Jump to content

KRÅKEFUGL JAKTEN 10/11


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 682
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

noen kråkelokkelyder hadde vært toppers å ha nå. har hørt (og sett) kråkene i noen timer no. de er oppe i ei bratt skråning (på øversia av veien), må få dem ned på nersia av veien. e jo ikke lov å skyte over den der veien ... håper en av dere kan sende ei fil til meg! 8)

 

Disse kan du lett finne selv, hvis du søker her på forumet.

takk, meget hjelpsomt av deg. har søkt og fant en link til rapdishare som var godt ut på dato (fila var ikke lenger på servern) ...
Link to comment
Share on other sites

No har eg sendt lyd filene til 7 stk. Ka synst dere er best å bruke? Det var mye som høres ganske jævlig ut. Min mening er Crow_(4).mp3

Prøvde i går fikk litt respons men så ingen av de. Prøvde i dag å hørte ingen ting, men det blåser mye da. Så er nok derfor. Kråke jakt i morgen i skauen :) Skal bli fett..

Link to comment
Share on other sites

Sesongens første kråke gikk i bakken i dag tidlig. Så at det var en større flokk som flaksa rundt på veien ca 300 meter unna huset mens jeg åt frokost. Lada opp halvautomaten, tok med meg kråkelokken og sneik meg ut på verandaen. Holdt meg bak rekkverket, og sendte ut noen sinte kråkestrofer mellom verandaborda. Så at kråkeflokken ble urolig, og så letta noen av dem og kom min retning. Holdt meg bak rekkverket til en av kråkene var nærme nok. Spratt så opp, lot dot'en (har rødpunktsikte på hagla) feie forbi den lettere sjokkerte kråka, og sendte den til de evige søppelfyllinger. Er så deilig å bo på landet! :D

Link to comment
Share on other sites

Da var sessongens første i boks! kom over en liten haug og der letta kråka på 10-15 meters hold! hadde det ikke vært for leirdue skytinga så hadden nok den levd enda..... men når den hadde 2 meter igjen til kanten og tryggheten bak en jordvoll så var den ikke kjapp nok! :D

Link to comment
Share on other sites

Vi var på jakt på fjellet i dag, gikk helt fra indre arna å helt opp til ulriken 600 meter over havet. På veien opp så vi hugorm å en hjort på ca 500 meters hold, fantastisk utsikt, men dårlig med kråke. Så 2 ravn på ca 200/300 meters hold på vei ned igjen. Vi gikk i hjorte tråkene opp og ned, og fy faen kor mye flått det er, satt å knipset av evig mange, å på vei hjem i bilen så hadde eg ristet klærene å det hele men på en 45 min tur så drepte eg sikkert 20 stk. Så no ligger jakt klærene i fryseren å der skal de få ligge i noen dager. Men ellers så var det en kjempe fin tur.

Link to comment
Share on other sites

Var ute og lufta salongen etter job i dag, fikk avgårde 2 skudd, og 2 bekreftede treff , men ikke noe kråkefall, mulig at det ble lave treff e.l. men slikt kan vi ikke leve med, så nå lader jeg opp 46grs hp til 22-250.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 3 plastkråker som jeg har testet litt med, i vinter gjorde litt ekstra ut av fuglene, jeg plasserte meg litt dårlig men oppsettet ble bra, satte ut fuglene og kastet utover litt ketchupvann mellom fuglene, det ble veldig spennende for andre kråker, så rød snø eller fuglene eller kombien vil dra inn andre kråker. Vurderer og teste tilsvarende med nyskutt rev en av dagene som kommer nå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bare ventet, satte dem ut mellom 2 søppelfyllinger, så det er mye svarte og grå fly der.

Ja da er det ikkje rart de kommer. Mangen av de som bor der:) Kunne tenkt meg en tur opp i rådalen i bergen å skutt kråker. Da hadde vi skutt ned et par 100 på en dag.

Link to comment
Share on other sites

er en del kråker rundt her hvor jeg bor, lurer på hva som er beste måten for å få de inn på hold for hagle, tror neppe fadern lar meg bruke salongen når han kommer hjem :?

 

er det lurt å investere i lokekfugler å hubro, eller er det best å legge ut åte, eller kanskje en kombinasjon?

 

tips mottas med takk :)

Link to comment
Share on other sites

Det du spør om Malfsen, burde vært underlagt en slags FAQ, for dette spørres det ufattelig mange ganger om i denne tråden. Hyggelig at folk vil prøve hubro, men jeg vil på en vennlig måte oppfordre folk til å søke i forumet. Her finnes nemlig enorme mengder info, som man kanskje hadde funnet svaret på før man spurte;)

 

Hubro er ikke effektivt alene. Har sett at Martin som jakter på småviltjakt 2 av kristoffer clausen, bruker en utstoppet hubro. Dette tror jeg er meget effektivt, i og med at den ser svært reell ut. Ulempen er at utstoppede hubroer ikke vokser på trær.

 

Jeg og de fleste andre i Norge bruker plasthubro og denne funker ikke spesielt bra alene. Bruk cd spiller med kråke-lyd cd og en død kråke hengende i føttene på hubroen.

 

Hvis du da sitter skjult og stille og har plassert hubroen riktig er det enormt god sjanse for at du får inn kråker. Personlig er jeg ikke avhengig av hubro, da jeg synes lokkelydene er mest effektive. Jeg velger allikevel å bruke hubro innimellom. Bruker 2 typer. Begge er store, men den ene er lyd og den andre noe brunere. Synes kanskje den bruneste funker best...

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg vært å fått avklart at vi kan jakte på samme gamle terreng som i fjor. Dvs stort sett ender og gjess, men i år sa de vi måtte gjerne ta en tur etter kråkene også for de var det mange av.

Noe som frister!!

 

Nå har jeg lest hele tråden og det som er klart for meg er at terrenget ligger for langt unna til å lage en fast felle og følge opp den med åte og evnt under fangst.

 

Hubro blir nok min jaktform her da jeg har hatt meget god erfaring med det før, da etter ravn.

I år blir det kombinert med kråkelyder som jeg lastet ned herfra.

 

Men det store spørsmålet kommer her. Når i jaktsessongen virker slik jakt best? Om litt starter jakta på gås og ender og da vil jeg halst prioritere det. Men frem til 10.8 og evnt etter jul kan jo være fine tider for å lufte hagla. Har noen noe erfaring med dette??

 

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

Våren og høsten er desidert best der jeg jakter. Er fristet til å si at det nesten ikke virker på vinteren her i traktene. Kulden og at det generelt er vanskelig å kamuflere seg godt nok på vinteren er nok 2 medvirkende faktorer.

 

Hele september er bra og til dels oktober også. Så du har kanskje ikke tilgang til terrenget i den beste tiden, den kommende høsten. Men selvsagt kan du ha ei bra jakt frem til 10. aug. Hvis du ikke prøver får du iallefall ingenting.

 

Hadde faktisk noen brukbare turer i august i fjor når jeg tenker meg om. Fuglene er nokså trege og det krever aktiv bruk av cdspiller. Noe som er et slags "hemmelig" triks jeg ofte benytter meg av.

Link to comment
Share on other sites

et problem for oss er at vi ikke kan jakte kråke når det er hjortejakt. Da er terrenget brukt til det.

Jeg jakter på vetslandet så snø er normalt ikke noe problem for kamuflasjen sin del. men vi får se hva vi får til!

Er morgentrekk bedre en kveldstrekk?

 

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

et problem for oss er at vi ikke kan jakte kråke når det er hjortejakt.

 

Mikkel

 

Dette er bare bygget på gammle fordommer. Ser ut til at det er umuligt til å få vestlendinger til å få forstålse for sammjakt. Og at generelt viltstell er en posetiv handling.

Der at folk beveger seg i skog og mark, skremmer ikke hjorten ut av terenget. Og hjort forbinder ikke skudd med fare.

Link to comment
Share on other sites

et problem for oss er at vi ikke kan jakte kråke når det er hjortejakt. Da er terrenget brukt til det.

Jeg jakter på vetslandet så snø er normalt ikke noe problem for kamuflasjen sin del. men vi får se hva vi får til!

Er morgentrekk bedre en kveldstrekk?

 

Mikkel

 

Ja morgen jakt er helt klart bedre enn kveldsjakt!

 

Hvis du er ute om morgenen og ikke viser deg, kan du jakte fugl helt frem til ettermiddag. Gjør et søk så vil du finne mye info. Det ligger også en artikkel som jeg skrev for kammeret for et par år siden, på kammeret.no.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...