Jump to content

Egen .22 Hornet-tråd


gordon setter

Recommended Posts

Har alltid hatt en dragning mot 22 hornet, har jo eller har hatt flere småvilt kaliber, men har ennå ikke vært innom 22 hornet, selv om det nok kansje er den jeg har hatt mest lyst på. Fornuften har liksom alltid seiret.

 

Tenkte det hadde vært moro med en tråd med bilder av rifler/kombivåpen i kalibret, bilder av patronen i forskjellige sammenhenger osv.

 

Her er en Ruger i kalibret, liker magasinet på denne som gjør rifla penere å se på en en CZ synes jeg.

http://www.ruger.com/Firearms/FAProdVie ... &return=Y#

 

28L.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fin rifle, men jeg tviler nesten litt på at den har like bra presisjon som CZ. Dessuten så kan man få treskuddsmagasin til CZ. Tror Steve her på forumet fant noen i USA som produserte de. Men, hvorfor nøye seg med 22. Hornet når man kan få 22. K-Hornet :)

 

Bilde av CZ:

CZ_527_AMERICAN.jpg&width=450

Hentet fra http://www.czub.cz/index.php?p=32&idp=3 ... 32〈=en

 

Syntetic leveres faktisk med treskuddsmagasin, men bare i 223:

CZ_527_Synthetic.jpg&width=450

http://www.czub.cz/index.php?p=32&idp=3 ... 41〈=en

 

Lurer på om 22 Hornet mater fra sånne magasin?

Link to comment
Share on other sites

Eller så kan du kjøpe en brukt Vixen fra Sverige for SEK 3-4,000,- og legger i et blått Lothar Walter løp for ca 3,500,- Da får du velge kaliber og riflestigning etter dine våteste fantasier. Er det bare jeg og du som fantaserer om patroner som sier *piff* i stedet for *BOOOOOOOM!*

Link to comment
Share on other sites

Eller så kan du kjøpe en brukt Vixen fra Sverige for SEK 3-4,000,- og legger i et blått Lothar Walter løp for ca 3,500,- Da får du velge kaliber og riflestigning etter dine våteste fantasier. Er det bare jeg og du som fantaserer om patroner som sier *piff* i stedet for *BOOOOOOOM!*

 

He he ja mulig det er bare vi to som har sånne fantasier :P:P

Har jo en vixen, men tror det må gjøres noe med magasinet for å få den til å mate, og bolten må sikkert skiftes.

Men sako produserte vel egne våpen kamret for 22 hornet en stund.

Når du snakker om piff og booom...hvordan synes du det smeller fra din 221 fireball, som en 22 hornet eller mer som en 222/223.

Link to comment
Share on other sites

mulig dette er en smule OT, men dere nevner dempere i en hornet tråd, så da tillater jeg meg det:

a-tec anders sier at den nye 22-moduldemperen, A-TEC CMM Rimfire, kan brukes på 22hornet.

er det noen som har prøvd? burde sammenlignes med større ting med tanke på effekt, den koster jo marginalt mer enn en std 22 demper, om den gjør jobben brukbart er det ihvertfall et rimelig alternativ!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vaapen andresen har liggende en slik demper, prøvde den på Browningen i 22LR jeg skal kjøpe hos de, den passet perfekt. Kjøper den sammen med rifla...interessant informasjon til et eventuelt senere kjøp av en rifle i 22 hornet.

Så dette må vi få avklart.. om demperen tåler 22 hornet.

Link to comment
Share on other sites

Har i min besittelse en artig liten sak i .22 K-Hornet, dette dreier seg om ei fallblokkrifle fra Dan Fraizer(låskasse) resten er bygget her i landet av en god venn av meg som er børsemaker.

 

Rifla er som sagt i .22 K-hornet og etter en del prøving kan jeg ikke se at dette gir noe mer effekt enn originalen, men den ser litt mer moderne ut.

 

Børsa er veldig liten, faktisk måler den 90 cm fra munning til kolbekappe og vekta er 2,6 med kikkert (Burris 2-7x33) pga størrelsen er den vanskelig å skyte med, den er rett og slett litt for liten og krever noe mer konsentrasjon en feks en Sako AI.

Presisjonen er der; jeg har skutt fine samlinger på 150 meters hold (3 skudd 30 mm) - dette med 45 grains Speer som jeg mistenker å ikke gi optimal presisjon vs Feks. 40 grains Sierra som jeg nå har ladet, men ikke fått prøvd.

 

Hvis noen kan gi meg et tips om hvordan man legger inn bilder her, skal jeg legg ut noen av "duedødaren"

Link to comment
Share on other sites

F##n, nå har dere satt griller i hodet mitt!

innbiller meg at jeg trenger ei småvilrifle, og synes hornet patronen er så søt at, ja, huff, dette kan sprenge budsjettet.

studielånet truer meg, så det spørs. ikke vis bilder av ting jeg kan får lyst på nå, jeg er i et svakt øyeblikk :D !

Link to comment
Share on other sites

a-tec anders sier at den nye 22-moduldemperen, A-TEC CMM Rimfire, kan brukes på 22hornet.

er det noen som har prøvd? burde sammenlignes med større ting med tanke på effekt, den koster jo marginalt mindre enn en std 22 demper, om den gjør jobben brukbart er det ihvertfall et rimelig alternativ!

 

Har en gammel A-Tec demper på 22 K-Hornet'en min. Når jeg testet med dan vanlige 22 demperen til Anders, så dempet den bedre. Skal ta med den nye når jeg skal ut å teste noen andre dempere så skal dere få tallene.

 

Hornet er en glimrende patron og K versjonen er mer enn glimrende. Jeg har skutt utrolig mye rart med min i gjennom årene. Lett og hendig og funker like godt på rype som rev. Ikke helt fornøyd med Latexifiseringen av skjeftet, men det er for mye jobb å ta det av. :?

Link to comment
Share on other sites

I rifla jeg har er 46 grain max kulevekt som gir presisjon, jeg har prøvd 50 og 55 grains men disse gikk i hytt og pine -ofte på tvers i skiva! Mistenker at riflestigningen er 1-16 eller væl-så-det...

 

40 grains Speer sparker av gårde med imponerende 800 m/s ut av 19" pipe og har tendens til å lage tette samlinger -selv om jeg har klokketru på Sierra.

Utfrodringen nå ligger å finne en helmantel som kan brukes på duejakt, jeg bruker Horneten mest i forbindelse med duejakta -ei Osp 70-80 meter unna virker som reine magneten om morran før invasjonen setter inn for fullt, her har det falt mange duer! noen ender desverre ikke opp på middagsbordet pga blyspissen har fått fritt spillerom.

 

Appropos duejakt; her er ingenting overlatt tifeldighetene; jeg har med gravemaskin gravd ut en "blinds" i kanten av åkeren og dette har vert 100 % suksess, jeg har kamonett over som tak, og opp til livet foran så jeg har rikelig med plass for skytinga.

Link to comment
Share on other sites

Eller så kan du kjøpe en brukt Vixen fra Sverige for SEK 3-4,000,- og legger i et blått Lothar Walter løp for ca 3,500,- Da får du velge kaliber og riflestigning etter dine våteste fantasier.

 

Tror ikke dette går om en ønsker at magasinet skal fungere, iallfall blir det dyrt. Hornetpatronen har en ganske tykk krave som gjør at de må ligge riktig i magasinet om ikke kravene skal henge seg opp i hverandre. Dvs at det eneste som fungerer er enkeltradmagasin, å få Hornetpatronene til å mate med kryssmating fra et originalt Vixenmagasin tror jeg er så godt som umulig. De tidligere Sakoene (L-46) som ble levert i bl a .22 Hornet hadde enkeltradmagasin. Å bygge om en Vixen til å ta enkeltradmagasin er sikkert teknisk mulig, men blir nok styggdyrt. I tillegg må det gjøres noe med støtbunnen på sluttstykket.

Link to comment
Share on other sites

Eller så kan du kjøpe en brukt Vixen fra Sverige for SEK 3-4,000,- og legger i et blått Lothar Walter løp for ca 3,500,- Da får du velge kaliber og riflestigning etter dine våteste fantasier.

 

Tror ikke dette går om en ønsker at magasinet skal fungere, iallfall blir det dyrt. Hornetpatronen har en ganske tykk krave som gjør at de må ligge riktig i magasinet om ikke kravene skal henge seg opp i hverandre. Dvs at det eneste som fungerer er enkeltradmagasin, å få Hornetpatronene til å mate med kryssmating fra et originalt Vixenmagasin tror jeg er så godt som umulig. De tidligere Sakoene (L-46) som ble levert i bl a .22 Hornet hadde enkeltradmagasin. Å bygge om en Vixen til å ta enkeltradmagasin er sikkert teknisk mulig, men blir nok styggdyrt. I tillegg må det gjøres noe med støtbunnen på sluttstykket.

 

Ahh, det var jeg ikke klar over.

Link to comment
Share on other sites

En 22 hornet står absolutt på ønskelista, enten som en liten smekker enkeltskuddsrifle eller i en kombi. Den på bildet var riktig flott, måtte vært en super børse når en skal ut å lure på endene langs elvebredden. En annen patron jeg har kikket på som virker som en artig sak til småviltjakt er 7x33 sako. En slik i en original gammel sako virker også som en god kombinasjon til fugle og pelsviltjakt. Mye flott å drømme om :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har denne Rugern i kaliber 22 Hornet http://www.ruger-firearms.com/Firearms/ ... efield.y=3. En rifle jeg ikke blir helt klok på. Rifla er beddet og avtrekket er justert. Enkelte serier kan rifla gå som en stråle mens i den neste serien kan det bli mer spredning på skudda. Rifla er jo lett så her må en være nøye med at rifla sitter godt inn til skulderbladet, slik at det lille rekylopptaket blir likt mellom hvert skudd. Jeg sitter igjen med den følelsen at hvis man forandrer noe på hvordan en holder rifla, så blir det større utslag på treffpunktet med denne rifla. Jeg blir liksom ikke helt klok på rifla. Om det er dagsformen eller andre ting som gjør at det blir litt rare endringer på treffpunktet skal være usagt. Jeg var faktis en tur på banen i dag og skaut med frøkna. Fikk gansge god presisjon med Sellier og Bellot sine patroner. Ellers syns jeg det løse avtagbare magasinet er litt småfiklet å lade. Kan jo og nevne at det er i hard plast. Jeg har noen flere typer patroner som jeg skal prøve så jeg for heller komme tilbake med noe mer innformasjon.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg noen resulater med demper på K-Hornet'en min.

 

Uten demper bråker den i snitt 160,3 dB (45grs Hornady SP kuler og 110 krutt). Med min gamle "store" demper som er en eldre STD demper så demper den 18,8dB. Dette har jeg alltid synes er OK og ikke vært noe problem på jakt annet enn rifla blir litt framtung. Under forige dempertest så hadde jeg med Horneten som referanse og teste std 22LR demperen som i fulge A-Tec skal holde til Hornet og WMR ligende patroner. Denne demper bedre, dvs 24,3dB! Dvs volum er ikke alt.. Den nye modulære demper ennå litt dårligere; 22,3dB.

Fordelen med den gamle (STD) er at den har støtte på løpet, for det vil jeg ha. Feks en DL versjon: TCM Rimfire kunne jeg leve med...

Jeg vet ikke om andre produsenter som lager en demper som egner seg like godt for en Hornet type patron per i dag. Mulig at den lille ALM IMS 1 i Titan gjør en god jobb, men det blir en helt annen pris, jeg har heller ikke noen gjenger/overganger som gjør at jeg kan teste.

Link to comment
Share on other sites

Etterbrenner, den K-horneten du har, hvilken riflestigning har du på den, brotsjet du opp løpet, eller satte i nytt? Stabiliserer du tyngre kuler med den 50g-55g??

Får man kjøpt ferdige k-hornet hylser? forsto det sånn i artikkelen din i våpenladning fra 2004 at du skjøt en vanlig 22 hornet patron i k-horneten din, og fikk hylser på denne måten.

Blir presisjonen med vanlige 22 hornet patroner bra, når du skyter de i en k-hornet?

Mange spørsmål her, men finner ikke mye om dette når jeg søker så kunne tenke meg mest mulig informasjon om k-hornet....ja og en ting til ladedata hadde vært kjekt :P

 

Bilde av en vanlig 22 hornet og en 22 k-hornet, k-hornet til høyre.

k_hornet02.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

 

Tenkte det hadde vært moro med en tråd med bilder av rifler/kombivåpen i kalibret, bilder av patronen i forskjellige sammenhenger osv.

 

 

Jeg plukker opp denne gamle tråden til "gordon setter" jeg i stede for å lage en ny.

 

Jeg er i det nostalgiske hjørnet, igjen, så hvis noen har flere bilder/linker til småviltrifler i kal 22Hornet (eller andre småviltrifler) gjerne fra før 1950 så hadde det vært morro :)

 

Sitter å fantaserer om en liten nett småviltrifle i 22Hornet, 22WMR eller noe annet...

 

For å definere småviltrifle så vil jeg si at den er kammret for en patron som holder kravet til hare og rev men absolutt ikke holder anslagsenergikravet til storvilt ( ja knapt nok til rådyr) og at mekanismen er tilpasset patronstørrelsen.

Link to comment
Share on other sites

22wm er en nydelig patron & kaliber. Just love it :P

Jeg lader ikke sjølv (akk nå) og velger absolutt ikke patron etter den betingelsen.

22wm er god for avstand opp til 100m, 110m, (120m) og 22hornet opp til ca 150m (160m). Med andre ord så er det ikke den store forskjellen i hvor langt jeg (JEG) hade skutt på vilt med disse to..

 

Uhyre masse billigere å skyte med 22wm også.

Dessuten så finnes det mange artige våpen i 22wm, hvis nu det spiller noen rolle for deg..

22hornet finnes hva jeg veit kun i tradisjonale sylindervåpen.

 

Jeg har sjølv i dagene kjøpt meg en meget artig rifle i 22wm. En Winchester mod255. Da snakker vi artig skyting og effektiv kaliber i ett :P

 

Men for all del,, 22 hornet er en fin kaliber den og. Charmig hylse er det jo også ;)

Link to comment
Share on other sites

Synes nesten 22 hornet passer best i kombivåpen, 22 wmr i sako Quad er jo en lett og fin rifle.

Hender jeg tenker at jeg skal bytte min Sako vixen ut med en Sako Quad, på vinteren er det drillingen som blir med på jakt.

Men har og fryktelig lyst på kombien til sabatti i kal 20/76 og 22 hornet, men blir liksom smør på flesk når jeg har drilling...men lyst har jeg på den uansett :P

 

Ja og så liker jeg Blaser sin enkeltskuddsrifle k95 og kunne tenke meg den i 22 hornet....måtte vært millionær :roll:

Link to comment
Share on other sites

Synes nesten 22 hornet passer best i kombivåpen, 22 wmr i sako Quad er jo en lett og fin rifle.

Hender jeg tenker at jeg skal bytte min Sako vixen ut med en Sako Quad, på vinteren er det drillingen som blir med på jakt.

Men har og fryktelig lyst på kombien til sabatti i kal 20/76 og 22 hornet, men blir liksom smør på flesk når jeg har drilling...men lyst har jeg på den uansett :P

 

Ja og så liker jeg Blaser sin enkeltskuddsrifle k95 og kunne tenke meg den i 22 hornet....måtte vært millionær :roll:

 

Den sabattien er ikke noe dårlig alternativ. Kanskje det er det jeg sku kjøpt selv? Men vet ikke, har ikke noen skikkelige god opplevelser med kombi. Foruten med den nevnte sabattien da...

Må lete litt, kanskje jeg finner en riktig gammel og fin enkeltskuddsrifle kammret i noe smått.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en CZ527 American for ei stund siden. Nærmest et impuls-kjøp, lot meg imponere av sluttstykkegang og avtrekk som var klart bedre enn det jeg tidligere har vært borti fra den kanten, (Brno/CZ). Den rette, US-style stokken også et positivt bekjentskap, fin og varm farge, en slags lakk-finish?

Så fikk jeg heller leve med at avtrekkerbøyle/magasin er alt annet enn elegant! Det samme kan vel sies om orginal-ringene, ca 250gram! Men sterk er de nok :D

Har dessverre ikke rukket å skyte så mye den enda, har riktignok fått "avgårde" noen esker fabrikk: S&B og Partizan. Den ammunisjonen var et kapitell for seg... med negativt fortegn.

Har litt bedre tro på egen-produsert. Kjøpte Win-bulk hylser, jevne og fine. Har til nå bare prøvd 15 skudd Sierra 45hornet + "liten dose"N110. Tålig bra presisjon, men tydeligvis litt lavt trykk, ble sotete hylser. Har ladet opp noe mer nå med litt mer krutt bak... Tenkte prøve Hornady sin 45, samt Speer i tillegg til Sierra.

Tenkte finne ei kule (ekspanderende) som også kunne brukes på ryper uten å være for voldsom. (Skjøt to kråker på passe "hornet-hold" med Partizan, ble vel store utgangs-hull.) Sierra sin "ordinære" 45 spitzer (#1310) kanskje det beste valget i så måte? Men de kulene er relativt lange, slik at en modifiserig av magasinet må til.

Fikk se den nye A-tec rimfire demperen her om dagen, blir nok få seg en slik ja... Så slipper man å tenke på å dra med seg høselvern. Hornet'en smeller såpass friskt at jeg tror det kan bli ubehagelig selv en vinterdag med Lowe-lua godt nedover ørene :)

Link to comment
Share on other sites

Hvilken "fmj"-kule er det du tenker på, Polardego?

Ikke akkurat flust av lette fmj'er å få tak i. Vet at RWS skal ha en 3.0 grams, emn en sjelden sak her til lands. S&B har jeg lovet meg selv å holde meg langt unna. Siden CZ'en har 1/16-løp vil den vel neppe stabilisere Norma's 50gr fmj? (Som forøvrig er et utmerket valg i f.eks .222Rem.)

Tanken var å finne ei 45gr type "blyspiss" som ikke "varmint-ekspanderer" i hornet-hastighet, men som heller stukes sånn passelig. Men mulig det er vanskelig?

Skal prøve å forske litt mer utover høsten, tenkte legge ut litt åte og hagl-skyte noen ravner som jeg kan bruke i forskningens tjeneste :)

Link to comment
Share on other sites

I min Hornet bruker jeg utelukkende S&B's 45 grain helmantel med godt resultat. Har ellers ikke så mye positivt erfaring med S&B, men disse runde helmantlene er unntaket! Det eneste jeg ikke liker med de er den litt ekle "gulfargen" mantelen har. Når patroner ladet med disse med samme ladning og patronlengde går helt likt med Sierras runde 45 grains blyspiss, blir det en praktisk kombinasjon. I følge de som har testet ekspanderer 45 graineren fra Sierra helt fint i hornethastigheter til tross for varmintnavnet.

 

Hornetman

Link to comment
Share on other sites

Har inntrykk av at de fleste som har ladet selv med S&B sin helmantel 45g har fått god presisjon med den.

Har og tre artikler der denne er testet og gir god presisjon.

Vet at noen her på forumet bruker den kula i sin 222 Rem, ladet med 12,5g 110 krutt bak, noe som vistnok gir lavere smell og god presisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jepp, da er søknad for kombi i 20-76/22Hornet innvilget, og jeg sjesker på følgende :D

 

kombi-20-red.jpg

 

Er det noen som har denne, som kan si meg et sannhetens ord om den. Gjerne hva den samler med, og hvor godt (bilder)?

 

Lader selvfølgelig selv, så det er gode muligheter for eksprementering. Børsa er tiltenkt et liv i Finnmark, på jobben som gås, hare og rype våpen, men mest på det to siste. Har 243en til ren gåsejakt der. Jager hare med dachsen, og skuddsjangsene er likt fordelt mellom hagle og rifle, kanskje faktisk mest rifle. har brukt en CZ i 22WMR der oppe, og denne har funket som snus, så noen riflekanon trengs ikke. Har drilling i 7x57R hjemme, derfor en ren småvilt kombi.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet du har skutt en god del rype med rifle Polardego.

Hvilke .224 helmantel har du best erfaring med? Tenker da på effekten i viltet og at den ikke ødelegger for mye.

 

Dette er selvfølgelig avhengig av hastighet, men...............uansett.... :wink:

 

Oj, har glemt å følge med på denne tråden. I 222 brukte jeg 55 gr Hornady foran 23,5 gr N140. Fikk meget bra presisjon med den i underkant av 850 m/s. Steve har på forumet brukte samme kule i sin 222 i litt lavere fart. Vi satt en dag og telte over hvor mange ryper vi har ødelagt med den kula og vi kom fram til at det var 3 eller 4. Dvs. ca 3% :) Men, så forandra Hornady litt på kula, sikkert pga. produksjonskostnader, mantelen er ikke trekt like langt over bak kula og etter det gikk den ikke bra. Ingen andre 55 gr FMJ heller, prøvde aldri lettere kuler. Bytta løp til 221 og bruker nå Lapua 55 gr foran 18 gr N130. Ca. 850 m/s der også, men har bare skutt tre ryper med den så det er ingenting å lage statistikk over, men så langt ser det veldig bra ut :) Får også god presisjon med Norma 50 gr FMJ, tror det er en bra rypekule. Jeg kan tenke meg at den hadde funka bra i en K-hornet, kan ingen her på forumet kamre om rifla si og teste? :D

Link to comment
Share on other sites

Jepp, da er søknad for kombi i 20-76/22Hornet innvilget, og jeg sjesker på følgende :D

 

Er det noen som har denne, som kan si meg et sannhetens ord om den. Gjerne hva den samler med, og hvor godt (bilder)?

 

Lader selvfølgelig selv, så det er gode muligheter for eksprementering. Børsa er tiltenkt et liv i Finnmark, på jobben som gås, hare og rype våpen, men mest på det to siste. Har 243en til ren gåsejakt der. Jager hare med dachsen, og skuddsjangsene er likt fordelt mellom hagle og rifle, kanskje faktisk mest rifle. har brukt en CZ i 22WMR der oppe, og denne har funket som snus, så noen riflekanon trengs ikke. Har drilling i 7x57R hjemme, derfor en ren småvilt kombi.

 

 

Ingen erfaring selv når det gjelder denne kombien, men den ligger høyt på ønskelisten.

Her er en tråd om den da.

viewtopic.php?f=49&t=4436&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Link to comment
Share on other sites

@Polardego :D

 

Takk for svar. Har samme erfaring når det gjelder Hornady 55 FMJ, men da har testmaterialet vært kråker og skjærer bare for å få en erfaring med hvordan kula oppfører seg i fuglen. Ved gode treff dør fuglen raskt uten at det blir mye ødelagt. ca 870m/s. Har heldigvis 3 esker igjen av en gammel lott av denne kula, de er nok 5 år tenker jeg og gir fin presisjon. Har også testet Tonheim sin 45grn FP messingkule, denne er litt spesiell med en stor flate i nesa. Den går supert og fungerer veldig bra på fuglen, bra sjokkeffekt og lite ødelagt kjøtt. Ca 860 m/s. Skøyt 3 måker med denne til en kar skulle ha de til utstopping og ladningen jeg brukte da ga nok sine 1000m/s, fikk ingen klager. :DMen nå var de fuglene litt større en en rype.... :wink:

 

@Makkieboy :D

 

Gratulerer med flott kombi.

Link to comment
Share on other sites

 

kombi-20-red.jpg

 

Er det noen som har denne, som kan si meg et sannhetens ord om den. Gjerne hva den samler med, og hvor godt (bilder)?

 

 

Er det der en Sabatti?

Hvis jeg ser rett og det er det, så har jeg liiiit erfaring med en tilsvarende. Husker ikke ladedata i hodet nu, men har skutt noen samlinger med den som jeg er svært fornøyd med. Har testet 45 og 50grains FMJ. Den jeg har brukt klatrer litt mellom andre og tredje skudd om man skyter fort. Første og andre skudd går som innskutt, mens tredje går over.

Med hagleløpet har jeg skutt bare en eller to fugl, noe mer med rifleløpet.

Link to comment
Share on other sites

Kjør på Steve, gjør meg helt sikker og overbevist :wink:

Børsa skal som kjent brukes i ditt fylke :D selv om jeg er søring.

Er det 50gr Norma du har prøvd?, hva ladning/hastighet/presisjon har du fått?

 

Jeg har benyttet:

45grains sako og S&B og 50 Sako og Norma. Det er 45grains S&B jeg har laddet opp med nå, pga tilgangen på disse. Jeg skal lete opp ladedataene mine og se om jeg får sendt dem til deg i løpet av helga, det er ikke så mye!

 

Bruksmessig er i allefall jeg svært fornøyd med den kombien! Jeg har prøvd på jakt Brno, Husquarna, Valmet (tikka) og Sabattien, og av disse er det sabattien jeg er mest fornøyd med. Alle har vært brukt på rypejakt/bane. Sabattien har vært den som har gitt best presisjon og er lettest og smekrest av disse.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

.22 Hornet har jo fra gammelt et riflekaliber på .223.

I senere år vet jeg at det er brukt endel .224.

 

Jeg har brukt endel .223 kuler på 45 grain på ei gammel rifle jeg hadde (BRNO).

Hvilke pipekaliber er det på de nye våpenene som leveres.

Har noen av dere sjekket dette?

 

Lurer på å bygge ei ny rifle på ei Krico kasse vi har liggende.

Link to comment
Share on other sites

Rifler som hadde 223 kuler er ikke produsert etter 1950 en gang.

Alle nye 22 Hornet våpen i dag bruker 224 kuler.

Kan nok være korrekt. Har selv en Brno fra -58 i 22. Hornet. Denne er .224. Forøvrig får jeg denne til å gå kjempebra med S&B kuler. Helmantel og blyspiss går likt. Har imidlertid ikke fått prøvd blyspissen fra S&B på noe matnyttig ennå..... Er jo ikke sikkert den holder så godt sammen. Kanskje noen her som har erfaring med denne?

Link to comment
Share on other sites

Har en gammel BRNO ZKW 465 fra 1949, (forløperen til Fox, og nyere modeller fra BRNO/CZ) denne har .224 løp. Det mener jeg BRNO har hatt siden krigen. Har i min brukt både .223 og .224 kuler uten merkbar forskjell, hverken i trykk eller presisjon.

Jeg har mest brukt 45 grains helmantelen fra S&B og Sierras 45 gr blyspiss (Hornet .224). Sistnevnte skal i følge erfaringene holde svært godt sammen selv om den i katalogen er beskrevet som en varmintkule. Mine erfaringer støtter dette, men erfaringsgrunnlaget er noe tynt.... Det mest geniale med disse kulene er at de skyter helt likt i børsa mi og brukes om hverandre uten treffpunktendringer.

Har prøvd en del andre kuler, men har endt opp med kombinasjonen over. 35 gr V-max går godt, men noen knepp forskjellig, det samme med 40 gr Speer Spire Point. Hornady sin 45 gr Hornetkule er for lang og spiss og må settes veldig dypt for å gå i magasinet, alternativt file ned blyspissen.

Link to comment
Share on other sites

Uff, ja det har blitt lite tid til å prøve hornet'n i vinter. Men nå lysner dagene bra selv her oppe i nord så det blir vel å teste litt mer.

Hva gjelder gunstigst diameter er jeg litt i tvil. Da jeg var i ferd med kjøpe horneten gjorde jeg et svært "google-dykk". Husker en type på et eller annet forum som bestemt mente at Brno/CZ hele tiden hadde holdt seg til samme løpsdiameter og at denne var nærmere .223 enn .224?? Mulig at det stemmer, ihvertfall har jeg lagt merke til at det er tydelige ,(vet ikke hva det heter,) "svi-merker" mellom riflingsmerkene på skutte .224 kuler. Skal prøve å teste litt mer en dag det er fine forhold.

Men et minus med .223-kulene er at de sitter litt dårligere fast i hylsehalsen vs. .224. (Win-hylser og delvis ompress Forster FL die) Men siden Lee sin factory crimp die er nesten gratis, så ble det kjøpt en sånn. (Krymper veldig jevnt&pent ser det ut til.)

Tenkte å se om man ser noen praktisk forskjell krymp vs. ikke-krymp.

Min første lott med 7,3 gr N-110 var temmelig slapt, har hatt litt mer oppi nå.

Hva med tennhetter, har dere brukt pistol- eller rifle-hetter? Med såpass lite krutt og trykk, skulle man kanskje tro at pistolhetter holder? Noen som har testet?

Var forøvrig og avtalte kjøp av en CMM-rimfire idag, fin liten sak. Skal bli spennende å se resultatet. Eller rettere sagt høre...

Link to comment
Share on other sites

BRNO/CZ er kjent for sine trange piper, så det er godt mulig at .224 pipene i realiteten er nærmere .223. Men i praksis så tror jeg det spiller mindre rolle. Jeg bruker Lee sitt diesett, og har ikke problemer med å få godt nok hold på .223 kulene. I praksis har jeg ikke oppdaget forskjeller på samme kuletype (45 gr, Sierra) om den er .223 eller 224. Det er kun mikrometeret som gir noen forskjell mellom disse. Har også den Factory Crimp dien, eksperimenterte litt med den i starten, men fant ut at den ikke gav noen fordeler presisjonsmessig, snarere tvert i mot så den kutta jeg ut.

En skikkelig bedding derimot, det gjorde susen! Før beddinga hadde jeg ”Hornetsyndromet”, hvor presisjonen varierte stort ut fra dagsformen til børsa og treffpunktet vandret rundt helt tilfeldig, håpløst å få innskutt. Mye bedre og stabil presisjon etter bedding og frilegging av pipa! Jeg har bare brukt CCI og Federal small riflehetter, men vet at noen bruker pistolhetter i Horneten. Tror du finner noe om dette inne på Robsoft.

7,3 gr N-110 er nok slapt, du kan nok øke den noe, jeg har noen data du kan få på PM om du er interessert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...