Jump to content

Lokking av rev.


Malle

Recommended Posts

  • 2 months later...

Hvilken lokk anbefales på denne tiden av året da?

Ikke er det nyslått, ikke er det frost eller snø.

Fugleskrik? Musepip?

 

Skal jakte i områder med hogstfelt (50-250m fra vei og 300m fra nærmeste bebyggelse), i nærheten av dyrket mark og kanskje i skogsfuglterreng.

 

Lurer på å prøve en Mojo Critter sammen med den pee wee fløyta og PC2 som jeg allerede har. Elektroniske lokker som anbefales?

Jeg har også lagt ut åte og har ei felle under konstruksjon.

 

Jeg føler for å legge litt innsats i dette i år, fordi det er moro hvis det klaffer, for viltstellet sin del, men mest pga at jeg jobber ganske hardt med å trene opp hunden.

Det ligger mye vrangskap i dette for meg da de fleste hevder at hunden min ikke egner seg for jakt. (det er i teorien ganske sant da den er avlet de siste generasjoner som sofagris og for utstilling.)

 

Alle tips mottas med takk.

 

PS! Jeg sitter og leser gjennom tråden nå, men på 91 sider er plass til ganske mye mer enn det jeg lurer på.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jmosbakk

Tror det begynner å bli tid for peewee jeg, fugleskrik funker også fint nå. Har ikke fått inn noe på musepip på ei stund men mulig det er tilfeldigheter. Var ut i gårefta og prøvde peeweefløyta. Flatbrødføre... Etter kanskje 3blås i fløyta dukket mikkel opp på 20 meter fra intet, rett under meg bak en knoll.. Den skvatt til like mye som meg og det endte med en bommert :shock: Foreløpig sesongens første bom... Og forhåpentligvis den siste :roll:

Link to comment
Share on other sites

Var ute i måneskinnet ikveld, primært for å poste på rådyr og hjort. Det så jeg ikke, men etter ca. 1 time dukket det opp en rev ca. 80 m unna. Etter en del musepiping, satte den kursen rett i mot meg, og jeg skjøt den på ca. 25 m avstand. Våpenet var ei rifle i 30-06, med 13g Lapua Mega. Dessverre mye ødeleggelser på skinnet.

Link to comment
Share on other sites

Woodsman, 30.06 pleier sjelden og være god om du ønsker å få noe ut av skinnet! :-)

Gratulerer med fangst!

Forøvrig er faktisk musepip, en av fløytene jeg aldri har skutt rev på, det har kommet mest rev på kanin/hare og div fuglelyder. Når det er sagt, så skal musepip være noe av det beste. Håper jeg kan få muligheten til å felle rev på musepip ila vinteren, vi får se.

Link to comment
Share on other sites

Har blitt noen måneskinnsturer på revejakt....dvs og lokka på mikkel rev, på siste månefase og jammen ble det nærkontakt av 3dje grad med mikkel dere.

 

Brukbare forhold her nå med et lite lag nysnø på bakken, noe som gir grei kontrast.

Når man lokker slik i måneskinnet, må man være heeelt sikker på at det virkelig er en rev som evt responderer på lokken.

Har vært mye forskjellig opp gjennom årene som er tatt for å være rev, så som Irsk Setter, Berner Sennen, Jämthund, Mår og til og med Elg.... ja er vel helst på åtejakt etter rev dette kan skje, så som nevnt....man må være helt sikker på hva man har i siktet, ellers kan det bli ubehagelig og mye støy ut av denslags feilskyting.

 

Nuvel her gikk det bra. Har vært ute 4 ganger og 4 rev sett, så da må man kunne konkludere med disse lokkeøktene har vært en suksess.

To mikkler tapte kampen om fortsatt ekistens på jordkloden som dere ser.

Greier aldri å rote med meg kameraet ut på post for å forevige øyeblikksbilde, så revene er fotografert i hagen foran julegrana med tente lys, så her er juleforbedelsene godt i gang :mrgreen:

P1010304_zpscec8bead.jpg

 

Denne gangen var det nesten for lett....rev nr 1 (som forresten var en sværing på 8,5 kg) fikk øyeblikkelig avgang etter kun 1 minutts lokking.

Så den ute på jordet 400 meter unna da jeg ankom post. To tre forsiktige lokkelyder type skadet pipipp og mikkel satte opp turbofart i retning "pipippen".

Nå fikk jeg bevist at en rev er rimelig godt godt skrudd samen mht å lokalisere lyd. Da den satte håndbrekket på for å orientere seg en siste gang, var den kun 10 meter unna.

Bang..... game over.

 

Rev nr 2 kom som ei kanonkule eller muligens som ei VMAX kule etter ca 10 minutters lokking. Denne gangen holdt jeg på å bli løpt overende. Hvem som ble mest "skræmt" vites ikke, men jeg ble hverfall helt satt ut. Mikkel galloperte utover jordet, etter nærkontakten, men en rev er født nysgjerrig, så da den stoppet opp et et lite nanosekund 50 meter unna, muligens for å tenke etter hva som egentlig hadde skjedd evt få hjerterytmen over i normalt gangfart....ikke vet jeg, ja da kom øyeblikkelig VMAX'en på besøk.

Denne reven veide 7,2 kg......og ja begge to var hannrever. Kjempefine i pelsen. Begge er nå flådd og prekivert i påventa av videre foredling hos et garveri

 

Vet ikke hvor mange rever jeg har knertet fram til nå, men det begynner nok å nærme seg 200 stk, men den reven på 8,5 kg er nok blant de tyngste som har hengt på knaggen.

 

Disse lokkelydene virker forresten rimelig bra på andre kreaturer også, så som diverse ugler. Hadde besøk av ei Kattugle som lurte fælt på om jeg var spisenes. Litt stor rotte kan man si, men artig var det å få besøk på post.

 

Snipp snapp snute, så er denne revehistoren over....for denne gang :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Må vel ut å prøve lokken en kveld jeg og.

Har mista litt trua på at det er noe spesielt med rev rundt her, men må uansett gi det et forsøk.

Blir vel så jeg prøver meg med PC2 og evt peewee.

 

Grunnen til at jeg er pessimistisk er at jeg la ut noe avfall etter slakting av rådyr, både bein og ferske innvoller, uten at det er tegn til aktivitet i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ny omgang med lokkejakt på mikkel nå på siste fullmåne.

Vært ute 2 turer og fått 1 rev som dere ser.

P1010312_zps6712a664.jpg

 

Ser ut som mikkel smiler lurt, men ikke la dere lure, han.....for det vare en hannrev, har nok smilt for siste gang.

Bare flaks som gjorde at jeg fikk denne reven. Helt håpløse forhold her i Kongsberg nå. Det lille snølaget som dekket marka for få dager siden, smeltet bort i løpet av få timer med tøværet som kom.

Mao fraværende kontrast og håpløse jaktforhold. Må være ekstra nøye med slikt når man lokker om natta, for å unngå uønsket fangst.

 

Kort hold i kombinasjon med VMAX gjorde om det som kunne blitt en stygg skadeskyting, til en vellykket jakt, etter et meeeget lavt bogtreff.

 

Hadde egentlig tenk å gi opp lokkeøkta, etter 2 times lokking, men et siste sveip med håndkikkerten avslørte denne reven behagelige 40 meter unna. Hadde nok vært i området en stund uten at jeg hadde sett den.

Gutta borte i det store landet har et ordtak som sier: stick to the stand

Det gjorde susen denne gangen også.

 

Lokka med en kombinasjon av fuglelyd og musepip. Mikkel greide ikke motså dette....for n'te gang

Ser allerede fram mot neste fullmåne :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei alle entusiaster, her er dagens nyttårstips!

Jeg bestilte idag 3 lokker fra fntpost.com - og det var gratis frakt til Norge!! SLÅ DEN :)

 

Jeg fikk altså Crit'R Call Standard, Verminator Twisted Syco Tweety og Red River Bandit til 329,- NOK

Samme som Verminatoren alene koster på XXL, så her er det bare å slå seg løs. grei å variere litt på lyder så reven ikke blir for godt vant til lyden din...

Link to comment
Share on other sites

Ikke mening å ødelegge den gleden men:

 

Shipments outside of the contiguous U.S. will be charged actual shipping. For shipments outside of the contiguous U.S. please place your order on our website as normal. Your payment for the products you purchase will be handled by our website. Once we have your items packed and your order ready to ship out so we are able to determine the shipping charges, we will contact you for payment.
:x

 

http://www.fntpost.com/index.php?page=62

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Årets første forsøk ble gjort sist torsdag.

Trodde det skulle bli månelyst utover kvelden, men akkurat den kvelden jeg hadde anledning ble det jaggu overskyet... :evil:

Gjorde ett lokkepass med fugleskrik og hareskrik. Så ikke snurten av mikkel...

 

Det er fortsatt løs snø i skogene i mitt område, så jeg lar det bero litt utover for å se om det kommer skare. Løpetiden er vel i anmarsj, men jeg tror ikke den har inntredt ennå. Har ihvertfall ikke hørt noe bjeffing ennå.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Nok en fullmåne er på vei ne(d) for å si det slik.

Har vært ute 6 innholdsrike turer i månelyset og resultatet ser dere på bildet under

IMG_1546_zps653c8a41.jpg

Mikkel løper etter damene nå og det har nok hatt innvirkning på jakta. Mao litt mer motvillig med å respondere på lokk.

 

Hadde trua på å felle 3 mikkler, men som sikkert en del av dere har erfart er at å tru det skal man forsatt gjøre i kirken. Der virker trua best, er min erfaring, så da ble det med de 2 som er en hann og ei tispe. Ikke veid

Tispa hadde superfin pels, mens kjæresten var litt mer rufsete i hårlaget.

 

Brukte revekauking og revene kom etter litt nøling inn på akseptabelt hold.

Veldig spennenede å sitte å høre på reveboffing i månelyset både her og der.

Spesielt den siste fellinga opplevdes veldig intenst, ved at jeg hørte reven (hannen) mange hundre meter unna ute i busken.

Ga 2 forsiktige lokkesekvenser og så putt stille. Min erfaring er at en ikke skal overdrive denne brunstlokkelyden.

Åjoa....etter 1 time med putt stille kom skyggen forsiktig loffenes over snødekt mark for å sjekke opp lyden fra den potensielle "kjæresten"

Mørk rev på hvit snø...oi...oi litt av et syn.

På 100 meters hold var det en ørliten pisse/markerings-pause på mikkel. Da kom VMAX'en bråkjapt på besøk og ga umiddelbar tilbakemeldig i form at en godt hørbart klask.

En helt udramatisk felling egentlig for med tofot på rifla og god støtte ga dette veldig dårlige odds for mikkel desverre.

 

Har nevnt det flere ganger før, nevner det igjen....ser allerede fram mot neste fullmåne :wink:

Snipp snapp snute osv.....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Den totale revepopulasjonen rundt omkring i verden teller en rev i minus, etter ny runde med lokking.

En helsvart kveld med TV titting forvandlet seg plutselig om til glimrende jaktvær med grei kontrast i form av lavt skydekke og lett snødrev. Ble plutselig like lyst som om dagen.

 

Pakka pikk og pakk lynkjapt og ut på tur

Appropos pikk og pakk. Vet ikke om jeg har nevnt de 4 p'eene for dere. Veldig grei huskeregelt når man er ute å reiser. De 4 p'eene er:

- P......kk (henger jo der bestandig på oss gutta)

- Pass (MÅ HA greie når man reiser utenlands)

- Penger (alltid greit å ha med)

- Prevensjon (beskytter pipemunningen mot rusk og rask)

 

Jeg har utvidet denne greie huskeregelen en smule i i forbidelse med jakt. Har utvidet det til å omfatte

de 5 p'eene + 1 b...som er:

- P....kk

- Pass

- Penger

- Prevensjon

- Patroner

- Bolt (til rifla)

 

Nuvel fra p...kk til jakt...revejakt.

Ankom post. Etter ei stund for å nyte stillheten og la terrenget roe seg, var det til å lokke.

2x lokkesekvenser med revekauking og så dønn stille.

Etter omtrent en time med dønn stille dukket skyggen opp på hvit snø 200 meter unna posten.

Et forsiktig musepip eller to, styrte den min vei for å si det slik.

 

På behagelige 110 meter var det bråstopp, rett ned på stedet hvil og øyeblikkelig avgang, etter møte med VMAX

En kjempefin for ikke å si prima hannrev lå utstrakt i snøen. Ikke veid

Denne gangen husket jeg endelig på fotoapparat, så denne reven er fotografert på stedet hvil.

P1010323_zps0bc67c5e.jpg

 

Snipp snapp.....osv

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei. Er ikke så erfaren på å lokke rev...men har lest en del om det og sett litt film om det...har forstått dette med plassering og vinden i ryggen og det....men en ting jeg lurer på er hvordan komme seg best mulig på post? Går en da mot vinden for så og snu seg og lokke i den retningen en kom fra? Er vel rever på siden og bak en enn lokker på med vind i rygg...noen som kan si noe om dette? Hvordan komme seg på post...

Link to comment
Share on other sites

Kommer veldig an på terrenget og vinden der du er, når du skal ut. Men, finn deg en god plass, hvor du ser godt utover, uten å sitte i silhuett, og når du går på post, ikke gå slik at du sprer lukt over "terrenget", der hvor du tenker og håper å lokke reven inn fra! Reven kan, ofte prøve å snike inn fra siden eller også faktisk bakfra! Pass på lukt og lyd, unngå å lage bevegelser, men sørg samtidig for å se ut der hvor du føler det gir god mening og oversikt og sikkerhet etc!

Link to comment
Share on other sites

Har hatt mange ulike opplevelser hva gjelder lokking, vind og smyging frem til post. Hovedregelen er som du sier å ha vinden i ryggen når en lokker, og da har jeg hatt god erfaring med å komme til posten med vinden bakfra. Dette gir et fint utgangspunkt å lokke fra, om reven kommer der hvor du vil. Om du skal værsette en retning med din lukt, så blir dette i mindre grad om du kommer til posten med vind i ryggen og ikke å ha værsatt absolutt alt av terreng rundt deg. Dette må en ta vurderinger av fortløpende om en kjenner terrenget såpass godt at en vet sånn ca. Hvor reven holder til, lydløs smyging er også utrolig viktig om det er lite/ingen vind.

Link to comment
Share on other sites

Man "bør" vel gjerne vente lengst mulig. Men hvis du har det slik som meg, at du har begrenset med steder å velge mellom, så har det blitt bare et par- tre dager opphold mellom når det er pent vær. Om det ikke er optimalt vær kan jeg vente flere uker. Andre faktorer som spiller inn er årstid og tilgang på mat. Dersom reven er desperat nok kommer den igjen dagen etter. Det kan også være smart å variere mellom flere lyder/fløyter.

 

Har kjøpt Turbo Dogg og Mojo critter, men aldri brukt annet enn fløyter før. Vil ikke den beste plasseringen være å sette mojoen helt inntil turboen, slik at lyden kommer fra samme sted som bevegelsen? Noen som har andre tips?

Link to comment
Share on other sites

Ved feks å få frem en rev på lokk, så enten bomme på den, den ser deg, lukter deg, du lager lyd etc, så kan det gå 10 minutt før den kommer tilbake, men da er det en revevalp! Bommer man på en god gammel Mikkel, er det ikke sikkert at man ser den igjen den sesongen, det er veldig uforutsigbart og vanskelig å si. Jeg holder meg bort i flere uker fra en plass jeg har lokket og ikke fått noe. Av og til kan det skje at reven kommer inn litt bak og eller i fra siden, uten at man legger merke til den, man bare hører mikkel sette på den 4 hjullstrekte turboen sin...en voksen rev vil stort sett og mest sannsynlig holde seg borte en stund, men ikke valpene. Men det er ingen fasit på dette, som skrevet ovenfor, det er mye som spiller inn, har reven skabb, er det lite mat etc.

Link to comment
Share on other sites

Har funne ein oversiktlig plass å lokke på. Med ei stor, oversiktli hogstflate ovafor. MEN vinden kjem som regel ovaifrå :( på baksida er der ei lita flate på 70m før der er eit høgt stup. Ville dokke vert to som passa på hogstflata ovanfor (då den er stor) el vert ein som passa på oppover og ein nedover????

Link to comment
Share on other sites

Har funne ein oversiktlig plass å lokke på. Med ei stor, oversiktli hogstflate ovafor. MEN vinden kjem som regel ovaifrå :( på baksida er der ei lita flate på 70m før der er eit høgt stup. Ville dokke vert to som passa på hogstflata ovanfor (då den er stor) el vert ein som passa på oppover og ein nedover????

 

Ved lokking på store hogstflater vil jeg si det er helt nødvendig med to stykker, hvor én følger med den ene retningen, og den andre den andre retningen. Reven kommer IKKE alltid mot vinden, og da er det passe irritabelt om en snur seg for så å se reven løpe vekk. Store hogstflater uten snø er et terreng hvor det kan være irriterende vanskelig å få øye på reven når avstanden går over 100 m, så det gjelder å spisse alle sanser. Heller ikke dumt med tre stykker samtidig, men kanskje ikke fler.

Link to comment
Share on other sites

3 stk på den måten der, så er det også enkelt å ødellegge hele opplegget, jeg tenker på snakk og bevegelser, "se der, der kommer reven"...ideelt sett er både 3 og 4 kamerater helt topp, men jeg tror ikke at det er det i praksis. Jo flere kokker, jo mere søl, uten at jeg sier noe negativt om noen! To mann er bra, lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Har den fløyta. Får en lyd som er så godt som 100% samme lyd som f. Eks. Crit'r vall standard-fløytquotenger jo av hvordan en blåser selvfølgelig. Den forlengeren som følger med gjør at lyden "knekker" når du blåser, iallefall til meg, så den benytter jeg ikke. Fått inn kanskje 5 rever på denne fløyta alene denne sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Wow!!! Var på ein spasertur opp mot støylen her, gjekk og funderte på kor eg skulle prøve å lokke... ser hunden blei interresert opp mot ei hogstflate, og der ser eg jaggu en rev fer joggande :shock: ! Hunden sprang oppover, og når ho nesten er oppe der reven var ser eg plutselig endå en :shock: !!!! Den fer sjølvsagt den og, men berre småjoggande.. :D .. dette var kl 2 no idag. Trudde ikkje dei gjekk så mykje midt på dagen

Er d normalt at dei går ilag no? Trudde brunsten var over... kan dette vere grunnen til at dei ikkje kjem på lokken?

Link to comment
Share on other sites

Fikk min første lokk rev i kveld...han på 6-7kg. Har fått fram 2 tidligere men ikke fått skutt...denne kom etter ca 10 min med lokking...først dan tompsen pc2 så litt red river fox. Kom plutselig ved min side på 40-50m. Motsatt side av der jeg pekte rifla..den var på veg inn i vinden av meg....måtte hive den av tripoden og vri meg rundt...reven stoppet da opp ( om det var denne bevegelsen eller mojo critteren den så, er jeg usikker på) men stressa å høy puls hadde jeg, med tanke på de 2 andre som tidligere hadde fått vind av meg og stukket, nappet av skuddet og Mikkel forsvinner ned en liten skårning og utenfor mitt synsfelt. Svarte f....tenkte jeg...ble det bom? Undersøkte skuddsted og finner pels dotter...så kula har vert borti, men ingen blod...går på spor ca 100 m, da forsvinner sporsnøen og hard skare tar over. Så ut som på sporene at den har hatt god fart og ingenting blod...bommet f... meg tenker jeg...men så ser jeg noen knekte små bjørke pinner som ligger på snøen...og 3 m bak ligger mikkel....DØD...har truffet langt bak på den...men når enden er god er alting godt...ikke mye som er så moro som lokkjakt når en lykkes:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hadde egentig avskrevet lokkejakta i måneskinn pga aaalt for tidlig vår og bar mark her i Kongsberg, inntil et intensivt snøvær feide inn over østlandsområdet forleden og skapte kaotiske tilstander rundt om, men gjorde om bar mark til riktig så bra skiføre på bare ett døgn. Jeg er ikke så veldig glad i å gå på ski, men å jakte rev...eller rettere sagt....lokke på rev, da snakker vi :mrgreen:

 

Ingen vits i å lokke på mikkel rett etter etter at man har fått 20 cm snø i hodet, så det var å vente på at snøen smelta og satte seg. Det passet bra, for plutselg var det nymåne gitt.

 

Jeg ut på jakt i måneskinnet og resultatet ser dere på bildet under.Ei tispe denne gang som ikke greide å motstå mus(e-pip)

Sikkert kjæresten til sjefen i området.

Pleier å sitte 1 time for å la ting og tang roe seg ned. Et smart trekk, for plutselig hørte jeg revekauking i busken. To forsiktige musepip var alt som skulle til, så var mikkel på plass. Må være rimelig god hørsel på en rev, for det var ikke rare lyden, men interessant nok for mikkel tydeligvis.

P1010329_zpshljftipd.jpg

Nuvel hvor reven på bildet kom fra, vites ikke. Plutselig sto den og titta på meg på 40 meters avstand. Var som om den var skrudd rett opp av bakken. Merksnodig. På 40 meters hold får en rev med seg alt som skjer. Det gjorde denne reven også. Ble litt hektiske tilstander da rifle og mann ikke var heeelt forberedt. Reven satte inn turbotrykket øyeblikkelig og full galopp.

Den var imidlertid ikke mer støkt enn at håndbrekket kom på da jeg prøvde og stoppe den med et kort bjeff.

 

Selv om denne reven fikk det rimelig rett inn iht jegerprøveboka, var det litt hopp og sprett, før den la seg ned på stedet hvil....og hvil. A-typisk oppførsel for VMAX egentlig, så dissekering måtte til. Viste seg at skuddet satt ørlite for lang bak til å gi øyeblikkelig avgang. Skuddet må sitte på forbeinet for å gi knallogfall effekt. Visste det vel egentlig fra før. Det er små marginer på revejakt.

 

Vært ute 4 turer - fått en rev og blitt rundlurt av en. Dere vet flaks og uflaks osv :mrgreen:

Snipp snapp

Link to comment
Share on other sites

Det passet bra, for plutselg var det nymåne gitt.

 

Jeg ut på jakt i måneskinnet og resultatet ser dere på bildet under.

 

Er det nymåne er det nok ikke rare måneskinnet gitt :winke1:

Du mener nok fullmåne tenker jeg.

Uansett grattis med "lokkerev".

Link to comment
Share on other sites

jeg jakter lovlig :wink:

Jeg å :D

Ikke kjøp kinakikkert, det er mitt råd

Korte hold er å foretrekke under dårlige lysforhold, er også mitt råd

 

Med kvalitetsoptikk på toppen av skytset, kan man knerte rev på hvit snø selv uten måne, vel og merke på korte hold.

Sikkert også andre som har erfart dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...