Jump to content

Hva er dette for en skapning?


Plakun

Recommended Posts

En kompis fikk dette bilde på viltkamera på åte, det sitter et dyr nede i høyre hjørnet. Er det noen forslag her på hva dette er ? Vi har vel tenkt både jerv,grevling og mårhund. Forslag???

Åte ligger i en fjelldal og er utlakt i håp om at vi skal få jerv dit. Lite snø og nedtrampet av rev gjør det vanskelig og finne spor..

 

zn0gnk.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det der er uten tvil kenguru!

 

Hvis det bilde er ifra Nord Trøndelag så har kenguruens utbredelse kommet lengre nord en tideligere antatt.

 

Jeg bor sentralt i byen, men det hender ofte at jeg har både tre og fire rådyr utenfor døra da de liker å ta seg en liten bytur tidelig på morgenkvisten, noe jeg syntes er veldig hyggelig, men naboen derimot, han har flere ganger observert både en og to kenguruer som med lange hopp har krysset eiendommen hans.

 

Nå har jeg aldri selv observert disse, men syntes det er artig at noen endelig har fått festet et eksemplar på film(eller minnebrikke).

Link to comment
Share on other sites

Har mine tvil på at det e en kenguru såm e blidd fotografert :lol: ,men før mæ så kan det se ut såm en hund rætt og slætt.

Type e vanskeli å avgjør/bestæmme,men minne mæ nåkka om en Rottwailer-sak eller nåkka med den blandinga i.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Melder meg på her...

Ikke jerv eller grevling, dyret har for store øyne.

Han som foreslo dachs har jeg mere trua på, men også mårhund er ikke utenkelig.

Kan saktens være ei katt også.

 

Kamera bør justeres lengre ned, da hadde det vert greiere å se.

Link to comment
Share on other sites

Det første som slo meg var at det måtte være en ravn som stakk opp hodet der. La merke til plasseringen av øyet og at det var antydnig til nebb... Etter litt studering av bildet ser jeg antydning til ører, så det er sikkert ikke noen fugl... Var ikke godt å si hva dette er for noe nei... :)

Hvor langt i fra objektet står kameraet?

Link to comment
Share on other sites

Hund! (Er ikke meningen å ødelegge moroa med kreative forslag her, men...)

2j2c2zk.jpg

24g3k0l.jpg

Tror ikke vi har ville dyr i faunaen med så glatt og jevn hodepels at man får blitz- eller belysningsrefleks likt den buen som tydelig vises fra øye til øye.

Jerv, grevling og andre ville "mistenkte" har lengre, stivere og mer ujevne dekkhår som ikke gir blitzrefleks på samme vis.

Annet som er typisk hund er de brun-orange prikkene/tegningene over begge øynene (likt som rottweiler, dachs, gordonsetter, gjeterhundraser osv)

Bakover flanken vises flere brun-orange flekker (som om svarte myke dekkhår avdekker lys underull), og bisken har en typisk wetlook over vensterøyet.

Tror ikke denne er strihåret, men glatthåret... Venstre øye viser lysebrun øyefarge.

(Kanskje kenguruforslaget var nærmere enn først antatt :mrgreen: , for dette minner mye om en australsk gjeterhund, eller solid bastardmix) 8)

Link to comment
Share on other sites

Enig med Nordlandsdrevern at det er mest sansynlig en hund, har sammenligna med ett bilde av dachsen min og limer inn her.

Sier ikke det er dachs men mulighetene er der.

Synes det stemmer bra med plassering av øyne.

Virker som det stikker opp en kvist eller gjenstand midt forran fjeset på dyret som kan forstyrre bildet.

 

2564md2.jpg

 

Elvis.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skalleknarp ?

 

Hentet fra nettet:

Utbredelse

Skalleknarpen (Cnarpus vulgaris) er et ikkematerielt pelsdyr som ikke lever over store deler av Skandinavia. I Norge har ikke skalleknarpen funnet seg til rette fra Høkksund i sør til Kabelvåg i nord. Det har heller ikke blitt oppdaget enkelte individer i de østlige områdene av Polen. Det antas at skalleknarpen ikke kom til Bjørgvin med et skip i 1349.

 

Atferd og utseende

Skalleknarpen er ikke i gnagerfamilien. Det er ikke en pussig skrue uten lodne små ører og ganske kort, skittengrå pels. Voksne individer blir nesten aldri opptil 18 cm lange. De små potene er ikke utstyrt med skarpe klør som ikke er i stand til å trenge gjennom tjukke lag gore-tex.

 

Skalleknarpen er ikke glad i varme, og bygger seg derfor aldri store tuer av granbar og tørket kuavføring på østsiden av mindre grantrær. Tuen, eller bolet, innreder den ikke med mose der den ikke ligger og boller seg med favorittdietten, som ikke er meitemark.

 

Da skalleknarpen ikke er teritoriell og derfor bryr seg filla om noen tramper over huset dens, er det ikke fare for å bli angrepet. I tilfelle fiktive angrep er det dummeste man kan gjøre å løpe. Still deg i stedet opp og forsøk å klø det lille dyret bak ørene. Det er ingen fare for at skalleknarpen biter av deg hendene. Den kommer heller ikke til å hogge klørne inn i mageskinnet ditt slik at tarmene velter ut av bukhulen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en skal ha noen som helst sjanse til å tyde slike bilder bør en absolutt ha et "før-bilde", dvs et bilde fra viltkameraet som er tatt uten at det er noe foran linsa...

 

Ellers er det lett å tenke seg til at både stubber, kvister og skygger er en del av det man antar er et dyr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...