Jump to content

Rypejakta 09/10


Åsmund96

Recommended Posts

Kjenner det kribler i kroppen nå! Var en liten tur i morres og gikk ruten tenkt å gå på torsdag. Eneste forskjellen mellom igår og torsdagen er at jeg skal utstyre meg med hagle og ikke fiskestang.

Etter at folk har snakket negativt om årets rypebestand har jeg mistet litt troa på i år helt til igår.

Jeg har aldri sett så mye rype i terrenget mitt så lenge jeg kan huske. Jeg er ikke gammel men har jaktet der i 9 år så et lite perspektiv er det likevel. Så mellom 37 støkker med alt i fra kull på 8-10 til noen enkle. Tanken har selvsagt slått meg at det kan være de samme kullene men tiden vil vise på torsdag. Gleder meg til å pakke sekken, teltet og hele sulamitten og dra innover fjellet onsdags ettermiddag!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 288
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Triveleg å få inn meldingar om at det ikkje er heilsvart overalt :D Skitt jakt på torsdag, Ungjeger!

 

Når det gjelder hund vs støkk so er vel det ein evig myte det der at hundejegerar støvsugar fjellet. Vi har vel ei undersøking på dette som blir mykje referert til. Den viste at hundejegerar i snitt er litt meir effektive enn støkkjegerar. Men der var andre faktorar som betydde minst like mykje for effektiviteten.

Det var vel slik at ein lokalkjend jeger utan hund var meir effektiv enn ein utanbygdsjeger med hund.

 

So dersom ein bryr seg om bestanden; jakt på ein plass du ikkje er kjend! :D

 

Men for all del, det er no kjekt å ha nokon å skulde på når bestanden er på tur ned :wink:

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg jeg også! Drar til børgefjell onsdag morgen.

 

Skjønner ikke hvorfor hundejegere er så uglesett. Jeg har aldri hatt hund, men kjenner mange i fuglehundmiljøet. Min erfaring med disse er at de er mere interessert i hundearbeidet enn i ryper. De samler på fine stander for å si det sånn. Støkkjegere er opptatt av å finne og skyte ryper.

 

Dessuten trener hundejegere (de jeg kjenner) mere med hunden enn på skytebanen, og blir elendige skyttere :lol:

 

I fjor jaktet jeg og to kompiser fra en av to hytter ved et vann i Nord-Trøndelag. I nabohytta var det 3 jegere og 4 hunder. Vi støkkjegere fikk mere ryper enn hundejegerne på like mange jaktdager. Hundejegerne var like glade som oss likevel. De snakket om hvordan hundene hadde gått, om de sto pent i stand osv.

 

Den støvsugerteorien tror jeg ikke på.

Link to comment
Share on other sites

Støkkjegere er langt mer effektive enn hunder.

 

De fleste fuglehunder er ubrukelige. Dårlig dressur, altfor heite i fuglesituasjoner, de ramper eller tjuvreiser, de venter ikke på eier, og de gamper i været hele kullet.

 

Eierne går omkring der det er behagelig å vandre, mens hundene (ideelt sett) skal dekke terrenget. Men de fleste hundene gjør en dårlig jobb med revieringen, så mye fugl får ligge i fred.

 

En erfaren støkkjeger vet hvor man skal kikke, og oppsøker alle disse stedene, systematisk, ett for ett. Og når et kull først er påtruffet, så går han (de) opp kullet etappevis.

 

Det er en temmelig uopplyst myte at fuglehunder er så utrolig effektive i fjellet. Litt pga av fuglehundeiere skryter overmåte av hunden, når sannheten er en annen; og litt fordi det tradisjonelt har vært et antagonistisk forhold til fuglehundjakt, fordi slike jegere gjerne kom utenbygdsfra.

 

Nå er standarden på de gode fuglehundene betydelig økt i senere år, og bruken av fuglehund er blitt alminnelig - men det gjør ikke alle hundene til effektive støvsugere. Og de som har de virkelig effektive hundene skyter ikke uten at fuglearbeidethar vært innpå perfekt, av frykt for at hunden skal legge seg til dårlige vaner som gjør den svakere på prøver.

Link to comment
Share on other sites

@Muflon:

 

Jakt er ikke nødvendigvis for alle en konkuranse i effektivitet...

 

Har ikke hunder selv, men når jeg var yngre gikk jeg mye sammen med en gudfar som har gode hunder. De fant fugl, sto i god stand og letta fuglene fint. Mange fuglhundjegere har også fantastisk kjennskap til terrenget og vet hvor fuglene er, og jakter også støkkjakt. Men de trener også hunder og får mye ut av å ha det som hobby.

 

Jeg har personlig lært masse av gangene jeg har vært på jakt med hund. Selv om jeg aldri har hatt hund, og jakter klart mest uten.

 

Min far og gudfar går ut i morgen med to hunder når sola står opp, og de kommer til å kose seg glugg i hjel, selv om det kanskje ikke er så mye fugl.

 

(men det stemmer sikkert at det er en del skrytende fuglhundeiere med dårlige hunder...)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mitt subjektive bidrag:

I fjor var det merkbart svakt med rype mange steder her i Buskerud/Telemark.

I år var det dømt nord og ned, og jeg var pessimistisk før jakta.

Men oppløftende og overaskende rapporter begynte å komme i slutten av august.

Og med selvsyn,,, dette er ikke noe dårlig år. Samt store kyllinger som må ha hatt en god start.

Link to comment
Share on other sites

gikk opp torsdag ettermidag, og med regn som minte om smådjevler ble det ei på fredag. så værtfall 40.. vi gikk videre innover lørdag. kom opp på hytta i 5 tiden og bestemte oss for å ta oss en liten runde, da det endelig hadde sluttet å regne. ble to stykk på under 2 timer.. våkna i morgest til tåke vi kunne ta med kniv.. så når det ble sikt for det gikk vi ned..

Trass været er jeg meget fornøyd med 3 fjellryper. :P

Link to comment
Share on other sites

Ble ei fjellrype lørdag. Så "plenty" med fugl, men den var meget sky - de fleste lettet på avstander fra ca. 60 meter og oppover. Håpløst! Rypene hadde bare en liten grå flekk oppå, usedvanlig hvite tatt i betraktning at vi er i midten av september. Må skyldes snøfallet som kom for etpar uker siden (800 moh).

Link to comment
Share on other sites

Har vært både i norge å sverige på jakt nå, og alle steder jeg har jakta eller vært med har det vært bedre enn i fjor.

Store flotte kull på 8-15 fugl, og fine kyllinger (utenom tidligjakta i sverige, der kyllingene var veldig små, så de fikk leve)

Ser også ut til at orrfuglen har greid det i år. Har sett to orrfuglkull på turene (gikk ikke etter skogsfugl)

Begge kullene var store, med flotte kyllinger.

Så ser ikke ut som det er helt svart over hele landet.

Får bare håpe at det ikke blir skutt unødvendig mye fugl nå, så har vi vel litt stamfugl til neste år :)

Link to comment
Share on other sites

Hei alle. Er nesten helt ny her på forumet, men kanskje jeg blir gammel? Uansett tenkte jeg dere kanskje ville ha interesse av følgende:

 

Jaktet på Kvaløya ved Tromsø igår, lørdag 12. Har gått i dette terrenget en 10 års tid, og har som regel skutt kvoten (5 til 8 fugl). Dette er ikke et av de legendariske toppterrengene fra siste halvdel av 90-årene, men det har altså vært ok alle de årene jeg har gått der. I går var jeg oppe i otta, i tåke og duskregn. Vi gikk raskt gjennom skogen, for det er primært et mutus-terreng, dette. Men noe li-rype er det og, men igår så vi ingenting mens vi forserte skogbeltet. Vel oppe på toppen gikk det imidlertid ikke mere enn 5 min. før jeg kunne plaffe min første fjellrype. Den satt. Men den satt ikke lenge. :) Tok deretter, nesten umiddelbart, opp et lite kull på 4-5 fugl. Burde kanskje hatt en av disse, men de var noe skjær, kanskje pga. endel vind. Samme gjentok seg en halvtime senere, men vi gikk da opp et kull på 13 fugl. Men de lettet på ca. 50 meter. Etter dette tok vi opp slengere (en og to fug) med kanskje en times mellomrom resten av dagen, dessuten et kull på 4 fugl. Vinden var da løyet og vi hadde et nydelig vær. Fuglen satt inntil 15-20 meter. I det kvoten var besørget og vi skulle til å gå ned tar vi opp et svært kull med liryper nesten rett under toppen, sikkert rundt 15 fugl. Fine saker? Fine saker. Alt i alt virker det som det stemmer for Troms det man har hørt, få men store kull. Hørte samme historie fra en kompis som jakter på Senja, og også på innlandet synes dette å være bildet.

 

Til Raudnakke: Haglen min virker ypperlig etter at jeg bygde den om. :wink: Skal få lagt ut noen bilder før altfor lenge.

 

- Palo

Link to comment
Share on other sites

første tur på rypejakt som fersk jeger. 7 timer i fjellet uten å se snurten av fugl, men lort og fjør overalt.

noen som har kjennskap til rypejakt i ringsaker, og kan komme med noen tips?

 

 

lirypa du går på? den trykker noe så inn i helvete nå så er ikke lett å få på vingene,,,må nesten trø på de :)

er det fjellrypa så er ofte rundt og oppå dei høgaste toppane bankers

Link to comment
Share on other sites

lirypa du går på? den trykker noe så inn i helvete nå så er ikke lett å få på vingene,,,må nesten trø på de :)

er det fjellrypa så er ofte rundt og oppå dei høgaste toppane bankers

 

uffda... dette hørtes ut som mye fysisk aktivitet, om jeg må støvsuge fjellet selv :?

bare kneet er i orden igjen blir det ny tur... onsdag kanskje lykken står meg bi

Link to comment
Share on other sites

var på en 4 dagers jaktur , med 3 dager jakt..

så egentlig overaskende mye ryper, mange sjangser. litt sky , letta ofte på 50 meter.

3 mann,3 dager, 4 ryper.

 

kunne sikkert hatt 10-15 hvis vi hadde skutt bedre

 

men jeg må si jeg er stolt av meg selv som uerfaren jeger, hadde maaange ganger jeg holdt tilbake skudd fordi jeg følte holdet ble i lengste laget :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mistgun: Hvor skjær rypa er har med været å gjøre også. Med litt tåke og vind fikk jeg flere ganger skuddsjanser mens jeg gikk på støkkjakt.

 

Jeg har forresten et annet tips: Finn høyden rypa sitter i! Omtrent alle kullene jeg fant de første to dagene var på ca. 600 meters høyde. De neste dagene da været var hardere og det var mer tåke trakk fuglen høyere opp på fjellet og opp mot toppene.

Link to comment
Share on other sites

Fikk to ryper på årets første tur :) gikk i vind regn og tåke, fant bære et kull på12-15 fugl. fikk bare en sjanse på de før de forsvant inn i tåka, lettet på ca 15 meter, men det resulterte i en duble :D så så langt er jeg fornøyd.

har inntrykket av at rypa trykker MYE mer når det er tett tåke....

Link to comment
Share on other sites

Mistgun: Hvor skjær rypa er har med været å gjøre også. Med litt tåke og vind fikk jeg flere ganger skuddsjanser mens jeg gikk på støkkjakt.

 

Jeg har forresten et annet tips: Finn høyden rypa sitter i! Omtrent alle kullene jeg fant de første to dagene var på ca. 600 meters høyde. De neste dagene da været var hardere og det var mer tåke trakk fuglen høyere opp på fjellet og opp mot toppene.

 

begynte med overskyet og vind tidlig på morgenen, etterfulgt av sol og vind på formiddagen. klarte ikke finne fugl, men hørte noen som drev å fyrte av noen salver på andre siden av dalen...

Link to comment
Share on other sites

Istedet for å stenge jakta, kunne vi bare forby hund. Det er tydeligvis bare jegere med hund som støvsuger fjellet som er problemet.

 

dette er tullprat! (blir så provosert av dette på arlige jaktmøter att det er like før jeg klikker)

 

her er hvorfor.....

 

1 jeger med hund (eller 10) vil finne letter fugl ja, men det vil ikke si att han får fugl (han må bla passse hunden, bare en idiot skyter dersom hunde går etter) etter han har bommet/skutt går han/dem IKKE etter flokken da hunden ikke klare og lukte nyslått fugl) resultat = 1 til 2 fugl pr kull MAX!

 

1 jeger uten Hund, tømmer hagla for det den er verdt og går ETTER flokken fordi han gjerne har gått i timerr uten og se en fjær.

Resultat 2 til 10 fugl pr kull

 

 

 

Nesten så dem skulle forbydd all rypejakt uten ettersøks hund :lol:

Link to comment
Share on other sites

[her er hvorfor.....

 

1 jeger med hund (eller 10) vil finne letter fugl ja, men det vil ikke si att han får fugl (han må bla passse hunden, bare en idiot skyter dersom hunde går etter) etter han har bommet/skutt går han/dem IKKE etter flokken da hunden ikke klare og lukte nyslått fugl) resultat = 1 til 2 fugl pr kull MAX!

 

1 jeger uten Hund, tømmer hagla for det den er verdt og går ETTER flokken fordi han gjerne har gått i timerr uten og se en fjær.

Resultat 2 til 10 fugl pr kull

Hehe. Eg skjønnar kva du meinar, men bildet er vel ein aaaaaanelse meir nyansert enn sånn som du beskriver det her :wink:

Du reagerer på stigmatisering av hundejegerar, men gjer jo akkurat det same mot søkkjegerane.

Link to comment
Share on other sites

Ut fra hva jeg leser om støkkjegere som skadeskyter uten å finne igjen rypa. (Og egen erfaring før jeg fikk hund) vil jeg si at en støkkjeger antagelig dreper flere ryper enn bag-limit. Kanskje burde støkkjegere heller ha begrensing på antall patroner per dag, heller enn bag-limit, evt halve bag-limiten av hva en hundejeger har :wink: Det er tross alt antall drepte fugl som teller for bestanden, ikke antall fugl i frysa.

Link to comment
Share on other sites

Enig med vestlandspjokken :) Det er mange nok som vil begrense eller stoppe alle jaktformer. De mest ekstreme ornitologene feks. Hadde skadeskyting vært et problem så hadde vi kun fått jakte med rifle i minimum 22 magnum. Eller, når jeg tenker etter så hadde kanskje snare vært det sikreste.

 

PS. Har hviledag i dag, mine gamle ben tåler ikke 3x12 timer på jakt :lol: Resten av kroppen og sinnet vil, men den aller nederste delen av mitt legeme protesterer.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er lattelig av en jeger med hund å fortelle at de ikke har noen fordel med det. SELFØLGELIG skyter en mer fugl med hund (hvis ikke bør du vuderer å få noen andre til å ta seg av trening av bikja).

 

Jeg jakter i dag alene støkk uten hund. Men jaktet flere år med egen hund (irsksetter). Ikke TVIL og at det er en klar fordel. Du dekker store deler av terrenget i tillegg får du tid til å gjøre skudd klart, du vet hvor rypa letter fra. En støkkjeger kan gå 15m ved siden av rypa uten at fugl letter (trykker bra). å i de fleste tilfeller kommer skudd meget overraskende. Å når det gjelder kvoteregulering la oss si 3 ryper per. døgn. Er ikke mange jaktdøgn en støkkjeger får mulighet å fylle kvota. Med hund derimot opplevde jeg dette flere ganger for å si det sånn. Så stenge jakta for bruk av hund er et alternativ.

 

En annen ting som gjør hund unikt. Skadeskyting, skudd i ulent vanskelig terreng kan gjøre det svært vanskelig å finne skutt vilt igjen.

Jeg er absolutt ikke mot jakt med hund, men hvis noen prøver å vri det til at det ikke er en mer effektiv jaktmetode da bør du få sjekka hunden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...