge tilrette for rovvilt jakt på deres grunn!

 

Snakket senest med en i styret til grunneigerlaget der eg jakter fjellrype, ang om muligheten for jakt på rev, kråke osv uten om den ordinære småviltjakta! Men da var svaret blankt nei!! De skyter seg selv i foten ved å nekte rovvilt jakt i terrenget de selger kort for småviltjakt!!!

Link to comment
Share on other sites

Her er ikke problemet at vi ikke får lov til å jakte i jaktsessongen, men vi sitter midt i skuddfeltet.

Hjorten er så tam der at de jakter 10 m fra låven. Der vi kan sitte er det stor fare for å få en kule etter seg, noe jeg ikke er spesielt interessert i.

 

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

Vet at det er flere her inne som har hatt stor suksess når det regner. Jeg holder meg imidlertid hjemme, da det sjeldent eller aldri har gitt uttelling for mitt vedkommende.

 

Duskregner det, hadde jeg gitt det en sjanse. Varierende vær kan gi bra uttelling enkelte ganger. Men høljeregner det så hadde jeg vurdert å funnet på noe annet for å være ærlig.

 

Virker som at fuglene kvier seg for å ut å fly når det regner...

Link to comment
Share on other sites

En rotur langs land med dorge snøre, viste seg at det var noe kråkene ikke tok høytidligg. Men en hagle på toften ladet med leirdue amo ble en kråkes bane :shock: .

Får håpe at der er flere som lar seg lure av en uskyldig fisker :P .

Link to comment
Share on other sites

velkommen til kammeret diamond :D

 

 

Var ute idag og testet faulks kråkelokk.

 

såg 11 kråker og 15 skjærer, jeg stod i blå arbeidklær og skulle bare teste lyden på parkering plassen og der kom de jammen 2 og 2 kråker med 10 sek mellomrom! :mrgreen:

og skjærene satt i trea rundt og skreik og bar seg! :D

fikk tak i en kråke og de andre fløy for høyt! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Den kråka hørtes ut som en hakkespett på steroider. Ikke å anbefale å bruke slike lyder. Amerikansk kråke er nok annerledes enn den europeiske. Har selv en elektrisk kråke og den låter slik som den som det ble linket til her. Det skremmer mer enn det lokker inn..

 

På ingen måte ment som kritikk for å legge ut filen, men jeg bare opplyser om at dette ikke fungerer her i Norge som jeg vet om.

Link to comment
Share on other sites

vi prøvde også med hubro idag....hadde akuratt satt ut hubron..hadde ikke rukket å komme i skjul en gang så kom det ei kråke og vi sto der helt åpent med bare x3m1draktene....kråka kom rettpå oss og vi kunne ikke gjøre noe annet en å skyte den ned...

 

ble 7 kråker på oss idag :wink:

Link to comment
Share on other sites

vi prøvde også med hubro idag....hadde akuratt satt ut hubron..hadde ikke rukket å komme i skjul en gang så kom det ei kråke og vi sto der helt åpent med bare x3m1draktene....kråka kom rettpå oss og vi kunne ikke gjøre noe annet en å skyte den ned...

 

ble 7 kråker på oss idag :wink:

 

veldig bra :D har blitt 7 til på gutten i kruttrøyken og meg di siste dagene så er oppi 16 nå ;)

Link to comment
Share on other sites

Så den videoen din ErikR.. Lærte mye av den, og tror jeg dropper bruken av kråker.. Som du skrev i den artikkelen, så er det kanskje og bortkastet å kjøpe inn hubro..

 

Jeg så en annen video hvor de brukte hubro. De hadde satt den på en påle opp i et tre. Dette gjorde at kråka satte seg ned i treet rundt denne hubroen. Glimrende for de med rifle da! :)

Link to comment
Share on other sites

Var ute og prøvde og lokke noen sjor i stad lokker med bare kjeften og lydene eg lager er ki ki-ki ki, og det resulterte i ein stk sjor skutt :D

Sto inne eit lite åpent granfelt og det kom masser av sjor rundt mellom 6-10 sjor hadde eg inne. men vanskelig og finne det treet allt satt seg i. Etter kvar fant eg det ut, og ein liten sjorunge satt seg fint ned i treet og da smalt det :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Var på kråkejakt for første gang i dag.. Ble ikke en enste kråke da jeg rett og slett ikke turte å skyte de kråkene jeg kunne, fordi jeg følte de var litt for nær folk.. Veldig fint vær i dag, masse folk ute, så å skyte kråke på jordene til folk vet jeg ikke om er helt greit? Har opprettet en egen tråd for dette her: viewtopic.php?f=8&t=41154&p=455524#p455524

Link to comment
Share on other sites

Riv røskende gal tråd å spørre i, men er grevling regnet som rovvilt? :)

 

Var på jakt i dag, og så kom det to grevlinger løpende over veien.. Stoppa 10 meter forran meg.. Hadde det bare vært 28. aug, og jeg hadde hatt hagla, og ikke rifla, ja DA :P

 

 

Ja, det er regnet som rovvilt. Ikke minst en jaktbar art, så bare å skyte grevling (innenfor jaktbare tidsrammer såklart)

Link to comment
Share on other sites

fikk se en ravn som satt opp i mot en skrent her om dagen... 30-06 på 100m fungerte som en lysbryter :wink:

 

40782_428513369029_781559029_4851443_4904946_n.jpg

Halloen bård er ikkje 30-06 litt i overkant til en ravn? Eg trodde det ville bli poff å en haug med fjær. Og er litt dyrt å skyte med den og vel? Koster vel 8 kr for trenings skudd, vist det var det du brukte?

Link to comment
Share on other sites

Ville ikke nødvendigvis droppet hubroen. Den er grei å ha når ting ikke går veien. Plassering er derimot svært viktig.

 

Ha en død kråke hengende.

 

Mener jeg så de solgte hubro på xxl alna.. Fant den ikke på nettet, men mener jeg så i butikken.. Kan jo kjøpe en slik bare få prøve..

 

Da jeg var på jakt i går så letta det 5-6 kråker fra jordet da jeg ankom.. Hva ville du ErikR gjort for å få dem tilbake, og å sette seg på jordet så man kan dem med rifla? :P

 

Men som nevnt tidligere, i den ene videoen jeg så sa hadde de plassert en hubro på en lang påle som de stakk opp i et tre.. Her flokka kråkene seg rundt hubroen, i treet..

Link to comment
Share on other sites

Skuddet kostet 25kr det,Oryx, jeg skyter ikke så mange skudd på jakt med rifla så jeg har god rå til å skyte ravn og kråke med rifla...jeg bommet faktisk...iforhold til der jeg siktet...skaut av den nakken og bakhodet...vises ikke så godt på bildet...men ravnen tumlet stein død fra sandskrenten.

 

30-06 er et kjempefint kaliber til slikt fandenskap :wink::wink:

 

Edit: ble foresten ei kråke i mårres også.

Link to comment
Share on other sites

Ville ikke nødvendigvis droppet hubroen. Den er grei å ha når ting ikke går veien. Plassering er derimot svært viktig.

 

Ha en død kråke hengende.

 

Mener jeg så de solgte hubro på xxl alna.. Fant den ikke på nettet, men mener jeg så i butikken.. Kan jo kjøpe en slik bare få prøve..

 

Da jeg var på jakt i går så letta det 5-6 kråker fra jordet da jeg ankom.. Hva ville du ErikR gjort for å få dem tilbake, og å sette seg på jordet så man kan dem med rifla? :P

 

Men som nevnt tidligere, i den ene videoen jeg så sa hadde de plassert en hubro på en lang påle som de stakk opp i et tre.. Her flokka kråkene seg rundt hubroen, i treet..

 

Min hovederfaring fra kråkejakt er jo lokking. Vanskelig å lokke de til en annen destinasjon en lokkekilden.

 

Det du bør gjøre er å komme deg frem til posten din usett.

 

Gå ut tidlig om morgenen før det lysner, eller ta store omveier og bruk god tid. Har kråkene sett deg, kan du egentlig glemme at de samme kråkene kommer tilbake med det første.

 

Ville ha brukt cdspiller og funnet meg et godt skjul i skogen/skogkanten. Hatt topp kamuflasje (inkludert hender og ansikt) og spilt av kråkelyder. Om det ikke er den store responsen, så fortvil ikke. Neste gang prøver du på en annen tid av døgnet (vær obs på at kvelden er den dårligste tiden å lokke på), et annet vær og et annet sted. Det å observere kråkenes trekkrute har lært meg mye. Det anbefaler jeg deg også å gjøre.

 

Prøv også med hubro og død kråke, i kombinasjon med lokk på cd.

 

Mine jaktmetoder krever nok bruk av hagle. Litt mer tilfeldig om jeg skyter de med rifle, da sjansen sjeldent byr seg.

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve meg litt fra jeg :) Er så synd at jeg ikke har hagla mi her, for ser jo at det er hagle man bør ha på kråkejakt om man skal tenke kvantum.. Men for meg er det noe helt eget å ligge på 100-150 meter å plukke en kråke som aner ikke aner noe som helst.. Mulig litt perverst, men er minst like humant som hagle, om man skal diskutere det.. :)

 

Men er nok kjekt å sitte på post med både hagle og rifle kan jeg tenke meg..

 

Skal helt klart prøve å troppe opp en dag før det blir lyst.. Problemet er bare at det ligger et par hus ganske nært (200 meter) fra hvor jeg skyter, og jeg ønsker ikke vekke naboene (som har vært veldig snill å latt meg være der), i 6-tiden.. :)

Link to comment
Share on other sites

da har jeg endelig klart å ikke bomme på ei kråke! :lol:

 

være våken i hele natt - fange noen småsei akkurat når det begynner å bli lyst - vente til måsene forsyner seg og kråkene kommer for å få seg en smakbit - krype in under kaien og skyte tvers over havna. den planen fungerte!

 

så et spørsmål: hvis jeg lar den døde kråka ligge eller ikke har vel ikke noe å si eller? kråkene kommer vel oanz ikke tilbake meir den dagen? har ikke lyddemper på salongen. ville jeg med demper fått sjangsen til å skyte en til eller forsvinner alle oanz når jeg treffer en?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...