Jump to content

Lokking av rev.


Malle

Recommended Posts

å må sette ett vellrettet skudd på en rev hver gang er umulig.....reven er en vimse,og beveger seg hele tiden,du har 2 sekunder på deg når den lytter....kanskje....hvis den føler seg trygg kanskje bare 1 sekund...hvordan vet man det?har ved flere annledninger bommet på rev,for at den plutselig legger seg ned,eller dukker ned i hullet på åta,akkurat i det jeg trekkte av...med en blyspiss,vil du unngå at reven flyr av gårdet vommskutt.... kula har ordnet den dårlige jobben din., med en helmantel vil den fly av gårdet,fordi du beregnet 1 sekund for lite,da den plutselig kastet på seg....

Link to comment
Share on other sites

Hei, var innom xxl en tur i går og handla noe krutt, og så når jeg var innom så fant jeg ut av at jeg måtte få tak i ei nye revefløyte siden jeg har mista den andre. Så siden han fyren i kassa snakka så godt om Nordik predator så kjøpte jeg den. Men så kom jeg hjem å leste litt i tråden her, virka ikke akkurat som jeg hadde valg ei god fløyte...

 

Er jeg dømt til og misslykkes med denne fløyta eller?

Link to comment
Share on other sites

Hei, var innom xxl en tur i går og handla noe krutt, og så når jeg var innom så fant jeg ut av at jeg måtte få tak i ei nye revefløyte siden jeg har mista den andre. Så siden han fyren i kassa snakka så godt om Nordik predator så kjøpte jeg den. Men så kom jeg hjem å leste litt i tråden her, virka ikke akkurat som jeg hadde valg ei god fløyte...

 

Er jeg dømt til og misslykkes med denne fløyta eller?

 

Ville nå ikke kasta fløyta fordi du har lest her at den ikke er bra.. Jeg har nå bare gode erfaringer med den, og har skutt 3 rev på den så langt denne sesongen. Jeg har andre fløyter, og sikler litt på noen andre enn det igjen. Men predatorfløyta ligger alltid i jaktbuksa. Men, jo flere fløyter jo bedre ;)

Link to comment
Share on other sites

å skulle du finne på å kjøpe deg ei hareskrikfløyte,så kjøp pc2 .lettbløst,og god å blåse i...i tillegg kan du laga reveskrik med den :)

 

 

Ser du ville valgt pc2, hvorfor ikke pc1? :) Er helt fersk på revelokking så spørr fordi jeg lurer :P er den hakket bedre og lettere og bruke enn pc1? :) eller hva med red river bandit? :)

Link to comment
Share on other sites

Mine favoritter:

 

1. Red river bandit (beste allround hareskrik som finnes)

 

2. Red river fox (lysere og kanskje mer realistisk. Men når ikke så langt)

 

3. Cronk killer (brukt med stort hell på fjellet eller andre området der lyden har mulighet til å nå langt. Også i vind).

 

4. Tysk kaninskrik fløyte av klaus demmel. (Brilliant sommerføyte og nærdistanselokking)

 

Utenom dette har jeg lokket inn rever på nordik predator, peewee, dan thompson pc1, dan thompson weems replica, demmel fugleangstfløyte, psycho tweety bla..

 

Tror ikke fløyta er så viktig. Det viktigste er at du mestrer å bruke den.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med fin rev!

Jeg hadde ei økt i stad. Intet sett, intet hørt.

Veldig spennende jaktform som jeg ser mer og

mer fram til. Hadde ikke optimal plass i dag. Vinden

dreide litt, så jeg måtte dekke et område med litt for mye

furuskog litt for nært. Har en annen plass jeg skal prøve i morgen

om det ikke snør for mye i natt.

Link to comment
Share on other sites

Tok en tur ut i kveld for å lokke. Posta ved et stort jorde. Etter 10 minutter med PC 2 dukka reven opp. Den satte seg på ca 60m. Skaut og hørte treffet. Reven datt som en sekk for så å reise seg og stikke inn i skogen...haltende :forvirra: Jeg venta 3 timer før jeg gikk etter. Fant den heldigvis inne i et plantefelt ca 150 m fra skuddstedet. Stygt skudd bak i mage lår.... Heldigvis led den ikke lenge.

Lita tispe. Skutt med 100gr A-max, 6,5x55. 3. Lokkereven for sesongen :D

 

3e67ecd20274e228382dbff6c6d7bba5_zps4ddd24cb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Heftig aktivitet i reveskogen for tida, så 4 rev mellom 23.00 og 00.30 i går natt. Alle i skog/skogsvei/hogstfelt/kupert terreng, stor bjeffe og skrikeaktivitet.

Men hva hjelper det å lokke reven på kloss hold når man sitter med ryggen til :roll: Den ene stoppa 10 meter bak meg, den andre kom opp steinura foran meg, ca 2,5-3meter unna, ble tatt med børsa på knærne for å si det mildt :lol:

 

Det står skrevet litt her: http://hjortefot.blogg.no/1389739990_den_frste_revejakten.html

 

Ut og prøve igjen i natt, men denne gangen, klok av tabber :D

Link to comment
Share on other sites

Hei, var ute å lokket på natten. Det var helt greit med lys fra sentrum og det var lave skyer som gjorde at jeg kunne lett se reven.

Jeg ble stoppet av politiet og det ble ingen sak men fikk høre at jakt på natten uten noen lys var i gråsonen av loven....

Noen som har peiling? Må jeg gi opp revejakt med fløyte på natten?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar , rustfritt, da må det bli PC2. Og så må man trene på bjeffinga til reven før man setter i gang. Er det noen som har noen tips til spesielle lyder, intensitet, mengde som er å anbefale. Har hørt rev som har bjeffet med tynn stemme og hurtig intervall. I fjor lokket jeg med hare skrik under brunsten da fikk jeg svar en gang og da var det som ei vanlig gara bikkje med ett samenhengende tirade, for å gjør oppmerksom på att jeg ikke var velkomen, og jeg fikk svar bare en gang ! P.S. har sosa bort 6????? tenk 6 skudd-sjangser siste uken, att det går ann !!!!

Link to comment
Share on other sites

Var på to poster i går ettermiddag.

1 post ved større myr, brukt Thompson PC2 hareskrik og tysk "Vogelklage".

Etter 5 minutter så jeg en svart skygge i øyekanten, men det var en nysgjerrig labrador retreiver som var på tur med eierne i området.... skal si den ble rasket over..! :lol:

2 post ved jorde og i nærheten av kjent reve-overgang. Lokket med samme fløyter, mest hareskrik, i en halvtime. Intet sett, intet hørt.

Lite snø, meget lett å gå i. Litt snø i lufta, og østavind som vervet noe. Egentlig bra forhold, og jeg tror nok at det var rev innenfor rekkevidde. Men noe gjør jeg vel galt... :roll:

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Virka så at reven driter i lokken no.. er dette mulig? er brunsten begynt allerede? ser ofte rev når eg sett å lokk , men ha ikke sett noen ting på ca 1 uke! har lakt ut åte på søndag, ska i morgen for å se om den har vært der:)

 

så har eg ett spørsmål

 

kan reven bli lei av fugleskrik fløyta? tengt ikke den kunne venne seg til den lokken sånn som me hareskrik?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

To lokkeøkter lørdag og tre søndag.

Ikke sett antydning til rev....

Jeg gjør vel noe galt, men vet ikke hva... :roll:

 

Forsåvidt så er det vel ikke optimale snøforhold. Lørdag 30-40 cm med løs snø. Lokket midt på dagen, sikkert ikke optimalt.

Søndag betydelig mindre, men nå kram og tung. Litt regn i lufta. Lokket på ettermiddag fram til tett skumring.

 

Tror jeg legger det litt på is ei stund, og forsøker med bedre forhold litt senere.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hadde en liten lokkeøkt før jobb på formiddagen idag. Selv om reven har begynt å bjeffe om nettene her, hadde vi inn en rev etter 10-15 minutt. Dessverre ikke skuddsjanse, men artig å se den igjen på lokk.

Her finnes det ikke snø, og har slitt veldig med å få inn rev i det hele tatt på lokk siden jeg flyttet fra Øst til Vest.

 

Noen med gode lokke-erfaringer fra Vestlandet som vil dele litt lokale tanker og erfaringer med meg så send meg gjerne en PM.

Link to comment
Share on other sites

Lokket på to poster igår ettermiddag. Skare på gammel snø, bittelitt snø oppå og litt snø i luften. 0-grader, eller noen få minus.

Post 1 i jordekant med hogstfelt ovenfor (til venstre) og tett skog ned mot gårsdbruk nedenfor. Vind bakfra, iblant litt skrått bak-venstre. Lett skumring - "blåtime". Lokket med fugleskrik og hareskrik. Satt i en drøy halv time før jeg pakket sammen og reiste videre.

Post 2 i jordekant på stort jorde. Vind bakfra, men svak og trolig litt ujevn. Lokket kun med hareskrik. Lokket i omtrent en halvtime, fra sterk skumring til nesten mørkt.

 

På post så jeg ikke noe.

Men når jeg reiste tilbake, så jeg at det hadde vært rev framme på første post..... Den hadde fulgt veien, trådd i bilsporene. Svinset litt når den nærmet seg der jeg satt. Den hadde stått og trådd litt, nærmet seg gradvis. Den hadde stoppet når den stod i mine fotspor, tre meter fra der jeg satt.... Da hadde den omsider snudd og gått opp på jordet på oversiden av vegen. POkker også!

 

Jeg satt som sagt i en drøy halvtime, som jeg har brukt som ett utgangspunkt. Jeg ventet noen minutter fra siste lokkesekvens til jeg gikk. Jeg hadde bilen ett stykke unna bak posten, så det tok litt tid før jeg fikk hentet bilen og kjørt forbi posten. Da hadde den ikke vært der ennå. Dette tok kanskje 10 minutter.

Så derfor lurer jeg litt...

Hvor lenge sitter dere på en post?

Hvor lenge sitter man etter siste lokke-sekvens?

 

Denne reven lærte seg jo hva dette var, og kommer neppe igjen. Så dette var en tabbe. :oops:

Men derfor er det viktig å lære av det, og min lærdom må være å sitte lenger etter siste lokkefrekvens. Kanskje sitte lenger på en post også.

Bortsett fra dette, er det første gang jeg har observert at lokkingen fungerer, så det var jo litt interessant / artig også..... :winke1:

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fine forhold for lokking her nå. Hard og fint føre og måne i lufta. Har lokke to kvelder tidligere i uka. Fikk inn rev begge gangene, men den kom inn fra feil kant og i skjul av skogen. Begge kveldene brukte jeg PC2. Dette er ei fløyte jeg får mere og mere trua på.

I kveld var jeg ute i et område jeg vet det er mye rev i. Jeg lokka i en time uten at det skjedde noe som helst. Prøvde et siste forsøk med revehyl med PC2' en kombinert med hannrev-bjeffing. Etter 3 minutter kom reven og stilte seg opp med bredsida til på 130m. Pang død :)

6,5x55 med 100gr A-max.

Link to comment
Share on other sites

Var ute på en lokkerunde igår kveld.

I avisa stod det at månen skulle komme opp 20:30, men mångubbef..n dukket ikke opp før 21:30..!

Når en skal opp litt over fem om morran for å dra på jobb, må en ha litt søvn.. :trist:

 

Men en økt ble det. Når jeg hadde stoppet bilen, mens jeg kledde på meg vinterkamo, hørte jeg bjeff fra en hanne. Meget nære.... Men så ble jeg ivrig, og forsøkte å snike meg til en plass med litt oversikt. Dessverre i hard skare, og selvsagt ble den støkt. Ihvertfall hørte jeg ikke mer til den. Satt i en halv time før jeg startet lokking med bjeff. Kjørte på i perioder med pauser i perioder. Avsluttet med litt hareskrik. Hverken så eller hørte noe mer.

I ettertid vet jeg at jeg skulle gått på oppkjørt veg bakover for å finne meg en post.

Litt kinkig situasjon, i ettertid har jeg skjønt at den nok var under 100 meter fra meg. Skulle nok ikke mye til for å skremme den....

 

Tabbe igjen!

Men man får forsøke å lære. Kveldens lærdom må være å ta det med ro, høre hvor reven går om den bjeffer. Velge post ut i fra dette. Stå dønn rolig og kanskje lokke fra stedet når det har gått litt tid.

 

Men skam den som gir seg!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fant ut idag at jeg skulle gå ut på åkeren og prøve på litt lokking på reven før det ble mørkt. Etter å ha lokket en liten halvtime ble jeg var av en svak mjaueaktig lyd som kom nærmere. Lokket litt til, og lyden kom nærmere. Ventet litt før ny lokking, og denne svake mjauinga kom nærmere før den stoppet opp litt høyere i lia, kanskje 200-250 meter unna. Ny lokking og svak mjauing til svar, uten at den flyttet på seg. Tanken streifet meg at det var kanskje gaupa som svarte, noe som ble noenlunde bekreftet da jeg kom inn og søkte på gaupelyder. Ikke denne hese, raspete skriket, men litt mer forsiktig mjauing.

 

Noen som har opplevd å lokke inn gaupa? Har ikke hørt om det før.

 

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Ute på lokketur i kveld. Satte meg i en jordekant. Har brukt hareskrik i området før og hatt rev inne flere ganger på det men ikke fått den for skudd. I kveld starta jeg med "hundeleke-trøndermus" :winke1: Etter ett kvarter kom reven inn på jordet på 70 meter. Den ble raskt punktert av en 100 gr A-max i god fart. Like etterpå hører jeg hannreven bjeffe voldsomt i nærheten. Den kommer inn på jordet men blir støkt av ett eller annet :twisted: Bjeffer noe infernalsk og forsvinner etterhvert opp i lia. Da jeg går fram for å plukke opp reven ser jeg raskt at det er daten til hannreven. Ikke rart den var ilter. :lol: Voksen tispe på 6-7kg.

 

735a63b9cb42c770aa8c030506cb8b6d_zpsa87758d2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg forsøkt meg på lokkejakt i dag. Kom meg ut i drittvær, masse regn/snø/sludd, så sikkert ikke optimale forhold. Vinden var også skiftende, med blås fra meg og mot meg, men FY FADER å spennende det var. Jeg er nok ingen kløpper på lokkinga, så satser på at når jeg blir bedre på det, og været er bedre, så kommer kanskje reven og. Jeg så revespor flere plasser på vei inn. Etter at jeg hadde ligget en stund, så syns jeg at jeg så rever som beveget seg over alt, og jeg føler jeg hørte bjeffing. Det var sikkert ingenting noen av delene.

Satser på å komme meg ut en tur til denne uka :)

Jeg gav meg kanskje litt tidlig, jeg dro hjem kvart på 6? :)

 

Om noen har lyst på en ekstra på lokkejakt, eller åtejakt, så ta gjerne kontakt på PM, da jeg har lyst å være med noen som kan det. Helst i nærheten av Kristiansand :)

Link to comment
Share on other sites

Lokka på en haug på innmarka i kveld. Satte opp en mojo critter og en elektronisk lokk 40 m unna meg. Kjørte på med hakkespett. Jaggu kom det ikke en i full fart opp ei skråning og inn på innmarka. Den er 50 m unna når jeg får se den. Den aner meg, for den nistirrer 10 sek. mot meg før den ruser fram mot lokken. Jeg vrir rifla og skal til å kneppe den. Da ble det for mye for reven som drar i hundre samme retning som den kom. Hadde tatt den med hagle, for den var ikke mer enn 20-25 m unna da den stakk. Veldig spennende! Mørk og fin rev.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...