Jump to content

KRÅKEFUGL JAKTEN 10/11


jmonsen

Recommended Posts

Jeg kjøpte min nordic crow på brunst vist jeg husker riktig. Prøvde den etter ikke mye trening, da lokket jeg inn 13 kråker 1 ravn og noen skjærer. Ravnen sirkulerte rett over hode mitt, og mitt i jaktens klimaks kun sekunder før kolbe kammen skulle søke kinne hørte jeg mamma rope :"Nå er det middag!" :x:x noe så j@velig iriterende!!!! :x da fløy alle sammen. Det var surt :cry:

Så satt jeg der i noen min og bare glante :shock:

Og etter det har jeg aldri greid noe lignene :(

Noen som har noen tipps? Jeg har køpt ei lokke kråke og for ikke sålenge siden hvordan kan jeg plasere den for og få noe Nytte av den?

 

Takker for alle svar :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 682
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

du må som regel ha flere.

 

Men du kan kombinere 1 lokkekråke og en hubro fks...eller flere lokkekråker og en hubro....en annen ting er at vi har flere ganger hatt ut bare en lokkekråke...da ser vi at viss det kommer ei singel kråke så begynner den å sirkulere over lokkekråke å skrike til..virker nesten som om den kjefter litt.

Link to comment
Share on other sites

Ok tanken bak èn lokke-fugl var at når kråka kommer for og se hvor lyden kommer i fra og ser kråka sitte på bakken så blir den ikke så mistenksom med tanke på hvor lyden kommer i fra og at den tenker at den har "klargjort" området så den kommer inn på skudhold, og ender sine dager der :mrgreen:

Og jeg bruker lokke fløyte, tror jeg skal prøve CD-spiller, mobilen eller ipoden med kråke ravn og skjære lyder med gitar forsterker som høytaler :D se om det er bedre :roll:

Link to comment
Share on other sites

Idioter ass. De folka der ser ikke lenger enn sin egen "save all life"-dogmatikk.

Dyrevern er bra det altså - men dyr må også en gang bøte med livet. Sikker på at de hadde tatt en kule for en kråke...

 

De klarer ikke se nyanser i verdensbildet sitt. De plasserer jo dyra høyere enn menneskene... Alle forstår jo at vi er avhengig av dyrene, og at dyrene er avhengig av hvordan vi behandler naturen, men at vi skal leve i et "paradis" der vi kan kose med tigeren og bare spise grønnsaker er en utopi som er så langt fra forstanden at ....

 

Jeg er fullt og helt for dyrevern, men innen rimelighetens grenser...

De får i så fall ha god bedring....

Link to comment
Share on other sites

Skjøt to nøtteskriker i går (går vel under kråkejakt det?). Må si jeg liker den jaktformen det ble i går, etter nøtteskrike. Er ikke noe kjempefan av posteringsjakt. Måten jeg gjorde det på var å gå runden rundt et enormt jorde, og speida etter nøtteskriker som satt i utkanten av jordet. Utrolig gøy :)

Link to comment
Share on other sites

Hva gjør dere med kråkene dere skyter? Blir de spist eller kastet? Skal jakte rype og skogsfugl til helgen og i området er det skuddpremie på kråke og skjære..

 

Lurer på om jeg skal knalle ned en kråke om jeg ser den, men hvordan er den som matvilt?

Og hvordan skal den flåes og tilbredes evt?

Link to comment
Share on other sites

Den perfekte gave til en Kråkejeger http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=23826308

 

Har forøvrig forsøkt meg med Nordik Crow lokkefløyte men fikk ikke til å lokke inn noen kråker eller skjærer. Synes lyden er langt fra "orginalen" Noen som har erfaring med den? Plashubroene som selges kan også modifiseres med pels og fjær for å få litt bevegelse.

 

Sam Neyt kråkelokk med svært naturlig låt. vel og merek om du klarer å blåse på rett måte.

http://www.gamecall.se/samneyt.html

www.gamecall.se

 

Demovideo

Link to comment
Share on other sites

Har forøvrig forsøkt meg med Nordik Crow lokkefløyte men fikk ikke til å lokke inn noen kråker eller skjærer. Synes lyden er langt fra "orginalen" Noen som har erfaring med den?

 

Jeg bruker denne fløyta, og lokker inn ravn og kråker som bare det. Rett og slett imponert over hvor langt unna jeg klarer lokke inn fugl fra med denne. Men, er det mer en to kråker/ravn sammen går det som regel ikke. Single fugler derimot kommer rett på uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

Nøtteskrikene kommer på åte de, kansje ikke på rent søppel, men brød, fisk, kjøtt osv, har skutt noen skriker på åte de siste åra. Smaker helt greit denne fulgen også, men man må gjerne ha skutt noen for og få til et måltid, smaker litt som en blanding av trost og due med en ettersmak av nøtter.

Link to comment
Share on other sites

Har lyst til å lage ett kråkeskjul, i nærheten av ei enslig bjørk i jordekanten. Planen er å lage ett skjul, sitte i skjulet mens jeg setter en hubro i toppen av bjørka sammen med ei død kråke i klørne + at jeg henger en cd spiller på en grein under hubroen, da høres det ut som om den kråka hubroen har tatt lever.. Men er det noen som har ett bilde av kråkesjulet sitt? Som vil legge det ut?

 

Men trenger jeg og henge cd spilleren i buska? trur dere det holder med at jeg lokker inn ei kråke så starter den med skriket sitt når den får se hubroen og den døde kråka? Trur dere den kråka vil lokke inn andre da igjen? Blir vel litt feil at den samme lyden kommer hele tiden i en time fra den døde kråka ( fra CD spilleren )! Kanskje det bare holder å bruke ei fløyte til å lokke inn ei kråke først også fortsetter den med å "lokke" inn resten av flokken?

Link to comment
Share on other sites

Har forsøkt to slike fløyter... Den ene kjøpte jeg på den jaktbutikken på dal (børselars eller no slikt) og det var BARE møkk.. Hørtes HELT lik ut som de fløytene på 17-mai som det kommer en slik papir-pølse ut av.

 

Har og testa en fra USA, bedre, men fortsatt møkk.

 

Konklusjon: enten kjøp en med enormt gode skussmål, eller bare bruk CD-spiller :)

Link to comment
Share on other sites

Forresten; Skal kjøpe meg ei kråkefløyte, noen som kan nevne noen bra fløyter? Lurer litt på den Sam Neyt fløyta, men finner ingen i Norge som selger den. Syns den fløyta til Faulks er litt lav. Er Nordic Crow fløyta høy og naturtro?

 

ja jeg syntes det ;) er veldig høy så lokker inn kråker fra greit hold ! ;)

 

var ute en tur idag og det ble 2 kråker på HSE og 1 skjære på meg ;)

ble også 2 grevlinger i går på brodern så skal ut igjen til uka håper jeg :D

 

skitt jakt videre !

Link to comment
Share on other sites

Fekk en ravn i dag :mrgreen:

satt oppe i nuten å kikra ut øver landskapet da jeg hørte en ravn som kom.

Hadde me hagla, silma finnskogen 12/89 så jeg lurte opp wingemaster 12/89 opp fra patronbelte å venta på ravna.

den kom fykenes å når den var nerme nok var det bare å reise seg og fyre av 8)

datt som en sekk ned, va me et stup så det tok si tid før den traff bakken.

 

min første ravn :D

Link to comment
Share on other sites

Skjøt min første ravn i dag jeg og faktisk :) Morsom opplevelse.

 

Ble overasket over hvor stor den faktisk var! :P

 

Denne ble tatt med 223REM på ca. 150 meters hold. Skjøt og traff midt i brystet. Den ble liggende og flakse, så jeg fyrte av et skudd nr. 2 like etter, og stilt ble det.

 

Da jeg kom bort til den så jeg at den mangla mer eller mindre hele ryggpartiet, så tror nok det var kramper det jeg så.. Hater å skadeskyte, så må betrygge meg selv :P

 

Er en stor flokk som holder til der, men hver gang jeg kommer så letter de på 2-300 meters hold. Er det noen tips til hva jeg kan gjøre? Bør jeg legge ut noe åte der forresten?

 

Lot forøvrig den ravna ligge igjen der. Satte den litt opp så den så levende ut, er det lurt/dumt?

Link to comment
Share on other sites

har ferie nå og siden det omtrent ikke finnes fugl i marka så tenkte jeg å prøve kråka i stedet...var bare en kort tur ute i sta å fikk skutt ei med en gang....så fant jeg ut at jeg skulle prøve med cd spiller og hubro...så nå har jeg årnet meg en cd med kråkelyder...tenker det blir bedre på morgenen enn på ettermidagen,...men skal nå prøve uansett.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde meg med hubro i dag. Dessverre tror jeg at det var litt sent. Prøvde etter jeg hadde vært på harejakt, så den ble ikke satt opp før kl 18.. Er det alt for sent?

 

Hadde kun en ravn jeg kunne henge under hubroen, og de kråkene jeg så fløy beint forbi. Kunne ikke brydd seg mindre virka det som. Driter de i det når det er en ravn som henger under? hehe

Link to comment
Share on other sites

Forsøkte forresten med litt åte til kråka i dag. Skar opp en stor-måse (kløyv den i to) og la den på en liten fjellhylle 100 meter fra hvor jeg har en perfekt plass å ligge på. Og jaggu var det ikke kråker der etter bare en times tid. Disse ble dessverre skremt vekk da jeg forsøkte å legge meg ned med rifla.. Men vi får se i morgen :evil:

Link to comment
Share on other sites

eg er nybynner på denne kråkejakta, men skjønner at eg må trå til med dette så eg kan hjelpe en skrantende rypebestand.

 

Men så lure eg på hva som er best å bruke til å få inn kråke.

 

Eg har en CD med kråkelyd,har også hørt at å kombinere dette med hareskrik skal være en go ting..

 

Er dette nok eller må\bør en bruke hubro i tillegg til dette.

 

Har prøvd kun cd-platen å ikke hatt srlig hell,kun fått inn 2 ravner (trudde ikke de kom inn,men de er vel nyskjerrige)

 

Hvordan bruker dere kråkelyden fra cd-platne,kjører dere den lenge i slengen eller bare korte skrik?

 

Tar imot alt av tips her :D

Link to comment
Share on other sites

skutt to ravn idag tidligt. fant ett dødt reisdyr i fjæra igår. kom meg ut kl halv 6 idag tidligt da det enda var passe mørkt o la meg under en lav gran ca 30m fra kadaveret. kl 6 kom det 3 ravn ... nå e det kun en enslig som flyger rundt her ute. skal prøve om jeg får tatt han samme plass imorra! :P

Link to comment
Share on other sites

eg er nybynner på denne kråkejakta, men skjønner at eg må trå til med dette så eg kan hjelpe en skrantende rypebestand.

 

Men så lure eg på hva som er best å bruke til å få inn kråke.

 

Eg har en CD med kråkelyd,har også hørt at å kombinere dette med hareskrik skal være en go ting..

 

Er dette nok eller må\bør en bruke hubro i tillegg til dette.

 

Har prøvd kun cd-platen å ikke hatt srlig hell,kun fått inn 2 ravner (trudde ikke de kom inn,men de er vel nyskjerrige)

 

Hvordan bruker dere kråkelyden fra cd-platne,kjører dere den lenge i slengen eller bare korte skrik?

 

Tar imot alt av tips her :D

 

Kan avkrefte at dette med hareskrik og kråkeslyder sammen, fungerer....

 

Generelt vil jeg si at ravnen har lettere for å komme på selve lokken, mens kråkene lettere kommer på hubro og død kråke i kombinasjon med cdspiller. Enkelte ganger blir ravnen skremt vekk av hubroen virker det som , en sjelden kan så kan de angripe plastugla.

 

Hvis du bruker søk-funksjonen og/eller leser artikkelen på portalen, så tror jeg du har kommet et godt stykke på vei.

 

Er det noe du fortsatt lurer på, så er det bare å spørre i vei!

 

Mvh Erikr

Link to comment
Share on other sites

ErikR: Du er jo kråke-guruen her inne: Når jeg testa hubro her i Lofoten virka det ikke som de kunne brydd seg stort mindre.. Kråkene flyr rett forbi.. Har hatt et par som har satt seg ned i nærheten, men thats it.

 

Kan det rett og slett være at det ikke er noe hubro her? Tror ikke kråkene vet hva det er :P eller er det instinktivt?

Link to comment
Share on other sites

ErikR: Du er jo kråke-guruen her inne: Når jeg testa hubro her i Lofoten virka det ikke som de kunne brydd seg stort mindre.. Kråkene flyr rett forbi.. Har hatt et par som har satt seg ned i nærheten, men thats it.

 

Kan det rett og slett være at det ikke er noe hubro her? Tror ikke kråkene vet hva det er :P eller er det instinktivt?

 

 

Veldig rart om de ikke bryr seg hvis du har hatt en død kråke hengende i føttene på den? Etter min mening/erfaring virker ikke hubroen uten dette....Om det finnes hubro eller ei, spiller ingen rolle. Såg min første hubro her i sommer, så det er ikke mange av de. Er sikker på at ei utstoppa kongeørn e.l hadde gjort samme nytten som en hubro.

 

Om du hadde dette og kråkene allikevel bare flyr rundt, så er det noe galt. Enkelte tider i jaktsesongen så er ikke lokking av kråkefugl veldig effektivt. dette vil sikkert variere fra sted til sted.

 

Mine tips til forbedring:

 

* Finn ny plass. Gjerne helt forskjellig fra forrige plass og gjerne et stykke unna. Dette er nok hovedgrunnen til at du ikke får inn fugl.

 

* Prøv på forskjellige tider av døgnet. Mange ganger er morgenen og frem til 1-2 tiden beste, men ingen fasit på dette. Prøv deg frem her..

 

* Finn bedre skjul. Om kråkene er mistenksomme kommer de garrantert ikke. Topp kamo ala x3m1 og lignende er gode kamodresser. Husk kamohansker og maske. Sjekk også at hagla ikke blinker eller er synlig, den trenger også strengt tatt kamuflasje.

 

* Mest av alt, så er det utrolig viktig å unngå hurtige bevegelser, selv når ikke kråkene er der. Kåkene vil også være skeptiske til åpne områder uten sørlig vegetasjon. Dette gjelder iallefall alle mine plasser her i distriktet...

 

 

Men at lokking av kråker fungerer over hele landet, det er jeg helt sikker på!

 

Ser også at noen her vurderer kråkelokker. Dette har vi også prøvd, uten særlig hell. Det virket som at det heller støkte fuglene. Hørtes heller ikke naturlig ut. husker ikke merket i farten.

Link to comment
Share on other sites

ErikR: Kom på en ting til i dag, er vel ikke noe sjakktrekk å la hubroen stå oppe når man selv ikke er der? Da blir vel bare kråkene vant til den?

 

Anyways, fikk endelig skutt ei kråke i dag, så nå har jeg noe å henge i klørne til hubroen.. :) Skal testes i morgen.

 

Syns forøvrig den hubroen jeg kjøpte på jaktdepotet er litt teit da den sitter på en slags stein eller noe.. Hadde vært mye bedre med bare klørne under? Nå må jeg henge kråka under den steinen, og det ser jo ikke dønn naturlig ut, men spiller vel liten rolle.. :)

 

Skjøt altså ei kråke i dag. Så en flokk kråker på ei lita strand, så snek meg fra fjellsia og ned dit. La fra meg alt utstyr og snek meg videre kun med rifla, til jeg var omtrent 100 meter fra stranda. La meg så godt til rette og skjøt den ene av dem. Denne satt på en telefon-streng og falt ned i havet, så måtte tilbake til rorbua å hente vadere slik at jeg fikk henta den. Hehe.

 

Men uansett: veldig gøy med "snikjakt" etter kråker, da de normalt sett letter på 150-200 meters hold. Min erfaring her i allefall.

Link to comment
Share on other sites

Nei hubroen må for all del kun henge ute når en jakter og taes ned etter endt jakt. Ideellt så burde hubroen og jegerne være på plass før det lysner. Skutt fugl må ligge til etter endt jakt.

 

Ta kråka og heng den opp/bind den over føttene til hubroen. Er en slags grop her, det ser naturlig ut på denne måten. Begge mine hubroer funker dette på og de er av forskjellig fabrikat.

 

Forøvrig ikke så lurt å skyte på telefonkabler.....Blir dyrt for deg om det går galt...

Link to comment
Share on other sites

ErikR: Takk for alle tips :)

 

Dette med den telefonkabelen: ja, klar over det, men jeg vet at denne skal fjernes :) Er noe gammelt skrap som ikke er i bruk. Og bommer gjør jeg jo ikke uansett! :lol:

 

Sir: Gøy! Har gjort noe tilsvarende, men på 150 meters hold :P Jeg fant ei perfekt busk jeg kunne ligge i med X3M1-dress, totalt skjult.. Så legger jeg ut åte på et fast punkt..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...