Jump to content

Nordmenn skjøt fredede dyr.....


spissmus

Recommended Posts

@Puzzaque

Eigentleg synes eg, i dette tilfellet, at det er heilt uinteressant kva ein gjer på NZ for å begrense/få kontroll med ein uønska art.. Desse folka var på vitjing i NZ, ikkje innhyra for å hjelpe til med å redusere Wallaby eller andre artar for den saks skuld. Dette handlar om å vise ein smule respekt ovanfor dei som "husar deg" når ein er på vitjing - ja, rett og slett om å oppføre seg nokon lunde sivilisert. :evil: Slik åtferd, som desse tåpane framviser, er skammeleg og fortenar ingen som helst respekt, etter mi meining.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 182
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I et par år har jeg syslet med tanken på å ta en tur utenlands for å jakte. Etterhvert har det utkrystallisert seg et par-tre alternativer på reisemål, deriblant New Zealand. Dette er nå uaktuellt...

 

Jeg håper tilløpene til jaktglede og sunn friluftslivsinteresse gir seg andre utslag når de er tilbake i gamlelandet.

Link to comment
Share on other sites

deriblant New Zealand. Dette er nå uaktuellt...

 

Hva pokkern skal hindre deg i å reise dit? Tror du det står en lynsjemob på alle flyplasser på NZ og leter etter nordmenn?

 

Hvis du ikke vil reise til land på bakgrunn av at nordmenn er misstenkt for lovbrudd har du ikke så mye å velge i. Vil anbefale deg å reise til månen.

 

 

NZ skyter hjort, gris og villsvin fra helikopter om dagen og fra biler i nattemørket, de slipper ned forgiftede pellets fra de samme helikopterene og lar alt ligge og råtne. Dette uproporsjonert mediepiss som vanlig.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fullstendig enig i at å legge dette ut på nettet var nok ikke noe sjakktrekk. Og hvis det man leser i avisene er sant, er jo dette ganske på trynet.

 

Men jeg syns folk er vel kjappe med forhåndbedømingen av personer her, selv om man vet svært lite om saken. Er det noen her inne som VET at:

 

- Jegerne ikke hadde jakttillatelse(selvfølgelig unntak av evt. fredede arter)

- Alt de jaktet på var utenom jakttid?

- At de jaktet på ulovlig grunn?

 

Bare så det er sagt, så er jeg like sterk motstander av tjuvjakt og felling av fredede arter eller arter utenom jakttid, som enhver ærlig jeger. Men å stille spørsmålstegn til intelligens og psyke, syns jeg blir vagt. Jeg mener jegerne bør få uttale seg og gi sin forklaring.

 

Det eneste(såvidt jeg vet) vi kan ta stilling til i denne saken er det som er skrevet i avisen, samt at videoen av turen ligger på nettet. At de jakter på en "blodharry" måte, er det ingen tvil om, men det minner meg veldig om en video jeg så på youtube for litt siden, om et norsk jaktlag på drivjakt på villsvin og hjort i Polen. Og på den videoen så verken jegere eller guider ut til å berøres av rimelige håpløse skudd på vilt i stor fart. Men nok om det.

 

Jeg håper sannheten kommer fram i denne saken og at jegerne får den straffen de fortjener. Og her snakker jeg ikke om at de skal steines offentlig eller gasses ihjel, men at de blir dømt for det de eventuelt har gjort galt. Etter lov i NZ eller moder Norge...

Link to comment
Share on other sites

Synes jo uansett at det vitner om egoisme og manglende utviklede sjelsevner hos disse dustene når de presterer å legge sånt ut på YouTube... Det er DET som skaper ringvirkninger og sverting av en hel nasjon generelt og oss jegere spesielt... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Nå må ikke dette trekkes helt ut av proposisjoner. Dette skaper mer blest i media enn når en av våre tapre soldater faller i Afghanistan, sultkatastrofer som skjer hver dag, jordskjelv i chile/Haiti bla, bla. Men er ei jævla due er mer verdt enn alt dette ??? Tenk dykk om :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sitat Dagbladet:

- En slik reaksjon er ikke streng nok. Personlig skal jeg arbeide for at disse karene aldri får innreisetillatelse hit til landet igjen. Det er horribelt at idioter som dem skyter fugler som vi legger ned så mye jobb i å beskytte, sier miljøvernminister Wilkinson til 3 News
Jeg blir uansett litt skamfull over å være norsk.

Dessuten syns jeg det er virkelig synd at det er disse folka som blir ambassadører for jegere i media her til lands.

Link to comment
Share on other sites

Det er absolutt ingen som bør føle seg skamfull over å være Norsk pga det som skjedde her. Idioter treng ein ikkje å leite etter, normalt så snubler ein i ein og annen ganske ofte.. Og hvis dei som poster her tenkje seg litt om, så har det alltid vært sånn at kua har vært kalv eingong i livet.. Meg inkludert...

 

Hvis ein leser litt imellom linjene, har et fnugg av intelligens, samt leser det som mS og Solheimen skriv her, så er det fortsatt håp.. Dette er liksom ikkje akkurat Holocost...

 

Når hetebølga har senka seg og NZ befolkningen begynner så smått og tenke seg om, så blir nok neppe Norge svartmalt over lengre tid, i så fall har media i NZ veldig lite å skrive om...

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg sjekket stemninga litt på enkelte NZ forum, og det beskrives som en "hype" mtp at DoC (Department of Conversation) sprøyter giftstoffet 1080 over enorme landområder og dreper nevnte viltarter i hundretalls hver eneste uke. Samtidig finnes det hauger av jegere som flys rundt i helikopter, lander og skyter vilt. Denne praksisen er også mildt sagt uglesett, men like fullt trykker norske jakttidsskrifter slike historier uten at noen hever et øyebryn.

 

Like fullt. jegere flest applauderer ikke akkurat oppførselen deres. Å ikke sette seg inn i lokale regler kan ikke unnskyldes. Topics med disse nordmenna er blandt de heiteste for øyeblikket.

Link to comment
Share on other sites

Teit video lagt ut i ungdommelig ubetenksomhet og som selvsagt skader jaktens anseelse.

Tyder på at den New Zealandske versjonen av Dagbladet også sliter med opplagstallene og her fikk en fillesak som de kunne blåse helt ut av proporsjon.

Hvordan ville reaksjonen blitt på U-Tube videoklipp fra norsk selfangst? Selvsagt kryssklippet med pålagt suggererende musikk som fikk det hele til å se ut som "morro å myrde".

Er noen her tatt for ulovligheter er jo det en sak den enkelte lovbryter får avgjort av påtalemyndighet og evt rettsvesen.

Link to comment
Share on other sites

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=585651

Se der ja, det var slett ikke feil av NJFF :D

Mja, må tillate meg til å være litt uenig der. Når NJFF uttaler seg slik de gjør her, så går tankene mine til en viss episode med avskyting av geit forrige året. Det var harde ord fra forbundets side den gangen også, men det kokte vel ned til at ting var lagt frem på internett på en uheldig måte.

 

Jeg synes at forbundet godt kan uttale seg mer diplomatisk når de blir konfrontert med slike historier. Det må være formålstjenlig å avvente mer informasjon om forholdet før man avfyrer en bredsalve. Det er tross alt betydelig forskjell på en uttalelse fra "mannen i gaten" her på forumet, og NJFFs informasjonssjef.

Link to comment
Share on other sites

Jeg for min del kunne gjerne tenke meg at noen faktisk viste til hvilke arter disse guttene har skutt som er fredet.

Jeg har ikke gjort grundig research, men to kjappe søk viser jo at både Wallabies og Tar (som mesteparten av videoen handler om) er lovlige jaktobjekt.

Siden det er så mange skråsikre personer i denne tråden skulle det vell være en smal sak og artsbestemme de fuglene, og fortelle hvilke som evt. er fredet?

 

Etter mitt syn er den eneste dokumenterbare feilen disse jegerne har gjort å legge videoen ut på Youtube.

(å være blodharry, politisk ukorrekt, og blottet for takt og tone er faktisk ikke forbudt.)

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

"Kenguruene" var Wallabies i en eller annen variant. Du kan jo gjøre et søk på Wallabies og New Zealand. Og samtidig gjøre deg noen refleksjoner om hvor god artskunnskap journalistene har som kaller Wallabies for kenguruer.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Disse idioternes framferd gjör meg kvalm.Dette har lite med jakt ä gjöre.Ser mere ut som krigföring.-Forstår Glenn og andre meget godt,men vi må bare innse at slike utgaver av "Homo"Sapiens,også finnes blant oss jegere. Håper vel og tror egentlig at slike holdninger og oppförsel ikke er representative ibland oss.-Men man stusser jo litt over en del komentarer.-En ting tror jeg nok vi alle kan väre enige i: Dette gagner oss IKKE.- Håper de får seg en lärepenge de aldrig glemmer! Kansje kan det före med seg noe Godt,:Att jaktetikk og respekt for de dyra vi jakter på settes mere i focus.

Link to comment
Share on other sites

Nå må ikke dette trekkes helt ut av proposisjoner. Dette skaper mer blest i media enn når en av våre tapre soldater faller i Afghanistan, sultkatastrofer som skjer hver dag, jordskjelv i chile/Haiti bla, bla. Men er ei jævla due er mer verdt enn alt dette ??? Tenk dykk om :wink:

 

Heilt enig i at me må sjå ting i perspektiv! Men me kan jo snu på saken, og sjå korleis reaksjonane hadde vore dersom jegrar frå NZ hadde lagt ut tilsvarande video frå Norge. Der dei peprar laus på rådyr i fullt firsprang, og så smokker ned ein fjellrev for å krone verket.

 

Trur ikkje Norske styresmakter hadde vore nådige då, nei. Og heller ikkje me her på Kammeret.

 

Dette er lavmål av "jegrane" og håper dei fær den straffa dei forjener... Etter mi meining meir utover 420 000 delt på 5 og litt fengsel.

 

Blir litt som med motorsykkel, eit knippe dårlige utskudd (Hells Angels osv...) øydelegg for majoriteten.

 

Takk for hjelpa folkens, kos dykk i cella på NZ :D

Link to comment
Share on other sites

håper bare ikke at noen av dem er medlemmer her på kammeret,da holdningen dems er helt på bærtur....

foresten...typpiske søringer :mrgreen:

 

Dette er hva en av de har sagt :arrow: Sitat:Jeg har blitt fullstendig bitt av dette landet, og i år dro jeg med meg fire sprø kompiser fra Tromsø på jakt og fiskeferie i fem uker. Vi kjørte rundt sørøya et par ganger og fikk besøkt endel av favorittelvene fra forrige tur. Men vi prøvde også endel nytt, sier han.

 

:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

håper bare ikke at noen av dem er medlemmer her på kammeret,da holdningen dems er helt på bærtur....

foresten...typpiske søringer :mrgreen:

 

Den holdningen din her, den er ikkje eit fnugg voksnere utført enn handlingen til dei jegerne det er snakk om.

Du kan være ganske trygg på at det er nokon av dei som er medlemmer her, og du kan også være trygg på at det dei har gjort her, er bagateller i forhold til enkelte andre her inne som har utført..

Men heldigvis for dei, så blei dei kanskje ikkje oppdaga/eller la det ikkje ut på Youtube..

Link to comment
Share on other sites

Er du fra tromsø er du ikke nordlenning, du er tromsøværing :wink:

 

Men for all del, over til debatten. Det blir stadig påstått i diskusjonen at både anda og dua er totalfredet. OK, la oss si at jegerne skøt en and og en due som var fredet. Men man slenger for pokker ikke en mann i fengsel, samt lar han lide økonomisk i flere år for å skyte en due og en and!!!

 

Noen her inne som vet hva strafferammen er for å drepe en havørn?

 

Hvor mange havørner er det i dette landet sammenlignet med hvor mange duer det er i NZ? Og med forbehold, hvordan skulle jegerne kunne se hvilken type due det var på den avstanden, eller hvilken type and det var?

 

Og JA(!) selvfølgelig skal man være HELT 100% sikker på hva man skyter før man trekker i avtrekkern. Men folkens...

 

 

Ærlig talt!?

Link to comment
Share on other sites

...og du kan også være trygg på at det dei har gjort her, er bagateller i forhold til enkelte andre her inne som har utført..

Men heldigvis for dei, så blei dei kanskje ikkje oppdaga/eller la det ikkje ut på Youtube..

 

:?::?::?::shock::shock::shock:

 

Meget betenkelig, etter min mening, at en moderator kan uttale dette. Du mener altså at det helt sikkert er utført verre ting enn dette, av Kammerets medlemmer, men at de bare ikke har blitt oppdaget?!?

Link to comment
Share on other sites

...og du kan også være trygg på at det dei har gjort her, er bagateller i forhold til enkelte andre her inne som har utført..

Men heldigvis for dei, så blei dei kanskje ikkje oppdaga/eller la det ikkje ut på Youtube..

 

:?::?::?::shock::shock::shock:

 

Meget betenkelig, etter min mening, at en moderator kan uttale dette. Du mener altså at det helt sikkert er utført verre ting enn dette, av Kammerets medlemmer, men at de bare ikke har blitt oppdaget?!?

 

Med tusenvis av medlemmer tror du ikke det er realistisk at det kan befinne seg drapsmenn og konemishandlere her inne? Lommemannen er jo våpeninteressert.

 

Kardemomme by finnes ikke, voks opp.

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Meget betenkelig, etter min mening, at en moderator kan uttale dette. Du mener altså at det helt sikkert er utført verre ting enn dette, av Kammerets medlemmer, men at de bare ikke har blitt oppdaget?!?

 

Vel for å sei det sånn, så er eg blandt dei som eg uttaler meg om.. Hadde du visst kva eg har gjort i min oppvekst og ungdom, så hadde du skjønt det. Eg skal ikkje gå inn på detaljer, det høver seg ikkje, men du er i tilfelle passelig naiv dersom du trur at det er over 8.000 gullunger her inne..Moderator eller ei, dette er min personlige meining, så vær grei og ikkje bland rollene her.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

@lipitor: Idiotargumentasjon etter min mening!

 

Poenget er at en moderator signaliserer til hele verdens lesende befolkning at det de folkene gjorde på NZ ikke var noe å bry seg om, og at mye verre ting foregår, bare med den forskjell at menigmann ikke får vite om det. Dumt, og bidrar ikke til å stille jegerstanden i noe godt lys...

 

Jeg skjønner også at det foregår mye rart rundt omkring i vårt langstrakte land, men det er en vesentlig forskjell på det å ha det i bakhodet, og det å utbasunere det på et slikt forum.

 

Om Mauser skrev det som moderator eller som privatperson er revnende likegyldig. Det står moderator under nicket hans, og da kan det lett oppfattes som en uttalelse fra en moderator...

Link to comment
Share on other sites

Selfølgelig er det idiotargumentasjon, du blander fortsatt rollene her og skjønner ikkje ein dritt av det eg prøvde å forklare her.. :shock:

Eg beskytter ikkje det idiotiske som desse gutta her har gjort, men dersom enkelte som kritiserer grovt her spoler tilbake å tenkjer på kva dei sjølv har gjort, som dei aldri har blitt tatt for, så trur eg at enkelte driv å kaster grovt mykje stein i glashus her..

Men eg legg ballen død her, det har ingenting for seg å spille ball her, når du går etter kroppen...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine, jeg. Men etter å ha lest noen av innleggene her, så er det helt klart at" den lille forskjellen" er veldig stor!

 

Disse guttungene har ikke skjønt en dritt av en god jaktopplevelse. Sannsynligvis har de et markeringsbehov, og et urealistisk syn på en "mann", eller hvordan en "mann" skal fremstå. :roll:

Link to comment
Share on other sites

For å sette ting litt i perspektiv har jeg tatt ett utklipp fra en NZ side

a ' shoot on sight' label, er visstnok det samme som man her til lands har på mink og mårhund

 

......

 

Introduced from Australia in 1875, the red necked wallaby quickly adapted, and just as quickly would become a major pest.

The original hope, that the skins would become valuable never eventuated.

Protection was removed in 1900, and a ' shoot on sight' label, was attached to the species. Half the size of a kangaroo, the wallaby stands about one metre tall, and weighs about 15 kilograms

 

The point to remember is that wallaby are pests, and shooting is the best method to keep their numbers down. A night shoot involves 3 to four hours of shooting over the back part of the property. A spot-lighter joins two hunters on the back of a well equipped 4WD, and using shotguns and rifles they deal to all pests that cross their path. The weapons are complimentary and come as part of the package. The shot-gunner’s job is to clean up the running and close quarry while the rifleman takes those longer shots.

 

ett lite tilegg

 

 

Hares, opossums, rabbits, and wallaby may also be hunted.

These species are viewed as pests so require no specific documentation to hunt.

They may be hunted during the day and the night, and there is no limit on the numbers that may be shot.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser noen sammenligner keruru med fjellrev. Forskjellen er at fjellreven er utryddingstruet, men duen i NZ er "bare" fredet.

Var vel noen saker om utlendinger som stjal ørn og falk egg i Norge. Kan ikke huske at de ble hengt ut i offentlig gapestokk???

Link to comment
Share on other sites

Har sett videoen, og må bare si at dette ser ut til å være en gjeng med drittsekker, dumme nok til og drite seg ut i all offenlighet! Det som gjør meg trist og forbanna, er at jaktmotstandere nå får mer 'vann på mølla' , og de drar jo som kjent alle med våpen over en kam :? . Sånne drittunger vet f**n ikke hva skade de gjør for oss som prøver å oppføre oss skikkelig :!: GGRRR :evil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine, jeg. Men etter å ha lest noen av innleggene her, så er det helt klart at" den lille forskjellen" er veldig stor!

 

Disse guttungene har ikke skjønt en dritt av en god jaktopplevelse. Sannsynligvis har de et markeringsbehov, og et urealistisk syn på en "mann", eller hvordan en "mann" skal fremstå. :roll:

 

 

Og hvordan hadde du reagert hvis dette var kvinner???

 

Feminisme altså... Hold dette utenfor debatten! Kjönnet til vedkommende er helt irrellevant, da dette handler om lovbrudd! Og det finnes ikke et lovbrudd i Norges land verken gutter eller jenter ikke kan begå!!!

Link to comment
Share on other sites

Det blir stadig påstått i diskusjonen at både anda og dua er totalfredet. OK, la oss si at jegerne skøt en and og en due som var fredet. Men man slenger for pokker ikke en mann i fengsel, samt lar han lide økonomisk i flere år for å skyte en due og en and!!!

 

Noen her inne som vet hva strafferammen er for å drepe en havørn?

 

Hvor mange havørner er det i dette landet sammenlignet med hvor mange duer det er i NZ? Og med forbehold, hvordan skulle jegerne kunne se hvilken type due det var på den avstanden, eller hvilken type and det var?

 

Hva strafferammen er for å skyte en havørn i norge er vel ikke så veldig intressant. Det som er intressant er hva strafferammen for å skyte freda dyrearter er på New Zealand. For det er nemlig det de kan bli straffa for.

Om strafferammen for å skyte en freda due er såpass at man risikerer å lide økonomisk i flere år for det, så er det sånn det er.

 

Blir som å sammenligne straffen for å kjøre i 120 i 80 sona i endel andre land med norge.... Kan sannsynligvis ikke sammenlignes.....(i endel land får du en såpass liten bot at du ofte har penger i lommeboka til å gjøre opp på stedet....)

Link to comment
Share on other sites

Ivorei!

Kjønnet er ikke irrelevant!

Vi har ikke det samme markeringsbehovet. Vi har ikke behov for penisforlengere. Vi forstår at dere (noen mannssjåvinister) er oss underlegne.

Vi forstår også at her blir vi aldri enige. :D

 

mvh MISTY

 

Meeen, uansett, dette e uansett "blodharry" !!!

Link to comment
Share on other sites

Skal vi invitere Jørgen Lorentzen og Harald Eia med i debatten :wink:

 

Etter det jeg har sett å hørt trur jeg ikke at dæm har noe fornuftig å komme med i diskusjonen her på forumet.

Svarene dæm vil kom med er sikkert like idiotisk som "videoen" på youtub :evil:

Men det er sikkert mange som har løst å sei dæm noen ord ..

Link to comment
Share on other sites

Ivorei!

Kjønnet er ikke irrelevant!

Vi har ikke det samme markeringsbehovet. Vi har ikke behov for penisforlengere. Vi forstår at dere (noen mannssjåvinister) er oss underlegne.

Jeg går ut fra at du er ironisk nå? (ikke lett å tolke skriftlige antydninger vettu). Dersom du IKKE er det så er jeg dypt uenig med deg - kjønn har ingenting med dette her å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...