Jump to content

Er 222 Remington død?


WinchesterM94

Recommended Posts

Lurer litt på om den er død jeg? Ser alle snakker om 223 mens 222en virker død? Har nettopp kjøpt en kombi med dette kaliber i rifla og ser ingen grunn til og ikke bruke dette i stedet for 223? Greit det er litt større utvalg i kjøpe ammo(men ikke mye) Prisen p kjøpe ammo ser jeg en stor fordel med 223 men til gjengjeld får du større løpsslitasje(minimal men den er der) og tror 222 har større presisjons potensiale(den var jo en BR patron for noen år tilbake)

 

Bare noen tanker jeg fikk denne regnværsdagen :?

 

Foresten jeg lader selv så da blir patronprisen lavere med noen få øre kontra 223 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har 222 Rem jeg, riktignok skulle jeg ha en 223 men det var tomt hos importøren og han hadde tilfeldigvis noen 222 på lager :D . Har vært strålende fornøyd med børsa mi, en Sako 75 hunter.Selv med 1-14"pipa klarer den å stabilisere kuler fra 40- 63grs.For min bruk(rev/kråkejakt)er forskjellen mellom 222 og 223 akademisk.Dessuten er det litt kult å ha en børsa i kaliberet som var benkeskytterens yndling i mange år før PPC patronenes ankomst.Søker du på nettet er det nok mange som har en plass i hjertet for "the triple deuce" som det også heter.Om den er død så er svaret nei, men ville nok si at den er absolutt i mindre tall i 22 caliber familien(tipper at 223 og 22-250 selger best)

Link to comment
Share on other sites

Klart har noen en kammerbrosj og det ikke koster for mye og gjøre det så kanskje?Men fordelen med hylser o ammo tilgang er størst i 222 enn 5,6X50R. Men det er i første rekke ett småvilt våpen så det med lade klabb og babb er jeg ikke beskymret for.....Stortsett bare 1 skudd så er alt av fugler og hare borte i området :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Lapua tilbyr nå (match-)hylser i 222Rem. Norma sine ferdigladde 50gr Fmj, (to versjoner: en litt redusert "fågel" og en "full rulle",) er lett å få tak i. Har aldri sett de leverer dårlig presisjon, (3xSako Vixen 1xValmet kombi.)

Med kuler på 55grain eller mindre er forskjellen 222vs.223 veldig liten, plenty hastighet uansett. Selv synes jeg kanskje .222'en er en penere patron med sin lengere hals.

Link to comment
Share on other sites

Patronene er så like at den militære varianten i stor grad har utkonkurrert den sivile. Det er også vanligere med krapp riflestigning i .223 enn i .222, men jeg har sett .222 børser med 1-9"

222 er en sivil patron ligeså 223, men 223 har en militær bror. 222 var vel noe Remington håpet på å få inn i forcen, med lettere modifisering ble det 223. En sivil variant het vel 222 magnum og så noe bruk.

Link to comment
Share on other sites

Lapua tilbyr nå (match-)hylser i 222Rem. Norma sine ferdigladde 50gr Fmj, (to versjoner: en litt redusert "fågel" og en "full rulle",) er lett å få tak i. Har aldri sett de leverer dårlig presisjon, (3xSako Vixen 1xValmet kombi.)

Med kuler på 55grain eller mindre er forskjellen 222vs.223 veldig liten, plenty hastighet uansett. Selv synes jeg kanskje .222'en er en penere patron med sin lengere hals.

 

Kan ikke si jeg har sett det heller...Men både lapua og norma hylser er gode nok for meg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg var på skytebanen med en Sako Vixen med originalpipe i .222 rem som er kappet til 49 cm og har påmontert en A-tec TMM6 skjøt jeg en treskuddsserie som en kar fikk se han sa; dæven det var ei god samling på 100 meter, ansiktsutrykket var ubetalelig når jeg sa at skiva stod på 200 meter.

 

Til samme børse har jeg ei Kriger matchpipe i 6x45 som også går ufattelig bra, men lengden på patronen er i grenseland på hva magasinet kan håndtere, jeg regner med at dette er samme i .223.

 

Da blir argumentasjonen litt tafatt i og med at kula stjeler vesentlig hylsevolum med drøy settedybde, alternativet blir lengre COL og med det må man opp på "normal" låskasselengde.

 

.222 rem er morro !!

Link to comment
Share on other sites

Har en 222 jeg og. VELDIG godt fornøyd med den. Skyter både rev og rådyr med den. Siste var en bukk 10. august. Av en eller annen grunn får jeg adskillig lavere hastighet i børsa mi (Sabatti Mod. 90) med selvladda enn fabrikk, selv om jeg går opp på maks., og noe over i forhold til Ladeboken v.6 sine data. På bukken brukte jeg 62 grains Norma-kule, samme som fabrikk-ammo, men ca. 30-50 m/s lavere hastighet. Super effekt og kule lå mot baksida av skinnet som en fin liten sopp. Liten, men noe kjøttodeleggelse. Etter min mening bør en ofte heller gå ned på hastighet enn opp på skytbart vilt i disse opprinnelige Varmint-kalibrene, og med en slik holdning er forskjellen i .222 vs. .223 fraværende. Mener også at .222 gir et bedre grep om kula, da den har lengre hals, og hylsevolum har i alle fall ikke jeg opplevd som noe problem......

 

Problemet er heller at 62 grain antagelig er noe av det tyngste rifla mi kan takle, med 1-14''. Kunne kanskje tenke med noe mer å gå på, men da er kanskje et nytt kaliber tingen....

 

For meg er Norma-hylser topp.

Link to comment
Share on other sites

Rart dette med .222 kontra .223. Har lest endel tråder om folk som lurer på å kjøpe rifle med lite kaliber. Svært få nevner .222. Hører også av og til at .222 er på vei ut. Tullprat. Ok, .223 har billigere treningsammunisjon, og det er noe større utvalg i ferdigammo til jakt. Akkurat det bryr jeg meg lite om sjøl når jeg skal ha patroner til kombien min. Til dags dato har jeg kun kjøpt tre forskjellige patroner. S&B 50 grs FMJ til trening - presist som bare det, 50 grs PowerShok - også bra presisjon, men kommer til å slutte med den (pga hjemmelading med Berger eller V-max), samt Norma 4 gram blyspiss.

 

Det er fire ting jeg bruker kombien min til: trening, fugl, rev/bever og rådyr. Til dette bruker jeg tre typer kuler, helmantel, varmint og blyspiss. Hva skal man med et enormt patronutvalg egentlig? Det holder faktisk med tre for meg. Nå har jeg så vidt begynt å lade sjøl, og da er jo utvalget av kuler omtrent akkurat det samme som i .223, unntatt de tyngste versjonene pga løpstwist. Pr i dag har jeg 55 grs Lapua fmj og Berger 30 grs liggende. Norma 4 gram blyspiss er klar for postgang.

 

Hvorfor gjøre alt så vanskelig?

 

Og hva gjør .223 så mye bedre enn .222? Hører sågar at .222 har bedre presisjon enn storebror.

 

For meg er .222 perfekt på småvilt, og jeg har aldri angret et sekund på valg av .222!

 

En annen ting om "død". Dette kaliberet kommer til å leve i maaaange år til! Det finnes rimelig mange våpen i dette kaliberet rundt omkring i verden enda, så det blir nok ikke slutt på ferdigammo på flere tiår enda. Det er nok ingen fare å kjøpe ei rifle eller en kombi i .222! Det finnes ganske så mange andre "sære" kalibere som produseres, så hvorfor skal .222 dø?

Link to comment
Share on other sites

Flere og flere produsenter av ammo har (ifølge en del blader)i det siste begynt å produsere mere ammo for 222 Rem så at den er død er vel en overdrivelse.

Bl.a så har Hornady fabrikkammo med V-max.

 

https://www.hornady.com/shop/?ps_session=725e0c2ff5511db6a53a89134eb81468&page=shop%2Fbrowse&category_id=be9bf154b04569bc55d1e5edf8e89f92

 

Noen i Norge som tar inn denne?

Link to comment
Share on other sites

 

Og hva gjør .223 så mye bedre enn .222? Hører sågar at .222 har bedre presisjon enn storebror.

en .223 ladd med 70gr blyspiss(krever nok 1:9 stigning eller krappere) har nok et lite fortrinn sammenlignet med .222

hvis vi sammenligner .222 50gr vs .223 55gr, så mener jeg at det er ett fett, og det med en patrons iboende presisjon er helt ubetydelig til jaktbruk.

Link to comment
Share on other sites

Fint og se andre bruker 222en også....Jobber litt i butikk og det er ikke mange som kjøper ammo eller ladeutstyr til den. Mange som kjøpet til 223 så derfor jeg lurte litt. Pluss har sett mye brukt 222 våpen til salgs. :wink:

 

Men jeg har falt for denne lille tassen. Diesett og litt div kuler er på vei pluss noen ekstra hylser.

 

Men ett lite spørsmål :? Kan jeg bruke 60grain kuler? Kjøpte noen 60 hp varmint fra hornady til skyting i litt vind osv.

 

Ellers så skal man ikke se bortfra jeg kjøper ett annet løp med raskere tvist i ett eller annet 22 i andre våpen jeg har.

 

Foresten hvilken twist til 69-77 og tyngere kuler?

Link to comment
Share on other sites

Min går også som en stråle med Norma 62 grain Rådyr fabrikkpatroner. Det er lengden på kula som er problemer mtp stabilisering, ikke vekta. (Og selvfølgelig hastigheten) Normas 62 grain er relativt kort, 60 gr Hornady HP er lengre. 60 grain Hornady SP (omtrent samme kula som HP men med blyspiss og dermed litt kortere) går godt og den er ikke mye kortere en HP'en som ikke stabiliseres.

Uansett, med 1:14" stigning og kuler fra 55 grain (Boat Tail) og oppover må en prøve seg frem i det aktuelle våpenet, noen takler disse, andre ikke.

Link to comment
Share on other sites

.222 kan ikke være død - den er rett og slett for bra. Børsemakeren min (som jeg selvsagt har mer tillit til en legen min) sier gjennomsnittspresisjonen i .222´ene som han har sett og skutt gjennom årene går utenpå .223´en - og det betyr selvsagt ikke at .223 er dårlig overhode. Dessuten eier jeg selvasagt en rifle i kaliberet - Brno Fox - som jeg elsker :? (Kunne dere gjette det?) Rekylsvak (fri?) og utrolig gjevn kvalitet på fabrikk-ammo. Best i min rifle er Norma 4 gram (62 grain) sammen med normas 3,2gram. Tett etter følger Lapuas 3,6gram og Sellier og Bellots 3,2 gram - remingtons 3,2 gram er også topp.- .222 rifler må det vel være mulig å gjøre drømmekjøp på for tida, så som "alle" skal ha .223. Pønske, pønske.. . :D Tenk også på alle de gjeve drillingene med dette som riflekaliber, den dør nok ikke ut :?

Link to comment
Share on other sites

90grs

Tviler på at 1:7" stabiliserer de lange 90 grs kulene i .222 hastighet, men hvem vet? Ville valgt 1:6.5", eller gått for å skyte 80grainere. Iht. Berger er 1:7" i grenseland i .223 og de anbefaler 1:6.5" i .223.

Det burde være mulig å få godt 750m/s med 90 grs, og bortimot 800m/s med 80grs. Ikke dårlig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Steyer mannlicher varmint i dette kaliber,det er vel den børsa jeg slipper taket i sist av alle de jeg har.Presisjon og "balansen" i 222 er nesten uslåelig. Gleder meg til og bytte ut 3-12X56 til 6-24X56 på denne,de nye festene har kommet,må bare komme meg hjem og få løst de ut hos Holstad våpen.

 

ssgp2

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et russerspett i .222, og har falt pladask. For kaliberet, den eneste grunnen til at man faller for Svetlana Russerspett, er av utmattelse etter å ha båret på henne en tid :lol:

 

Spøk til side, så kommer jeg ikke til å bytte ut .222, selv om det rykker litt i lommeboka etter noe mer nett og elegant enn baikalen....

 

På den annen side er baikalen så stygg at ingenting jeg gjør med den kan senke verdien. Den perfekte rifla til sjøjakt sånn sett. Og presisjonen er bedre enn meg...

 

Meget behagelig å se treff i kikkertsiktet når man skyter! det kan jeg bare glemme med .308 selv om den ikke akkurat er slem i rekylen den heller.

 

En kruttboks varer nesten evig, det er enkelt å lage "salongrifle" av den med bittelitt N340, og jeg kan egentlig ikke komme på noen dårlige sider ved denne patronen?

Link to comment
Share on other sites

Hei Kammerater!

 

Godt å se interessen for .222 Remingtom er så uten tvil tilstede!

 

I min BRNO Fox Mod 2 går .222 mye bedre enn jeg klarer å skyte:) Den er og min favorittrifle:)

 

Billig å lade siden det er samme kule som i alle andre .224 kalibre og meget morsomt å skyte med:)

 

Smeller litt mer enn en skulle tro men så er det høy utgangshastighet på 23,5 grs med N201 bak ei 55grs kule:) Nermere 950m/s.

 

Godt å se at flere klemmer denne fine lille patronen til sitt bryst!

Link to comment
Share on other sites

Den er jo så nusselig da. :lol: Ser ut som en nyfødt .308!

 

Liten edit sent på kvelden:

 

Dro på skytebanen i kveld. Dro med noen V-max 40 grs, Lapua fmj 55 grs og Norma 62 grs rådyr (sistnevnte fabrikkladet). Samme treffpunkt med alle tre. Er det normalt? Er jo ganske stor forskjell i hastighet. V-max'en ligger på rett over 1000 m/s, Lapuaen på ca 860 m/s og Normaen på ca 880 m/s.

 

Er i hvertfall kjempefornøyd med presisjonen. Blinken var elektronisk rådyrskive, så det var ikke lett å feste siktepunktet på ett sted, men fikk målt til 17,3 mm med Lapua. V-max'en gikk midt i på tre av sju skudd, men det var pause midt i pga varmestigning. De to første og det første i siste serie gikk i senter.

 

Så .222 har utrolig morsom presisjon! :)

 

Gamlekara i elgjaktlaget som drev på da jeg kom, satt og smålo da jeg kom med de søte små. Noen mumlet "kanon" hørte jeg da jeg begynte å smelle (elektronisk hørselvern er kjekt!), men de lo ikke av treffene... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fint og se andre bruker 222en også....Jobber litt i butikk og det er ikke mange som kjøper ammo eller ladeutstyr til den. Mange som kjøpet til 223 så derfor jeg lurte litt. Pluss har sett mye brukt 222 våpen til salgs. :wink:

 

Men jeg har falt for denne lille tassen. Diesett og litt div kuler er på vei pluss noen ekstra hylser.

 

Men ett lite spørsmål :? Kan jeg bruke 60grain kuler? Kjøpte noen 60 hp varmint fra hornady til skyting i litt vind osv.

 

Ellers så skal man ikke se bortfra jeg kjøper ett annet løp med raskere tvist i ett eller annet 22 i andre våpen jeg har.

 

Foresten hvilken twist til 69-77 og tyngere kuler?

 

 

Ser det går igjen hos mange, men kan ikke dy meg for å si det jeg heller... 62 grains Norma SP i min .222 (Sabatti Mod. 90) er helt upåklagelig! Topp patron rett og slett, både fabrikk og hjemmeladd. Andre "tunge" kuler har jeg ikke erfaring med. Må prøves.

 

Slutter meg til applausen av .222!!

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd noen få Norma 62grs "rådyr" jeg også. Kan ikke se forskjell i treffpunkt eller presisjon på 100m. Litt overasket over det, men som noen har sagt før, kula er jo ganske kort.

 

en annen hyggelig ting er at selv såpass uegnet krutt som N-150 gir bra presisjon. Ikke smeller det så fælt heller, tror ikke utgangshastigheten er all verden, men det holder til endene! Og treffpunktet følger fabrikkskudd. Nesten snodig, men veldig kjekt da 8)

Link to comment
Share on other sites

Har en H & K i 222. halvautomat. Med en leopold 3- 9x40 kikkert på toppen. Kikkerten taes enkelt av, og klikkes på plass uten at treffpunkt har forandret seg. Dette er svært praktisk da jeg ofte smyger på rådyr i dårlig vær. Da knepper jeg bare av kikkerten og skyter med åpne sikter istedet. Ekstra morro når felling skjer på den måten.

Trener kun det jeg må før oppskyting, men tror nesten aldri jeg har hatt skudd utenfor den sirkelen som oppskytingskravet er på, hverken med eller uten kikkert.

Prisen var også latterlig billig(privat). Bruker laupa og norma sine standardpatroner, enkelt, greit og presist.

Link to comment
Share on other sites

Svenskene har skjønt det!

 

Løp og kjøp! http://www.blocket.se/pitea/Winchester_ ... m?ca=7&w=3 . 1 600,- norske kan vel ikke sies å være overpriset... Hvor mye koster den å få inn hit i landet da tro?

 

Eller den jeg sikler på...: http://www.blocket.se/alvsborg/Smavilts ... m?ca=7&w=3 . En Sako Vixen til ca 3 400,- norske. "Nyskick, endast inskjuten, aldrig varit i skogen." :shock:

Link to comment
Share on other sites

Bruker laupa og norma sine standardpatroner, enkelt, greit og presist.

 

Hvordan er blyspisskulene til Lapua på rådyr? Tenkte å lade opp noen rådyrpatroner etter hvert nå, men er litt usikker på hva slags kule. Vurderer Norma 62 grs, men hvis Lapuaen er god, og rimelig, så kan det hende jeg går for den i stedet. Lapua 55 grs helmantel går som en stråle i kombien min i hvertfall, så den blir fast hos meg!

Link to comment
Share on other sites

Er vel slik med våpen som med andre ting fra Sverige? Handler man for inntil 3 000,- slipper man norsk moms om man er ute av landet i under ett døgn. Er man ute i over ett døgn er grensa 6 000,-. Er kanskje ulikt ved innførsel av våpen, for man må vel stoppe i tollen uansett og vise papirer?

 

Men nå er jo svenskekrona ca 15 % lavere enn den norske, så om man må legge på 25 % norsk moms, er det jo billig uansett. Kommer vel noe papirarbeidsgebyrer oppå og...

Link to comment
Share on other sites

Har en T3 SS Light med A-Teck og Z3-12x56 i 222 som jeg er svert fornøyd med!

Bruker den på rådyrjakta i "urbane" strøk (har en del "Disneyfiserte" inflyttere i nabolaget).

Lader med 55grain Lapua SP og FMJ samt 40grain V-Max. Bruker N133 krutt, dette ser ut til å være 222 kruttet.

Skal nå teste 30grain Berger HP, men sliter med å finne ladedata.

Har N130/N133/N135 samt Rhino 9 (skal være samme som Norma 200).

Er det noen 222 ladere som har prøvd Berger kula?

Tengte å legge meg mellom 21 og 23 grain med Rhino 9.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd Berger 30 grs hulspiss. Fikk ladet opp noen få i vinter for å prøve presisjon, men ble ikke helt klok. Så greit ut likevel, men det ble litt hytt og pineskyting. Skytteren må ha hatt en dårlig dag! Tok en revevalp i sommer med en slik kule. Slukket lyset umiddelbart til tross for ganske dårlig treff, høyt, skrått forfra. Halvveis delt over skuldra. Skal nok lade opp noen til og sjekke presisjonen mer grundig.

 

Litt usikker på kruttype sjøl, men de jeg fikk ladet fikk 17,5 grs N-110. Det skulle gi ca 1050 m/s så vidt jeg husker. Patronlengden på den ene jeg har igjen er 54,3 mm.

 

Har sjøl tenkt å kjøpe N-130, da jeg kanskje går over til V-max 40 grs etter hvert sjøl. Har ca 70 Bergerkuler liggende og får bruke dem først. Fikk ladet opp noen V-max for litt siden, og de gikk utrolig fint i børsa mi. Vet ikke om jeg kan bruke N-130 til Berger sjøl, eller hvor stor ladning. Brukte 22 grs i V-max'en.

 

Har kun tenkt å bruke tre kuletyper sjøl. Blir garantert Lapua 55 grs fmj og sp (sistnevnte har jeg ikke prøvd, men om den går likt med fmj er det det som blir rådyrkula), samt en skadedyrskule, enten V-max 40 grs eller Berger 30 grs hp.

 

Til det tenkte jeg rett og slett å bruke så få kruttyper som mulig. Lyst å gjøre det enkelt.

 

Har Norma 201 som eneste krutt pr i dag. Bytter ut den med N-135 når jeg går tom for Normaen. I tillegg har jeg lyst å prøve N-130, i hvertfall om den går til Berger. Til V-max virket den fint.

 

Får jeg alle i blinken uten å skru (så slik ut på skytebanen sist) og får gjort det enkelt og billig, ja da kommer .222 til å leve lenge hos meg! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd Berger 30 grs hulspiss. Fikk ladet opp noen få i vinter for å prøve presisjon, men ble ikke helt klok. Så greit ut likevel, men det ble litt hytt og pineskyting. Skytteren må ha hatt en dårlig dag! Tok en revevalp i sommer med en slik kule. Slukket lyset umiddelbart til tross for ganske dårlig treff, høyt, skrått forfra. Halvveis delt over skuldra. Skal nok lade opp noen til og sjekke presisjonen mer grundig.

 

Litt usikker på kruttype sjøl, men de jeg fikk ladet fikk 17,5 grs N-110. Det skulle gi ca 1050 m/s så vidt jeg husker. Patronlengden på den ene jeg har igjen er 54,3 mm.

 

Har sjøl tenkt å kjøpe N-130, da jeg kanskje går over til V-max 40 grs etter hvert sjøl. Har ca 70 Bergerkuler liggende og får bruke dem først. Fikk ladet opp noen V-max for litt siden, og de gikk utrolig fint i børsa mi. Vet ikke om jeg kan bruke N-130 til Berger sjøl, eller hvor stor ladning. Brukte 22 grs i V-max'en. Patronlengde på 55,6 mm.

 

Har kun tenkt å bruke tre kuletyper sjøl. Blir garantert Lapua 55 grs fmj og sp (sistnevnte har jeg ikke prøvd, men om den går likt med fmj er det det som blir rådyrkula), samt en skadedyrskule, enten V-max 40 grs eller Berger 30 grs hp.

 

Til det tenkte jeg rett og slett å bruke så få kruttyper som mulig. Lyst å gjøre det enkelt.

 

Har Norma 201 som eneste krutt pr i dag. Bytter ut den med N-135 når jeg går tom for Normaen. I tillegg har jeg lyst å prøve N-130, i hvertfall om den går til Berger. Til V-max virket den fint.

 

Får jeg alle i blinken uten å skru (så slik ut på skytebanen sist) og får gjort det enkelt og billig, ja da kommer .222 til å leve lenge hos meg! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke enig i att Lapua 55 SP virker som hullspiss. Jeg har skutt noen rådyr med den (vell å merke bare rene sideskudd, inn bak bog/ut bak bog) å må si at jeg synes den gir moderate kjøttskader.

God presisjon er det også (er ikke så mye som ikke går godt i en 222 :wink: ).

Kunne tenke meg å prøve Oryx, men med den prisen de oppererer med på denne i Norge er ikke det så aktuellt!

Av krutt har jeg best erfaring med N133. N130 og N135 går også godt, men hylsa blir veldig fort full med N135.

V-Max er vel den kula jeg har prøvd til nå som gir best presisjon. Har skutt noen rever med den også, Lysbryter er vel riktig navn på skuddreaksjonen :) .

Link to comment
Share on other sites

Vet det ikke er optimalt men hvordan er det og lade 222en men n-110 krutt? Tenker på lette kuler som opptil 45-50grain?

 

Med tanke på lave hastigheter til fugelladninger.

 

Håper noen har prøvd og kan komme med erfaringer og ladedata. Så må folk selv avgjore om de kaster seg på de eller er fornuftige og velger og starte lavt :wink:

Link to comment
Share on other sites

N110 og 222 rem fungerer bra ja. Har med god hjelp fra Kjell Olav prøvd 50 grs TNT, Hornady 55 grs fmj og Hornady 53 grs HP Match.

Sistnevnte kule er den som har blitt prøvd mest. Her er en 5 skudd på 100 meter

 

DSC00402.jpg

 

Under innskyting sist jeg var hjemme hadde jeg alle 4 stk 2-skudds serier under 12 mm der den minste var 2,4 mm.

Kula har en hastighet på ca 900 ms i følge info jeg har. Gjenstår å kronografere.

 

Om det er ei kule å bruke på fugl gjennstår å se :-)

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Dro med noen V-max 40 grs, Lapua fmj 55 grs og Norma 62 grs rådyr (sistnevnte fabrikkladet). Samme treffpunkt med alle tre. Er det normalt? Er jo ganske stor forskjell i hastighet. V-max'en ligger på rett over 1000 m/s, Lapuaen på ca 860 m/s og Normaen på ca 880 m/s.

Dette hørtes jo ut som en drømmekombinasjon :!:

Lapua'n til trening og fugl, Norma'n til matvilt og V-max til det du ikke skal spise :P (...som kål og kråke)

Tror du må være både god og heldig for å få dette til å stemme så godt på 100m.

Hr. Rekyl, Fru Løpssvingninger og Frk. Munningsvipp er jo en uberegnelig familie som sjelden samarbeider så godt.

(Noen som er uenige i kjønnsrollene over? :twisted: ) Hvordan stemmer det på 150m eller 200m?

Hvilke ladedata har du brukt på V-maxen og Lapua'n for å få dette til å klaffe i di børse? (sikle)

 

222 er langt fra død, men jeg er redd 223-hysteriet vil nå nye høyder (kanskje DFS?). Greit nok det, jeg koser meg med

russerspettet mitt uansett. :mrgreen:

Selv bruker jeg N133 på de fleste .222-ladninger; eneste "problem" er noe stor fyllingsgrad på de letteste kulene,

men ei fart på 1050m/s er godt nok når jeg er 1,5grs under max. Federal 55grs FMJBT kronograferte jeg til 958m/s (!)

for noen dager siden (22,5grs N133 (OBS! max i min), COL= 54,2, ES=4m/s), så disse er det ikke så verst kulebane på.

Samlingen blir desverre aldri topp med Federalbulken, for disse kulene er mildt sagt variable (og billige). Synlige forskjeller

på kulelengde, kuleutforming og blyfylling bak, og selvsagt noen forskjeller i vekt i samme slengen :? Må sorteres.

Nesten like ille som Partizan-kuler... Lapua neste? :roll: Noen andre forslag til gode treningskuler med god BC?

 

Til dere som leter etter billige Oryx, ta en titt på www.vapex.se 224 Oryx. Prisen 433,- er uten svensk moms, så med

norsk moms og frakt blir det sikkert 6-7kr/stk (om man unngår tollgrensen), så man sparer noen hundrelapper på pakken.

Måtte kjøpe Oryx, etter å ha slitt litt med Barnes TSX 53grs. Får ikke gode samlinger :x og det er synd, for vakrere sopper er sjeldne.

2hqb18y.jpgjfdkxh.jpg

Inntrengning og kjøttbehandling er god, men lettladet er den ikke. Beste stabile spredninger på 40mm (i 900m/s med 1,4mm friflukt).

Mindre friflukt er utprøvd, men da lider settedybde og hylsehold og jeg får store variasjoner i hastighet.

Har nå 60 TSX-kuler igjen. Får teste ut utrimmede hylser og evt krymp, men etter det gir jeg opp Barnes'n om det ikke ordner seg.

TSX-tips mottas med stor takk!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har brukt den nederste endel. Super presisjon, bruker den mest på papp. Har skutt et par kråker med den i 900 m/sek+ og det var ikke mye grytekjøtt igjen... Vil tro den ekspanderer i 800 m/sek også. Sierras matckuler i 6,5 går i filler i snøen med relativt slappe 6,5 ladninger så jeg tviler på at disse er mer solid.

Link to comment
Share on other sites

222 Rem er et kjempefint kaliber. Synes den ser fin ut med den lange hylsehalsen. Har hatt to løp i kaliberet, men i feil riflestigning. 1-14" blir feil, hadde heller valgt 1-8" i dag. Eller kanskje enda kjappere.

 

Har rydda litt i ladeutstyret. Eller dvs. jeg har lett etter en Collet i 22PPC og da fant jeg ut at jeg har masse ladeutstyr til .222 Rem. Dier i fleng, bla. en Collet. 100 ferdigpreparerte Remingtonhylser med CCI400 hetter satt i + 200 engangskutte hylser. Så Steve, når du får få fart i 222-prosjektet ditt så har jeg en god del du trenger :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Vekker til live igjen denne tråden jeg :mrgreen: Jeg syns det hadde vært for jævlig om denne lille søte patronen ble borte har en kombi med denne patronen i rifleløpet og syns den er helt utmerket til sitt bruk. Selv jakter jeg bare småvilt med den så kluss med lading går bra. Skulle jeg være så uheldig å skadeskyte kan jeg fort løpe frem og skyte med hagleløpet :wink:

 

Selv har jeg lyst på en Brno Fox eller Sako Vixen i dette kaliber...Noen som har en å selge? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...