Jump to content

Argumenter for 375 h&h og andre grovere kaliber?


andreasli

Recommended Posts

Nei nei nei...mente ikke å gi ladedata som er på kanten....ikke til noen. Mener bare at å gi ladedata generelt bør skje via PM. Helt kuli...han får bare sikre ladninger.....

 

Når det er sagt vil jeg legge til at å lade "rekrutt" ladninger i lange hylser slik som 375 HH benytter seg av er like farlig som å lade over evne. Tro meg... Det har gått bra med meg og børse, men i en tidlig fase av 375 ladingen ladde jeg noen lette for å trene med. Det var ingen suksess. Jeg var faktisk innenfor minimums ladningen, likevel fikk jeg ettertenning. Ikke gøy.... Ved lading av harde kuler skal man også passe på. Swift kuler er litt sære sånn sett. De kan ikke ha så hard ladning som kuler med samme kulevekt i andre kuletyper. Jeg har testet så og si alle kuler som finnes levert i dette kalibret. Og gått fra ende til annen i mange krutt typer. Tro det eller ei, men skytterlags krutt NC96M fungerer som en god universal for 375. Med noen modifikasjoner selvsagt. Og når det meste er testet havner man på en medium + ladning som gir god presisjon med en superb kule. Og da kan man lade ammo for en mannsalder og glemme feiling og testing....

 

Som sagt tidligere. Når du har børsa i hus og vil lade. Send meg PM. Du får kun ladninger som er farlige i den rette enden av løpet. Og jeg anbefaler Barnes TSX og Rhino kuler for jakt. Først og fremst TSX. Min Remington samler ikke med "gamle" Barnes X. Med TSX går den som f..... Og de er suverene jaktkuler.

I Brno`n går det meste bra, men der også har jeg problemer med Barnes X. TSX går bra..... SÅ igjen...Barnes TSX til jakt. Til trening bruker jeg Hornady. Ikke for jakt.. Testet dem i bløte telefon kataloger... de suger sur cheesedoodles. Ræva....

 

 

 

Når du kommer så langt at du skal lade til 375 så send meg en PM. Har prøvd mye rart i 375.... En del ladninger egner seg ikke for offentligheten.....

Du hedning, er du sikker på det? Hvis du leser trådstarters innlegg vil du se at han er 17 år, ivrig skytter og har lyst på grovere børse. Uten erfaring med hjemmeladning. Er du sikker på at du vil sende ham ladedata på PM som ikke egner seg for offentligheten? Beklager hvis jeg misforstår deg, men jeg leser det som at det er ladedata som ikke er trygge/er over maksstreken. Er du sikker på at du vil sende slikt til en uerfaren 17 åring? Det synes nemling jeg at du IKKE skulle.

 

Andreasli, om du skal begynne å lade selv så er det første du må gjøre å kjøpe deg ladeboken, og lese den noen ganger. Hva enn du gjør så ikke begynn å eksperimentere med ladedata som ikke er sikre. For all del ikke bruk ladedata du finner på nettet eller får av noen på nettet. Det Heite ladninger kan være farlig, og før du eventuelt får deg utstyr til å måle hylsestrekk, og trykk, og programmer til å vurdre i utgangspunktet hvor mye trykk det blir (quickloader for eksempel) så må du ikke innlate deg på å gå ut over maksladninger.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte min .375 midt på nitti-tallet, enn Brno 602 som jeg fikk til en grei pris. Med på kjøpet var Warne montasjer i 30 mm, og kikkert valget falt på en SuB 11/4-4x30. Kjøpet ble gjort pga. stor nyskjerrighet for dette kaliberet, etter alt en hadde lest. Skjøt over 200 skudd første året for å venne meg til rekylen. For ikke å bli skuddredd synes jeg det er en fordel å skyte ofte men lite, kanskje bare 12-15skudd i løpet av en kveld.

 

Mitt våpen har blitt oppgradert med klassisk laminatkolbe og M70 sikring, arbeid utført av Hansen i Vestfossen. Børsa er blitt fin, men jeg angrer fortsatt på at jeg ikke kjøpte en Sako Safari i samme kaliber, som var til salgs på samme tid.. :roll:

 

Har brukt rifla en del på elgjakt, skutt for få dyr til å uttale meg bastant om skuddeffekt, men de dyra som er skutt har ikke gått langt. Børsa har vært lite med på jakt i seinere år, men har skutt storviltprøven hvert år, samt en del treningsskudd.

 

I dag hadde jeg heller kjøpt en 9,3x62, da jeg kanskje anser det som et mer praktisk kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Da er spørsmålet hvilken kule brukte kompisen? 9,3x62 blir jo litt slappere, men har jo et godt rykte på storvilt.

Han brukte Lapua Mega 285 grain. Har noen erfaring med denne?

 

Det er selvfølgelig riktig at dyr gjennomskutt i lungeregionen dør uansett kaliber. Det jeg ikke forstår er hvorfor 6,5-gjengen er så til de grader på barrikadene mot folk som syntes det er moro med magnumkaliber.

 

Det evindelige omkvedet er at det hjelper ikke med magnumkaliber hvis du setter ett i kjeven og ett i skinka. Manglende potens og galskap trekkes også ofte frem. "Alle" vet at man kjøper magnum for å kompensere for manglende skyteferdigheter. Forumet her er fullt av slike meninger.

 

Man kan jo snu argumentasjonen på hodet og si at dyret blir ikke mer dødt med 6,5 enn med 375.

 

Det er vel vår gamle venn Janteloven som driver dette.

 

Det er gjennom tidene antagelig nedlagt flere dyr i Afrika med 375 H&H enn noe annet kaliber. Burde tilsi at det er mulig å treffe med kaliberet. I tillegg er det ganske mange av oss som syntes det er gøy å skyte med slike rifler.

 

Det fortsetter vi med og tar kommentarene på skytebanen med et smil.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel vår gamle venn Janteloven som driver dette.

 

Jeg forstår ikke helt hva janteloven har med dette å gjøre. Som oftest er rådene om å velge noe som er mer lettskutt og ikke minst rimeligere å trene med enn .375 både velmenende og ganske gode. Det er annerledes for en som vet hva han gjør, har rifle i annet kaliber til trening og er villig til å skyte en del med .375`en.

 

Det er gjennom tidene antagelig nedlagt flere dyr i Afrika med 375 H&H enn noe annet kaliber

 

Det er helt sikkert ikke riktig. Det er det nok helt ordinære kalibre som .303 british, .30-06 etc. som har. Det meste av jakt i Afrika foregår ikke på bøfler eller elefanter.

 

Forøvrig er jeg heltfor .375 H&H. Har hatt kaliberet i 8 år og skutt hjort, elg og rådyr ( :shock: ) med utmerket resultat. Dyra legger seg en del fortere nedpå enn for standardkalibre etter min erfaring, og ikke minst er skuddreaksjonen tydeligere, det liker jeg godt. Har brukt 260gr Accubond/203B (samme ladning som Villreinjeger) i en del år med bra resultat, i fjor prøvde jeg 235gr Barnes TSX, den gåt veldig tett og gir ca. 900 m/s. BC er vel som ei rundkule omtrent, så 270gr er sikkert et like godt valg. Barnes fikk smake ett dyr i fjor og det gikk som forventet helt greit.

 

Ja, og så bruker jeg BLASER i .375, og rir gjerne et par kjepphester når jeg er i gang: Første .375`en min var en CZ550, med vekt over 5kg med kikkert, patroner og rem. Det er ikke noe for en som liker litt bevegelig jakt, og som har bandhund. Derfor Blaser`n, den veier noen få gram over 4 kg med S&B kikkert og fullt magasin, den blir med overalt. Kikkerten jeg nevnte er en 3-12X42, selv om du har .375 trenger du ikke velge 1-4X20, du tilpasser selvsagt kikkertvalget til jakta du skal drive. En 3-12X56 kan være et like godt valg. God optikk tåler fint rekylen.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har en Mauser 03 i .375 H&H, meget bra våpen, du bør ta av fremre reim feste og få satt på løps ring, da slipper du å passe på pekefingeren på venstrehånda ved kjappe skudd. Skinne montert kikkert er et fint valg, velg en i forstørrelse området 1.25-4, om du ikke skal jakte om natta.

 

Kjøp også et ekstra magasin som du kan ha med på jakt, så slipper du at patroner skrangler, og så har du et i reserve bare i tilfelle...

 

Eksta løp til feltskyting anbefales, har et løp i .30-06 som jeg bruker til dette.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar!

 

Er sikkert ikke så dumt og flytte reimfeste, nei. Men det får vi se på når den tid kommer. Et ekstra magasin er sikkert også lurt. Hvordan er det og bruke samme magasin i 375 og 30-06, funker fint med mating osv?

 

Et ekstra løp blir nok også aktuelt etter hver, kaliberet i det er jeg ikke sikker på enda. Har ikke tenkt så mye over det egentlig :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har som Tron en Blaser (grei børse, det er helt sikkert Mauseren også) med løp i 6.5x55, 300wsm og 375 H&H. Jeg forstår ikke at det er noen religionskrig mellom 6.5 folket og andre. Jeg synes 6.5x55 er en genial rådyrpatron, og fin langholdspatron, og fin å trene med. Mye billigre og mer håndterlig enn 375. Jeg tar heller med 375 løpet på elgjakta, men elgen dør ikke av patronen du bruker, ei heller av kula, men av hullet i lungene som kula lager. Et hull fra en 140 grains kule i 6.5 kaliger og elgen er død. En 300 grains kule fra 375 har større margin i forhold til å slå igjennom til lungene dersom det er grove ben og sånt i veien og derfor foretrekker jeg det kaliberet. Men, ingen dyr kan bli mer død enn død, og ved godt plassert kule gjør 6.5 jobben den.

Jeg har aldri skutt med en Mauser03, skulle gjerne ha forsøkt. Jeg har to kikkertsikter til 375 løpet, en Leupold premium scope 1.5-6x42, og en Conquest 3.5 - 10. Synes i grunene det er litt hipp som happ hva jeg har på. Men, jeg synes at en 375 skal ha åpne sikter. Jeg liker å skyte med åpne sikter, og på trange poster vippes kikkertsiktet av.

Trådstarter, det er vanskelig å finne billige 375 kuler til å trene med, det er et problem for man bør trene en del for å mestre kaliberet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke helt hva janteloven har med dette å gjøre.

 

Jeg er en ivrig 6,5-skytter og bruker dette kaliberet både til jakt og trening. 6,5 er et ypperlig kaliber, 375 likeså.

 

Folk bør få skyte med hva de vil og vi hadde jo ikke hatt noe å diskutere hvis alle brukte det samme.

 

Her er en lett omskrevet Jantelov i versjon 6,5:

 

1. Du skal ikke tro at du er noe som skyter rifle med grovt kaliber

2. Du skal ikke tro at du er smart som har større kuler enn 6,5

3. Du skal ikke tro du klarer å treffe dyret godt med 375

4. Du skal ikke innbille deg at 375 er bedre enn 6,5

5. Du skal ikke tro at dyr dør fortere med større hull i kroppen

6. Du skal ikke tro at elgen kan dø mer enn en gang

7. Du skal ikke tro at du duger til en rifle med så grov rekyl

8. Du skal ikke le av oss som mener at små, lette prosjektiler trenger gjennom grove ben like godt som store, tunge

9. Du skal ikke tro at noen bryr seg om du faktisk trener med grovrifla

10. Du skal ikke tro at du kan lære oss noe om kalibervalg på storviltjakt

 

 

Snart er det høst.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke helt hva janteloven har med dette å gjøre.

 

Jeg er en ivrig 6,5-skytter og bruker dette kaliberet både til jakt og trening. 6,5 er et ypperlig kaliber, 375 likeså.

 

Folk bør få skyte med hva de vil og vi hadde jo ikke hatt noe å diskutere hvis alle brukte det samme.

 

Her er en lett omskrevet Jantelov i versjon 6,5:

 

1. Du skal ikke tro at du er noe som skyter rifle med grovt kaliber

2. Du skal ikke tro at du er smart som har større kuler enn 6,5

3. Du skal ikke tro du klarer å treffe dyret godt med 375

4. Du skal ikke innbille deg at 375 er bedre enn 6,5

5. Du skal ikke tro at dyr dør fortere med større hull i kroppen

6. Du skal ikke tro at elgen kan dø mer enn en gang

7. Du skal ikke tro at du duger til en rifle med så grov rekyl

8. Du skal ikke le av oss som mener at små, lette prosjektiler trenger gjennom grove ben like godt som store, tunge

9. Du skal ikke tro at noen bryr seg om du faktisk trener med grovrifla

10. Du skal ikke tro at du kan lære oss noe om kalibervalg på storviltjakt

 

 

Snart er det høst.

 

hoho, nå må jeg nesten le litt :D Er også ivrig 6,5 skytter, har som sagt to våpen i 6,5 som til nå har blitt brukt på flere typer vilt og myyyye papp!

 

Om som du skjøttarstuggun sier, det ærligste argumentet er nok at jeg ha sabla lyst på en 375h&h :mrgreen:

Og om jeg finner ut det at jeg har nok penger til det, og velger og bruke så mye penger på et nytt våpen som blir det nok en m03 i 375 h&h.

Det er jo en invistering man kan ha glede og nytte av så lenge man lever hvis man passer på det og bruker det riktig.

Link to comment
Share on other sites

hehe, janteloven kan tydeligvis brukes til så mangt!

Det er tre kalibre som jeg tror alltid kommer til å være representert i mitt våpenskap:

22lr

6.5x55

375

 

Jeg har 22lr (to stk), 22wmr og 17hmr (tre løp til Quad'en). Det er helt sikert at 22lr blir aldri byttet ut. Genialt kaliber for trening.

 

Jeg synes 6.5 er et nesten like genialt kaliber. Lite rekyl, kuler med god BC, genial til langholdsskyting, genial til mye jakt (fin på rypa for eksempel!), lettå få tak i komponenter. Om kula kommer ut av en 6.5x55, 6.5x57r som jeg har i drillingen, en 6.5-06 eller en 264 er for meg relativt likegyldig. Jeg blir personlig mindre og mindre opptatt av kaliberbetegnelsen.

 

375 er konge. Kulebane som en 30-06, punch nok til det største som går på moder jord. Om det er en 375H&H, Wea, Ruger, Blaser osv er også likegyldig for min del. Jeg gir katta i magnumbeltet, så lenge mekanismen er lang nok mater en H&H bra den! Fordelen med H&H er at man får tak i ammo over alt, om nå det betyr noe. Bortsett fra det gjør en 375kule i 800 m/s akkurat det samme i dyret uavhengig av hva kaliberbetegnelsen er, og kulebanene er helt lik.

 

 

Trådstarder, beklager OT. Synes det er litt mye hokus pokus rundt disse kalibernavnene. Men, tilbake til topic: Kjøp deg en 375 om du har lyst det! Genialt gøy.

Link to comment
Share on other sites

Har en sauer 202 i 375 H&H kikkerten er en Schmidt og Bender 1.5-6 x og lades til jakt med 300 grs Swift

 

Har blitt en del elger med denne de siste årene og kan ikke få fullrost dette kaliberet ! rekylen i en 375 er så absolut håndterbar.

Det er mange på banen hos oss som kun har skutt med mindre kaliber 6,5/308/30-06 som har fått prøve den, og ingen som har blitt skremt av rekylen så langt.

flere forholdsvis spe damer som har skutt også og ingen som har blitt redd av den grunn (de fleste vil gjærne skyte mer)

 

jeg mener dette er et suverent kaliber til jakt på hjortevilt i norge ! løp og kjøp

Link to comment
Share on other sites

løp og kjøp! Fordelen med rifler i denne kalibergruppen er at det er mye fint å få tak i brukt. En veldig høy andel av disse riflene havner på finn.no sammenlignet med tilsvarende våpen i standardkaliber. Jeg har vert 17 år en gang jeg og, så både 375 og 338 har vert innom skapet mitt. Det var ikke noe for meg, jeg har satt grensen med 7mm RM for min del. Jeg fant ut at det var våpen, ikke kaliber som interesser meg. Vi har hund på laget, så at elgene løper 40 meter i forhold til 60 meter oppveide ikke ulempene med grovkaliberene for min del.

Jeg skyter mye bane og jaktfelt, og var derfor litt redd for at grovkalibrene skulle gå ut over den skytinga. Det kreves MYYE konsentrasjon for å ta riktige avtrekk med disse børsene.

Men det er klart at mange tåler mer rekyl enn meg, og det er unektelig tøft når elgene får en 300 grains blykladd i bogen...

 

Når det gjelder erfaringer, synes jeg faktisk at skuddreaksjonen var veldig dårlig på rådyr. De sprang veldig langt med skudd bak bog. Tipper det har noe med kulevalg å gjøre, man måtte jo selvfølgelig lade med kuler som er laget for å skyte bøffler på langs når man først hadde en sagnomsust 375 Holland & Holland :lol:

Tror ikke disse rakk å ekspandere skikkelig. En kompis fant faktisk ikke igjen en bukk som han påstår fikk et godt treff fra sin 375 H&H. ( dette var før vi hadde hørt om ettersøkshunder...)

Bløtere kuler vi selvfølgelig fungere bra på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes mange 375H&H entusiaster rundt om kring ser jeg. For min del skal både 375H&H og 9,3x62 prøves på antilopejakt snart. Mange hevder at 375H&H er så fantastisk i funksjonering, det trodde jeg selv også med erfaring fra to tidligere Brnoer jeg hadde. Min nåværende 375, en Winchester M70 S/S classic måtte ha seriøs hjelp av tre børsemakere før den matet noenlunde greit.

Vi skal i løpet av året begynne en test av 375 Ruger i en M98 HVmauser jeg har liggende. Låskassa er justert for mating til 30/338 så det bør være et greit utgangspunkt for 375 Ruger. Jeg synes personlig at 375 Ruger er en mer balansert patron enn H&H sitt 98 år gamle design. Basishylsa til Ruger er det designet som alle +/-65mm lange magnumpatroner burde ha vært basert på etter min mening. Bare synd det tok noen år før Newtons patrondesign ble anerkjent som fortjent. 375 Ruger har en fordel fremfor kalibre basert på 404 Jef og 416 Rigby hylser, det er plass til en patron ekstra i et normalt magasin.

I rifler i 375H&H med magasinlepper som ikke går helt bak til bakre vegg i magasinet har jeg opplevd en liten motstand i ladegrepet fordi beltet har hektet seg litt fast i denne leppa. Kraften i ladegrepet var stor nok til at beltet slipper forbi kanten på magasin leppa men det er litt unødvendig.

Om 375 Ruger overlever er vanskelig å si, men det ser ut til at kaliberet er så populært i USA at jeg spår det en lys fremtid. Noen som vet hvor lang tid det tok før 375H&H var godt utbredt etter introduksjonen tidlig på forrige århundre?

MVH ATK

Link to comment
Share on other sites

375HH ble vel kamret og lagd ammo til i USA på 1930tallet og da var nok mye gjort. Omtrent samtidig ble det laget en villkatt på 30 Newton hylsa i 375, så helt nytt er jo ikke konseptet bak 375Ruger heller. Enkelt der borte tror jo at 375HH er en amerikansk patron, sikkert siden den har vært der så lenge.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

For all Nordisk Jakt er calibret unödvendig "tungt". 375en smeller med "AUKTORITET" og er "plenty", også for Elefant. Siden det er så langt mellom disse i Norden, vill en "normal-kaliber" i hele spectret fra 9,3 til 6,5 väre alt man trenger for få gjort "jobben. -(men for all del. Det er lov å ha morro). To av mine jaktkompiser har vel fått "nok"av morroa, og satt "Magnuman" litt lengre inn i våpenskapet(en .375h&h og en .34oWeatherby). - Begge har skaffet seg vär sin .30-06. - Når jeg skall plante en buske tar jeg med en SPADE og ringer ikke etter en gravemaskin!! 8)

Link to comment
Share on other sites

For all Nordisk Jakt er calibret unödvendig "tungt". 375en smeller med "AUKTORITET" og er "plenty", også for Elefant. inn i våpenskapet(en .375h&h og en .34oWeatherby). - Når jeg skall plante en buske tar jeg med en SPADE og ringer ikke etter en gravemaskin!! 8)

 

Her er det vel ikke snakk om hva som er "nødvendigt", men hva en har lyst til å ha.

Og spade kontra gravemaskin blir jo bare tull.

375H&H / 375 Ruger er helt greie jaktpatroner for elg, bjørn og afrikansk vilt.

 

Dette er kun patroner med litt mer skyv enn feks 9,3x62 eller 358 Norma i ei lett børse.

Effekt på vilt er dokumentert verden over titusenvis av ganger, og har en lyst på et slikt kaliber er det bare å kjøpe, lade og trene.

Etter noen titalls skudd sitter den like godt som hvilken som helst 30-06.

Dette forutsatt at en HAR LYST til å skyte med slike kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Mye som er unødvendig her i verden, hadde klart oss med en bulldoser med to gir og, men likevell kjører vi 2,5 tdi med 5 gir og 150 hk.

Grunnen til at jeg ønsker meg ei rifle i 375 h&h er ikke nødvendigvis at jeg må ha det, men at jeg har fryktelig lyst på et våpen i et slikt kaliber.

Bare gleden av og ha det, og bruke det. Felle dyr med det, og kanskje ta den med på en afrikatur om noen år.

Og du bobby, sier at 375 er mer enn nok for både elefant og alt i norden.. På elefant og big-five(four) er det vell satt 375 som minimum i mange land?

Og hvem har sakt at det er kun nordisk jakt jeg skal bedrive?

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du greier å handtere rekylen, er det ingen grunn til å la børsa stå hjemme. Min egen er såpass kort og hendig at den blir mye brukt til drivjakt og smygjakt. Det er min faste svinebørse og har skutt både bever, en del rådyr i tillegg til større vilt.

Min erfaring er at om du har en stor diger børse, så blir den hjemme. En kort hendig sak med flere sikter i svingmontasje, er så mye lettere å få et forhold til. Mesteparten av mine rådyr blir skutt under smygjakt eller postjakt når jeg er alene. Med en velplasert Oryx er det aldri snakk om å lete etter dyra og måtte hente hund.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at om du har en stor diger børse, så blir den hjemme. En kort hendig sak med flere sikter i svingmontasje, er så mye lettere å få et forhold til.
Uenig, har man lyst nok tauer man en 5-6kilo rigg opp de brattest vestlands liene for å se hjorten i "stjernekikkert". Som voksen, vil det være nær flaut å tusle rundt med en junior eller dame rigg(mens for manges vedkommende burger rompa disser(ikke en beskrivelse av siterte, men en observasjon gjennom 45år med skytejern)), men en M03 som vi har snakket om her, er da ikke tung for en ung fole. Er lysten der blir nok rekyl av mindre betydning, eller noe en vil ha mere av.

 

Lengre opp var det noen som sa at det er dyrt å trene med 375HH. Der jeg jobber selger vi en god del jaktmatch til 9,99 pr pang 308, 30-06 og 6,5hva det var. Når man da kan lade selv, til egen børse, Lee collet necksize slik at hylsene får minimal bearbeiding og varer lenge. Ca 70grs N140, tennhette og en Hornady 225grs SP til 4,55 svenske fra Vapex(50 Remington hylser koster 422 svenske samme sted), gir 825m/s i Sako'n min, presisjon litt under " på 100m. Er jo rimelig rimelig trening i mine grå/blå/grønne(stryk det som ikke passer) øyne, eller?

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring, som beskrevet over her et sted, er noe av det samme som etterbrenners, en relativt kort og lett .375 blir med på mange jaktturer, en lang og tung lar man gjerne være hjemme. Jeg ville personlig holdet meg under 4kg og løpslengde tilsvarende 22" på en vanlig kasse, eller 3-4" mer på R93, Ruger No1 e.l.

 

Når det gjelder kikkertene trådstarter spør om vet jeg av erfaring at meopta`en har for kort øyeavstand, den er i virkeligheten rundt 70mm og jeg har ei stjerne mellom øynene som bevis for at det er litt snaut. Schmidt & Bender 3-12x42 er det som sitter på min .375 nå og det fungerer veldig godt.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

har tre kikkerter liggende, lurer på om noen av disse kan fungere som en midlertidig løsning på 375'en.

En meopta artemis 3000 3-9x42

En S&B classic 3-12x42

En gammel zeiss, i fast 4x32

Prøv øyen avstanden og velg den som gir lengst, skulle ikke forundre meg om det er Zeiss'en, men alle er kurante. Husk bare at i liggende kommer du nærmere kikkerten enn i stående eller sittende, så planlegger du endel liggende skyting, monter den litt ekstra framover.
Link to comment
Share on other sites

Min erfaring, som beskrevet over her et sted, er noe av det samme som etterbrenners, en relativt kort og lett .375 blir med på mange jaktturer, en lang og tung lar man gjerne være hjemme. Jeg ville personlig holdet meg under 4kg og løpslengde tilsvarende 22" på en vanlig kasse, eller 3-4" mer på R93, Ruger No1 e.l.

 

jeg har ei stjerne mellom øynene som bevis

Lett, kort og hendig sa du :mrgreen:

 

Beklager jeg måtte bare, spesielt siden jeg har dratt med lange uhendige saker og hatt kjempe fine jakter, opp fjell på vestlandet, til Russland, Tanzania og den siste som gå meg en på snørra var en lett og hendig 30-06 jeg glemte å holde tilstrekkelig hardt i etter å ha skutt tyngre skyts.

Folk er forskjellige og noen tar med seg våpen andre helst ville slippe å skyte med. Siden tråd starter er ung, faller det naturlig å gi råd i den tunge, mer trauste enden av skalaen, så kan han slanke utstyret etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Nuvel, det var første elgen for bandhunden min, etter to timers perfekt jag, skumring og jeg måtte være sikker på at det var en Elg uten no`hønn på, så jeg krøp litt ekstra inn i okularet får`n si :D

 

Men den meopta`n var leit lett å få en smell av, ville ikke brukt den på noe som sparker litt.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dårlig erfaring med S&B når det gjelder øyeavstand.

Prøvde først en 1,5-6x42 på en 375 Ruger, hakk i panna og blod.

Deretter på en lett 338 Winmag, samme historia der også.

 

Kan selvfølgelig ha med synet mitt og måten å holde våpenet på.

Det ble å gå tilbake til en gammel Leupold Vari X III 2,5-8x36 som har overlevd på flere 375 H&H uten problemer.

Nikon Monarc Cold 1,5-6x42 har også 100 mm øyeavstand og begge disse er skutt inn på Rugeren for tida.

 

Det å velge riktig sikte til våpen i denne rekylklassen er nok viktig, da ingenting er mer frustererende enn på grue seg for hvert skudd med tanke på nærkontakt i panna.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder kikkerter på børser som sparker litt, så er jeg tilhenger av solide og lette kikkerter. Jeg har vel for tiden fire børser i denne klassen, og alle er etter hvert blitt utstyrt med Leupold... Kikkertene på disse børsene er European 2-7 og 3-9, samt VXlll 1.75-6 og 2,5-8, alle med grover retikkler #4. Topp kikkerter til sitt bruk :wink: Jeg har også en Zeiss V. 3-12x56 på 8x68en, men denne blir kun brukt med demper, så her blir ikke øyeavstanden noe problem.

 

Som Trond sier, i iveren etter ett godt skudd vil en gjerne komme litt nærme okularet. Resultatet av dette er nok at en verken finner Meopta eller Conquest på mine børser lenger.... :? På skytebanen er jo de fleste kikkertene mer en bra nok, da en som regel har god tid før skuddet går....

Link to comment
Share on other sites

Akk ja. Hører det er flere enn meg som er medlem i røde halvmåneklubben... Jeg fikk mitt største/verste da jeg skjøt med en 308 i skumringen :shock: Min erfaring er også at etter en solid smell blir jeg ret og slett skuddredd. Lukker øynene og røsker av skuddet... Det skal en del trening til for få det bort, plinking med salong er gode greier i så måte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat satt ett Williams WGRS bak på min 375H&H fordi jeg ble lei av å få Meoptaen i øyet. Jeg har ikke prøvd det enda men det ser veldig bra ut.

 

Jeg foretrekker å jakte med åpne sikter, det gir gunstig vekt, balanse og økonomi.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har man lyst nok tauer man en 5-6kilo rigg opp de brattest vestlands liene for å se hjorten i "stjernekikkert".

 

Selvfølgelig har jeg stjernekikkert til .375'en 8)

I tilegg til åpne sikter, så er en Zeiss rødpunkt, Swarovski PWII 1 1/4-4x20, Zeiss Victory 2,5-10x50 og en Victory 6-24x72 skutt inn og bare vri på plass.

Med demper er det fast svineutrustning.

 

dsc5489.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har ingen argumenter for 375 HH, men kom hjem igjen fra villmarksmessa med et nytt løp i det kaliberet til blaseren. Skal også montere på den nye maxim demperen til atec.

 

Jeg handler etter lysten og ikke fornuften :roll:

 

Hvilken ammo bruker dere? Bruker dere den samme både til trening og jakt? Tenker da på kjøpe ammo da jeg ikke lader selv ennå..

Link to comment
Share on other sites

Etterbrenner:

For meg ser det ut som du har Recknagel svingmontasje?

Vrir du Zeiss rødpunkte inn i den forreste basen?

Er basen under rødpunktet standard vare hos Zeiss eller Recknagel?

 

Ja det er Recknagel G9. Jeg har en eske med deler så det er bare å skru sammen en montasje uansett diameter eller type skinne (blir høyt..)

Zeiss rødpunkten er montert med MAKlick. Det finnes en bromontasje for sving fra Recnagel, men det blir høyt. Selv om det er bunnsolid og gir en lang skinne med mange muligheter.

Recknagel leverer også en montasjeplate som passer bakbasen med en rekylstopp. En del enklere og med færre deler enn MAKlikk og siktet kommer nermere øyet. Det må testes før jeg kan si noe mer.

 

MAKlikk fungerer bra om du tar deg tid til å tilpasse montasjen skikkelig og passe på at det ikke blir noe slark.

Link to comment
Share on other sites

Et lite tips anng kikkert montering, i boken Art of the rifle av Jeff Cooper nevnes det at de fleste kikkertsikter på jakt rifler er montert for langt bak, grunnen er at når man står rett opp og ned å sikter med en rifle i butikken eller på banen så er øyeavstanden ok. Under stress og i jaktmessige stillinger kommer øyet nærmere kikkerten. Det er avstanden mellom øyet i de sist nevnte situasjoner som må avgjøre hvor langt bak man skal montere kikkerten. Skjekket dette på mine børser, og har følgelig flyttet kikkertene ca 2 cm fram med meget gode resultater. Mindre risiko for å få kikkerten i panna samt lettere å komme i "sentrum" av kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

I boken Art of the rifle av Jeff Cooper nevnes det at de fleste kikkertsikter på jakt rifler er montert for langt bak

 

Dette er et tema som er mye debatert. Mange mener et en kort kolbe er kjappere å bruke enn en lang. Ikke så lenge det var en lang artikel om dette i Vapentidingen. For meg er det haglemål på alle mine kolber fra salongrifle og opp, med sikte montert så det passer. Dvs langt frem. Det er jo ingen som kapper kolben på hagla si for å få et kjappere anlegg!!! Da er sener og muskler i nakken strekt under anlegg og hodet følger med rekylen tvert. Jeg hadde samme sikte som Halgeir nevner men fra Zeiss, mens .416 pipa satt i uten problemer. 2,5-10x50 på .375 Weatherby med lett vekt som var virkelig kjapp i rekylen og nå 1-6x20 på .458 Deng. Du må holde godt i børsa, men skal du treffe der du vil så må du ta styringa.

Link to comment
Share on other sites

Relevante punkt det som fenris og etterbrenner nevner der.

 

For min egen del ser jeg at den lette Kimber Montana med Zeiss V 2,5-10x50 som kun benyttes fra skytestige/high seat, har siktet plassert nesten 15 mm lenger bak, enn tilsvarende på de som benyttes til mere all round.

Dette har naturligvis med anlegg av våpen og skytestilling å gjøre.

 

Litt OT dette her kanskje, men korrekt montering av sikte og ikke minst egnet sikte er viktig skal en få fullt utbytte og glede av å skyte med litt "spreke" rifler.

 

Når det gjelder rekylopplevelse fra 375 H&H varier det uten tvil med våpenvekt og stokkutforming.

Den verste for meg så langt var min første ZKK 602 med tilnærmet Monte Carlo stokk.

Selv om dette var ei tung rifle var munningsvippen fomidabel.

Nr to i 375 H&H var en tilsvarende 602, men med den såkalte "standard" stokken.

Vesentlig bedre å skyte med, men fortsatt hadde den for mye fall etter min mening.

 

Min tredje 375 H&H var en Winchester M70 Safari Classic med den typiske rette amerikanske classic stokken.

Lettere enn 602 riflene, men mye mer behagelig å skyte med.

 

Nåværende 375 er en Hawkeye 375 Ruger. Lett, smekker rett stokk, 22" løp og god å skyte med.

Litt mer fraspark enn Winchesteren, men på ingen måte ubehagelig.

 

Stort sett har jeg endt opp med Leupold sikter på disse, noe som har fungert helt greit.

Bakdelen med Leupold er at øyeavstanden varier ikke så rent lite mellom laveste og høyeste forstørrelse.

Her er Nikon Monarc Gold bedre med konstant 100 mm øyeavstand.

Det gjenstår å se hvor godt den takler rekylen over tid...

Link to comment
Share on other sites

Begynte min magnumkariere som 17 åring og tannregulering! Lånte fars BRNO 602 i 375 h&h, resulat: blod i både munn og panne! :D

Etter det har jeg skutt de aller fleste elger med en Sako L691 i 375 h&h, 13 år. STOR forskjell på skytekomfort mellom disse to børsene, selv om Sakoen er over ett kilo lettere en Brno`en. Min erfaring med kraftig rekyl er at jeg holder våpenet bedre ved jaktskudd enn ved trening, og aldri opplevd magnumøye under jakt, men øyeavstand på kikkerten er viktig for min del under trening. (Øyeavstand = Leupold :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Mye fokus på øyenavstand. Vi er jo alle noe forskjellige i fjeset, lengden på hals osv. Jeg har stort sett ikke problem med kikkert i øyebryn/panne, selv om unntak forekommer. Når kolbekammen har blitt justert, i mitt tilfelle bygd opp vestlig, er ikke 8cm øyenavstand noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser øyeavstand er et tema som blir gjentatt av flere her, og som sikkert er nokså viktig.

Har tenkt litt på en leupold variant ja, men vet ikke hvilken.

Dessuten hadde det vært litt fint im jeg hadde kunne brukt et av de siktene jeg har liggende, så det ikke blir så mye utgifter med en gang..

Link to comment
Share on other sites

Joda, har egentlig best tro på den selv også, den er heller ikke så stor å tung som meoptaen og s&b'en.

Fattern har en swarowski 1,5-6x42(er ikke sikker på model, men ikke av det nyeste) på en 358 Norma magnum, vet ikke hvordan øyeavstanden er på den.?

Har skutt endel med den og aldri hatt noen altfornærmepannenmedkikkertsiktet opplevelser. Er ikke sikkert rekylen i en 358 nm er på høyde med 375 h&h?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...