Jump to content

Er 222 Remington død?


WinchesterM94

Recommended Posts

Sjekk på blocket.se i Sverige. De kaster .222-rifler etter deg. Har sett priser helt ned til 1 800,-. Trekk fra 20 % kurs, og du får ei rifle til under 1 500,-. Koster vel litt å søke om tillatelse til å kjøpe og til å ta inn til Norge, samt å hente, men det er søren ikke lett å få tak i billige her i landet, særlig ikke Vixen. Svenskene selger de langt billigere, og det er flere å ta av.

 

Noen eksempler:

http://www.blocket.se/jonkoping/Brno_222_Tasco_4x40_24196606.htm?ca=7&w=3

http://www.blocket.se/kalmar/Remington_24396270.htm?ca=7&w=3

http://www.blocket.se/dalarna/Sako_Vixen__222_Rem_24436100.htm?ca=7&w=3

http://www.blocket.se/dalarna/Bsa_222_23399813.htm?ca=7&w=3

Link to comment
Share on other sites

Husk mange av de finske ble levert med 1-12" snurr og da er saken straks noe bedre.

 

Jeg, og et par kompiser skjøt i "forna dar" en liten haug rådyr hvert år med 222. Alt ble ladd med greit med 202 og 60grs Nosler Solid Base. Har aldri funnet igjen en eneste av de kulene i noe dyr og effekten var upåklagelig. V0 på ladningene var ca 880m/s

 

Når barnes kom med 50 grs BX måtte jo den prøves også. Ladd til 930m/s var det ei formiddabel kule, men i en Fox mantler den så j****g at 10 skudd var maks før det måtte hard lut til å få den rein.

 

55grs Trophy ble også prøvd med litt mer varierende resultat. Ikke sikker på vi fikk hastighet nok til at effekten ble god nok.

 

60grs Partition vet jeg fungerer utmerket i rifla mi, men andre jeg har pratet med har slitt med stabiliseringen. Men som i alle patroner litt for "små" til bruket er Partition ei super kule med meget god effekt.

 

Har akkurat tenkt på å børste støv av gamlerifla etter å ha fått henda på endel Rhino i 50grs Soft utgave. De har i 223 ferdigsydd ekspandert til for kaliberet enorm diameter 10-11mm. Og ladd til 1000m/s med Rhino 9 skulle det i mitt hode tilsi at den er akkurat like bra på rådyr som en 243 med 80grs Hornady. Og det duger ihvertfall så det holder.

Link to comment
Share on other sites

Får vel gjøre somSauer 150 å titte langt bak i våpenskapet der vet jeg det er en Krico 600D som slapp med skrekken da ingen ville ha henne etter ett par salgs anonser.

Tengte og pusse henne opp litt med en Hertel & Reuss som jeg har liggende og litt stokk jobb.

Har også brukt Nosler Solid Base i 60 gn, ei kjempe kule i kaliberet som jeg fortsatt har litt igjen av og er veldi gjerrig på.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ja, en får vel rote seg inn på tråden litt igjen sjøl. Solgte kombien i november og kjøpte meg en Brno Fox! Den dukket opp på selveste julaften, så her omkring er det postbudet som er julenissen! :mrgreen:

 

Rifla har selvsagt fått navnet Samantha (Fox)! Hun er ei smekker lita rifle fra 1989 og er i god stand. Har strippet henne (for lakk) og kledd på henne oljehyre i stedet, så nå ser hun riktig så pen ut!

 

Løpet ble kappet og gjenget, så hun ble jo bare nettere av det. Brodern har bygget om en hjemmelaget salongrifledemper, som fungerte som fy de 12 første skuddene. Deretter skjøt jeg den to ganger utpå jordet da røret løsnet fra bakstykket! Restene ble gitt i retur, så nå ligger den på sanatoriet for nok en ombygging!

 

Fikk ikke helt testet presisjonen, men fikk da fem skudd innenfor ca 35 mm på i underkant av 70 meters hold (i følge Norma sin hjemmeside skal jeg ha samme treffpunkt på 70 og 100 meter med ladningen jeg brukte).

 

Har ladet opp Lapua 55 grs helmantel og blyspiss. Blyspisskula lå litt høyere, men det var vanskelig å få noe holdepunkt da det var skudd nr tre med denne som førte til at demperen for av gårde.

 

Skal muligens en tur på banen på søndag, men får se på gradestokken først. Dessuten må jeg også skyte uten demper da min står i helsekø for operasjonen sin.

 

Venter også på ny kikkert å ha på den. Sitter pr i dag en Sava Sporter 3-9x40 på den. Kanskje ikke heeelt i klasse med Zeiss Victory, men den virker ikke så ille heller. Havner på salongrifla snart den. Venter på en Leupold VXII 4-12x40 med parallaxejustering på objektivet (AO som det står).

 

Frøken Fox skal for øvrig snart på utenlandstur. Hun skal bli med og se etter tiur og orrhane i de svenske skoger, nærmere bestemt Harjedalen, om to uker, så håper jeg klarer å få skutt inn ordentlig før den tid!

 

Kulene jeg tar med blir Lapua 55 grs, både helmantel og blyspiss. Blyspiss da jeg hører .222 kan bli noe marginalt på tiuren. Er visst delte meninger om dette rundt omkring, men vil heller at fuglen detter med noe kjøttødelegglse enn at den flyr skadet av sted. Sannsynligvis blir det ikke noe problem, da jeg med min jaktlykke med stor sikkerhet bare kommer til å se en spurv eller to likevel. :oops:

 

Har for øvrig ladet begge disse med 19,3 grs N-130. Patronlengde på 53,9 og 53,2 mm. Samme settedybde. Farta skal ligge på ca 860 - 870 m/s jfr Vihtavouri sin ladetabell.

 

Ellers skal jeg bruke Berger 30 grs, så lenge jeg har det, før jeg går over på V-max 35 eller 40 grs til rev og bever (om det blir noen mulighet på slike)

 

Har for øvrig kjøpt inn hundre stk Partizan 55 grs fmjbt som jeg skal prøve ut med enten Norma 201 eller N-130. Noen som kan gi meg tips på ladedata i moderat fart på disse, med patronlengde og? Hører ymse ting om disse, men det kan jo hende de fungerer og. Dette blir for øvrig kun treningsammunisjon. Billig i det minste. Lader dem for ca 2,40 pr skudd.

 

Bilder av vidunderet her forresten (før lakkfjerning):

 

046.jpg?t=1262890208

 

048.jpg?t=1262890293

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Vekker igjen denne tråden i det nye året :mrgreen:

Hvordan går det å lade 55grain fmj kuler med n-140 i 222en? Hastigheter vil man få?

Har en Valmet 412 kombi riflestigning har denne? Er det 1/14 som vanlig eller 1/12 som jeg hører noen nevner finske våpen har?

Tok akkurat en 3-skudds prøveserie med 55grs Oryx og N140 (og noen andre kruttslag) for å finne passe hastighet til rådyrjakt.

Bruk av data selvsagt på eget ansvar. Star enkeltløper gir nok høyere hastighet enn et kort kombiløp.

Trimma normahylser. Fed 200 tennhetter (som forøvrig er alt for myke til å bevege seg opp i høye trykk). COL 52,5.

N140 - V(0m)

22,5 - 865m/s

22,8 - 874m/s

23,1 - 893m/s

 

Tennhetta tåler nok et trinn til, og jeg tror jeg vil tåle litt mer med hardere hette, men maks for mitt våpen ligger sikkert rundt 23,5 et sted...

Jeg aner ikke om N140 vil gi jevn forbrenning med ei så lett kule, og om samlingene vil bli bra, men farta ser bra ut.

Link to comment
Share on other sites

Det normale er jo å se hvor fort du kan få en .222 til å gå, motsatsen er å redusere nedover...Vel jeg har drevet å prøvd å få .22K-Hornet`n til å lage søte små samlinger som videre kan felle ringduer i fleng ifra den tjueførste August og utover men den børsa MÅ være hunkjønn for den er farlig nær å lage grå hår på mitt hode ...

 

Men, i våpenskapet står det mye annet digg og hva som virklig lager små samlinger er Sako vixen i .222 med en diger A-tec TMM6 i tuten. Denne sender ut små .224 prosjektiler ifra 920 m/s og oppover altfor fort til å kunne være skånsomt med de blågrå lekkerbiskene.

 

Ideen med å lager en redusert .222 kom mer eller mindre tilfeldig, jeg fikk litt ånden over meg en kveld så sate jeg i sving med å lage .222 "rekrutt" men utgangspunkt i .223 hornetkuler laget jeg en serie med 10 stk 40 grainere og 10 stk 45 grains softpoint kuler, for moro skyld ladet jeg 10 stk 40 grains varmint .224 alle kulene er fra Sierra.

 

12 grain med N-110 ble forsøkt i en patron og siden jeg bor uti bushen så stod kronografen like rund hjønet på ladebua og

Et skudd ble sendt gjennom denne og displayet smilte tilbake med tallene 796 m/s dette var med 40 grains Sierra Hornet kule. 45 graineren i samma slekta gikk med 785 m/s

 

Dette var den hastigheten jeg var ute etter og ettersom jeg er makelig anlagt, gadd jeg ikke å lage noe mer ut av det. Alle patronene var ladd med 12 grain N-110 og til skytebanen bar det...

 

Først ut 40 grain Hornet softpoint tre skudd innefor en klistrelapp med god margin ! enormt bra og smellet var litt mer enn .22 lr uten demper.

 

Alt gikk som ei stråle og best gikk 45 grains. 223 hornet i 785 m/s som samlet tre skudd på klistrelappen på 140 meter.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en Sako Vixen - og mot alle skrifter i Speer`s ladebok ang. god presisjon med 70 gr. - brukte jeg Norma 200/201 - og fikk 3-skuddssamlinger på 18 mm med den.

Og har ikke tall på antall rådyr jeg skjøt med den - men tror ikke at noen av de andre riflene jeg har hatt - har nedlagt så mange.

 

Hastigheten - ettersom jeg husker - var godt og vel 800 m/sek.

Link to comment
Share on other sites

Nydelig sak flyfisher!!! :P Tipper du får fine pip-pip-fileter med de lave hastighetene. "Smaklig måltid" :mrgreen:

Klistrelappsamling på 140m må jo bety jevn forbrenning på tross av lav fyllingsgrad. Hvilke tennhetter bruker du?

Var det kanskje moderate fugleladninger Winchester94 også var ute etter til kombien?

Jeg var i dette tilfellet ute etter god fyllingsgrad og en hastighet rundt 900m/s. Det skal gå fint med N140. Fikk ingen soting med den laveste ladningen, så hvis jeg bruker SR magnumhettene kan jeg sikkert gå et stykke ned mot 800m/s til fugleladning. Burde gi små kjøttødeleggelser...

Norma 200 har jeg nesten gitt opp til .222Rem. Lite register å spille på mellom soting og trykktegn i mi børse. Dyrt og ustabilt.

N133 er og blir favoritten, men til Oryxtesten hadde jeg startet stigen for høyt i forhold til målsetningen om maks 930m/s. Returnerer med utfyllende data.

 

@Shadob: Hvilken snurr hadde du i den Vixen ettersom du klarte å stabilisere 70grs kule?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke peiling - men den ble kjøpt i -78.

 

 

Den gikk i hvertfall godt med 70 grainer`en - selv om bibelen tilsier at det ikke skal være slik :roll:

 

 

Kjøpte samtidig en Forester i 308, og en Finnscout i 22 LR.

Den siste har jeg fremdeles - og makan til våpen .... :)

 

Bare tøys å kvitte seg med de andre to også - for hva har jeg endt opp med etter mange år med utskiftninger?

 

Omtrent de samme kaliberene som jeg startet med :roll:

Link to comment
Share on other sites

@ flyfisher

 

Det er flere som har brukt 12grains N110 :D

 

Nydelig fugleladning, og som du sier..knall presisjon! Jeg brukte riktignok 45grains Sako FMJ, og rypene klagde ikke.

 

@ trådstarter, nei 222Rem er ikke død..mitt neste rifleløp blir kammret i nettopp 222Rem.

 

Fordelene framfor 223 er etter mitt skjønn formidable, da den er lettere å lade ned til en høvelig hastighet for fuglejakt,og samtidig beholde presisjonen. Favorittladninga var i gamle dager 55grains fmj og 22,5grains N140, 810ms i mi rifle, hva mer kan man forlange?

 

Og ja, jeg har eid en 223Rem i litt over to år, og er så glad for at den er vekk nå!

Skal man ha fart og lite vindavdrift for å plage kråker og stålgonger +++ på laaaaange hold så finned det så uendelig mye mer å velge i enn 223Rem. Eneste fordelen er jo at man får tak i ammo overalt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Fortsetter denne jeg :wink:

 

Ser flere har brukt 60graisn Norsler Partision i 222 her. Har dere rifler med 1/14 eller 1/12? Eller finnes det noen som har brukt 45grains Barnes TSX? Har bare 1/14 stigning så trenger ei god kule til de få rådyrene jeg kommer til å skyte med den :roll:

 

Noen som har testet 222rem med løp med 1/9 twist eller krappere? Hva kan man forvente av hastighet med for eks 69-90 grains kuler i den? De lenste kulene går sikkert ikke i magasin uten å ta for mye plass men lade ett og ett skudd rett i kammer.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har testet 222rem med løp med 1/9 twist eller krappere? Hva kan man forvente av hastighet med for eks 69-90 grains kuler i den? De lenste kulene går sikkert ikke i magasin uten å ta for mye plass men lade ett og ett skudd rett i kammer.

 

Har nettopp skaffet en Vixen med 1:9-pipe, går som en stråle. Har nådd 850m/s med 69SMK og N140, mulig den ladningen er litt hard men har ikke opplevd trykktegn til nå.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

222 er en flott patron, nesten like artig som 22Hornet!

 

Kom over en Sako L46 prod ca 1954, helt som ny, i 222. S&B helmantel og blyspiss går bra, likeså andre 50 og 55 gr. hjemmeladde kombinasjoner. Prøvde også Nosler 69 gr. hulspiss med en passe dose N140. Rene katastrofen, sprer over hele skiva, så her er nok riflestigningen ikke i samsvar med kulevekt.

 

TU

Link to comment
Share on other sites

Ja, etter å lese hva folk mener om .222'en, kommer jeg nok neppe til å gå over til storebror .223 selv. Er litt i løypa til å gå over til links, men skal konse litt mer på sikteøyet og se om jeg klarer å "justere vekk" det dominante venstreøyet med litt "solbrillehjelp" og mer trening. Da kan jeg beholde den lille gode Fox'en. Samlet mellom 15 og 30 mm sittende uten anlegg annet enn knærne sist jeg var på skytebanen. Da med Sako Speedhead 50 grs fmj ladet til ca 800 m/s. Ypperlig fuglemat det. :)

 

Storviltprøva gikk som en drøm og. Om det blir rådyrjakt, er det Lapua sin 55 grs sp som blir medisinen, ladet til ca 850 m/s. Denne går greit i børsa. Samler ikke like godt som 50 grs og nedover, men et snitt på 25 mm holder jo lenge.

 

Vil heller bruke denne fremfor .308'en min. Fox'en er jo en drøm å skyte med i forhold.

 

Men, lurer jo evt på det med løpsbytte og bruke tyngre kuler. 60 - 70 grs er tross alt kanskje bedre på rådyr enn 55, og med tiden blir det jo aktuelt med løpsbytte uansett. 1:9 er jo i vinden når det gjelder .223. Hvordan blir et slikt løp når jeg bruker fra 40 grs Vmax (og evt 30 grs Berger, som jeg har noen kuler av liggende) og opp til ca 70 grs i .222? 70 grs kuler går nok bra det, men hva med de letteste?

 

Jeg skyter tross alt 90 % av skuddene med 30 - 50 grs kuler. Dumt å ødelegge det fordi jeg vil prøve noen få skudd i året med tyngre.

 

Går det bra uansett, kan det jo være en idè å bytte løp.

 

Men hvor mye må jeg regne med et nytt løp koster på en slik gammel Brno Fox? Vil anta det faktisk går an å bytte på den og!? Blir det dyrt nok, er det jo kanskje like greit å hive den og kjøpe ny rifle!

 

Til slutt, hvor lang blir en patron med ca 70 grs kule? Det kommer jo litt an på om det er plass i magasinet på Fox, for det er ikke plass til all verden der. Vurderte en stund om det kunne vært en idè å kamre om til .223, men det funker dårlig, for da blir patronene for lange for magasinet, da med de tyngre kulevektene. Å bytte til .223-løp er jo bare tull om en ikke får plass til annet enn 55 grs kuler likevel!

Link to comment
Share on other sites

Hadde en 222 men solgte den og fikk en 223, liker 223 bedre selv om det er liten forskjell så liker jeg den bedre. Men en 22-250 eller 243 win er også fantastisk bra om du vil ha en standard låskasse i ett systemvåpen. Det er noe jeg spekulerer på nå, selge ned garderoben mot en systemrifle med 22-250 eller 243 løp, 270 win løp og selvsagt favoritten min 338 winmag løp... Da åpner jeg for annet snaks da garderoben er fader meg full :( er det noe feil med 222 nei men den stabiliserer selvsagt tyngre kuler dårligere enn 223, derfor er den verre på langdistanse enn 223. Det finnes bedre kaliber enn 223 til dette også men 223 er så godt som rekylfri, vanvittig billig/lett tilgang til ferdigladd og hylser og den har det lille ekstra omphen på distanse enn 222. Men til jakt hva søren betyr det? Om det kun var jakt jeg skulle ha våpenet til hadde 222 vært hipp som happ med 223. Hvor mye jakt skudd brenner en av per år? Spesiellt i en kombi? pris spiller ingen rolle da. Kjøp deg 222 oryx og ha det bra mot rådyr, ellers er jo varmint og helmantel meget enkelt å finne i hyllene til 222 også.

 

Død er den ikke, til og med 22 hornet lever videre og den er gammel og har vært utdatert lenge da den ikke er lovlig på rådyr trodde jo alle den døde. Men bedre toppjaktpatron skal du lete lenge etter. Så 222 vil finnes i årevis enda og skulle den bli verre å finne ammo til lad selv null problem.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Vekker denne tråden til live igjen :wink:

 

Kjøpte for 2,5år siden en ny Anschutz i 222rem. Kjempe rifle så angrer ikke.

Har i vinter laget meg en haug med hylser, så nå skal sommeren brukes til å teste ladninger og kuler :D Gleder meg 8)

 

Noen som har brukt S&B sin 45grs FMJ med N110?

 

Kan jo nevne at Sauer sin nye modell 100 kommer i .222 rem :D Det kan jo tyde på vi kan i mange år til glede oss over denne lille nusselige, men effektive patronen.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Sitter å venter på min Vixen i 222 rem kommer tilbake med ny pipe. Var innom J&F og kjøpte det som var å få av kuler(ikke store utvalget om dagen) Men det ble Hornady 50grs V-max, 52 grs ELD-Match og 50 grs GMX. Nå skal jeg få snurr nok til at blyforbudet ikke er noe problem med tanke på kulelengder. Men jeg tittet på disse søte små kulene og så at den GMXen er ganske kort. Ca samme lengde som V-maxen og litt kortere enn ELD matchen. Kan den være en mulighet/et håp for de som har 1/14 løp tro? Den er iallefall tilgjengelig på markedet om dagen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...