Jump to content

Lokking av rev.


Malle

Recommended Posts

Hei. Er heilt ny her. Visste ikkje om denne sida, men vart guida her etter ein google søk eg hadde:-))

 

Veit det er masse rev i området og er perfekte forhold no om dagane med skare og månelys.

Eg har aldri skutt verken skutt eller lokka rev før, har berre brukt fløyta eit par ganga frå tunet heime.

Eg har Crit`r-Call pee wee og var ute for eit par timar sidan med berre sokkar på for å bevege meg mest mulig lydlaust.

 

Hadde sett meg ut ein bra plass tidligare i dag og la meg til. etter 3-4min kjem reven over vatnet.. Pulsen stige. Problemet var at eg ikkje låg heilt utpå kanten slik eg burde, så vart ei "blindsone" når reven kom nært, før den plutselig kom til synet igjen 4Meter !!!!!!! frå meg. Fy søren for ein sjuk situasjon.. men er ikkje lett når den er så nær..

Det vart ikkje lett med kikkertsikte, men eg trekte av, men var for høg og vart bom. Låg igjen noke små hårdottar, men ingen blod.

 

Faen og.. Eg burde kanskje ikkje trekt av i det heile, men eg følte det var ok, men når eg tenker etter så såg eg at eg var for høg.

 

Og no kjem det som er spørsmåle som eg no etter å ha lese tråden 1time endå ikkje har fått svar på. Er MANGE som har stilt spørsmål, om kor lang tid kan ein venta med å lokke på samme plass igjen. No hadde eg tross alt reven på 4-5meter hold og fekk barbert av den eit par hår. Kan eg då forvente å lokke den tilbake i morgen??!

 

Noken som har erfaring med dette??

 

Den reven kommer nok ikke igjen i år på den lyden..

Link to comment
Share on other sites

Og no kjem det som er spørsmåle som eg no etter å ha lese tråden 1time endå ikkje har fått svar på. Er MANGE som har stilt spørsmål, om kor lang tid kan ein venta med å lokke på samme plass igjen. No hadde eg tross alt reven på 4-5meter hold og fekk barbert av den eit par hår. Kan eg då forvente å lokke den tilbake i morgen??!
Spørsmålet du stiller er omtrent som å spørre om hvor langt et tau er.

 

De aller fleste revene er sånn noenlunde like å se på, så det ikke godt å vite om det er samme rev som kommer tilbake. Jeg har tilgode å møte en rev som har presentert seg. Det du kan regne med er at andre rever i området ikke bryr seg spesielt mye om skuddet som gikk av, så de vil oppføre seg helt som vanlig og komme på åte eller lokk uavhengig av smellet. Jeg bommet på en rev sist lørdag og den forsvant inn i skogen. Ca en time etterpå var det en rev på samme sted. Det er ikke åte på stedet, og rev nr 1 kom på lokk. Andre gangen kom den bare svinsende slik rever gjør når de er ute på tur.

Link to comment
Share on other sites

På søndag var jeg ute med lokken på samme sted, og reven kom etter 5 minutters lokking. Avstand ca 250 meter, og det ble dessverre bomskudd. Reven løp etter skuddet mot meg mens den forsøkte å lokalisere den skadde kaninen. På ca 200 meter plystret jeg, og da den stoppet igjen fikk den en V-Max i brystet.

 

Har sett flere ganger at reven stopper opp igjen slik som dette, så det er helt umulig å forutsi når den kommer tilbake igjen.

 

Som revejeger blir man aldri helt utlært eller klok på dette dyret....

Link to comment
Share on other sites

Men eg var fortsatt høg på adrenalin då eg skreiv det.
Slikt får man aldri kurert :lol: Etter 20 år som jeger er det fortsatt like spennende hver gang. Og enda verre de gangene man opplever et bomskudd. Funderingen på hva som skjedde og lysten til å komme ut igjen og forsøke på nytt er nesten ikke til å holde ut...
Link to comment
Share on other sites

Til dere som har skutt et to sifret beløp rev i dere liv!!

Har ver å skutt " etter " rev på åte. Bruker 338 meg Barnes kuler. Som er ladet opp for hjortejakt. Riflen går bra.

Av tre rever er det bare en som har lagt igjen på skuddplassen. Det var lite blod der reven hadde stått. En dø var den.

Så kommer neste kveld en ny rev dukker opp på samme plass. Skyer, reven skriker noe jævlig å stikker til skogs. Det er skare snø med litt løst oppå. Så lett å se hvor skuddplassen er. Det er mye svarte/grå hår på skuddstedet. Men ingen blod som er synlig. Det jeg lurer på er om noen har opplev det samme. Om reven kan være dødelig treft selv om den løper å det ikke er blod, men masse hår på skuddstedet??

 

Nå er jo barnes kanskje litt i hardeste laget for en liten rev. Så har nå kjøpt noen lettere å mykere kuler som jeg har ladet opp. Håper på større hull da!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplevde så å di det samme i fjord, jeg brukte 6,5x55 nosler baltip fabrikklada. Skjøt på en rev som kasta seg rundt å rundt mens den skrek å til slutt løp til skogs jeg fulgte spora i 1km uten å finn noe rev. Var samme fargen på hårsåre som du nevner å hanske mye av det også. Var bli noen plasser som reven hadde satt seg ned eøler ingenting. Denne reven fant jeg aldri igjen:/

Link to comment
Share on other sites

Enig med v-Max der. Stygg bom!!

Jeg har lært litt av dette. 338 egner seg best liggende med god skytestøtte for best mulig rekylopptak.

Reven er et lite mål. Ofte må et raskt skudd til fra en dårlig stilling. Får reven kommer aldri der du har tenkt den skal komme.

 

Ladet opp ny ammo til 6,5en. Som er mye lettere å skyte godt med.

338en er pensjonert for revejakt heretter..

Link to comment
Share on other sites

En rev som er skutt i beinet ser du ikke halter i spranget, den er såpass atletisk at det går for det samme. Skudd i buken blør, men den kan likevel løpe utrolig langt. Selv om den blør så man tror den har fått blodoverføring i løpet av turen.. Den vil helst være i live, etter at jeg gikk over til V-max detter de for skudd i kroppen. selv om de kommer langt bak. Husk blinken på mikkel er som en appelsin for at det skal ha ønsket effekt.

Link to comment
Share on other sites

kan noen gi meg en rask oppsumering på hvordan man skal lokke? er helt grønn på tema men frister å gi denne jaktformen en sjangs! må ærlig innrømme at latskapen kommer sigende over meg da jeg så at det var over 3 000 innlegg... :shock:

 

(har NJFF sin lokke-app... noen som vet om alle de lydene fungerer til lokking og ikke bare som en mal til hvordan lydene skal høres ut ???)

Link to comment
Share on other sites

Var verdt å vente med hareskrikfløytene til det ble skare, og til løpetida var over..Vært ute 4 morrasøkter nå, og lokket inn 5 rever. Kun fått skutt 2 av dom, da det har vært litt uflaks med i bildet. 1 av revene har jeg bomma på før, så den kom aldri nærme nok, en kom akkurat da jeg hadde satt meg i bil etter endt lokking og en kom samtidig som jeg skjøt en annen rev. Men så lenge de kommer på lokken så er det moro å være ute :)

For utfyllende info og bilder se bloggen.

Link to comment
Share on other sites

Kan vel være greit med 2 på post fikk jeg erfart i går. Var ute midt på dagen med fløyta for første gang, bedre å øve ute enn inne tenkte jeg (bråker jo litt). Brukte den syco tweety fløyta.

Dette er i en åkerkant med litt kratt så har ikke oversikt på hva som skjer bak meg, ettersom det er første gang jeg lokker var heller forhåpningene om noe resultat lik null, men etter å ha blåst i en skikkelig halvtime og synes at jeg begynner å få det til hører jeg det rasler bak meg, og når jeg snur meg da ser jeg reverompa forsvinne inn i småskogen. Den kom inn på 5 meter :D Dette ga sikkelig mersmak! Men neste gang skal jeg sitt så jeg har bedre oversikt.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om reven rundt her er stapp mett på rådyr.. Rådyret den tok natt til mandag er fortsatt urørt. Hatt noen turer der de hadde tatt ett annet, men ikke noe resultat.

Har noen plasser til men ikke lett å snike seg inn på skaren, hjelper ikke med sokker osv. pleier dere bare å "snike" inn sittte stille en stund før dere begynner å lokke?

Link to comment
Share on other sites

Jo mer det bråker jo lengre stille sitter jeg stille før jeg lokker. Nå om dagen er det no dritt å snike seg på post med skare over alt, så det jeg gjør når jeg drar ut er å dra ut en time før jeg pleier og sitter stille å "posterer" den ekstra tiden (45-50min) jeg får før jeg begynner å lokke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har god erfaring med PC2 fløyta. Er som han sier i lokkeskolen på lokkeappen til NJFF garantert å få til riktig lyd hver gang. Jeg har hatt den med på tre turer og lokket inn rev på to av dem.

 

http://www.storfangst.no/index.php?nr=9 ... 185&case=4" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Hva med PC-3, noen med erfaring med den? Jeg har kun den av Thompson-serien, men vurderer å bestille PC-2, da det er så mye snakk om den :P

Link to comment
Share on other sites

Prøvde meg her med pc2 fløyta om dagen for første gang. Fine forhold men vindstille. Hadde sett filmen av Lindroth, "Rävlock- rätt läte på rätt plats". Smøyg meg ikke serdeles stille på post, men nysnø og ski gjorde at jeg tok meg relativt stille frem. Satt meg ned og befynnte å blåse. Etter 4 minutter hørte jeg det taslet bak meg og så reven i øynene på 20 meters hold. Rakk ikke å snu meg, før han tuslet videre. Ingen skudd men morro alikevel. Skal ut i helgen igjen.

 

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Til dere som har skutt et to sifret beløp rev i dere liv!!

Har ver å skutt " etter " rev på åte. Bruker 338 meg Barnes kuler. Som er ladet opp for hjortejakt. Riflen går bra.

Av tre rever er det bare en som har lagt igjen på skuddplassen. Det var lite blod der reven hadde stått. En dø var den.

Så kommer neste kveld en ny rev dukker opp på samme plass. Skyer, reven skriker noe jævlig å stikker til skogs. Det er skare snø med litt løst oppå. Så lett å se hvor skuddplassen er. Det er mye svarte/grå hår på skuddstedet. Men ingen blod som er synlig. Det jeg lurer på er om noen har opplev det samme. Om reven kan være dødelig treft selv om den løper å det ikke er blod, men masse hår på skuddstedet??

 

Nå er jo barnes kanskje litt i hardeste laget for en liten rev. Så har nå kjøpt noen lettere å mykere kuler som jeg har ladet opp. Håper på større hull da!!

 

Det var nok bare et streifskudd.

Jeg skal love deg at du fint kan bruke helmantel på reven med en 338. Det er bare snakk om å treffe der du skal. Om du gjør det, blir den liggende på skuddstedet.

Jeg har skutt en del rever med diverse kalibre. Også noen med 223 og Barnes TSX kule(13 hittil denne sesongen). Alle de revene jeg har skutt med 223 og Barnes TSX har gått rett ned i smellen.

Men selvsagt er det en fordel med ei mye mykere kule om du skulle treffe reven langt bak.

 

Det jeg har skutt desidert mest rev med, er min 6.5-06 ladet med 80 grains rundneset helmantelkule fra Norma som de desverre ikke lager lengre :cry:

Men uavhengig av om jeg har brukt den kula, varmintkuler eller jaktkulene jeg har brukt på rådyr, rein, hjort og elg, så har jeg til dags dato ikke opplevd at en rev har flyttet seg en meter etter smellen fra min 6.5-06.

 

Jeg har ikke kommet meg ut på lokkejakt ennå i vinter da det er alt for mye snø fortsatt til at jeg orker å vase meg ut etter reven.

Link to comment
Share on other sites

Noen som får inn hare på revelokk?

En kompis fikk inn to harer på NJFF`s app her om dagen. i dag klarte jeg det samme med pc2.

Foresten noen som vet hvor mye som skal til for å lokke i filler terrenget? Har vel vært på hvert pass ca en gang i uken siden jul, siste fjorten dagene har det vært dødt.

Link to comment
Share on other sites

Har lagt denne på revesiden på FB, men siden jeg først har taztet meg gjennom den så legger jeg den her også.

Kanskje litt lang i noens smak, men kanskje noen synes det er hyggelig med litt mer enn en linje om jakt.

Here it goes:

 

Hadde en interessant og lærerik opplevelse på lokkejakt i går kveld.

Jeg og makkern min har et stort jorde hos en bonde. Midt på jordet går det en liten kant med noe kvist og kvast ca fra vest mot øst. Dette er et strøkent sted for post. Vi rusla ut og satte oss. Var på plass ca kl. 18.00. Var lite lyd i snøen, var ca 2-3 cm nysnø oppå skaren som er ganske så bærekraftig. Vi har skytesektor 360 grader – noen grader for hus og driftsbygning. Vi delte ansvarsområder mellom oss og gjorde oss klare. Har lokka inn rev her for bare noen dager siden, uten at skudd ble avfyrt, så trua var 100% til stede. Var nesten vindstille, men den lille vinden som var skiftet jevnt. Var litt snø i luften. Kl. 18.30 startet makkern min med Thompson PC2. Gikk ikke mange minuttene så kom det en revetass i selvsikkert sprang rett mot meg fra nord, noe som ble ca. kl.12 i min sektor. Jeg oppdaget den på 300-350 meter så hadde enda tid. Perfekt! Ga makkern beskjed over radio. Vi bruker alltid det selv om vi kanskje ikke sitter mer enn få meter unna hverandre. Ga også beskjed om at han skulle fortsette å lokke. Han kvitterte med at han hadde sett den han og, samt ville fortsette med lokk.

Da revetassen nærmet seg ca. 250 meter stanset den og satte seg ned like vet to-tre trær som står midt ute på jordet. Han speidet mot oss. Makkern min fortsatte å lokke. Reven satt og kikket litt, og jeg merket at lokkelyden endret seg litt i fløyta. I kikkerten ser jeg at reven skakker på hodet, reiser og begynner å vinkle mot den lille gruppa med trær. Sitter seg mellom noen av trærne og kikker videre. Makkern min blir litt ivrig og øker tempo i lokken og lyden fortsetter å være litt endret fra slik den var da reven først kom. Reven rusler mot skogkanten fremdeles på et hold som var uaktuelt for meg. Lokkern tar noen støt med musepip (Trøndermusa) for å se hva som skjer da. Reven registrerer det, stopper og kikker videre. Mister interessen og tusler videre mot skogen. Jeg melder på radio at han må prøve å gå tilbake til lyden han startet med, noe han gjør. Reven fatter umiddelbart interesse og kommer i fint trav mot oss. Hey! Topp! Her blir det revesteik! Når reven er inne på drøye 150 meter stopper den igjen. Lyden i lokken har igjen blitt litt lysere og mindre raspende. Reven blir usikker og drar ut høyre mot skogen igjen. Jeg vurderer skudd, men den stopper aldri opp slik at jeg får en trygg skuddsituasjon. Jeg følger den inn i skogsbrynet mens jeg banner lavt og tenker. Well var det it?

«Der lokkmeister» foreslår å bytte fløyte. Mus eller Critter? Vi går for Critter Call. Den viste seg særdeles suksessfull under forrige revefall. Allerede på første lokkerunden kommer reven mot oss i fint tempo igjen. Mer målrettet denne gangen. Jeg har for sikkerhets skyld blåst varm og god damp rett inn i retiklet mitt. Hællvætte! Her må det tørkes…. Revetassen holder stø kurs rett mot dommedag. Vi har merket oss at vinden ikke er i vår favør. Trekker svaaakt mot reven. Den begynner å sakke på farten og gjør noen små stopp. Ok Mikkel bare noen meter til nå så….

Idet Mikkel trår inn der jeg har satt linjen for trygt skudd forsvinner han ned i en liten dump som jeg ikke har sett. Ser bare ørene hans. Han blir stående der og lure. Kommer så opp og litt mer mot oss. Nå er det bare å vente på neste stopp og så morna Jens. Lokken er god og rett. Næh! Plutselig snur tassen i steget og begynner å tusle tilbake der han kom fra. Jeg har for dårlig vinkel på den til at jeg kan sette et godt skudd i siden. Jeg må vente. Fan!Fan!Fan! Stopp da din lurifaks! 10 meter, 20 meter, 25 og derr varre stopp. PANG! En illsint 3006 Nosler Ballistic tip får marsjordre. Sikter litt over iom jeg er skutt inn på 100 meter. Det skulle jeg ikke gjort… BOM! Reven setter i vei i friskt driv mot skogen. Hele siden mot oss. Ladearmen får farta på seg, 12X forstørrelse gjør ikke jobben lett å finne liten rev i stor fart. Finner den og KLASK! Nytt skudd, uten særlig håp om treff. Makkern min spiller opp med 22-250’en, men til ingen nytte. Mikkel når skogkanten og er borte. Vi prøver noen halvhjertede lokkeseanser til, men skjønner at det er fånyttes. Vi må slukøret rusle og sjekke etter tegn på treff. Kort fortalt, finner vi sporene uten blod og ingen tegn til treff på skuddstedene. Vi finner kuleinnslagene i snøen og ser at de ha gått høyt. Følger sporene innover i skogen et stykke før vi slår fast at det denne gangen kun var støkking av rev.

Det som var interessant med denne seansen og grunnen til at jeg vil dele den med dere er at det var utrolig lærerikt å se hvordan reven oppførte seg på vei inn, når lokkelyden endret seg og hvor resolutt den var når lyden var rett. Det gir oss en god pekepinn på hva revene i vårt område kommer på, og hva som ikke duger nå. Vi er svært usikre på hva som gjorde at den snudde den siste gangen. Var den kommet så nære at den fikk lukta av oss, eller var det noe annet?

Også godt å ikke finne tegn til treff, når vi så hvordan den dro av gårde. Kunne blitt et strabasiøst ettersøk.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte å prøve noen turer etter reven i akershus Sør for Oslo nå i påsken.

Har red river, syco tweety, twisted syco tweety, musepip. Vet om et Revehi i et åkerdele.fra delet er det ca 100 meter til skog Lukter kraftig rev. Kan sitte i et annet dele ca 150 m unna hiet, Mao 250 meter unna skogen. Kan en forvente at revene er i hiet? Når på døgnet? Best å lokke i sidevind? Har da kontroll mot hiet og ned med vinden. Burde jeg begynne med fuglelåter i tweety, og gå over til hareskrik med tweety eller red river etter hvert? Forstår at reven normalt kommer rett på låten ved fugleskrik og forsiktige kanin/hareskrik men oftest sirkler og kommer opp mot vinden på hareskrik. Burde jeg prøve mot skumring eller mot/ved soloppgang. Ca hvor lang bærer fugleskrik og hareskrik i moderat sidevind?

Mange spm. Men er fersk i gamet, sett filmen til lindroth, men liker å Være forberedt.

God påske til kammerfolket!

 

Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

Var ute på fredagskveld for første gang alene med lokkefløyte, har kjøpt meg en crittrcall standard.

Fant meg en fin post ved en stor myr og begynnte å lokke. Flirte først av lydene som kom ut av fløyta, ligna jo ikke i det hele tatt på det jeg har hørt andre gjøre :lol: vel vel tenkte jeg, øvelse gjør meste.

Gikk akkurat 3 minutter før jeg fikk øye på reven, kom i full fres mot meg, lada rifla og begynte å sikte, avstanden var da ca 500 meter.

Blåste litt i fløyta da reven var ca 300 meter fra meg, men reven var fast bestemt på å ta byttet sitt så jeg fortsatte å sikte, hadde reven i siktet hele tiden til den stoppa. BANG! BOM! når jeg løftet hodet opp og så etter reven så jeg at reven bare var 70 m unna da jeg skjøt. Sikta over da jeg trudde den var lengere unna! :x idiot tenkte jeg, har jo zeiss prf'n hengende rundt halsen.

 

Sånn kan det gå når man er amatør. Fortsatte å lokke etter at jeg skjøt men reven forsvant inni skogen. Lokket enda en halvtime før jeg ga opp, reiste meg opp og begynnte å pakkene sakene og så ser jeg det, 2 rev bak meg på ca 100 meter. Huffhuff. AMATØR. :oops:

 

Fant en annen fin myr jeg prøvde, der så jeg også en rev på 5-600 meter men det var blitt så mørkt at jeg aldri så om den kom nærmere.

 

Dette ga mersmak!

Link to comment
Share on other sites

Mye aktivitet i skogen rett rundt åte nå.. De vill ikke helt bort til åte, hører de lusker rundt om natta men de kommer ikke ut av skogen.. Blir bare måneskinnsjakt nå om dagen for har kun mulighet om natta. Er det verdt ett forsøk å lokke noe? Den brunst bjeffinga til reven er det samme bjeffet de kommuniserer med hele året?

Ser ut på spora som det er litt strørrelse på den ene reven som er der..

Link to comment
Share on other sites

Har samme problemet med at de ikke går på åtet!Har med håndkikkert i glugga og ser opptil flere rever hver økt,som går langs skogkanten på ca 200 meter...Irriterende..Har laget en cd med brunstrop,fra rev altså, :D som skal spilles av i morra natt....Skal bli artig å se....

Link to comment
Share on other sites

Brunsten er stort sett over i disse tider tror jeg. Bruk en fløyte som immiterer skadet fugl, eller en hareskrikfløyte. Det vil i mange tilfeller lokke dem enten helt inn eller i hvertfall nærmere slik at skudd blir mulig. Revene skal være ekstra sultne nå etter brunsten. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...