Jump to content

Jakt uten Storviltprøve


Nemo

Recommended Posts

Brot på viltloven.

Strafferamma der er i utgangsunktet bøter og fengsel inntil 1 år. Under særs skjerpande tilhøve 2 år.

 

Likevel viser vel ein del rettspraksis at nesten uansett kor idiotisk ein berer seg åt, slepper ein unna med 5000 i bot, og tap av retten til jakt og fangst 2 år. Pluss gjerne inndraging av (verdien av) våpenet som vart brukt. har inntrykk av at det er "standard-straffa" ved diverse typar ulovleg jakt.

 

Unntaket her er klassiske "høgprofil" saker som felling av freda rovvilt. Då tenker eg både felling av dei 4 store + kongeørn, og klassisk fanuakriminalitet type "fanging" av egg og ungar av rovfuglar. Dette blir slått mykje hardare ned på.

Link to comment
Share on other sites

hvilke represalier kan han forvente seg?

Han hadde heller ikke betalt jegeravgift!

Da hadde han neppe løst jaktkort heller :roll:

 

Angående evt. represalier, tja, oppskjærte bildekk, nektet all jakt i området for all fremtid osv osv.

 

Av straff fra rettsvesenet så kan han vel regne med en grei bot, inndragning av våpenkort, nektet å drive jakt og fangst for en del år fremover regner jeg med.

 

Åja, og han kan regne med å bli uglesett av de fleste seriøse jegere. Tror ikke det er så mange jegere her på kammeret som synes slikt er særlig trivelig. Det er jo slike hendelser som er med på å undergrave den lovlige og seriøse jakten her i landet. Krypskyttere er vel et ord som ofte brukes i dagligtale på slike "jegere"?.

 

Han kan vel være glad dette er i Norge og ikke i feks Namibia, for der skyter de vel krypskyttere når de påtreffes tror jeg? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, ang jegeravgifta.

 

Jeg ble med på elgjakt i år for første gang, kun 1 dag jeg var med. Og jegeravgifta er jo delt inn i to klasser, med og uten "storvilt".

Jeg løser jo alltid bare den minste. Jeg tenkte jo først på dette i ettertid. Men hva hvelle skjedd hvis jeg felte en elg?

Link to comment
Share on other sites

Men hva hvelle skjedd hvis jeg felte en elg?

Et godt spørsmål egentlig.

Har du tatt skyteprøven da? Hva sa jaktleder når du oppdaget dette da? Noen (jaktleder?) burde vel ha oppdaget dette før jakten ble påbegynt? En eller annen bør vel være ansvarlig for å ikke slippe "ulovlige" jegere inn på laget?

 

Men per definisjon så hadde du ikke lov til å jakte storvilt, så det hadde vel kanskje blitt en liten bot, eller forenklet forelegg?

Men nå har du jo lært, så da er det ikke noe tema lenger? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Han hadde lov å jakte men ikke skutt opp ei heller betalt, oppsynsmann kontaket politiet som beslagla våpen.

 

mister han geværet?

 

Han mister nok geværet ja, eller må betale et beløpt tilsvarende børsa. Men det KAN være mulighet for at de inndrar våpenkortet, men det er jo avhengig av hva aktor nedlegger påstand om.

Men stikk i strid med hva du skriver, så hadde han IKKE lov til å jakte rådyr der og da. Står han i jeger registeret da? I så fall så synes jeg det er ENDA mer høl i huet at han ikke ordnet ting før skuddet, for da vet han jo godt hva som kreves.

Link to comment
Share on other sites

Ja, har selvfølgelig storviltprøven. Jaktleder sjekket ikke dette, jeg ble bare oppringt dagen før og spurt om jeg ville være med. Jeg har jo jaktet rådyr i dette ommrådet i 7-8 år, og de vet jo at jeg har papirene i orden. Dette var noe jeg kom til å tenke på lenge etter jakta, og nå som jeg har fått fast plass på laget så kommer jeg jo til å betale den riktige avgifta neste år. Så det er som du sier et ikke-tema.

 

Så alt var jo i orden, men det er de 80 kronene som var innbetalt for lite. Tror egentlig det aldri ville blitt noe problem, men man vet jo aldri...

Link to comment
Share on other sites

Tror egentlig det aldri ville blitt noe problem, men man vet jo aldri...

Nei, det er vel jaktleder som skal holde orden på slikt skulle jeg tro. Han/hun er/var sikker heller ikke så lysten på å innrapportere til Onkel eller hvem-det-nå-er, om at de hadde med seg en jeger som ikke oppfylte kravene til storvilt jakt. :wink:

 

Men jeg kan liksom ikke se at dette tilfellet skulle utløse noen stor sak, sammenlignet med trådstarters historie f.eks. Den er jo et skolebok eksempel på hvordan man IKKE skal gjøre det. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det er nok et skoleeksempel på hva man ikke skal gjøre enig i det, men mest nyfiken på hvilke represalier han kan forvente seg.

Synes det er greit at folk presiserer at det tar avstand fra ulovlig jakt, men synes likevel synd på kameraten min!

Tror nok han har lært og synes vel det kanskje er i hardeste laget å fradømme noen retten til å drive jakt samt beslaglegge våpen.

Men en passende bot er nok på sin plass!

Link to comment
Share on other sites

Her i distriktet er 10000,- standard forelegg ved brot på viltloven.

Ved felling av feil kategori dyr 10000,-

Ved tjuv jakt utenom jakt tid 10000,-

Ved manglende ettersøk 10000,-

Ved felling fra vei, med cal 22 uregistrert våpen ikke jeger utenom jakt tid.

Ikke sertifikat, ikke betalt veg avgift på bilen 10000,-

Så her får du 10000,- uansett om brotet er lite eller stort.

Utestenging og evt inndraging kjem i tilegg.

Link to comment
Share on other sites

10.000 for ikke å betalt årsavgift ? Såvidt meg bekjent tar man skiltene på kjøretøyet og man får de igjen ved betaling av årsavgift og gebyr. gebyret var vel 900kr, men det har blitt øket mener jeg. Husker ikke hvor mye, men 10000 er det ihvertfall ike. Får ikke bot for det ihvertfall. Ved kjøring uten førekort vat bøtesatsene 1500 kr, de har kanskje øket noe, men igjen, ikke 10 laken for det heller.

Link to comment
Share on other sites

@D52: Eg trur ikkje du oppfatta kommentaren til Tico... den lista med akkumulerende forseelser til slutt der var vel mest som eit eksempel på at det var 10K uansett (sjølv om eg trur at det siste der ville vore litt meir, sidan det i tillegg til brot på viltlova er eit par andre ting - men det var vel ikkje poenget.

 

Nemo må få lov å synes synd på kameraten sin, men eg gjer det ikkje. Dette var lovbrot med fullt overlegg mot bedre vitande. Han får ta straffa si som ein mann, bli ferdig med det, og komme tilbake når karantenen er over. (Som Nemo seier, han står for det han har gjort, og det er vel det einaste positive med denne saka.)

Link to comment
Share on other sites

Ta det med ro, i værste fall blir han uten våpen og får jaktforbud i 5år + en saftig bot og eventuelt litt fengsel (helt usansynligt med fengsel). Merk at ett jaktforbud i 2 år, sjeldent blir noe mindre enn 5 år om våpenkortet blir trekt tilbake, da det er mange steder det ser ut til å ligge en automatikk i 5års ventetid på nytt våpenkort om man først har mistet det.

 

Er han heldig tar de kun penga og ikke rifla, da er han igang igjen senest om ett par år. Reiser rifla, bør han ha ett godt forhold til sin lokale purk. For det trenger han ved ny søkning på våpen om 2 år (husk han heller ikke har anledning til å låne våpen før alle forbud er ferdigsonet).

 

Ikke for å være slem, men jakt uten jegerprøve/storviltprøve, og uten betalt jegeravgift etc. Er og blir idioti (fordi det er så enkelt å oppfylle kravene).

Og så sant han ikke jaktet på egen grunn, på egne tildelte dyr, er det også krypskytteri (noe jeg har opplevd plagene av, da minst en krypskytter her har høstet noe av overskuddet vi selv skulle jakte på).

 

Så en får bare unnskylde, men jeg har liten medlidenhet med situasjonen. Det eneste posetive er viljen til å prøve å rette oppigjen sakene, men gitt situasjonen han er oppe i. Gir jeg nok ikke så fryktligt mye for den viljen heller (alt annet hadde bare vært for dumt).

 

Mitt råd er ligg lavt, spill angrende synder (det er det de vill se og høre). Og håp at de kjøper det/ikke gidder å styre for mye med en. Så er en kansje igang igjen i mere lovlige former omm ett par år.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

[...]Og hva skjer med beslaglagte våpen?[...]

 

Det kommer an på hvorfor de er "samlet inn". Er det fordi våpenet er mulig bevismateriale kan du få det tilbake når etterforskningen er ferdig (om du fremdeles har lov til å eie våpen). Er en del av dommen "Gevær XXX inndras til fordel for statskassen", er det vel rimelig åpenbart hva som skjer. Om våpenkortet ditt "bare" blir tilbakekalt kan det variere litt, enten kommer Onkel B og henter alt, du kan komme å levere det på stasjonen eller du får en frist til å ha solgt/destruert/plombert våpenene.

Link to comment
Share on other sites

Han kan være heldig, det er ikke en automatikk i at alle våpenkort inndras, fordi om ett av våpnene inndras (har i hvertfall ikke vært det hittils).

 

I såfall at han får beholde andre våpen, skal han ligge skinnflat til jaktforbudet oppheves.

 

Inndras alle våpenkortene, må de våpnene sansynligvis avhendes.

 

Jeg har ett inntrykk av at tilståelsessaker, der man knapt nok kommer inn for retten. Gir de mildeste straffene (strafferabatt). Men alt avhenger nok av hva politijuristen har på agendaen. Han kan slippe med kun en bot også, alt er muligt i dette landet.

Link to comment
Share on other sites

Han hadde lov å jakte men ikke skutt opp ei heller betalt

Hvordan hadde han fått lov til å jakte? Grunneier/jaktrettinnehaver skal forsikre seg om at den som kjøper jaktkort/får lov til å jakte, har formalitetene i orden.

oppsynsmann kontaket politiet som beslagla våpen.

Hvis oppsynsmannen hadde begrenset politimyndighet, kunne han gjort beslaget sjøl (av det våpnet som ble brukt).

Link to comment
Share on other sites

For å sett ting på spissen, er ikke ute etter å provoserer noen!

Kan mann dra på utenlandsjakt f.k.s til Afrika om man er fratatt jaktretten i Norge?

 

Ikke at jeg tror det er så aktuelt i denne saken, men er nyfiken.

 

Eller takk for alle svar!

Link to comment
Share on other sites

Kan mann dra på utenlandsjakt f.k.s til Afrika om man er fratatt jaktretten i Norge?

Det kjem vel an på landet ein jakter i, om kva formelle krav som må oppfyllast, skulle eg tru. Norsk lov gjeld i Norge, for nordmenn og utlendingar innanfor landegrensene. Er ein i Sør-Afrika, gjeld vel sør-afrikansk lov.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvordan det stiller seg med SA men innenfor EU/EØS er det vell

sånn at jegeren må være kvalifisert etter det landet han bor i sine rettningslinjer.

F.eks. en danske kan jo fint komme hit til norge på bukkejakt uten å skyte opp,

i motsetning til norske jegere. Det vil vel si at en nordmann som har mistet sine

rettigheter som jeger i norge også har mistet dem i EU iallefall. Eller?

Taiko

Link to comment
Share on other sites

Jo, i Danmark er det en skytepøve som må gjennomføres for å jakte med rifle, men denne må bare gjennomføres en gang, i livet...

 

Og for norske jegere må man forevise gyldig jaktkort med stempel og signatur fra Norge for å få jaktkort i DK eller SE, hvert eneste år.. Skyteprøven antar jeg gjelder riflejakt, men det er jeg ikke sikker på.

Link to comment
Share on other sites

(Innlegget er litt redigert, og noe lagt til..)

 

Ser at flere lurer på hvordan han har fått jakt??

 

Har det virkelig ikke falt dere inn at han kan være grunneier??? :idea:

 

Selv er jeg grunneier ("snart"), og det har faktisk hendt at jeg har jaktet uten prøva, og sågar uten å betale statens jegerskatt til og med! :shock: Nå er dette foreldet, så tar det derfor med knusende ro.

 

Det som forbauser meg er hvor viktig det er med denne lille papirlappen på jegerskatten, og den latterlige "jegerprøven" på 35cm i diameter på 100m.... :lol:¨ Er det dette som skal sikre human og etisk riktig jakt?

 

Straffereaksjonen er også utenfor alle proporsjoner....!:

Det hadde blitt mindre straff om jeg hadde grisebanket naboen i affekt...! Er det dette som gir respekt for lovverket?

Hva er lovverket ment å oppnå? En lov for lovens skyld er lite verdt.. Finnes det andre måter å oppnå ønsket effekt på?

 

Er vi jegere enige i at dette er en riktig, og størrelsesmessig korrekt avstraffelse sett i forhold til "forbrytelsen"?? Jeg er i alle fall ikke det, og jeg nekter å tro at jeg er alene!

 

Skal vi oppnå respekt for lovverket i landet må det være tilpasset virkeligheten, og faktisk oppnå målsetningene. Ikke bare gjøre livet surt for de det gjelder.

 

Litt OT, men grunnlaget er det samme...:

Jeg tilhører nok de som begynner å bli dyktig lei statlig detaljinnblanding i absolutt alt hva man foretar seg... Lei av alt spill for galleriet som bare koster masse penger og ikke fører til noe mer enn litt bedre samvittighet hos de som trøster seg med at de har "gjort noe"...

Hvorfor i huleste skal staten blande seg inn i min viltforvaltning på egen grunn? (Jadajada, jeg eier bare grunnen, ikke viltet....) Tror de ikke en grunneier er mest interessert i best mulig avkastning på eiendomen sin på lang sikt? I klartekst betyr det er en levedyktig og frisk stamme av gjeldende vilt. Hva med hogst av tømmer? Der har det foregått en massiv umyndiggjøring av grunneiere over de siste tiårene her i kongeriket som mangler sidestykke.

Tenk, her har man forvaltet eiendommer i hundervis av år, og skapt verneverdige (!) skogeeindommer, så kommer det en eller annen byråkratsnyl og vil verne det, "slik at det kan bli bedre (?!!!) tatt vare på"??? F. f.. heller.. Nå får vi snart våkne!!

 

Hvor har det blitt av tillitten til enkeltindividet? Det private initiativ? Det har nok litt dårlige kår her i den siste sovjetstat..

enk om de hadde svingt psiken like iherdig innad i staten som de gjør på private aktører? Gulrot er visst et fremmedord..

 

Føler flere at vi virkelig har fått til store ting her på berget? :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Føler flere at vi virkelig har fått til store ting her på berget? :wink:

 

Det er lett å være enig i det du skriver, men når vi tross alt har et regelverk - som er alment akseptert, kanskje spesielt blant jegerne selv - så er det litt på kanten å hive seg på barrikadene når en har "glemt" å følge reglene og bortforklare regelbrudd med dype samfunnsmessige problemstillinger.

 

Som sagt, jeg er ikke nødvendigvis uenig i det du skriver, men sammenhengen det blir tatt opp i gjør det mindre verdt enn om det hadde kommet stående på egne bein.

Link to comment
Share on other sites

Har det virkelig ikke falt dere inn at han kan være grunneier??? :idea:

Men alikevel så er det et regelverk vi skal forholde oss til, både når det gjelder oppskyting OG avgift.

Jeg kan være enig at det er gode grunner til å argumentere mot denne ordningen, men enn så lenge så er dette faktisk hva vi har å forholde oss til.

Link to comment
Share on other sites

Straffereaksjonen er også utenfor alle proporsjoner....!:

Det hadde blitt mindre straff om jeg hadde grisebanket naboen i affekt...!

(...)

Er vi jegere enige i at dette er en riktig, og størrelsesmessig korrekt avstraffelse sett i forhold til "forbrytelsen"?? Jeg er i alle fall ikke det, og jeg nekter å tro at jeg er alene!

Er straffereaksjonen i dette tilfelle fastsatt? Ikkje meg bekjent. Sannsynlegvis er det 5 eller 10.000 i bot og tidsbestemt inndraging av privilegier (jaktlisens og kanskje våpenkort) for brudd på jaktloven.

 

Og sidan du drar inn grisebanking;

§ 228. Den, som øver Vold mod en andens Person eller paa anden Maade fornærmer ham paa Legeme, eller som medvirker hertil, straffes for Legemsfornærmelse med Bøder eller med Fengsel indtil 6 Maaneder.

 

Har Legemsfornærmelsen tilfølge Skade paa Legeme eller Helbred eller betydelig Smerte, kan Fængsel indtil 3 Aar anvendes, men indtil 5 Aar, hvis den har Døden tilfølge, eller Skaden er betydelig.

Dersom du har same oppfatning av "grisebanking" som meg, er det definitivt "Skade paa Legeme eller Helbred eller betydelig Smerte" og inntil 3 års fengsel. Pluss at ein får "brudd på Straffeloven" på rullebladet, med dei følger det får.

 

Men sett at ein får strengere straff for dette enn for "grisebanking" - er det fordi denne straffen er for høg, eller fordi straffen for "grisebanking" er for låg?

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg lar det nok flyte litt over av eder og galle innimellom :wink: men en ting står fast:

 

Det jeg reagerte på var koret om korsfestelse av jegeren, og hvor ivrig mange er på å hegne om akkurat disse bestemmelsene... Jeg stilte også litt spørsmålstegn hva disse bestemmelsene gjør for noe godt for viltet og jakta.

Det er aldri noen skam å snu, ei heller når det gjelder utarbeidelse og endring av lovverk. Her har vi som jegerstand en jobb å gjøre!

At man reagerer på straffenivået må være lov! At man får en smikk på fingrene er jo klart, man har brutt en lov.

 

Jeg mener at det er på høy tid at vi som jegere tar bladet fra munnen og er ærlige på hva som skal til for å sikre jakta fremover, og ikke være med på å skape og forsvare allskens hemskoer..? La oss heller reagere på det urimelige i at jegere f.eks. skal miste våpen og jaktrett for flere år pga noe jeg anser som relativt bagatellmessig i den store sammenhengen. Og at vi heller arbeider for en forståelse for hva som virkelig betyr noe mht forsvarlig jaktutøvelse.

 

Nå ble dette veldig OT, og det beklager jeg. En prinsipiell debatt rundt dette burde foregå i en annen tråd...

 

Hauk: Jeg skrev Affekt... Det er meg bekjent faktisk formildende omstendigheter... Jeg lar det ligge der, for ønsker ikke å gjøre dette til en kverulanttråd heller.. :lol:

Vold bør etter mitt syn helt klart straffes hardere. Mange får senskader av slikt, og kroppene våre er faktisk ganske skjøre... Folks liv og helse betyr mer enn enkeltes hete blod...

 

Glenn: Jeg forholder meg til det regelverket som finnes, men jammen forbeholder jeg meg retten til å mislike deler av det sterkt! Og jeg er ser det som sunt å være kritisk til en utvikling på det området der som har kursen mot noe som ikke gavner noen... Jeg er heller ikke typen som svelger unna bitre piller og ber om flere.

Link to comment
Share on other sites

om alle fulgte reglene til enhver tid hadde vi ikke hatt behov for straff, siden enkelte alltid skal sjekke hvor grensen går må man sørge for at "feilen" blir gjort bare 1 gang. Man har da ikke lov å ha med seg våpen ut i skogen om man ikke har papirene i orden, er man ikke klar over dette så bør man heller ikke ha våpen.

Link to comment
Share on other sites

Sir,

du har jo rett i at man ikke har noe i skogen å gjøre på jakt uten papirene i orden. Jeg er ikke dummere enn at jeg vet det, og forholder meg til det ved å ta de latterlige 30 skudd + prøve på to-tre våpen hvert år.. Det burder vært 300! så kunne man heller droppet prøva..

Det anbefaler jeg faktisk alle å gjøre. Om ikke annet så for å holde liv i skytebanene våre.

 

Heldigvis kan man med grunneiers tillatelse fortsatt drive skytetrening i skogen om man ønsker det, uten annet enn gyldig våpenkort.. Selv kan jeg også føre beitetilsyn med våpen i hånd, fortsatt uten jegerskattekort og oppskryting..

Man er heldigvis ikke helt i byråkratens vold riktig ennå :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det der med obloigatorisk skyteprøve er en ting som faktisk er bra og virker etter hensikt.

Ser så mye rart på skyebanen at en kan bli redd for å bevege seg i skogen under jakta.

For meg spiller det ingen rolle om mannen er grunneier eller konge eller hva, han har helt frivillig valkt å gå på jakt uten papir, så da får han ta sin straff.

Link to comment
Share on other sites

Tror egentlig det aldri ville blitt noe problem, men man vet jo aldri...

Nei, det er vel jaktleder som skal holde orden på slikt skulle jeg tro. Han/hun er/var sikker heller ikke så lysten på å innrapportere til Onkel eller hvem-det-nå-er, om at de hadde med seg en jeger som ikke oppfylte kravene til storvilt jakt. :wink:

 

Men jeg kan liksom ikke se at dette tilfellet skulle utløse noen stor sak, sammenlignet med trådstarters historie f.eks. Den er jo et skolebok eksempel på hvordan man IKKE skal gjøre det. :roll:

 

Dette er vel strengt tatt OT, men siden det er tatt opp føler jeg for å kommentere det:

 

DN fjernet i 2002 jakleders ansvar for slike forhold, ansvaret ligger nå på den enkelte jeger! Lokale avtaler kan fortsatt gi jaktleder dette ansvaret, men det er da en privatrettslig avtale som ligger til grunn - ikke gjeldende lovverk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...