Jump to content

Lokking av rev.


Malle

Recommended Posts

Jeg kjøpte en pee-wee for noen år siden, men da ble den fort glømt. Fant den fram igjen etter å ha lest litt i denne tråden, men jeg fikk et problem.

Etter litt lokking (ca 30 - 60 sekunder) var fløyta så full av kondens fra utpusten min at da jeg etter ca 10 minutter skulle lokke for andre gang fikk jeg nesten ikke ut en lyd. Temperaturen var rett over null, så det iset ikke i fløyta.

 

Noen råd???

Link to comment
Share on other sites

Etter litt lokking (ca 30 - 60 sekunder) var fløyta så full av kondens fra utpusten min at da jeg etter ca 10 minutter skulle lokke for andre gang fikk jeg nesten ikke ut en lyd.

 

Noen råd???

 

Hvis jeg forstår deg riktig her så lar du det gå 10 min mellom hver gang du blåser i lokkefløyta??

Hvis det stemmer så vil jeg foreslå at du begynner å lokke oftere. 20-30 sekunder, så pause et halvt minutt osv.

Er det veldig åpent og du har god oversikt kan du lokke nesten kontinuerlig, er det trangere poster der det er vanskeligere å oppdage reven er det smart å ta lengre pauser, så ikke reven oppdager deg mens du blåser i fløyta.

 

Lykke til med lokkinga :D

Link to comment
Share on other sites

La inn en kommentar på filmen din om hvilken fløyte han bruker Kristoffer, så ikke at du hadde skrevet noe her. Hvor er det dere jakter? Jeg begynte skikkelig med denne jakta for noen uker siden, har fått in 4-5 rev til nå. Jakter i et område med ekstremt mye rev, rundt Holter i Ullensaker. Det kommer da rev en gang i blant, men har vel en statistikk på 1 rev hver 5. post så det er noe jeg gjør feil... Får prøve den Standard-fløyta..

Link to comment
Share on other sites

"Men er jo litt obs på at der er muligheter for at Reven får teften av meg før eg ser han."

 

Det beste tipset jeg kan gi er å planlegge nøye hvor du skal sitte i forhold til vindretning og terrengformasjon. Hvordan du kommer deg til posten er også viktig. Så stille som mulig, og ikke legge vind i området der du har trua på at reven kan være.

 

Har du trua på at reven er i en skogkrull, så er det best om du kan sitte slik at det er sidevind i forhold til der du sitter og skogkrullen.

Da får ikke reven lukta av deg, og den vil komme ut på det åpne området du har mellom deg og skogkrullen for å prøve å få lukta av haren / det som dreper haren. Før den rekker det har du forhåpentligvis skutt den :)

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat kommet inn fra åtejakt nå, kl. 03.30, og det ble tre stk rev i natt:))

 

De tre revene Ulf lokket inn på torsdag ble skutt henholdsvis 05.37 på morgenen, 16.25 på ettermiddagen og 17.00 på ettermiddagen.

Tor Ola Dehli lokket inn og skøyt to rever fra samme post på morgenen idag, de ble skutt med 2 minutters mellomrom ca. 05.30. Den første kom etter 3 minutters lokking og da bare fortsatte han og lokke så kom rev nr. to like etter. De datt 6 meter fra hverandre:)

Tor Ola har nå lokket inn 7 rev på 20 forsøk.

 

For å se bilde av nattens fangst se: www.jaktogdvd.no

 

Kristoffer Clausen

 

 

 

Interressant at dere fikk inn rever i 16-17- tia på ettermiddagen. Det er jo mer eller mindre midt på dagen. De revene jeg har fått inn på lokking har vært på morgenen eller kvelden/natta. Hva mente Ulf om beste tidspunkt for lokkejakt? Hvis det virkelig er fint å lokke på dagtid åpner det seg virkelig nye muligheter!

Link to comment
Share on other sites

Ulf sier den beste tiden er første timen om morgenen og siste timen om kvelden, men at det fint går an å lokke hele dagen. På dagtid vil det være en fordel å lokke i litt øde og uforstyrrede områder der reven godt kan jakte store deler av dagen. I kulturlandskapet hvor reven stort sett er nattaktiv fungerer som sagt tidlig om morgenen og sent om kvelden best.

 

Kristoffer Clausen

Link to comment
Share on other sites

Jeg trur reven kommer uansett. Reven kommer fint på lokk hos meg. Her er det så lite hare at flesteparten av revene her trolig aldri har smakt harekjøtt, og heller aldri har hørt en hare skrike. Mange av lokkefløytene gir ikke direkte imitasjon av hareskrik, men heller av et lite generellt dyr i nød. Og det er allltid interressant for en rev, uansett om den lever i fjellheimen, ved kysten eller i ørkenen i Australia.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lokket inn rev 2 ganger med lokkefløyta. Begge gangene satt jeg inne i jaktbua mi. Det er ei lita bu som jeg har byggd og den står rett utenfor hytta vår. Funka som bare det. Har enda ikke klart å lokke inn rev ved å sitte ute i skogen. Grunn til det kan være, uheldig med vinden, lite oversiktlige områder, mye myr knauser og busker som vanskeliggjør observasjon av rev når den kommer inn. Har et område jeg ikke har vært i enda, men skal i løpet av uka nå når det er lyst lengre om kveldene her oppe i nord. Jeg lurer samtidig på hva de mener når de sier at de siste timene på dagen er best :roll: , her er det lyst døgnet rundt snart. :) Så har jeg spekulert på noe ang type fløyte. De to revene jeg lokket inn kom på PeeWee fløyta fra Jakt og Fangstbua i Steinkjer, denne misstet jeg, da bestillte Nordik Predator Pre Tuned. Har forsøkt denne 5 gangner nå, har ikke fått inn noe med den fløyta. Har noen erfaringer med Nordik predator fløytene?

Link to comment
Share on other sites

jeg satt på bukkepost for 2år siden.

brukte buttolo`n sånn jeg har lært av mannen på buttolo kassetten.

men etter ca 30min kom en rev farende over posten, og stoppet på 80m hold, men oppdaget meg i det jeg tok opp børsa, så den snudde asle til løp fra meg. regner egentlig med at den kom på lokken, eller?

brukte kun kontakt lyd.

Link to comment
Share on other sites

Var ute i går kveld og fikk lokket en rev inn etter 30 min. ca. 21.00 det var blitt ganske mørkt så det endte med en bom på reven.

Tror dere den reven kan lures av lokk igjen??

Ganske rått egentlig ,reven kom som en kule ut på isen og stoppet på 90m og kikket på meg.

Link to comment
Share on other sites

Hei Amund,

Jeg tror absolutt at reven kan lokkes fram igjen. Det kan nok være en fordel å vente noen dager, og det kan nok også hende at den er litt mer forsiktig neste gang den kommer igjen.

Har du en fløyte med litt annen lyd enn den du brukte i dag, så kan også det være et triks for å få den fram igjen.

Link to comment
Share on other sites

Etter et par dager med for mye vind til lokking her jeg bor, var det endelig forhold igjen ikveld.

Var kalt inn av et par kompiser som ville ha litt starthjelp med lokkinga, og det ble jammen suksess på første post.

En av gutta ble plassert 50 m unna og holdt oppsikt med et jorde, mens andremann og jeg satt og fulgte med på et hogstfelt.

Jeg hadde mest trua på at reven skulle komme fra venstre med tanke på terrenget og vindretningen, så kompisen fikk følge med i den retningen.

Innen 5 minutt så kom en fin hannrev akkurat der, og kompisen fikk skyte sin første rev på lokk.

Lokkejakt er jaggu moro :D

Link to comment
Share on other sites

Hei Amund, se tidligere i denne tråden, så har jeg besvart det :)

Fått inn rev de to siste lokkeøktene også, men har ikke fått skuddmulighet. Hatt vind som har skifta retning underveis i lokkinga, så har blitt busta på vind på langt hold 2 ganger. De tar lett vinden på 400 meter hvis man er litt uheldig.

Link to comment
Share on other sites

Var å prøvde lokken i dag, men det hørtes ikke bra ut. Det kommer en rar avflatet lyd innimellom. Virker som om "flisa" slipper. Da stopper plutselig lyden. Virker ikke bra. Får høre mer på lokke filmen med ulf før jeg prøver igjen.

Link to comment
Share on other sites

Bestilte meg ein mini predator adressert heim til Sunnmøre kor eg skal være i ferien. Kom i posten på fredag og i dag tidlig var eg klar for mitt fyrste forsøk. Hadde forestilt meg at det holdt i massevis å stå opp i halv sju tida med tanke på å komme seg ut i høvelig tid. Det fyrste som slo meg da klokka ringte var at lyset allereie kom inn soverommet. "DRIT" tenkte eg med en gang, og vurderte å berre sove videre, men eg hadde blod på tann, og kom meg opp likevel. Hadde tenkt meg ut en post eg har skutt rev fleire gonga tidligare, men den gang på åte. Satt meg med vinden i ryggen over det store jordet.

 

Hadde øvd litt med fløyta på forhånd, men var usikker på kor lys tone eg burde ha, synt likevel lyden i seg sjølv burde holde i massevis for å fange oppmerksomheten til en rød krabat. Men den gang ei. Satt i vel 40 min med hyppige intervaller som bruksanvisninga beskriver. Forsøkte også to andre plasser uten resultat.

 

Sjølvsagt skal man ha gullhår om man får inn rev på fyrste forsøk, men håper ikkje det tek for lang tid før eg ser fyrste reven. Er redd eg skal miste trua både på fløyta og posteringsvalget.

 

Har det noe for seg å lokke opp til fleire plasser i løpet av formiddagen? eller er det like godt å gi seg viss ikkje det kjem noke den fyrste timen etter lysninga? har det ellers noke hensikt å forsøke å lokke i samme området to ganger i løpet av en dag, eller bør man ha fleire B planer på lur? Er jo litt kjedlig å berre jakte en halvtime før neste tur som da må bli på kvelden...

 

Helsing

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

Bestilte meg ein mini predator adressert heim til Sunnmøre kor eg skal være i ferien. Kom i posten på fredag og i dag tidlig var eg klar for mitt fyrste forsøk. Hadde forestilt meg at det holdt i massevis å stå opp i halv sju tida med tanke på å komme seg ut i høvelig tid. Det fyrste som slo meg da klokka ringte var at lyset allereie kom inn soverommet. "DRIT" tenkte eg med en gang, og vurderte å berre sove videre, men eg hadde blod på tann, og kom meg opp likevel. Hadde tenkt meg ut en post eg har skutt rev fleire gonga tidligare, men den gang på åte. Satt meg med vinden i ryggen over det store jordet.

 

Hadde øvd litt med fløyta på forhånd, men var usikker på kor lys tone eg burde ha, synt likevel lyden i seg sjølv burde holde i massevis for å fange oppmerksomheten til en rød krabat. Men den gang ei. Satt i vel 40 min med hyppige intervaller som bruksanvisninga beskriver. Forsøkte også to andre plasser uten resultat.

 

Sjølvsagt skal man ha gullhår om man får inn rev på fyrste forsøk, men håper ikkje det tek for lang tid før eg ser fyrste reven. Er redd eg skal miste trua både på fløyta og posteringsvalget.

 

Har det noe for seg å lokke opp til fleire plasser i løpet av formiddagen? eller er det like godt å gi seg viss ikkje det kjem noke den fyrste timen etter lysninga? har det ellers noke hensikt å forsøke å lokke i samme området to ganger i løpet av en dag, eller bør man ha fleire B planer på lur? Er jo litt kjedlig å berre jakte en halvtime før neste tur som da må bli på kvelden...

 

Helsing

Hjortetrekk

 

Hei Hjortetrekk,

Personlig har jeg klart best hell med den aller første posten på morrasøkta. Står opp kl 0500, og er på plass på post 0520. Lokker max 20 min, før jeg prøver en annen post. Bruker også å legge inn en 3. post, men merker da at jeg ikke har veldig trua på å få se rev lenger.

Over 80 % av revene jeg har lokket inn har kommet på den første posten, så det virker som det er avgjørende å komme seg opp fra senga i riktig tid.

Det er litt irriterende at man må slite seg opp så tidlig for å kun jakte en halvtimes tid, men det er lite å få gjort med den saken om man ønsker å få se endel rev.

Det går ann å lokke på kvelden igjen, der du har vært på morgenen. Ulf har skutt flere rever på den måten.

Link to comment
Share on other sites

Ok, der fekk eg svar på alt eg lurte på, på en gang :) Takk for nok et godt innlegg :D Skal ut og prøve meg igjen i kveld. Været derimot er ikkje mykje å skryte av, håper og satser på det skifter ut på ettermiddagen. Er reven like mykje på hugget som eg er no, kjem han uansett vær :lol:

Link to comment
Share on other sites

Lokket noen ganger i påska. Fikk fram en fin rådyrbukk den ene gangen. Stod og kikket på meg på 40 m. Ellers hadde jeg utur med vinden i forhold til postene jeg valgte. Men skal ikke gi meg, for det er ei spennende jaktform.

Hadde med meg en onkelunge den gangen bukken viste seg. Tror han var spent der han låg bak meg og gløttet... :D

DSCn00699.jpg

Link to comment
Share on other sites

...fikk inn en rød-røver bak meg på lokk i går kveld. Jeg støkket den da jeg forlot posten. Fulgte etter den i en halv times tid, hadde den bak trådkorset flere ganger, men synes ikke det ble gode nok skuddsjanser.

 

I tillegg lokket jeg inn en fjellrev... :-) Så den på et par hundre meters hold, men siden det krydde av harer i alle retninger, vil jeg si at jeg er 85% sikker på at det var en fjellrev! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Lenge sida jeg har skrivi noe her nå, men vært litt travelt med Villmarkslivmessa og påskefeiring før det.

Ble ikke så mye lokkejakt på slutten av sesongen, men var da ute 2-3 turer. Så kun en rev til, men den kom aldri fram skikkelig for skudd, men det ble fart på grevlingen på slutten.

Lokka inn en diger kar som kom luntende rett i mot meg. Den tok 3-4 skritt og stoppa, og hver gang jeg lokka gjentok dette seg til den var på ca 50 meter. Da snudde den, antagelig pga kompisen som stod bak meg og tok bilder,hehe. Artig opplevelse.

Neste morra hadde det søtti en grevling 60 meter bak ryggen vår, vi så spora da vi gikk tilbake fra post. Så det er tydelig at hareskriket virker på grevlingen også.

Nå er det bare å glede seg til juli og lokking på sommerrev.

Håper det blir flere som starter med denne jaktformen. Den er både spennende og et bra viltstelltiltak.

Link to comment
Share on other sites

Var en tur ute siste kvelden av jakta.

 

Starta med å sette ut en kompis som bak/sikringspost nede i vinden og fant frem til min egen post, når jeg begynte å lokke så kom det opp ei elg ku med kalv fra en bekkedal og stilte seg til på 50m hold nede i vinden og glodde lenge mot posten min før den luntet unna etter å ha fått jegerlukt i nesa. Kompisen satt formelig å dirret som en Engelsksetter i stand da elgene dro rett forbi posten hans :lol:

 

Etter å ha lokka i ca25min reiste jeg meg fra posten uten å sjekke bakom meg, og der satt rødpelsen bak meg til venstre opp i vinden og lurte, kom ikke til skudd pga bak lurepelsen går det en vei så den fikk lunte videre langs denne til den stakk seg ned i en elvedal, prøvde å lokke for å se om den stakk hodet opp over kanten igjen, men ga opp etter 10min da skytelyset forsvant fort. :cry:

 

Det får bli til i juli og det gleder jeg meg til Tor Ola, å ligge å se på revekullene som jakter mus på åkrene mens man lokker på dem med muselyd for at de skal komme innen skuddhold er noe helt spesielt som hører sommeren til på lik linje som grilling, reker og pils 8)

Link to comment
Share on other sites

Nå er det bare å glede seg til juli og lokking på sommerrev.

Håper det blir flere som starter med denne jaktformen. Den er både spennende og et bra viltstelltiltak.

 

 

Hvordan fugerer dette på sommeren? I "filmen" sier jo Ulf og co at det blir bedre og bedre utover vinteren. Noen som har erfaring fra sommeren?

 

Er prinsippielt enig med at det er bra viltstell, men siden vi ikke har så mye rev her, vil jeg ha flest mulig for meg selv :twisted::D

Link to comment
Share on other sites

Skal funke bra på sommeren og, men da bør man erstatte harefløyta med litt "mildere" fløyter som musepip og fuglefløyter.

Man kan blande inn litt hareskrik også, men å kun lokke med hareskrik vil nok bli litt for voldsomt for ungrevene som vi jo får endel av etter valpinga.

Bør nok endre fremgangsmåten litt i forhold til postvalg også, blir mer nærlokking mot kruller der du antar at det er rev, i og med at rekkevidden på de fløytene som brukes er mye mindre enn på hareskrikfløytene som brukes på vintern.

 

Jeg gleder meg hvertfall til å sitte ute lune sommerkvelder og se revene komme snikende over nyslåtte grasenger :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Hei, Jeg bestilte en lokkepakke med fløyte og DVD fra Brunst.no

Noen som vet hvor lang tid det tar før den ligger i postkassa?:)

 

Hei! mitt første innlegg her:) jeg bestilte pakka på en søndag og da lå den i postkassa på onsdagen:) jeg valgte forhåndsbetaling

Link to comment
Share on other sites

Var ute får å se om det var noe liv i kråkene. Reven kom plutselig, og var særdeles målbevisst. Visste at fløyta også lokket rev, men var kråkefuglene jeg var etter. Fløyta er et test-eksemplar som jeg har fått tak i fra gamecall.se. Etterlikner angstskriket til skjærene. Enkel å bruke, samt at den fungerer svært godt. Hørte noe rykter om at den skulle være klar for salg om en snau måned.

Link to comment
Share on other sites

Hei, Jeg bestilte en lokkepakke med fløyte og DVD fra Brunst.no

Noen som vet hvor lang tid det tar før den ligger i postkassa?:)

 

Og denne lokken anbefales da, eller...??? 8)

 

Noen som har noen synspunkter på dette, før jeg handler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også denne lokkedvd`n med Nordik predator. Supre interessangt å se på de 2 svenskene når de lokker inn rev. Jeg har selv lokket inn rev så det funker. Leste i siste Jeger en uttalelse and lokkefløyta, tror den fikk maks skår. Buster; Denne DVD`n er å anbefale.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg tror denne fløyta fungerer utmerket:D.

Gleder meg nå sykt til 15. Juli:). Da skal jeg prøve meg me fløyta:D. Er jo veldig greit å bruke fløyta siden den kun lokker til seg gamle rever med god selvtillit mens de som er bare valper kommer når de blir eldre og får mere selvtillit.:)

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut. For jeg kan definitivt IKKE å lokke rev, i allefall ikke ennå....... :wink:

Men det er noe jeg har lyst til å lære, selvsagt. Kan denne lokken justeres slik at den imiterer mus også?

Jeg vil gjerne lokke både voksne og valper hvis mulig...

Var nettopp en tur og sjekket på jordene her nå i kveld, og det kryr av valper, på slåtten!

Må bare se klart på sikteøyet nå, så skal det bli saker..

Link to comment
Share on other sites

Skal supplere lokke-assortementet mitt litt, både fløyter og camo. Husker ikke hvor jeg bestilte fra sist; er den kun brunst.no som er i vinden å bestille fra nå, eller finnes det andre gode nettbutikker? Langvind? Skal kjøpe Nordic pre Tuned mm.

 

 

 

Edit: Da har jeg svidd av ett par kjappe laken på litt utstyr! :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...