Jump to content

Rypejakta 09/10


Åsmund96

Recommended Posts

  • Replies 288
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

det kokte med fugl i dag. flekkjakt, og kvota fylt i nord trøndelag....såg sikker 190 ryp på 4 timer...

 

Tørr du og nevne hvor i Nord-Trøndelag dette er? Jeg ser også en del i fjellet, så det er ikke så dårlig som folk tror. Her er det snakk om Selbufjell

Link to comment
Share on other sites

En dag kan du vasse i ryper en plass mens neste helg er de ikke en fugl å se.

Rypa flytter ofte på seg nå på slutten slik at du kan finne fugl der du ikke såg i starten av jakta.

 

Ene nuten jeg va på sist helg såg jeg bare 2 ryper. I helga var en kompis oppe der å vassa i fuggel.

Nuten er ganske liten men svinger volsomt med rypa der, ofte en god plass viss de kommer ny snø.

Link to comment
Share on other sites

Rypeåret her i Troms er bedre enn frykta før sesongstart... heldigvis.

Vi har vært på jakt stort sett hver helg siden jaktstarten, enda tilgode å komme hjem uten å ha sett fugl.

Tror også vi har fått fugl på nesten alle turene. Vi er av de tullingene som går på jakt uansett vær og forhold, og elsker utfordringer:-)

Rapporter fra de fleset turene legges ut på hjemmesiden min : http://www.fiskeriket.com Der legges rapportene ut med masse bilder og en detaljert beskrivelse av selve turen med alle "happeninger" :-)

 

her er noen bilder:

bloggen?ShowFileℑ=1255344280.jpg

 

bloggen?ShowFileℑ=1255343126.jpg

 

bloggen?ShowFileℑ=1255342696.jpg

 

bloggen?ShowFileℑ=1254728949.jpg

 

bloggen?ShowFileℑ=1254212216.jpg

 

bloggen?ShowFileℑ=1253528004.jpg

 

bloggen?ShowFileℑ=1249290601.jpg

Link to comment
Share on other sites

Godt tur!

Håper selv på en tur på søndag, eller muligens lørdag.

Kunne gjerne tenkt meg å få snøen litt lenger ned i fjellsiden her, den ligger høyt for tiden. Men det gjør det muligens lettere å finne fugl når man først kommer opp, Rypa trekker opp til snøen og samler seg. Men den har i det siste vært litt "var" og tatt av på litt for langt hold. Slik at man må planlegge vandringen i terrenget mere slik at man har mulighet til å komme ovveraskende på den, men en god utfordring gjør ting bare enda mere spennende :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Var på hyttetur med noen kamerater i åseral på lørdag, og fikk muligheten til å ta en liten skitur (1,5t) med 22.lr etter rypa ;) Så veldig mye spor, så 8 ryper og en av dem ble med hjem :)

 

592792.jpeg

592794.jpeg

592796.jpeg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hadde ein kort tur i helga. Brukbart med rype, og 2 vart med heim igjen. Trykte utruleg bra. Hadde noken kamerater som jakta heile helga, og dei såg godt med fugl, og fekk med seg bra med fugl heim att.

 

Var ein tur i går og, men då var det heilt dødt. Veldig masse spor, men ikkje ein einaste fugl tok til vingene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ute en tur med 22.lr i går, fant ei rype på 50m. Fikk skutt etter denne og mener jeg traff ca midt i (sideskudd). Men den fly "rett" oppover ca 20m og ble tatt av vinden og forsvant over en topp og så ut som den styrta på andre sida. Har lest tidligere at "når fuglen flyr rett opp tyder dette på lungetreff og at den vil sannsynligvis være død innen den treffer bakken" Men fuglen lå ikke på andre sida av toppen, jeg leita leenge men fant den aldri :( en rimelig kjip opplevelse..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Var på vinterjakt de siste dagene i februar sammen med noen kamerater. Jeg endte opp med 8 fjellryper der alle var skutt med 308win. Vi fikk totalt 16 ryper der kun 3 var skutt med hagle. Tok noen dager før vi klarte å finne ut hvor rypa var, men når vi fant den så var det store mengder :)

 

Fant ut at det var en stor fordel å ha kraftigere skyts enn 22lr på rypa. Både med tanke på knall og fall og rekkevidde. Jeg skaut mine på hold fra 100-160 meter. De fleste på ca 140 meter. Når vi prøvde å komme på 22lr-hold dvs. 60-70 meter så var det ofte at rypene flyttet seg før en fikk skutt.

 

Ellers så fikk jeg endelig oppleve at fjellrypa satt i tretoppene på bjørkeskogen og beita. Et pussig syn når en kvit "ball" prøver å holde balansen på ei litt for tynn grein samtidig som den prøver å spise på nabogreina :)

Link to comment
Share on other sites

Var på rypejakt med en kompis i november. Vi bestemte oss på morningen då det var veldig fint veir.

Kjøyrte opp i terenget etter å ha henta jaktkort hos han so solgte det, klokka 8 om morningen

:mrgreen: Han låg og sov :roll:

 

Andre hadde og tenkt same tanken og vi møtte 3 andre jegarar. Etter å ha prata litt

kom vi fram til kvar vi skulle gå. Dei andre jegarne var virka veldig erfarne og kompetente og meinte

derfor at dei viste kvar rypene var. Eg og kompisen meinte noko anna, og reiste derfor dit vi meinte det var best,

dette skulle vise seg positivt :lol:

 

Etter 1 times gåing opp i terenget fnn vi dei første fuglane, vi jaktar utan hund. Endte som vanleg som bom :oops:

Etter det såg vi lite fugl. Vi satte oss ned for å ta ein pause. Etter kvart høyrde vi skratinga til rypene, litt til å begynde med. Vi gjekk etter lyden og snart begynte ei fæla klatring i fjellsidene. Vi løyste ut monge ryper og skaut myjke bom...

 

Detta funkakje fann vi ut. Litt etter la vi en plan om å snike oss rundt toppen og skyte dei "bakafrå".

På veg rundt toppen såg vi fleire småflokkar med ryper og fekk skutt 1 kvar. Når vi sneik oss over toppen

sat rypene der framleis. 3 ryper vart tatt og vi var godt fornøgde. Til sammen såg vi ca 90 ryper. Ein nydelig dag

fjellet, solskinn og mykje fugl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...