Jump to content

Jakt uten Storviltprøve


Nemo

Recommended Posts

For meg spiller det ingen rolle om mannen er grunneier eller konge eller hva, han har helt frivillig valkt å gå på jakt uten papir, så da får han ta sin straff.

 

Klart det spiller en rolle, Kongen trenger ikke ta skyteprøven :!:

Link to comment
Share on other sites

Kongen kan ikke straffes for noen handling. Det er hans Raad (altså Regjeringen) som er ansvarlig for Kongens handlinger. Han kan derfor jakte så mye han vil uten skyteprøve, kjøre bil uten sertifikat......osv.

 

Grunnloven § 5.

Kongens Person er hellig; han kan ikke lastes, eller anklages. Ansvarligheden paaligger hans Raad.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Da har det gått over seks måneder og han har fortsatt ikke hørt noe fra politiet, er dette vanlig?

sikkert dumt å etterlyse saksgangen?

 

I mellomtiden har han fått tilsendt jegeravgiftskort som vanlig.

 

Lurer på følgende i å med at han har flere jaktvåpen, kan han betale jegeravgift å ta storviltprøven og gå på jakt som vanlig til høsten dersom han ikke hører noe?

 

Selvfølgelig med alle papirer i orden?

Link to comment
Share on other sites

So lenge han ikkje høyrer noko er det berre å krysse fingrane og fortsette (nesten) som før.

Men han bør verkeleg holde seg i skinnet og holde seg innanfor lovens bokstav i framtida. Eventuelle nye saker vert ikkjeakkurat sett mildare på om vedkommande har noko grums frå før...

 

Edit: På generelt grunnlag so meinar eg at vi som jegerar bør vere einige om at jakt og fangst bør skje ihht regelverket. I staden for å definere enkelte ting som mindre nøye enn andre og sette straffenivå opp mot kvarandre. Det slår berre tilbake på oss sjølve...

Link to comment
Share on other sites

Straffereaksjonen er også utenfor alle proporsjoner....!:

Det hadde blitt mindre straff om jeg hadde grisebanket naboen i affekt...! Er det dette som gir respekt for lovverket?

 

Er vi jegere enige i at dette er en riktig, og størrelsesmessig korrekt avstraffelse sett i forhold til "forbrytelsen"?? Jeg er i alle fall ikke det, og jeg nekter å tro at jeg er alene!

Du må da forstå at de ser alvorligere på å snyte staten for avgifter enn å banke noen :mrgreen:

 

Men se på det fra en annen side: Om straffen for å tyvjakte ikke hadde svidd, så hadde nok flere tatt seg til rette. Det største skrekksenariet for en jeger er å miste våpen og jaktrett.

 

En kamerat av meg.......
8)

Bryt sammen, og kom ut av skapet Nemo :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Fatter ikke helt dette med at rifla beslaglegges når han ikke mister alle våpen. Synes bot bør gjøre opp den økonomiske straffen, blir veldig feil å "stjele" våpenet i tillegg.

Helt absurd lovverk! Hvis man kjører for fort så får man en bot men staten tar jo ikke bilen din... Veldig feil å jakte ulovlig selvsagt men dette er bare feil måte å straffe på synes jeg. Blir litt "joker nord"

Link to comment
Share on other sites

Les nøye en gang til, han skrev 6000,- i FORELEGG samt inndragelse av børsa.

Nekter han å betale det så går saken videre, noe som vil si rettssak.

Og en rettssak er han dømt til å tape da han uten tvil har brutt loven på minst to punkter.

Kanskje blir straffen opprettholdt, kanskje blir den innskjerpet, den blir ihvertfall ikke mildere.

 

Altså risikerer han at han må betale mer, han risikerer inndragelse av alle våpen, samt retten til jakt og fangst, pluss at han blir STRAFFEDØMT og ikke bare bøtelagt.

 

Altså bør han betale med glede og takke sin skaper og evt. andre gode makter for at han slapp så billig som han gjorde.

 

Så, hysj på deg nå, ikke vekk opp påtalemakten fra sin slumrende dvale.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor en altid bør ha en gammel mauser i samme kaliber (som man også har skutt opp med :wink: ), er herved klarlagt. Hilken børse skjøt du dyret med? Og man oppgir promte den billigste. Den gamle 500kr mauseren (sån for sikkerhetsskyld), og ikke 30000kr blaseren. :lol:

 

P.s. Seriøst så bør en ikke prøve seg på slike stunts, om der er den minste sjangs for å bli færsket. :?

Link to comment
Share on other sites

Tror nok dette blir advokatmat. skal holde dere oppdattert om han får fengsel på livstid evt rifla tilbake!

 

Da får ein håpe at advokaten er klok nok til å forklare kva som skjer om det blir rettsak. Som andre skriver så er sjangsen stor for at straffa vert innskjerpa. Og han havner i strafferegisteret med dei ulemper dette medfører. Om eg ikkje hugsar heilt feil, så er det lite sansynleg at han vil få visum til USA, Australia og mogleg nokre andre land som straffedømd. Og med våpen innblanda så ser dei mykje meir alvorleg på det enn om du har mista lappen for å køyre for fort.

 

Hadde det vore meg, så hadde eg betalt bota! Og vore glad for å slippe fra det med eit forelegg sjølv om det er sure pengar å betale.

Link to comment
Share on other sites

Min personlige oppfatning er at har kroppen litt vett så rugger han ikke for mye i denne båten, det kan meget vel ende opp med adskillig verre resultat enn det som er situasjonen pr nå..

 

Risiko er rett og slett for stor og slik som jeg ser det er skyldspørsmål udiskutabelt så da er det kun straff igjen å krangle på og ikke tusan om jeg hadde risikert jaktrett og resten av børsene på noe slikt...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 months later...

Hvorfor bruker politiet så lang tid på sånne saker?

 

 

Fordi det ikke er noe hastverk.

Det er lite sannsynlig at den tiltalte flykter til Pakistan, eller på annen måte forsøker å undra seg straffeforfølgelse.

Tiltalte har ingen store muligheter til å påvirke vitner eller forspille bevis.

Kort sagt, påtalemakten har en sikker sak, og det eneste som gjenstår er å utarbeide en påtale og forslag til straffeutmåling, samt sette en dato for behandling av saken i retten.

 

Det eneste håpet synderen har i dette tilfellet er at saken skal bli "rotet bort" i systemet, men den kan fortsatt komme og bite ham i rævva sålenge det er innefor den strafferammen lovbruddet har.. :?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Han bør ikke purre heller! Jo lenger saken lligger avglemt hos påtalemakten/politiet jo større mulighet er det for at han vil få starfferabatt grunnet sen saksbehandling.

 

Rådet til din "kriminelle kjeltring" :lol: av en venn er å sitte helt musestille!!

Link to comment
Share on other sites

@stykkjunkeren og beagle:

 

Det er ingen vesensforskjell på vedta et forelegg og å bli dømt av en domstol. Begge deler gir deg et rulleblad.

 

Forenklede forelegg er noe annet, da snakker vi om en bot uten ytterligere konsekvenser. Men disse brukes kun ved milde brudd på veitrafikk- og tollovene.

Link to comment
Share on other sites

Da er dommen kommet og ble 6000tusen i forelegg.

 

Samt børsa beslaglagt til fordel for staten!

 

Ingen jaktnekt eller beslag av øvrige våpen..

 

Herrejesus...

Det er ikke alle år jeg får surret meg til å skyte opp med drillingen. Ikke er det plass til den på kortet når jeg har skutt opp med riflene heller. Det finnes ikke "oppsyn" i min kommune. Vil det si at børsa kan bli "beslagtlagt til fordel for sovjetunionen" for denne forbrytelsen jeg stadig begår? Har jeg i teorien lov til å jakte rådyr med denne om jeg ikke laster opp kuleløpet?

Link to comment
Share on other sites

Da er dommen kommet og ble 6000tusen i forelegg.

 

Samt børsa beslaglagt til fordel for staten!

 

Ingen jaktnekt eller beslag av øvrige våpen..

 

 

Dette bør du godta, ser man på lignende avgjørelser i domstolen vil "normalbøtesatsen" være på ca kr 10 000.-

Inndragelse av jaktvåpenet som ble brukt ved den straffbare handlingen er selvsagt ( regnes ikke som en straff).

Ved domstolen må du i tillegg regne med saksomkostninger på ca 3000.- + kostnadene hvis du ønsker å bruke en advokat. Advokat dekkes ikke i slike saker.

 

Etter dom( eller vedtatt forelegg) få du trolig en forvaltningssak på øvrige våpen ... rundskrivet til POD sier tap av våpenkort i 5 år ved brudd på jaktloven(krypskytteri).

Link to comment
Share on other sites

Herrejesus...

Det er ikke alle år jeg får surret meg til å skyte opp med drillingen. Ikke er det plass til den på kortet når jeg har skutt opp med riflene heller. Det finnes ikke "oppsyn" i min kommune. Vil det si at børsa kan bli "beslagtlagt til fordel for sovjetunionen" for denne forbrytelsen jeg stadig begår? Har jeg i teorien lov til å jakte rådyr med denne om jeg ikke laster opp kuleløpet?

 

Nå er jeg ikke Jesus, men jeg svarer likevel.

 

Om du ikke bruker rifleløpet på drillingen så vil den telle som hagle, altså null problem, men ligger det et rådyr på posten din med kulehull i skrotten så har du antagelig prester et lovbrudd og risikerer minst samme straffereaksjon som OP her.

Nå er det jo ingen heksekunst å skyte opp med en drilling, og de fleste skytebanene har ekstra blanketter til å føre opp våpen det ikke er plass til på jegeravgiftskortet.

Altså krymper det på mengden med gode unskyldninger her... :roll:

 

Om du vil ta sjansen på å ikke bli tatt av det ikke-eksisterende oppsynet er din sak, men den dagen du blir tatt så medfører det avisartikler som ikke akkurat er heldig for dine jegerkammerater rundt om i kongeriket.

Pluss at drillingen din blir spiker...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...