Jump to content

Egen .22 Hornet-tråd


gordon setter

Recommended Posts

Etterbrenner, den K-horneten du har, hvilken riflestigning har du på den, brotsjet du opp løpet, eller satte i nytt? Stabiliserer du tyngre kuler med den 50g-55g??

Får man kjøpt ferdige k-hornet hylser? forsto det sånn i artikkelen din i våpenladning fra 2004 at du skjøt en vanlig 22 hornet patron i k-horneten din, og fikk hylser på denne måten.

Blir presisjonen med vanlige 22 hornet patroner bra, når du skyter de i en k-hornet?

 

Litt tregt svar men: Riflestigningen husker jeg ikke, men er std Brno løp brotsjet opp fra første gang den ble pakket opp. Den stabiliserer 55grs kuler så sant lengden på kula ikke blir for lang. Men 50grs er greit maksimum i daglig bruk. Såvidt jeg vet så får man ikke kjøpt ferdige hylser, men det er bare å fyre av en gang, så har man ordnet det. Presisjonen er helt grei med std 22 Hornet, men for meg har det blitt brukt til ren trening og lite relevant. Skyter litt rev om dagen med 35grs VMax og det fungerer helt greit. Så blir det litt rype med en eller annen helmantel jeg håper jeg har i ladebua fremover.

Link to comment
Share on other sites

Lyman #225 415 ? Artig! Vectan lister 3,3gr med BA9 (kulevekt 48,9gr), gir 460m/sek, 27500 psi. BA9 er vel et krutt ikke så forferdelig ulikt N330/340 & Unique?

Ellers: Var på lørdag å fikk avgårde noen serier med hornet'n. Heldigvis ga 8,5gr N-110 et helt annet resultat enn 7.3 :) Borte var den ekle høydespredningen (7cm på 100mtr.) Fikk noen runde fine samlinger rundt tommen med både Sierra og hdy's hornet-kuler. Prøvde også Sierra sin 45 spitzer (#1310?), to av tre serier med denne var veldig bra, men denne kula aviker litt ved kortere bæreflate og lengre nese. På grensen lang selv om jeg har modifisert magasinet litt. Har tro på at denne og Hornadyen er rimelig harde og seige kuler som kanskje kan være et bra alternativ til helmantel. Får prøve teste litt ekspansjon senere.

Litt usikker på hvilket nivå jeg skal legge meg på? Ser mange ladebøker og Vitha. selv opererer med max-ladning på litt over 9gr, mens Ladeboken (utgave 5) og Barnes har et helt annet nivå... Tenkte en 730-750 m/sek kanskje kunne være passe? Lite stress på messingen? Får rigge opp kronografen en dag lyset er bra..

Apropos helmantel, hadde 7 stk S&B 45gr helmantel-patroner igjen på lager, disse samlet rimelig bra, ca. 35mm. Skjøt noen Partizan som referanse, men disse var mer ulydige... Sørgelig underdimensjonerte kuler på den lotten jeg fikk. (.221 !!)

Blir spennende å teste videre, må vel rigge til litt bedre annlegg og bestemme meg for KULA, og finlaborere deretter. Hadde bare ryggsekken å legge an på. Men nå skal den inn å få gjenger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt en del blykuler i min, men det begynner å bli mange år siden. Du finner ladedata i bla Lyman sin bok, men ikke på nordisk krutt. Mener jeg brukte mest 330 og 340. GC kule fra både Lyman og RCBS, støpte med hjulvekter og brukt mitt eget kulefett. Dette er så lenge siden, at jeg ikke har ladadata digetalt. Kulediameter og at du har gullende ren pipe er viktig. Skru også av lyddemperen før du går i gang...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så var 527'en tilbake med en smekker liten demper på: CMM6, rimfire. Fin jobb utført gjennom Jaktdepoet på Fauske. Demper etter mitt skjønn veldig bra, men kan kanskje gro litt fort igjen med skitt og smuss pga. den lille diameteren? Neppe noe stort problem, den er jo ganske service-vennlig med sine moduler. Beholdt løpslengden, likevel er balansen bra, (balanserer ved fremre låskassebro.) Treffpunkt ser ut til å være det samme med og uten! Rekyl omtrent lik null, ser tydelig innslag, selv på nære hold.

Testet litt kule-ekspansjon i all hast, bløte aviser, + is. Veldig liten forskjell på Sierra og Hornadys 45gr hornetkuler. Hdy'en gikk en VG dypere enn Sierra, begge hadde ekspandert eksemplarisk, ca.40gr restvekt, 11mm. (15mtr, 8,5gr N110). Som forventet var Sierra sin 45 spitzer noe hardere i skinnet, gikk 4-5 VG'er dypere. På 50meters hold i is ekspanderer den ikke i det hele tatt.

Fikk prøvd Sierra sin 45 hornet på ei kråke her om dagen, (må ha vært ei som nylig hadde tilflyttet bygda siden den var tøff nok til å sette seg oppi åsen her.) Fint resultat, traff den "dead center" rett forfra, ca. 60mtr., to fjær og åtte dun i luften, rakk ikke slå ut vingene, men likevel akseptabelt lite utgangshull. (I .223 eller -250 hastighet er den sikkert en "splatter", men i hornet-hastighet er den kanskje akkurat passe?) Tenker det blir enten Sierra eller Hornady sine 45hornet som blir brukt, skal lade opp et utvalg og kjøre et rent amerikansk uttak.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Var ute og luftet hornet'en igjen her om dagen. Fint vær og forhold trodde jeg, men oppe på "range'n" blåste det litt og kronografen ville sin vane tro krangle litt... Fikk likevel målt noen hastigheter og skutt noen fine samlinger i perioder med mindre vind. Fabrikk: S&B 45-SP. : dårlig presisjon, jevn men lav hastighet: såvidt 2300fps. Partizan 45-SP :2500fps, heller ikke noen presisjon å snakke om. Trodde faktisk at vindforholdene var såpass dårlige at det ikke var noen vits i å teste noe mer, men gleden var stor da jeg så hjemmeladd-ene ga jevne fine samlinger. 8,5 gr N-110 og 45gr kuler ga ca 2500fps, 9,5 N-110 ca 2650fps. Passe gammeldags Krag-hastighet med andre ord, og hylsene fylles akkurat passe: fullt, men ikke komprimert. Men hvilken kule? Close race, men Sierra sin 45 spitzer (#1310) ser veldig skarp ut. Ikke akkurat beregnet på hornet-bruk med sin slanke form, selv med modifisert magasin må den settes med en del friflukt, men det ser den ikke ut til å bry seg om. Måtte også prøve Winchester 46 HP, grei presisjon, men den store hullspissen blir såpass tverr at det kan gå utover funksjoneringen. (Første patron opp av magasinet.) En godværsdag får jeg rigge til et skikkelig annlegg og bare bestemme meg for ei kule og slutte å tulle mer. Har god tro på at ei 45gr SP-kvalitetskule kan fungere bra som rype-dødare uten å forvolde unødvendig stygge skader. Prøvde et par skudd på skrå vinkel inn i eska med aviser, også da holdt de forbausende godt sammen. Antagelig pga. av den fornuftige hornet-hastigheten.

Ellers: .223- vs .224-kuler? Ser ingen forskjell på skiva! Det virker som (Sierra 45h) .223-kula gir litt mindre trykk/hastighet?

Crimp vs ikke-crimp: Ser ikke nevneverdig forskjell på skiva. Dog var krympe-die'n fin til å sikre at .223-kulene sitter skikkelig, især en gammel lott Speer-kuler jeg hadde liggende ble sittende dårlig uten krymp.

Demperen funger fint. Den blir ikke varmere enn pipa. Skal man få mirage i kikkerten må man virkelig få fart på bolten! :)

Trikset med å kun presse 5mm av hylsehalsen ser ut til å være smart, hylselengden er på stedet hvil etter tre omladinger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 months later...

Hei

Har en rolling block i kal 16 m noget rustent løp innvendig, som jeg tenkte var egnet som byggeprosjekt

 

Tenkte på ei enkeltskuddsrifle i kal 22 hornet.

 

Samme fremgangsmåte som jeg har gjort på div Star Baikal enkeltløper hagler: Kappe løpet på mellom 15-20 cm og dreie inn et 22 løp, presslime el lodde hvis jeg i tillegg bruker litt lange settskruer til kikkertbasen?

Tennnåla på en RB og smallrifle tennhetter?

 

Hvilke utfordringer står jeg ovenfor hvis jeg bruker et salongrifle løp? må jeg da bare bruke 223 kuler? Ser jo at riflestigningen er grei (1/16)

 

 

Noen tanker rundt et slikt prosjekt?

 

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

@ old-gun

 

Jeg har ikke så mange tanker omkring løpsvalg -enda i allefall. Men jeg har tenkt i samme baner som deg, bygge om en gammel RB hagle (kal16) til ei nostalgisk 22hornet for rypejakt.

 

Sikkert ikke ett rasjonelt prosjekt, men gøy!

 

edit; old-gun, hvordan presisjon har du fått med de Baikal haglene du har modifisert til rifle?

Link to comment
Share on other sites

Hei

Ser for meg at det kan bli en smekker sak dette ja, 45-50 cm løp med en liten kikkert i lav montasje på toppen!

 

Noen utfordringer blir det nok, sånn som avtrekk, justering av tenn-nål, bruk av salong 22 pipe osv

 

Hadde derfor vært fint m noen tilbakemeldinger særlig på valg av pipe!

 

Baikalen min i 30/30win samler 5 skudd under dim på en snusboks på 100 m, og det med ei gammel omkamret mauserpipe!

 

M løp i 38spes/357mag går det hull i hull på 60 m med dårlig Partizan ammo! (skutt inn på 60m for lydløs skadedyrsfelling av kanada gås på strendene for viltnemda)

Link to comment
Share on other sites

Er det noen av dere som har forsøkt dette?

 

http://www.ehow.com/how_5123463_turn-hornet-parttime-air-rifle.html

 

Tja, forsøkte det for min Sako mod 78, men måtte bruke litt (husker ikke hvor mye) N310, for å få litt hastighet, i tillegg hadde jeg store problem med at hylsehalsen ikke var trang nok til å holde kula og da vil tipset om å krympe hjelpe lite. Kan hende jeg forsøker meg igjen, men dette har lav prioritet.

Forøvrig har jeg laget meg en "follower" til Sakoen, da patronlengde fra magasinet ble kraftig redusert. Hadde store problem med presisjon, inntil jeg prøvde Berger 30 grs og Hodgdon H110 med en ladning som gav 3200 fps. Siste nok ikke noe for matvilt, men kråketinget kan jo forstyrres :D

Link to comment
Share on other sites

Du må gjerne bruke salongløpet til 22hornet. Mange har gjort dette før.

 

Få fabrikker lager våpen for 222/223 kuler i dag.

 

Broderen kjøpte en italiensk rolling block i 22H for et par år siden i Belgia. sendte spørsmål til italia om 223/224 valg. Deres våpen var laget for 222/223 kuler var svaret. (de brukte samme pipe som til 22LR). Børsa er i dag kamret om til 5,6X50R Magnum, går så det griner.

 

Skal du bruke kuler i 224, start litt forsiktig med ladningene. 22Hornet er lett å få høyt trykk i, enda litt letter med trang pipe.

 

Med "varmintkuler" er det 0 problem, bruk vett ved ladning av de mer robuste kulene.

 

 

Sykt mange Martini cadet rifler i Australia og England er 22LR piper kamret i 22H og 222Rem, rimmed. 218Bee osv.

 

Jeg ville kamret til Improved K.hornet mens jeg var i gang.

 

 

No worrys mate. Go for it.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 1 month later...

Fekk vite at far min hadde ei BRNO ZKW 465 i 22Hornet for ei god stund sida. Den har stått innerst inne i eit gamalt kott her heime. Den ser slett ikkje galen ut, ein kan sjå at den har vore i bruk når ein ser på stokken. Men eg er veldig interessert i å ta denne med på revejakt og rypejakt. Det eg lurar på er om det er nokon som sel stokkar som passar desse børsene? Eg har og lyst å kappe løpet slik at eg kan bruke Hausken demparen min på børsa, men er det ein dum ting å gjere med tanke på kulehastigheit osv? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har en cz 527 med svinenakke kolbe, i kaliber 22 hornet, har lite jakterfaringer med dette kaliberet.

Noen som har testa dette på grågås/ anna gås?.

skøyt i fjor høst en mannevond hane for en kompis, med s&b 45gr blyspiss:P datt i smellen, med overaskende lite utgangshull.

Børsa samler bra på 50 og 100m lite utprøvd på lengre hold, 5 skudd på en klistrelapp på 50m litt mer på 100:P

har s&b blyspiss og helmantel, går likedan begge.

Link to comment
Share on other sites

Mener å ha noe erfaring med kaliberet. Har for tiden faktisk 2 horneter en brno ZWK 465 og en brno fox 2. Kan være opp og ned i presisjnen denne patronen avhengig av rifle, men lader en, kan sjansen være god for god presisjon. Utover dette synes jeg patronen med utgangspunkt i relativt lav utgangshastighet er veldig bra som valg opp til rev`s størrelse, om du er ute etter matauk patron. I dette sjiktet slås den kanskje bare av sako 7x33 (har også en slik :wink: ). Utfordringen er kulebanen etter 150m, da kula formelig detter som en stein, men det finnes mye bra innen justeringstårn på kikkerter. Den siste ulempen som jeg merker meg er vind avdrift på den versle kula (feks. utfordringer i fjellet på vinterjakt rype).

Link to comment
Share on other sites

Av børsemakern jeg kjøpte børsa av, så fikk jeg beskjed om at du kunne få hornetn til å holde kravet til anslagsenergi på rådyr. hvis tunge kuler og skikkelige ladninger brukes:P med ammoen som jeg har brukt, som er fabrikkladda så har jeg hatt gode erfaringer. på gode dager så har jeg 5 skudd på ca 20-25mm på 100m.

s&b 45 gr

Link to comment
Share on other sites

Hornet'en har lagt ned drøyere bytte enn rådyr, uten at det skal oppmuntres til. Liker den lille tassen. For liten sier man? Det kommer til et punkt hvor enhver patron ikke makter å levere varene. Har en Ruger no 3 i den proppen. Kanskje en smule overdimensjonert kasse, men det er det man har så da så.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Av børsemakern jeg kjøpte børsa av, så fikk jeg beskjed om at du kunne få hornetn til å holde kravet til anslagsenergi på rådyr. hvis tunge kuler og skikkelige ladninger brukes:P med ammoen som jeg har brukt, som er fabrikkladda så har jeg hatt gode erfaringer. på gode dager så har jeg 5 skudd på ca 20-25mm på 100m.

s&b 45 gr

 

Hmmm. De ladedataene skulle jeg gjerne ha sett.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 4 months later...

Har lurt litt på å kjøpa meg ei småviltrifle til bruk på kråke, skjor, gås, rev og muligens ein hare. Har ei cz 550 i 6,5x55 med ein liten lydemper men kunne godt ha tenkt meg ei lett og hendig rifla, og har i den sammenheng tenkt på ei børsa i 22 hornet. Ikkje for å vera negativ men etter å ha skumlest gjennom denne tråden her så trur eg ikkje at det kan bli 22 hornet iverfall. Virker som det er ein del "arbeid" for å få geværet til å gå. Eg er vant til å berre kunna kjøpa skot og skyta, og alt eg har prøvd til no sammlar bra: golden target, fusion, jaktmatch, og noken andre. Trur at eg enten får gå for ei 22wmr eller ei 223 eller berra holda meg til rifla i 6,5.

Link to comment
Share on other sites

Eg er vant til å berre kunna kjøpa skot og skyta, og alt eg har prøvd til no sammlar bra

 

Hvis du forventer dette med 22WRM, er jeg redd du kan bli skuffet. Må som oftest noe eksperimentering til før du finner noe som går godt i ditt våpen. 17HMR har et mye bedre rykte i så måte, men personlig har jeg ikke noe erfaring med denne.

Link to comment
Share on other sites

Hei can.

Ut i fra det du skal jakte på, bortsett i fra hare da, så minner dette om varmint jakt ?? Sats på 17 HMR, 17 Rem, 222 eller 223 mm. 22 Hornet er nok i hovedsak en matauk patron, selv om den med riktige kuler er en utmerket sprenger. Presisjonen som hjemmelader vil i hovedsak være utmerket i en hornet og fullt på høyde med normalt mere presise fabrikk patroner i andre kalibre.

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Fikk et lite sjokk da jeg skulle plukke opp et kilo N-140 på Jaktdepoet Fauske idag: hva annet lå på disken enn et par esker med RWS 22hornet, 46gr helmantel! :shock:

Var rask til å legge kleptoman-pølsene på et par pakker. Måtte selvfølgelig ut og teste med det samme. Ikke helt supre forhold med litt uberegnelig rusk-vind, satte opp blink på 76 mtr. og tok noen serier med salongen først som referanse (testet litt ny RWS sub vs. gammel RWS Club.) Strevde med å få samlinger under 30mm.

Men så hornet'en: 5 skudd, feltmessig anlegg på kikkert&skytebag, MTM-eske pluss hansker til bak-rest: Gammel favoritt, 45gr Sierra #1310 = 33mm. (Dårlig første-skudd, 4 beste: 22mm.)

RWS fabrikk: 19mm.

Favoritt kråke-ladning: 40gr Nosler BT, satt nesten til null friflukt, full dosis N-110 i Rem nickel hylser, (går magisk bra i denne børsa, men må lades enkeltskudd): 21mm (dro ut siste, 4 første 13mm)

Måtte opp med kråke/ravn-blinken (Targetz.com) på 125 meter og se hva som skjedde der....

40 Nosler BT: 14mm, RWS 46: 29mm. RWS'en ca. 2cm. lavere.

Gadd ikke å montere krono'en, oppgitt hastighet på eska er 740m/sek (2430 fps). Kula er av typisk hornet-fasong, kortere enn S&B fmj, men litt lengre enn Sierra 45 hornet. Ganske lang bæreflate, strøken nese, (ikke de rynkene som S&B har.) Kulene er satt 5,7mm ned i hylsa, under ligger det ca. 8,5gr av et eller annet slags finkornet ball-powder.

Dyre patroner, (drøyt 13kr), men glimrende ammunisjon. Et funn for de som ikke lader selv. Fine esker med avtagbart ballistikk-kort, (Anbefalt innskyting: 136mtr, +3,8cm på 100mtr, -19cm på 200mtr.)

Veide 5 hylser: 3x56,0-56,2- 56,3gr. mao. litt tyngre enn Winchester, vesentlig tyngre enn REM.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Her må jeg og være med.

Har en enkeltskudds Harrison &Richardson, brekkvåpen. De litt mer mondene gutta ville kalt det en "Kipplauf".

Det er utkaster, som kaster hylsene til h......., må følge med for å samle opp etterhvert. Spennes opp med hane.

Avtrekket er litt trått, noe som går ut over presisjonen på 100 meter. Fikk rifla for ettpar hundrelapper, den var ganske stygg. Har pusset ned og oljet. Pusset utvendig rust av løpet og hatt på matt sort Duracoat.

En Burris 2-8 på toppen, lett fint våpen å ha med i tillegg til hagla etter kråke/rev.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ny gledelig overraskelse på ferdigladd-fronten. Jaktdepoet på Fauske har en fin stabel med Hornady 25-pack m/35-Vmax. Kule med den rette hornet-fasongen. Burde å være fin kråke-medisin.

Skal teste presisjon når lyset blir bedre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...