Jump to content

308 vs 3006?


7.62x63

Recommended Posts

Kjøpeammo er det ikke den helt store forskjellen på i ytelse. Fordelen med .30-06 kommer først til sin rett når du lader selv og kan eksperimentere med tyngre kuler og mer krutt. .308'ens fordel er kortere låskasse og derfor ofte lettere rifle. .308 trives også bedre enn .30-06 om løpet skal kortes inn mye.

Link to comment
Share on other sites

Det er så mange rare spørsmål som hva er best rifle, hva er best patron, hva er best, bla, bla, bla.

Det er ikke noe som er best uten at man definerer hva man skal bruke det til. Og at er best til sitt

bruk, ellers ville det ikke blitt laget og ingen ha kjøpt det.

 

Nå er jeg ikke noe ekspert på 308, men har studert den og prøvd den også når jeg kikket etter rifle. Den er fin

å skyte med og er marginalt svakere en 30-06, men jobber på et høyere trykk så det er ikke så stor forskjell.

Den ble vel engang utviklet for automatvåpen for forsvaret. Skytefølelse og anslagsenergi på 100m

kan sammenlignes med 8x57JS, noe som er litt mildere en 30-06. Med en 308 så kan det benyttes kort

låskasse, som gir litt lavere våpenvekt. 308 er også godt egnet vist man skal kappe løp og sette på demper.

 

Det er et fint kaliber, men jeg har bestemt meg for å ikke like den (...i dag. Hva jeg liker om et år er noe annet).

Men et fornuftigt valg vist man skal ha en rifle med godt nedkappet løp er nok blandt annet en 308.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha meint at 30-06 var betre enn 308, har eg endra syn. Dette at 30-06 er kraftigare er berre på papiret, i praksis betyr 5-10% skilnad ingenting på jakt.

 

Ein annan myte, som skribentane har kopiert frå kvarandre, er at 308 er meir "balansert" med lette kuler. Dette er kanskje rett i nokre våpen, men eg har aldri sett ei 308 som til dømes ikkje går bra med 180 grains kuler (som instruktør på skyteprøven i ei årrekkje). Til og med 13 gram går bra.

 

30-06 har meir rekyl. I valet mellom dei to ville eg ha teke 308, men det er i grunnen to sider av samme sak. Om du då ikkje skal lada 14,2 gram kuler, då er 30-06 tingen. Tunge, lodda kuler er til dømes tilrådd av Woodleigh til jakt på storvilt, og verkar nok godt.

 

Men igjen, skilnaden mellom ei god 11,7 grams kule i 308 og 14,2 i 30-06 trur eg er liten. Jegrar som har nytta siste kombinasjon må gjerne "arrestera" meg- akkurat dette har eg ikkje prøvd sjølv.

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

skilnaden er vel litt meire en det som er oppgitt her i fabrikk ammo,våpentidningen har hadd en stor test av disse opp mot vær andre du ligger ca på 80-100 meter lengre skytte avstand med samme fart og anslag,på 200m med 308 så er det ca 280m med 3006 :!::!: tru faktisk med enkelte kuler så dreper 3006 bedre,du har liksom litt meire og gå på og bedre egnet til litt tunge kuler, det er vel en form for et gammel dags magnum kaliber :wink:

Link to comment
Share on other sites

hehe!!! ja det er bra det er flere som er usikker hva dem skal velge.

Selv er jeg blitt mere og mer nyskjerrig på .308

Før et år siden var jeg bestemt på 30-06 så jeg fikk innvilget søknad på dette.

Men så ble jeg jævli usikker når jeg skulle kjøpe våpnet, så nu skal jeg søke på nytt siden søknad er gått ut.

 

Trur det blir .308 denn gang :)

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg har begge kalibrene, har ladet til begge og skutt noen tusen skudd med 3006 og noen titusner med 308w så har jeg noen betraktninger.

I mine øyne er begge kalibre fint i stand til å ta livet av hvilket som helst vilt på det norske fastland på de avstader det er "allment akseptert" å jakte på. (forutsetningen for begge er at det brukes kuler som er "egnet til formålet")

 

Enkelte tall for jaktkuler(brukte "første egna krutt jeg fant" i QL, 203B for 308w og MRP for 3006, løpslengde 55 cm og 180 grs oryx, og simulerte MAX ladning):

Med en 308w klarer du få en 180 grs kule ut med 803 msek, med 3006 får du samme kula ut med 846msek. Dette stemmer omtrent med mine egne erfaringer med 180 grs kuler i de kalibrene.

 

Innskutt på 200m får du da følgende data(norma balistikkprogram):

Med 803 msek utgang (308w)

100m: treffpunkt 8 cm over, energi 2870 J

200m: treffpunkt 0 cm over, energi 2157 J

250m: treffpunkt 13,5 cm under, energi 1863 J

300m: treffpunkt 34,8 cm under, energi 1603 J

 

Med 846msek utgang (30 06)

100m: treffpunkt 7 cm over, energi 3201 J

200m: treffpunkt 0 cm over, energi 2418 J

250m: treffpunkt 12 cm under, energi 2029 J

300m: treffpunkt 30,9 cm under, energi 1804 J

 

Forskjellen? den er egentlig ganske så liten i mine øyne. Men 3006 har da litt over 200 J mer hele vegen. Å har ca 4 cm mindre kulefall fra 2 til 300m.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke 308, men om jeg skulle vurdere det, så var det for å få et egnet kaliber for nedkappet løp, og

ha litt mere punch en hva en 6.5x55 har med samme behagelige rekyl.

 

En 308, kappet til 45cm, med en superlett demper som bygger bakover og litt fremover, så tror jeg

man har en fantastisk børse som ville matche 6.5x55 til med samme behagelige bruksopplevelse.

Kort låskasse og brukbart avballansert når man kapper langt nok.

 

En 6.5x55 puster tungt når den skal sende en 150-160-grains kule opp i 800m/s med full lengde løp (600cm).

En 308 med 45cm løp og demper ville lett ligge på omtrent den samme hastighet med en 165 grain kule.

 

Altså.. å velge 308 med kappet løp og demper, er et alternativ til 6.5 ukappet løp og marginalt mere punch, samt

at man også har et stort spenn i kulevekter om man vil lade selv både til høyere og lavere hastigheter. Men selv med fabrikk ammo, så ville bildet bli noenlunde som ovenfor.

 

Vist man ikke skal rote med dempere, så ville jeg valgt 30-06 fremfor 308 (hvorfor velge bort en bil med litt kraftigere motor når den ikke koster noe mere å kjøpe eller bruke liksom). Det eneste måtte vere igjen av argument da er at 308 har kort låskasse, og da sitter man igjen med det som det avgjørende punktet.

Link to comment
Share on other sites

Mye vettugt å lese over her ja...

 

Tenkte bare jeg skulle bidra med mitt syn på forskjellen mellom rekyl og rekyl 8)

 

.308 er en høytrykkspatron som bruker et raskere krutt enn 30-06. Dette fører til en "kjappere" rekyl med mere "snert" enn 30-06. At .308 velges til inntekt for kortere og lettere børser med kortere pipelengde, forsterker vel denne effekten..

Riktignok vil vel dette bildet jevnes litt ut ved bruk av lyddemper, men jeg personlig vil ikke ødelegge estetikken i mine børser med noe slikt på pipa.. :roll:

 

Jeg er ruvende 1,65 meter høy med formidable 65 kg. til å motstå rekylen med, men jeg har alltid skutt bedre med 30-06 enn med .308. Dette tror jeg faktisk har med den litt mer vennligsinna rekylen fra 30-06'en å gjøre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har 30.06 sjøl, et greitt kaliber det. Kan ikke se så store forskjellene sånn med kulebaner og hastighet. 30.06 har en litt flatere kulebane Men helt den store forskjellen i patronlende synes jeg ikke det er, men du verden hvor mye kortere, lettere og mer hendig samme rifle er i 308, med kort låskasse. Kunne godt ha tenkt meg ei Reminton mod7 i 308. Ser nesten ut som ei lekerifle, men er lett å bære.

Link to comment
Share on other sites

Om rekyl og rekyl.To like våpen, samme kulevekt, ulik hastighet, så vil den med høyest hastighet ha mest rekyl.

Forbrenningen av kruttet skaper også rekyl, så man kan enkelt forklart legge kruttets vekt til kulens vekt.

Vi vet at om man dobler kulevekt, dobles energien, men dobles hastigheten, firedobles energien.

Alt dette tilsier at .30-06 har langt skarpere rekyl enn .308 - i like våpen.

Som Raudnakke derimot påpeker har noen kortere løp og mindre vekt i en .308, så det er da bare et spørsmål om vekt og ladning før .308 har like hard rekyl som .30-06.

En .308 på 2,5 kg med 165 grs kule med V0 830m/s vil ha en langt hardere rekyl enn en .30-06 på 5 kg med 165 grs kule ladet til 850m/s V0.

 

Men de aller fleste fabrikkvåpen har såpass liten vektforskjell på rifler med desse kalibrene at det i de aller fleste tilfeller vil være mest rekyl i riflen kamret i .30-06.

Link to comment
Share on other sites

Har begge kaliber, men har fått en forkjerlighet for 308.win.

Denne kan gjøre det samme som 30.06 kaliberet. Er enig at 30.06 er "estetisk" penere enn "automatdvergen".

Så lenge man ikke lader selv, og skal utnytte de ekstramillimeterene i hylsa, er 308 det beste valget.

 

LES : http://www.snipercountry.com/Articles/F ... or3006.asp

 

Hvis du skal kjøpe ferdig ammo er det penger å spare ved å kjøpe 308win, da de fleste pakkene for 20 stk, er ca. 20 - 30 kroner billigere enn 30.06. (enda mer på jakt ammo). På ferdiladd ammo er det ofte små forskjeller mellom 308w og 30.06 (det sies at det skyldes produsentene er redd for erstatningssøksmål hvis en gammal 30-06 kasse ryker/eksplodere og skytteren blir skadet.Derfor sies det at ladningene er svake/moderate 308 kassene er av nyere og bedre stålkvalitet en neoen av de eldre 30.06 kassene).

Jeg vil si at det er viktigere hvilke kuler du bruker i jaktammoen, enn om det er 308.win eller 30.06.

 

Kjøp først en i 308.win, skyt mye å tren godt,

når du blir "større" kan du kjøpe deg en 30.06.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Når du spør om 308 vs 3006. Vil jeg si smak og behag. Har selv begge kalibrene. Skal du jakt elg, hjort, rådyr, rev, og alt mulig annet rart. Velg 6.5x55. Elgen detter like fint. Du får flatere kulebane. +++ Og de som sier att 6.5x55 ikke er bra nok til elg. Tar nok feil. Hos oss datt det 15 elger i høst. Hvor av 12 med 6.5. resterende med 3006 og 308. Og de som ble tatt med 3006/308 gikk lengst etter att de var påskutt. (ingen skadeskyting på disse, kun hjerte og lungeskudd)

 

6.5x55 med Oryx fabrikk ammo. Jaktmatch trenings ammo eller helmantla til fugl. Disse går også så og si helt likt. Og lader du selv. Blir det kjempe billig. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det som bestemmer min skyteopplevelse overlegent mest er stokkens utforming.

 

Hvis vi forestiller oss en blind-test (der andre ladde børsa for oss) i i tikka T3 (lik låsekasse for 308win og 30-06 i denne rifla), hadde ikke jeg turt å vedde mye på om det var 30-06 eller 308 win jeg skjøt med. - eller hva tror dere?

Link to comment
Share on other sites

Men å putte en lekker .308w i en lang tikka t3 kasse er direkte motbydelig!

 

Korte stive låskasser og patroner som går akkurat nedi er noe av det som gjør livet verdt å leve. Og som kan være avgjørende for optimal presisjon. Der sies det at .308w ofte har et fortrinn foran 3006.

Link to comment
Share on other sites

Har begge kalibrene selv. Så at 308W har en bedre presisjon enn storebroren 30-06 er jeg helt enig i. Men låner tråden til et spørsmål. Den riflen jeg har i kaliber 308W har dessverre lang låskasse. Så vil en rifle i 308W med lang låskasse ha et dårligere presisjonspotensiale enn en 308W med kort låskasse? Men jeg vil ikke klage på presisjonen i 308W riflen min.

Link to comment
Share on other sites

Du får flatere kulebane. +++

 

Hei

 

Jeg er litt grønn på dette med å sammenligne kaliber osv men i følge Norma ballistic calculator har ei 9,7g Nosler BST kule i 30-06 flatere kulebane en 9,1g Nosler partition i kaliber 6,5x55. Noen som kan gi meg en "brief" ?

Link to comment
Share on other sites

Fra krigens dager:

 

En soldat spør en annen:

 

Hvis jeg skyter en Tysker i hodet med en Remington på 100 meters hold ,er han mindre død enn om jeg bruker en Krag eller Mauser ?

 

Evt se filmen Enemy at the gate ,anbefales

 

Mvh,

 

Nils

Link to comment
Share on other sites

skilnaden er vel litt meire en det som er oppgitt her i fabrikk ammo,våpentidningen har hadd en stor test av disse opp mot vær andre du ligger ca på 80-100 meter lengre skytte avstand med samme fart og anslag,på 200m med 308 så er det ca 280m med 3006 :!::!: tru faktisk med enkelte kuler så dreper 3006 bedre,du har liksom litt meire og gå på og bedre egnet til litt tunge kuler, det er vel en form for et gammel dags magnum kaliber :wink:

 

 

Og ut av dette kan man konvertere over til 308win sin fordel igjen. Kula kommer da inn i en lavere hastighet, og gjør mindre kjøttødeleggelser. Ikke alle som bruker super duper lodda kule.

 

og tilbake igjen til 3006 sin fordel

 

Elgen spring lenger, og da vil det forekomme masse blodsprngt kjøtt. (ref skitt jakt) Mao, alle bør jakte med kanon :shock: .

 

osv osv osv

 

 

 

Koker ned til hva synes man er mest sexy. Lang eller kort kasse, og om man "tenner" på korte eller lange patroner. Men husk.... Lange patroner er rifleskytternes penis-forlenger :mrgreen: . Derfor nyes jeg korte kasser, og patroner som går i kort kasse er supert :wink:

Link to comment
Share on other sites

OT! OT!

 

Finfin tråd!

 

 

En 6.5x55 puster tungt når den skal sende en 150-160-grains kule opp i 800m/s med full lengde løp (600cm).

:shock:

 

Skjønner at en 6,5x55 blir tungpustet når den skal sende en 150-160 grains kule igjennom et 600 cm løp (6 meter! en skikkelig tuba.... ikke noe blokkfløyte dette). Har bare 57 cm jeg.. :roll: Sikkert bare kammeret det da.. :( Skulle aldri pruta på rifla, da hadde jeg sikkert fått med det 6meter lange løpet også :oops:

 

Måtte bare! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Og ut av dette kan man konvertere over til 308win sin fordel igjen. Kula kommer da inn i en lavere hastighet, og gjør mindre kjøttødeleggelser. Ikke alle som bruker super duper lodda kule.

 

og tilbake igjen til 3006 sin fordel

 

Elgen spring lenger, og da vil det forekomme masse blodsprngt kjøtt. (ref skitt jakt) Mao, alle bør jakte med kanon :shock: .

 

Koker ned til hva synes man er mest sexy. Lang eller kort kasse, og om man "tenner" på korte eller lange patroner. Men husk.... Lange patroner er rifleskytternes penis-forlenger :mrgreen: . Derfor nyes jeg korte kasser, og patroner som går i kort kasse er supert :wink:

det intresange var at ei kule som er god til 308 ikke nødvendig vis er god til 3006,eller omvendt,gikk igjen på flere kaliber,mem 3006 dekker et støre område fra toppjakt til bjørn :D du burde kjøpe deg en med lange patroner :wink::wink::mrgreen::lol: da har du utgangs punkt vis du bytte kaliber seinar :|

Link to comment
Share on other sites

Det jeg tenker etter å ha hatt .308 i mange år (i kort kasse). Er at det viktigste for meg er hva jeg vil ha når jeg er lei 308 eller har skutt ut løpet.

 

Til mitt behov som i utgangspunktetet er småvilt og sel ser jeg 260 remington som en god mulighet i en kort kasse (litt dårlig plass til de lengste patronene).

Mens for en som er lei av 30-06n' lett kan sette inn ei pipe i 270.

 

Går du for en kort eller lang patron i en lang kasse har du jo alle muligheter senere, men det er kanskje kassestørrelsen som er viktigst å vært fornøyd med.?

Link to comment
Share on other sites

Uansett må man vel si at det er skytteren som er den viktigste. Hjelper ikke å diskutere det ene og det andre om man ikke er en dugelig skytter og kan holde hodet kaldt i jaktsituasjon. Har selv bare skutt med 30-06, og må si jeg er utmerket fornøyd med kaliberet. Nå kan det jo hende jeg også ville vært fornøyd med 308 da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke valgt 6,5 x 55. Det kaliberet har jeg 2 stk våpen i, og har enda til gode å drepe hjort på 100m med noen av dem. (Sant nok, men det statistiske grunnlaget mitt er riktig nok noe dårlig). Sikkert helt irrasjonelt, men blir lenge til jeg stoler på 6,5 x 55 til hjortejakt. (Var til slutt en med .308 win som fikk den til å ramle rett ned i smellen, etter at hjorten bare hadde sett dumt på meg etter 2 treff)

 

Har 30-06 (ombygget mauser) som slår skuldera blå - mistenker et misfoster av en kolbe.

 

Har nå nylig kjøpt en passe tung Remington med tungt løp i .308win Satser på at dette både dreper hjorten og funker m.h.t. skuldera.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke valgt 6,5 x 55. Det kaliberet har jeg 2 stk våpen i, og har enda til gode å drepe hjort på 100m med noen av dem. (Sant nok, men det statistiske grunnlaget mitt er riktig nok noe dårlig). Sikkert helt irrasjonelt, men blir lenge til jeg stoler på 6,5 x 55 til hjortejakt. (Var til slutt en med .308 win som fikk den til å ramle rett ned i smellen, etter at hjorten bare hadde sett dumt på meg etter 2 treff)

 

Har 30-06 (ombygget mauser) som slår skuldera blå - mistenker et misfoster av en kolbe.

 

Har nå nylig kjøpt en passe tung Remington med tungt løp i .308win Satser på at dette både dreper hjorten og funker m.h.t. skuldera.

 

Stoler ikke på 6,5x55 til hjortejakt? hmm..

Har selv 6,5x55, og den brukes til hjortejakt. Har skutt 6 hjort med den de siste to åra. Og 3 av de har gått ned i smellen, de andre har løpt et stykke men har falt om uten flere skudd.

 

Lurer på om du har bomma på kulevalget, eller ikke truffet rett.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal kjøpe ferdig ammo er det penger å spare ved å kjøpe 308win, da de fleste pakkene for 20 stk, er ca. 20 - 30 kroner billigere enn 30.06. (enda mer på jakt ammo).

MADMADS

På XXL der jeg jobber koster ammoen det samme.

 

Pga fleksibiliteten syns jeg 30-06 er en mye bedre patron. 308 passer best til vandalisering av løp og demper montering. Har hatt begge, men sitter nå med 2 30-06 til forskjellig bruk, Skjønner ikke helt hvor dette med rekyl kommer fra, en av de mest ubehagelige børser jeg har skutt med var en Remington Seven med bakelitt kappe, litt vasse jaktladninger i 308. Remington 700 SS og selvkomponert Mauser 98 i 30-06 kan jeg skyte med lenge uten noe ubehag.

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering fjernet. Kjell Olav

 

Takk for info om at 308 og 30.06 koster det samme på XXL. Det har tradsjonelt, og er vel i de fleste "ammo" butikker en viss forskjell enda. Gjelde det alle typene ?

 

I forhold til 308w og remington seven, vil si at det er en lettvektsbørse, og at en da ofte får mer rekyl, enn en tyngre børse.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

I forhold til 308w og remington seven, vil si at det er en lettvektsbørse, og at en da ofte får mer rekyl, enn en tyngre børse.

MADMADS

 

Alle andre forhold like: Svaret er ja. Seven er en lettvektsbørse. Husk at en god kolbekappe på et lett våpen kan gi en ok skyteopplevelse, mens en metallkappe på et dobbelt så tungt våpen kan oppleves som et hellsikke m.h.t. "følt" rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Takk for info om at 308 og 30.06 koster det samme på XXL. Det har tradsjonelt, og er vel i de fleste "ammo" butikker en viss forskjell enda. Gjelde det alle typene ?
Husker jeg ikke feil, gjør de det

 

I forhold til 308w og remington seven, vil si at det er en lettvektsbørse, og at en da ofte får mer rekyl, enn en tyngre børse.
My point exactly. Mange frem hever korte og lette 308'er og klager gudsjammerlig over rekylen i tyngre stødigere 30-06'er, noe som etter mitt syn rimer dårlig.
Link to comment
Share on other sites

Jeg har tygd lenge på akkurat samme valg. Landet på 30-06 fordi jeg ønsket et kaliber som hadde fleksibilitet på kulevalg og kraft nok til det aller meste feks villsvin. Selvfølgelig kan man hevde at det har 308 0g 6,5 også, men det er dette med følelsen da som gjorde at jeg valgte det kraftigste. Når det gjelder rekyl er jeg ikke bekymret. Ser av tråden at det har vært diskutert sammenheng mellom kolber og rekyl og jeg tror at både vinkler og meterialer her kan være viktig. I tillegg selvfølgelig vekt. Jeg kommer til å bruke demper til jakt, men ikke trening og da kan 308 ha kortere løp, men selv det synes jeg ikke er avgjørende. Et annet punkt for 30-06 er at den mater nydelig i alle kasser, men velger du en rifle med lang kasse er 308 litt mer vinglete siden det er en kortere patron. Jeg har en Sako 75 i 223 og den mater første skuddet litt dårlig fordi patronen er kort i forhold til kassa. Uansett tror jeg neppe du blir veldig skuffet om du velger det ene eller det andre.

Link to comment
Share on other sites

hadde en lignende episode i høst hvor en elg okse på 250 kilo var skutt to skudd på med 375 ,men datt i smellen på nabo posten og han skjøt med 6.5x55 :shock: men tillbake til tråden. har selv 308 og 3006 men det er nok 3006en somhar flest turer i skogen :)

 

Ja så klart da den gikk i dauen men måtte bare få noe til å dytte den overende.

Har brukt 06 og 08 på ælj vel og merke med samme kule og neimen om jeg er sikker på hva det beste kaliberet er jeg i allefall på skauen med foroldvis korte avstander.

Jaktet for en del år tilbake i fjell tereng med en mauser i 308 NM med stort hell men det er en annen historie

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...