Jump to content

Nordmenn skjøt fredede dyr.....


spissmus

Recommended Posts

  • Replies 182
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har bare en ting å si. FY FAEN. Pøkkhuer som det der ødelegger for oss andre. Og hva i all verden var vitsen/poenget med å legge dette ut på Youtube ?? :shock::shock:

 

Men på den annen side er det bra at det finnes sånne tullinger, for da blir dem jo forhåpentligvis tatt :twisted:

 

Men da jeg prøvde Youtube linken, så kom jeg ikke inn uten å måtte signe meg opp på noen greier om at jeg er over 18 år. Det har jeg aldri opplevd før, så jeg gjorde det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Ser noen sammenligner keruru med fjellrev. Forskjellen er at fjellreven er utryddingstruet, men duen i NZ er "bare" fredet.

Var vel noen saker om utlendinger som stjal ørn og falk egg i Norge. Kan ikke huske at de ble hengt ut i offentlig gapestokk???

 

Om du les innlegget mitt, så samanliknar eg ikkje kenguru og fjellrev. Eg samanlikna rådyr med kengru. Den fuglen dei skaut samanliknar eg med fjellrev, som begge er totalfreda i sine respektive land.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan han journalisten på nettavisen eller hvor det nå var klarte å kalle det der en ringdue forundrer meg enda :shock:

 

Kan ikke du skrive noen linjer om verdensøkonomi eller astrofysikk da, så ser vi hvem som faller mest på trynet.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Hvordan han journalisten på nettavisen eller hvor det nå var klarte å kalle det der en ringdue forundrer meg enda :shock:

 

Kan ikke du skrive noen linjer om verdensøkonomi eller astrofysikk da, så ser vi hvem som faller mest på trynet.

 

 

-L-

Skulle jeg skrevet en artikkel som skulle legges ut for at hele verden kan lese den, ville jeg hvertfall faen meg sjekka litt fakta først...

Link to comment
Share on other sites

Mja, må tillate meg til å være litt uenig der. Når NJFF uttaler seg slik de gjør her, så går tankene mine til en viss episode med avskyting av geit forrige året. Det var harde ord fra forbundets side den gangen også, men det kokte vel ned til at ting var lagt frem på internett på en uheldig måte.

 

Hva mener du med det?

 

 

OK, la oss si at jegerne skøt en and og en due som var fredet. Men man slenger for pokker ikke en mann i fengsel, samt lar han lide økonomisk i flere år for å skyte en due og en and!!!

Den er likevel fredet!

Forsøk å skyt en grevling i Skottland... Den er totalfredet, går bikkja di i hiet og setter seg fast, har du ikke lov til å grave den ut... Skal overhodet ikke forstyrres.

På direkte spørsmål omkring dette, så var svaret at du får lavere straff hvis du tar liv av kona di, enn en grevling!

 

Dette gjaldt "bare" en grevling, på NZ var det "bare" ei due og and...

Link to comment
Share on other sites

Skammelig !

Vet at en av de er fra Sykkulven.

Burde miste jaktløyva i Norge og!

 

Det var da jævlig til moralister her på denne tråden. Hva vet du om hva disse folkene ble fortalt om regler og lover i NZ da de ble sluppet løs, der må vel være noen lokale folk som har et ansvar for slike tilreisende. Jeg har forstått at de var der nede for å fiske, mulig de ikke har noen jegerbakgrunn hjemmefra? Så hvis noen har sluppet dem løs med rifler i NZ så må vel ansvaret ligge hos guidene e.l.

 

En annen ting er at vi alle i en gitt situasjon og/eller i dårlig selskap kan komme til å gjøre ting vi ikke er stolte av, 4-5 litt ville ungdommer som øser hverandre opp kan lett komme litt ut av kontroll.

 

Jeg regner med at disse karene det gjelder IKKE hadde lagt ut noe på Youtube om de hadde visst det var ulovlig å skyte enkelte av de skjøt. Man har jo plikt på seg til å sette seg inn i regler og lover men det kan være lett å glemme spesielt hvis de lokale folkene sier at "alt er greit"

 

Jeg vil gi min fulle støtte til det Mauser68 og Solheimen har skrevet på denne tråden. Til mange av dere andre : les signaturen til Solheimen.

 

Hva var det der stod i den store svarte boka : De som er uten synd kan kaste den første sten. (eller noe slik)

Link to comment
Share on other sites

Om en utlending fikk lånt seg en rifle i norge å skyter fredede arter, er det kun han som lånte ut rifla sin skyld?

Om en utlending leier en bil i norge, kjører i 150 (er kansje lov i landet hans) å kjører ned et barn, er det da leiebilfirmaets skyld?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forstått at de var der nede for å fiske, mulig de ikke har noen jegerbakgrunn hjemmefra?

Vel, om så er stiller det seg noko verre; dersom desse karane ikkje har avlagt jegerprøve frå Norge har dei heller ikkje lov til å jakte noko som helst på New Zealand.

En annen ting er at vi alle i en gitt situasjon og/eller i dårlig selskap kan komme til å gjøre ting vi ikke er stolte av, 4-5 litt ville ungdommer som øser hverandre opp kan lett komme litt ut av kontroll.

Kan så vere, men det held ikkje korkje rettsleg eller moralskt ... ikkje her heime og heller ikkje på ferietur til New Zealand.

Link to comment
Share on other sites

Om en utlending fikk lånt seg en rifle i norge å skyter fredede arter, er det kun han som lånte ut rifla sin skyld?

Om en utlending leier en bil i norge, kjører i 150 (er kansje lov i landet hans) å kjører ned et barn, er det da leiebilfirmaets skyld?

 

 

Vet ikke om dette fortjener noe svar. Men hvis der er lokale guider som har ansvar for disse folkene når de er i NZ så må vel de også ha et ansvar for å opplyse dem om lover og regler og hva de finner på.

 

Kjenner du Høggeren til alle omstendigheter ved disse folkene og turen deres, siden du åpenbart er så dømmende?? Men du er kanskje uten synd og kan kaste stein?

Link to comment
Share on other sites

Kjenner du Høggeren til alle omstendigheter ved disse folkene og turen deres, siden du åpenbart er så dømmende?? Men du er kanskje uten synd og kan kaste stein?

Er jeg fordømmende når jeg sier de har brutt lover om de har skutt fredede arter?

Anbefaler deg å lese det jeg har skrevet i denne tråden. Les det gjerne sakte. Å så kan du gjerne sitere meg der du mener jeg er "dømmende" og der jeg "kaster stein". Ser fram til å se det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare en ting å si. FY FAEN. Pøkkhuer som det der ødelegger for oss andre. Og hva i all verden var vitsen/poenget med å legge dette ut på Youtube ?? :shock::shock:

 

Men på den annen side er det bra at det finnes sånne tullinger, for da blir dem jo forhåpentligvis tatt :twisted:

 

Men da jeg prøvde Youtube linken, så kom jeg ikke inn uten å måtte signe meg opp på noen greier om at jeg er over 18 år. Det har jeg aldri opplevd før, så jeg gjorde det ikke.

 

Du må bare registrere deg som bruker på youtube over 18år (som du sikkert er!) Er vist div som er 18's grense, å se på youtube. Har reg meg meg selv der, å det er ikke noe skummelt med det :)

Link to comment
Share on other sites

hvis der er lokale guider som har ansvar for disse folkene når de er i NZ så må vel de også ha et ansvar for å opplyse dem om lover og regler og hva de finner på
Enhver idiot har selv plikt til å sette seg inn i lokale lover og regler når man reiser til et annet sted for å - for eksempel - jakte. Enhver idiot har selv ansvar for hva han finner på. Bryter man lokale lover og regler, må man være forberedt på sanksjoner i henhold til lokal standard. Man kan ikke skyve dette ansvaret over på noen andre enn en selv, for man har selv ansvar for egne handlinger.

 

Bottom line: Gutta har oppført seg som tullinger (ikke forbudt, men steike dumt), skutt fredete arter (forbudt) og lagt idiotien ut på youtube (ikke forbudt, men komplett idiotisk og egnet til å skjemme ut seriøse norske jegere, noe som gjør at noen av oss blir sure på dem). Er det egentlig noe mer å diskutere?

Link to comment
Share on other sites

 

det disse karene gjorde er noe veldig mange kunne komme til å gjøre under visse omstendigheter.

 

Mulig det , man da burde disse også straffes. Klarer man ikke styre seg med våpen i hånd bør våpnet ligge hjemme, hvis man i det heletatt burde ha våpen!

Link to comment
Share on other sites

Da lager vi en tenkt situasjon. Det er en utenlandsk familie som er ute å fisker i Norge. Så får de en ål eller pigghå i rusa, teina eller lina. Mammaen filmer menst pappaen slår disse fiskene ihjel og triumferende holder de opp for kameraet. Dette legger de ut på youtube når de kommer hjem. De har begått 2 straffbare handlinger nå. Hvilken straff bør de få?

Link to comment
Share on other sites

Ser nå ut til at jeg må droppe den tiltenkte drivjakta i Polen da jeg for tiden ikke har tid til å lære meg polsk slik at jeg kan sette meg inn lokale lover og bestemmelser selv.

Vil ikke bli stemplet som idiot må vite.

 

Bare tøys selvsagt. Man må ved utenlandsjakt kunne forvente at reisearrangør og/ eller guider opplyser den tilreisende om lokale lover og skikker. Om man ikke retter seg etter disse, er det en helt annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken straff bør de få?
Nei, si det, du? Hva er strafferammen i Norge for å avlive en pigghå og en ål? Hvis du kan fortelle meg det, kan jeg gi deg et svar.

 

Ellers er sammenligningen nokså søkt.

Punkt 1: Du beskriver ikke toskeskap og idiotoppførsel, men et nokså hendelig uhell

Punkt 2: Det er ingen kompetansekrav for å fiske i Norge. Imidlertid kreves det avlagt jegerprøve for å få jaktkort.

 

Hvis omtalte turist hadde vært en tysker, ville forresten en porsjon skam & skjensel vært på sin plass i og med det tyske systemet med Sportfisherprüfung for å kunne inneha Fischereischein.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken straff bør de få?
Nei, si det, du? Hva er strafferammen i Norge for å avlive en pigghå og en ål? Hvis du kan fortelle meg det, kan jeg gi deg et svar.

 

 

Strafferammen er opp til 2 års fengsel.

Link to comment
Share on other sites

Ser enkelte her bagatelliserer saka, å andre igjen påstår de som sier dette ikke var lurt eller lov blir kalt for "dømmende".

 

Det er faktisk sånn at om du bedriver en eller annen aktivitet, så er du nødt til å sette deg inn i lover og regler på stedet(landet) du er. Om du da er på en pakkereise med jakt inne i pakka går jeg ut fra at arrangøren vil sette deg inn i lover og regler. Men om du ikke er på en arrangert reise må du selv sette deg inn i det, hvis du da ikke er villig til eller i stand til å sette deg inn i reglene så vet jeg ikke om det er noen formildende omstendighet.

Link to comment
Share on other sites

Strafferammen er opp til 2 års fengsel.
Og hva er gjeldende rettspraksis for en slik sak? Du refererer strafferammen ved grove overtredelser, men jeg for min del har store problemer med å se at et tilfelle som du skisserer ville blitt bedømt av en norsk rett som "grov overtredelse". Hvis nevnte familie derimot hadde skutt en fredet fugl, har jeg litt lettere for å forestille meg at en norsk rett ville bedømt dette som en smule grovere. Som før sagt, sanksjoner i henhold til lokal standard. Og i Norge er "lokal standard" det som en norsk rett bruker som praksis.

 

Men hvorfor har jeg følelsen av at du prøver å kverulere?

Link to comment
Share on other sites

Ser nå ut til at jeg må droppe den tiltenkte drivjakta i Polen da jeg for tiden ikke har tid til å lære meg polsk slik at jeg kan sette meg inn lokale lover og bestemmelser selv.

Vil ikke bli stemplet som idiot må vite.

 

Bare tøys selvsagt. Man må ved utenlandsjakt kunne forvente at reisearrangør og/ eller guider opplyser den tilreisende om lokale lover og skikker. Om man ikke retter seg etter disse, er det en helt annen sak.

 

 

Det kan fort vært de har bestillt billetter og er sinne egne reisearrangører. så det er ikke noe unnskyldning, da er det demmes eget ansvar å kunne reglene.

Link to comment
Share on other sites

Det var da jævlig til moralister her på denne tråden.

 

Forumet er fullt av dem, og dermed tomt for gode jakthistorier...

 

Ja så sant så sant, det har jeg aldri tenkt på.

Jeg kom til å tenke på hvor i verden/samfunnet der er nesten like mange moralister som på Kammeret. Det er jo i menigheter og kirkesamfunn, så kan vi jo trekke paralleller den senere tids avsløringer i den katolske kirken og mye annet. Kanskje de har behov for å holde fokus borte fra seg selv ved å fordømme andre. Mulig det er det samme her på Kammeret?? Ja hvem vet?

Link to comment
Share on other sites

hvis der er lokale guider som har ansvar for disse folkene når de er i NZ så må vel de også ha et ansvar for å opplyse dem om lover og regler og hva de finner på
Enhver idiot har selv plikt til å sette seg inn i lokale lover og regler når man reiser til et annet sted for å - for eksempel - jakte. Enhver idiot har selv ansvar for hva han finner på. Bryter man lokale lover og regler, må man være forberedt på sanksjoner i henhold til lokal standard. Man kan ikke skyve dette ansvaret over på noen andre enn en selv, for man har selv ansvar for egne handlinger.

 

Bottom line: Gutta har oppført seg som tullinger (ikke forbudt, men steike dumt), skutt fredete arter (forbudt) og lagt idiotien ut på youtube (ikke forbudt, men komplett idiotisk og egnet til å skjemme ut seriøse norske jegere, noe som gjør at noen av oss blir sure på dem). Er det egentlig noe mer å diskutere?

 

Må si meg 100% enig med hr. Sako .30-06.. Da eg var ung lærte eg, i likhet med de aller fleste her, at man uansett alltid er ansvarlig for sine egne handlinger. At omtalte personer ikke visste om lokale lover/foreskrifter, at de var fyllesjuke, at katta til den ene liker å spille "ut mot havet" på trekkspill, etc.etc. er unnskyldninger. Men samma f... hvor mange og alvorlige unnskyldninger man har, forandrer det ikkje at man som et voksent menneske er ansvarlig for sine egne handlinger, og hvis det går til helvete må man ta konsekvensene av nevnte handlinger!

Link to comment
Share on other sites

Det var da jævlig til moralister her på denne tråden.

 

Forumet er fullt av dem, og dermed tomt for gode jakthistorier...

 

Ja så sant så sant, det har jeg aldri tenkt på.

Jeg kom til å tenke på hvor i verden/samfunnet der er nesten like mange moralister som på Kammeret. Det er jo i menigheter og kirkesamfunn, så kan vi jo trekke paralleller den senere tids avsløringer i den katolske kirken og mye annet. Kanskje de har behov for å holde fokus borte fra seg selv ved å fordømme andre. Mulig det er det samme her på Kammeret?? Ja hvem vet?

 

Kan du gi eksempler på moralister, og utsagn som gjør folk til moralister?

Helst i denne tråden så er det enklere å sjekke det opp.

Link to comment
Share on other sites

Her ser dere hva new zealandske jegere tenker om saken:

 

http://www.fishnhunt.co.nz/forum/YaBB.c ... 1269504112

 

Som dere ser så er det en del jegere som klarer å puste rolig og beholde fargesynet.... :lol: Det er en todeling der også, med tanke på hvor alvorlig det Egentlig er.. Saken er blåst ut av alle proporsjoner. At de må få en straffereaksjon, det er klart, men dette har tatt helt av.. De har snart fått straff nok ved å bli hengt så ettertrykkelig ut både her og der nede.

Hvor Gay kom fra har jeg ikke helt skjønt? Videoene var borte fra YouTube før jeg fikk med meg det her. Noe må ha støtt de victorianske new zealanderne??

 

Hvasom blir straffen blir spennende å se?

Mitt tips er at nz bruser med fjærene, og gir dem ei bot. Da får de markert seg... At det snillistiske lille landet Norge skulle finne på å la de bli fengslet finner jeg vanskelig å tro. Det gjør de bare med sånne som kjører for fort med bil.. :wink:

Det er faktisk mulig at de kun ender med å bli utvist på livstid fra NZ. Det er det mest trolige utfallet etter mitt syn.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvor Gay kom fra har jeg ikke helt skjønt? Videoene var borte fra YouTube før jeg fikk med meg det her. Noe må ha støtt de victorianske new zealanderne??

 

Mistanken om tvilsom sexuel legning hos de nevnte gutta slo meg og noen andre jeg kjenner også når vi så snutten på YouTube. Hadde video'n hatt "Y.M.C.A." av the Village People, så ville det ikke en gang vært noen tvil. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det var da jævlig til moralister her på denne tråden.

 

Forumet er fullt av dem, og dermed tomt for gode jakthistorier...

 

Snodig at det skal ses på som negativt, å mene at det er en god ting å følge lover og regler :?

Og ja det hadde sikkert vært fin reklame for den norske jegerstanden, med flotte tråder

her på forumet, om jakthistorier som er såpass på kanten at flesteparten av jegerne her

inne reagerer negativt :?

Link to comment
Share on other sites

Nei kjære vene, det var bare litt festlig at de i NZ hadde koblet det slik.

Det hadde noe md solkrem å gjøre eller? Var det inntrykket jeg fikk fra nz-forumet, men har ikke hatt tid til å lese alt. Det er noe som heter jobb også..

 

Folk må få drive med det de lyster for meg så lenge de følger Kardemommeloven og jeg slipper å se på :wink:

Link to comment
Share on other sites

De har virkelig bæsja på leggen, og de har blitt kjente i hele landet for det.

 

Å publisere den videosnurten har nok gitt dem den straffen de fortjener, alle vet nå hvordan de ser ut, hva de heter og hvor de kommer fra. Kanskje har de kone og barn. Synes nok er nok (ikke at det er så ille her inne, men tenker på youtube, media og enkelte forum). Dette har tatt helt av.

 

Håper de kan få litt ro nå, skamme seg kommer de til å gjøre i årevis etter alt oppstyret.

Link to comment
Share on other sites

Kan du gi eksempler på moralister, og utsagn som gjør folk til moralister?

Helst i denne tråden så er det enklere å sjekke det opp.

 

Det er mulig ordbruken er litt feil, kanskje dette er mer forståelig : Kardinaler, fariseere og yppersteprester

Link to comment
Share on other sites

Om vi leser alle innleggende i denne tråden, så florerer det av personkarakteristikker (og faktisk et snev av drapstrussel i et innlegg) av de som faktisk ikke er dømt i rettsvesenet. Men de er dømt her og i media.

Link to comment
Share on other sites

Kan du gi eksempler på moralister, og utsagn som gjør folk til moralister?

Helst i denne tråden så er det enklere å sjekke det opp.

 

Det er mulig ordbruken er litt feil, kanskje dette er mer forståelig : Kardinaler, fariseere og yppersteprester

Du slenger rundt deg med personkarakteristikker osv men er altså ikke i stand til å peke på hvor du finner eksempler på utsagn som gir deg grunn til å kaste rundt deg med slike påstander. Det er litt dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...