Jump to content

Lokking av rev.


Malle

Recommended Posts

Det at månen er i ny og at det er nymåne, er to forskjellige ting.

Det er korrekt at månen er i ny frem mot fullmåne. Nymåne er det dog ikke.

I astronomisk terminologi er nymåne den månefasen som inntreffer når månen, i sin månedlige bevegelse i banen rundt jorda, ligger mellom jorda og sola, og sett fra jorda er månen derfor i konjunksjon med sola. På denne tiden er den mørke (ubelyste) delen av månen vendt nesten rett mot jorda, slik at månen ikke er synlig for det blotte øye
Link to comment
Share on other sites

Etter all polemikken ang månefaser, er jeg veldig usikker på om jeg i det hele tatt tør skrive noe som helst mer om lokkejakt på rev i månelyset.

Virker jo som man må ha doktorgrad......aller helst med diplom i astronomi og månefaser om man skal være kvalifisert til å utale seg om og mene noe som helst om måner :mrgreen:

 

For meg er det heeelt irrelevant om månen er full, halv, hel, avlang, fraværende, ny, ne, kvart, rund eller firkantet, bare jeg får sikker identifisering av mål og nok lys til å avgi et forsvarlig og humant skudd på i dette tilfellet....rev :wink:

 

Så da gjorde jeg like godt en vri på det hele og sto opp grytidlig forleden morgen....aaalt for tidlig egentlig. Må være 25 år siden jeg har stått opp så tidlig, noe som medførte at jeg satt på post ca 1 time i putt mørke, før morgenlyset forsiktig turte å vise seg fram. Du verden så stemningsfullt det var dere. Alt fuglekvitteret konkurrerte med min langt framskredende tinnitus, så det ble mye lyd ut av det. Men stemmingsfullt var det som allerede nevnt.

 

Fra fuglekvitter til revejakt.

Da morgenlyset lyste nok, var det i gang med å lokke på mikkel. Hareskrik denne gangen, som også konkurrerte med fuglekvitteret. Det var imidlertid nok hareskrik til at karen på bildet eksponeret seg for skudd.....etter hvert på behagelige 65 meters hold. Resultatet var gitt som dere ser.

P1010337_zpsdkm8nyh5.jpg

Karen på bildet, for det var en sikikkelig rugg av en hannrev, henger en lille smule med øra. Ikke så rart forresten, etter bråmøtet med VMAX.

Fikk ikke veid den, men det var en skikkelig sværing. Hadde sikkert fått i seg minst ei pannekake eller to før nærmøtet for så svær var denne reven.

Synd at pelsen er rufsete på mikkel nå, for denne reven hadde hatt en prima pels for bare en måned siden.

 

Snipp snakk for å si det sånn.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter all polemikken ang månefaser, er jeg veldig usikker på om jeg i det hele tatt tør skrive noe som helst mer om lokkejakt på rev i månelyset.

Virker jo som man må ha doktorgrad......aller helst med diplom i astronomi og månefaser om man skal være kvalifisert til å utale seg om og mene noe som helst om måner :mrgreen:

 

 

Den polemikken du kaller det er noe du selv la opp til. I stedet for å innrømme en liten feil begynte du heller å diskutere noe som det ikke er grunn til å diskutere. Jeg syns at en skal kalle en spade for en spade :wink:

 

For meg er det heeelt irrelevant om månen er full, halv, hel, avlang, fraværende, ny, ne, kvart, rund eller firkantet, bare jeg får sikker identifisering av mål og nok lys til å avgi et forsvarlig og humant skudd på i dette tilfellet....rev :wink:

 

Dette er jeg forøvrig heeelt enig i :)

 

No hard feelings og case closed fra min side :winke1:

 

Fortsett å skriv du :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, da nærmer det seg slutten for i år.. etter veldig dårlig forhold her i hjemme i år.. så ble det totalt 8 rever, og en bom :oops:

 

mars ble det endelig ordentlig lokkeføre med bra skara,ble 4 stk denne månden.

 

33nhmxl.jpg

2 tisper på samme lokkeplass, under 10 min.

 

2dj6xhd.jpg

stor hanne skutt etter ca 15 min med lokking, skara'n var ikke det beste så hadde ikke helt trua, men den kom snikende i siste liten.

 

s2xx6x.jpg

 

store hann skutt, etter 30 sek med fuglskrik. kom i full fart !

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Sånn da har jeg pløyd igjennom de grøvste delene av denne tråden.

 

Og ja, jeg har merket meg de mest brukte fløytene.

 

Men nå skal jeg begynne sesongen ved jaktstart, i skogen/skogsfuglterrenget.

Hareskrik utgår da så vidt jeg har forstått.

 

Det er kanin,fugleskrik og musepip som gjelder da.(?)

 

Hvilke fløyter anbefales til tidlig på sesongen? :)

Sendte forsåvidt samme spm til storfangst, men der har jeg ikke fått no svar....

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ingen regel uten unntak, alt kan virke, sommer som vår og vinter! Prøv deg frem med fuglefløyter, musepip og kanin/hare. Det er bare noen få dager igjen til det skal jaktes og lokkes igjen! Har alltid minst 4-5 fløyter med meg ut, med forskjellig lyd og effekt selvsagt. Blir spennende!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nå er det fint å lokke, nyslåtte enger og bøer er helt topp å prøve seg på. Twisted Syco er kanskje ikke den letteste fløyten synes jeg, krever litt trening for å få den til å låte skikkelig, men den er en veldig god fløyte! Enkleste fugle fløyte er nok Tyske Demmels håndlagede, den er veldig lett å få til, og den gir godt resultat. På nyslåtte enger og bøer, fungerer også muse pip fløyter, om reven ikke er så langt borte.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Min erfaring er at det ike er noen direkte fasit på det spørsmålet.

Vi har jo noen favoritt tider som for eks når jordene er nyslått eller når brunsten er på hell i slutten av feb.

Men det er ingen fasit så jeg ville kommet meg ut og prøvd.

Er det som er spennende med lokkejakt på rev at pluttselig så kommer den.

Eneste jeg vil fraråde er og lokke mye på en plass med korte mellomrom.Da kan Reven bli sky for den aner at det er noe som ikke stemmer.

Ellers så har jeg fått opp øynene for og sette meg ned hagla og lokken i skogen hvor det er for tett og bruke rifla.

Det åpner en del nye muligheter og er lite annet som er mer spennende en og få inn en rev så nærme.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Poff.....Poff.... ja det er kortversjonen av revejakta nå på siste månefase.

Har vært ute 4 turer og lokka. Knertet 2 rever.

 

mikkel nr 1

Begynte bra. Så rev på vei(en) før ankomst post, så jeg visste det var mikkel i området. Fra å se rev til å få pels på knaggen, kan være en omstendelig prosess, så reven var ikke i sekken enda.

Nuvel etter å ha sittet ei god stund på post for å la ting og tang roe seg, prøvde jeg forsiktig med reveskrik. Må ikke overdrive denne brunstlokkinga, er min erfaring. Men nei, ingen rev åpenbarte seg ute på jordet.

Gikk over til musepip etter hvert og da var det gjort. Plutselig sto mikkel og titta på meg 90 alen unna.

Poff...rett ned, på stedet hvil.....og hvil.

Voksen mikkeline, for det var ei tispe. Ikke veid, med prima kvalitet pels, så denne reven ble med hjem.

Slik så det ut på stedet hvil og hvil.

20160218_0024191_zpsvzbb4hmt.jpg

 

 

mikkel nr 2

Lokket på en jomfrulig teig denne gangen. Ikke vært her siden August, så her måtte det da bare bli rev i bakken. Samme prosedyre her. Ca 1 time med dønn stille før lokkinga begynte. Her var det faktisk berettiget, for det var skare og på slikt føre får en rev med seg alt som skjer innafor en radius på 1 km. Hvertfall en homos sapiens som tramper rundt.

Lokka med hareskrik denne gangen. Ingen verdens ting skjedde. Hadde vel lokka i ca 3 kvarter før en rev satt så fint ute på jordet å titta på meg 130 alen unna.......eller var det en rev :?: .......kunne det være den jaktpremierte NEG'en til grunneier :?:

Tvilen kom. Man må være 100% sikker på at det er rev man har i siktet og ikke 98% som jeg plutselig etter hvert begynte å bli nå. Hadde elgbikkja til grunneier gått med etter lokkeøkta, kan jeg garantere at det hadde vært siste lokkeøkt i denne teigen.

Kunne bare ikke skyte. Dyret satt som spikra i bakken og titta på meg, men plutselig var det bevegelse. Åjoda det var revefant i farta. Stoppa den med et boff. Normalen er da at mikkel stopper noen sekunder for å orientere seg, men ikke denne karen.

Her var det bare stopp et kort sekund. Prikken som lå på forbeinet så jeg gled bakover og det ble treff midtskips. Ikke bra. Greide bare ikke stoppe avtrekksekvensen. Mikkel galloperte utover jordet i 100 kilometers fart før den tok en 90 grader og forsvant inn i skogen. Fordelen med å bruke VMAX i front på revejakt er at den gir rimelig bra signatur ved treff, for å si det slik. Det gjorde denne VMAX'en også i form av et godt hørbart klask, så jeg var egentlig forundra over at mikkel kom seg til skogs.

Dette luktet et aldri så lite ettersøk. Jeg ga mikkel 10 minutter på å roe seg ned og ikke minst meg selv. Ettersøk i svarte natta er noe jeg helst unngår i det lengste. Nuvel, på med hodelykta og ut på ettersøk. Etter ca 30 sekunder fant hodelykta ut at den hadde flatt batteri. Da ga jeg opp og dro hjem....og ut påfølgende morgen Det ente bra. Den hadde kommet seg ca 5 meter inn i busken før det var slutt. Voksen hanne. Ikke veid. Rufsete pels.

Slik så den ut.

20160222_1035491_zpshguhpinf.jpeg

 

Snipp snapp snute så var denne månefasen nesten over.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Månefar lyser så fin og rund utenfor verandadøra nå.....egentlig topp forhold for lokkejakt på rev i månelyset og jeg kan informere om at det klør skikkelig i utoglokke tarmen, men her i Kongsberg er snøen i ferd med å forsvinne, holdt på å si desverre for godt for noen måneder.

Mao dårlig kontrast og dårlige forhold for lokkejakt på rev nattestid.

Meeen jeg har da vært ute og lokka før forholdene forverret seg drastisk, omtrent samtidig med tøværet som kom forleden.

Jammen har det blitt rev i bakken og pels på knaggen.....igjen.

 

Mikkel nr 1

Etter ankomst post var det å nyte stillheten, studere landskapet, gjøre i stand utstyr og mann før lokkeøkta begynte.

Lokka med hareskrik denne gangen. Ingen verdens ting skjedde, Etter ca 30 minutters lokking hørte jeg plutselig knurring og snerring i busken kun få meter unna. Holdt på å få hjertestans. Fikk øyeblikkelig assosiasjoner til ulv, men her i Kongsberg er det ikke ulv i nevneverdig grad. Jooo forresten litt lengere opp i dalen er det noen få ulv som omsorgsfullt er tatt hånd om bak høye gjerder og kan beskues i området Rødberg sentrum og opp til høyere, for å si det slik.

 

Nuvel fra ulv til rev.....fikk forklaringen på chalabaisen like etter, da grevling og rev kom i fullt driv ut på jordet. Det var tydligvis lokaloppgjør om hvem som var sjef i denne teigen. Det var ikke noe tvil......reven fikk rævkjørt seg skikkelig og ble kjeppjagd veggimellom av grevlingen. Det hele skjedde så fort at jeg ikke fikk tid å foreta meg noe som helst.

Da stillheten igjen senket seg, var det kun 2 - 3 forsiktige musepip som skulle til, før mikkel kom som en rakett og bråmøtte en VMAX inn i front på ca 90 alens hold. Baklengst salto og rett ned på stedet hvil og hvil. Voksen hanne. Ikke veid. Rufsete pels.

Slik så den reven ut.

20160315_2306341_zpsvvdm94dp.jpg

 

Mikkel nr 2

Har investert i nytt leketøy på revejakt.....en elektronsk revlokker. Fikk tilbud på en utgående modell til innbruddspris og slo til. Den virket iht instruksjonsboka, kan man si.

Dette er nok den korteste lokkeøkta jeg noen gang har gjennomført. Kun en sekvens med noe som liknet hareskrik, før en reve-silhuett åpenbarte seg i jordekanten ca 200 alen unna min post. Noen få forsiktige musepip var alt som skulle til før det var bråstopp på 98 alens hold

Slik så det ut. Ei nett og fin tispe. Ikke veid. Rufsete pels

20160317_2333381_zpsn4ifk3y8.jpg

 

Snippsen snappsen, så er nok lokkejakt på rev i måneskinnet over denne sesongen.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 2 months later...

Har vært ute flere ganger og lokket over noen år, men ALDRI har jeg klart å få fram rev. Og jeg er da ikke spesielt klønete med dette tror jeg. Sist i dag i kvledingen var jeg ute med elektronisk lokkelyder (fra NJFF) Null resultat. Er det slik at bare suksesshistoriene kommer fram, og alle vi andre tier, og så framstår det som om det er suksess for de fleste?

 

Link to comment
Share on other sites

Hehe... Lurer litt på det samme selv... Har prøvd fem, seks økter i vinter, men har til gode å få frem noe med pels. Har kjøpt meg en elektronisk revelokk med fjernkontroll på Ebay, fra USA, men tja... Kunne vært bra om den også hadde hatt revelyder i tillegg til kalkun, gris, høner, coyote osv... Den har imidlertid noen forskjellige harelyder og musepipelyder som er prøvd uten suksess. Har jaggu prøvd vaskebjørnskrik og. Denne skal gjøre reven gal i følge en britisk test, men det er nok bare de britiske revene som blir gale. Har også prøvd NFF-appen med reveskrik, selvsagt også det uten suksess.

Så jeg vet ærlig talt ikke helt hva jeg skal gjøre lenger. Setter meg til utpå en holme på et stort jorde hvor det er spor i massevis, men de er ikke der når jeg er der. Har sett èn rev. Da var jeg selvsagt på vei ut på jordet for å sette fra meg revelokken. Frøkna satt igjen med rifla på fanget, så jeg fikk bare nyte synet av en voksen rev som passerte meg omtrent tjue meter unna, der jeg stod stiv som en pinne for ikke å lage lyd. Den kan umulig ha sett meg, men den ante nok at det var noe der. Uansett luntet den bare rolig videre, mens jeg stod der med et dumt blikk... Den var nok bare nysgjerrig på tullingen som lot som om han var et tre utpå der...

Jeg har vært ute etter at mørket har kommet og har prøvd et par ganger før lyset kommer om morgenen, når det har vært fullmåne. Har ikke prøvd annet enn når det har vært mye måne da siktet ikke helt er det råeste i skumring (Leupold VX6 3-18x50).

Nå skal det sies at føret har vært helt forferdelig dårlig alle gangene jeg har vært ute, unntatt siste gangen, forrige gang det var fullmåne. Har sikkert skremt reven over i neste fylke bare ved å sette ned foten. Det var som å tråkke på landminer for hvert steg. Den reven som kom innpå tjue meter må jo ha vært blind, døv og dum...

En må vel prøve igjen neste helg, og eller helga deretter igjen, tenker jeg. Fullmåne 12. mars. Da tror jeg at jeg reiser såpass tidlig at det er nokså lyst når jeg er på plass, så får jeg sitte og ti stille en god stund før jeg begynner å lokke. 

Før eller siden må det da dukke opp et eller annet!

Men hvor lett er det å lokke inn rev i løpetid? Og hva bruker jeg? Blir kanskje dumt å prøve alle lydene?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Viktigst for suksess er at det er snø, eller i det minste frost. Lite av det på Jæren, og selv om jeg har fått inn rev på barmark, går det mange økter mellom hver gang. På barmark har reven få problemer med å skaffe mat, og er derfor ikke like ivrig på lokk. 

Det skal også nevnes at jeg har lite(ingen) skog der jeg lokker, og må derfor få reven over minst ei mark før jeg kan skyte. Om man har ei mark som grenser til skog, kan reven i det minste komme til skogkanten for å sjekke og man får en sjanse.

 

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler folk å laste ned en podcastapp (feks castbox) og så søke på "jaktradion". Svensk jaktradioprogram. Ulf Lindroth har en ganske fersk episode om revelokk der. Mye ny kunnskap som ikke er med i filmene hans. Tenkte selv å ta en tur ut snart :) Min erfaring er at du ikke bør tvinge reven til å eksponere seg over store åpne områder i dagslys. Det gidder den ikke. I månelys funker det bedre. Reven følger ofte vegetasjonsstriper/ daler/skjul så langt den kan inn mot deg. Pass på så ikke vinden går ned i disse, men samtidig kan det være lurt å plassere seg strategisk i forhold til disse. Også er det sidevind som gjelder nå, hvor du samtidig har kontroll nedover i vind :)

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Jakt62 skrev:

Har vært ute flere ganger og lokket over noen år, men ALDRI har jeg klart å få fram rev. Og jeg er da ikke spesielt klønete med dette tror jeg. Sist i dag i kvledingen var jeg ute med elektronisk lokkelyder (fra NJFF) Null resultat. Er det slik at bare suksesshistoriene kommer fram, og alle vi andre tier, og så framstår det som om det er suksess for de fleste?

 

Jeg tror de fleste suksesshistoriene komme fra steder der det er veldig mye rev og territoriet til reven er temmelig avgrenset. På slike steder er sjansen for at en rev faktisk hører lyden veldig mye større en i områder der reven bruker store territorier. Jeg har praktisert lokejakt i begge typer terreng og forskjellen er påfallende. En annen ting er at man bør kun lokke på rett tidspunkt. Unngå å lokke i brunsten (februar-mars) med mindre man bruker "brunstlydene" til reven. Personlig så lokker jeg kun i starten på sesongen (nyslåtte jorder i juli/august) og fra slutten av mars og til jaktslutt.      

Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, Super XX skrev:

 

Fordi reven ikke er spesielt opptatt av mat under brunsten.

 

Det kan vel virke den veien at den vil skaffe seg så enkel mat som mulig. Har hatt bra besøk på åte i brunsten så mat vil den ha.

Uten mat og drikke duger helten ikke...............vet du;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er egentlig ute etter å få et slags inntrykk av hvor mange lokkekvelder/morgener som skal til før det slår til med felling, en slags statistikk med andre ord. Og en sann en !!. Siden vi som ikke har lykkes, bare tier om det, blir det kun suksesshistoriene som står igjen, og nye unge jegere får inntrykk av at revelokking, det blir suksess, bare man kjøper rett utstyr og gjør det riktig.

Særlig når suksessfilmene viser felling på felling, og aldri de skuffede ungdommer og gubber som tasser slukøret heimover etter nok et forsøk. Hittil har jeg prøvd iallfall ti elleve ganger, og ikke sett snurten, verken sommer, høst eller vinter.

Dama sier jeg bør vurdere å skifte deodorant, eller iallfall begynne å bruke den jeg fikk til jul.

Edited by Jakt62
Link to comment
Share on other sites

For min del kan det fort gå ti turer før jeg får inn rev. Dette er som sagt oftest på barmark. Nå er det heller ikke mye rev i de områdene jeg disponerer, får 2-5 bilder på kamera hver sesong. I et terreng en kamerat av meg disponerer er det mye mer rev, der får vi inn rev på hver tredje tur ca, men ikke alltid nok inn for skudd. 

Som det nevnes her så er slutten på sesongen best, og jeg har best erfaring tidlige morninger. 

ALT du leser på nett er (som regel) suksesshistoriene, og man kan bli gal om man ikke er bevisst på dette. Godt eksempel er starten på bukkejakta da "alle har skutt bukk utenom meg" ifølge facebook:D

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Jakt62 skrev:

Jeg er egentlig ute etter å få et slags inntrykk av hvor mange lokkekvelder/morgener som skal til før det slår til med felling, en slags statistikk med andre ord. Og en sann en !!. Siden vi som ikke har lykkes, bare tier om det, blir det kun suksesshistoriene som står igjen, og nye unge jegere får inntrykk av at revelokking, det blir suksess, bare man kjøper rett utstyr og gjør det riktig.

Særlig når suksessfilmene viser felling på felling, og aldri de skuffede ungdommer og gubber som tasser slukøret heimover etter nok et forsøk. Hittil har jeg prøvd iallfall ti elleve ganger, og ikke sett snurten, verken sommer, høst eller vinter.

Dama sier jeg bør vurdere å skifte deodorant, eller iallfall begynne å bruke den jeg fikk til jul.

Velkommen til virkeligheten. Lokkejakta kan være frustrerende. Det må nødvendigvis en del rev i området eller at reven trafikkerer området det skal jaktes i. En annen sak er at man MÅ gjøre seg kjent i området og gjøre seg opp en formening om hvilke steder/poster som passer til ulike vindretninger, forhold og lokkelyder. Lokking i tide og utide på ett lite område har lite for seg. Reven venner seg til lyden og bryr seg lite etter en stund. Variasjon! Viktigst av alt er å aldri gi opp. Bruk mye tid i dagslys for å rekognosere nye områder og planlegg jakta ut fra det. Når alt stemmer og du sitter foran en åpent område med vinden perfekt skrått bakfra og bare venter på at reven skal komme mot deg over åpent lende (som på film), kan det være at den driter i alle skrevne regler og kommer inn rett bakfra og du ikke oppdager den før den står 5 meter bak deg..... Been there done that! xD  Stå på , aldri gi opp!!

J.A.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er med det meste av jakt, som med laksefiske. Tålmodighet er en dyd, men flaksen kan man ikke styre. Synes selv at det kan synes lettere å få fram rev på lokk om det ikke er så åpent rundt. Den synes langt mindre forsiktig i vegetasjon. Tar heller med kombivåpen enn rifle. 

Link to comment
Share on other sites

Hehe.

Takk for det Kuli, du fikk meg til å få en slags følelse av at jeg likevel ikke er fullstendig håpløs i lokkingens kunst. Jeg tror du er nærmere sannheten når du peiler inn på suksess hver tiende gang, og ikke hver tredje slik noen synes å hevde.

Så får vi som fortsatt øver, lære oss til å nyte naturopplevelsen, frisk luft og kald rompe nedafor en stiv rygg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Å komme med en statistikk på dette er veldig vanskelig da det som jeg tidligere nevnte, varierer veldig fra område til område. Da jeg startet "lokkekarrieren" min i et område med mye rev, var jeg vell i kontakt med dyr ca annenvær tur. Etter hvert ble det mye dårligere, mange rever var skutt og de som fortsatt var i teig hadde muligens skjønt tegningen:) Har også lokket i områder der jeg aldri har fått inn rev. Få man inn rev på en av ti turer som Kuli beskriver så er nok det slettes ikke unormalt. Ellers er jeg ening med Hakapiken i at for mye lokking i samme området ikke er bra. Jeg lokker nå kun når det er topp forhold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mer eller mindre gitt opp. Fått inn 3 rev. Var heldig med. Den første da det var første tur på lokkejakt. Men da kom den etter 20 sekunder og jeg hadde ikke ladd geværet ?

Den andre var jeg ikke på jakt men skulle teste den nye njff appen.

Den 3.kom da jeg hadde lokket en time elns og det var blitt akkurat for mørkt og jeg bommet. ? 

Så kan bekrefte at det ikke er bare suksesshistorier ?

Link to comment
Share on other sites

Castor kan kanskje komme med litt statistikk på hvor ofte han får inn rev. Han virker å være temmelig ramm på dette. Ellers så har jeg en teori om at man bør legge opp postene slik at man går minst mulig i terrenget. En skremt rev kommer ikke på lokk. Mitt tips til de som holder på å miste motet er å avvente all lokking til slutten av mars og legge inn all innsatsen frem mot 15 april. Da er det tidlig lyst (4-5 tia), reven er på sitt mest aktive og den er ofte sulten etter en lang vinter.  

Link to comment
Share on other sites

Velkommen i klubben, flexxnes, men du har da iallfall sett snurten Hvor mange ganger ca prøvde du tilsammen? På grunn av at statistikken antakelig viser felling ca hvert tiende forsøk, så tenker jeg å hoppe over de ni turene og bare gå den tiende.....

 

Edited by Jakt62
Link to comment
Share on other sites

Er nok som nevnt i flere av innleggene over her, at det oftere er bomturer enn treff i forbindelse med lokkejakt på rev.

Tror jeg var ute ca 20 turer før første revepelsen sto som skrudd rett opp fra bakken ca 50 meter unna. Etter den seansen og det synsinntrykket, ble jeg helfrelst lokkejeger der og da...og er det fortsatt.....MANGE skutte revepelser senere.

Suksessraten for mindel varierer. Går i rykk og napp liksom. Noen ganger kan man ha flaks 3 ganger på rappen....andre ganger kan det gå 6 - 10 turer før man knerter rev. Jeg er ikke så opphengt i statistikk i så måte. For meg er revejakta avkopling og mental pleie av hjernebarken, men det er jo selvfølgelig skikkelig intenst når mikkel plutselig står der

Før "revehistorien" fortsetter, banket det en hyggelig kar fra UPS på døra i går ettemiddag, med ei pakke under armen inneholdende siktet på bildet under, som jeg har store forhåpninger til. Siktet er et dedikert revejakt sikte for min del og er en skikkelig plugg og en dildo av et sikte.

Nuvel.....dette siktet virker å ha gått fullstendig under "radaren" hos jaktskribenter og forståsegpåere her i landet, men det har derimot ikke gått under min radar. Siktet blir tatt med ut på revejakt i nær framtid og behørlig glant og glyst igjennom, så det blir veldig spennende. Sjelden man har gledet seg slik til å få pakke på døra fra Germania, for dette siktet har jeg ventet lenge på.

58b5a8da7e421_20170227_1444191.jpg.79b2d6074fc2d46ace436b732b011d4c.jpg

Tilbake til revejakt.......for min del har revejakt er blitt en livsstil og en kunstform, om man vil. Man tenker revejakt 24 timer i døgnet og det har faktisk gått så lang at man tar seg selv i å titte etter ferske revetråkk midt i gågata i Kongsberg by og da er det nok blitt en ørliten besettelse.

Jeg begynte revejegerkarrieren som åtejeger og hadde masse spennende opplevelser på åtejakt. Så ble det konvertering til lokkejakt. Det var såpass effektivt at jeg etter hvert doblet avskytingen av rev pr sesong.

I år har det blitt 12 stk så langt

Når man tenker såpass mye på revejakt oppdager man hva som virker....og hva som virker mindre bra over tid. Lokkejakt i 30 cm nysnø ....alternativt i høljregn er stort sett nyttesløst. Drar aldri ut på jakt under slike forhold. Ei heller om jeg ikke har sett ferske revespor eller tegn etter rev, forut for jakta. For at en rev skal responere på lokken, må det nødvendigvis være rev som faktisk hører lokken. Går aldri en eneste meter på revespaning uten å ha med hundepellets under sekkelokket. Slenger ut en neve pellets her og en neve pellets der strategisk plassert i forhold til post, for å trekke rev inn i området/ene. Jeg er mye ute og spaner rev og tenker ut nye poster, slik at man kan alternere mellom postene. Lokker aldri mer enn 1 gang pr 14ende dag pr post med hareskrik for eksempel. Musepip er ikke så følsomt for reven som hareskrik, men lyden bærer kortere. Litt av hemmeligheten med å lykkes som lokkejeger er at man har stort lokkbart areal tilgjengelig til enhver tid, slik at man ikke sliter posten og reven ut. Generelt tror jeg det lokkes litt for intensivt rundt om. Det gjelder det å ha et stort nettverk av rettighetshavere rundt seg og faktisk pleie disse kontaktene. Ei flaske vin nå og da, slå av en prat, sende en SMS etter jakta setter de stor pris på. Det værste er å ikke informere rettighetshaver forut for jakta samt og jakte på en "jaktrett" man fikk for 4 år siden og som man fortsatt tror man har. Hvis man kan oppføre seg nogenlunde folkelig er det og foretrekke.

Om man så i tillegg får ord på seg for å være en dyktig revejeger, er det et stort pluss. Da vil man faktisk etter hvert oppleve å bli ringt etter, når grunneier/rettighetshaver observerer rev på jordet eller spankulerende ute på gardsplassen. Spesielt sauebønder vil har justert på reven forut for lammingen og vårsleppet. Da bør man være kjapt på plass og kjenne sin besøkelsestid.

Nuvel.....om man lokker og lokker og ikke får respons, kan et tjuvtriks være bare og postere. Tålmodighet...... MYE tålmodighet må til. Har skutt flere revepelser på denne måten, samt og kun postere, etter lokkeøkta, kanskje 1 time. En rev er skrudd sammen nysgjerrig og vil før eller senere ta en sving bortom for å sjekke opp.

Skareføre er en utfordring på godt og vondt, som nevnt i innlegget over her. Reven løper lett, men man kommer seg skjelden ubemerket på post. Da kan løsningen være å planlegge veivalg fram til post, alternativt ankomme posten 1 - 2 timer før lokkeøkta og la terrenget roe seg ned, før lokkingen begynner.

For å kunne sitte dørgende stille på post, må man ha på og med seg vame klær, ikke drive og telefonere, sjekke facebook eller ta selfie i øst og vest, ellers nytter det ikke. Vekk med all distraksjon. Man må spisse sansene forut for lokkinga.

Jeg opplever lokking på nattestid som mest effektivt. Reven har lettere for å bevege seg over store åpne flater etter mørkets frambrudd synes jeg, Bank gjerne en staur/lita busk ned i snøen/bakken på passelig hold. En hannrev vil garantert svinge innom for å markere på stauren/buska, spesielt om det er den eneste stauren/buska innen synsvidde, ute på et stort jorde, Garantert. Har knertet flere rever på dette trikset.

Om man observerer rev på dagtid bør man selvfølgelig lokke i området på dagtid. Virker også som reven har lettere for å være i bevegelse langt til skogs, enn i mer urbane områder.

Man må prøve å tenke som en rev....i den grad en rev kan tenke.

Så vil jeg fremheve den elektroniske lokken. Strategisk plassert avleder den oppmerksomheten fra jeger og man har litt mer slingringsmonn mht lyd, lukt, bevegelse og postplassering. Post med (god) overhøyde er meget effektivt.

Ang postplassering....om man observerer rev utenfor skuddhold gang etter gang, bør man åpenbart justere postplasseringen.

Stikkord for lokkejakt på rev er......slik jeg opplever det:

- Tålmodighet

- Kunnskap

- Planlegging

- Egnet utstyr

 

 

Edited by Castor
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Takk for grundig innlegg, Castor. Her var det mye å lære.

Det med pellets var  nytt for meg, og ikke urimelig å tenke seg nytten av.  Og det med å sitte en god stund etter lokke-økta er avslutta. Likeens var det greit å få bekreftet fra en med litt fartstid at været og føret kan være så avgjørende. Merkelig hvor treg man selv kan være til å tenke seg til slike åpenbare selvfølgeligheter. Vi ser jo at rev strever med å ta seg fram i bare litt dyp nysnø. 

Tror du det er større sjans for at det ligger  rev som kan nåes med lokkelyd i vegetasjon, f eks granskog,  enn det er i myrlendet høgre  oppe? Fordelen med myrlendet er vel at det er åpne flater som gir bedre skuddsjanser, men hva hjelper det hvis reven vanligvis tar seg inn i granskogen lenger nede for dagsluren sin.

Takk igjen for greit innlegg. Dette er eksempel på Kammeret.no på sitt beste, synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Takker,Castor!  -For atter en runde med gode tips fra den kanten.
 
 Må nesten fortelle om en opplevelse her om dagen. Forholdene så ganske bra ut denne ettermiddagen,og denne gangen hadde jeg selskap av en en kamerat fra gamle dager, som forøvrig aldri har vært med på noe som helst jakt,noensinne.
 
Etter en "fort og gale" instruksjon på hvor vi skulle, hvordan og hvorfor vi måtte gå akkurat her og der for å komme hit og dit blabla ,ser jeg allerede spenningen lyse i øynene hans. Det lovte bra selv om jeg vet godt at 2 stykker bråker og lukter mere enn en i terrenget. Jeg hadde vel egentlig ikke så god tro på hele opplegget,men vi gikk avgårde.
Det gikk ikke lang tid før jeg merket bak meg at han anstrengte mye for seg for å skjære støvlene sine gjennom skaresnøen på akkurat nøyaktig samme vis som jeg prøver å gjøre. Og samtidig! Allerede nå smilte jeg godt innimeg. Skaren er vanskelig men dette så ut til å gå bedre enn ventet!
 
Etter en god lang time i bevegelse,hadde vi gjort de bare 300 meterne det var i luftlinje.
Merket at vinden dabbet av omtrent i det vi var på plass. Faen. Da snudde den selvfølgelig og vinddraget gikk omtrent i værst tenkelige retning. Ventet i 30 minutter på at vinden skulle snu tilbake og krysset fingre for at ikke noe revefant skulle krysse og avsløre oss. Var egentlig bestemt på å "spare" lokken på dette tidspunktet da dette var 30 dyrebare minutter på denne tiden av døgnet.
 
Vinden snudde og tok seg opp og jeg klinte til med to kjappe serier med brunstbjeff.
 
Kameraten holdt øye bak og til siden for meg mens jeg lå klar i min retning. Plutselig skjønner jeg at han prøver å få fatt i meg. Det hadde ikke gått to minutter engang. Jeg snur forsiktig på hodet og ser en stor rev akkurat i det den bråstopper midt på marken, skrått bakenfor oss,120 m. Den hadde visst kommet som en strek rett på! Ser samtidig at kompanjongen min hadde flyttet seg et par meter og lagt seg godt ned i terrenget for å ligge bedre i skjul,uten en lyd. Bra! Men nå er det alvor..
 
Reven lukta lunta da han sikkert så litt bevegelse og tok straks en 90´rett inn i et tynn skogrekke. Han roet seg ned et hakk men hadde fortsatt god fart og jobbet seg nedover et par hundre meter for å få fatt i noe lukt fra oss. Han var nå nede i mitt felt.
God tid, et par knepp opp samtidig som jeg fulgte den potente gangen hans gjennom siktet i et par minutter. Han stoppet bare opp der det var tettest av Åreskog og så på oss et lite sekund i gangen.

"Jada,Mikkel, jeg vet du har sett noe.. men er du nå heeeelt sikker?"

Ble overasket da han plutselig helt fullstendig selvsikkert stillte seg opp på ca 140 m, midt i omtrent den eneste åpne flekken på dette holdet. Han følte seg trygg da.

-Dette gjorde du med vilje. -Du viste breisida til og beskjeden din til oss var hit,men ikke lenger.
 
Gjennom glasset så jeg han fikk det rett i fletta. Skvatt rett opp lite grann, halen opp i maks spenn, for så å vralte seg ned hellinga med mere og mere slarkete og roligere gange. Den la seg pent ned en 6-7 m nedenfor.    -Beklager kamerat! Men takk skal du jammen ha.

Etter å ha passet på den en stund i siktet snur jeg på hodet og ser et meget uttrykksfullt ansikt. Den haka tror jeg hang ned på knea til vi var hjemme!
Kompanjongen min hadde jo sett reven først og lengst og fått med seg absolutt alt! Han sa at han var så inne i situasjonen og jaktadrenalinet var så intenst at han ikke registrerte smellen en gang -at han bare kjennte slaget mellom skulderbladene. Hahaha! Skyter jo ikke med kanon heller da! Riktignok er jo ikke akkurat denne pipa gjenget eller noe så en liten overaskelse ble det nok i den stille kvelden:)
 
-Ørene sine må man holde på selv,sier nå jeg! ;)
 
Vi måtte begge trekke pusten en god del etter dette,for å si det sånn. Kom oss omsider bort til skuddstedet og fant en sterk og sunn hannrev på 7,5 kg. Deretter ble det hjem til en hjemmelaget varm Whisky-Toddy.  Dette minnet skal jaggu sitte godt i!
 

Lokkerev 1.jpeg

Lokkerev 2.jpg

Lokkerev 3 .jpg

Edited by Winter
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Totre spørsmål til dere som får til dette med lokking:

Hvilket inntrykk har dere om brunstskrik: Er det tispeskriket eller rakkerskriket som trekker hannreven mestFår dere inn tisper på hannrevens skrik noen gang?

Har noen prøvd å lage musepip m bit av blå eller gul  hard  isolasjonsplate mot et glatt drikkeglass. Ligner utrolig på de musepipene, men vil mikkel la seg lure. Større bit gir større lydvolum, men også det lille klikket idet stykket vender fra ytterpunktene blir tydeligere da.

Glass m isopor.jpg

Edited by Jakt62
Link to comment
Share on other sites

Winter......takker nok en gang for en super revehistorie og gratulerer så mye med fangsten.

Du bruker et skikkelig presisjonsinstrument på revejakta ser jeg. Om samarbeidet mellom rifle og mann fungerer optimalt, ender det ofte opp med bilde av revepels, slik som i dette tilfellet.:D:D

Det aner meg at det nok ikke er siste revepelsen fra den kanten vi får se bilde av i dette forumet.

 

Jakt62......Isopor på glass fungerer utmerket. Du kommer til å dra inn rev på det. Trenger ikke legge Max trykk på isoporbiten.

Ang reveskrik.....på min elektroniske revelokk er det reveskrik som hverken likner på hann eller tispeskrik, men reven reagerer. Har kun knertet hannrever på dette skriket, som må brukes med forsiktighet. Hvertfall 10 minutter mellom kaukingene.

 

Edited by Castor
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...