Jump to content

Lokking av rev.


Malle

Recommended Posts

Mye fin lesing i denne tråden gitt. Tenkte jeg skulle prøve meg på lokking her snart!

 

Men hvis dere fikk velge, hva ville dere ha brukt? Buttolo, peewee eller nordik predator?

 

Har selv en buttolo som jeg bruker i bukkejakta, men vurderer å kjøpe meg en nordik predator med den filmen som blir nevnt her

Link to comment
Share on other sites

Har en buttolo også men den har jeg ikke fått inn noe på. Lurer litt på hordan de bruker den de som får inn rev på den. Trykker dere den helt inn eller bruker dere bare den lyse tonen?

 

Pii-piiiii-piii-pIIIIiii-pIIIIIIIII-PIIIIIIIII-PIIIIIIIII-Piiiiiiii-Piiiiiiii-Piiii-piii-piiiiiii ganger 3 så 2 min pause, osv etter smak. Jeg lokker hvertfall 1 min i serie, av og til 2. Dette er tross alt et dyr som er i nød, det roper om HJEEEEEEELP. Det koseroper ikke...

 

Dette fungerer 100% og de revene jeg har lokket inn (25%, dvs en hver 4 post) har kommet uten noe luregreier; Rett på.

 

Edit; Ikke fløyta i bånn, den delen kan kanskje virke men det får bli neste gang :wink:

Link to comment
Share on other sites

Om man skal tro på John S. O., som forøvrig har laget en instruksjonsvideo til critr call (pee-wee), påstår han at fløyten skal fungere like godt til større rovdyr som den gjør til rev, ravn og andre mindre rovdyr.

 

Jeg kan heller ikke tenke meg at det skal være noe i veien for å lokke inn Gaupe. Kanskje heller tvert i mot, gaupa har jo mindre (inget) å frykte ift. en rev :roll:

Link to comment
Share on other sites

ikke bestandig det funker! det kan godt hende det fungerer, men reven snur før den kommer i synsvidde! etter et par uker med ganske mye lokking har jeg og min jaktkompis funnet ut at det er mange feil man kan gjøre. Alt som de tar opp i filmen og mer er høyaktuelle feiler som man gjør hele tiden, nesten uten å legge merke til det!!bare husk: "Vi skal overliste en predator her"

 

vi har skutt to rever på lokk den sist uken, om det er flaks og tilfeldigheter vet vi ikke! Trengs mer lokking for å finne ut av det!

 

men fy faen for en spennende jaktform sir æ bære!blittt heilt hekta æ!!

 

Skal prøve den på gaupa i morra hvis alt annet går galt, kansje det er ei dum ung-gaupe som kommer springende som ei pil:)

Link to comment
Share on other sites

har noen av dere lykkes med å lokke reven inn på haglehold?

 

Tenkte å prøve det til vinterferien med PeeWee og en slik bulvan som de bruker i "Lockjakt på räv".

 

Jeg har opplevd å fått reven på haglehold, ja! Men det er sjelden man finner ut hvor nære den kommer da man med rifle plukker reven på lengre avstand. Men med et blikkfang som du beskriver vil helt sikkert hjelpe deg med å få reven nærmere :!:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan fungerer lokking på skabb rev..?

Har blitt skutt noe rev her i den siste tiden og alle er full av skabb, har faktisk ikke hørt om noen som har skutt frisk rev i nærheten av de områda som eg har muligheten og jakte.

Ser ut til at sjansen for at mye om ikke all rev her omkring kan vere(i mine jaktområder) skabbrev.

Og da må eg vell legge om jakta mi en smule for og få noe gevinst. :wink:

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

ikke bestandig det funker! det kan godt hende det fungerer, men reven snur før den kommer i synsvidde! etter et par uker med ganske mye lokking har jeg og min jaktkompis funnet ut at det er mange feil man kan gjøre. Alt som de tar opp i filmen og mer er høyaktuelle feiler som man gjør hele tiden, nesten uten å legge merke til det!!bare husk: "Vi skal overliste en predator her"

 

vi har skutt to rever på lokk den sist uken, om det er flaks og tilfeldigheter vet vi ikke! Trengs mer lokking for å finne ut av det!

 

Jeg har greid å skyt en rev på lokk men da har jeg bare sittet om natta og lokka. Når har dere lokka, på natta eller morgen å kveld?

Link to comment
Share on other sites

sitte i tårn går det, men vær klar over at det blir en jææævi lyd inne i tårnet, må prøve bøye seg utenfor veggene skal lyden bli noe særlig bra. Jeg har bare så vidt prøvd å lokke rev, men den ene jeg fikk inn kom når jeg sat medvinds oppe i et tårn. Fikk ikke skutt den da den kastet rundt å stakk for tildig..... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Var ute å prøvde peewee fløyta i går også.. ikke full suksesso men

 

Jeg tror jeg satt for nærme bygda, det eneste jeg klarte å lokke til meg var en schæfer og en elgbikkje :D

 

Den dumme schæfern skjønte ikke noe, den kom i fult firsprang rett mot meg og stoppa 3 meter fra meg og så på meg med det forvirra blikket :) før den tuska seg tilbake dit den kom fra...

Link to comment
Share on other sites

Peewee: Tidligere i tråden står det at noen har strikket/biter over ca 5 mm inn på fløyta for å lage hareskrik. På videoen fra langvind setter de strikket midt på flisa. Noen som har erfaringer?

 

Fikk fløyta i helga. Gikk ut på trappa og hylte litt. Kom en stor flokk med kråke nesten m,ed en gang. Dessuten kom det to hissige skjærer innen et min...

Link to comment
Share on other sites

Var ute å prøvde peewee fløyta i går også.. ikke full suksesso men

 

Jeg tror jeg satt for nærme bygda, det eneste jeg klarte å lokke til meg var en schæfer og en elgbikkje :D

 

Den dumme schæfern skjønte ikke noe, den kom i fult firsprang rett mot meg og stoppa 3 meter fra meg og så på meg med det forvirra blikket :) før den tuska seg tilbake dit den kom fra...

 

Ha ha ha!!! Jævlig bra, ja der ser du at lyden kanskje ikke var så jævlig galt laget alikevell. Når du greier å få hundene inntresert så skulle man tro at reven også viser innteresse når du finner deg en plass der den ikke er skremt av hundene :wink:

Link to comment
Share on other sites

CatLikeFox:

Jeg har hatt en PeeWee fløyte som jeg brukte litt før jeg misstet den. Lokket inn 1 rev med den + en del kråker og ravn. Jeg brukte den uten strikket fordi når det kom spytt mellom membranet og fløyta så funket den ikke. Hvis du setter tenna inn under fløyta og klemmer leppen sammen fremst på fløyta så får du en tynn hylelyd, museskrik. Men hvis du derimot flytter leppen nesten helt mot mitten på fløyta får du hareskrik. Du må bare øve. Tar du leppene helt innerst på fløyta så får du en lyd som ligner hjortevilt. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Lure på om eg skulle prøvd det her med lokking. Greit alternativ når eg verken har åte liggande eller har bikkje til denslags bruk.

Eg har den minste Critr Call fløyta til John S Opdahl liggande. Funka den like bra som PeeWee etc, eller kan eg berre bestille meg ny fløyte med ein gang? John S skraut jo veldig av den, kunne lokke alt frå mygg til Blåkvval med den. Men vi kjenner vel alle til selgertriksa til den figuren :D

 

Noken so har lokka rev med minste Critr Call'en?

Link to comment
Share on other sites

Eg og Stein-even var ein tur å lokka i svakt måneskin i går kveld. Vi fekk inn rev på to av tre postar, men var litt uheldige så vi fekk berre ein av dei. Uansett godt nøgde med å sjå at lokkinga fungere godt.

 

Er det fleire som har fått noko i det siste?

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har prøvd en del med Nordic Predatorfløyta i det siste, ca 10 lokkinger. Har hatt null rev frenne, men ravn kommer det. Hvor store flater trengs?

Hvilken innvirknig har lyden av jegere på skare?

Hva gjør reven når det er 40 cm puddersnø? Bruker snorkel?

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har prøvd en del med Nordic Predatorfløyta i det siste, ca 10 lokkinger. Har hatt null rev frenne, men ravn kommer det. Hvor store flater trengs?

Hvilken innvirknig har lyden av jegere på skare?

Hva gjør reven når det er 40 cm puddersnø? Bruker snorkel?

 

har fått frem rev på skareføre også, men klart nærliggende rever blir jo ops ellr støkkes ut av deg på tur til post. men derimot så kan reven komme springende langt i fra på skare(noe som jeg har lest).

 

enig med svar over, har hørt at dem ikke er så ivrig etter store snøfall og dårlig vær.

 

jo større flater jo bedre, for da har du sjangse til å oppdage reven før han oppdager deg. mindre flater kan føre til at reven kommer innpå deg uten at du ser den, og stikker av igjen før du overhodet vet at den er der.

 

mange feil å gå på her, har sikkert gått på alle jeg!men man lærer ikke av noe annet enn å prøve!men mitt råd(da fra en fersking innenfor lokkejakt) er absolutt ro, både før,under og etter lokkingen.Reven er smart, alle lyder og bevegelser gjør den skeptisk.

Link to comment
Share on other sites

Har noen prøvd Nordik Crying Bird lokkefløyta? Fikk den i posten i går. Den skal etterligne fugler i nød, spesielt hakkespett. Bestillte den fra nordikpredator.com der kan man også se en film hvor den hakkespett er fanget og lager et voldsomt leven. Med denne fløyta skal du visst også kunne få inn skabbrever og mindre rever og reven skal visstnok komme fort. Skal prøve den i helga.

Link to comment
Share on other sites

non som veit om butikker i Oslo som selger lokkeutstyr/lokkeeffeker?

 

skal nedover dit en tur i helga, og skulle ha handlet inn litt mer lokkeutstyr til høytiden(Mars-april).

 

XXL har en god del lokkeutstyr. Men det er mest til and/gås, rådyr og elg (Moose i Canada). Har ikke noen av predator-fløytene.

Link to comment
Share on other sites

160209_Tispe_.jpg

Tispe skutt i ettermiddag på lokk med Nordik Predator. Dro ut til nytt jaktområde rett etter jobb for å prøve litt lokking. Satt å lokket i ca 30 min kom ikke noe. Men da jeg skulle til å dra hjem så kom det en rev luskene. Gikk rett ned med 40 grs v-max. Men inngangshullet ble stort, skjønner ikke det. Skal til utstopperen med reven i morgen for å høre om det går å få den sydd. Hva må jeg gjøre for å unngå inngangshull? Dette er amo som jeg har fått en kar som driver med lading til å lade for meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...