Jump to content

Gåsejakta 2010


IvoRei

Recommended Posts

Gåse er lur den veit du :)

 

Fikk meg en på søndagsmårraen, ble lav åling utover en åker før den falt for et rifleskud. Rifla var skutt inn med Federal Fusion 180gr (308win) så ble nødt til å bruke den siden jeg ikke husker hvordan helmanteln jeg hadde gikk. Ble litt søl, men ikke for mye til at den var ødelagt, ga den bort til en som var med på jakt siden han ikke hadde smakt gås før:)

 

 

Noen som har et godt forslag til hva jeg skal gjøre med 2 brystfileter jeg har liggende i kjøleskapet fra lørdagen?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 808
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var inne å kjika på en side med fugleobservasjoner igjen, 1000 kortnebb observert ved veldemellen

i går. Tipper det begynner å skje ting snart ettersom været ikke er så bra nordom, har vel snødd i tromsø

tror jeg.

 

Kjørte rundt en trekvarter-halvtime i området der uten å se noen ting i kveld jeg da men. :?

Link to comment
Share on other sites

Noen som har et godt forslag til hva jeg skal gjøre med 2 brystfileter jeg har liggende i kjøleskapet fra lørdagen?

 

Du tok ikkje vare på skroget, eller andre parter av gåsa ? Fy skamme, det hadde blitt fin kraft til saus det... 8)

 

Frå spøk til alvor, gni dei inn med ein blanding av kverna pepper, tørka timian og salt, smelt litt smør/margarin i panna, frest dei av, sånn at du lukkar filet`ene. Så tar du å kjører dei i steikeovn på 100 grader i ca 20-25 minutter minutter.. Det er litt etter kor store dei er.

I mellomtida, så setter du på mandelpoteter, kjører litt vann i steikepanna du freste filet`ene på, sånn at du får ca 2 dl med sjysaus. Bruk Maisena jevner, krydre etter smak og behov, så er det gjort på 5 minutter..

Så rister du ein pose med pinjekjerner på panna rett før servering, la dei riste til du kjenner at det lukter nøtter, trekk av panna.

Smørdampa rosenkål eller brokkoli inntil, er nok ikkje så dumt..

 

Edit : Hvis du ikkje liker litt antydning til rødfarge i filet`ene, så øker du tida i steikeovnen, eller temperaturen.

Link to comment
Share on other sites

Har kokt mengder med demi glace som ligger i frysern og venter på sin anledning så bruker like gjerne den:)

 

Filetene var ganske små, litt større en en kyllingfilet.

Er glad i rødt kjøtt ja, men har hørt mange si at gåsa er seig. Nå er det årevis siden jeg har spist det sist og da var den helstekt. Men går for å steike den da. Timian dyrker jeg selv her i stua så det passer fint.

Blir nok en rødvinssaus til tenker jeg :)

 

Skal prøve å confitere lår av gås senere. Må bare kjøpe ei bøtte med andefett: :D

Link to comment
Share on other sites

Jepp! Jeg tror det var det! Normalt skal de fleste kortnebbgås ha fløyet videre nå, så jeg tror de tok litt forskjellige ruter i år. Det er alltid noen etternølere som blir på innherred til november, men tror gåsejegerne må se langt etter de 60.000 som var innom i vår.

Det blir veldig vanskelig å holde bestanden nede uten vårjakt, om gåsa skal oppføre seg slik i årene framover. Hadde det blitt åpnet for vårjakt, så kanskje gåsa hadde spredt seg litt på vårtrekket også, og dermed hadde ikke beiteskadene blitt så konsentrerte.

Link to comment
Share on other sites

Ja, hørte også at det hadde vært dårlig der i år.

Vi har nå sedd ganske store mengder med gås da, mangler bare litt på ferdighetene for å få flere i frysern egentlig.

Men jeg har ikke noe å sammenligne med altså, så vet ikke hva som er et "Normalt" gåseår der.

Link to comment
Share on other sites

Dårligste gåsår på 5 år iallefall. Har ikke grunnlag for å si noe om hvordan det var før 2005.

Har fått fylt fryseren, men kjipt at det holder på å bli dårlig. Forskerne sier at pga hardt jaktpress gidder ikke gåsa å komme ned i innherredsområde, og drar direkte til nederland. Forståelig men trist.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok det kan ta lang tid før kortnebb jakt i innherredsområdet blir slik det var for 4-5 år siden. Dessverre. Ut i fra observasjoner ser det ut som at de velger å raste lengre sør.... Så de\vi ivirgste får vell brae flytte etter dem :P

 

Når det gjelder Grågås jakt, så kan jeg bare snakke om jakta på Smøla, å den har vært bedre i år enn på mange år. Hovedårsaken til dette var nok at det ikke vær noe bær i myra, og at gåsa måtte inn på dyrkamark for å beite.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Mitt første jaktår i år, og det har gått ganske bra.

 

har fått jakt på et bra korn jorde ved Orrevatnet på Jæren, med veldig mye gås

 

fikk en halv halmballe av sjefen min, som jeg brukte som kamuflasje på jorde.

lå i halmen og ventet på morgentrekkene.

 

ble 7 grågås og 1 kortnebbgås på meg i år :D og er veldig fornøyd med resultatet.

det renner også en elv ved jordet med veldig mye ender. har blitt 22 ender også i år :)

 

dette var mitt første år, og det blir mere det neste.

Link to comment
Share on other sites

Ser det er en del spørsmål på forumet om det ultimate rifle kaliberet til gåsejakt, så da kan vi

vel skrive om erfaringer med kuler og kaliber i dene tråden. Selv har jeg ikke mye erfaring med rifle

på gås da jeg bruker hagla for det meste, men har skutt gås med en 222 jeg hadde før. Erfarte

at det fort kan bli sprengt gås med det kaliberet, brukte da norma jaktmatch 55grain. Solgte

222en og kjøpte ei rifle i 6,5*55 istedet, anser den for å være bedre egnet til gåsa en det 222en

var. Komer til å bruke norma jaktmatch elektron 7,8gr helmantel på gåsa, så får jeg se om det

blir bedre medisin på gåsa. Over til noe annet, ser det har kommet en ny lok beregnet på

kortnebbgåsa fra samme folkene som lager greylag hammer, den nye fløyta heter pinkfoot

hammer.

Link to comment
Share on other sites

Brukte en Ruger M77 i kaliber 6.5x55 på de dagene jeg var på gåsejakt i fjor. Tenkte å bruke en patron med noe butt kule så jeg prøvde Federal sin 140grs FMJ. Men dessverre fikk jeg dårlig presisjon med denne patronen. Så jeg måtte finne en annen patron med butt kule. Jeg fant en pakke med Partizan patroner som hadde en butt kule. 139grs(9gr) FMJ BT. Heldighvis gikk denne patronen glimrende godt i riflen. Vel, jeg skaut noen gås med denne patronen og kan bare si at jeg ble imponert. Gåsa bakset litt med vingene før den falt død om. Et hull tvers igjennom var alt av kjøttskader på fugelen. Så denne patronen kommer jeg til å bruke i år også.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Det har vært en konstant økning i gåsebestanden på Smøla, de siste 15 år.

 

For 14-15 år siden, ble det iverksatt et prosjekt, som skulle bidra til å redusere bestanden, samt forlenge jaktsesongen.

Det kom en "jungel" av nye regler, retningsllinjer, årlige endringer i jakttider, reduksjon av jaktbare områder, kun innmarksjakt i starten, kun fra 04.00 - 11.00 på dagtid osv osv.

 

Bestanden er vel nå omtrent 3-dobblet, siden den gang, antallet jegere kraftig redusert, rekruttering av nye jegere på et minimum, elendig uttak i "jakt-sesongen", og et utmerket matvilt har fått redusert sin status, fra vilt, til "skadedyr". Det skytes nok like mye gås som "skadegås" på våren, som det taes ut i jakta på tidlighøsten.

 

Kort sagt - en skal vel lete lenge etter en større "forsknings" og forvaltnings-fiasko. En slik forvaltnignspraksis hadde skapt furorie, i all annen forvaltning, f.eks hjortevilt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...