Jump to content

Krypskyting og tjuvjakt


einherje

Recommended Posts

Her i området rundt Alta finner folk stadig bevis for tjuvjakt av elg. I den siste tiden er det rapportert tre sikre tilfeller. Nå er ikke oppsynet og politiet de vi ser mest av på fjellet og i skogen, så mørketallene kan være store. For et par tre år siden ble det avslørt tjuvjakt i stor skala i Alta. Her er ikke så mye privat eiendom og ingen private vald, så tjuvjakta foregår på vår felles eiendom og vår felles kvote. Dette kan føre til reduserte kvoter på valdene som FeFo tildeler. Det kan i samme åndedrag nevnes at tjuvslakt av rein er et problem i hele området. Hva gjør vi som jegere hvis vi skulle komme over tjuvjegere eller tjuvslaktere? Anmelder vi? Er det naboen som er lovbryteren? Lar vi da være å anmelde for å beholde nabofreden? Er det andre, for eksempel reindriftsutøvere? Lar vi være å anmelde fordi vi er redde for følgene det kan få for oss? Jeg vil gjerne ha saklige meninger, ellers kan tråden og temaet få et kort liv.

 

http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/a ... 554723.ece

Link to comment
Share on other sites

tjuvjakt er en uting, og uansett hvem jeg hadde tatt for det så hadde jeg ringt politiet og forlangt at dem tok seg en tur, samtidig så hadde det blitt raport til utmarkslaget-statskog.

Er noen rykter om skyting av for mange rådyr her og,noen har nok problem med og telle etter hva jeg har hørt. jeg er selv grundeier og medlem av grundeierlaget,tok opp noe her for ei stund siden med formann i laget,og han sa da at det er viktig at det blir raportert direkte til styret og det er noe konkret.rykter kan som sagt dem ikke gjøre noe med.. synd at det skal være noen som ikke klare og følge rettningslinjer.... :x

Link to comment
Share on other sites

reindriftsutøvere er en slags mafia?...er disse farlige?....

DEt er vel liten vits i skylde spesifikt på reindriftsutøvere eller noen andre for den del. Selv om en er uenig i reindrift/reinbeite/same/urbefolkningspolitikken, og skjøter på med litt rasisme og gamle fordommer - så betyr ikke det at alle samer er banditter.

Se den svenske filmen "Jägarna". For å si det rett ut: Handlingen er ikke noe de har funnet på...(selv om de overdriver endel ift. den som kunne bevises)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja, tror også at drittsekkene er bredere representert blant jegerstanden enn blant reindriftsutøverne.

 

Tjuvjakt er en uting, alle jegere må stå sammen mot dette ondet og uten unntak anmelde alt man kommer over, uansett om det er naboen eller andre. Ha alltid med kamera, ta bilder og ring politiet. Der er faktisk enhver borgers plikt å melde fra om slike alvorlige lovbrudd.

Link to comment
Share on other sites

Ha alltid med kamera, ta bilder og ring politiet. Der er faktisk enhver borgers plikt å melde fra om slike alvorlige lovbrudd.

 

Det finnes ingen meldeplikt i lovverket! Selv om vi ikke har noen plikt så er det helt klart best å ringe politiet. Etter noen år på sjøfugljakt så har jeg nå med telefonen. Var vitne til ulovlig jakt med motorbåt i fjor, og i år så ringer jeg politiet om jeg skulle se det igjen.

Det var 5 karer, 4 med hagle og en i motorbåten. De reiste fra øy til øy, plasserte ut skyttere og så kjørte motorbåten rundt i området for å skremme opp fuglen så de fly over øya skytterne var på. Alt skjedde tett inne i skjærgården. Det var nesten så jeg satt en kule i den motoren på båten, men det hadde vel svidd mer for meg enn for "jegerne". I år blir det en rask telefon til politiet om jeg ser noe lignende.

Link to comment
Share on other sites

Det var 5 karer, 4 med hagle og en i motorbåten. De reiste fra øy til øy, plasserte ut skyttere og så kjørte motorbåten rundt i området for å skremme opp fuglen så de fly over øya skytterne var på.

Nå har jeg heldigvis ikke sett slik "jakt" men er uansett stygt redd for at det er lov, en uting er det uansett. Det er vel også mange som mener at det burde være lov å bruke motorbåt under selve jaktutførelsen også, ref. fjorårets tråd "regelverket ødelegger sjøfugljakta".

Blir omtrent som å ha drivere på ATVer under elgjakta?

 

K

Link to comment
Share on other sites

leste i nye jeger nå at politiet i sunnfjord skal ha penger for og drive jaktoppsyn. Er ikke politiet intresert i og ta dem som driver med ulovelig jakt. Ser jo hva som skjer når det ryktes at det er ulovelig jakt på freda rovvilt. Ser ikke ut som det står på resurser da. Men det er sikkert et anna budsjett vil jeg anta.skal politiet delfinansieres som en anna privat eid ting? for at dem skal gjøre en jobb på linje med trafikk kontrol. For her ser det mer ut som dem har prosenter av innkomme. Ved tjuvjakting og dette er uten tvil så kan politiet beslaglegge våpen.og person skal nektes jakt for en lang periode.

Link to comment
Share on other sites

Til orientering støtter jeg overhode ikke tjuvjakt - Men, å drive politiet til vannvidd (ringe å anmelde) med slike "alvorlige lovbrudd" syns jeg er over alle støvleskaft! Politiet har knappe nok ressurser slik det er, de brukes til å fakke narkiser, voldtekstmenn, barneovergripere osv slik at dette blir peanuts i forhold. Har de tid til overs, ja da kan de drive oppsyn og patrulje sammen med SNO hvis det trengs..

 

Så det er da ingenting å hyle for om en hjort/elg blir borte blant henholdsvis 80 000 dyr totalt som blir skutt på landsbasis.

Presiserer at jeg ikke oppfordre til tjuvjakt, men vil at politiet/påtalemyndighetene bruker ressursene rett!! Skrive bøter og kjøre rettsak til 30-40000 kr for å fakke noen som har skutt en hjort blir helt feil i mine øyne. (når man tenker på hva de ellers kunne blitt brukt til!!!) Her begås langt tyngre lovbrudd på berget uten oppklaring og straff!

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir imponert over hvor rettskafne mange folk på Kammeret er. Og hvor hardt de vil straffe andre som har brutt lover eller forskrifter.

Jeg regner med at de selv alltid overholder farstgrensen på 80 km/t når de kjører til jaktområdet.

 

:roll:

 

Enig.. utrolig hvor høy moral de har... ringe å anmelde naboen? jaktkompisen på det andre valdet? (går ut i fra at de har jaktkompiser på nabobaldene...eller ser de på de som fiender?)

Link to comment
Share on other sites

Det kjeme jo an på alvorlegheita oppi det heile.

 

Eg kunne funne på å anmeldt kven som helst dersom saka var alvorleg nok. Men eg hadde ikkje anmeldt noken om dei var uheldige og skote feil dyr i forholdt til kvota. Det er heller ikkje ei kriminell handling.

 

Edit: det eg prøvar å seie er vel at ein gjerne må vere litt rund i kantane, men der fins og ei grense for kor lenge ein kan sjå mellom fingrane.

Link to comment
Share on other sites

At det forsvinner en hjort eller en elg bekymrer meg ikke i seg selv, ei heller den nokså omfattende praksisen med at rådyrkvota "aldri" blir fylt (at noen regner elgkalv på rådyrkvota synes jeg er vel snuskete). At politiet driver med mer alvorlige ting (som å få straffet folk som har lagt ammunisjonen under hodeputa eller skyte en hjort før lennsmannsbetjenten fikk skikkelig nattsyn)

 

Det som bekymrer meg mye, er jegerenes anseelse i samfunnet. De (Vi) som stilltiende aksepterer dette bidrar jo til å gjøre hele jegerstanden "tvilsom".

Sett fra "almenheten" så blir tjuvjakt utført av jegere, og derved er de en snuskete gjeng, som vi kan legge restriksjoner på ved neste korsvei.

Hvorfor skal vi la jegere ha våpen hvis de ikke bryr seg om lover og regler og driver med allslags tjuvjakt?

 

La oss si at du eller jeg lar være å rapportere tjyvslakting (i mitt språk heter det tjuvslakting ikke tjuvjakt, litt merkelig, men samtidig er det jo ikke "jakt"? At det fins et eget ord er vel og talende for omfanget) av hjort, eller jakt fra motorbåt eller bil. Neste gang er det en journalist som ser dette. Da er overskriften "Jegere dreper fra bilvinduet" eller noe sånt... Jegere, det er oss det, du og jeg Bobcat, lar vi er tjyvjegere ture fram, så blir vi regnet som det vi også..

 

For sammfunnet er muligens ikke forfølgelse av tjyvjegere så veldig kritisk, men sett fra jegerenes synspunkt bør det være høyt prioritert. For det er en høy anseelse i samfunnet vi trenger for å nå fram med våre syn i politikken, det være seg jaktlovgivning, våpenlovgivning eller andre ting.

 

Vestlandsjeger, for ordens skyld

Jeg snakker ikke om folk som er uheldige og skyter feil dyr, feil alder, feil kjønn eller noe ved et uhell (disse blir nå forøvrig fort prioritert opp og straffet av en eller annen grunn, skulle det komme fram), snakker om folk som med vitende og vilje jakter ulovlig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mener en del folk her på forumet at det ikke er så farlig med tjuvjakt på storvilt? Omtrent som å kjøre for fort?

En ting er at en ikke skal bli hengt for å gjøre feil i kampens hete, men det å med viten og vilje ta ut fler dyr enn en har lov til eller å skyte ulovlig på annen manns grunn mener jeg en skal slå ned på.

 

Jeg ble litt overrasket over holdningene til folk slik jeg har tolket det i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Bobcat: så det er helt greit at folk siger rundt nattestid - i bil - men lyskaster - uten papirer - og skyter hjort de kommer over - for deretter å stikke fra stedet? Mener du virkelig at det ikke er et problem som politiet skal bruke tid på? Si meg da: hvor går grensa for hva vi skal bry politiet med? Om noen stjeler bilen din - det er vel ikke noe å bry seg med, det er jo bare en gjenstand? Om noen sniker seg rundt i hagen din om natta med våpen - det er vel heller ikke noe å bry som om. Det er jo bare en tjuvjeger som tar en av de xxx-tusen rådyra, som det likevel er så mange av.

 

 

Jeg hever ikke den moralske pekefingeren her. Jeg sier bare at dette er politiets ansvar - selvfølgelig!

Link to comment
Share on other sites

Bobcat: så det er helt greit at folk siger rundt nattestid - i bil - men lyskaster - uten papirer - og skyter hjort de kommer over - for deretter å stikke fra stedet? Mener du virkelig at det ikke er et problem som politiet skal bruke tid på? Si meg da: hvor går grensa for hva vi skal bry politiet med? Om noen stjeler bilen din - det er vel ikke noe å bry seg med, det er jo bare en gjenstand? Om noen sniker seg rundt i hagen din om natta med våpen - det er vel heller ikke noe å bry som om. Det er jo bare en tjuvjeger som tar en av de xxx-tusen rådyra, som det likevel er så mange av.

 

 

Jeg hever ikke den moralske pekefingeren her. Jeg sier bare at dette er politiets ansvar - selvfølgelig!

 

Hvis du leser innlegget mitt en gang til så ser du at jeg på ingen måte syns slike ting er greit! Jeg bare sier at det er ikke noe hyle for her på kammeret hvis slike ting skjer, det høres jo ut som dette er værre enn overlagt drap eller voldtekt! Der av mener jeg at politiet bør bruke ressursene riktig, for i mine øyne syns jeg at en tjuvskutt hjort/elg ikke kommer øverste på agendaen til politiet.

Så hvorfor lage en stor feit tråd om dette? Det er ikke store saken?

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig skal det slås ned på. Akkurat som fartsovertredelser blir slått ned på.

Jeg mener derimot at folk bør se seg selv i speilen å passe litt mer på seg selv og ikke skrike om hvor ille de andre er.

Det er mange her inne som tar til orde for ulovligheter for å ta eller straffe andre. Da tenker jeg ikke bare på denne tråden, men på flere saker som komme opp med ujevne mellomrom her på kammeret.

Det eksisterer en dobbeltmoral blant mange her; "mine lovbrud er ikke så alvorlige, men de andres lovbrudd derimot, de er alvorlige de og bør straffes med gapestokk og pisk"

Link to comment
Share on other sites

Det er en stor sak Bobcat, men ikke om liv og død,

 

Starter OT fordi Jonnyvang bruker en etter min mening fullstendig hårreisende sammenligning:

ikke er så farlig med tjuvjakt på storvilt? Omtrent som å kjøre for fort?

I mine øyne er det mye verre å kjøre for fort enn å smugle et rådyr inn i fryseren (men enig med Rango).

Å kjøre for fort handler om liv og død. Det er ikke lenge siden jeg stod i kø ved restene av en 19åring og en Porsche som han hadde kjørt for fort. Fordi hele miljøet rundt aksepterer og hyller råkjøring og "råning". Fordi foreldre(ikke nødvendigvis hans) "ser gjennom fingrene" med at en kjører moped som 14 åring, fordi "det er greit" å trimme mopeden, fordi det er greit å "se hvor fort bilen går" på "øde steder" og så jævla videre...(litt fed up på råkjøring akkurat nå)

Tenk over følgende: Hvis vi ikke hadde vært så rundhåndet med å mene at det er greit å kjøre for fort, men alle istedetfor hadde innprentet ungene sine i ord og handling at det IKKE er greit å kjøre for fort, hvor mange tror du hadde blitt drept i trafikken? Noen færre tror jeg... Tror til og med fartsgrensene hadde vært høyere, for det ville knapt vært ulykker pga. høy fart.

 

Så tilbake på sporet...

 

 

Sånn er det med tjyvslakting og, alt en ser igjennom fingrene med baller på seg. Hvor mange her har oppdratt eller prøve å oppdra barn?

At politiet ikke har kapasitet er en ting, men de kan nå få beskjed likevel. Så kan de prioritere selv.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Så hvorfor lage en stor feit tråd om dette? Det er ikke store saken?

Hvorfor ikke? Jeg synes vi skal henge ut alle tjuvjegere som best vi kan, også tvilsom jaktmoral og oppførsel generellt under jaktutøvelse.

 

Måten du ordlegger deg på kan misforstås som at du ikke har helt rent mel i posen sjøl.

Link to comment
Share on other sites

Starter OT fordi Jonnyvang bruker en etter min mening fullstendig hårreisende sammenligning:

ikke er så farlig med tjuvjakt på storvilt? Omtrent som å kjøre for fort?

 

Den hårreisende sammenligningen var basert på dette:

Jeg blir imponert over hvor rettskafne mange folk på Kammeret er. Og hvor hardt de vil straffe andre som har brutt lover eller forskrifter.

Jeg regner med at de selv alltid overholder farstgrensen på 80 km/t når de kjører til jaktområdet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har driti meg ut. For 8år siden sto jeg på rådyrpost ved et gjerde som delte vårt tereng fra naboens. En rev passerte

15-20m på andre siden av gjerdet og fristelsen ble for stor, det smalt.

Jeg ble annmelt og det ble et helvetes "haraball", politibetjenten var ivrig i tjenesten og kontaktet meg mange ganger også på jobb. Det endte med at jeg fikk tilbud om å veta en bot på 4000kr, eller møte i retten og risikere en strengere straff.

Sakket med samme politibetjent for to uker siden. En kjent krypskytter i byga her hadde vert en tur i terennget vårt å skutt voksen rådyrgjeit fra lammet(25.august). Det var ikke noe han kunne gjøre i saken, men vi kunne jo alltids annmelde saken om vi absolutt ville.

Driver man med tjuvjakt er man en kjeltring! Alvorlighetsgraden av dette varierer selvfølgelig, men man får være såpass til kar at man innrømer at man gjør/har gjort noe galt.

Dette er politiet og naturopsynets ansvarsområde.

Min sak er vel grei nok, og jeg fikk muligens som fortjent.

Dessverre er det slik at en del saker (fx. måneskinsjakt på hjort) behandles så dårlig i politiet at deler av jeger korpset (som er lovlydige) føler at de/vi er på kolisjonskurs eller i komflikt med politietaten.

Dette bør politiet ta virkelig på alvor, de er den "profesjonelle" parten i dette forholdet.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo veldig tåpelig at du ble anmeldt for å ha skutt en rev da! [...]

 

Tja, tjuvjakt er tjuvjakt... Dessuten kommer det vel litt anpå naboen, hvis han f.eks driver en planteskole og er plaget av rådyr som eter av varelageret vil jeg tro han har Mikkel som venn og alliert...

Link to comment
Share on other sites

Det er jo veldig tåpelig at du ble anmeldt for å ha skutt en rev da! Var det politimannen eller nabovaldet som anmeldte deg? Regner med andre jegere synes det var helt ok at du tok ut en rev fra rådyrterreng. Burde være sånn iallfall.

Eieren av nabovaldet var plager med jordråtter, men ville først og fremst stattuere et eksempel (etter hans eget utsagn). Eiendommen hans ligger inntil europaveien og han har ofte vert utsatt for krypskyting av rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo veldig tåpelig at du ble anmeldt for å ha skutt en rev da! Var det politimannen eller nabovaldet som anmeldte deg? Regner med andre jegere synes det var helt ok at du tok ut en rev fra rådyrterreng. Burde være sånn iallfall.

Eieren av nabovaldet var plager med jordråtter, men ville først og fremst stattuere et eksempel (etter hans eget utsagn). Eiendommen hans ligger inntil europaveien og han har ofte vert utsatt for krypskyting av rådyr.

 

Anmeldt for å skyte rev det er nesten det værste jeg har hørt! Nei fy å fy!

 

Bedre nå slemmo?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Måten du ordlegger deg på kan misforstås som at du ikke har helt rent mel i posen sjøl.
Antyder du noe her Ranger? hva er det du ikke skjønner? (les innleggene mine en gang til er du snill) Uansett... jeg har heldigvis noe annet å bruke enerigien på enn deg....

Nei, jeg antyder ingenting, skrev bare at sånn som du ordla deg så kan du misforstås. Jeg har lest, og sett at du er imot tjuvjakt, det er bra.

Jeg mener man skal opptre forstandig i skauen og ha respekt for andre, og følge oppsatte regler, lover, normer og skikker. Siste setning er vel mer et svar til gledesdrepers utsagn.

 

Forøvrig har det alltid vært kniving mellom vefsninger og ranværinger, så da er vel alt slik det skal være! :lol:

 

Et hjertesukk til slutt: Hvorfor er det slik at de som drister seg til å nevne at man må oppføre seg i skauen blir sablet ned av enkelte brukere her inne? Stemplet som Moralpoliti? Jeg tar meg ikke særlig nær av slike lavmåls oppgulp, men de blir da vitterlig moralister overfor moralistene i såfall! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Bobcat: tilbake til trådstarters spml: hva gjør du dersom kommer over tjuvjakt? Melder det til politiet-selvfølgelig! Hva er alternativet? Ikke gjøre noe? Ta loven i egne hender? Dersom du mener at en diskusjon rundt temaet er å hyle og skrike så la vær å lese tråden. Tjuvjakt er et problem, og de eneste som kan gjøre noe i en situasjon er politiet. Dette er overhode ikke snakk om å være moral-politi. Så til trådstarter: meld fra til politiet!

Link to comment
Share on other sites

JA Tjuvjakt er eit problem, men hvorfor tror dere folk bedriver tjuvjakt?

 

Jeg har tro på at grunnet hjorte jakta er blitt så ettertraktet og folk betaler hva som helst. Er det personer med mindre resurser til å kjøpe seg jakt som bedriver tjuvjakt...

 

Det burde vore eit tak på hvor mye man kan ta betalt for eit hjorte løyve, i dag er det nesten umulig å få tak i hjorte løyve så sant man ikke har tusenvis av kroner å bruke eller har det i slekta...

 

Og dette med rett avskytning, tror dere en som betaler opp mot ti tusen kr for eit løyve virkelig gidder å skyte ein litet bukk, kalv eller liten kolle??

Er det rart at gjennomsnitts vekta på hjorten rundt om på vestlandet synker og synker!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Akkurat det med nedadgåande vekter fins det mange hypoteser om. Eg for min del trur ikkje prising på løyver er det som er årsaka.

Dei fleste opererar vel med differensierte prisar. Mange med to-pris-system. Og ein del med trofèavgift eller pris per takk. Derfor er det ofte billegare kjøt på dei mindre dyrekategoriane.

 

Prisen følger markedet. Og markedet er langt frå sprengt.

Ledig jakt til fin marknadspris her:

http://www.naturogferie.no/visartikkel.asp?art=298

 

Dei som bedriver tjuvjakt gjer det ikkje fordi dei ikkje har råd. Dei gjer det fordi dei ikkje har respekt for reglane, fordi dei har mogelegheiten til det og fordi dei ikkje klarar å la vere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...