Jump to content

KRÅKEFUGL JAKTEN 10/11


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 682
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

et spørsmål til: kråkene sitter nå ute på en øy ca 200m fra land. har mylighet å låne en .308 men har en misstanke om at jeg ikke klarer å treffe en kråke på den distangsen. er dokker enig? :roll:

 

Nå kjenner jeg ikke det kalibret der spesielt godt, men på min 223 så er treffpunktet samme på 100 meter som på 200 meter, pga ekstremt flat kulebane.

 

Hadde jeg hatt en god stilling, med tofoten på rifla mi, hadde jeg skutt. Samt en god patron. Ville ikke skutt mot noe som helst med noe billig treningsammo på 200 meter..

 

Du bør selvfølgelig og ha mulighet til å gå ut på øya i tilfelle skadeskyting. Den kan sprette slik at du ikke får til et skudd nr. 2.

 

Skjøt ei kråke på 180 meter for et par dager siden, og det gikk alldeles utmerket. Død i samme sekund som kula traff, og traff eksakt der hvor jeg sikta, midt i brystet.

 

Men er som Oddgeir sier, du må vite at du treffer da.. Ikke bare sjangse på at det går bra, tenkt humant, humant, humant hele tiden, (selv om det "bare" er ei kråke).

Link to comment
Share on other sites

har kun salong. den 308ern er naboen sin som jeg kan låne hvist jeg har lyst. har aldrig skutt med den så jeg ser før meg at det blir en del trening før jeg e sikker på at jeg treffer noe i det hele tatt. har båt så jeg kan ro ut (rodde ut en gang o fikk skutt en), men når jeg går i land på øya og har dratt opp båten stikker kråkene av! :evil:

Link to comment
Share on other sites

Min kråkejakt foregår stort sett rundt familiehytta. Jeg og min svoger har vært så pass ivrige at kråkene sjeldent eksponerer seg innefor 100 meter. Her i forrige uke var det 2 kråker som landet i fjæra ved ett naust ikke langt fra hytta. En kjapp måling med lasermåleren viste at det var 258 meter til naustet. Og kråkene satt kanskje 10 meter nærmere.Det solide hagebordet ble skytebenk, og jeg holdt rundt 15 cm over. Og dermed blei det ei fjærsky der borte gitt.V max kula gjorde jobben, og jeg var mektig stolt av meg selv. Glad for at både sønn og svigersønn var vitner. Jeg har aldri gjort noe slikt før, men det går altså an, og jeg kommer nok til å prøve dette mer.Verktøy: Sako Vixen i kaliber 222, med en danskedemper...

Link to comment
Share on other sites

et spørsmål til: kråkene sitter nå ute på en øy ca 200m fra land. har mylighet å låne en .308 men har en misstanke om at jeg ikke klarer å treffe en kråke på den distangsen. er dokker enig? :roll:

 

Nå kjenner jeg ikke det kalibret der spesielt godt, men på min 223 så er treffpunktet samme på 100 meter som på 200 meter, pga ekstremt flat kulebane.

 

Hadde jeg hatt en god stilling, med tofoten på rifla mi, hadde jeg skutt. Samt en god patron. Ville ikke skutt mot noe som helst med noe billig treningsammo på 200 meter..

 

Du bør selvfølgelig og ha mulighet til å gå ut på øya i tilfelle skadeskyting. Den kan sprette slik at du ikke får til et skudd nr. 2.

 

Skjøt ei kråke på 180 meter for et par dager siden, og det gikk alldeles utmerket. Død i samme sekund som kula traff, og traff eksakt der hvor jeg sikta, midt i brystet.

 

Men er som Oddgeir sier, du må vite at du treffer da.. Ikke bare sjangse på at det går bra, tenkt humant, humant, humant hele tiden, (selv om det "bare" er ei kråke).

Hva slags skudd bruker du? Det er vel nesten umulig å få flat kulebane. 5-6 cm fall vil det ihvertfall være i fall fra 100-200 meter. og det er nesten nok til å skyte ett dårlig skudd på ei kråke.

Link to comment
Share on other sites

Må innrømme at jeg tok litt feil her..

 

På 180 meter så faller kula jeg bruker ca. 5 cm..

http://i169.photobucket.com/albums/u205 ... lebane.jpg

 

Fikk uansett et utmerket treff på den kråka jeg skjøt på 180 meter, og jeg sikta midt i kråka. Neste gang vil jeg sikte høyt, for å være sikker.

 

Denne tegninga jeg viser til her er en ganske vanlig Norma helmantel, om jeg ikke husker helt feil..

Link to comment
Share on other sites

Var ute 2 turer i dag også, først mef hagle, så fikk jeg ideen om at .270 måtte luftes også. Rakk omtrent ikke og pakke ut rifla før jeg så Magica fra tryll satt med ryggen til oppe i en skråning, snek meg mot og på 120 meter fikk jeg klar bane, la kryssen midt i... bam fikk tilbake siktebildet og der forsvinner hun?????? hva i hel...., bomma jeg ??? området var dødt uansett nå etter smellen, så jeg rusla bort for og se og der lå hun, 3-4 meter bortenfor, kula hadde gått inn bak og tatt med seg hele brystet med diverse motorikk (90 grains sierra varminter). begynner og få enorme mengder godis til mikkel, Skal bli spennende og se når han oppdager "åta".

Spørsmål:

Har god erfaring med Black cloud og rio steel #2, men disse typene er ikke og oppdrive lokalt, hvilke andre patroner tvinger frem en korketrekker oppvisning på 35 meteren hos måka og ravna ?

Link to comment
Share on other sites

Nå tømmes hele skogen for ravn så fort jeg viser meg frem, så la om litt taktikk i dag, dundret hjem etter salongen og snek meg inn mot området via tett krattskog, aner ikke hvor lang tid jeg brukte, men fikk til slutt satt meg godt til rette i skjul, gikk litt over en kaffekopp før det kom en og satte seg fint til på ca 40 meter, pift, KLASK... middagen satte avsted og kom seg bortimot 10 vingeslag bortover før motoren stoppet, mistet fort høyde og landingshjulene sviktet, landingen kommer inn under kategorien mageplask. Ble livlig rundt der, men jeg ble ikke oppdaget. Så da vet jeg hvor jeg skal sitte litt i morgen også :)

Link to comment
Share on other sites

skjora og kråka bruka å lage leven i hagen min,so ej laga meg til ei lita opning i uteboda og heiv ut litt brødskalka!

gjekk ikkje lange tida før bråkmakarane var på plass :mrgreen:

blitt ei kråke og to skjorer hittil,bruka salongrifle med dempar og subsonic skot sidan eg bur i eitt byggefelt!

he en plasthubro som eg vurdera å sette oppi eit tre med ei kråke hengande under,regna med att det bli liv i kråkene då:)

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg er en ivrig kråkejeger, og lurer på hvilken kråkelokk DU anbefaler? Har sett wingevåpen har noen lokker for kråke, men jeg vil vite hva andre synes er best. Da tenker jeg spesielt på hvilken lokk som er mest realistisk, for de eldre kråkene er ikke så lett å lure :lol: jeg skal også kjøpe plastkråker, når jeg har kommet så langt..

Link to comment
Share on other sites

Den lokken jeg bruker har jeg kjøpt på winge, og er storfornøyd med den. har fått lokket inn ganske mange kråker, og det har vel blitt skutt totalt 9 kråker (hvis jeg husker riktig) mens jeg har brukt lokken så langt i år.

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens, siden dere er så ivrige til å jakte kråke som jeg er, vil jeg stille ett spørsmål.

Hvor kan man skaffe Nordic Crow, til lokking av kråkene?, har sett att Winge har, men de er ikke på salg nå.

Vill helst kjøpe på nett, for det er dårlig med jaktbutikker her :roll:

Link to comment
Share on other sites

Noen som har "Cass Creek Crow" til å lokke kråke med? Bestilte fra midwaynorway.com i dag... Ser litt ymse tilbakemeldinger.

Står bl.a. ikke hvor mange dB denne gir... regner med at kråkene har god hørsel... inntil de blir hørselsskadet når kompisen får akkutt stål-forgiftning i form av hagl-sverm.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har den og jeg prøvde den to ganger. Etter det har jeg ikke hatt trua på den. Syns det var veldig lav lyd i forhold til det det burde være. Nå ligger den bare og støver ned på rommet. Og den ligner mer på de amerikanske kråkene.. Og blandt lydene man kan spille av er det kun flokker, så og si.. Hvis jeg husker riktig er det vel en låt som det er kun en kråke, men den lager en låt jeg aldri har hørt ei kråke skrike før.. Men du kan jo gi den en sjanse. Kanskje det bare er kråkene her som ikke vil la seg lokke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...