Jump to content

308 vs 3006?


7.62x63

Recommended Posts

  • 1 year later...
Jeg ville valgt .30-06. Denne evindelige diskusjonen om kort eller lang kasse må jeg ærlig si at jeg ikke fatter noe av. Er den vekta som en lang kontra kort kasse så ubegripelig tung og bære?

Enig. Hvis noen synes det er uoverkommelig å bære en rifle med noen mm lengere låskasse og noen gram tyngre, bør de tenke på å gjøre noe annet enn å gå på jakt.

 

.30-06 har større hylsevolum, og ladet til samme trykkgrenser har den markert større ytelse enn .308 win. ikke minst med tyngre kulevektene.

 

Mange velger (valgte) nok .308 med tanke på billig treningsammo, HV-ammo. Men det har jo nesten tørket helt opp.

Link to comment
Share on other sites

Svaret på spørsmålet for Hjort eller elg = spiller ingen rolle begge dreper like godt på dette viltet på Norske avstander.

 

308 Win har kort patronlengde som i rette riflen gir kort låskasse og tåler å kappe løpet mye kortere for lyddemper enn 30-06

30-06 er verdens mest vanlige jakt kaliber, den er velegnet for hjemmelading da du kan eksprimentere mere med hylsen.

 

Så da er det opp til det du selv liker, i mine øyne for elg og hjort ville jeg kjøpt 308 win på grunn av at den tåler å korte ned løpet veldig mye med lyddemper som gir en smidig, velbalansert lyddempet rifle med topp presisjon.

 

Rekyl leser jeg om her, for mere fordypning les denne linken http://www.chuckhawks.com/recoil_table.htm

 

Men en kjapp oppsummering så har 30-06 mere rekyl enn 308 win.

Skulle derimot rekyl være noe du misliker eller sliter med, kjøp en 6,5x55 har mye mindre rekyl enn både 30-06 og 308 win.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...