Jump to content

Nordmenn skjøt fredede dyr.....


spissmus

Recommended Posts

  • Replies 182
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Saken er et faktum, "alle" landets aviser er i gang om å sladre om dette og det kommer for en dag her inne og.

For meg stiller jeg bare spørsmålet, går det ann å være så dum? 1. hvis det er sant å skyte på fredede dyrearter. Trenger vel ikke utgreie mer om det.... 2. Youtube?!!!.

 

De kan jaggu takke seg selv......ingen sympati for slike folk......

 

Her er for øvrig en av mange linker til denne flotte historien.. :http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=585603

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@Skaubjønn. Tja … eg veit no ikkje heilt om slike oppfører seg noko særleg betre her heime enn kvad dei gjer andre stadar. For knapt to år sidan fann vi fleire hjortar her hjå oss, som var skutt med finkaliber våpen, nokre i hals/nakkeregion andre med fleire skot rundt om på dyret … både drektige koller og koller som nyst hadde fødd. Ein lyt stå saman og få luka ut slikt ugras, dei høyrer ikkje til blant jegerstanden – korkje her heime eller andre stadar.

Link to comment
Share on other sites

Uansett hvor mye tid vi jakt og skyteinteresserte bruker på å forsøke bygge opp et bilde av oss som oppegående mennesker med sunne interesser, så skal det ca bare en sånn dustefilm med tre idioter til får å ødelegge hele greia... TAKK SKAL DOKKER FANMÆ HA!

Link to comment
Share on other sites

Jeg får mindre og mindre lyst til å jakte når jeg ser slikt.

Dette var selfølgelig klippet, men alikevel.... :roll:

 

Det er ikke rart at jakt- og våpenmotstandere får brensel til bålet sitt når slike som de på filmen får ha våpen og jakte.

 

Det heller mer og mer over til at jeg dropper all slags jakt og heller holder meg kun til baneskyting.

Å være jeger er ikke lenger hva det var i tidligere tider.

 

Takk til alle dere som ødelegger for "alle" andre. :evil:

 

De har i hvertfall hatt sin aller siste reise til New Zealand. Dette er visst toppnyheter i landet der. Nå jeg skal dit å jakte en gang i fremtiden tror jeg at jeg skaffer meg svenskt pass...

 

Og da er det mulig du støter på en del andre "hinder". Tingen med NW er jo nettop at NW og Norge er "vennskaps-nasjoner", og det derfor er ganske lett å få ordnet papirer og tillatelser.

Mulig det er lett fra Sverige også, men jeg er sannelig ikke sikker...

Link to comment
Share on other sites

Gir jo litt ny mening til å skyte på dyr i bevegelse de kenguruene,..

 

Men må jo få saken litt ned på jorden igjen. Litt villmann med rifla var de, og man må vite hva man tar livet av. Ikke freda dyr og holde seg innenfor jaktsesong er jo litt elementært.

Bortsett fra det ser jeg jo ikke akkurat noen behov for å henge de heller da? Tror de har fått så det holder allerede!

Link to comment
Share on other sites

erre mulig!? sånne handlinger skulle fått konsekvenser her hjemme og. miste rett til jakt,fiske, fangst og da også våpen siden de ikke lenger har grunnlag for å eie det. man må sette ett eksempel noen plass så det ikke skjer igjen. men idioter og taper finner man overalt. håper for all del de får den straffa de fortjener både fra myndigeter i Norge og New Zealand.

Link to comment
Share on other sites

Hallooooooo der.

Er det noen som tvinger deg til å jakte da ???????? la det være da !!!!!!!!!!!

 

Har jeg nevnt noe om at noen tvinger meg til å jakte? Nei, men jeg syne det er både spennende og givende, avstressende og forfriskende å vandre i skogen. Men lysten blir mindre og mindre når man ser hvordan enkelte str frem som "ambassadører" for jegerbestanden.

At de filmer det, og legger det på nett i tillegg viser vel mye at de ønsker å "briefe" med dette, ikke at det var ferieminner fra NZ.

Link to comment
Share on other sites

Gode vener. Der er ingen grunn til at slike skal få øydelegge for oss. Det som er viktig når slikt skjer er at vi er blant dei fyrste til å fordømme og tek avstand frå slike handlingar, at vi gjer kva vi kan for å fremme både god jaktetikk og moral ut til kommande jegerar. Slike personar har ingen ting i vår omgangskrets å gjere.

 

Ja, eg er forbanna, men langt frå apatisk! :evil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg får mindre og mindre lyst til å jakte når jeg ser slikt.

Dette var selfølgelig klippet, men alikevel.... :roll:

 

Hvorfor får du mindre lyst av å jakte av en sånn video?

Jakter du på denne måten?

 

Fordi om noen idioter gjør noe sånt så betyr jo det ikke at all jakt foregår slikt.

Link to comment
Share on other sites

Gir jo litt ny mening til å skyte på dyr i bevegelse de kenguruene,..

 

Men må jo få saken litt ned på jorden igjen. Litt villmann med rifla var de, og man må vite hva man tar livet av. Ikke freda dyr og holde seg innenfor jaktsesong er jo litt elementært.

Bortsett fra det ser jeg jo ikke akkurat noen behov for å henge de heller da? Tror de har fått så det holder allerede!

 

Synes ikke de har fått så det holder. Hvis personligheten deres er i samsvar med inntrykket man får av videoen, så stemmer det: DE ER IDIOTER.

 

Kan ikke med all godvilje se at disse er skikket til å ha våpen. Jeg liker også å ha det gøy med våpen, herje litt, men da på blikkbokser og leirduer. Jakt bør foregå med litt respekt for dyrene det jaktes på. Disse har like mye respekt for kenguruene som jeg har for leirdua.

Link to comment
Share on other sites

Gir jo litt ny mening til å skyte på dyr i bevegelse de kenguruene,..

 

Men må jo få saken litt ned på jorden igjen. Litt villmann med rifla var de, og man må vite hva man tar livet av. Ikke freda dyr og holde seg innenfor jaktsesong er jo litt elementært.

Bortsett fra det ser jeg jo ikke akkurat noen behov for å henge de heller da? Tror de har fått så det holder allerede!

 

Synes ikke de har fått så det holder. Hvis personligheten deres er i samsvar med inntrykket man får av videoen, så stemmer det: DE ER IDIOTER.

 

Kan ikke med all godvilje se at disse er skikket til å ha våpen. Jeg liker også å ha det gøy med våpen, herje litt, men da på blikkbokser og leirduer. Jakt bør foregå med litt respekt for dyrene det jaktes på. Disse har like mye respekt for kenguruene som jeg har for leirdua.

 

Dvs at du er imot drivjakt på feks vilsvin, eller drivjakt i det heletatt?

Link to comment
Share on other sites

Disse "jegerne" burde blitt utlevert til New Zealand og fått 100 000 NZL-dollar i bot og 6 måneder i fengsel, samt at de hadde biltt fratatt alt av våpen i lang, lang tid. Hva er strafferammen her i landet for tilsvarende "jakt"?

 

Kjenner jeg blir nesten villsint når jeg ser slik oppførsel. Slike oppslag fører ikke akkurat til økt støtte i befolkningen for jakt, så de ødelegger for alle andre som er ekte jegere og oppfører seg som de skal. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Pust dypt inn......... og ut!

 

De tar livet av to fredede fugler, dette skal selvfølglig ikke skje og om de var klar over fredningen eller ikke er egentlig likegyldig. Å sette seg inn i regler og fredningsbestemmelser er elementært. Dette må de skyldige selvsagt straffes for.

 

Ellers syns jeg man skal være forskitig med sine antaglser og meninger om deres inteligens og psykiske helse. De kommer til å kjenne denne saken hardt på kroppen i lang tid fremover og jeg syns ikke personangrep og hets er riktig virkemiddel i slike saker. Man kan godt ta avstand uten å komme med kraftige personangrep.

 

Husk at også mennesker som blir sett opp til her på Kammeret har fått saker slått stort opp i media etter jaktturer som har vært skildret her.

Link to comment
Share on other sites

1) de er utlendinger

2) de skyter freda vilt

3) de skyter litt villmannsskyting

 

At innfødte vil ha de grilla er ikke så rart

 

Ja, pust rolig

 

I NZ er det VANLIG å skyte hjort fra helikopter, VANLIG å skyte dyr (f.eks. Thar) for å la de ligge å råtne, VANLIG å skyte wallabyer fra 4-hjuling, gjerne om natta i lyset fra kjøretøyet etc.. De kaller de ikke engang Wallaby hunting, men Wallaby shooting. Mye av dette skyldes at det er dyr som er innførte, og som sprer seg ukontrollert i total mangel av rovdyr.

 

En god del ting som er helt OK der nede er fullstendig hårreisende her hjemme, when in Rome, osv.

 

Det KAN tenkes at kunnskapsløse, jaktfientlige journalister har blåst dette noe opp. "Fuckin Whale-Hunting Norwegian Barbarians..." enkle å sette folk opp mot og grei måte å selge flere aviser.

 

Forresten så er hverken hare eller wallby fredet eller truet, så noen tøver her - De har bomma på jaktsesongen og på hva slags tillatelser de skulle ha så helt gode er de ikke, emn som sagt - pust rolig.

 

Bare ikke skyt en Kiwi (den lille dumme fuglen som ikke kan fly altså...)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Den største tabben disse gutta gjorde var å poste slikt på nett, hvorfor skal alt på nett i disse dager? Er den en form for penismåling? Blir man bedre jeger av å legge seg ut på nett? Får man høyere status? Forklar for meg!

Saken har vært peanuts hvis de ikke har postet dette klippet, de har kanskje fått en dom/bot av et eller annet slag hvis det viser seg at de skjøt fredede fugler, så har saken vært snipp snapp snute uten av resten av verden har fått med seg hva som har skjedd.

 

Ris til egen bak dette.... og jeg gjentar andre som er så gira av å legge ut videoer av jakt, tenk dere 2 ganger om før dere poster ting på youtube!

Link to comment
Share on other sites

Det her ser litt "Gutta på tur Bajas" ut. Håper noen finner ut hva som virkelig har skjedd her.

Hvis det har skjedd noe straffbart håper jeg inderlig at de får den straffen de har fortjent.

Det her er vel skoleeksemplet på oppførsel vi ikke ønsker fra Norske Jegere. :(

Link to comment
Share on other sites

Herregud... :roll: Det var jo en sånn sak i Sverige for noen år siden i forbindelse med rypejakta, som ødela mye for Nordmenn. hva er det med folk, kommer til utlandet og oppfører seg helt anderledes enn man ville gjort hjemme :cry:

 

Kansje noen i "styret" på kammeret burde skrive en unskyldning (linken til nettavisen : http://www.3news.co.nz/Norwegian-touris ... fault.aspx) for oss medlemmer på kammeret,

og forklar at den "anminnelige" norske jeger ikke støtter slik oppførsel i Norge, NZ eller andre land.

 

Hvis disse personene har begått faunakriminalitet, er de egentlig uviktig om det er i Norge eller NZ, de burde straffes for det de har gjort. Hvis du jakter BØR en være oppdatert på hva som er lovlig, og ulovlig vilt.

His disse jegerene har kjøpt en pakketur, BØR leverandøren av slike turer også informere kundene sin om hva som er lovlig vilt og ulovlig.

 

Hvis det dessverre viser seg at de har bevisst brutt de lover som er i NZ, bør de sendes tilbake der for å straffes (i f.eks en Conteiner).

 

MADMADS

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@M67

 

I dagens media verden blir selvsagt slike saker blåst opp.

 

Men denne er jo litt spesiel. I og med at her er det NZ sin miljøvernmister ( Den NZ regjeringa ) som går meget hardt ut og sier at de bør idømmes lovens hardeste straff ( Som i hennes mening er for lav.... :o ). Plus at hun personlig vil jobbe for at de aldri får sette sin ben på NZ igjen.

 

Hadde nok ikke pusta helt rolig hvis jeg var en av gutta i youtube snuten.....

 

Alle fem er jo meget lett identifiserbare, så spørsmålet er jo ikke om de blir tatt, men hva straffen blir.....og hvilke eksempler som skal statueres.

 

Nils-ole

Link to comment
Share on other sites

1) de er utlendinger

2) de skyter freda vilt

3) de skyter litt villmannsskyting

 

At innfødte vil ha de grilla er ikke så rart

 

Ja, pust rolig

...........

Bare ikke skyt en Kiwi (den lille dumme fuglen som ikke kan fly altså...)

Jeg puster rolig.

 

Sånn jeg leser ditt innlegg (det kan være jeg misforstår deg M67) så sier du at deres oppførsel var bortimot ok botsett fra at de skjøt en fugl som var freda?

Det kan godt være at deres oppførsel generelt var grei(jeg har ikke studert videoen nøye), men uansett hvordan vi vender og vrir på det har de skutt minst en freda art. Å det er ikke helt lurt, å enda mindre lurt legge det ut på youtube.

Link to comment
Share on other sites

 

Kansje noen i "styret" på kammeret burde skrive en unskyldning (linken til nettavisen : http://www.3news.co.nz/Norwegian-touris ... fault.aspx) for oss medlemmer på kammeret,

og forklar at den "anminnelige" norske jeger ikke støtter slik oppførsel i Norge, NZ eller andre land.

 

Hvis disse personene har begått faunakriminalitet, er de egentlig uviktig om det er i Norge eller NZ, de burde straffes for det de har gjort. Hvis du jakter BØR en være oppdatert på hva som er lovlig, og ulovlig vilt.

 

Skal de samtidig beklage at vi skyter ulv, bjørn, jerv, gaupe, hval, sel. etc, etc i Norge?

Link to comment
Share on other sites

Kansje noen i "styret" på kammeret burde skrive en unskyldning (...) for oss medlemmer på kammeret, og forklar at den "anminnelige" norske jeger ikke støtter slik oppførsel i Norge, NZ eller andre land.

Fin anledning for NOJS å markere at de tar avstand fra slikt ja, god idé. NOJS kan få publisitet i media med dette.

Link to comment
Share on other sites

Noen momenter det er viktig å huske på:

- Det er lov å være en ekkel bærsj

- Det er lov å oppføre seg som en ufordragelig bajas

- Det er lov å behandle døde dyr "respektløst"

- Det er lov å legge videoer, av seg selv, ut på nett som gjør at man fremstår som en, tja... *noe som ikke egner seg på trykk*

men

- Det er IKKE lov å skyte fredede arter

- Det er IKKE lov å jakte uten nødvendige papirer

- Det er IKKE lov å jakte utenfor lovlig jakttid

 

Og så kommer det med hvilke av disse tingene som er lurt å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

I NZ er det VANLIG ...

Ja, der er mykje som er vanleg rundt omkring, spørsmålet er om det er så lurt å delta på alt som er "vanleg" og i tillegg legge det ut til allmenn beskuelse. Kanskje er det ikkje det?

De har bomma på jaktsesongen og på hva slags tillatelser de skulle ha så helt gode er de ikke, emn som sagt - pust rolig.

Nei, der er ingen grunn til å hyperventilere, men eg synes der er god grunn til å sei klårt frå om kva ein meinar om slik framferd. :evil: Skulle likt å høyre korleis ein ville reagert dersom det kom 3 - 4 frå New Zealand hit opp og gjekk bananas ute i jaktterrenget for elg, hjort eller rådyr i juli/august, som tilfeldigvis bomma på jaktsesongen og ikkje hadde naudsynte papirar i orden. Synes eg høyrer sindige jaktrettshavarar seie noko i nærleiken: "Nææei, me pusta roleg .... De bomma på jaktsessongen og på kva slags tillatelser de skulle ha; så heilt gode e de ikkje."

Er nok redd pipa hadde hatt ein noko annan lyd. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

mS har en korrekt todeling i sitt innleg.

Det er imidlertid slik at disse to delene ikke forkommer helt tilfeldig og uavhengig av hverandre.

Hører du først til den første gruppen, er sannsynligheten for at du gjør det ulovlige meget høy.

Link to comment
Share on other sites

Svarte faen ass! Går det ikke an å ha et MINIMUM av sosial intelligens og skjønne at en film som dette vil bli blåst opp?

Det avisene skriver om at de ikke hadde tillatelser, at dyrene de skjøt på ikke var i jakttid osv skal vi ta med en bitteliten klype salt.. Journalistene klarte jo også å kalle dua de skyter for en ringdue, noe det overhodet ikke er (Tusen takk for den ja, nå kommer folk til å slakte meg når jeg sier jeg skjøt 40 ringduer i høst :roll: )

 

Den dua var nok fredet, og det samme var nok den anda eller hva det nå var (den manglet hode, var jo ikke så lett å se)

Og dette bør de ha visst om, og det er helt uansvarlig å holde på på den måten.

Det er noe med hvordan ting blir seendes ut på film som er så utrolig annerledes fra hvordan de gutta opplevde turen selv, kanskje det er derfor de ikke skjønte at de ikke burde legge den ut?

Dette er definitivt dårlige nyheter for oss jegere :evil:

Link to comment
Share on other sites

Er ikke Wallaby en innført art som blir regnet som skadyr og blir prøvd utryddet, på lik linje med vår mårhund?

Denne jakten er visstnok så iherdig at man setter inn helikoptre som man jakter fra samtidig som man bruker helikoptret til å skremme dyrene ut i åpent lende for

å få lettest mulige skudd og mest effektiv jakt.

 

At videoen setter assosiasjoner til enkelte andre videoer som er lagt ut av typen v-max splatt for morroskyld osv får no så være sin sak

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...