Jump to content

Jakt - dyr hobby?


dcs

Recommended Posts

Er jakt en dyr "hobby" / livsstil ? :?:

Ser de skriver i aviser at det kan koste deg opp til 30 høvdinger for ett dyr? (storvilt).

 

Kan dere her inne si noe om hvor dyrt det egentlig er?

 

Jeg bor i Hordaland, og ser at det koster rundt 70kr per kg. dersom du feller storvilt... + de 2000 grunneier

tydeligvis vil ha før jakta starter...

 

Hvordan er det med disse tingene? Er det så dyrt som det ser ut til, for da vurderer jeg å ikke starte med jakt... ...

Link to comment
Share on other sites

Ja det er dyrt, men det er også andre hobbyer.

 

Å regne kostnaden ut i fra kjøttvekta mener jeg er helt på jordet. Om man vi ha billig kjøtt kan man finne det ferdig pakket i butikken. Det er opplevelsen som er saken når man betaler for jakt.

 

Det er store forskjeller i pris og det går an å jakte billigere dersom man velger dårligere "produkter", dvs, dårlige terreng ol. Ellers er det som alltid kjekt med "kameraderi". Mange er i slekt med, eller kjenner noen som har jaktrettigheter på ulike dyr og da kan det også bli billigere enn om du må ut på det åpne markedet.

Link to comment
Share on other sites

Det er hva du gjør det til.

 

Jakta på sjøen er fri, lokalforeninger har ofte rimelige terreng man kan leie,

og etterhvert får man som regel mange gode jaktkompiser som kan hende inviterer deg med på en tur i sitt terreng.

 

For meg er det mer enn verd hver krone jeg bruker på denne hobbyen,

og jeg kunne aldri tenkt meg å ikke ha jakt som en del av livet mitt.

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo alt hva du gjørt det til. Ikke glem prisen på utstyr, her kan du kjøpte nok utstyr til et lite land sitt bruttonasjonalbudsjett, eller du kan gå på tur me mauseren og de gode gamle støvelne.

Du snakker om kjøttpriser, så du tenker sikker på storvilltjakt, men det finnes jo masse annet og! Som nevnt over har du sjøfugljakta. Spør du litt rundt, får du sikkert gåsejakt, andejakt, minkjakt, duejakt... ja masse typer med jakt.

 

Dessuten når du først kommer inn i miljøet, snakker med venner om jakt, så forstår du at det er faktisk en go del som jakter og som faktisk ikke har noe imot at du blir med som en ekstra mann på laget!

 

Det er bare å stikke ut hodet, enten blir det hogget av, eller så har du mange flotte år foran deg. Ja, eg liv uten jakt og fiske er ikke vits engang :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

Jeg har veldig lyst å drive med jakt, da det virker uhyre spennende.

Og ja - storvilt virker mest spennende. Synes ikke akkurat jakt på havet virker så tiltalende...

 

Får ta jegerprøven og melde meg inn i en klubb? Kanskje det er billigste veien? Organiserte jakt-turer via klubb?

Link to comment
Share on other sites

Pris på elgjakt er nettopp grundig debattert i trådene "Arv og penger i elgjakta", og "Dyr elgjakt", begge trådene basert på en reportasje, der man summerte "rått og røti" av mulige utlegg i forbindelse med jakt, for å hevde at dette er en overklasseaktivitet.

 

Når man tar utgangspunkt i at alle "må" ha en Blaser med Swarovski-optikk, at en må ha alt mulig elektronisk leamikk, og at en må kjøpe inn hvert et grann av klær, ryggsekker etc (ingen har vel en ryggsekk fra før!), så blir det dyrt å bli jeger. At den samme jegeren kunne jaktet godt med en tilbudspakke til 4990,-, og at jaktradio er det eneste en ha for å jakte på et lag, se det nevner selvfølgelig ikke artikkelen. Og at ei jaktrifle varer lenger enn eieren kan ha forhåpninger om å leve, underslås også glatt.

 

Hvis du kommer inn i et miljø med jegere, kan du få mye rimelig jakt (men neppe utsikter til garantert felling av dyr med gull-gevir). Og da kan du kanskje til og med få tilbud om å låne et eller flere våpen, mot dertil hørende utlånserklæring, slik at du får bedre bakgrunn for evt. å kjøpe våpen sjøl.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Ha i tankene at medias rolle er å beskrive ting de ikke har peiling på. Videre utkjemper de en kamp om oppmerksomhet, og da må de slå litt på stortromma. Rådene som er gitt her i tråden er gode, og du finner mye mer ved å lese her på Kammeret, pass bare på å være litt kritisk til alt som høres sensasjonelt ut.

Link to comment
Share on other sites

dcs: ja, det kan du da.

 

Til saken: husk at våpensøknad, våpen, våpenskap, klær, bensin/transport osv må regnes med i regnskapet. De som mener jakt ikke er en dyr hobby har nok ikke tatt et fullt regnskap. :wink:

 

Regnestykket du nevner ovenfor ser jo jeg også - men jeg tenker som med andre hobbyer - at det er en investering.

Har du søkt og kjøpt våpen, våpenskap (er det påkrevet for 1 våpen?) og jaktklær - så er jo ikke dette lenger "fast utgift".

 

takk for svar så langt. Dere er kjappe på avtrekkeren her inne! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det hele kommer jo an på perspektivet selvsagt, men har man lite penger vil uansett jakt være en dyrere hobby enn mye annet og har man mye penger blir jakt oftest dyrt nok da også.

 

Husk også at det er kjekt å treffe dyra skikkelig og det krever trening, dermed kommer penger til ammo og leirduer/blinker, medlemskap i skytterlag osv. Et våpen krever nå at du også kjøper våpenskap.

Link to comment
Share on other sites

Ja, har tenkt på det også, at dersom jeg tar jegerprøven og får godkjent å kjøpe eks. en rifle - så vil jeg jo øve i lang tid før jeg begynner å gå ut i skogen for å skyte noe som lever. Vil jo ikke skade skyte.

 

Men da er det vel ammunisjon som koster i starten da (ved siden av våpen/våpenskap o.s.v.)

Ser det koster rundt 8 kroner per skudd? (xxl.no)

Dyre skudd det ja... ... ... 10 skudd=80 kroner?

Link to comment
Share on other sites

dcs: Skal du trene for å bli god så legger du deg ikke på banen med en 3006 og kaster skudd til 10kr smellen i vollen fra starten av.

Salongrifle byr på utmerket trening og er utfordrende å skyte med. Dessuten er ammunisjonen veldig rimelig,

og rekyl ikke-eksisterende.

 

I tillegg kan du trene mye på skyting uten å bruke ammunisjon. Sett opp en blink i stua, legg deg ned/sitt på en "stubbe"(bøtte) og terp på siktebilde, pusting, avtrekk, osv.

Link to comment
Share on other sites

8kr skuddet er -ikke- dyrt.

 

Jo, det syns nå jeg da. Svindyrt. Og du får billigere skudd enn det. 5kr er oppnåelig i vanlig butikk eller skytterlag hvis du er heldig eller leter godt etter tilbudene. 3kr er mulig hvis du lader selv. 2,50kr er det 7,62Nato koster på skytebanen min. I lys av dette er 8kr dyrt. Det svir med 160kr for 20 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Det svir mer med 23,- pr. skudd, og jeg kjenner en fyr som i mangel av noe annet skjøt 1,5 pakker med Norma Oryx gjennom pappen på skytebanen...

 

For treninsgsammunisjon er 8,- skuddet uakseptabelt, for jaktpatroner er det for billig, kort og greit.

Hmm, kunne vært interessant å vite hvilken skytebane som selger NATO ammunisjon for 2,50,- pr. skudd... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

8kr skuddet er -ikke- dyrt.

 

Jo, det syns nå jeg da. Svindyrt. Og du får billigere skudd enn det. 5kr er oppnåelig i vanlig butikk eller skytterlag hvis du er heldig eller leter godt etter tilbudene. 3kr er mulig hvis du lader selv. 2,50kr er det 7,62Nato koster på skytebanen min. I lys av dette er 8kr dyrt. Det svir med 160kr for 20 skudd.

 

 

vi betalte 280 kr får 20 skudd så syntes ikke det der var dyrt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei dcs

2 ting er sikkert jakt er dyrt og tidkrevende.

 

Men det er som regel ikke en hobby, det blir en livstil.

Når det står 3 bikkjer i hundegården, du kjører suv hele året bare fordi det er kjekt og ha når du skal jakte. Du begynner og opparbeide eget kommodefond i nederste skuff under boxerne til våpen og utstyr :D

Sommeren blir degradert fra årets fineste årstid til en ren edeløs vente periode. Og når du tenkter "endelig" når du kjenner den kalde gufse høstvinden kommer strykende langs hus veggen og går inn i en dyp depperesjon når båndtvangen trer inn.

Da er du "bitt" av jakt basillen.

Hvis du begynner, må du nok regne med å bli "bitt", for vaksine er det ingen som har greid og finne opp.

 

Men jeg skal gi deg et godt tips.

 

Styr unna storvilt jakt. Det vil garantert tømme lommeboka de. Pluss at det er så mange gamle gretne gubber som driver med storvilt jakt. En vanvittig "meg og mitt" mentalitet i mange jaktlag.

 

Begyn med revejakt

Kjøp deg en støver og pluss på med en terrier når støverne er innjagd, en garmin astro og ei billig remington 870 pumpe hagle. Da er du sikra utrolig spennede og billig jakt. Og ikke minst mye jakt for pengene. De fleste foreninger og jakt områder har egen pris på predatorkort. Og de fleste grunneiere er bare glade for og få skutt litt rev på terrenget sitt. Jakta varer fra 20.august til 10.mars. Utrolig lang sesong.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

vil si at 8 kr/skudd er BILLIG! jeg er vant til 12-13 kr for treningsskudd, rundt 20 for jaktskudd, men kenner folk som må ut med opptil 34(!!!!!!) kr/skudd på jaktammo. men det finnes jo en del billig også, men da vil nok kvaliteten være deretter også.

 

hva du vil jakte på er opp til deg, men jeg vil selv anbefale bever/rev/rådyr. dette er ganske billig. får enkelt et rådyrløyve for under tusenlappen, i jordbrukslandskap der det er bever får du ofte jakta kasta etter deg hvis du vil skyte bever (de lager en del problemer for bøndene, feller trær utover jorder, drukner innmark etc) og rev finnes det jo ofte i kulturlandskap. akkurat rev har jeg ikke prøvd på ennå så det vil eg ikke uttale meg mer om.

 

mitt første pattedyr jeg felte var en bever, og vil si at det var "storvilt" for meg. det var det første jeg skjøt med rifle og det var helt utrolig spennende!!

 

så, lykke til videre med jakt, men pass deg, får du først skutt noe så er det gjort ;)

Link to comment
Share on other sites

Rifle med kikkert og demper 30 000,

Jaktdress 5000

Kikkert 10000

Avstml 4000

Støver 3000

Diverse 4000

 

Nei, det er dritbillig :lol:

 

Seriøst så er det så dyrt eller billig som du gjør det til.

 

Bare for å underbygge siste påstand:

 

Rifle med kikkert og demper: 6000 (Da har jeg to kikkertsikter)

Jaktdress: 1000 (Utgående modell når jeg kjøpte)

Kikkert: 2300 (Nikon monarch)

Avstandsmåler: Trenger strengt tatt ikke

Støvler: 1000

Div: 4000

Link to comment
Share on other sites

Da jeg møtte min samboer antydet jeg noe om at hobbyen min var noe kostbar. Jeg anslo et årlig budsjett og startspris. Overaskelsen var stor da hun hånlo av dette, hun hadde hatt to hester til bruk i sprangridning og mitt budsjett dekket ikke engang stalleie og for pr.mnd.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo viktig å finne ut av hva det er som lokker ved jakta. Er det å overliste byttet? Er det å være mye ute og få mange naturopplevelser? Er det å få "brukt kroppen" skikkelig? Er det å søke skogens ro? Er det å få tak i mye god mat? Er det kanskje en blanding av alt?

 

Det er stor forskjell på å sitte på revepost hele natta kontra det å drive støkkjakt etter skogsfugl en hel dag. Begge deler kan man få gjort relativt billig, men man bør tenke seg om hva man liker først.

 

Jeg vil tro at for en person som liker å gå i skog og mark er støkkjakta den billigste jaktformen. Da må man kun ordne jegerprøve, jegeravgift, våpenskap, hagle, støvler og jaktrett på et terreng, så er det gjort!

Link to comment
Share on other sites

Er jakt en dyr "hobby" / livsstil ? :?:

 

Hvordan er det med disse tingene? Er det så dyrt som det ser ut til, for da vurderer jeg å ikke starte med jakt... ...

 

jakt er ikke en dyr hobby spør du meg.. jeg jakter svæært mye, og jakta i seg selv koster ofte ingen ting :P på minkjakt går det med litt bensin osv, men ikke så mye at det ikke er vært det :P

 

jeg får jakte rev, kråker, mink, osv nesten overalt der jeg spør uten og må betale noen ting for det..

 

jeg har mine våpen som jeg har skrapa ihop gjenom årene og de koster jo litt men det er jo en invistering..

 

så spør du meg er ikke jakt dyrt :)

 

MEN jeg tror det er svært dyrt for de som er "jegere" som bruker mestparten av tiden på internett og kjøper seg fansy jaktutstyr hvær dag, og tror de blir bedre jegere av den grund :P men det er ikke jakt intriserte spør du meg.. disse er utstyrs inntriserte, og det er dyrt det :P

 

du kan sikker finne dyr jakt også, som elgjakt med svinpriser, rådyr til 15000-25000.. osv..

 

men jeg jakter mest predatorer og litt rådyr og sel :)

koster svært lite..

 

600 kr per rådyr i mine trakter :)

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt er ett tau? Hvor gammel er en tiger? Hvor tung er en ting?

 

Det bør være ganske åpenbart at det går an å være jeger for ett mindre beløp enn hva det koster for vinterdekk til bilen. Men at det også går ann å bruke mer på jegerrelaterte utgifter enn hva det koster for en middels enebolig i ett helt greit nabolag.

Link to comment
Share on other sites

Klart for enkelte kan jakt være veldig dyrt. Hvis en må ha det argeste i tweed, Purdley eller Holland hagle, Setter med stamtavle og siste modell i Land Rover. Særlig hvis dette må bytes ut hvert år :mrgreen: .

 

Nei, det er vel ikke så mange som har det sånn. Men for min del er ikke jakt en dyr hobby igrunnen. Har 2 våpen. Det ene et ombygdt banevåpen og det andre en Weatherby mark v kjøpt brukt. Har kostet på 2 Hausken dempere på dem nå i år da. Jaktklær er gamle feltjakka og buksa fra forsvaret. Hjortevaldet jeg jakter på eier jeg selv. Jobber ikke langt unna der jeg jakter, så tar ofte turen dit etter arbeid, så lite drivstoff utgifter og. Så det eneste som kommer nå i tillegg blir fellingsavgiften til kommunen.

Link to comment
Share on other sites

Hvor dyrt må det være for at det skal være dyrt? Skal du begynne med terrengsykling er det få som stusser over at du bruker 10 000kr på sykkel, 1000kr på sko, 1000kr på sykkelbukse 1000kr på birkenbillett med x antall tusen på transport og overnatting i tillegg, ekstra dekk, camelbak, sykkelcomputer, hansker, pumpe, ekstra pumpe... Og en sykkel varer ikke like lenge som et våpen. Om vinteren går man på ski. Relativt kostbart det også.

 

Jakt koster minimum ca 2500 for prøve, 350 for avgift, 800 for våpensøknad, 5000 for rifle med kikkert/5000 for hagle. I tillegg kommer trening og oppskyting, og eventuelle jaktkort. Man kommer langt for 10 000. Neste år trenger man bare avgifter, jaktkort og trening/oppskyting.

 

Men blir man bitt av jaktbasillen er det altså som så mange før meg har sagt mulig å bruke så mye penger man bare orker

 

 

Jfr;http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/betalte-over-en-halv-million-for-aa-jakte-2492221.html

http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article993439.ece :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jauda, det koster litt. Selv har jeg brukt rundt 50 000 på våpen siden ifjor. Men har så det holder for en stund nå (håper jeg :roll: ) Men som flere sier, det er alt ettersom man gjør det, om man vil bruke mye penger på jakt/våpen er det meget mulig. Men man kan også komme seg ut på jakt til en relativt rimelig penge, i forhold til andre hobbyer.

Link to comment
Share on other sites

Rypejegers årlige jaktleie, eksempel undertegnede:

 

Fjellallmenning 120.000 daa, (liten kvote) 1 uke, ca kr 1000,-

Statskog 35.000 daa, sessong, ca kr 1000,-

Privat fjellterreng, 6.000 daa, (liten kvote), sessong, ca kr 5000,-

Privat fjellterreng, 8.000 daa, sessong, ca kr. 1000,-

 

SUM 169.000 daa til kr 8.000, det vil si kr 0,05 pr daa.

I dette magre rype år ca 20 ryper + 1 røy hittil, dvs kr 380,- pr fugl.

Hittil 14 jaktdager med plenty opplevelser, til jaktleie kr 571,- pr. dag.

 

Kostnader til hundehold, våpen, utstyr, overnatting, proviant, transport + bil og drivstoff, koneslitasje mm tilkommer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...