Jump to content

Rypejakta 09/10


Åsmund96

Recommended Posts

Hei !

 

Eg fant ingen emner om dette her. Men viss ein finnes, så bare gje beskjed.

 

No er det ikkje lenge til rypejakta, kun 12 dager til det smeller oppå stedene som er vist i annen tråd.

Gleder meg veldigt, det er blitt sagt rundt at det er et veldig bra rypeår i år !

 

Her gjer det me slik at når du har skutt en eller fleire ryper, så send anntallet på PM:)

 

Mvh Åsmund:)

 

Då er det dei første idag:

 

Navn / Antall

 

- Aasum - 2 stk

- Dimex - 2stk

- EilertseN - 4stk

Totalt: 8

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 288
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Om "det er blitt sagt rundt at det blir et veldig godt rypeår i år" - så er det ev. nytt for meg.

 

I Oppdal har man avlyst rypejakt i ett område, og vurderer strenge begrensninger i flere andre. I Jämtland har man utsatt starten på rypejakt til slutten av september og har innført sterke begrensninger i Västerbotten og Norrbotten.

 

Isak Thomas Triumf, en mann som vet mer om villmark og ryper enn jeg noensinne vil lære, har bedt innstendig om at man freder rypa i Finnmark, i flere år, for nå tror han at det er kroken på døra for bestanden.

 

Ved taksering i Salten har man kommet til at man aldri har sett så få ryper som i år, og man sier at det er tomt nord for Salten.

 

På Helgeland er det liv i bestanden, men det vil medføre en invasjon av jegere, så det blir det nok en ordning med. (På Salten var det sinnsykt store bestander på 90-tallet, noe som spredte seg fort til jegerne nærmest gikk manngard i terrengene der).

 

Jeg har selv vært i terrengene jeg har tilgang til - bl.a. to private der det bedrives meget kontrollert høsting, med utgangspunkt i bestandtelling. Til tross for denne forsiktige tilnærmingen er terrengene bortimot frie for kull i år.

 

Noe har skjedd med bestandene siden senvinteren - kyllingene har ikke klart seg. At folk som rapporterer om "godt med rype" ikke ser forskjell på stamfugl og kull betyr at vi denne sesongen kommer til å hogge inn i stamfuglbestanden -- som man sa i gamle dager: det blir som å spise av settepotetene.

 

Du finner mange slike artikler rundt omkring nå - ta en google på Oppdal og avlyst rypejakt. Først ble den avlyst i Grytdalen, og nå sprer det seg:

http://www.opp.no/index.cfm?event=doLink&famID=94297&frontFamID=24483

 

Og som sagt - you ignore Isak Thomas Triumf at your own peril:

http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/article285745.ece

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Norrbotten

Hvilke begrensninger er innført i år?

 

http://www.sr.se/Norrbotten/nyheter/art ... el=3039763

 

Siden man har stanset all jakt i Jämtland (noe som var nytt for meg, har skjedd de siste dagene, seneste jeg hørte var om utsettelsen), så regner man med at det blir større jakttrykk i Norrbotten, og derfor har man redusert antall jaktmanndager det gis lisens på, pr kvadratkilometer.

Link to comment
Share on other sites

Med årene har jeg blitt mer og mer kritisk til enkeltpersoner, bygdelag eller hyttelag som uttaler seg om rypejakta i hele Finnmark. Går en reindriftsame tellelinjer med fuglehunder over hele fylket? Nei, han vet nok litt om bestanden i beiteområdene sine, men han vet ikke en pøkk i områder han bare flytter flokken forbi. Jeg har mange ganger opplevd å finne mye fugl når folk har sagt at fjellet er tom for fugl og også motsatt. Finnmark er på nesten 50,000 kvm og ikke engang SNO eller FEFO kan si noe om bestandene over hele fylket.

 

Derfor hadde det vært fint å utsette jakta til ikke fuglen trykker så hardt for da er det lettere å se hvor mye fugl det er i terrenget.

Link to comment
Share on other sites

Med årene har jeg blitt mer og mer kritisk til enkeltpersoner, bygdelag eller hyttelag som uttaler seg om rypejakta i hele Finnmark. Går en reindriftsame tellelinjer med fuglehunder over hele fylket? Nei, han vet nok litt om bestanden i beiteområdene sine, men han vet ikke en pøkk i områder han bare flytter flokken forbi. Jeg har mange ganger opplevd å finne mye fugl når folk har sagt at fjellet er tom for fugl og også motsatt. Finnmark er på nesten 50,000 kvm og ikke engang SNO eller FEFO kan si noe om bestandene over hele fylket.

 

Derfor hadde det vært fint å utsette jakta til ikke fuglen trykker så hardt for da er det lettere å se hvor mye fugl det er i terrenget.

 

:roll:

 

Joda, om det var en hvem som helst. Men Triumf har arbeidet sammen med ulike takseringsinstanser i lang tid, og i tillegg er det flere år nå som FEFO o.a. har bedt om begrensninger i Finnmark, pga fall i bestanden. Rettelse - 2007 var ikke et toppår i Finnmark.

I år er det skjedd et eller annet under sommermånedene, nærmest rund baut i Skandinavia.

 

Men som du sier - man vet aldri med sikkerhet. Se på Skottland, der var man meget pessimistiske tidligere i år, men så klarte bestanden seg meget godt gjennom sommeren, og flere overlevde enn det som vanlig er. Her hos oss kan det være at det er gått motsatt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det så lite i Finnmark? Det trur eg ikkje ein døyt om. Det finnes sikkert meir enn det dobbelte av det som SNO har klart og telt.

Men her i ommerådet er det et godt år. Det er blitt telt over 120 ryper i aust sida av ein liten dal.

Men det varierer fra sted til sted.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt hva jeg skal tro, men rypa har fått seg en knekk. Personlig tror jeg at det er jegerstanden som må ta skylda.

Det er trendy å jakte, og da helst rype. Farfaren min var jeger, han hadde buhund i en apelisinkasse bak på sykkelen og fatter på stanga. Han sykla en times tid og jakta rundt i lokale skoger. Nå er det friuker, 200mil i bil og helekopter inn. Er det dårlig i et område så drar folk derfra og til områder det er bra. Systematisk blir område for område jakta mer eller mindre ut.

Se på finnmark i fjor, lite rype over det meste. Folk ga fan og dro andre steder. Ble lite penger av det. Så kom det annonser om pakketurer,med båt, atv, hest og helekopter kunne du få flotte dager på vidda. Slik at man virkelig kunne få skutt ut all stamfugl. Helt utrolig!

Vet ikke hva som vil skje fremover, men redd vi fort gjort kan bli siste genrasjon rypejegere.

 

Det merklige er vel at det står i viltlovenfra 1981 at i utgangspunktet er alle viltarter fredet, men når det foreligger et høstningsmulig overskudd blir et utvalg arter gitt jaktidsrammer.

Høstningsmulig overkudd, ikke mange plasser igjen i Norge nå tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Når en ser to jegre med 4 hunder på rype jakt så må det vel sis at eg synest det begynner og bli litt voldsomt.

Synest da at vi er på stadiet til og "støvsuge" områdene som blir jaktet på.

Synest det lukter litt svidd når der er flere hunder enn jegre..

Og tilstrekkeligt med slike jegre gjør vel fort et betydeligt hugg i stedets bestand.

Vet egentligt ikke om det helt har med jakt lengre og gjøre..

Tror selfølgeligt ikke at det er dette som gjør rypebestanden til hva den er men..

Synest uansett at det er et moment som er medvirkende...

 

 

 

 

John

:mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tro hva du vil,men se hva som skjedde i sverige etter at jakta ble åpnet for alle. Tror ikke predatorer har eksplodert i disse områdene og tømt fjella. 13 italienere på linje dal opp og dal ned i 7 dager derimot, og alle nordmenna som jakter fra soloppgang til solnedgang.

Hvis rypa blir freda i et område så drar de som ville jakte et annet sted bare. Jaktrykket blir bare flytta rundt, og rypa er den som taper til slutt.

Spår at noe dratisk skjer med jakta i løpet av noen få år. Tror mye hadde vært gjort om jakta ble flyttet et par uker fram og slutta tidligere enn den gjør i dag.

Link to comment
Share on other sites

Hadde det vært 6 jegere med hund på hver eneste kvardratkilometer rypeterreng her i landet så skulle jeg ha vært enig med dere. Jeg jakter i terreng der det nesten ikke er andre jegere, der er det like dårlig som i terreng der det er mange jegere. Det er ikke bare predatorer og jegere som står for dødelighet for rypene, de er ikke engang på toppen av lista.

Link to comment
Share on other sites

Enig med dette. I to av terrengene jeg jakter i var det vesentlig bedre bestand for ca. 10 år siden. De siste årene har det vært rett og slett dårlig og nesten bare voksen fugl. De siste årene jakter det færre jegre enn tidligere. Har aldri vært noe særlig jaktrykk å snakke om og trenden har vært vesentlig dårligere de siste årene.

Link to comment
Share on other sites

Dere sier det i grunn selv, jakter i områder der det er dårlig med rype. Fleste rypejegere i norge jakter i områder med lite rype, hva gjør det med bestanden?

 

Rypebestanden har alltid sving, også her jeg jakter. For noen år siden har jeg sett vinterflokker på hundrevis av fugl og det kommer jeg nok til å oppleve igjen.

Link to comment
Share on other sites

Her hvor jeg bor har statskog et forsøk med ett visst antall jegere pr. området, pluss at det skal raporteres om fangst hver 5. dag. Hvis ett område er "fullt" er det ikke mulig å få kjøpt kort der, og visst x antall fugler er skutt, stenges jakta. Det gjelder pr. dag og totalt sett.

 

Blir spennende og se om dette fungerer. Det som er synd, er at sesongkort ikke kommer i salg før 1. september, mens dags-kort har vært i salg lenge, slik at mange områder allerede er fulle av dags-kort, slik at lokale helter med sesongkort ikke kommer til.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat kommen heim etter 2 dagers jakt i Vesterbotten. Det var med en meget begrenset optimisme vi dro over grensa på Torsdag. Har jaktet i dette området for 2 år siden og da var det dårligere enn i år. Signalene som var gitt på forhånd sa at det var langt mellom kullene, men disse var til gjengjeld store. Dette stemte bra med det vi opplevde. Vi gikk 3 jegere med 2 hunder og såg 4 kull. I kullene var det mellom 12-15 fugl. Veldig lite enkelt ryper.

Stor forskjell på kylling størrelsen. Alt fra pip til normal størrelse.

Det ser ut som at betanden har tatt seg opp og vi får håpe at ikke uttaket blir for stort slik at dette fortsetter i samme retning. Observerte ikke noe rovfugl, noe som hjelper stort på bestanden.

Syns svenskene styrer småviltjakta meget bra med å åpne og stenge områder etter antall jegere og uttak. Burde vært sånn i Norge og, men syns faktisk dagskvoten er litt for høy når det er så dårlig som nå. Uansett så var det godt å komme igang, men alt i alt så er det en liten bestand i dette området.

Link to comment
Share on other sites

...Syns svenskene styrer småviltjakta meget bra med å åpne og stenge områder etter antall jegere og uttak. Burde vært sånn i Norge og, men syns faktisk dagskvoten er litt for høy når det er så dårlig som nå...

En slik ordning er under forsøk nå i høst i mitt område, kommunene Grane, Hattfjelldal og Vefsn.

Link to comment
Share on other sites

I lokalavisa står det å lese at det er veldig lite rype. Med områder som er helt tomme. Her anbefaler jegere som har utført rypetelling fredning.

 

Men, "Produktleder for småviltjakta i Statskog" vil vurdere tiltak, men vil ikke gå så langt som å frede rypa.

 

Tiltak? Hvilke andre tiltak har han tenkt seg? Hadde det ikke vært så tragisk hadde jeg ledd.

 

Nei sett de under administrasjon all den tid de er økonomisk avhengig av å selge småviltskort.

 

Hvis det er neste fritt for rype hva kan man da gjøre for å få opp bestanden? Jo fredning og uttak av predatorer.

 

Oppfordrer høyere makter og instanser at de slår ned på den udugelige forvaltningen. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Blir mye bålkos i Hedmark og, tydeligvis.

 

http://www.h-a.no//Nyheter//Nyheter/tab ... eView=true

 

Denne er ganske ille egentlig:

 

http://www.ostlendingen.no/article/2009 ... 51803/1108

 

Har sjøl fått tilbud om å bli med på rypejakt første helga, men kan ikke pga at fruen skal utenlands fra 10. - 14. (makan til timing!!!), men uansett om jeg får barnepassere den helga, så drar jeg ikke. Tror jeg ville sittet igjen med en litt vond følelse om jeg hadde skutt noen likevel. Dette er for øvrig i Oppland (Nord-Aurdal), men det er kanskje ikke så ille i de strøkene?

Link to comment
Share on other sites

Blir mye bålkos i Hedmark og, tydeligvis.

 

http://www.h-a.no//Nyheter//Nyheter/tab ... eView=true

 

Denne er ganske ille egentlig:

 

http://www.ostlendingen.no/article/2009 ... 51803/1108

 

Har sjøl fått tilbud om å bli med på rypejakt første helga, men kan ikke pga at fruen skal utenlands fra 10. - 14. (makan til timing!!!), men uansett om jeg får barnepassere den helga, så drar jeg ikke. Tror jeg ville sittet igjen med en litt vond følelse om jeg hadde skutt noen likevel. Dette er for øvrig i Oppland (Nord-Aurdal), men det er kanskje ikke så ille i de strøkene?

 

Bruk URL funksjonen når du legger inn linker, så blir de ikke kappet ...

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat kommen heim etter 2 dagers jakt i Vesterbotten. Det var med en meget begrenset optimisme vi dro over grensa på Torsdag. Har jaktet i dette området for 2 år siden og da var det dårligere enn i år. Signalene som var gitt på forhånd sa at det var langt mellom kullene, men disse var til gjengjeld store. Dette stemte bra med det vi opplevde. Vi gikk 3 jegere med 2 hunder og såg 4 kull. I kullene var det mellom 12-15 fugl. Veldig lite enkelt ryper.

Stor forskjell på kylling størrelsen. Alt fra pip til normal størrelse.

Det ser ut som at betanden har tatt seg opp og vi får håpe at ikke uttaket blir for stort slik at dette fortsetter i samme retning. Observerte ikke noe rovfugl, noe som hjelper stort på bestanden.

Syns svenskene styrer småviltjakta meget bra med å åpne og stenge områder etter antall jegere og uttak. Burde vært sånn i Norge og, men syns faktisk dagskvoten er litt for høy når det er så dårlig som nå. Uansett så var det godt å komme igang, men alt i alt så er det en liten bestand i dette området.

 

En kjenning av meg kom tilbake fra Ternaby for en uke siden, så elendig med rype. De jakter med VK hunder og er svært dreven på rypejakt. Kun et kull ble observert, her ble alle rypene skutt av jegerene i ommrådet.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Vurderer å dra opp i Vindøladalen 10.sep

Jeg må jo komme meg ut på rypejakt når jakta starter. I Rindal og Meldal er det ikke start før 15.sep da har ikke jeg anledning å dra ut :(

Noen som har hvært oppi Vindøladalen på jakt? Tips og erfaringer motas med takk :D

Link to comment
Share on other sites

Åsmund94 det du har hørt er bare TULL! I år er et av de årene det har vært minst ryper i terrenget på MANGE år! Jeg har snakka med folk som har gått rundt på fjellet, men har ikke støkkt opp EN ENESTE fugl, er det det du kaller for et godt rypeår? Det har nesten aldri vært så dårlig som nå!

De burde forby hund og sette kvote på maks 1 fugl hver dag!

Folk RENSKER jo bokstavlig talt terrenget for fugl! Og det skal kalles høsting av bestanden? Hva er det EGENTLIG folk gjør? Tenker de ikke på fremtidens jakt?

 

- Olav

Link to comment
Share on other sites

Det er forskjelligt fra person til person kva dei meinar er mykje. Men dei sauekarane som er på vårt ommeråde har telt til over 100 stk.

Men derimot rypejakt med hund burde vært ulovlig. Det er rensking av ryper ! Men en jeger kan selv bestemme om man vil skyte eller ikkje. Har ein hundejeger fornuft, så skyter man ikkje av kvart kull.

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært fint om vi kunne unngått enda en tråd hvor det blir krangling om skyld mellom hundejegere, støkkjegere, tidligjegere, vinterjegere, innenbygds, utenbygds etc. Det er så primitivt.

 

Baglimit holder vel.

En rype er en rype uansett om den er skutt foran hund eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

tomasjj, en rype er en rype om den er skutt foran hund eller ikke? Ja rypa er den samma, men måten en hund støvsuger terrenget for fugl er ikke den samma som når en støkkjeger jakter!

 

De fleste som jakter med hund er ofte veldig opptatt av hundearbeidet, og ikke nødvendigvis av å få felle så mange ryper. Personlig var jeg mer effektiv som støkkjeger, enn jeg er med bikkja. Tror du har et urealistisk syn på hvor effektiv en fuglehund er.

 

Men bag-limiten er der, hund eller ikke hund. Vi er alle i samme båt.

Link to comment
Share on other sites

tomasjj, en rype er en rype om den er skutt foran hund eller ikke? Ja rypa er den samma, men måten en hund støvsuger terrenget for fugl er ikke den samma som når en støkkjeger jakter!

 

Men uansett holder vel som jeg sa baglimit fint? Hund eller ikke.

 

Måtte le litt av signaturen din i denne sammenhengen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men derimot rypejakt med hund burde vært ulovlig. Det er rensking av ryper ! Men en jeger kan selv bestemme om man vil skyte eller ikkje. Har ein hundejeger fornuft, så skyter man ikkje av kvart kull.

 

Så du mener at rypejegere uten hund har en mye bedre moral når det gjelder avskyting?

Det har jo ikke noe å si om en med eller uten hund rensker ut et kull. Alt dette handler om personen som jakter og jeg håper at alle som løser jegeravgifta har såpass moral at de følger baglimiten og jakter humant.

Det at jakt med hund burde ulovligjøres er bare tull!

Link to comment
Share on other sites

Det er 2 ryper baglimit der jeg skal jakte. Litt bedre bestand enn i fjor, så kanskje en kommer opp mot limiten i år :)

 

Skitt jakt til de som skal på fjellet/vidda etter rypene i år. Om det er uten eller med en eller flere hunder.

Jeg ser frem til en friuke med masse vandring på vidda, klart kildevann og artige naturopplevelser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...