Jump to content

Egen .22 Hornet-tråd


gordon setter

Recommended Posts

Har skaffet meg en liten hornet, Harrington & Richardson "kipplauf" med helstokk.

Børsa ser ut til å kunne gi god presisjon, men jeg får litt høydespredning som åpner gruppene til 50-60mm på hundre meter.

Ser at det nevnes noen steder å bruke pistolhetter, fordi riflehetter visstnok skal kunne bli for intense for den lille hylsa- er det noen som har erfaring med det?

Link to comment
Share on other sites

Tror du kan finne bedre krutt enn N110. Riktignok gir bruk av 55 grs kule behov for tyregere krutt for optimal brennhastighet, men du kan nok jobbe både med hastighet og presisjon om du prøver annet krutt og med pruk av pistolhetter vil nok ikke kruttet overtenne heller, så trykket kan godt gå ned og hastighet opp, eller beholdes. I effekt får du et tregere krutt med pistolhettene.

Link to comment
Share on other sites

.22 Hornet har jo fra gammelt et riflekaliber på .223.

I senere år vet jeg at det er brukt endel .224.

I begynnelesen ble det brukt vanlige 22 salong løp, i kal 222 og så det kan være våpen med så liten dim. på markedet ennå. Det sies likevel at kuler i kal 223 kan brukes greit, men de bygger vel noe større trykk. Ref: Våpenjournalen.

 

Men, moderne våpen benytter kalibret 224.

Link to comment
Share on other sites

Høres lovende ut!

Børsa viser litt tegn til kratring med normale ladninger med n-110 og 45grs kule, så jeg får begynne lavt.

Hva er normale ladninger da? Og har du sjekket løpsdim.? Kratring behøver ikke være farlig, men det gir rom til ettertanke. Er det kratring når du skyter fabrikk ammo?

 

Vær også obs på at hylsevekter og dermed hylsevolum, kan varriere en god del fra hylsefabrikat, til fabrikat.

Link to comment
Share on other sites

Tror du kan finne bedre krutt enn N110. Riktignok gir bruk av 55 grs kule behov for tyregere krutt for optimal brennhastighet,

N110 er vel et av magnum kruttene som er annbefalt å bruke til Horneten, spessielt på 45 grains kule. Og Hercules 2400 har vel vært det mest annerkjente kruttet i USA for denne patronen. Kruttet fikk også det nummeret, etter at patronen oppnådde 2400 f/s med kulevekten 45 gr. 2400, N110 og R123 har ganske lik brennhastighet og er vel generelt det som er annbefalt. Også av Våpenjournalens Ladebok.

 

Har selv ikke ladd med 55gr. kule. Men jeg ville nok først testet den også med de tre forran nevnte kruttene, før jeg gikk over på N120 som er en del tregere krutt. Hadde trolig også forsøkt IMR 4227, før N120. Men opp til hver enkelt, å finne det opptimale for sitt våpen.

 

Men det er aldri galt å teste forskjellige krutt, brennhasigheter, hvis en ikke får ønsket pressisjon, eller hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Hva er normale ladninger da? Og har du sjekket løpsdim.? Kratring behøver ikke være farlig, men det gir rom til ettertanke. Er det kratring når du skyter fabrikk ammo?

 

Vær også obs på at hylsevekter og dermed hylsevolum, kan varriere en god del fra hylsefabrikat, til fabrikat.

 

Normale ladninger: 9grs N-110 under remingtons 45grs softpoint. ser ingen grunn til at denne skal lage nor trøbbel.

 

Løpsdimensjon: ikke målt, men ingen grunn til å anta at en amerikansk masseprodusert børse fra slutten av søttitallet skal ha salongpipe.

 

Hylser: Remington, som skal være de med høyest volum. Har testet Wichester hylser også, uten at det gir noe mer eller mindre kratring. Det som gav kraftigere kratring og tung åpning av mekanismen, var noen gamle hjemmeladninger jeg ble forært av en kompis(jada, jeg veit, men det er min børse, og jeg trengte hylsene)

 

Børsa får vel egentlig ta skylda for mye av kratringen, det er en ganske grovt maskinert støtbunn i låskassa.

Link to comment
Share on other sites

Normale ladninger: 9grs N-110 under remingtons 45grs softpoint. ser ingen grunn til at denne skal lage nor trøbbel.

 

Hylser: Remington, som skal være de med høyest volum. Har testet Wichester hylser også, uten at det gir noe mer eller mindre kratring. Det som gav kraftigere kratring og tung åpning av mekanismen, var noen gamle hjemmeladninger jeg ble forært av en kompis(jada, jeg veit, men det er min børse, og jeg trengte hylsene)

 

Børsa får vel egentlig ta skylda for mye av kratringen, det er en ganske grovt maskinert støtbunn i låskassa.

Den ladningen er vel ganske moderat, i vanlige våpen for kalibret.

 

Men du kommer nå med nye opplysninger. Hvis dine egne ladninger (på 9 gr) også kratrer, må det være noe galt. Det hender at hullet (i baskyl - der tennåla kommer ut), er for romt (stort) og at trykket ikke skal være så høyt, før det blir kratring. En børsemaker fikser det. Setter vel inn en foring og lager et riktig tilpasset hull. Men du kan prøve med hardere hetter.

 

Grovt maskinert baskyl/støtbunn, lager vel ikke krater, men merker etter støtbunn, utenfor der kratringen oppstår. Og det er forskjell på dette.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, det er ikke ladningen jeg skyter som er problemet.

 

Skulle ha skrevet "grov maskinert støtbunn og tennstempelkanal", det er fullt av maskineringsmerker og grader overalt.

Får ta et bryne og rydde opp i overflaten en av de kommende dagene, avgrade og inspisere kanalen.

Lager heller en ny tennstift om det trengs, enn å sleeve kanalen. Børsemakere stoler jeg uansett lite på, jeg bruker heller noen timer selv.

 

Men den lille kratringen som kommer med fornuftige ladninger er egentlig ikke problematisk, spørsmålet er hva som skjer ved tennhettebytte.

Link to comment
Share on other sites

Med så lite krutt, er det god mulighet for overtenning av N110 med riflehette og du KAN få krutt, som i effekt har hurtigere brennhastighet og derved gir høyere trykk, enn hva ei pistol hette vil gi. Men koppen på riflehetter er normalt også litt sterkere, enn på ei pistol hette, så kratring p.g.a. trykk burde ikke være et problem med den ladningen. Men, som nevnt, litt rom passning mellom tennål og hullet i støtbunn, er nok mer sannsynlig grunn til kratring.

Og trykket på mine TC ladninger er nok ekstremt høyt over fabrikk standard, men ikke antydning til dette på pistolhetta (hetter er IKKE en trykkindikator om den ikke faller ut!)(og da er det messingen, som har gitt seg) TC med så liten kvatrat mot støt bunn klarer også trykket ubesværet.

Link to comment
Share on other sites

TS. Virker som du bruker pistol hetter, av ukjent merke. Bare bytte av merke kan hjelpe, da det tidligere ver noe forskjell i hardhet på hettene. (Bløtest er vel de til Federal tror jeg).

 

Men jeg har brukt det Våpenjournalens Ladebok (utgave 2) annbefaler og det er CCI 400, som er rifle hetter! Jeg har ikke hatt problem med det og det er ikke nevnt om noe problem i ladeboka heller. Klart en skal være noe forsiktig ved endring av ladekomponenter. Men, etter min mening er dette helt trykt.

Link to comment
Share on other sites

Bløtheten til Federal hettene, er ikke i styrken på hette koppen. De er lettere å tenne, enn andre hetter p.g.a. av at de har annet utgangspunkt for tennfuliminatet. Derfor støver de også mer enn andre og er de hettene, som oftest gir detonasjon i hettemagasina på bl.a Dillon pressene. Normalt er nok at det brukes riflehetter til 22 Hornet,det er joi ei riflepatron, men i mengde krutt har den midre enn selv ei .38 spec patron om du lader til samme trykk med samme krutt. Lite krutt og kraftig varme fra hette, gir ikke jevn trykk oppbygging, men tenning av alt kruttet på en gang. Enkelte pistolhetter kan faktisk være "varmere" enn noen riflehetter. I bladene "Rifle" og "Handloader" er slikt tatt for seg ved noen anledninger. Dette er de US bladene jeg har størst tiltro til. Men regner med at også en del artikkeler i American Rifleman holder like høy standard, samt selvfølgelig det, som er utprøvet i benkeskytter miljøet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hallo! Skal starte å lade 22 hornet, noen tips til krutt, tennhette, kule, ol? Tenker lill gun eller N110 krutt? Rifla brukes først og fremst til skogsfugl, and og rev. Har så langt bare skutt med RWS sp ammo, men har fått litt store utgangshull på fugl. Har lest på robsoft at svenske spetsjegere bruker sierra varminter i ca 650m/s med bra resultat.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har et antikt innstikksløp til Krieghoffdrillingen min i 5,6x35 Vierling. Dette er et .223 løp, og jeg har fått kammeret brotsjet slik at det tar .22 hornet patroner. Jeg bruker Partizan fabrikkpatroner, da disse er ladet med .223 kuler. Presisjonen er ok på 75 meter, men spredningen blir for stor på 100 meter. Ønsker egentlig ikke å lade, men bruke fabrikkpatroner.

 

Er det noen som har og kan måle kulene til S&B med micrometer?

 

Er det noen som har "slugget" .22-Hornet løpet i sin CZ og målt løpsdiameteren?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ikke så enkelt å orientere hodet, men .223 Rem har .224 løps- og kuledimensjon. Det samme har .222 Rem. OG 221 Fireball....

 

.22 Hornet begynte med 5,6x35 Vierling og var laget på salonggeværløpsemner og hadde .223 kuler og løpsdimensjoner. Senere ble kammermålene noe (minimalt) justert og patronen kaldt .22 Hornet. Først og også parallelt i .223-dimensjoner, men etterhvert i .224. Nå er de aller fleste .22 Hornet løp og patroner i dimensjonen .224.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...