Jump to content

Gåsejakta 2010


IvoRei

Recommended Posts

  • Replies 808
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gåsejegern, vi brukt nok ikke noen form for lokker.

 

Forsåvidt glad de ikke kom på hold da jeg omsider fant ut at hagla mi ikke er godkjent for stål (bare skutt Nitedal Sport i 12/70 i den av stål til nå, noe mere skeptisk til hvordan den da hadde fungert med 12/76 black cloud 3'er) :? Ikke fullt så kjekt med tanke på at planen var at jeg skulle jakte igjen i morgen tidlig, men men :P Får jo ikke handlet alternativ ammo til Black Cloud'n klokka 4 i morgen tidlig heller. Så her bærer det i tenkebua! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Slappfesk du får kjøpe deg en pakke med 12/70 kent impact tungsten matrix istedet, kjøp den med 32grams ladning

og hagl nr 3, den funker utmerket på gåsa og har myke hagl med egenvekt lik bly. Vis det er bra med vind syns jeg

det er letere å få gåsa til å slå på lokkefuglene, syns også full bodies lokkefugl funker bedre en skall, men jeg bruker

noen ganger og supplere med skall, bruker 20 lokkiser i tilleg til gåselokk. For meg funker gåselokk så bra at jeg ikke

kan tenke meg å jakte gås uten.

Link to comment
Share on other sites

Skøyt min første gås idag, en kanadagås. Og lurer nå på hva jeg skal gjøre. Skal den henge til mørning? ute? Kan jeg slenge den rett i fryser'n uten og ta ut innvollene? Planen er at jeg skal gi den bort til en jeg kjenner, det blir ikke før til torsdagen i såfall.

 

Hvis den må henge ute, skal den henge etter beina eller hode? Hvor lenge?

Link to comment
Share on other sites

Hørte nyss i at gåsa allerede er ankommet Nederland... Pga hardt jaktpress de siste åra, så velger gåsa å ikke lande i innherreds området.

 

Dette er noe jeg har hørt, så det kan hende det ikke stemmer. Men blir ikke forundra om det er slik.

 

Hvis det er tilfelle så er kortnebbjakta i Nord Trøndelag så si ødelagt.

Link to comment
Share on other sites

Var en tur på ørlandet på fredag, jakta ikke men kjørte bare en tur for å se om det

var igjen noe gås. Så vel ca 100stk grågås men ingen av de jeg så sat på åkeren, de jeg

så var etn i lufta eller så sat de i fjæra, fikk tlfn fra en onkel i går som sa at det sat veldig mye

gås i øysand området. Fikk 3 kortnebbgås mandagen i forige uke men det var i åfjord kommune, jakta

da på privat åker, var noen flokker å se da men de har nå drat videre.

Link to comment
Share on other sites

Noen tips om lokkegås?

 

- hvor får man tak i gåseposer?

- noen som har en mal for finérutskjæring?

- Forstått det slik at grågås-lokkefugl kan lure ned både grågås og kanadagås, men ikke omvendt?

- Andre gode tips? Har lest mye rundt på nettet, men manglet et par ting før jeg er klar til shopping.

 

Ellers blir jeg gjerne med på gåsejakt i Oslo-området.. Har bil, våpen, jaktlyst og kamo.. Ta kontakt med sms på 93674926

Men ikke fått kommet meg til å få kjøpt noe lokkeutstyr enda siden jeg først i år fikk et gåseterreng...

Var der på fredag (Rygge) mye gås å se men ikke på mitt jorde..

 

Mvh

Gard

Link to comment
Share on other sites

Hei gard, skal du jakte mest grågås vil jeg anbefalle deg å kjøpe noen helfigur lokegjess og suplere de

med billigere skall, du kan ta en tit på www.dkwai.dk, vil også anbefalle deg å få tak i en gåselokk, glg16

funker bra. Du trenger ikke så mange lokkegjess til grågåsa, til kortnebben vil du trenge flere, noen bruker

opp til 100 lokkegjess, tror ikke at det er nødvendig, 20-30 stk holder lenge serlig vis du har noen helfigurer.

Link to comment
Share on other sites

Gåsejegern, ble så jeg lånte meg en hagle lørdagsmorgenen. Uansett ikke aktuelt lengre da det blir en ny mest sannsynlig i løpet av uka :)

 

Noen som vet om en rimelig camodress i litt høstlige farger? Mistenker at grønn-fargen fra jaktklærne skinte gjennom det heller skrale laget med halm og at det var det som gjorde at føggeln bøyde av fredag. Lørdagen var det ikke aktuelt da det ikke var ei fjør å se :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hei! Det lønner seg å ta ut innvollene og la gåsa henge til mørning før du fryser den.

Anbefaler ellers DVD-filmen "Det ville kjøttet" som tar for seg behandling av alle norske viltgrupper. Jeg fikk min forrige helg og den virker kjempebra! Fikk testet den ut på rådyr forrige helg.

Kan bestilles på www.faunmedia.com. Sjekk om du har noen venner som er medlemmer i NJFF så får du den til 210 kroner (istedet for 300 som er fullpris).

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg "allround" camodress og døgnkort for i morgen på nytt område i dag. Vet av folk som har sett mye gås der de siste dagene. På hele området som leies ut ble det kun skutt tre kortnebbgås i dag, så det bør være gås der i morgen og :D

 

Håper virkelig på en gås eller sju :)

Link to comment
Share on other sites

Ble 1 kortnebbgås på jaktkameraten imorges. Ellers er det vannvittig lite gås å se rundt Steinkjer. Bruker å jakte på Egge rett nordafor, og her er det vanligvis sinnsyke mengder gås nede i fjæra. Så ikke ei fjær på hverken åker eller ved sjøen idag. Hva skjer? Håper virkelig bare gåsa er treig!

Link to comment
Share on other sites

Du kommer nok til å lykes snart slappfesk, bruker du forresten mange lokkefugler ? lit usikker selv

på hvor mange man egentlig trenger til kortnebbgåsa, på grågåsa har jeg erfart at det ofte holder

med en 5-6 lokkiser men bruker av og til 20stk utn at jeg syns det utgjør så mye fra eller til. Blir

kanskje en tur til helga vis værguden får bestilt rørlegger :lol:

Link to comment
Share on other sites

Bruker vel 20-25 vi også.

 

Kjøpte meg lokkefløyte lørdag, men selv med 2 års erfaring som kornettspiller fra musikkskolen for årevis siden høres det såpass surt ut, at hadde jeg vært gås hadde jeg peilet meg inn på Nederland umiddelbart. :lol: Blir nok å fortsette og tørrtrene!

Link to comment
Share on other sites

Har hatt fine dager med jakt på Innherred i uke 39 og 40. Fikk totalt 6 kortnebbgås. Et greit resultat, siden jeg stort sett jaktet en god del uten lokkegjess også.

 

Jeg jaktet der nede sist i 2007, og det er utvilsomt mye mindre gås enn da. I 2007 var det fulle åkre overalt, mens i år måtte man lete etter de åkrene gåsa satt på før man planla jakta. Bl.a. var det vanvittige mengder på Nesset i Levanger, i år var det omtrent ikke en fugl å se.

 

Pratet litt med kjentfolk rundt omkring, og oppfatningene er delte om hvorfor det er så lite gås. En del mener at hovedtrekket ikke er ankommet enda. Dette synes for meg ganske lite sannsynlig, da vi allerede snart er midt i oktober, og vinteren for alvor banker på døra. Jeg ankom Trøndelag den 25. september, og ventet i 2 uker på "hovedtrekket" om aldri kom....

 

Andre teorier er at gåsa har spredt seg mye mer enn før. En del gås er registrert sør for Trondheim, og jeg har også hørt at det er observert relativt store mengder mye lengre sør også, så langt sør som Danmark.

 

Men dette bør jo være enkelt å finne ut av. Det finnes garantert folk som har full oversikt over situasjonen på Svalbard. Sitter det 40.000 gjess og beiter der oppe, blir det jo snart Bonanza i Trøndelag.....

 

Så et lite stikk til "teoretikerne"; :wink:

 

En av dagene la jeg meg ut midt på åkeren under et kamonett. Hadde "bare" ca. 15 lokkgegjess (Canadaskall). Etter kort tid fikk jeg ned en liten flokk kortnebbgås. Skjøt 2 stk. De landet MOTSATT vei av lokkegjessene, altså MED vinden...... Har inntrykk av at suksessrik gåsejakt også er mye avhengig av gjessenes dagsform. Hvis de først har bestemt seg for å gå ned på åkeren du sitter, ja da kommer de ned, så lenge du holder deg i ro og i skjul.

 

736793.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Ble 38 kortnebb og 6 grågås på meg om to kamerater forrige uke, var ute tre turer. Hadde vinden holdt seg frisk på torsdag, kunne vi fått en stordag! Men er fornøyd.

Brukbart med gås var det da. Ser ikke like mye nå, etter helga. Dette var i levanger området.

Link to comment
Share on other sites

Vi var 4 stk ute i går ved byneste/øysanden. Har tatt seg opp igjen med fugl i lufta..trodde det var kortnebben som var ankommet da jeg skjøt 4 stk for et par uker siden.. men neida.. den ene som datt av den ene flokken som ville ned på lokkefuglene var grå den. Trodde grågåsa hadde stukket sørover men den holder tydligvis ut :D

 

men flokkene tålte en skyting så bars det hodestups ned igjen til sjøen med alle sammen.. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...