Jump to content

Lokking av rev.


Malle

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Prøvde en ny plass i kveld. Super oversikt i alle retninger fra en kolle. Fjell, skaresnø og hareskrik. Etter ti min. Med critr call peewee ser jeg en rev sitte i skogkanten. Mulig den hadde sittet der en stund, for den var ikke god å se. Sikkert 300 m pluss. Den kommer noen titalls meter fram før den vinkler og drar til skogs igjen. Sikkert sett eller luktet noe. Fortsetter lokkingen. Bytter til psyco fløyta. Ti minutter til og jeg blir varslet av ei Kråke at noen er på vei. Kikker til høyre, og ser en rev på fint trav inn. Fortsatt 3-400 m unna. Tar av tofoten og legger meg ned. Full kontroll. Reven kommer såpass nærme at jeg tenker å slippe skuddet. Bjeffe en gang, og en gang til. Reven stopper ikke, men vinkler nedover og skrått fra meg. Jeg forsøker et skudd, men det gikk heller dårlig..... Vel sesongens siste økt gav mersmak. Og plassen skal jeg finne tilbake til når skaren atter legger seg. :)

Link to comment
Share on other sites

ble bare tull med hele lokkejakta....har vært fint med skare de siste dagen,men problemet er å få parkert bilen etter veien,for det er 1,5 meter skjæringer langs hele hovedveien inklusivt avkjørsler og parkeringsplasser på de aktuelle plassene.... :|

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Hvilken stilling foretrekker dere på jakt? Liggende eller sittende? Mere støtte og mindre synlige bevegelser når man ligger, men så blir en jo riimelig kjei i nakken av å ligge på magan å kikke framover i ett par timer? :/ Mens når en sitter på stolsekk e.l. så sitter en gjerne med rifla i fanget og da må man jo hente opp rifla, hvilket blir mye bevegelser når man sitter?

Link to comment
Share on other sites

Er i tvil om det er lovlig med elektroniske lokkemidler i Norge. Tror jeg har lest dette engang.

Fortvil ikke, det er fullt lovlig. Det er nevnt i Bernkonvensjonen at det er ønskelig å bruke annet enn elektroniske lokkemidler men der finnes INGEN lovtekst som forbyr bruken i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken stilling foretrekker dere på jakt? Liggende eller sittende? Mere støtte og mindre synlige bevegelser når man ligger, men så blir en jo riimelig kjei i nakken av å ligge på magan å kikke framover i ett par timer? :/ Mens når en sitter på stolsekk e.l. så sitter en gjerne med rifla i fanget og da må man jo hente opp rifla, hvilket blir mye bevegelser når man sitter?

 

Foretrekker å sitte på rumpa med en trestamme/tue el. i ryggen. Da kan jeg sitte 100% komfortabelt og helt i ro. Finner du ikke "god-stillinga" vil du etterhvert begynne å bevege deg - mer og mer etterhvert som motivasjonen forsvinner. :) Denne stillinga forutsetter tofot el. som er høy nok til sittende skyting. Anbefales og å trene å skyte på denne måten :)

 

Du bør da sitte med rifla på tofoten, slik at det bare er å løfte kolben opp til skuldra når reven kommer. Denne bevegelsen gjør du når reven beveger seg.. :)

Link to comment
Share on other sites

Enten sitter jeg på stolsekken eller så har jeg et reinsdyr/saueskinn som jeg sitter på, da på bakken..

Det er utrolig stor forskjell på sittekomforen på stolsekkene, prøvesitt en del så merker man stor forskjell..

Og den lille bevegelsen med å heve børsa til skuldra har jeg aldri hatt noe problemer med..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Blir vel stolsekk bak ett camonett med versa pod 32" for sittende stilling.

Og noen lokkefløyter og som sikkerhet hvis jeg ikke får de rette lydene en elektronisk lokk og en moio hakkespett.

Skulle dratt i dag, men den helvetes bilen kom med noen ulyder, så håper att en tur til en kompis for å hente drivknuter i morgen gjør att vi kan komme oss opp til terrenget i morgen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

første innkommende rev på lokk :) hannrev kom inn på tispelyd med pc2 fløyta.kom inn i litt uventet posisjon,så måtte snu meg,å da stakk den....holdet var bare 170 meter,så er rimelig sikker på at jeg hadde fått den hvis den hadde sittet i ro....

Link to comment
Share on other sites

Heisann! Jeg har forsøkt å lokke litt på reven, men får ikke dreisen på det. Slik jeg gjør det er at jeg sitter med vinden i ryggen og ser utover et jorde.

 

Jeg starter f.eks. Med weisskirchen fugleskrik. Først ei strofe på ca 30 sek, venter1-2 minutter, og så 15-20 sek strofer med 1-2 min mellomrom. Holder på i rundt 5-6minutter.

 

Så tar jeg ei pause på 15-30 min, før jeg kjører samme runde med f.eks hareskrik fra crit'r call.

 

Har aldri fått inn rev på dette, men ser jo at andre lykkes her på forumet. Jeg har sett en del på filmer på YouTube, og tror jeg er inne på noe når du kommer til lyden.

 

Hva gjør jeg galt? Kan noen av dere beskrive detaljert hva dere gjør, og som dere har hatt hell med? Jeg bor i Østfold, og blir gjerne med som tilskuer hvis noen vil vise meg i praksis.

Link to comment
Share on other sites

Start med å unngå vind i rygg under lokking med fuglskrik. Hareskrik er også vanskeligere å få inn rev på under sommerjakta da revevalper ikke er vant til lyden for eksempel. Prøv fuglskrik og musepip når jordet er nyslått. Med vinden i ansiktet, eller vinden fra den retning du tror reven kommer.

Link to comment
Share on other sites

Hareskrik med vind i rygg. Da vil reven vite hva han kan treffe på, han vil vite hva som dreper den haren.... fugleskrik og musepip motsatt. Det er lyder som reven er veldig vant til fra tidlig alder og bryr seg derfor ikke om hva som dreper.han bryr seg heller ikk om å komme på vind! Derimot hvis du sitter med vind i ryggen under fuglskriklokking vil reven kanskje få vær av deg, og kommer ikk fram. Det er ihvertfall mitt råd.

Du må gjerne høre med "eksperter", men tror de er enig med meg her:) Men husk dt finnes aldri noen fasit!

Link to comment
Share on other sites

Har nå tatt to valper med musepip (munnstykket til en 17mai fløyte som jentungen har). Har også nå endelig fått inn rev på den tyske fugleskrik fløyta, men uten å få skuddsjangse!

Det er kun valper som har kommet inn da, og i går kveld så jeg de to voksne på jordet i begynnelsen. De ville ikke engang komme inn på musepip, så jeg tror de har blitt vant til lokkinga mi og ikke gidder å komme lengre. Så det er nok et resultat av for mye lokking på ett sted.

Begge revene er skutt med .243'n min med 70grn nosler BT. For å si det slik så gjør den jobben og litt til. Fikk ett litt lavt treffpunkt på den ene valpen som resulterte i en mindre hel rev etterpå.

uhe3equp.jpg

a8u8enyd.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hei.

det er ingen hemmelighet at reven er en smarting. det jeg lurer på er om man kan kombinere mojo kritter (som etterligner døende hare med bevegelse) og fugleskrik? eller vil reven skjønne at dette bare er lureri? da det høres fugleskrik mens det er imitajon av en døende hare ute på eks jordet?

jeg lurer pga jeg først bruker fugleskrik får så og gå over på hareskrik med lengre rekkevidde.

 

noen som har erfaringer med bruk av fugleskrik og mojo critter?

Link to comment
Share on other sites

Var på min første lokkejakt tur igår kveld, og dermed er mitt mål nr en for sesongen avklart... :smile:

Lokket på fire steder/poster, med forsøk på muspip og angstskrik av rådyrkilling. Forsøkte også hareskrik på to poster.

Men så ingen rev... ikke uventet på første forsøk..

Det kan være en av tre årsaker:

1. Feil lyder, skremte mer enn jeg lokket.

2. Finnes ikke rev i området som hørte meg (lokket i skogsområde langt fra jorder og bygd, så det kan faktisk være tilfelle..)

3. Lokket rev, men så den ikke før den ble var meg.

 

Får vel forsøke noen ganger til..

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg er en gutt på 19 år som ønsker å starte med lokkjakt på rev denne høsten/vinteren. Jeg har hytte i Trysil, og lokkingen vil kun foregå på myrer og hostfelt. Som nevnt tidligere er jeg helt fersk på dette området, og lurte på om noen av dere kan gi meg noen tips til fløyter fra denne nettsiden:

 

fntpost.com

 

Har hørt at noen fløyter er klart enklere å bruke iforhold til andre, og ønsker i første omgang å gå til anskaffelse av de enkleste. Er villig til å svi av en 400-500 kr, men ønsker da at jeg får litt forskjellige fløyter (hare, hakkespett osv)

 

Hadde satt utrolig pris på svar, ettersom det er svært mange erfarne og dyktige jegere her :)

 

Mvh Lars Johnsrud Kristiansen

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En fløyte vi har hatt godt hell med i år er demmels fugleangtskrik og demmels kaninskrik. Selv om jeg har lokket inn rev med musepip vinterstid er det en ting jeg helst bruker om sommeren. Begge disse kan fint brukes om vinter og høst og de funker svært bra!

 

En annen fløyte du bør sjekke ut er red river fox. Pleier å kjøpe fløytene hos storfangst.no. God service og hurtig levering.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Måtte ut å teste i kveld. Fint skinn av månen i lufta selv om det var overskyet.Forholdene er blitt bra etter mye snøfall i det siste. Etter siste mildvær har snøen satt seg og det er lettført for både folk og rev. :) gikk på post ved et stort jorde med vinden inn fra siden. Blåste en svak serie med PC2-fløyta og venta.... Etter ett minutt kom reven inn over jordet med vinden i ryggen. Stoppa den på 100m med et svakt bjeff. Den fikk en 100gr A-max i maskinrommet.

Sesongens første lokkerev :D Så enkelt er det dessverre ikke hver gang......

Link to comment
Share on other sites

Ute en tur i kveld og. Fine forhold. Litt måne i luften og lett føre. Satt ved et stort jorde med vinden skrått inn fra sida. Starta med PC2. Hørte etter en stund en rev som tassa inne i skogen på vindsida av meg. Lokka noen serier, men den ville ikke fram. Ventet litt og gikk over til musepip (hundeleke). Etter få minutter ser jeg reven. Den har kryssa jordet i ett søkk for å få vinden av meg. Jeg stopper den på 130m og gir den en 100gr A-max. Pang-død. Fin Tispe på ca 7 kg. :D Må nok ut en tur i mårra også.....

Link to comment
Share on other sites

What does the fox say :?::?:

Ja de to revene i denne historien" sa ikke stort, for å si det slik.

Har vært ute og lokka noen ganger nå i månelyset og jammen har det blitt revefall. Nesten ikke til å tro at det går an å ha så mye flaks.

 

Rev nr 1 kom på lokk etter nøyaktig ett minutts lokking så den må ha vært ute på jordet, før jeg dro i gang konserten.

Dro to strofer på lokkepipen og plutselig sto denne reven og titta i min retning 240 meter unna. Det er litt langt hold i månelyset, så et par forsiktige fuglelyder styrte den på rett vei.

På behagelige 103 meters hold stoppet mikkel opp og resultatet var gitt.

En sinna VMAX ga tilbakemelding om at den hadde nærkontakt av tredje grad med reven i form av et godt hørbart klask.

Jeg vet ikke hvor mange mikkel jeg har poffa nå med VMAX i front, men det er en del mikkel. I akkurat denne reven oppførte VMAX'en seg atypisk. Mikel spratt og baksa seg hele 20 meter bortover bakken før den lå i stabilt sideleie, til tross for et treff dønn midt i maskinrommet, helt iht jegerprøveboka side 23 eller noe sånt.

 

Velger å kalle denne oppføselen for et stastisk avvik.

 

Denne reven var en orntlig rugg av en rev og helt sikkert sjefen i områdt. Fikk ikke rota meg til å veie den, men det var nok en av de tyngere gutta i skogen.

 

Rev nr 2 var adskillig mer forsiktig. Satt vel bort i mot 40 minutter å lokka, samme sted, samme post, uten at noe skjedde, foruten selskap av 6 rådyr utpå jordet og det er jo alltid hyggelig.

Nuvel....skifta over til musepip og plutselig var reven godt synelig i skogkanten 208 meter unna min post. Litt langt hold igjen, så litt forsiktig musepiping styrte mikkel rett imot. Så var det bråstopp gitt. Mikkel må ha sett noe den ikke likte fra min kant, for på 150 meter vinklet av og forsvant.

 

Hva gjør jeg nå, tenkte jeg :?:

Ikke noe vits i å lokke mer på denne reven. Har hatt suksess etter slike "møter" før ved rett og slett å vente mikkel ut og jammen virket det denne gangen også. To timer etterpå kom den slentrende tilbake nøyaktig i sine egne spor.

Jeg ga den et kort bjeff og mikkel satte på håndbrekket momentant. Virker hver gang dette trix'et.

 

Denne gangen på 145 meters hold, virket VMAX'en helt iht jegerprøveboke side 23 eller noe sånt. Mikkel la seg rett ned på stedet hvil og strakk ut halen. Game over. Denne reven var ikke så massiv og tung som sin fetter, men rev er rev og jeg var fornøyd.

 

Snipp snapp snute, så er denne revehistorien over......for denne gang :wink:

P1000809_zps68944100.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

eg har ett helvettes problem! har mye aktivitet på reveåta mange bilder av rev, men når eg kommer hit for å skyt ( på hytta) så ser eg ikke snurten av den! ikke faen om den vis seg her i det heile tatt :( har kjøpt revvarsler å sett opp rundt åte men han e ikke her. men så snart eg fær her i fra så kommer den tilbake. han har snart spist opp 50 kg me fisk på 2 uke så her e ikke bare en rev! satte opp viltcamera å det sto på i en uke å her va 800 bilda av rev... så ka kan eg jør for å få den inn ? eneste eg veit eg kansje jør feil det e at eg slår på revevarsleren rundt åte? at den kansje kjenn lokta av meg? åte ligger 150 meter fra hytta! noen som har tips?

Link to comment
Share on other sites

hvordan er vindrettninga når du sitter.flere av åtene mine i litt øde områder er udugelige i nordavind....da står vinden fra husene og på åta...åsså ville jeg ikke ha beveget meg på en åte i øde områder,før jeg skulle sitte der....

Link to comment
Share on other sites

Viktig med vinden når du er i områder der det normalt ikke er menneskelukt. Vinden har nok ikke så mye å si når du har åta i nærheten av hus/gårder ol.

 

Noen som har erfaring med musepip på reveåte? Jeg sitter 60m fra åta, så er det hensiktsmessig å bruke musepip for å få rev i området inn på åta raskere, enn om de skulle komme "når det passet dem". I så fall, hvilken musepipfløyte funker? Jeg tenker på hundeleke, demmels håndlagde musepip eller helen baud (de du får på winge).

Link to comment
Share on other sites

tok me meg 30-06 å for på lokkejakt i kveld på en plass jeg vet er mye rev.. lokka i 10 min me fuleskrik å jaggu faen kom den inn på 100 meter lokka litt til å fikk den på 70 meter... bjeffa høyt å den stoppa opp me bredsia til å eg sikta på bogen å trykte av men fant den ikke.. fant ikke blodspor en gang, brukte helmantel.. det var så mørt ute å munnings flammen ble så syneli at eg fikk ikke sett kor den for heller.. såg ut så den datt i smellen men det gjorde den ikke (

 

for hjem å henta hunden (blanding me russisk støver å fox hund) men han fant den ikke, vi leita sikkert i 30 min... så denne kom seg nokk unna denne gangen.. men kan jeg ha treft fordi om at der ikke er blod spor? takker for svar

Link to comment
Share on other sites

Treffer du der du skal går det greit med helmantel, men du har veeeldig lite å gå på. Skjøt en del rev i "gamledager" med 3006 og helmantel. Ved dårlige treff går det slik du har beskrevet, mens den til sammelikning kanskje hadde blitt på skuddplassen med f.eks en Sierra varmint eller V- max.

Link to comment
Share on other sites

lurer på dette med helmantel selv. ser flesteparten skriver at skuddet må sitte riktig-selfølgelig. men det som gjør at jeg tviler er at både i denne tråden,og flere andre tråder om dette så skrives det at ved godt/riktig plassert skudd så fungerer det "greit"...hva ligger det i uttrykket greit da? storfuggel som seiler 300m etter treff og ramler død om i et kratt....ikke lett å finne. rev som raser ut100m og gjemmer seg. har selv mistet påskutt rev engang-viste skuddtegn og stakk inn blant brake/kratt stein. fant den aldri i gjen. angra på at ikke det ble brukt en varmint kule dengang.

Link to comment
Share on other sites

Treffer du der du skal har jeg tilgode å se rev komme seg mer enn 10 meter fra skuddplassen. De fleste har vært ferdige i smellen.

Men effektivt treffområde mer enn tre dobbles ved bruk av varmintkuler.

Til lokkejakt ville jeg aldri ha brukt helmantel, da det er veldig mange variabler som kan føre til litt marginale treff.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...