Jump to content

BoreSnake?


Stalker

Recommended Posts

Dette er tilleggsutstyr, du MÅ ha ett vanlig pussesett.

Men det er greit å ha en snake å dra igjennom når du har dårlig tid.

Eg drar igjennom boresnaken etter endt jaktdag uansett om eg har skutt eller ikkje..

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også boresnaken er et praktisk suplement til det tradisjonelle pusseutstyret.

Har den liggende i futteralet og drar gjennom løpet et par tre ganger rett etter skyting, mens løpet er varmt, og før jeg drar hjem fra banen.

Mener bestemt at det er mindre jobb med finpussen når snaken har vært i bruk.

Jeg vil derfor anbefalle den som et tillegg til tradisjonelt pusseutstyr og ikke som enten eller.

Link to comment
Share on other sites

Bruker en Boresnake bl.a. som eneste pusseutstyr til en Ruger 10/22.

10/22en lar deg ikke slippe til med pussestang fra kammer-enden uten at du demonterer pipa, men med Boresnake går det kjempefint. Har også pelt ut de to kobberbørstene, siden det ikke er snakk om noe mantel i en salong.

 

Til en jaktrifle ville jeg bare brukt den til rask felt-puss.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
Hvorfor er ikke boresnake alene bra nok?

 

Lurer på det samme selv.

Har aldri brukt pussestokk på mine våpen. Dog har jeg bare hatt våpen i ett år.

Tror heller ikke jeg kan skryte på meg for noen gang og ha tatt i en pussestokk.

Har skutt en del, og går kke dårligere. Men har forstått at det viktigste er å dra fra kammeret og ut gjennom munnignen.

 

P

Link to comment
Share on other sites

Bruker boresnake etter jeg har skutt, men går over med et Otis pussesett når jeg kommer hjem.

 

Da pusser jeg med olje, og så tørre pusselapper til de ikke er skitne etter å ha blitt dratt igjennom.

 

Bruker dere olje på Boresnaken?

Hvordan får dere olja inn løpet innvendig?

Link to comment
Share on other sites

Min nye 22 kaliber boresnake var så tung å få gjennom i 223Remen, at den slet av ytter hyslsteret på den svarte snoren. (satte seg så fast at jeg slet som ett dyr for å få den ut igjen). Hadde jeg ikke visst bedre ville jeg sagt den var feilmerket og egentlig var i ett større kaliber. Er det noen måte å finne ut av det på?

Link to comment
Share on other sites

Bruker dere olje på Boresnaken?

Hvordan får dere olja inn løpet innvendig?

 

Bruker olje nederst på boresnaken. Da blir løpet somregel oljet. Hvis ikke bruker jeg en fille med olje som jeg stapper inn i løkka. Det fungerer bra.

 

Har selv brukt både pussestokk og boresnake. Syntes det blir reinere med boresnake. Eneste ulempen med boresnake er at det kan være litt vaskelig å få olja løpet innvendig.

Link to comment
Share on other sites

Tico og Swift: Hvorfor mener dere at det trengs pussesett i tillegg til boresnake? Jeg har kun slanger så skulle gjerne visst om det er noe som blir dårlig. Om dere tenker på problemer med å tørrpusse, bruke solvent, olje og annet ønskelig ved bruk av boresnake så er det jo bare å kjøpe en til hvert av disse formål. Ut på tur slipper man å dra med noe middel på flaske da slangene er innsatt med det og pakket i plastpose. Ikke er de dyre heller.

vingemuttern: Min 22 slange er grønn og svart, og innstemplet 22 på loddet.

Link to comment
Share on other sites

jeg lurer på en ting ang boresnake... hvordan er denne mot munningen?

 

Det er anbefalt og pusse fra kammer og ut. Slik som vanlig. Tror ikke det sliter eller noe men heller for ikke og dra dritt om møkk ned i mekanismen.

 

Har brukt mye borsnake i Automatvåpen og bøylerifler og de er helt greie til både storpuss og rask feltpuss.

 

Bruker de sammen med vanlig stokk jeg da....Har jeg bare skutt noe få skudd bruker jeg boresnake og har jeg stor pussen etter 2-300skudd demonterer jeg for pussestokken.

Link to comment
Share on other sites

Min nye 22 kaliber boresnake var så tung å få gjennom i 223Remen, at den slet av ytter hyslsteret på den svarte snoren. (satte seg så fast at jeg slet som ett dyr for å få den ut igjen). Hadde jeg ikke visst bedre ville jeg sagt den var feilmerket og egentlig var i ett større kaliber. Er det noen måte å finne ut av det på?

 

Hvert kaliber har egne farger på slangen. Om du har feil slange, burde fargene være forskjellig fra andre boresnaker til .22.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er ikke boresnake alene bra nok?

 

Lurer på det samme selv.

Har aldri brukt pussestokk på mine våpen. Dog har jeg bare hatt våpen i ett år.

Tror heller ikke jeg kan skryte på meg for noen gang og ha tatt i en pussestokk.

Har skutt en del, og går kke dårligere. Men har forstått at det viktigste er å dra fra kammeret og ut gjennom munnignen.

 

P

 

Hvis du pusser med vanlig olje og pussefiller, og så farer på med noen runder med messingbørste, vil du se at selv om lappene var rene sist du dro gjennom, vil de være skitne etter bruk av messingbørste.

Selv om jeg får frysninger på ryggen av boresnakes og sånn er de sikkert kjempefine til grovpussen på banen.

Vedlikeholdet i pipen må du ta med pussestokk dog.

 

Å dra fra kammeret og ut har to formål; hindre at man drar dritt inn i kammeret og til dit låseklakkene går i kassen, samt at man ikke skal slipe over kronen i munningen.

Men det er lett for at man sliper kronen med snor allikevel.

Men alle gjør som de vil !

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Siden jeg snart skal i gang med å kjøre inn et nytt løp, så har jeg vurdert å benytte en Boresnake til å dra gjennom løpet på banen. Det ser jo utrolig lettvint ut. Det burde jo fungere bra hvis man tar den samlede overflaten i betraktning, men hva om "ormen" blir infisert av feks sandkorn? Noen som har gjort seg tanker om- eller erfaringer med dette?

Link to comment
Share on other sites

Boresnake er supert til hagle og litt mindre supert til rifle, men fungerer.

Man bruker gjerne en klatt olje på enden av snake'n som det ble nevnt her.

 

Grunnene til at man trenger pussesett utenom boresnake er mange men her er to hovedgrunner:

 

-Man må jo pusse mer enn løpet selvsagt, kammer, bolt, utvendig etc. trenger også stell.

-Innimellom må man bruke solvent og /eller kopper mantel fjerner, da er ikke boresnake det beste. Man får ikke et jevnt lag med solvent med snaken og man får ikke en ren snake for hver hver gang man skal dra gjennom uten å vaske den mange ganger. Da er det mer praktisk med propper / filler. Jeg ville heller ikke satt min boresnake inn med sterke kjemikalier som solvent og mantelfjerner og trodd at den ble fin og ren etterpå...

 

Man vil jo pusse rent løpet, ikke smøre det inn med gammel dritt som har lagt seg på boresnake'n.

 

Men som vanlig lett puss av hagleløp er den kjempekjekk, som sagt!

Link to comment
Share on other sites

Boresnake er supert til hagle og litt mindre supert til rifle, men fungerer.

Man bruker gjerne en klatt olje på enden av snake'n som det ble nevnt her.

 

Grunnene til at man trenger pussesett utenom boresnake er mange men her er to hovedgrunner:

 

-Man må jo pusse mer enn løpet selvsagt, kammer, bolt, utvendig etc. trenger også stell.

-Innimellom må man bruke solvent og /eller kopper mantel fjerner, da er ikke boresnake det beste. Man får ikke et jevnt lag med solvent med snaken og man får ikke en ren snake for hver hver gang man skal dra gjennom uten å vaske den mange ganger. Da er det mer praktisk med propper / filler. Jeg ville heller ikke satt min boresnake inn med sterke kjemikalier som solvent og mantelfjerner og trodd at den ble fin og ren etterpå...

 

Man vil jo pusse rent løpet, ikke smøre det inn med gammel dritt som har lagt seg på boresnake'n.

 

Men som vanlig lett puss av hagleløp er den kjempekjekk, som sagt!

 

Nå har det seg slik at jeg har pusset noen meter rifleløp i mitt liv :D:wink: . Grunnen til at jeg lurer på en løpsorm er, som nevnt, at jeg skal drive innkjøring av et nytt løp og funderte på om denne kunne fungere som en latmannsløsning :roll: . Det var da jeg kom til å tenke på at hvis det fester seg sandkorn i en slik snor, så har man muligheten til virkelig ødelegge et rifleløp. Jeg tror du har et poeng i at den er grei til hagle, men at jeg skal ty til gamlemåten ift det nye løpet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 3 years later...

Jeg har bestilt Boresnake til alle våpnene mine.. Men jeg må si jeg blir skeptisk når jeg ser hva som blir sagt om kroninga på riflede løp..

Hva er det som er problemet, er det selve snora, eller er det børsta? Blir det ikke det samme med ei messingbørste på pussestanga?

Vil dette være et problem dersom man finner en måte, som gjør at man drar snora rett ut? :)

Link to comment
Share on other sites

dette kommer selvfølgelig ann på våpnet, er det et bruksvåpen som bare brukes til jakt og enkel skyting osv som du ikke er så fryktelig nøye med så er boresnake mer en nok.

 

er det derimot ei hagle/rifle som du forguder og bruker både til konkurranse, koster skjorta og skyter mye med osv.. så må nok skikkelig pussing til.

 

men viktigst av alt er en SKIKKELIG puss før og etter jaktsesongen, eller 2 gang i året. alt etter bruk, skyter du mye må du ha "storrengjøring" oftere.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt og bruker snake til alle mine våpen, men som suplement til stokk. Passer dog på å dra rett ut av løpet. Kan ikke se at det bør slite så voldsomt unødvendig på løpet da. Fordelen må jo være at man drar igjennom med "kobberbørste" litt oftere, slik at det kanskje ikke vil bygge seg så mye opp i løpet :?:

Link to comment
Share on other sites

Har Boresnake til 6,5 løpet men synes vel ikke at det er noe lettere å bruke enn en skikkelig pussestav. Lettere å ta med hvis man ikke har plass til en pussestang ja, men å bruke synes jeg en pussestang med jag på et kjappest. Min er blitt degradert til å bare være en backup løsning som ligger i kofferten.

Link to comment
Share on other sites

Litt om boresnake:

 

Ett fantastisk hjelpemiddel, brukt med fornuft.

 

Hva man ikke skal gjøre:

1. la boresnaken havne på gulvet/bakken eller Gud forby på grusen. Sand i snora er drepen. Bruk vaskepose og ingen sentrifugering (ikke bruk tøymykner, vi ønkser ikke noe annet stoff i snaken).

 

2. Boresnake kan brukes mange ganger før den må vaskes, men er den svært skitten bør helst den vaskes før bruk.

 

3. Boresnake må aldri dras ut av løpet i noen annen vinkel enn rett ut, har du fått det minste dritt på snora, vil kroningen bli slipt skjev om en drar den skjevt ut.

 

4. Boresnake er ikke ett alt i ett pusseverktøy, det er en enkel og grei måte å få ut de løseste partikklene i et løp. Normalt vedlikehold utføres med pussestokk eller lignende.

Link to comment
Share on other sites

Har vel kanskje mer med hva som legger seg på snora og ikke snora i seg selv. Skal vel mye til for at en ren Boresnake kan gjøre noe skade som helst uansett hvordan man bruker den, jeg bare synes at den ikke er så forbanna effektiv og lett å bruke. Den er enklest å ta med, men ikke enklest å bruke føler jeg.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg er på tur så har jeg alltid med futeral til våpen. Får plass til pussestokk der. Mye lettere å olje løpet, eller tørrpusse med stokk. Boresnaken brukes for å få ut det værste, eller rett etter skyting. Er vel derfor en kombibruker :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nei :wink: , men jeg har en 3 delt messingstang som jeg tar med hvis det er lite plass. Vekten den tar i sekker er minimal. Liker å sette inn løpet med olje etter en dag i regn eller kulde, samt få det ut igjen før jakta igjen neste dag. Denne stokken kan jeg sette på overgang, så jeg kan bruke den både til rifleløpet og hagleløpene på drillingen :D Men som sagt. Bruker også boresnake.

 

Tror også den nye versonen er enda bedre med tanke på å få oljet inn løpet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg drar ikke en pusselapp tur retur engang, da er det uaktuelt å gjenbruke en mer eller mindre skitten snor og dra den mer eller mindre rett ut gjennom munningen.

 

Hel, plastbelagt pussestokk og dytte lapp gjennom slik at den faller av ved munningen. Hold stokken ren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...