Jump to content

Argumenter for 375 h&h og andre grovere kaliber?


andreasli

Recommended Posts

har sånn halvveis tenkt på å gå til annskaffelse av ei rifle i 375 h&h.

Og med en gang man nevner eventuelt kjøp av rifle i såpass grovt kaliber får jeg spørsmålet; hva skal du med det?

Såklart, jeg har jo egentlig ikke bruk for noe så kraftig. Men havesyken har meldt seg, og jeg har lyst på ei rifle i noe grovere enn 6,5x55.

 

Det er klart, ei rifle i grovere kaliber lager større sårkanal enn ei i 6,5. Og dessuten er det jo greit med et våpen du kan bruke til all jakt på denne jord :)

Grunnen til at jeg har tenkt på 375 h&h er at jeg har fått en god pris på en ny mauser m03 i overnevnte kaliber.

 

Kom gjerne med fler gode grunner til kjøp av ei rifle i såppas grovt kaliber, og gjerne erfaringer med dette kalibret. Og gjerne erfaringer med skuddreaksjon med 375 kontra 6,5x55, 308 win 30-06, 9,3 og hva det ellers måtte være.

 

mvh andreasli

Link to comment
Share on other sites

Har i utgangspunktet tenkt på et systemvåpen med kombinasjonen 6,5x55 og 9,3x62. Men fikk en så sabla bra pris på den mausern i 375 at jeg vet ikke om jeg kan si nei. Og om jeg finner ut at 375 blir i groveste laget, er jo muligheten for å bytte løp absolutt tilstede :roll:

Link to comment
Share on other sites

375HH gammel og god, og i motsetning til nyere kreasjoner kan man få ammo over alt hvor den er et aktuelt kaliber. Da amerikanerne har brukt den siden 1930tallet levere alle de store der ammo også.

Elg f.eks tegner godt for skudd, men har også brukt den på rådyr uten for store ødeleggelser. Selvsagt har man bruk for en 375, var uten noen år her og det ble ikke bra før en ny var på plass.

Lader man selv er den veldig fleksibel, nær kamp med 300-350grs, spesielt om man har 65-66cm pipe og får skikkelig fart på 250grs og lettere kuler, skyter man faktisk ganske så flatt.

En 03 har vanligvis god vekt og rett stokk, så rekylen blir veldig grei, i motsetning til en krum stokket Brno jeg hadde, selv om den var tung, var kolbekappa så stiv at rekylen ble noe ugrei.

Link to comment
Share on other sites

Er du klar for å trene nok med den til å mestre rekylen og skyte godt? Hvis ja, så hvorfor ikke?

Det er jo et kjempebra kaliber til alt av storvildt. Havesyke er ei god grunn og du kan jo bare selge løpet om du ikke liker det. Med en m03 har du nokk å velge i :D

 

Mange klarer seg med ei rifle i et allroundkaliber, dem om det :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Se der ja!

Har selv forstått det dit hen at 375 er et fleksibelt kailber til så grovt og være. Det er selvsagt ikke nødvendig her til lands, men det er morro å ha samt at det er et ypperlig elgkaliber. Også kan det jo tenkes det blir en afrikatur eller så :)

Rekylen tror jeg ikke blir noe problem med 03'en, den er såpass tung og stokken greit bygd.

Takker for svar 350RM!

 

mvh andreasli

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar Tailgunner.

Har skutt endel med fattern's ombygde mauser i 358NM og den har også ganske bra rekyl, men føler jeg mestrer den godt og har ikke noe problem med og skyte 5 skudd i blink med den.

Det er nok havesyken som er opphavet til alt dette, men som du sier, det er jo en grunn det også. Har alltid hatt lyst på et skikkelig våpen, i et klassisk kaliber. Og da må jo dette være den perfekte kombinasjon? :)

 

Har som sagt to rifler i 6,5x55, disse duger selvsagt til alt jaktbart storvilt i norge. Men med en blanding av våpendilla og dilla på grover klassiske afrika kaliber er det vanskelig og klare seg med kun 6,5x55 :roll::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det skal sies at når du har fått tak i 375'en din (ser ut til at du har bestemt deg mentalt) så er det veldig enkelt å bli hektet på rekyl og grove rifler..Eg begynte med en 338RUM, så ble det en 458Winmag (som skal brotsjes til Lott) og nå har eg jammen en krieghoff Big Five i 470 nitro. Eg elsker den rifla, 458'en og, eg er fullstendig hektet på rekylen og følelsen riflene gir når ein holder dei i hånden. Nå skal det sies at eg er hektet på Afrika og.. første tur blir i år, og det blir heilt sikkert flere..

Skaut en Hjort med 458'en i fjor høst,30meters hold i skogen,den datt som en sekk :D grove rifler hører hjemme her til lands og!!! glimrende i tett vestlands skog med opne sikte eller safari kikkerter..

 

Ha en glimrende dag!!

 

Mvh O

Link to comment
Share on other sites

Hode er nokså innstilt på ei grov kalibra rifle ja, kan du si! :D

Har alltid hatt sansen for grove kaliber og kraftig rekyl og som du sier, følelsen ei fin rifle i go kvalitet og et klassisk grovt kaliber gir.

Må si det er noe helt spesielt over det!

Har en drøm og og til afrika og å jakte bøffel, men har ikke realisert det enda grunnet litt ung alder. Men en ting er sikkert, det blir.

Jeg fattern, onkel og et søskenbarn av meg deler den drømmen og målet er å realisere den.

 

Går endel med hund, både på elgjakt, hjortejakt og ettersøk. Og her jeg holder til kan holdene bli korte og skogen tett. Og på ettersøk av skadet vilt ser jeg helt klart fordelen med og ha et våpen som får på et skikkelig hull og som virkelig gir effekt.

 

Noen som har anbefaling til en liten kikkert og kanskje? 1,5-6x ?? kom gjerne med tips og erfaringer med forskjellige sikter til grovkalibret rifle til bruk i tett skog, ettersøk og kanskje afrikajakt.

 

mvh andreasli

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et par rifler i 375 HH. Det er min favoritt kaliber til jakt. Til reinsjakta lader jeg 210 grs Barnes til 915ms, gir bedre kulebane enn 6.5 på 300m. Vel og merke sammenlignet med fabrikk ladd 6,5 jakt ammo. Til "bush" ettersøks jakt på elg har jeg ladet 380grs Rhino til 745ms. Det er en god allrounder. Rekylmessig har utformingen på stokken VELDIG mye å si. Velg en rett stokk fremfor en banan stokk.

 

Du nevner valg av kikkert. Jeg bruker ikke kikkert på mine under elgjakt. Da vrir jeg av kikkerten og setter på en Docter red dot. Helt sjef... Kikkerten som vris på til hjort og rein er en Docter det også. Med god lys åpning. Finnes bedre kikkerter, men den er like god som Zeiss etter min mening. Docter het en gang Zeiss Jena, så det er tyngde bak merket.

 

Gå for Mausern, du kommer til å bli fornøyd. Ingen tvil...

Link to comment
Share on other sites

Godt at noen har sunne interesser tidlig! Tråder om 375HH er definitivt 100x mere fengende enn "hvordan bruke 6,5 gjesp til absolutt alt".

 

Leupold er vel det rimeligste man kan vent at holder i lengden. Siden 375HH også kan skyte ganske flatt syns jeg 2,5-10x42 er en grei løsning, jeg bruker selv, i europeisk utførelse.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo åpensikter på den mausern jeg har sett på, men er greit og ha kikkert også, ialefall ha muligheten til og bruke det. vil tro en kikkert med lav forstørrelse er og foretrekke framfor åpensikter..?

Når man bruker åpensikter er det jo to ting og forholde seg til, kornet må ligge rett i forhold til skuret og først når det ligger rett kan man konsentrere om dyret. Men med kikkert er det jo bare og finne dyret og skyte.

Har en s&b 3-12x42 og en meopta 3-9x42 som muligens kan brukes, men det får vi se på når den tid kommer.

 

350RM: Man må starte tidlig serru, er jo bare 17 år enda, men føler meg klar for ei rifle i noe grovere enn 6,5x55. Og er helt enig med deg, tråder om 375 og andre grovkaliber og andre sære kreativiteter er mer fengende enn de standard "6,5x55" trådene. Dessuten ser jeg for meg det er større eierglede over et pent våpen i 375 enn ei allround rifle i 6,5x55, selv om jeg synes 6,5x55 er et strålende kaliber til det meste!

 

Og jeg blir jo gamlere med åra, og ser for meg at det kan bli opp til flere afrikaturer med tiden, og har allerede begynt og gå med hund på elgjakt og hjortejakt. Er også med og går endel ettersøk, som regel med fattern eller andre erfarne ettersøksjeger, men ser for meg at en dag blir det min tur til og ta over.

 

Og har sommerjobb og litt jobb i helger spredt igjennom hele året, og i den forbinnelse har jeg begynt og satt av litt penger av hver månedslønn som SKAL brukes til en m03 i 375h&h. Det er helt klart!

 

Takker for tips og råd så langt, dette gir meg bare enda mer tro på dette!

 

mvh andreasli

Link to comment
Share on other sites

Blir det en 03, er det genialt(?) med en Zeiss Compact point med feste for Blaser(ugh), man må bare få en metall kirurg til å kopiere de fremre hullene man fester montasjen i på en Bl@s3r. Da har man dekket nær forsvaret og kan ha en kikkert klar i 03 original montasje i sekken. Beklager bruken av B ordet.

 

Garderobe problemet løser du jo med en 03, http://www.mauserwaffen.de/index.php?eID=tx_cms_showpic&file=uploads/pics/m03_barrel_options_01.jpg&width=850&height=600m&bodyTag=%3Cbody%20style%3D%22margin:0;%20background:%23fff;%22%3E&wrap=%3Ca%20href%3D%22javascript:close();%22%3E%20|%20%3C/a%3E&md5=82e4ba09eabebcf47687786637e24ffb

Mange å bryne seg på her for en ung mann, er det ikke nok, fins det da kammerbrotsjer.

Link to comment
Share on other sites

Eg satte på en leupold VX3 1.5-5x20 på rifla mi, funker som snus, glimrende i tett skog!!

Kjøpte den på Cabelas da eg var der sist, halv pris i forold til her borte, men eg meiner eg har sett en brukt på J&F sine sider til en billig penge..

 

Mvh O

Link to comment
Share on other sites

Hei.

For m03en du vurderer vil du få lavest montering av kikkert med å velge en kikkert integrert skinne sammen med Zeiss originalmontasje. Jeg har en Zeiss 2,5-10x50 ZM på min M03. Med denne montert får jeg stilt øyeavstanden inn der jeg vil ha den. Nye Zeiss sikter gir meg god nok øyeavstand til og med 375 kaliber når monteringen er fornuftig gjort. Før jeg kjøpte rifla mi, testet jeg en M03 med 375 pipe. Helt håndterbart grunnet god stokk og litt tyngde på våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Når du kommer så langt at du skal lade til 375 så send meg en PM. Har prøvd mye rart i 375.... En del ladninger egner seg ikke for offentligheten.....

Du hedning, er du sikker på det? Hvis du leser trådstarters innlegg vil du se at han er 17 år, ivrig skytter og har lyst på grovere børse. Uten erfaring med hjemmeladning. Er du sikker på at du vil sende ham ladedata på PM som ikke egner seg for offentligheten? Beklager hvis jeg misforstår deg, men jeg leser det som at det er ladedata som ikke er trygge/er over maksstreken. Er du sikker på at du vil sende slikt til en uerfaren 17 åring? Det synes nemling jeg at du IKKE skulle.

 

Andreasli, om du skal begynne å lade selv så er det første du må gjøre å kjøpe deg ladeboken, og lese den noen ganger. Hva enn du gjør så ikke begynn å eksperimentere med ladedata som ikke er sikre. For all del ikke bruk ladedata du finner på nettet eller får av noen på nettet. Det Heite ladninger kan være farlig, og før du eventuelt får deg utstyr til å måle hylsestrekk, og trykk, og programmer til å vurdre i utgangspunktet hvor mye trykk det blir (quickloader for eksempel) så må du ikke innlate deg på å gå ut over maksladninger.

Link to comment
Share on other sites

ATK:

Har sett litt på de orginale m03 montasjene til zeiss, de så sable greie ut! Ganske stiv pris men..

Hvilke muligheter er det for montasjer på m03?

 

Skaubjønn:

har ladet en del 6,5x55, 308 win og 358 norma magnum. Så har prøvd det, men i forhold til voksne som har ladet mye mer enn jeg, så er jeg uerfaren i så måte. Har vært med fattern og ladet, og han har ladet en del før. Og de fleste utgavene av ladeboken er i hus :)

 

Han ladet til endel kaliber, og har også ladet litt 375 h&h, så med assistanse fra han vil jeg tro ladingen går greit. Har ikke tenkt og begynne å eksprimentere med ladninger som er over maks, holder meg til de ladningene som står i bøker og som det finnes laddedata over ialefall foreløbig. Ser det som sikkrest! :)

 

Ønsker og takke alle som har kommet med tips og anbefalinger når det gjelder, kalibret, lading og kikkertsikter!

 

mvh andreasli

Link to comment
Share on other sites

Oki Andreas, da vet du jo hva du gjør! Og det er jo mulig at det ikke var brennheite ladninger det var snakk om. Uansett, god og sikker innstillling å holde seg til publiserte data. Jeg for min del legger meg helst en del under max dersom jeg får presisjon på den måten, og aldri over.

Link to comment
Share on other sites

Ser ingen grunn til å tyne ladniger, man vet jo aldri hva som skjer. Har jo ingen garanti på at det er trygt. Og som regel så holder jo dataene som står i bøkene godt mål :) Men man får starte på små ladninger og heller bygge seg opp mot max dersom dette er nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte for sikkert 10 år siden en brukt Brno 602 i 375H&H, med tanke på at en gang får jeg kanskje råd til å bygge den om til et noe penere bruksjern. :D

 

Den tiden kom for et par år siden, børsa ble levert til Viken i Begnadalen, og han spikket ny stokk og kjørte en ekstrem oppussing av resten, resultatet er jeg strålende fornøyd med.

 

Den var med til Sør afrika i april 2009, og fikk 7 dyr på samvittigheten. Alle med unntak av den minste datt med et skudd. (Vortesvinet fikk et dårlig førstetreff da den tok et steg i det jeg fyrte av). Sist høst datt en elgokse for den, også med et skudd. Nå kan en kanskje slå fast at konklusjonen er: Lungeskudd fører til en brå død, men jeg liker og tro at kula på 270grs gjør en spesielt god jobb.

 

Min erfaring/mening er at 375H&H er et utmerket kaliber med stor morofaktor og bra drepevne på alt større vilt. Den fungerer også i Afrika på jakt etter de 5 største.

 

Men, når det gjelder valg av rifle, er ikke Mauseren fryktelig dyr? Du skal ikke heller tenke i retning av å få lagd deg et til dels unikt våpen, med stokk som er spikket etter din kropp og ønsker, til ca samme pris? Rekylen i 375`en bekymrer en del, men med riktig stokk er det ikke noe problem i det hele tatt. Min erfaring med en Husqvarna i 9,3x62 er at den faktisk er værre, mye pga stokkform og våpenvekt.

 

Ang optikk, jeg har to kikkerter, begge Leupold, en liten og en litt større. Det har endt opp med at jeg bare kommer til å bruke den minste. Det er en 1,5-5x20. Men, det skader ikke å ha en 10x liggende på lur om en får tildelt langholdsposten.....

 

Uansett, lykke til med ny børse i Queen of the mediums!! :D

Link to comment
Share on other sites

375 H&H er et utmerket og meget anvendelig kaliber som strengt tatt kan brukes til alt, selv om kaliberet vel er strengt tatt "overkill" til alt annet enn elg i Norge. Som ung og ivrig jeger vil du sikkert havne i Afrika om ikke altfor lenge, og da vil du være meget fornøyd med en 375 som gir deg større margin på grovere og mer hardskutt vilt. Kaliberet er også veldig bra til bjørne- og villsvinjakt.

 

Den eneste ulempen ved å kjøpe en 375 H&H er vel at den for det første ikke er veldig rimelig å trene med, selv om mange andre kaliber er dyrere. Heller ikke er det jo noen patron det er så greit å drive mengdetrening med, for litt rekyl er det jo. Sånn sett synes ikke jeg dette er det ideelle kaliberet på den første rifla i garderoben. Men du ville jo ha argumenter for, og ikke mot...

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som det er mange som har gode erfaringer med 375 her og det er flott!

Direkte billig og trene med er det nok ikke, men det får ikke hjelpe. Har to rifler i 6,5x55 som jeg driver mengde trening med disse står begge på meg, s¨det første våpenet i garderoben blir det ikke, men det fjerde. 375 blir mest til koseskyting og mindre serier på banen, og på drivjakt, og en eventuell afrika tur.

Og ja, jeg har fryktelig lyst på!! :mrgreen:

 

Og som noen nevner lenger opp her så er ikke mauseren noe billig våpen i utgangspunktet, men har fått pris på en ny ubrukt en til 16k.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den eneste ulempen ved å kjøpe en 375 H&H er vel at den for det første ikke er veldig rimelig å trene med, selv om mange andre kaliber er dyrere. Heller ikke er det jo noen patron det er så greit å drive mengdetrening med, for litt rekyl er det jo. Sånn sett synes ikke jeg dette er det ideelle kaliberet på den første rifla i garderoben. Men du ville jo ha argumenter for, og ikke mot...
Har man mulighet til å hente på et svensk postkontor er det rimelig her http://www.vapex.se/webshop/index.php?cPath=81_36_59&page=1&sort=4a

produktnr. HRN3705 og HRN3706 koster 300,- svenske for 100 kuler f.eks. Med så lette kuler blir jo rekylen laber om man ikke vil lade de til full pupp da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en CZ 550 i 375H&H Magnum, med rak kolbe og snellertavtrekk, jeg monterte en 3-12x56 Zeizz victory så det ble en tung kombinasjon å bære men virkelig god å skyte med,lite følt rekyl med 270grains kuler, jeg prøvde 230 grains hornady men fikk ikke presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Vapex er ikke akurrat kjappe. Er over 2 år siden jeg bestilte varer derifra. Har gitt opp etter flere henvendelser.
Ikke hatt det problemet, men vi fikk opplyst at noe av det bestilte ville ta lang tid, de tingene ble droppet og resten kom kjapt nok. Hvis man samarbeider og planlegger i god tid, er det ganske mye å spare.
Link to comment
Share on other sites

For konfirmasjonspengene kjøpte jeg en Sabatti i 6,5x55, men har hele tiden hatt sansen for litt mer power. Så for studielånet kjøpte jeg en Browning A-Bolt SS i 375H&H med en Leupold VX2 1-4x20 (solid, helt grei optikk og til en pris for fattig student). Denne skull jeg selge tvert jeg var ferdig med studiene og når lånet skulle nedbetales. For å gjøre historien kort ble 375'n aldri solgt, jeg likte den alt for godt. Og siden den kom i våpenskapet, har 6,5'n nesten aldri blitt brukt.

I senere tid har jeg kappet pipa og montert en BR-Reflex T10M som jeg bruker i forbindelse med viltnemndarbeid i de sene nattetimer for å ikke vekke hele bygda når jeg avliver påkjørt vilt. Vurderer å bytte ut kikkerten med en VX3 1,5-5x20 med tysk 4 retikel. I begynnelsen brukte jeg 300grs. Swift A-Frame, men de siste åra har jeg brukt 270grs Barnes TSX og er godt fornøyd med det.

Link to comment
Share on other sites

Vist du lader selv,så trenger du jo ikke lade full pover til trenig og alivning av vilt i viltnemda,lad til 9,3 nivå med dei lette kulene.skjønner ikke at 375 blir for grov vist du lader selv og du har ei 6,5 i tilegg.men ha bejeret er jo for sterkt til å tenke rasonelt. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, er vanskelig og selge noe man har et godt forhold til! Har vært så heldig og fått begge riflene jeg har, den ene var konf. gave. og den andre kjøpte fattern til meg da han mente det var på tide og prøve noe annet enn salongen :mrgreen: Så da er det vell på tide at jeg punger ut til et skikkelig våpen selv, også! :lol:

Drive endel jakt på hjort etter at mørket har senket seg og månen titter frem. Til det blir nok 6,5x55'n med demper og lyssterk kikkert brukt fortsatt.

375'n blir nok brukt i skogen :)

Har sett litt på kuler til 375, har tenkt litt på barnes tsx, hvordan er disse i forhold til tradisjonell blyspiss? Skjønner prinsippet, men hvordan er effetken i forhold, og holder de sammen? Og hvordan er det med gjennomskyting på fks. ei voksen hjorte kolle?

Og et spørsmål til anngående kuler, hvilke kuler bruker dere til treningskyting?

Link to comment
Share on other sites

hehe jeg er enig med Leiv Vidar. TSX er en fantastisk kule, synes jeg, og vannvittig presisjon i min rifle. Du kan trygt gå ned i kulevekt og få bedre kulebane, og oftest dypere inntrengning, med monolittiske kuler. Jeg har ladet opp en del 300 grains TSX til mitt 375 H&H løp til Blaseren, fordi jeg hadde de liggende. Men i forhold til kulebane så er nok 270 grains bedre.

Link to comment
Share on other sites

Har hørt at barns kan være vanskelige og stabilisere, ialefall i mindre kaliber..? Er vell ikke noe problem det med ei 270 grains kule i 375? LEngda bli vell heller ikke unormalt lang?
Barnes 270grs TSX en går gulle godt i Sako 75'n min, krøp mere og mere sammen med de siste grains'ene. 300grs X gikk fint i en annen Sako jeg hjalp, noen år tilbake.

Hadde stabilitets problemer med gamle X 140grs i noen 6,5gjesp og 175grs i 7mm, men de kulene var bare lange.

Link to comment
Share on other sites

Andreasli;

jeg sakset dette fra Mauser sin hjemmeside angående montasje muligheter for optiske sikter:

 

"The M03 comes prepared for the ORIGINAL MAUSER DOUBLE SQUARE MOUNT (DSM) as standard.

Available mounts:

for scopes with rails

for S&B Convex rail

for scopes with the new Swarovski-Rail

for scopes with Zeiss-ZM/VM

for scopes with 1"-tube, low

for scopes with 1"-tube, high

for scopes with 30 mm-tube

for Zeiss Z-Point

for Docter-Sight II

for Blaser Hitpoint Pro

for Picatinny rail

(All ring mounts come with steel rings.)"

 

Selv har jeg bare erfaring med en Zeiss Diavari 2,5-10x50 med integrert skinn under(ZM). Denne passer perfekt på høyde med originalmontasjen til min M03 Extreme. Vi sammenlignet monteringen med 30mm kikkerter for ringer; de med ringer plasserer kikkerten litt høyere enn de med skinne montering.

Om andre leverandører av montasjer har lagd noe for M03 vet jeg ikke, Mausers originalmontasje er så god at jeg ikke har brydd meg om å finne andre alternativ siden jeg bare har et sikte til min M03.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Sauer 202 i 375 som andrevåpen etter 6,5en. Dette er en perfekt kombinasjon som dekker alt man kan jakte på på denne kloden.

Saueren i 375 er virkelig et våpen å bli glad i. Tok den med til Afrika i fjor og brukte 300 grain Trophy Bonded Bear Claw.

Skjøt Kudu, 2 Oryx og Impala. Kompisen brukte 9,3 og skjøt tilsvarende dyr.

Vi traff alle dyrene våre noenlunde i riktig ende begge to og alle dyrene hans løp ut og måtte spores opp. Alle mine antiloper falt på stedet. Ganske mektig syn å sen en diger Kudu-okse bli slengt i bakken og bli nede.

Innbiller meg at kaliber og kulevalg spilte en rolle i dette.

 

Den store skare av grovkaliberhatere i dette landet har nok rett i at man kan drepe en elg ved å stikke pinne gjennom lungene på den, men det blir jo ikke helt det samme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...