Jump to content

Lokking av rev.


Malle

Recommended Posts

I går kveld var det perfekte forhold for å lokke litt rev. Var i utgangspunktet litt sliten og dårlig motivert pga mye styr med sjuk unge og samboer. Men heldigvis fikk jeg tatt meg i øra og somla meg ut. Lysforholdene var gode pga et skydekke som reflekterte lyset fra E6 og omkringliggende bebyggelse. Vinden kom forsiktig nordfra, noe som passa veldig bra med tanke på hvor jeg hadde planlagt å sitte. Posten jeg hadde bestemt meg for er et skjul raska sammen av noen gamle paller i kanten av en åkerholme, med utsikt over et stort jorde. Avstanden til skauen er ca 100 meter, så man har god oversikt.

 

Fikk baksa meg ut på plass gjennom snøen, og var på plass rett før 23.00. Rigga meg til så stille jeg kunne, og venta 10 minutter, før jeg dro fram PeeWee'n. Lokka heftig et par-tre minutter, og tok en pause for å observere. Ble var en skygge ute på jordet en 300 meter unna nesten umiddelbart. Lirka forsiktig opp rifla, og kunne konstantere at en rev var på veg. Den kom østfra, og gikk skrått mot vinden for å få ferten av det som skreik så fristende.

 

Da reven forsvant i et søkk på jordet, gjorde jeg meg klar til å skyte. Avstanden ute på det store jordet var vanskelig å bedømme, men jeg visste at hvis den dukka opp der jeg forventa utifra retingen reven hadde, ville det bli fint hold. Reven dukka selvfølgelig ikke opp der jeg forventa, men lenger ned på jordet. Den satte seg ned og nistirra mot meg, med vinden rimelig direkte fra meg mot den. Synes reven så liten ut i kikkertsiktet, selv med 12 x forstørrelse, men jeg forsto at jeg hvert øyeblikk var avslørt. Jeg beregna avstanden til oppunder 200 meter, som er innskytningsavstanden, og satt trådkorset i stikket på reven. Hadde et godt avtrekk, og reven rørte ikke en muskel etter at en 85 grains Sierra Varminter fra 6,5'en min traff den.

 

Da jeg fikk baksa meg gjennom snøen fikk jeg se hvor vanskelig avstandsbedømmelse på store, hvite flater i mørket er. Avstanden til reven var ganske nøyaktig 100 meter. På denne avstanden går kula ca 3 cm over siktepunktet. Dette hadde ført til at kula faktisk hadde nappa borti haka på reven, ekspandert(eksplodert), og laget et krater på størrelsen med en knyttneve i halsen på reven. Stang inn kan man vel si :D Reven var en tispe av ganske gjennomsnittlig størrelse.

 

Skulle nok egentlig ha sitti en stund til å lokka, men senga frista mer. Da jeg så på klokka da jeg kom hjem, så jeg at jeg ikke hadde vært ute en time engang. Hadde revejakt alltid vært like lettvindt! :D

Link to comment
Share on other sites

Noen som har prøvd nordik revelokk?

Har en slik Nordik Predator fløyte. Har lokket inn 1 rev på den. Har også ei Crying Bird fra Nordik. Tror den fløyten er suveren. Dyr/fugler kommer fort. Prøvde den en dag på kråke, det tok ca 5 sek så hørte jeg skjæren bak ryggen min og etter ca 15 sek så kom kråkene. Satt under ei busk med vinter camo. De kom veldig nært.Denne fløyten etterligner hakkespett i nød og da kommer rovdyr/fugler fort.

Link to comment
Share on other sites

Fikk nordik predator pre-tuned i posten på fredag, så den måtte prøves i helga. Satte opp lokkeharen på ca.60 m hold, og startet lokkinga. Etter ca. 10 min. kom det en liten rev i skogkanten,og fikk øye på haren som stod på marka. På 80 m fikk den en 60 grs. v-max i bringa. Hadde dessverre antydning til skabb, så den ble kremert etter beste evne. Prøvde to plasser til,men fikk ikke frem noe her. Men virket som ravn var nyskjerrig på dette spetakkelet fra fløyta.

Link to comment
Share on other sites

ja da har jeg vært ute en liten tur.optimale forhold.før jeg gikk ned til havisen,hadde jeg en rev på åta,men den dro avgårde like fort som den kom.rakk ikke engang å gå i og lukke opp vinduet engang....

men men nok om det,

gikk ned til isen,og lokket med peewee fløyta....lokket vel en time ca,og tilslutt lokket jeg med nordicpredatorfløyta,og konklusjonen er etter mange lokkinger,og etter alle kunstens regler er at dette er en jaktform,som ikke funker her!

men da jeg lagde reveskrik ble det jammen fart på sakene!fikk svar momentant fra andre siden av isen,og skrikene kom bare nærmere,og nærmere,på slutten var reven bare 300 m unna,men ugunstig vind gjordet at den fikk teften av meg før jeg fikk rifla i posisjon,og stakk....ingen rev på meg,men en ny lokkemetode har jeg funnet,og den funker faktisk!

 

(samme innlegget som i revejakttråden)tenkte at kansje ikke alle lokkejegere som gidder å følge med på en nesten ren åtejakttråd,så jeg legger innlegget her og.....

Link to comment
Share on other sites

Noen som har prøvd nordik revelokk?

 

Jeg kjøpte enslik pre tuned sak på villmarksmessa i går. Jeg har en Pee- wee fra før av og for å være ærlig, så kan jeg ikke si at det er stor forskjell i lydbildet på disse.

 

På tirsdag får vi se hva reven synes...

Link to comment
Share on other sites

ja da har jeg vært ute en liten tur.optimale forhold.før jeg gikk ned til havisen,hadde jeg en rev på åta,men den dro avgårde like fort som den kom.rakk ikke engang å gå i og lukke opp vinduet engang....

men men nok om det,

gikk ned til isen,og lokket med peewee fløyta....lokket vel en time ca,og tilslutt lokket jeg med nordicpredatorfløyta,og konklusjonen er etter mange lokkinger,og etter alle kunstens regler er at dette er en jaktform,som ikke funker her!

men da jeg lagde reveskrik ble det jammen fart på sakene!fikk svar momentant fra andre siden av isen,og skrikene kom bare nærmere,og nærmere,på slutten var reven bare 300 m unna,men ugunstig vind gjordet at den fikk teften av meg før jeg fikk rifla i posisjon,og stakk....ingen rev på meg,men en ny lokkemetode har jeg funnet,og den funker faktisk!

 

(samme innlegget som i revejakttråden)tenkte at kansje ikke alle lokkejegere som gidder å følge med på en nesten ren åtejakttråd,så jeg legger innlegget her og.....

 

Vel, det er ikke det at revene begynner å bli i brunst perioden der hvor du er? Så 'lockjakt på rev' igår hvor de sa at under brunsten var ikke peewee eller andre lignende fløyter særlig effektiv. Da var det revehyl som gjaldt. Men både før og særlig etter brunsten skal peewee'en være effektiv.

Link to comment
Share on other sites

Tips: På villmarksmessa i Vikingskipet i helga har Pierre Aker besøk av P-A Ahlen, mannen bak Nordic lokkene! Her kan vi alle få endel tips og kjøpe forskjellige lokkefløyter! Aker står på en stand i tilknytning til Villmarksbutikken på Jessheim.

Link to comment
Share on other sites

Draageel her på forumet og jeg har hvert en tur ute å lokka nå.. fant først et sted og prøvde, men ingenting å se. blåser ganske mye nå så jeg hadde litt lyst til å gi meg men vi fant ut at vi kunne prøve et sted til. også her blås det godt, men etter 13 minutter med lokking så jeg reven i full fart på vei vekk fra oss. den hadde nok fått vinden av oss. men han kom inn på cirka 150 meter, så da er det i hvertfall bevisst at dette funker :mrgreen:

 

Ny tur i morgen :D

Link to comment
Share on other sites

Utrolig fine forhold for lokking her i kveld. Mye snøfiller i lufta gjør det lyst som dagen ute. Har kjøpt meg en slik Predator Enticer, som jeg har planer om å prøve i kveld, sammen med PeeWee'n. Har virkelig trua på denne elektroniske duppeditten! Håper bare den tåler litt snø...

Link to comment
Share on other sites

En liten kommentar:

 

Revelokking fungerer også for oss vanlige folk!!! :D

 

De siste par ukene har jeg blitt helt hektet på tanken av å jakte rev vha lokking. Kjøpte peewee i fjor, men brukte den kun i 5 min da, uten hell selvfølgelig.

Nå har jeg gått systematisk til verks, fulgt tipsene i "Lockjakt på räv" (som jeg har sett 4-5 ganger denne uken), komplettert vintercamoen, trent noe på å lage fin lyd med peewee'en osv. På min åttende lokkepost så jeg en rev på langt hold som fikk ferten av meg, og dermed ikke kom nærmere. I kveld, på min tolvte lokkepost blei det fullklaff!!!

 

Jeg har pr nå ikke hørt om noen som har drevet med dette/lyktes i min region (nord), og var dermed usikker på om dette i det hele tatt kunne lykkes her. Poenget mitt er at med litt seriøs innsats fungerer det faktisk... det fungerer!!!

 

PS: maken til RUSH som da reven kom inn på lokk, og da den kom nærmere og nærmere, har jeg ikke opplevd på jakt på mange år! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har pr nå ikke hørt om noen som har drevet med dette/lyktes i min region (nord)

Hva er din region nord? Jeg jakter utenfor Bodø. Har lokket inn 2 rev til nå. Har ikke drevet så mye med det i år, ble mindre enn jeg trodde. Er jo avhengig av månelys og nogenlunde pent vær.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har pr nå ikke hørt om noen som har drevet med dette/lyktes i min region (nord)

Hva er din region nord? Jeg jakter utenfor Bodø. Har lokket inn 2 rev til nå. Har ikke drevet så mye med det i år, ble mindre enn jeg trodde. Er jo avhengig av månelys og nogenlunde pent vær.

 

 

Blir fort ca 150 mil sørover for å komme til Bodø fra meg. Øst-Finnmark! :)

Link to comment
Share on other sites

Lenge siden jeg har vært innpå her nå, men har en liten historie..

Var ute med nordik predatoren istad. Møkkavær med tett snødrev og frisk bris. Åkerlandskap hvor vi vet det er en og annen rev. I det siste har det vært 1m løssnø og som dere sikkert vet løpetid for reven. Jeg har prøvd en god del ganger å lokke før, uten resultat. Jeg har tenkt som så at løssnø+ parringstid må jo tære no fryktelig på revene, de spiser jo nesten ikke i denne tiden. Dermed tenkte jeg at så fort vi kom inn i mars og det ble et lite skarelag, vil reven være på hugget etter litt å bite i :wink:

 

Jeg og stefaren min dro da ut rundt 06.30 og fant oss en fin post hvor jeg hadde god oversikt over vinden min og en 222 på stativ mellom beina. Stefaren min hadde hagle og satt i kanten av en ravinedal som reven ganske sannsynlig kunne komme i. Rett før jeg begynte å lokke hørte jeg revehyl et stykke unna. Da jeg begynte å lokke ble det pluteslig stille :P

Ca 7min senere fullfører jeg akkurat en jamrende strofe på fløyta og titter i retning stefaren min. Der sto den. 30m hold fra ham og stirra rett på ham :shock: Jeg skjønte at reven ville kaste rundt hvis han heva hagla, så jeg begynte å lokke for å få oppmerksomheten over på meg, men da han tok av sikringa kasta reven rundt og løp nedover i dalen igjen. på en eller annen måte klarte jeg å lokke reven tilbake, men dumme meg hadde ikke satt børsa i posisjon, så den kom seg unna igjen :cry::oops: SVÆÆR rev!

 

På neste og siste post kom det også rev :shock: Så den ikke før den hadde fått vinden av meg, så da var løpet kjørt...

Vi har nå lært at DENNE perioden hvor det skifter fra løssnø til skare og parringstida slutter, er helt kanon til denne jakta! Har og lært at man bør være så klar som mulig å forberede seg på hva man skal gjøre hvis det kommer rev :x

Skal prøve igjen i uka en gang, gir rapport om det blir no :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en peewee fløyte nå på lørdag var morsomt å prøve tenkte jeg.

Var ute søndags ettermiddag for å teste vidundret, etter ca 20 min. med lokking PANG en stk. rev (ca. 120m), flaks??.

Var ute en tur i kveld også, måtte se om dette var en tilfeldighet, lokket i 15 – 20 min. PANG en stk. rev (ca. 70m).

Så etter ca 40 minutters bruk og to rever :shock: så kan jeg ikke si annet enn at dette må være effektivt, skal bli morsomt å få testet denne mer. :D

Link to comment
Share on other sites

Nattens begivenheter...

 

Tenkte jeg skulle utnytte tilnærmet fullmåne til en økt med peewee'en! Dro ut i går kveld i 24 tiden, fantastisk månelys og lite vind.

På min andre post greide jeg å lokke inn en rev. Den kom glidene inn på 150 meter fra høyre, som en ulv i en tegnefilm. Den bare glei over tuene i høy hastighet. Den krysset gjennom en skogstripe og kom skrått inn på ca 50 meter. Jeg var nødt til å snu meg litt mot den for å få inn en skikkelig skudd, og da lagde jeg litt vel mye lyd. Reven bråstoppet, snudde omtrent i steget, og spurtet tilbake i samme spor som den kom. Ingen skudd, ingen felling, men en fantastisk jaktopplevelse! :)

 

I filmen "Lockjakt på räv" fokuserer de en god del på hvordan man velger post og hvordan man skal sitte for å kunne få best mulig skuddsjanse. Det med sittingen har jeg nesten ikke tenkt på i det hele tatt, utover det å sitte stille, men valg av post har vært nøye gjennomtenkt. Jeg har forkusert mest på selve lyden fra peewee'en, og bare i det hele tatt prøve å lokke inn rev. Jeg innser nå at hvordan man velger og plassere sitt eget legeme er særs viktig hvis man ønsker å felle rev. På 16 lokkinger har jeg fått inn rev 3 ganger, og ingen av disse har ført til skikkelig gode skytemuligheter pga at jeg har vært nødt til å justere sitte/liggeposisjon for å avfyre skudd.

Dessuten koker det litt i hodet når reven kommer, og man bråker og beveger seg gjerne litt mer enn nødvendig.

 

Men neste gang... :)

Link to comment
Share on other sites

Hei! Ny i tråden, men er nettopp inne etter min første tur med Nordik fløyta.

Kjøpte den på lørdag av P-A Ahlen på messa. Han snakket så varmt og overbevisende

at jeg tenkte shit au...

 

Så igjennom filmen et par turer denne uka. Forkjølelsen satte en effektiv stopper for

å prøve den før i kveld. Satte meg på ei hogst flate jeg vet det er endel trafikk rundt og tenkte at lykkes det ikke i nærheten her...er jeg lurt. Satte meg med svak vind i nakken :!: som herren på skipet mente var riktig. (dog litt betenkt over nettopp dette men) og begynte å lokke.

Etter ca 12-15 min ser jeg en skygge komme gjennom skogen i en HÆL.... fart!

All tvil om denne plastikk saken og den tynt behårede kroppen fra Sverige er som blåst vekk i hvertfall! Detta var utrolig artig!

 

(hører med til historien at reven lever i beste velgående da vinden gjorde den oppmerksom på min tilstedeværelse)

Link to comment
Share on other sites

Ringte inn til lokale butikken hvor jeg kjøper mitt utstyr, og de hadde inn både den lille og store varianten av nordic predator. Noen som forklare meg forskjellen, og hvilken dere anbefaler?

 

Jeg så på den ene videon hvor det var en liten "tufs" som var batteri drevet som fikk øyne til reven og se på noe annet. Jeg har sett dem selge noe slikt her i Oslo til katter, bikkjer????? Hvor det er en rund ball og en hale som svirrer rundt som bare pokker. Dette kunne vell fungert?

Link to comment
Share on other sites

...ble "angrepet" av det som jeg antar må ha vært en kanibal-hare i kveld under reve-lokkinga. Like etter en lokkesekvens hørte jeg en smattelyd, hvorpå en hare hopper mot meg... hadde jeg hatt dobbel så lange armer kunne jeg bare tatt den i øra å puttet den rett i gryta ala Glenn Close :D

Kunne sikkert skremt både senebetennelse og tarmslyng på den hvis jeg byksa mot den!!!

Link to comment
Share on other sites

- Lurer litt på hvor grensa går når det gjelder vær og føre når en skal jakte på reven med lokk. Vet jo at svak vind er bra, men hva med f.eks mildvær på snø? Og hva med litt regn /duskregn? Her vel lest noe om at reven ikke liker å farte ute på vått snøføre, at støverlos under slike forhold pleier å gå strake veien til nærmeste hi...

Har noen av dere som jakter med lokk gjort dere noen erfaringer på dette områdert?

Link to comment
Share on other sites

Emilio: Sånn duskedings har jeg kjøpt meg nå, har ikke hatt no rev inne når jeg har brukt den enda, men tror den funker. Jeg har denne: http://www.tail-wagger.com/predator.htm

 

Tror ikke du kan bruke den til katter ol, den bråker! Denna her er HELT stille! Fått inn en 4-5 stk tilsammen nå, men ikke fått skutt noen enda, klarte å fyre et tomt hagleløp i drillingen på en rev og :x:oops::|

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaringer med lokking i nærheten av åtet? Reven er der ofte, omtrent hver natt, var i hvertfall det for noen uker siden... Har ikke hatt tid til å sitte der nesten, så har ikke fått tatt den enda..

Link to comment
Share on other sites

Lufta peewee'n idag ettermiddag!

 

Satt i åpent lende nært fjæra, fri sikt mange hundre meter hver vei, i et område med steinbrudd. -13 grader og litt vind. Etter bare andre 25 sekunders lokk kom det "plutselig" inn en rev fra høyre, ca 80 meter. Nok engang viser det seg at å komme i god skytestilling er utfordringen; den ble meg vár da jeg sakte snudde meg mot den, og sprang unna. Så den enda i et par minutter mens den sprang, da det jo var åpent lende. Var en diger skabbrev med en stor dusk på haletippen!

 

Nå bærer det ut i garasjen å fabrikkere en slik tofots skytestokk!

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Som trådstarter kan jeg rapportere om følgende erfaringer: To nye fløyter med skrekkelig lyd. Disse har fortsatt ikke vært prøvd utendørs og min antatt bedre halvdel har nedlagt forbud mot bruk innendørs.

 

Nå har jeg vært i skogen med bikkja i et par timer. Knallgod skare med 10 cm nysnø på toppen! Jeg har sett mange revefar, så i morgen må jeg gjøre et forsøk med fløytene.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat kommet inn fra åtejakt nå, kl. 03.30, og det ble tre stk rev i natt:))

 

De tre revene Ulf lokket inn på torsdag ble skutt henholdsvis 05.37 på morgenen, 16.25 på ettermiddagen og 17.00 på ettermiddagen.

Tor Ola Dehli lokket inn og skøyt to rever fra samme post på morgenen idag, de ble skutt med 2 minutters mellomrom ca. 05.30. Den første kom etter 3 minutters lokking og da bare fortsatte han og lokke så kom rev nr. to like etter. De datt 6 meter fra hverandre:)

Tor Ola har nå lokket inn 7 rev på 20 forsøk.

 

For å se bilde av nattens fangst se: www.jaktogdvd.no

 

Kristoffer Clausen

Link to comment
Share on other sites

Ulf Lindroth lokker inn de fleste revene med Crit’R-Call Standard fløyta, det er også den Tor Ola har lokket inn alle sine rever med. Den er veldig enkel å bruke og er nok den fløyta det er lokket inn absolutt mest rovdyr med i verden. På torsdag lokket vi også inn rev på ei fløyte som heter Don Thompson PC 1.

 

Når du lokker er det gjerne en fordel med litt overhøyde, både for oversikt og for å gjøre det vanskeligere for reven å få været av deg. Det skulle fungere utmerket å lokke fra tårn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...