Jump to content

Rypejakta 09/10


Åsmund96

Recommended Posts

  • Replies 288
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

nei har du sett, selfølgelig er det ei lita orrhøne! det hadde jeg egentlig ikke tenkt over siden det nesten ikke var trær der jeg skaut den nesten oppe på snaufjellet :oops:

 

Åja, du har jaktet på den samiske måten? ;) Det vil si at man skyter først, og SÅ går man for å se hva man har skutt.. for det KAN jo være "nåkka etanes" ;)

Link to comment
Share on other sites

Men også om hvordan rypene oppfører seg akkurat den enkelte jaktdag; hvorvidt de letter langt utenfor skuddhold eller ikke, eller om de "alltid" sitter på feil side av buska når jeg støkker (ingen vits å skyte igjennom kratt).

 

Det er jo kjent at å jakte tana ryper er som å jakte skogsfugl. De løper som de skulle ha den onde i helene!

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med felt vilt folkens! :D

Hadde tenkt meg på et par ettermiddagsturer, men hadde hørt om lav rypebestand flere plasser der jeg bor. Men den sjansen var jeg villig til å ta! Hadde ikke tid til å skyte etter duene før jakta begynte heller. Og da skulle rypa falle på jomfruskuddet ifølge faren min 8)

 

Ble en kort tur i nærområdet før det mørknet til. Vi var 3 stykker som gikk effektivt gjennom området og jammen så vi ikke 2 ryper som letta ganske tidlig. Men selvfølgelig altfor langt hold. Etter 2 timer gange, var solen nesten borte i horisonten og 2 ferske jegere måtte se nederlaget i øynene. Men jaggu kommer det ikke en hare hoppene foran føttene på oss. Kameraten fikk slengt ivei ett skudd, men bommet. :wink:

 

Dag 2 fikk en enda bedre start. Samme strategi ble lagt, dog i et nytt jaktområde. Allerede før jeg hadde kommet i "jaktmodus" letta to ryper foran føttene på meg. Makan til trykking på dem. Men nok om det.. En forbauset jeger, fikk slengt opp hagla og fikk kornet etter rypene. Men de fløy for tett, helt til en tok en krapp høyre sving, da slengte jeg ivei 2 skudd, men fikk ikke nok sving på hagla og skuddene føk i lyngen bak rypa. :oops: Jeg fikk lada kjapt og gikk etter, men rypene var forvunnet. :?

 

20 minutter etterpå går jeg nesten på 2 ryper til. Men denne jegeren hadde lært og kornet fant fort rypa og hagla fikk mer sving. Og jaggu datt ikke rypa i skuddet! En stolt førstegangsjeger nøt øyeblikket maksimalt da hans første rype ble lagt i sekken. :D Senere så vi bare ei rype til og kunne rapportere om 10 ryper og 1 hare på 4-5 timers jakt.

 

Nå har influensaen tatt grepet om meg, og rypene får fare fredfullt enn så lenge :) Skitt jakt !

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer BigFatLou :)

 

Var på jakt sist helg. såg ein heil del ryper å de blei lit også :D Me va 2 jegerar å me fekk 3 stk kvær.

Knalltur, sol å rypa etter rypa. Heile dagen gjekk vi i ryper, di va heldivis lit skjerre får den bestanden som er igjen er ikke stor.

På slutten tok vi ut kuler og krutt sjølv om vi såg kor noen ryper satt. 6 stk holler masse å trangen til å skyte fler dabba av.

 

Eine plassen her e de store områder som e renska av fjellrypa. Du kan bokstaveli talt skyte fra vindue på bilen. Katastrofalt dårli å di rypene folk ser blir slakta ner. De va 5 forskjellige jegerar på eit lite område, di såg ett kull på 6 stk. Alle sammen blei skutt å dei klager på bestanden. Dette er feil ein jeger bør kunne gji seg mens leken er god. De var også ein mann som tok 63 ryper i fjor å de var ett veldi dårli år. Får 2 år siden tok han lit øver 100 stk. Eg lure ka han tenke på!!!! Slakta ner 100 ryper for ingenting. Idiotisk spør du meg.

 

Ein jeger skal jakte fra overskuddet men den rypebestanden som er i lande nå er underskuddet. Probleme e at de e får gøy

så de e vanskeli å la hagla stå å ikke jakte. Men de alle rypejegere kan jørr er å ikke skyte ner stamfuggel. Vis du ser ett kull på 4 jakte du ikke ner heile kullet. Skyt ei rype så lar du de kulle fly!! Sett opp diverse mårfeller/røyskattfeller å skyt ravn

 

Ønsker alle jegere lykke til:)

 

Brok vett når du jakte på ryper, den bestanden som er igjen er så liten at nesten heile jakta burde fredast noen plassar!! :(

Link to comment
Share on other sites

Nja si det... Har hørt to varianter fra Stølsheimen nord for Voss: Hørte at noen hadde gått på jakt i to dager uten å se annet enn ravn. Men hørte også at en kollega hadde truffet et jaktlag litt nord i Stølsheimen (Rundt Varadalsbu tror jeg) og der hadde det vært beste bestanden siden starten på 90-tallet og over 30 ryper hadde blitt med 3-4 jegre hjem i løpet av tre dager.

Det jeg vet er at jeg så dårlig med fugl på Gråsida (sør for Voss) i fjor. Tror det varierer veldig med andre ord.

Ja, og det ble observert litt fugl i terrenget i Bergsdalen (rundt Kjerringafjell) forrige helg, men vet ikke om det var to eller to hundre fugl.....

Ble du noe klokere?

Link to comment
Share on other sites

Var en uke inne på hardangervidda, nærmere bestemt Hellevass(Røldal) i hytta vår. Der var det UTROLIG lite fugl å se. Vi støkkte maks 3-4kull hver dag, og gikk i gjennomsnitt 8 timer hver dag! Men jeg var heldig og fikk skutt 14 ryper :D 6Lieryper og 8Skarryper. Skjøt bare 2 på bakken resten i lufta :)

Vi hadde heldigvis fint vær og koste oss veldig.

Takk for en fin høst på hardangervidda!

 

-Olav

Link to comment
Share on other sites

Kort rapport etter noen dager i Nord Trøndelag, Verdal inn mot svenskokkupert Norge.

 

Gikk opp tidlig forrige uke, latterlig bløtt i terrenget, og værre skulle det bli. Det regnet sammenhengende til torsdag, så det ble bare noen hustrige turer ut fra teltet uten å se så mye fugl, men vi tok nå de fleste av de vi så. Fikk egentlig ikke noe inntrykk av bestanden på det tidspunktet. Torsdag ble det oppholds, gikk ut grytidlig og ruslet hele formiddagen uten å se fjæra. En av gutta gikk lengre enn langt, tok med seg noen topper og la bak seg noen endeløse mil uten å se en eneste fugl...Vi har tross alt vasset i fugl i denne teigen tidligere år...Utpå ettermiddagn gikk jeg opp et kull på 5 og tok en. De jeg gikk med gikk opp noen enkeltfugl og par etter det. Konklusjonen ble at med så lite fugl var det bare å roe ned. Også kom skitværet igjen utpå ettermiddagen. Fredag gikk vi opp et kull, tok en og lot resten få være i fred. Så var det bare å pakke sammen alt det våte og stabbe seg ned fra myra. Men, tross alt, alle var enige om at det hadde vært en tur.

 

Lite fugl, mest sannsynlig lite årsfugl, de fleste vi skjøt var godt voksne. På vei hjem hørte vi at terrenget ble stengt, og det er like greit. Likevel tror jeg at det var endel fugl her og der, den trykket ganske bra, og for oss uten hund så skulle vi innom noen titalls kratt for å støkke opp noen for å si det sånn.

Link to comment
Share on other sites

På siste jakttur jeg var så jeg sirka 12 fjellryper. Første gang prøvde jeg med salongen men det ble bom, rett etter fikk jeg ny sjanse med hagla, og da fikk jeg mi første fjellrype. Har sett veldig mye fjellryper i år, første tur så jeg 20 stk , men da var alle utenfor skuddhold. Men hvor er lirypene blitt av? har ikke sett en enda. Jakter i tromsø området. Lurer på om det er noe liryper her i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Jaktet på Hardangervidda (Hette-området) i jaktåpningen. Så 37 fugl på tre dager. Vi gikk langt også, opptil 35 km pr dag.

Altså, ikke noe fugl å jakte på. De få kullene vi fant var tildels fine, fra 6 og opp til 10 fugl.

var og 3 dager på Filefjell, og resultatet var enda dårligere der.

Det er åpenbart rypebestanden, både fjell- og lirype, har fått en skikkelig knekk i sør-norge. Jeg er faktisk tilhenger av full stans i jakta ut sesongen, og forby vinterjakta som er jakt på stamfugl.

 

I Oktober skal jeg til Finnmark ved russergrensa, og er spent på om det er noe å finne der.

Link to comment
Share on other sites

Var en tur på jakt i går tross sne å sludd.. Trasket etter fjellrypa i 4 timer i snevær å snudd.. Så bare en enslig stegg, å den var jeg så snill at jeg lot leve.. Flyttet meg litt mere mot hjemlige trakter å gikk en tur på ca 1,5 km fra ytterdøra.. Så totalt 9 ryper på ca 1 time, men det var så tett skog at det var helt umulig å løsne skudd inni krattet. Men det var i alt en fin tur å jeg fikk sett noen ryper ihvertfall, men status hittill er fortsatt uendret.. 0 ryper på meg..

Link to comment
Share on other sites

Der var det UTROLIG lite fugl å se. Vi støkkte maks 3-4kull hver dag, og gikk i gjennomsnitt 8 timer hver dag! Men jeg var heldig og fikk skutt 14 ryper :D

 

Først og fremst, gratulerer med fangsten! :D Men jeg ser du nevner at det var utrolig lite ryper å se, likevel så skyter du fjorten stk. :? Mulig jeg høres bitter ut nå, men det henger rett og slett ikke på grep.

Link to comment
Share on other sites

Der var det UTROLIG lite fugl å se. Vi støkkte maks 3-4kull hver dag, og gikk i gjennomsnitt 8 timer hver dag! Men jeg var heldig og fikk skutt 14 ryper :D

 

Først og fremst, gratulerer med fangsten! :D Men jeg ser du nevner at det var utrolig lite ryper å se, likevel så skyter du fjorten stk. :? Mulig jeg høres bitter ut nå, men det henger rett og slett ikke på grep.

 

14 ryper på ei ukes jakt er ikke mye.. det er jo 2 til dagen...å 3-4 kull til dagen vil eg heller ikkje sei var så lite hvertfall viss det er litt størrelse på kulla

 

har selv fått nesten 50...men det er på 12 dagers jakt fordelt på 4 terreng og ca 50/50 li/fjellrype...det hørest jo jævli mye ut men er 4 i snitt pr dag. skal sies at det har vert veldig bra med fugl der jeg har vert og da :)

Link to comment
Share on other sites

"NB. Småviltjakt 2009.

På grunnlag av fellingsstatistikken, tall for forholdet mellom voksne ryper og ungfugl og jegernes inntrykk av rypebestanden i 2008, blir jakta på ryper i den åpne perioden fra 10.10. til 23.12.09 stoppet. - Lesja Fjellstyre"

 

Var på fjelltur, bjorli mot svarthøe, hadde ikke med hagla. Veldig bra rypeterreng, ikke ei fjør å se. Det er ytterst lite fugl igjen der oppe :?

Link to comment
Share on other sites

"NB. Småviltjakt 2009.

På grunnlag av fellingsstatistikken, tall for forholdet mellom voksne ryper og ungfugl og jegernes inntrykk av rypebestanden i 2008, blir jakta på ryper i den åpne perioden fra 10.10. til 23.12.09 stoppet. - Lesja Fjellstyre"

 

Var på fjelltur, bjorli mot svarthøe, hadde ikke med hagla. Veldig bra rypeterreng, ikke ei fjør å se. Det er ytterst lite fugl igjen der oppe :?

 

Var dette nylig? Hvordan var det med snø?

Link to comment
Share on other sites

Jaktet på Hardangervidda (Hette-området) i jaktåpningen. Så 37 fugl på tre dager. Vi gikk langt også, opptil 35 km pr dag.

Altså, ikke noe fugl å jakte på. De få kullene vi fant var tildels fine, fra 6 og opp til 10 fugl.

var og 3 dager på Filefjell, og resultatet var enda dårligere der.

Det er åpenbart rypebestanden, både fjell- og lirype, har fått en skikkelig knekk i sør-norge. Jeg er faktisk tilhenger av full stans i jakta ut sesongen, og forby vinterjakta som er jakt på stamfugl.

 

I Oktober skal jeg til Finnmark ved russergrensa, og er spent på om det er noe å finne der.

 

Vel, da deler ikke du og jeg synspunkt eller erfaring hva sør-Norge angår.

 

Jeg var 4 dager og trente hund i traktene rundt Hovden (Agder), og her var det virkelig godt med fugl. Mer enn ett normalt bra år. Dette viste jo også premieringsprosenten på høstens Hovden- prøve.

 

Samme gjelder også på Rjukan (Tinn), her hadde vi 14 forskjellige kull på vingene på en dag på første høstprøva.

 

Jeg leier ett privatterreng på Haukeli, og her var det ett normalt bra år. Jamt med store kull der de alltid ligger :D

 

Hadde besøk av en kar i går som var og handlet hundefor, og han har terreng i området mellom Blefjell og Imingen, og han har sjelden sett så mye rype som i år.

 

Kommer nettopp tilbake etter en uke med jakt i Finnmark, og ikke her heller var resultatene så nedslående som enkelte har hevdet. Jamt over med kull og situasjoner hver dag. Dette var ikke Øst-Finnmark.

 

Mitt inntrykk er at faktisk ikke situasjonen er så svart som enkelte tror, ihvertfall ikke i Sør-Norge

 

Vil bare legge til at det kun er snakk om lirype.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ver enig med at de har vore lit mer rype i år, men denne bestannen er så liten forhold va den var før. På en vinter tok 1 mann 500 ryper på snare. Den dag i dag er de ikke så mye rypa i flere mil omkrets nesten. De skøt dem nesten aldri me halge, men de tok rypene me snare. Flere jakthistorier vor di såg fuggel på flere 100 her i fjellene er helt fjernt. ein flokk på 50stk er nesten uvanleg å se nå... Selv om de er mer rypa i år enn for 1-2 år siden er den alt for liten til å ver bra!!!! Dette året er også svart du kan ikke kalle dette åre bra forhold ka de va før i tida:cry:

Link to comment
Share on other sites

Forlengst avdøde Harald Kristoffersen, skrev en bok om jakt i Telemark. Den tok for seg jakt, og i særdeleshet rypejakt i Telemarksfjella. Han var en av de få som tok sjansen på å jakte fugl med hund under krigen og kunne fortelle om terrenger som nærmest totalt var uten fugl. Dette er terrenger som i dag er kjent for å være bra besatt med fugl. Jeg har jaktet rype siden sent på -70 tallet og husker med gru den voldsomme downperioden som var over store deler av landet på -80 tallet.

 

Jeg og ett par kompiser var av de første som reiste over til Sverige på rypejakt helt på begynnelsen av -90 tallet. Det er særlig ett bestemt år som husket, og det er 1998. Vi lå i telt i ett område hvor det var så enormt med fugl at det ikke kan beskrives. Kull på kull på kull overalt. Den ene av bikkjene mine skulle startes med i Norsk Derby senere på høsten, og all fuglen gjorde at den tislutt sluttet å ta stand og bare prellet og ruset på. Terrenget ble stengt den dagen vi reiste ut derifra, så alt skulle ligge til rette for at det ville bli ett bra år også året etter. Men, den gang ei. Terrenget var så godt som tomt for fugl.

Jeg benekter ikke at det jamt over var mer fugl før, men dette går i svingninger og nye tider vil komme. Mye er opp til oss jegere. Vi må ta ansvar og forvalte terrengene på rett måte og ikke skyte ut mer fugl en det som er forsvarlig.

 

Jeg har møtt endel svensker på jaktprøver, og de har sin klare formening om hvorfor det er så lite fugl i de svenske terrengene som før var så godt besatt av fugl. De kan fortelle historier om skuterkjøring på nettene hvor en kjører og lokaliserer rypene og lyser på dem og hvor to andre skutere kommer på hver sin side med fiskegarn og fanger hele rypeflokker. Og dette skal visstnok foregå i stor stil. De kunne berette om en kar som i løpet av en sesong omsatte over 10.000 ryper til butikker og restauranter.

Link to comment
Share on other sites

"NB. Småviltjakt 2009.

På grunnlag av fellingsstatistikken, tall for forholdet mellom voksne ryper og ungfugl og jegernes inntrykk av rypebestanden i 2008, blir jakta på ryper i den åpne perioden fra 10.10. til 23.12.09 stoppet. - Lesja Fjellstyre"

 

Var på fjelltur, bjorli mot svarthøe, hadde ikke med hagla. Veldig bra rypeterreng, ikke ei fjør å se. Det er ytterst lite fugl igjen der oppe :?

 

Var dette nylig? Hvordan var det med snø?

 

Nå for tiden var det på Dalsida ca. 40 cm.

 

Nevnt over er helt feil måte å løse tingene på. Kutt alle utenbygdskort, og det vil kanskje bli bedre. Hjelper ikke å kutte jakttid hvis alle utenbygds jakter mellom 15.09 og 9.10 likevel. Det mange av de driver med er å gå manngard med mange bikkjer og skyte det de kommer over, altså slakt, ikke jakt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at siste del av mitt forrige innlegg har blitt kopiert og postet i andre fora, bl. annet NESK sitt diskusjonsforum. Det er derfor viktig for meg å presisere at dette er påstander som jeg har fra svenske fuglehundentusiaster, og medfører nødvendigvis ikke riktighet. Jeg liker egentlig ikke at en tar ut tekst på denne måten fra ett forum og planter det i ett annet forum som en sannhet for å underbygge egne påstander.

Link to comment
Share on other sites

i dag ble det 2 ryper på meg...hadde 5stk 100% sjanser etter di 2 rypene jeg skaut på turn,men har laget meg en regel om 2 ryper pr jaktdag,og max 10 ryper i løpet av sesongen....

er jo høsting vi driver med,ikke slakting!!!dette gjelder på matvilt,men ikke på kråker,rev osv....

hadde alle jegerne hadd disse moralske rettningslinjer,så hadde det vært mer ryper generelt over hele fjøla....

Link to comment
Share on other sites

Var en tur på fjellet i Namdalseid i dag.Første rypa skutt for engelsksetteren Chico i dag. Herlig!!!!.Trur pinadø det blir en Famous Grouse i kveld. 8)

Så ca 15 fugl i 2 oppflygings situasjoner.Fylte dagskvota på 2 pr dag.

Ellers er det stusslig lite med fugl i statsskog sine områder her.

Link to comment
Share on other sites

En liten tur i dag. Snø og veldig vekslende vær. Så ca 50 på en time. De forsvant oppover og det ble for tungt for meg. Fikk en lirype. Skjøt faktisk hodet tvert av :shock: Det har jeg aldri gjort tidligere, ellers var den helt uskadd. Det var kort hold, men den led i iallefall ikke :roll:

Link to comment
Share on other sites

Tilbake fra 3 dagers jakt i Lesja - Dalsida, øst for Gautsjøen/Aursjøen.

Lørdag og søndag var det surt vær. Snø og kraftig vind. Mandag ble det bra jaktvær.

 

Det kom endel snø som gjorde ting vanskelig. Ikke bare var det tungt å gå de fleste steder, slik at vi måtte velge blant færre mulige jaktsteder, men rypa var ikke så glad for å være brun i kvitt landskap.

 

Alle kullene som satt sammen var vare, og satt og trippet og strekte hals, før de stakk på 40 meter eller mer unna hund/jeger.

 

Egentlig bra med fugl synes jeg. Såg middels kull på 6, men også noen på 10+

 

Enkelte kull var spredd, og det satt enkle eller 2-3 samlet nedenfor skoggrensa, og da trykte de bra.

 

3 ryper ble med hjem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...