Jump to content

Argumenter for 375 h&h og andre grovere kaliber?


andreasli

Recommended Posts

Det er mulig at den nye seien til Zeiss, Duralyt er brukbar til rifler med tung rekyl. De har 2 modeller som jeg synes ser interessante ut, nemlig 1.2-5x32 og 2-8x42. De så greie ut i lyset i hallen på villmarksmessa. Jeg sammenlignet med en Classic i en eller annen størrelse og fant ut at til alminnelig dagjakt burde de i allefall duge. De har visstnok ikke medforstørrende retikkel, det fikk jeg ikke med meg i farten, men han fra zeiss norge sa at de har 90 mm øyeavstand. Når da okkularet ikke er lengre enn på en Victory bør man kunne utnytte øyeavstanden på en del rifler. 9,3x62 og S&B 1.25-4x fungerer ikke for meg fordi okkularet er for langt og dermed lukter kikkerten på pannebrasken min. Zeiss classic og Victory går det bedre med. 4x leupold går veldi bra på M70 i 375H&H, men der kan montasjen settes langt frem på bakre bru.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Det ligger mye godt skrevet på "lager" her inne...Dette var en interessant tråd siden det nå om dagen går en annen tråd om grove safarikaliber her inne. :)

Flere kunnskapsrike brukere som har postet her, noen som vi dessverre ikke har sett på en stund :(

Link to comment
Share on other sites

jeg kjøpte min 375 h&h i fjor vår, en remington 700 xcr. Monterte en meopta artemis 2000 1,5-6x42 på toppen. Øyeavstanden var aldrig problemet, men rekylen greier jeg ikke på. Skjøt 2 elg og 1 rådyr med den i høst, og bomma på 2 perfekte muligheter på rådyr. Trente masse med den i hele sommer, skjøt omlag 400 skudd i 300 grs klassen. Følte ikke problemet på banen, men når jeg skulle skyte rådyr ifra tårn. Holdt fast børsja så hart som om det hadde vært en gullbarre jeg spaserte nedover karl johann med i sene nattetimer :winke1: . Det resulterte att jeg dro børsja opp i rekylen, og skuddet gikk over dyret. Bytter nå begge jaktrifler inn i en blaset r93 pro i 6,5x55. Jeg er rettogslett blitt skuddredd :oops: . Men 375 var styggartig og velte elg med, og meoptaen var helt konge på toppen :mrgreen: . Grove kaliber er vell for tøffere gutter en meg, men lykke til med valget av dette kaliberet og optikk :winke1: . Var veldig morro og skyte råtne stubber med :D . Håper du greier og håndtere smellen bedre enn jeg :winke1: .

Link to comment
Share on other sites

Kjøpet min første 375 på begynnelsen av 90-tallet, en 602 som fikk ny stokk og litt annet dill. Syntes rifla ble for tung å dra på. Kjøpte meg i stede en remington AWR (også kalt Longa Døden internt i jaktlaget) i samme kaliber på slutten av 90-tallet. AWRen er ei fantastisk jaktrifle som jeg har fått æren av å nedlegge mange ulike arter. 375H&H er for meg ett meget anvenlig kaliber til det meste av litt størelse. Bruker som regel 250 grs Swift-a eller 270 grs TSX. For ett par år siden investerte jeg også ei 375 pipe til Blaser R93 også, så da har jeg to :mrgreen: ser kikkert valg er diskutert, jeg bruker Zeiss 3-12 og en 3-9 :winke1:

 

Har du lyst har du lov :mrgreen::mrgreen:

 

Så det jeg vil si.... LØP OG KJØP

Link to comment
Share on other sites

Innskyting av nytt sikte i dag (Leica ER 2,5-10x42 med tysk nr 1 retikkel)

Rifle, Ruger African, 375 Ruger. Kuler 300 grs Woodleig PP til jakt, og 300 grs Hornady SP til trening.

Skyebanen er et nedlagt grustak, skytebenk er baklemmen på pickupen, 30 cm snø og minus 1 grad, stille og pent forøvrig, men balanserende på en alt for lav hagestol av plast var stillingen langt fra optimal :|

 

Avstanden ble ca 80 meter, og oppdraget var som sagt å få siktet noenlunde på plass.

Litt skruing etter å grovstille gjennom løpet, og så fikk jeg etterhvert disse to treskuddsamlingene.

Ikke noe å hyle opp over, men det viser at presisjonen på .375 vanligvis er svært god nesten uansett hva en putter i de.

Konklusjonen er at rifla og ladningene har et betydelig bedre potensiale enn det jeg klarer å vrenge ut av den.

Svært betryggende med tanke på jakta :D

 

Samling 23 mm

InnskytingavLeicafeb2013001_zpsc568d9b2.jpg

Samling 19 mm

InnskytingavLeicafeb2013002_zps5bf67d4b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har en Ruger no1 i dette trivelige kalibret og skjøt min første elg med den i høst, fullt håndterbar rekyl, og bra nok presisjon i min børse.

Sliter litt med å få hylsene til å leve lenge dog, de er stort sett gått i dunken etter 3-4 ladninger, fullt mulig jeg gjør noe alvorlig feil men :D

Link to comment
Share on other sites

Har en Ruger no1 i dette trivelige kalibret og skjøt min første elg med den i høst, fullt håndterbar rekyl, og bra nok presisjon i min børse.

Sliter litt med å få hylsene til å leve lenge dog, de er stort sett gått i dunken etter 3-4 ladninger, fullt mulig jeg gjør noe alvorlig feil men :D

 

Det kan være at du presser hylsene litt mye i forhold til kammeret ditt.

Ville forsøkt å skru dien litt lenger opp, men ikke så mye at det blir umulig/vanskelig å kamre patronen.

Med bortimot "full pupp" ladninger holder mine .375 H&H hylser fra Remington iallefall 6 omladninger før jeg kasserer hylsene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke at det er noen religionskrig mellom 6.5 folket og andre. Jeg synes 6.5x55 er en genial rådyrpatron, og fin langholdspatron, og fin å trene med.
Det jeg ikke forstår er hvorfor 6,5-gjengen er så til de grader på barrikadene mot folk som syntes det er moro med magnumkaliber.

Her kan det minnes om de nå historiske Kalstad-tråder her på Kammeret om 6,5. Da ikke i kontrast til .375, men til den godslige .30-06.

Avstedkom mye angstbiteri fra 6,5-menigheten.

Kostelig morsomt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...