Jump to content

Bukkejakta 2010


killermax

Recommended Posts

Hadde en tur rundt på heia i går kveld. og da så jeg en bukk som kurtiserte ei geit i lange tider. Det som var trasig er at dette var e nskikkelgi pingle bukk, geviret rakk ikke til øra engang :(. Så hvis dette var revir bukke noe det tydet på så har rådyr stamme nfått seg en kraftig trøkk i vinter.

Sånn er det litt lenger sør også... Lurer på om det var gaupe innom på ettervinteren, lenge siden jeg har sett så lite bukkespor og observasjoner :(

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 563
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hadde en tur rundt på heia i går kveld. og da så jeg en bukk som kurtiserte ei geit i lange tider. Det som var trasig er at dette var e nskikkelgi pingle bukk, geviret rakk ikke til øra engang :(. Så hvis dette var revir bukke noe det tydet på så har rådyr stamme nfått seg en kraftig trøkk i vinter.

Sånn er det litt lenger sør også... Lurer på om det var gaupe innom på ettervinteren, lenge siden jeg har sett så lite bukkespor og observasjoner :(

 

 

Jeg bor på sørlandet og der er det veldig bra med sportegn.

Link to comment
Share on other sites

Det varierer veldig her nede.

 

I det sørligste terrenget mitt er det helt dødt, og bukke/rådyrjakta er kansellert. Andre rapporterer om like god bestand som årene tidligere.

 

Så jeg pakker mine saker og reiser til Trøndelag på bukkejakt! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kor lenge varer ca brunsten til ?

 

Varierer fra år til år. Her i Sør-Hedmark har jeg sett parringer helt til slutten av august. I fjor virket det som om brunsten var på topp like før- og i starten av jakta. Så da ofte rådyr som løp i heksering på dagtid, ofte på innmark nær bebyggelse.

Link to comment
Share on other sites

heisann

ser det er mange med erfaring her, for oss som er nye innen bukkejakt lurer jo ofte på en del :)

håper noen kan ta seg noen minutter og svare og kansje gi noen tips?

om eg eit år jakter i eit område og ser storbukk i terrenget, men ikkje får skutt den det året, kommer denne bukken tilbake til samme område året etter om den overlever jakt/snø osv?

og når bukkene går rundt i jakta, følger dem faste ruter eller er det tilfeldi hvor dem går? er sjangsen stor for at den kan komme på samme stien neste dag?

kom gjerne med tips til ting eg ikkje har spørt om også :)

Link to comment
Share on other sites

her har jeg sett bra med rådyr i år, men bare en bukk. veldig lite feiinger, nesten kun i det området jeg har sett bukken. mange av di andre revirene som har vært fulle av feiinger på

denne tiden, er helt uten merker fra i år. enkelte plasser er det sparkegroper fra i år, men lite feiinger. jakte skal jeg , men er ikke sikker på om jeg kommer til å skyte bukk før rådyrjakta begynner. kommer vel litt an på om jeg skulle treffe på andre bukker under jakta

Link to comment
Share on other sites

Har aldri sett så mye rådyr som i år. Det vrimler på alle marker virker det som. Det var mange som spådde at rådyrstammen skulle få en real knekk etter den harde vinteren vi hadde, men virker ikke sånn. Så forresten for 10 min siden en råflott bokk i hagen min, men her hvor jeg bor har jeg ikke jakt.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en fin opplevelse i dag med den ene jenta mi på 4 år. Vi hadde gjort oss ferdige med å mate hestene som gikk i beitet. Dårlig vær. Hva skal vi nå finne på? Jeg foreslo at vi kunne ta oss en tur oppi skogen og se etter rådyrspor. Ja!!!

 

Med oljeuhyre og rosa regneklede tok vi fatt. Jeg prøvde å få ho til å forstå at visst vi skulle se noe til rådyra, måtte vi kunne snakke lavt. Det gikk sånn noenlunde. Ho glemte seg selvfølgelig noen ganger, men siden vi gikk langs enn flomstor bekk, tenkte jeg at den tok det meste av lyden. Kom fram på ei lysning i skogen. Satte oss ned på huk. Ikke såg jeg ferske feiinger, men ruten vi tok var rimelig "smal". Etter et par minutter ville jeg prøve å lokke med et strå.

 

Nå får du følge med oppover, så skal jeg kikke nedover. Fikk full klaff på første lyd og peiste på en 5-6 lokkestrofer.

Hadde knapt sluttet før jeg hørte noe komme i fullt firsprang. Rett ovenfor oss var det ei gran, og plutselig kommer ei geit med to kalver på slep. Ho tverrvendte på 5 m hold og stoppet deretter 20-30 m ovenfor oss. Såg de godt i den glisne skogen. Fikk tommelen opp av Amalie. Det ble litt bjeffing før vi såg de strøk oppover lia.

 

Så tusla vi ned igjen. Med rosa regnklær og oljeuhyre. Hvem snakket om ultra-XM3-101 - kamogadget? :D

Link to comment
Share on other sites

Her jeg bor er det ikke åpnet for Rådyrjakt enda, men fikk gleden av å kunne filme Bukk og geit i går. Bukken hadde kun tagger på det ene hornet, etter hva jeg kunne se!

 

Video:

 

CC cowboys jo! bra bakgrunnsmusikk hehe..

 

Etter en idee Ole-mog ga meg skal jeg prøve noe nytt og lokke rådyr bukken frem med, nemmelig Leke gris til hunder!! Skal innom og kjøpe en slik en i dag. Dette er av type gummi leke med grynting når du klemmer på den. Vet for 2 år siden at ole fikk svar fra en rådyr bukk når han prøvde denne.. Referat kommer etter helga!

 

Leka er av denne typen:

 

Bilde1-3.png

Link to comment
Share on other sites

Vær hilset alle bukkejegere.

 

Nå nærmer det seg virkelig. Jeg har et spørsmål angående saltstein og bukkejakt. Har funnet meg ei hogstflate hvor jeg skaut en gullbukk 11. aug. i fjor. Lurer på om jeg skal gjøre en liten oppgradering i år med en saltstein ute på flata. Noen som har erfaringer med dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg var ute nå i kveld og så etter bukken. Satte fra 1800 - 20:45 før bukken kom fram på jordet. Bukken var ikke spesielt stor, og ikke spesielt stressa. Den tok seg god tid, og tilslutt la den seg ned og slappa av i en time. Den lå enda når jeg dro. Selv har jeg erfart at bukkene er i full fart om kveldene og om natta rundt denne tiden. Kan dette være fordi at det er en større bukk i området? Jeg så en større bukk her i April, og jeg tror at den hersker over dette området.

Link to comment
Share on other sites

Var uten en tur ikveld. Kom på "post" ca. 21.30... og satt ikke mere enn ti min før bukken var ute i havre åkern. Den gikk med hodet høyt hevet, og været tydligvis noe. Den gikk mot en treklynge i åkern, og rett før den var fremme hoppet geita opp.

 

I kikkerten kunne jeg se at bukken jagde geita i fem min før det ble stille. Bukken var borte. Ca.22.05 kom det to turgåere over jordet, og satt fart i bukken som tydligvis hadde lagt seg ned. Bukken la på sprang over jordet, i samme vei den kom fra og forsvant inn i skogen.

 

Fin opplevelse før jakta.

 

-olan

Link to comment
Share on other sites

Nå nærmer det seg! :D

 

Kom hjem fra ferie idag, og muttern sa hun hadde sett 2 dyr når hu var ute å gikk. Så jeg tok en tur ut og tok med Buttoloen, var på vei fram til en høyde da jeg uheldigvis knakk en kvist, så tok derfor et par tre pip i fløyta. Tok ikke mer enn 3 sekunder før det begynte å brake noe vakent oppe i lia, og bukken kom i hundre og helv mot meg, stoppet 3 meter unna, brølte og hoppet roolig tilbake. Aldri vært borti sånn respons, nå er det definitivt brunst her i alle fall! :lol::P

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Var en tur på jordene her om dagen og så broren til den jeg skøyt i 2007 (159,2 p). + en to tre til :D Nå kribler det litt i en gammal jegerskrott også. :D:D Også skal jeg prøve 6,5x57 i år, skal bli gøy det og, og se hvordan det blir :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja, da er den ferdig. Ble vel ikke så værst. Får se om bukkene blir lurt av bulvanen.

Jeg brukte ei oljebehandlet finerplate, rådyrbukk-blink, saks, stikk- og bandsag, noen skruer, litt lim og stiftemaskin. Gjort på en time. Her er noen bilder:

IMG_5319.jpg

 

IMG_5320.jpg

 

IMG_5322.jpg

 

IMG_5325.jpg

 

IMG_5327.jpg

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg kun fikk prøvd buttolo'n et par-tre ganger i fjor (det første med meget godt og overraskende resultat)

lusket jeg meg ned til åker-kanten nå i kveld for å trene til bukkejakta.

På samme plassen som en fin fin 6-tagger kom hoppende med Arnold-atityd på første forsøk i fjor,

prøvde jeg mine første pip i lokken.... venter litt og prøver igjen.

Ingen respons, så etter 10-12minutter trekker jeg meg 400m oppover i skogen der det er en god lysning.

I det jeg piper første pipet får jeg se et dyr som raser avsted på skrenten som er på skrå, 70-80m ovenfor meg.

Det gikk fort, men synes det så ut som ei geit. Lurte jo på om jeg hadde støkt, men da jeg ikke hørte dyret i bevegelse lenger peip jeg en gang til.

Dette satte i gang et skikkelig leven oppi kratskogen, og etter 5-7 sek kommer dyret i en voldsom fart ut på traktorveien jeg står i kanten av.

Dyret får jo se meg med en gang det kommer ut, så det kaster seg til siden, passerer meg med 2,5m og raser nedover krattskogen på den andre siden.

Speilrefleksen jeg hadde med fant aldri dyret, ikke hadde jeg rukket å knipse uansett.

Artig opplevelse, selv om jeg ikke fikk festet det til brikken denne gangen.

 

Tror fortsatt at det var et hudyr, og synes det ligner veldig på et jeg har sett flere ganger tidligere.

Stort hudyr med en veldig lys brun farge. Har ikke sett henne med kje noen av gangene jeg har sett henne tidligere, men tenkte at det/de lå igjen i åkeren e.l.

 

Kan noen forklare meg hva som skjedde ? :shock:

Link to comment
Share on other sites

tida går altfor tregt.

 

begynner å krible i å komme seg ut etter bukken nå. har observert 3-4 forskjellige bukker de siste 2 ukene nå. heldigvis, for tidligere har jeg ikke seg noe til de. den ene er litt liten, mens de 3 andre holder mer enn nok for meg :D

 

skitt jakt til dere andre som prøver bukken :wink:

Link to comment
Share on other sites

I år har jeg små ambisjoner når det gjelder bukkejakta. Blir å slenge ut en tur for å kikke. Lite bukker, lite feiemerker. OG de få bukkene som har overlevd vintern har dårlige geviroppsatser.

 

Så det blir ut å rekognosere litt, så får en evt se om det dukker opp en gammel retur bukk e.l. For alt av ungbukker blir spart i år

Link to comment
Share on other sites

Det er vel kansje heller en sparkegrop? altså brunstgrop i tillegg til feiemerker?

 

Ville det ikke da vært naturlig for bukken å lage seg groper hvor han har god oversikt i terrenget? Dette har variert veldig i de områdene jeg har observert dette..

 

Vil man i såfall kjenne sterk urin/kjertel lukt her?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...