Jump to content

Lokking av rev.


Malle

Recommended Posts

Første fall for min del igår kveld....

Lokket ved ei myr, satte meg i fem-tiden. Lokket først med hareskrik, så revebjeff etter ei lita pause.

Etter å ha lokket med revebjeff, som jeg syntes å få bedre til enn før, fikk jeg se en rev langt til venstre for meg. Den nærmet seg ei glenne. Fikk opp rifla, og den kom den. Var ikke forberedt på å skyte egentlig, da det var litt drøyt hold og jeg antok at den var på innkommende. Men den gikk skrått fra meg! Dårlig vinkel for å skyte, og plutselig var den over glenna og borte.

Lokket med revebjeff noen minutter til, uten at noe skjedde.

Gikk så over til hareskrik igjen, og etter to lokkeserier fikk jeg se den komme mot meg. Litt usikker, og når jeg sluttet å lokke for å sikte meg inn så dreide den. I etterkant så jeg at den dreide også fordi den kom til en bekk utpå myra som var åpen... Men holdet var reint og kort (ca. 60 meter), så når den stoppet opp med bredsiden til så smalt det. Fant den ikke igjen i siktet med en gang, men det var fordi den ikke leet på ett hår. Datt rett ned.

Skutt med 6,5x55 og Oryx, faktisk veldig pent behandlet.

Voksen tispe, har ikke vekt tilgjengelig så jeg får veid.

 

I etterkant har jeg forstått at jeg nok var veldig heldig. Den var overhodet ikke interessert i revebjeff, men derimot hareskrik. Det tyder for det første på at løpetiden på denne tispa var over. Men trolig kom den mot de første hareskrikene, og når jeg gikk over til revebjeff så luntet den sakte unna. På nye hareskrik kom den igjen. Hadde jeg ikke gått over til revebjeff, hadde den kommet bak meg i ryggen og jeg hadde trolig aldri sett den....

Men litt flaks skal en ha..!

 

UmxPeUhi.jpeg

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Bør jeg lokke nå, i løpetiden, eller vente til den er over? Tenker hvis man bruker opp lokkeplasser, på å lokke, hvis reven ikke bryr seg om hareskrik.

Var ute en økt nettopp. Optimale forhold og mye spor i området, men så ikke rev. Stort åpent område ned i vinden, så skulle ha sett noe om det var rev.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha snakket med noen lokale gaupejegere, så er det stor sannsylighet for at det er en gaupeunge som har svart på lokkinga. Gaupemor som har forlatt ungen for så å ha dratt på frierferd selv.

 

Nå er det sterk kuling i området og lite aktuelt med lokking, men når det blir stille og månen titter frem, da blir det ny økt!

Link to comment
Share on other sites

Det ble en god times tid med elektronisk lokking idag fra jaktbu, uten antydning til at noen rev dukket opp...brukte hare og kanin angstskrik. Var vel kanskje 5-6 uker siden sist jeg lokket der siste gang. Nå blir det og vente på måneskinn, og gå i et annet terreng og vente på at reven kommer på åte :-)

Link to comment
Share on other sites

Tenkte å ta meg en tur ut et par timer før skumringa ikveld å sitte å lokke litt. Var på jaktterrenget for noen dager siden,og jeg så mye revetråkk i et lite dalsøkk med en bekk i bunn. Har nok vært trafikk her i brunsten. Ligger fremdeles 20-30cm snø. Er knallvær idag og lite vind

Av fløyter så har jeg Weisskirchen triple fugleskrik,musepip og critt`r call Peewee og vanlig. Tar med meg alle fløytene,men hvem vil dere anbefale at jeg begynner med? Tenkte kanskje Peewee fløyta?

Link to comment
Share on other sites

Heldige dere som har snø i terrenget! Det er det lite av her, spor i snø er fenomenalt, endel enklere det enn og se hvor det ligger reveskit :-)

 

Jeg kjenner ikke til fløytene du vil bruke, annet enn og ha hørt om dem. Men, alt i forhold til type terreng selvsagt, ville kanskje mitt personlige valg vært den fløyten som lager mest og høyest lyd, gjerne hare/kanin skrik. Det med og veksle på forskjellige lyder har jeg ikke nok erfaring med til og kunne si noe helt bestemt. Men jeg har prøvet og feilet. Og når man nesten har gitt opp, og tenker "bare 5 min til så er det hjem", har gjerne reven dukket opp, tilfeldig eller ikke! Jeg har vel hatt mest suksess med hare/kanin, men også twisted Syco, type skadet fugl og Klaus Demmels fugleskrik fløyte har fungert bra.

 

Jeg tror musepip fløyte er veldig effektivt, men der er det jo mangelen på rekkevidde av lyden som gjør det utfordrende!

Lokking er en kunst, og jeg har veldig mye og lære der, ting tar tid, og man gjør sine feil, og heldigvis, erfaringer! :-)

 

Lykke til :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vært lite å høre fra meg på lokkefronten i vinter. Vært på New Zealand 3 mnd på fisket, så da fikk reven fri for lokkefløytene denna vinteren :D Vært ute noen turer etter jeg kom hjem, men som sikkert mange andre, har også jeg slitt med barmark, enkle forhold for reven å finne mat, og en rev som ikke er sulten er ikke like lett å lokke fram som en som virkelig sliter med å finne mat til å overleve siste del av vinteren.

Vart en rev i Berkåk i forbindelse med et lokkekurs jeg holdt der, mens heme har jeg ikke sett snurten av rev, hverken på post eller fra bilen. Men idag hadde jeg en kjempeopplevelse. Og nok en gang så viser lokkejakta seg som en jaktform der en aldri helt veit hva som kommer til å skje.

 

I dag kom en mink løpende på hareskrik med Red River Bandit og etter litt om og men fikk jeg skutt min første mink på lokk :)

 

Bilder og en lengre rapport fra selve situasjonen ligger på bloggen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, var en veldig anderledes og artig lokkeopplevelse :D Noe anna som virkelig hadde vært rått er å fått lokka inn ei gaupe. En kompis lokka inn 3 gauper i Spania på kaninskrik og Mojo Critter for et par uker sida. Helt rå opplevelse..

 

Bildene ligger på bloggen. Utrulig fine bilder må jeg si :)

Link to comment
Share on other sites

De tilfellene jeg har hørt der gaupe har blitt lokket inn under revelokking i Norge så har den kommet på hareskrik, mens Børge brukte kaninskrik i Spania.. Så det er nok flere fløyter som er aktuelle, men det virka som en bulvan var meget effektivt, og det har jeg forsåvidt hørt tidligere fra de i som lokker bobcat og gaupe i Nord-Amerika.. Det vanskelige er nok å være på rett plass til rett tid :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kom nettopp inn fra ei lita kveldsøkt hvor jeg prøvde ut Primos turbo dog som jeg nylig har fått av min bedre halvdel.

 

Har hatt lite uttelling på lokkejakta i vinter da det er veldig tynt med rev her, men tenkte at med kveldens forhold måtte jeg ut å prøve den lille elektroniske lokkeren.

Satte meg ved en stor hogstflate med turbodoggen 20 meter fra meg.

 

Begynte å spille av lydsporet med young cottontail distress.

 

Tenkte for meg selv at jammen hørtes det autentisk ut, her må de ha kaldkvelt en levende hara for å få det til å høres slik ut.

 

Etter 4-5 min kommer det en mår i stor fart nedover gruppekanten på motsatt side av meg. Jeg følger oppmerksomt med måren som runder meg, og kommer mot meg mot vinden. På rundt 50 meter er det åpenbart at den får ferten av meg, da den bråsnur og løper nedover igjen. Men om litt kommer den tilbake, og fortsetter og runde rundt meg. Jeg står nå med ryggen mot hogstflata som jeg egentlig skulle passe på, og beskuer den fine måren som nå bare er 10 meter fra meg. Plutselig kaster måren rund og springer det den er god for fra meg. Jeg tenkte at, ja ja, den måtte jo til slutt se meg. Jeg har ikke før tenkt tanken før jeg hører det er noe som løper fort på skaren bak meg. Der er det pinadø en rev som har vært helt bort til lokken, kanskje en meter unna før den kjente lukta av både meg og lokkeren. Det var denne måren så.

Hadde jeg hatt kombien hadde jeg skutt den, men med elgrifla og en S&B på 8X forstørrelse ble det håpløst.

Men en utrolig morsom opplevelse var det uansett :wink:

 

Og dæven, turbodoggen blir med i morgen tidlig også!

Link to comment
Share on other sites

Utrolig strøkne forhold på skauen nå.. Masser av snø med knallhard skara oppå. Kom en rev dundrende etter 20 minutters lokking med Cronk Killer Call i dag, den stoppa på 75 meter da jeg flytta tofoten.

Tispe på 5,3 kg

 

Bilder og utfyllende info om de siste turene på lokkejakta på bloggen :)

 

Rått med mår og rev samtidig på post jegern79, kunne blitt en uvanlig double det om det fortsatt hadde vært jakttid på måren. Men en sånn opplevelse er jo uansett noe en aldri glemmer :)

Link to comment
Share on other sites

Ja det var utrolig morro :D

Gjennom 15 år med lokking er det første gang det har skjedd at begge disse kommer helt samtidig og ser hverandre.

Skal innrømme at jeg bannet litt når jeg så reven stakk, men det tok ikke mange sekundene før gliset var på plass :wink:

 

Ps; Fikk revansje på muligens samme reven på samme sted i dag tidlig. Kom etter 1 min med Turbo doggen. Med young jack rabbit. Stor hann rev

Spørs om lokkefløytene mine kun tas frem når det blåser en del og når jeg lokker i fjellterreng fremover :wink:

 

Grattis med reven Tor Ola, og ja folkens, kom dere ut! det er nå det virkelig er lokkesessong!

Link to comment
Share on other sites

Siden det var snakk om å få inn annet enn rev på revelokk, så kan jeg bidra med at jeg har fått hjort helt inn på 30m med peewee med hareskrik... Den kom rimelig rett imot og til unnsetning. Artig var det, men rev kom det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Var ute igår kveld langt til skogs. Ett sted jeg virkelig vil lykkes da det ligger midt i jaktområdtet på skogsfugl.... Lokket først med Verminator og siden med PC-2. Etter 20 minutter med PC-2, totalt drøyt en halvtime, fikk jeg se en stor rev som kom fort! Da den passerte ett lite kjerr i andre kanten av myra omtrent 150 meter unna, vred jeg meg i stilling og fikk opp børsa. Regneg med at den skulle komme fort, og gjorde meg klar. Men den kom ikke. Stoppet den i kjerret? Lokkeg videre... Men ingen rev kom. Forb...nnet!. Den må ha sett bevegelsen selv på det holdet, og gjennom kjerret. Fankern også!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

var ute i kveld å lokka me fugleskrik,det var ett kjempe vær å ett kjempe føre å reven kom etter 3 min rett på! men stoppa opp på ca 60 meter:( den ville ikke komme en meter til... Den sto bare å såg i min rettning i 15-20 sec før den snudde å for rett inn i skogen..hadde bare me meg hagla å en tongstein magnum nr 1 så det ble forlangt unna så eg holt tilbake skudde! men må innrømme at peikfingern ble litt bøyd men tengte at kun en idiot har skutt på et sånt hold. HÆLVETTE hagla skal få stå i skape til rype jakta starta!! Kun rifle etter denne hendelsen... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Ute å lokka i kveld. Prøvde meg på en ny plass nærmere fjellet da jeg var redd for å "slite ut" mine faste plasser. Gikk til ei stor myr med litt kjærr hist og her. Vinden skrått bakfra og ellers fint føre. Lokka først i ett kvarter med critt'r call. Ingen ting å se. Gikk over til PC2. Etter ytterligere ett kvarter kommer reven. Helt "etter boka" rett mot meg mot vinden. Den værer meg og setter seg på 100 meter. Pang død. Tispe på 5-6kg. 100gr A-max, 6,5x55. Ennå er det tid igjen til flere...... :D

 

e22f80804aa698999f1c6d3436c666cd_zpsa76e5411.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da var årets sesong over, det ble en litt skuffende sesong, med bare fire felte rever.

Det har blitt lagt ned mye arbeid med åte, viltkamera, lokking med både fløyter og Mini Colibri. Ikke minst, det har blitt vestlig mange turer og mange kjørt kilometer...

 

På mandag var det endelig...en god fullmåne natt...lokket lenger enn langt og lenge...det kom en spurvehauk i det minste...

Det snakkes mye om at det er veldig mye rev enkelte steder, og det er nok stor forskjell fra sted til sted selvsagt, type terreng osv, men hva synes folket etter årets sesong?

Link to comment
Share on other sites

Men strengt tatt så er det vel dette vi ønsker med revejakta vår..? :) Jeg blir utrolig glad om rødrevbestanden er redusert til et absolutt minimum på Vestvågøy når jeg kommer hjem for å jakte matvilt! :) Skulle bare fått en skogsfugl-bestand der, så snakker vi ;)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det må ha vært fantastisk hyggelig og jakte når det er så mye rev, er ikke i nærheten av det hvor jeg holder til på Haugalandet, hvor i landet jakter du?

 

Med full innsats og åter ute tre forskjellige steder, langt fra hverandre, er jeg heldig om jeg klarer 8-10 rever på en sesong. Men ikke i år :-)

Link to comment
Share on other sites

Sesongen er over, og evaluering påkrevd...

Det ble med en rev :? ..

Men jeg nådde mitt mål for denne første sesongen med lokk.

 

Tror det var en del flaks, og har vært mye ute uten respons. Dog har jeg hatt inne to rever til, den ene like før sesongslutt, som trolig fikk se bevegelsen da jeg fikk opp rifla. Dessverre i beste skogsfugl-området, og der jeg helst ville skutt rev...

 

Erfaringene er at lokking ikke er så lett, og krever mye planlegging og terreng.

Jeg tar med meg disse erfaringene videre til neste sesong, og legger lista høyere da...

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hær i Tromsø opplevde vi at reven fortsatt var i brunst nå på slutten. Vi satt å så på rev som holdt på med sitt og ga seg jamt faen all kunstferdig fløytespill flere ganger sist uke.

 

Status for meg ble 24 stk siden i juli.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg brukte youtube i begynnelsen, prøvde å etterligne de på videoene. Har fått inn noen på lokk

 

Noen fasit finnes vell ikke, men ekspertene sier å lokke i 15-30sek, 2-3 min pause, gjenta. Prøv å få hareskriken til å høre klagene ut og fugleskrik stressende.... Men viktig å variere litt

Link to comment
Share on other sites

Er det en 'fasit' på hvordan man skal bruke lokkefløytene? Eller kan man bare blåse i vei og mikkel kanskje kommer fram?

Hareskrik er for "wide open spaces" med voksne tøffe rever i området. Sjeldent at valper kommer, men det skjer nå av og til.

Fugleskrik er bra å bruke på alt av rev. Reven kommer ofte beint på uten å gå ned i vinden for å finne ut av hva som har tatt fuglen.

Musepip fungerer særdeles bra rundt slåinga, og som avslutning på hareskrik om reven er skeptisk.

Link to comment
Share on other sites

Red river fox, Dan Thompson Pc1, Twisted Syco, Demmels kaninskrike fløyte, musepip, Demmels fugleskrik fløyte, det finnes et hav og en jungel av fløyter, alt til sitt bruk og sin tid på året osv. De jeg har nevnt her har jeg brukt gjennom flere år med gode resultater. Prøv deg frem og se hvordan det fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg i vinter dan thompson pc 2, dette er en kaninskrikfløyte. Er den for kraftig til bruk på sommeren eller kan den brukes uten å skremme ungrevene?

Av andre fløyter eg har så er det weisskirchen trippel fugleskrik, clausen predatorcall 2 og trøndermusa, er disse gode til sommeren? :)

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg i vinter dan thompson pc 2, dette er en kaninskrikfløyte. Er den for kraftig til bruk på sommeren eller kan den brukes uten å skremme ungrevene?

Av andre fløyter eg har så er det weisskirchen trippel fugleskrik, clausen predatorcall 2 og trøndermusa, er disse gode til sommeren? :)

 

 

Har fått rev på de du nevner om sommeren, men bare reve valper.

Link to comment
Share on other sites

Er det en 'fasit' på hvordan man skal bruke lokkefløytene? Eller kan man bare blåse i vei og mikkel kanskje kommer fram?

 

Fasit er vel ikke lett å finne, men jeg kan anbefale denne linken:

http://www.lindrothnorin.com/locklaten-for-ravlock

 

Sjekk de ulike låtene (menyen til venstre), så får du høre hvordan Ulf Lindroth gjør de ulike låtene. Det er ihvertfall en god start.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...