Jump to content

Rypejakta 09/10


Åsmund96

Recommended Posts

  • Replies 288
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Synes det er lattelig av en jeger med hund å fortelle at de ikke har noen fordel med det. SELFØLGELIG skyter en mer fugl med hund (hvis ikke bør du vuderer å få noen andre til å ta seg av trening av bikja).

 

håper det ikke var min innlegg du kommenterte for jeg har ikke hund!

:lol::lol::lol:

 

Da bør du ikke en gang gå inn på den diskusjonen....

Link to comment
Share on other sites

viss du går kun i lirypeland på støkkjakt så er det jo klart at hund er en fordel...men støkkjegere på fjellrypejakt skyter som regel i bøtter og spann. har vert støkkjeger i 6 år nå og er det brukbart med fugl blir det som regel mange med ned fra fjellet,,,har anskaffet meg hund nå så blir første sesongen med den, kjenner at jeg bryr meg meir om at hunden skal fungere enn å fylle opp sekken. men klart er det fordel med hund på lirypa men helvete støkkjegere kan skyte mye på fjellrypa. det er hvertfall min erfaring :)

Link to comment
Share on other sites

Var en 3 timers tur i ettermiddag etter fjellrypa.. Tredje turen min i år uten å se fugl, så jeg kan vel kalle meg for Norges dårligste støkkjeger.. :oops:

Til mitt forsvar, så har turene vært e elendig vær med vind og regn å i helt ukjent terreng..

 

midt i finnmark må være karasjok.....

går det ikke an å spørre kjentfolk det kan ofte være lurt

Link to comment
Share on other sites

Dro tidlig på tirsdag sammen med min far, var oppe på snaufjellet rundt klokka 13:00 og satte opp teltet. Det var fint vær der oppe og få jegere å se så vi var helt alene. Vi dro ut på ettermiddagsjakta rundt to tiden og det tok vel snaue 20 min før jeg støkket en liten stegg som datt under smell nummer to, en fin start på rypejakta:

 

2d98w8y.jpg

 

Etter en liten stund så startet Balder å trekke av og vi fulgte etter i spenning til han gikk i stand. Opp kom et lite rype kull på 5 fugl. Far fikk skutt en og klarte å vinge skyte en rype uten å være klar over det. Så jeg fulgte med på hvor den landet og gikk fort mot stedet sammen med bikkja, han gikk i stand og sendte opp steggen som gikk i bakken på første skudd. Fikk en kjempe fin opplevelse der med å se Balder i arbeid :)

 

29fpkro.jpg

 

Fornøyde med en halv dag med jakt og 3 ryper i sekken så tusla vi tilbake til teltet, men på vei tilbake så trakk Balder plutselig av stien og ikke mer enn 20 meter vekk fra stien så stod han i stand på 2 ryper. Far traff desverre ikke men jeg fikk sendt den ene i bakken og var meget fornøyd med dagen.

 

23k6lgw.jpg

 

 

Onsdagen startet med lite fugl. Det tok vel 2 timer før Balder trakk av og jeg fulgte da etter. Vinden kom inn fra to forskjellige sider der vi var så han fikk problemer med å finne fuglen og jeg endte opp med å støkke opp 2 ryper og fikk tatt en:

 

a5kl0x.jpg

 

Vi så ikke no mer fugl på formidagsjakta, Balder hadde noen tom stander som ga litt spenning men ellers så fant vi ikke flere fugl. Etter en god lunsj så gikk vi ut igjen og Balder fant igjen fugl. Han sendte opp 2 ryper hvor en gikk i bakken, far bommet desverre på den andre rypa:

 

11klfdd.jpg

 

Etter dette så følte jeg at jeg hadde høstet nok så jeg tok kamera fatt. Det ble jo ingen flere fugle situasjoner den dagen. Etter å ha sovet lenge og spist litt god lunsj på torsdag så gikk på en liten ettermiddags tur. Det tok litt tid men så gikk Balder i stand på et litt spredt rype kull på 5. Han stod i stand på 2 og jeg tråkket nesten på en stegg 15 meter bak han som jeg fikk et fint bilde av:

 

rrkvad.jpg

 

Etter denne situasjonen fant vi ut at Balder hadde fått et kutt i poten sin, heldigvis var det ikke så dypt det kuttet han hadde. Vi bestemte oss allikevel for å pakke sammen sakene og spare han til neste jakt, og vi var selvfølgelig veldig fornøyde med å få 6 ryper i sekken vi som fortsatt er litt ferske jegere.

 

En fin jakt med fine opplevelser.

Link to comment
Share on other sites

fikk en rype i dag :)

henger meg på den påstanden om jakt med hund.... jeg jakter uten hund og har på 10 år som rypejeger, kun fylt kvota en gang!

har en kompis som jakter med hund og han skyter stadig kvota....hund er uten tvil mer effektivt en støkkjakt.

 

Det var litt av et argument! Til opplysning så har jeg en kamerat(støkkjeger sådan) som alltid skyter kvoten. :wink:

Link to comment
Share on other sites

fikk en rype i dag :)

henger meg på den påstanden om jakt med hund.... jeg jakter uten hund og har på 10 år som rypejeger, kun fylt kvota en gang!

har en kompis som jakter med hund og han skyter stadig kvota....hund er uten tvil mer effektivt en støkkjakt.

 

Det var litt av et argument! Til opplysning så har jeg en kamerat(støkkjeger sådan) som alltid skyter kvoten. :wink:

 

Du sei at eg har litt av et argument så prester du å svar med det der....? hehehehehe T...... :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Var en tur etter fjellrypa idag. Ble snø i fjellet i går og det er alltid vanskelig etter første snøfallet. Ble ikke fri, men det som erger er at det ligger et par døde fugler igjen i steinura. :(

Såg en det fuggel og det ser ut til at bestanden er i bedring..

Link to comment
Share on other sites

gått 2 turer i vassfjellet i klæbu nå og har ikke sett snurten av fugl.

 

Skjøt 1 hare idag på rypejakta:)

Død i smellen med eley rype nr 5 32gr.

 

tenkte på å kjøpe meg kort der jeg også, men viss det er lite rype så har de nok ikke godt av flere jegere.

 

 

 

Er utsolgt for sesongkort der nå, men du kan sikkert få kjøpt dagskort.

Er synd at bestanden er så dårlig ja:/

 

Men gikk opp 8 fugl nå, ikke ryper vell å merke.

Lettet midt i tykkeste skogen, så fikk ikke sett hva det var, men tipper orrhøne:)

Link to comment
Share on other sites

Skal en tur til Skeikampen neste helg, nærmare bestemt Slagsfjella. Nokon som har nokon rapportar frå området, og eventuelt tips? :wink:

 

hadde 3 dager der oppe fra 10 september og har aldri sett så lite fugl der oppe som iår.

snakket også med flere jegere som ikke hadde sett noe særlig..

så totalt 12 ryper på 3 dager. orrfugl var litt bedre.. så vel ca 20 stk. ett fint kull på 12.

Link to comment
Share on other sites

hadde 3 dager der oppe fra 10 september og har aldri sett så lite fugl der oppe som iår.

snakket også med flere jegere som ikke hadde sett noe særlig..

så totalt 12 ryper på 3 dager. orrfugl var litt bedre.. så vel ca 20 stk. ett fint kull på 12.

 

Jaja, slike forhold er eg vant med frå Sunnmøre! Gjer meg forsåvidt ingenting å vri fokuset over på orrfuglen heller :)

Link to comment
Share on other sites

Tilbake fra 1 uke i Tana - Finnmark hvorav 3 dager på ifjordfjellet (ca 7 km fra motorferdsel løype).

 

Fikk 1 lirype men var på skuddhold av ca 30 på mandagen. Tirsdag 10 - 15 ryper utenfor skuddhold, Onsdag så vi ingen ryper. (Fisk tatt på oter var det godt med, vi har med 23 ørreter sørover).

 

Så jaktet vi litt i lavlandet uten å se en eneste rype.

Link to comment
Share on other sites

Har vært ut små og store turer hver dag den siste uka. Variert med fugl. Har blitt 3 ryper og en storfuglkylling. Bikkja funker bra nå, og da er det morro i fjellet :)

Når det gjelder hvem som skyter mest av støkk og hundejegere så kommer det helt ann på. Det kommer ann på både skytter og evt hund. Å si at den ene fyller kvota og den andre ikke er jo et dårlig argument, for den som jakter med hund kan ha dårlig hund eller være en dårlig skytter mens støkkjegeren er en dreven støkkjeger. Eller motsatt

Vet om flere ganger der støkkjegere feller mer en fuglehundjegere. Men vi som har hund SER som regel mye mer.

Når jeg jakter, så putter jeg ikke en gang skudd i hagla før bikkja står. Så jeg ser mange flere enn jeg skyter :)

Link to comment
Share on other sites

da har jeg fått overstått min første matnyttige tur med hagla som jeg kjøpte i vinter :D

ble to ryper og en hare.

 

9735_1230980459077_1366098763_666945_3413538_n.jpg

 

Den til venstre der ser da ikke ut som en rype. Ligner på en blanding av orrhøne og rype spør du meg. Alle ryper er hvit på buken, det er jo ikke denne :?:

Link to comment
Share on other sites

da har jeg fått overstått min første matnyttige tur med hagla som jeg kjøpte i vinter :D

ble to ryper og en hare.

 

 

Den til venstre der ser da ikke ut som en rype. Ligner på en blanding av orrhøne og rype spør du meg. Alle ryper er hvit på buken, det er jo ikke denne :?:

 

nei har du sett, selfølgelig er det ei lita orrhøne! det hadde jeg egentlig ikke tenkt over siden det nesten ikke var trær der jeg skaut den nesten oppe på snaufjellet :oops:

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke si det er overdrevent mye bilder her, så får vel gjøre noe med det :)

 

Litt om turen:

En kompis av meg har hatt lyst til å bli med på en jakttur lenge nå, og på søndagen fikk han sjansen. Han satte seg på første toget fra tr.heim, og klokken 1030 satte vi kursen mot rypefjellet.

Første slippet var i skogen, og der er det Runa som slippes. Hun går godt med god kontakt, og når vi kommer opp i rypfjellet slår hun godt ut.

Andre slippet er det Nemi sin tur. Mora til Runa. Hun slår godt ut og bruker vinden veldig bra. Og i slutten av slippet forsvinner hun for oss. Vi leter i retningen vi så henne sist, men plutselig hører og ser vi steggen letter. Jeg blåser i fløyta og hun er rolig.

Vi går opp til henne, og lar henne utrede. Og plutselig støkker hun ei rype fra kjærra vi har trampa igjennom for 2 minutter siden. Jeg blåser igjen, for å roe henne.

Dette er siste rypa vi ser på ei god stund.

 

Mot slutten av rypfjellet er det Runa sin tur igjen. Hun går godt og begynner etter hvert og jobbe på noe. Halen hennes går som en propell, og avslører at hun er usikker.

Jeg går rolig opp til henne, og oppdager hvorfor hun er så usikker. Der ligger nemlig 1/4 av ei rype i kanten av myra. Sikkert rovfugl, for det så vi mye av. Helt ferskt.

Vi drar oss over de siste toppene, når vi hører nok en rypstegg. Runa roes, og sendes på utredning.

De neste hundre metene har vi 4 komplette fuglearbeid på Runa, og på siste arbeidet klaffer det med plassering av skytter, haglesverm og rype og ei rype blir felt.

En kjempeslutt på en kjempedag :)

 

P9202761.sized.jpg

Runa er klar for en ny dag med nye muligheter

 

P9202768.sized.jpg

Jegerne planlegger dagen

 

P9202806.sized.jpg

Her er det like før rypa føler seg truffet :)

 

P9202824.sized.jpg

Runa med dagens fangst

 

P9202830.sized.jpg

Så er det bare å sette kursen hjemmover.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...