Jump to content

Våpenamnesti igjen, oppklaring nødvendig.


FrG

Recommended Posts

Det ble diskutert i lunchpausa i kantina i dag om alle de ulovlige uregistrerte skytevåpnene som det påstås finnes rundt omkring....Jeg greier ikke å følge med i alt som skjer med nye "rundskriv" ol. til enhver tid, - men det er vel fortsatt ikke noe plikt til å registrere "lovlige, men uregistrete haglegevær", kun en oppfordring om frivillig registrering? Hva er da vitsen?

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo tenkes at "noen" har andre uregistrerte våpen enn de lovlig uregistrerte haglene du snakker om, dette kan skyldes flere forhold: arveoppgjør(som ikke er skikkelig gjennomført), gamle ting fra krigen osv. Nå er det da en mulighet til enten å få dette registrert hvis det er mulig ut fra behov/våpentype osv, innlevert/destruert eller tilslutt plombert på lovlig måte, alt dette uten risiko for evt straffeforfølgelse.....

 

Styresmaktene ønsker med andre ord å redusere antallet våpen de ikke har kontroll på at de finnes og hvem som eier dem, det er "vitsen"

 

 

 

Edit: Skrivefeil

Link to comment
Share on other sites

Leste i GD i forige uke at Politi huset på Lillehammer skulle ha et slik amnesti snart.

Det skulle være i 08 men husker ikke hvilken måned det var. Den som tok imot våpnet skulle kun stille et spørsmål. "Skal du Registrere/Selge/destruere våpnet?"

Jeg leste også den noe forvirrende artikkelen i GD, journalisten var veldig hekta på å formidle at alle uregistrerte våpen var ulovlige våpen, - han vinklet det på den måten at dette var noe de på våpenkontoret der hadde sagt....

Men fortsatt er det vel helt frivillig om man vil oppgi om man er eier av en helt lovlig, men uregistrert hagle? Den er like lovlig etter at våpenamnestiet er over?

Link to comment
Share on other sites

Om hagle (uten magasin) ervervet før 1.10.1990 sier Rundskriv G-155/93:

 

"Ved søknad om registrering av hagler som søker lovlig har ervervet før registreringsplikten ble innført, kreves det ikke at vedkommende er registrert i Jegerregisteret eller er medlem i skytterlag. Søknaden kan imidlertid avslås og våpenet kreves solgt dersom vedkommende ikke fyller de krav våpenloven setter til personlige egenskaper – edruelighet, pålitelighet og skikkethet."

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Rundskriv G-36/00 sier:

 

"Gebyr ved etterregistrering av uregistrerte lovlig ervervede haglegeværer.

 

I forbindelse med de seneste endringer i våpenforskriftene, er det reist spørsmål om det foreligger hjemmel til å kreve gebyr ved etterregistrering av haglegeværer lovlig ervervet før 1. oktober 1990. Uavhengig av dette finner departementet det uheldig at frivillig registrering av ellers ikke registreringspliktige hagler skal belastes med gebyr, samtidig som det i enkelte distrikter er etablert en prøveordning med gebyrfri etterregistrering av hagler.

Justisdepartementet bestemmer etter dette at det ikke skal tas gebyr ved etterregistrering av hagler som er lovlig ervervet før 1. oktober 1990. Det som er uttalt om gebyr i departementets rundskriv G-80/90 av 4. september 1990 pkt. 2 tredje ledd siste punktum, faller således bort."

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Eie man en hagle (uten magasin) som man selv ervervet lovlig før 1. oktober 1990 kan man fortsatt eie våpenet uregistert. Det er ikke påbudt med registriering av tidligere uregistrerte hagler. Det er noen fordeler med registrering som f.eks ved inn- og utførsel av våpenet, og kjøp av patroner, dersom man ikke er jeger eller har andre registrerte skytevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes så mangt i kjeller og på loft, - hva med "slaktemasker", dette er jo ikke skytevåpen men det går forsåvidt ann å skyte skarp ammunisjon med dem. Er de i utgangspunktet registreringspliktige? Antageligvis, for i urette hender uten tvil en forfærdelig redskap.

Jeg er i besittelse av to stk slike gamle slaktemasker med en del ammunisjon, uvisst kaliber, men det kan se ut som 9mm pistolammunisjon. De fungerer som et ettskudds boltrifle -konstruksjon med "slå på tennåla" avtrekker og har ett kort løp som ender opp i en slags trakt. Slaktemaskene er antagelig hjemmelaget og ervervet lenge før 1.10.1993. Solid konstruksjon og sikkert velbrukt. Jeg vil benytte dette våpenamnestiet til å levere inn ammunisjonen, - men vil ikke umiddelbart gi fra meg slaktemaskene. Går det an å påberope seg at disse har affeksjonsverdi og evt beholde dem på lovlig måte? Alt. gi dem bort til et museum istedet?

Og nei, - de er ikke til salgs hvis noen skulle føle for det.

Link to comment
Share on other sites

Det er litt uviss om du er i besittelse av en slaktemaske, eller en slaktepistol. Benytte du en hammer for å tenn patronen så er den en slaktemaske. Har den avtrekk som et normalt skytevåpen så er den en slaktepistol.

 

Om Slaktemasker:

 

Våpenlovens § 5 (min utheving):

 

"§ 5. For så vidt ikke annet er bestemt i eller i medhold av denne lov, gjelder loven ikke for:

 

a. apparater for slakting, signalpistoler og andre innretninger for signalgivning, rednings- og harpungeværer når de av vedkommende departement finnes utelukkende egnet for det oppgitte formål"

 

Rundskriv G-126/92 sier:

 

"Våpenloven § 5 a fastslår at slakteapparater er unntatt fra lovens bestemmelser, når de utelukkende er egnet til slakting. Departementet har fastslått at slaktemasker faller utenfor lovens bestemmelser, og derfor fritt kan erverves av personer som oppfyller alderskravene, jfr. våpenloven § 29, første jfr. femte ledd."

 

Om Slaktepistoler:

 

Forskriftenes § 2-10 sier:

 

"Erverv av skytevåpen til slakting

 

Til slakting bør det vanligvis bare gis tillatelse til erverv av skytevåpen som er særlig konstruert for dette bruk."

 

Rundskriv G-126/92 sier:

 

"Bestemmelsen i forskriftene gir uttrykk for at en søker som har behov for skytevåpen til slakting, dvs. annet enn slaktemaske, bare skal gis tillatelse til å erverve våpen som er spesielt konstruert for slakting, dvs. slaktepistol e.l.

 

Departementet gjør i denne sammenheng oppmerksom på at søkeren må ha et meget stort behov for skytevåpen før slik søknad skal innvilges. Søkeren skal vanligvis henvises til å benytte slaktemaske. Det vises til at lovgivningen omkring pistoler/revolvere er meget streng, og at dette må få konsekvenser også for slaktepistoler. Hvis det foreligger stor tvil om søkeren virkelig har slikt behov, bør sakkyndige rådføres, f.eks Veterinærhøyskolen."

 

Om ammunisjon til Slaktemakse og slaktepistol:

 

Rundskriv G-126/92 sier:

 

"Patroner til slaktemaske: Departementet har avgjort at ammunisjon til slaktemaske kaliber 9 til 9,6mm bl.a. er anvendelig i revolver kaliber 38, og derfor ikke faller under våpenloven § 5 c. Slik ammunisjon kan altså kun erverves med polititillatelse."

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Om redskapet er en slaktemaske kan du behold den uregistret inntil videre. Om den er en slaktepistol må den registreres, noe du kan gjør på den neste våpenamnesti. Ammunisjonen til disse redskap i kaliber 9 - 9,6 mm er ikke på fritt salg.

Link to comment
Share on other sites

Siden enkelte har problemer med å trykke på lenker for jeg poste det her:

 

Amnestiet varer fra 1- mai til 30. september. Dette melder Maria Uttun Seim. Hun er ansvarlig for våpenavdelingen Hordaland politidistrikt Odda. Målet med amnestiet er å gi alle som i dag eier et registreringspliktig våpen, uten å ha våpenkort på eget navn, muligheten til å ordne opp i dette.

 

Det kan være flere grunner til at en har et slikt våpen. Det kan være et våpen som har gått i arv, har en historisk sammenheng av betydning, og av denne grunn har en affeksjonsverdi for deg, - kanskje tilhørte det et dødsbo? (Det kan være defekt – men likevel være registreringspliktig). Det viktigste med amnestiet er å få registrert våpenet. Har du er slikt våpen? Ta kontakt med nærmeste lensmann/politi og vi hjelper deg med å undersøke om våpenet har vært registrert, og gir veiledning om de forskjellige alternativer du har - til fortsatt- men nå lovlig, å kunne beholde våpenet, skrier aria Uttun Seim i en pressemelding til HF.

 

Mulighetene

Hvis våpenet aldri har vært registrert har du flere valgmuligheter til å bestemme hva du vil gjøre med våpenet- dersom vandelskravene er oppfylt:

 

1.Våpenet kan innleveres for destruksjon – (gjelder både registrerte og uregistrerte våpen). Dette kan gjøres anonymt hvis du ønsker det.

 

2.Registrering av våpenet på ”eier” (du får hjelp til å fylle ut skjema med mer). Vanlig søknadsgebyr må betales, (unntak mellom familiemedlemmer i rett opp- og nedstigende linje).

 

3.Det er også mulig å selge våpen til en annen person. Slikt salg må gå via politiet. Vi hjelper deg med å tilrettelegge salg av våpenet hvis det er ønskelig – vanlig søknadsgebyr må betales for behandlingen (jf. likevel nr. 3).

 

4.Våpenet kan gjøres varig ubrukbart (deaktiveres). Plombering må skje av børsemaker med fagbrev. Skriftlig bekreftelse leveres politiet. Det kreves ikke polititillatelse for privat oppbevaring av våpen som er plombert.

 

5.For hagler innkjøpt før/etter 1. oktober 1990 gjelder egne regler:

 

Hagler innkjøpt før 1. oktober 1990 kan etterregistreres – uten gebyr.

Hagler ervervet etter 1. oktober 1990, samt ordinære rifler og magasinhagler vil det for ett eller noen få våpen være kurant å få etterregistrert. For slike våpen vil det ikke bli gitt tillatelse til å erverve ammunisjon. Hvis søker kan fremvise godkjent dokumentasjon (Jegerregisteret/– skytterlag- klubb eller idrettslag som er godkjent av Politidirektoratet og som utøver program for skyting med den aktuelle våpentype det søkes om) kan løyve til erverv av ammunisjon gis.

 

6.For Pistoler og revolvere kreves det i utgangspunktet ordinær behovsprøving (jfr. foregående pkt. 5). Dersom innehaveren ikke kan vise til godkjent behov, vil våpenet etter innlevering bli destruert av politiet.

 

Når det gjelder automatvåpen og halvautomatiske våpen, og som ikke er ordinære jaktvåpen, skal det i stedet for etterregistrering og som alternativ til destruksjon , gis tilbud om at våpenet kan plomberes jf. nr. 4) evt. overdras, via politiet, til godkjent samler, museer med mer innenfor gjeldende regler.

 

7.Har du ammunisjon kan denne innleveres etter avtale med politi/lensmann på stedet.

 

8.Når det gjelder sprengstoff, granater, tennmidler med mer tar du kontakt med nærmeste politi/lensmann for veiledning og bistand.

 

For å lykkes med nasjonalt våpenamnesti er det viktig at flest mulig blir gjort kjent med de mulighetene en har for å innlevere uregistrerte våpen for registrering, uten at de risikerer straff.

 

- Hvis et våpen i ettertid blir ”oppdaget”, medfører dette straffereaksjoner i form av bøter/og eller fengsel – for overtredelse av våpenloven, opplyser politiet i pressemeldingen..

Link to comment
Share on other sites

Litt OT muligens, men er det noen som vet hvilke regler som gjaldt for erverv av hagler før registreringsplikten for hagler ble innført på 90-tallet? Kunne hvem som helst gå til innkjøp av hagle da, eller :roll:..? Hvilke aldersgrenser gjaldt etc. etc?

Link to comment
Share on other sites

Litt OT muligens, men er det noen som vet hvilke regler som gjaldt for erverv av hagler før registreringsplikten for hagler ble innført på 90-tallet?

 

Vi kunne vel stort sett gå i butikken og kjøpe det vi hadde lyst på. Det var 16-års grense ei tid, men eg hugsar ikkje om det blei endra til 18 år før registreringsplikta kom.

Link to comment
Share on other sites

@phoines:

 

Med forbehold om langt framskreden Alzheimer, mener jeg å huske at det var fritt salg av haglegeværer (dog ikke magasinhagler) og hagleammunisjon såfremt du var over 18. Det var en sak her i byen ikke så lenge før innføringen av reg.plikt på hagler, med en fyr som stakk av fra lukket psykiatrisk, poppet innom butikken for å kjøpe hagle og dro videre for å gjøre lite hyggelige ting med den hagla. Ikke moro for seriøse våpenbrukere...

 

@Fagerstad: Luftvåpen ble "oppgradert" til 18-årsgrense omkring 1980. Det husker jeg godt, for jeg kjøpte luftbørse da jeg var 16, og en liten stund før jeg fylte 18 måtte jeg på kammeret for å få en lapp før jeg kunne kjøpe blypotter (dama i skranken syntes 700 blypotter var mye :roll: ). Jeg tipper at kruttvåpen ihvertfall ikke fikk 18-årsgrense etter luftvåpen.

Link to comment
Share on other sites

@Fagerstad: Luftvåpen ble "oppgradert" til 18-årsgrense omkring 1980. Jeg tipper at kruttvåpen ihvertfall ikke fikk 18-årsgrense etter luftvåpen.

Du har nok heilt rett. Etter litt søking så fann eg ut at den generelle aldersgrensa for våpenkjøp blei endra frå 16 til 18 år i 1978.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg benyttet meg av amnestiet på en gammel mævser i 7.92 fra krigen.

Gikk opp med utfyldt søknad på våpen til jakt og merket med amnesti. Måtte levere inn rifla, den ble muligens sjekket hos kripos.

Gikk en uke eller to så fikk jeg våpenkortet og kunne hente rifla.

Nå er den dårlige samvittigheten borte.

Deilig :-)

 

...men nå må en vel begynne å bruke litt penger på stokk og ting og tang så en kan bruke den også.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvordan gikk det med amnestiet?

 

Hvor mange våpen kom inn, hvordan er fordelingen fylkene og kamrene i mellom og hvordan ligger det an i forhold til forrige gang?

 

Og er det noen av de som benyttet seg av amnestiet denne gang eller forrige gang som angrer seg nå når man ser hvordan politiet benytter seg av dette i forhold til våpengarderobe?

Link to comment
Share on other sites

Og er det noen av de som benyttet seg av amnestiet denne gang eller forrige gang som angrer seg nå når man ser hvordan politiet benytter seg av dette i forhold til våpengarderobe?

jeg benytta meg av amnestiet i 2000 å angrer vel forsåvidt på det.

etterregistrerte to hagler jeg hadde.

Link to comment
Share on other sites

Og er det noen av de som benyttet seg av amnestiet denne gang eller forrige gang som angrer seg nå når man ser hvordan politiet benytter seg av dette i forhold til våpengarderobe?

jeg benytta meg av amnestiet i 2000 å angrer vel forsåvidt på det.

etterregistrerte to hagler jeg hadde.

 

Bare 4 igjen i jaktvåpengarderoben med andre ord?

 

Salige er de saktmodige, for de skal arve jorden - NOT.

Link to comment
Share on other sites

Og er det noen av de som benyttet seg av amnestiet denne gang eller forrige gang som angrer seg nå når man ser hvordan politiet benytter seg av dette i forhold til våpengarderobe?

jeg benytta meg av amnestiet i 2000 å angrer vel forsåvidt på det.

etterregistrerte to hagler jeg hadde.

 

Bare 4 igjen i jaktvåpengarderoben med andre ord?

 

Salige er de saktmodige, for de skal arve jorden - NOT.

vel. jaktvåpengarderoben er vel ganske full for min del.

 

men det ble uttalt i forbindelse med det amnestiet at de våpna man da registrerte ikke skulle få innvirkning på fremtidig anskaffelse av våpen.

men det er vel glemt nå ;)

Link to comment
Share on other sites

Etteregistrerte jaktvåpen brukes aktivt for å begrense garderoben her, FØR forskriften er gjeldende!

 

Og ikke bare det, jeg driver jo å selger vekk pistolene mine fullstendig, allikevel nekter lensmannsfusen a behandle jaktvåpensøknad, med begrunnelse "for mange våpen".

 

Siste medlemnsblad hos Norsk Våpenhistorisk Selskap har en gjennomgang av den nye forskriften. For samlerne ligger hunden begravet i noen bisetninger, slik at man ser SVÆRT pessimistisk på muligheten til overhodet å fortsette å være våpensamler. Man leter etter et politisk alternativ til dagens traurighter. Det vil ikke bli lett å finne.

 

Nå kommer innstrammingene tett som hagl.

Link to comment
Share on other sites

Og ikke bare det, jeg driver jo å selger vekk pistolene mine fullstendig, allikevel nekter lensmannsfusen a behandle jaktvåpensøknad, med begrunnelse "for mange våpen".

 

 

Du får be de dra dit sola ikke skinner... :D

 

Men det er vel bare å si at jaktvåpengarderoben ikke har trått ikraft ennå....., men de holder vel på å tilpasse seg

 

Og jeg som holder på å flytte "Keith" land.... :D Må vel be om å fortsatt få behandlet søknadene i Trheim :D

Link to comment
Share on other sites

Og ikke bare det, jeg driver jo å selger vekk pistolene mine fullstendig, allikevel nekter lensmannsfusen a behandle jaktvåpensøknad, med begrunnelse "for mange våpen".

 

 

Du får be de dra dit sola ikke skinner... :D

 

Men det er vel bare å si at jaktvåpengarderoben ikke har trått ikraft ennå....., men de holder vel på å tilpasse seg

 

Og jeg som holder på å flytte "Keith" land.... :D Må vel be om å fortsatt få behandlet søknadene i Trheim :D

 

Der vil jeg utfordre deg: dra opp du og be Kongens Ridder "dra dit sola ikke skinner... "

 

Så skal jeg poppe en BRUS og se på når du må begynne å levere inn effektene dine!

 

Tøff i ansiktet? Ja men bare på lang avstand.......

Link to comment
Share on other sites

Og ikke bare det, jeg driver jo å selger vekk pistolene mine fullstendig, allikevel nekter lensmannsfusen a behandle jaktvåpensøknad, med begrunnelse "for mange våpen".

 

 

Som du sikkert vet kan ikke et forvaltningsorgan nekte å ta i mot og behandle en søknad.

Link to comment
Share on other sites

Og ikke bare det, jeg driver jo å selger vekk pistolene mine fullstendig, allikevel nekter lensmannsfusen a behandle jaktvåpensøknad, med begrunnelse "for mange våpen".

 

 

Du får be de dra dit sola ikke skinner... :D

 

Men det er vel bare å si at jaktvåpengarderoben ikke har trått ikraft ennå....., men de holder vel på å tilpasse seg

 

Og jeg som holder på å flytte "Keith" land.... :D Må vel be om å fortsatt få behandlet søknadene i Trheim :D

 

Der vil jeg utfordre deg: dra opp du og be Kongens Ridder "dra dit sola ikke skinner... "

 

Så skal jeg poppe en BRUS og se på når du må begynne å levere inn effektene dine!

 

Tøff i ansiktet? Ja men bare på lang avstand.......

 

Så du ikke smileyene? :D

 

De hadde nok kanskje blitt litt fornærmet hvis man har bedt de dra en viss plass ja....

 

Nå har ikke jeg så mange våpen som du da :D jeg har jo ikke fyllt opp jaktgarderoben ennå... kommer vel knapt nok til å gjøre det heller. Eller forresten... det vil nok skje! I tillegg til et løp til til Mauseren.

Også har jeg jo bare ett våpen ervervet til felt, Her kan det fylles på....

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
så det vil si at hagler kjøpt før en hvis dato fremdeles ikke er reg. pliktig??????

 

 

John-A

 

De er ikke registeringspliktig for den som ervervet dem før den gitte dato. De er registeringspliktige når de skifter eier

 

Så da er spørsmålet, hvordan vet noen at de skifter eier ?

Link to comment
Share on other sites

I tilfellet her er det ingen tvil da vedkommende er 16 år og således ikke kan ha ervervet dette på et tidspunkt hvor det ikke var registeringsplikt. Ellers peker du på et intr. poeng. Noen vil imidlertidig vite om dette her, og det er jo ikke nødvendigvis bra for deg i tilfelle rottefelle...

Link to comment
Share on other sites

Tja, er en 16 år i dag ble man født i 1993, tar jeg ikke helt feil kom vel registreringsplikten på plass i 1990/91 og hvis en skulle eie en lovlig hagle dengang måtte en være mer enn 18 år når loven trådte i kraft....

 

Dvs at en skal ikke være født noe særlig senere enn rundt 1972/73 for å kunne hevde at hagla "bestandig" har vært i eget eie...

Link to comment
Share on other sites

[...] hvordan vet noen at de skifter eier ?

 

På samme måte som "noen" vet om du koker narko i kjelleren, bygger om din mini14 til helauto eller gjør andre kriminelle ting: Hvis du blir tatt får du smekk...

Link to comment
Share on other sites

Så da er spørsmålet, hvordan vet noen at de skifter eier ?

Nei, spørsmålet er om det verd å bryte våpenloven (og med det risikere bot eller fengsel OG redusert mulighet for å erverve våpen i framtida) for eit våpen du i prinsippet får gratis?

Link to comment
Share on other sites

Så da er spørsmålet, hvordan vet noen at de skifter eier ?

 

Det er det ingen som vet før den nye eieren blir kontrollert og ikke har våpenkort og ikke kan bevise at han har ervervet børsa før '91(tror jeg)

Dette er uansett ulovelig.

 

Hva da med de som har ervervet lovlig, men ikke kan bevise det?

 

Hva er kravet til bevis? Er det sannsynlig at alle som kjøpte seg ei hagle på 80-tallet, for ikke å si enda tidligere, har ei lesbar kvittering den dag i dag?

Link to comment
Share on other sites

Hva er kravet til bevis? Er det sannsynlig at alle som kjøpte seg ei hagle på 80-tallet, for ikke å si enda tidligere, har ei lesbar kvittering den dag i dag?

 

Jeg etterregistrerte en fra 1913 og en fra 1939 for noen år siden. Det eneste kravet var at jeg tok med haglene til visuell kontroll av alder og skrev "eget innehav" på skjemaene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg etterregistrerte en fra 1913 og en fra 1939 for noen år siden. Det eneste kravet var at jeg tok med haglene til visuell kontroll av alder og skrev "eget innehav" på skjemaene.

 

Med andre ord er det ingen krav til dokumentasjon utover at det er sannsynlig at den er handlet tidlig nok.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på hvor mange butikker som må være nedlagt/konkurs/byttet eier, konkursbo som er kjøpt, solgt og splittet opp, håndskrevne dokumenter, slitte og kanskje skadde dokumenter, elektronisk lagring som ikke er kompatibel med dagens "hyllevare", bruktkjøp etc. Tviler jeg sterk på at noen tar seg bryet med å kontrollere mot disse listene om "alt annet stemmer" og historien du kommer med virker fornuftig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...