Jump to content

Jaktvideo i ferd med å bli et problem


Muflon

Recommended Posts

Jegere forstår seg på jaktens betydning, vet at de bidrar til en bedre viltforvaltning og gjennomfører (som regel) jakten på forsvarlig vis.

 

Folk som ikke er jegere, men som er motstandere av jakt, har ofte et naivt syn på det å høste av naturens overskudd, og vil gjerne ha totalforbud mot jakt. Disse får vann på mølla når de ser jaktvideoer på YouTube og andre steder, og jeg tror slike utlegg av videoer er i ferd med å skape et problem: motstandere av jakt får vann på mølla, fordi snuttene viser det disse mener er helt grotesk.

 

Kommentartråden her er et godt eksempel:

 

For ikke å si denne:

 

Jeg kunne lagt ut mengder av eksempler. Ikke-jegere forstår ikke hvor gjennomført det første eksemplet er, og kommer i harnisk i kommentarene; og de forstår heller ikke hvor sinnsykt det andre eksemplet er. Skulle aldri vært lagt ut, syns jeg.

Link to comment
Share on other sites

Uansett i denne verden, så vil det alltid væra folk som er uening i det ein legg ut. Det som ein synst er kjempemorro, er heilt forferdelig for ein annen.

Det viktigaste er å tenkje over kva ein legg ut, og ikkje minst tenkja seg eit par gonger om, før ein gjer dette. Stygge skuddskader, vilt som ikkje dør i smellen og raser avgårde, vilt felt med høghastigheit varmint kuler, bilder eller video av store skuddsår og masse blod, er triggere til alle dyrevenner. Det me jegere synst er normalt, og heilt greitt, det er ikkje automatisk det for dei som ikkje driv på med denne hobbyen. Så tenk før ein publiserer ting, det bør alle og ein kvar gjere...

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo ikke dette tråden legger opp til å diskutere, men hvorfor i allverden skjøt ikke jegern i klipp nr.2 umiddelbart igjen? Han så jo at dyret ikke var dødt, samt stod i perfekt posisjon til å sette en ny kule rett i pannebrasken, noe jeg synes er kritikkverdig at han ikke gjorde. Videoer som det skjønner jeg at det reageres på.

 

Video nr.1 var jo ikke annet en helt vanlig jakt så langt jeg kan skjønne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan skjønne at uvitende reagerer på slike videoer. Det ser brutalt ut, men hvis man skal kunne kalle en spade for en spade, så er jo jakt tross alt brutale greier. At Jakthatere får tilgang til videoer av jakt er nok ikke til å unngå i all den tid internett gjør ting tilgjengelig for alle.

 

Når det er sagt, så er det eneste jeg reagerer på i disse to snuttene at jegeren i den siste bruker ganske lang tid på å ta ladegrep på nytt. At han ikke skyter etter han har gjort dette skyldes vel bikkja som stadig er i veien.

Link to comment
Share on other sites

Å legge ut slike "tabbe-videoer" som klipp 2, er ren og skjær idioti. Det samme synes jeg et hodeskudd (som treffer høyt i nedre del av nakken...) på en løpende elg er, selv om det kun er et par meters avstand. Håper skytteren gremmes og kameramannen fjerner den fra nettet. Å kalle det en "tabbe-video" er nok også å gi skytteren vel mye "kred".

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg noe elgjeger, men er det ikke slik at man skal gjøre alt for å ta livet av dyret så fort som overhode muligt etter en skadeskyting?

Som jeg sier, er ikke jeg elgjeger eller har jaktet noe som helst storvilt, men jeg tror jeg ville skutt på den elgen igjen rett etter den reiste seg og løp selv om jeg hadde skutt den i baken!

Jeg sier ikke at det er moralsk riktig eller pent for den saks skyld.

Jeg mener det er bedre at elgen detter der og da slik at han kan forte seg og gi den et dødlig skudd enn at man må drive med timesvis av ettersøk og stresse dyret maksimalt... Ikke minst at den lider?

 

Dette er slik jeg ser det. Om det er riktig eller pent, er en annen sak, men få dyret ned så fort som muligt uansett hvor man plasserer skudda, og få slutt på lidelsen asap.

 

Så skal det sies her at det nakkeskuddet var VELDIG langt oppe i nakken.

Tror nesten ikke det er noe mer skade her enn et lite hull i skinnet. (ser det ut som hvertfall)

 

PS.

Snakker om klipp nr 2

Link to comment
Share on other sites

Jeg gadd bare å se klipp 1. Dette må vi kunne vise. Dersom vi skal holde jakt i skjul og ikke kunne vise bilder og video av vanlig jakt så blir det fort slutt på jakt. Det er mye bedre å vise det (en må kunne stå oppreist og forsvare det en viser, også skadeskyting, for det hender det også) og så ta jobben med å forklare hva det er og hva som faktisk skjer.

 

K

Link to comment
Share on other sites

@M67

 

Video 1 er et eksempel på utmerket jaktutøving, men vekker likevel skarpe reaksjoner i kommentartråden.

 

Så kan man levende forestille seg hva slags kommentarer det blir om idioten som skyter i video 2, og som er mer opptatt av at han blir filmet enn av jakten han utøver. Og at slike legges ut er uforståelig, samme hvor "morsomt" det må være at elgen slår kollbøtte når den blir skutt høyt i nakken.

 

Dette med å legge ut videoer er nytt, og kommer til å bli ris til vår egen bak den dagen noen gjør et sammenklipp av slik dårlig jaktskikk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener klipp 1 er filming/jakt som absolutt tåler dagens lys. Slikt må vi kunne forsvare.

 

Deltakerne bak klipp 2 har jeg derimot lite godt å si om. Det jeg reagerer mest på, er at jegeren 1) legger ut episoden på nettet og 2) bruker følgende overskrift : "moose summersault". Som om innslaget er morsomt.

 

Skadeskyting og tullete oppførsel på jakt skal ikke være underholdning! Det er med jegere som med mange andre grupper mennesker - noen få ødelegger for andre. Heldigvis har jeg ikke møtt mange uansvarlige jegere i løpet av 19 år på jakt!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jaggu mye raringer her inne. hva er galt me klipp nr 1 eller komentarene på denne? ser det er 1 kommentar av 21 som er negativ :shock: noen fjotter er det jo som må komme med negative kommentarer til alt man legger ut.

 

kan være enig at det er dumt å skyte i nakken på elg i flukt uansett hold.og han var ikke akkurat den kjappest til å skyte skudd nr 2 men den hadde vel ikke helt sikkert stupt rett ned med et skudd mitt i bogen heller.

de som har vondt for at folk løsner skudd på en elg på 4 meter som kommer luntende kan da umulig få skutt noe særlig med vilt :?: .

jeg hadde ihvertfall skutt MEN ikke i nakken.

 

Å de kommentarene på youtube sier vel litt om dem som skriver sånt?

Jeg hadde ikke lagt ut det klippet hadde det vært meg.

Link to comment
Share on other sites

Jegeren i video nummer to burde kanskje revurdere handlingsmønsteret sitt på skadeskyting.

Ta ladegrep --> Skyt på nytt. Klovner som han som legger slike videoer ut på nettet er med på å skape en vanskeligere hverdag for oss andre humane jegere.

 

 

Hvis du så godt etter så du nok at bikkja surra rundt og havna bak elgen i det han kunne skyte. Et sekund senere var det for sent, og elgen var på beina igjen. Jeg vil ikke umiddelbart kritisere jegeren, for jeg er fersk som f på elgjakta i høst! Men jeg vil tro jeg ikke ville skutt i det hele tatt, med dyret SÅ nær...

Link to comment
Share on other sites

det er forskjell på jaktskikk i norge og mange andre land, så det er jo uansett å forvente at slikt kan komme. og det er mange rundt om i norge som kanskje er mer optatt av jakt som en måte å komme bort fra kone og byliv i en uke. enn å drive forsvarlig, human jakt. jeg synes det er bra jegerpøven er blitt obligatorisk slik at en lærer nye unge jegere slik som meg, at en ikke skal gjøre det slik.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen tør legge ut noe på kammeret mer. Først skottlands turen så poacher nå et par skarve videoer på u-tube som slåes opp med egen tråd. Det blir vel kun " stor stygg elgen i Gufs-bratmyra skutt på 10 meter med ombygd HV -mauser . 7,62 kort ,Norma elite.

Med ardre ord et forum ala NJFF.

Jeg er redd kammeret kan bli Gørr kjedlig og politisk korrekt .Trist ,men pr idag ser det slik ut.

 

Ps Når skrev noen i styret sist et lengre innlegg om ei eller annen børse ,en patron ,en spennende jakt. Startet en tråd om etter eller annet:Ds

 

Finnes det andre norske Skyte /jakt forum. Eksisterer bigbore ennu.

Link to comment
Share on other sites

Karl Marx sitt utrykk "framandgjering" er i høgste grad aktuelt når det gjeld vårt forhold til jakt og vilt.

 

Desse som det er lagt ut linkar til, frå norsk jakt, er likevel "berre blåbær" mot det ein kan sjå av videoar frå "neri låndi". Sjå til dømes på denne videosnutten. Den viser ein forakt for viltet som levande vesen, og den fokuserer nærmast på viltet som levande blink for jegeren. Kva seier NOAH om dette:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig i at en del jaktvideoer er i ferd med å bli et problem. Det kommer ingenting godt ut av å provosere jegerhaterne mer en nødvendig.

Og filmsnutt nr 2 er jo noe som til og med provoserer oss jegere.

Det er greit å tenke seg litt om før man legger ut alt mulig på nettet.

Link to comment
Share on other sites

Ikke bruk navnet jaktvideo en gang... (mener siste youtube link)

Det er er fornærmelse av navnet "jakt"

 

Slike linker burde ikke en gang bli postet her da kammeret blir relatert til slike linker på google osv.

Men det er min mening.

Finnes jo folk som har sansen for dyreplageri også.

Hver sin smak....

 

:roll:

Link to comment
Share on other sites

Poenget er mer hvordan en video preseteres, enn hva den rent faktisk inneholder. Selv det mest ryddige og korrekte skudd kan lett gjøres totalt uspiselig med den 'rette' kombiasjon av "tøff"musikk, slow-motion-replay, og hysterisk latter i bakgrunnen..., og motsatt kan ganske stygge greier gjøres både lærerikt og spiselig med de rette utsnitt og passende kommetarer. Videosnutt 2 fra åpningsinnlegget kunne f.eks gjort seg godt som eksempel på skuddreaksjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen elgjeger bare for ha det på det rene, men så forbanna skinnhellige alle skal være her inne nå, jeg forstår det bare ikke? Det er så lett å sitte å kritisere andre bak skjermen når de gjør feil, men kjære dere 100% feilfrie elgjegere, tror dere virkelig at dette er den eneste tabben som ble gjort i skogen under denne elgjakta? Jeg skjønner godt at skudd nr 2 ikke kom, det var nemmelig ei bikkje i veien, virker som det var mange som ikke så denne. Hva med småvilt jakta da, hvor mange ryper ble skadeskutt og ikke funnet sist sessong?

 

Virker som folk er så opptatt å fremstå som 100% politisk korrekt at det blir gjennomskuet med en gang.

 

Misforstå meg gjerne, men bare for å poengtere, jeg mener at all jakt skal foregå så humant som overhodet mulig. Alle kan gjøre feil, men ikke hopp opp på den berømte hesten, det blir bare for dumt, de som ikke har gjort ETT FEILSKJÆR i skogen må gjerne arrestere meg.

 

Geitesaken var dråpen for min del når det kommer til å poste videoer og bilder på nettet av det som jeg verdsetter veldig høyt, de forblir i mappen Mine Bilder på min maskin. Ikke fordi jeg har noe å skjule, men ting blir gjerne tatt ut av sammenhengen og før du vet av ordet av det så har man en ny sak på Nettavisen.

 

Jeg brøt forresten båndtvangen i dag, jeg slapp hundene ut av bilen og lot de springe løs til hundegården på gårdsplassen.

Link to comment
Share on other sites

(...) det var nemmelig ei bikkje i veien, virker som det var mange som ikke så denne

 

Joda, den kom inn i bildet lenge etter skuddmulighet. Han skulle tatt et kjapt nytt ladegrep og avsluttet jobben. Jeg synes ikke jeg er en anonym tøffing på internett for å kunne synes at en trent jeger burde kjenne våpenet sitt godt nok for et kjapt ladegrep og et jaktinstinkt som automatisk fokuserer på å avlive den skadeskutte elgen NÅ.

 

Kommer bikkja i veien så rop den til h*elvette unna. Han reagerte sløvt, det var en verden av mulighet for skudd nr.2.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

[...] de som ikke har gjort ETT FEILSKJÆR i skogen må gjerne arrestere meg[...]

 

Jeg har gjort feil i skogen (eller egentlig ikke da, men på fjellet og på sjøen..) opptil flere feil faktisk, jeg har også hatt diarè flere ganger. Det som blir felles for de to er at begge egner seg særs dårlig til å ta bilder/video av å legge det ut til almen beskuelse :wink:

Link to comment
Share on other sites

Desverre så er det sånn i dag, at ein prøver å være så "riktig" som mulig, for å opparbeide seg ein slags "kudos" i det sosiale nettverket.. Dette gjelder privatlivet, forum og andre ting... Skamme seg skal den som gjer ein feil eller to.. Eg meinar å huske at eg gjorde ein feil i 1973, men det kan desverre ingen lengre bevise, så i grunn så er eg ganske så perfekt... :shock::roll:

 

Til den kommentaren din ang at bikkja kom i veien for det oppfølgende skudd, ja den var der eit lite øyeblikk, men gjekk vekk igjen.. Jegeren hadde faktisk god tid til å plassere et skudd mellom beina på elgen, som hadde gått inn i hjerte/lunge regionen med god effekt.. Elgen var truffet i skulderbladet, langt frå dødelig skudd, men mest sannsynlig, så hadde vel ikkje jegeren heilt kontroll på kor skuddet hadde truffe. Han rekna ganske sikkert med at den blei liggande...

Jegeren fomla derfor med å lade på nytt og klarte desverre ikkje å bestemme seg for å velge å skyte...

Perfekt ?? Neida, men menneskelig, jada... Eg har nettopp klart å brenne vekk ein gullsjanse på ein liten bukk, om eg angrer på ting eg gjorde i det øyeblikket, jada, men klarte eg å felle bukken, neida... Men sånn går nu dagan.. Ingen er perfekt, og ingen reagerer likt. Sånn er det berre, det er ikkje alle som hadde gjort det riktige i den situasjonen der.. Derfor er faktisk enkelte snekkere veldig gode til å sette opp reisverk, mens andre er flinkere til å snekre panel og listverk.... Ingen er like, derfor kan ein ikkje forvente at ein skal kunne sette fingeren på sånne ting, du veit ikkje alltid kva du sjølv hadde gjort, dersom du ikkje var i den situasjonen sjølv...

 

Geitetråd saken derimot, tja eg veit sannelig ikkje kva eg skal sei til den. Det var veldig uheldig kan du vel sei.. Eg er temmeleg sikker på at dei som var med på jakta ikkje akkurat skulle ha problem med å utføre det som blei gjort. At avlivinga skjedde på best mulig måte, det har eg faktisk trua på. Men desverre så blei den saken fokusert på frå litt feil vinkel, for at ein journalist i nettavisen skulle få sine bonuspoeng, og blåse saken utav proposjonar. At NJFF også uttalte seg litt skarpt gjorde vel ikkje akkurat saken så mykje betre... Men det viktigaste når ein legg ut ting på nettet, er nettopp at du sjølv føler at dette har du ryggrad og dekning for å gjere.. Heilt einig med andre som skriv her at ein kan ikkje skjule alt ein gjer, for at allmenheita som ikkje har forståelse for jakta skal få sove trygt om natta. Men ein skal væra litt forsiktig med akkurat sånne ting, det er ikkje alt jaktmotstandere og dei som ikkje likar sånne ting, bør sjå, sjølv om det er aldri så naturleg for oss jegere å sjå dette. Det vil aldri bli 100% aksept for jakt uansett, og me treng ikkje akkurat provosere motstandarane mest mulig... Det gagner desverre ikkje oss jegere, sjølv om me aldri så mykje trur dette...

 

Polar, trur du skal ta å sjå på kva som står i signaturen til C.E.A. Det er faktisk ein aldri så liten skremmande fakta opplysning...

Link to comment
Share on other sites

Har sett på filmsnutten av nr.2 her, og det som kan tolkes og sies er vel at vedkommende har en kombinasjon av uflaks og uerfarenhet med denne fellinga.

Det virker jo som at han først tror elgen er godt truffet, deretter tar han ladegrep litt seint, og blir forstyrra av hunden.

Han tror vel han har bedre tid enn det som blir resultatet av situasjonen, for elgen spretter opp ganske fort når hunden kommer nært.

 

Det er lett å se at ting kunne vert gjort annerledes når en kan sitte å se på videoen, men det går egentlig ganske kjappt alt her.

En mer erfaren jeger hadde mest sansynlig fått inn ett skudd til her, men denne karen var bare litt for sein.

Det kan være lite som skiller suksess og fiasko når en skal jakte og skyte dyr i fart, det er vel regelen uansett...

 

At noen reagerer på utlegginga av videoen her er vel ingen bombe, men jeg synes det er greit hvis andre kan ta lærdom av denne situasjonen, da er det jo godt for noe...

Vedder på at han lærte litt selv av den hendelsen... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Både Mauser og Egil har gode poeng her.

 

Jeg ser bikkja 2 ganger i veien på dette klippet, første gang bak elgen, andre gang foran elgen. Hadde man uansett repetert raskere hadde hunden fremdeles vært bak elgen, jeg skyter aldri når hunden er så nært viltet. Du er plutselig i uventet situasjon, hjernen jobber i høygir samtidig som du prøver å holde kontroll på hvor bikkja er... ikke lett.

Link to comment
Share on other sites

Det skjer mye underlig, og mye flott på jakt. Det er ikke poenget. Det vi skal være klar over er at nå som motstanden mot at vi høster av naturen øker, så har vi også begynt å legge ut videoer av hva som skjer under jakten. Det var sjelden motstandere av jakt var med ut, men nå kan de følge jaktutøvelse fra mange land gjennom snuttene som legges ut på nett - og som oftest er disse løsrevne og korte utdrag fra jakthelheten.

 

Det blir ris til egen bak, og er årsaken til trådens tittel: Jaktvideo i ferd med å bli et problem.

 

Selfangt ble problematisk den dagen folk fikk se film fra feltene.

Link to comment
Share on other sites

Kommer vel ikke som noe sjokk det jeg skriver nå...

 

Jeg er helt uenig!

 

Er bare å mate på med historier/bilder/video. Slik enkelte er nå så blir det bare endeløse tråder om ingen ting. At Noah etc er negative er jo ingen overraskelse. Det er noe alle vet. Og jeg NEKTER å la meg styre av de.

Hva de syntes interesserer meg overhodet ikke. Hva en eller annen skriver i kommentar feltet om jakt er tull å ta hensyn til. Se bare på div diskusjoner i vg/dagbladet etc om alt mulig.

 

Hold deg innenfor loven og stå for det du gjør, verre er det ikke!

Link to comment
Share on other sites

Skjønner poenget ditt Poacher, og me jegere får aldri 100% av folket med oss på at å jakte er riktig...

Men så lenge mange (kanskje helst yngre og umodne jegere ?? ) legger ut alle mulige slags bilder og videoer av ting dei synst er enormt tøffe, så kan du sei det at då er ikkje berre NOAH problemet, då er det langt fleire som får oss jegere opp i halsen.. Det skal ikkje så mange avis oppslagene til med dei rette tingene, så er problemet laaangt værre... Og vinne kampen mot NOAH, det gjer ein aldri, for å diskutere med med sånne som veit alt, har alle løysningar på at det går an å leve uten å jakte, og dyrene lider osv. det blir bortkasta. Men å fore dei med unødvendige brannfakler er også unødvendig...Kompromiss trur eg er betre enn opposisjon mot sånne, det er ein kamp uten vinnarar.

 

Så tar eg bilder av eit vilt eg har skutt, så tar eg ikkje den blodigaste sida/utgangs såret av dyret med, pga å dempe litt av sånne ting. Men døtrene mine får sjå begge sider på dyret, og blir forklart grunnen til det også, for dei skal lære seg til at sånne ting er naturlig, og forhåpentligvis blir aldri jaktmotstandere... Når me eter middag, så spør dei kva dyr maten er av, kor på dyret kjøttet er i frå osv... Me får ta ansvar å lære opp ungene våre, og få dei på rett kjøl, å lære opp store deler av befolkningen som ikkje jakter og motstanderene, det trur eg er å gape over for mykje...

Link to comment
Share on other sites

Klipp 1 er god jaktutøvelse - skudd mot dyr som står i ro, frå rifle med godt anlegg, treff med godt skuddtegn, og oppfølgingsskudd for å være sikker. Det siste var nok ikkje nødvendig, men heller eitt skudd for mykje enn eitt for lite (som i klipp 2)

 

Klipp nr 2 - vel: Skudd mot dyr i bevegelse, der et den første feilen. Treffen var dårlig, men han kunne kanskje tro at den var god nok. Den andre feilen er ladegrepet, eller mangel på sådan. Det går 8 sekund fra han tar ut tomhylsa, og ytterligere 4 sekund før ny patron er i kammeret - 12 sekund på noke som burde vore gjort umiddelbart etter første skuddet, det er 10 lange sekund som han kunne og burde brukt på oppfølgingsskudd, og der hunden enno ikkje var inne i bildet.

 

Hadde eg skutt sjølv? Vel, eg burde sagt nei, men skal være ærlig nok til å innrømme at det er godt mulig eg hadde skutt i same situasjon. Men eg hadde også skutt mens elgen låg og sprella.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner poenget ditt Poacher, og me jegere får aldri 100% av folket med oss på at å jakte er riktig...

Men så lenge mange (kanskje helst yngre og umodne jegere ?? ) legger ut alle mulige slags bilder og videoer av ting dei synst er enormt tøffe, så kan du sei det at då er ikkje berre NOAH problemet, då er det langt fleire som får oss jegere opp i halsen..

 

Jeg tror og flere av oss jegere misliker denne tøffheten (sprenging av fugler, seler med øyne på stilk, ukontrollert skyting av elgen i videolinken, videoen av karen som skjøt X hjorter på Y sekund, skyting på veldig lange hold), men det blir feil å angripe åpenheten rundt det. Dersom det ikke er full åpenhet om slik, vil dette fort bli til ensidige tøffe jakthistorier som fortelles på jakturer og blir til forbilder for ferske jegere ("jeg er nok ikk fullt så dyktig som han, men ville nok klart å ta ut 2-3 hjorter i samme situasjon", "jeg hørte mr. krypskytter pleier strekke ut skuddholdene til minimum 400m, kanskje jeg og skal forsøke å se hvor langt jeg klarer strekke dem", "skudd fra hoften mot elg på 3-4 meter bør vel gå bra, bare jeg er rask med skikkelig oppfølgningskudd).

 

Så lenge der er åpenhet om slikt, kan det diskuteres og vi kan se argumentene både for og imot.

Link to comment
Share on other sites

Nåja Fredrik, synes du virker litt bråkjekk da... Rope bikkje unna, har du jaktet mye med hund?

Ikke meningen å bli noen selvutnevnt superjeger her, men jeg synes jeg må få mene at det var over gjennomsnittet slapp handlingskraft fra elgjegeren, selv om alle alltid kan gjøre feil. Joda, jeg har jaktet med hund, har selv to vorstehre.

 

Poenget var at han ikke engang prøver å kjappe seg, dytte unna hunden med benet eller jage den bort med et skarpt 'bjeff' - hva som helst for å iallefall prøve få unna hundekroppen. Det er klart at ikke alt går på skinner under en sånn situasjon, men nå var det heller ikke det at han ikke fjerner hunden som var hovedpoenget mitt - det var at han burde skutt i den tia det går før hunden dukker opp.

 

Men for all del, ble kanskje litt revet med, jeg er ingen fan av sofakrok-krigere mer enn deg. Fortsatt mener jeg situasjonen er kritikkverdig, menneskelig feilmargin og stress tatt i betraktning.

Link to comment
Share on other sites

Etter mitt syn er det en kjempe-feil jegeren gjør: Skudd mot nakken istedetfor bogen. Hadde han skutt i bogen ville elgen vært død uten flere skudd. På dene korte avstanden er det uproblematisk selv om dyret er i fart. Kulebanen som er under siktelinjen slipper man å tenke på. Samt at blinken nesten er umulig å bomme på. Jeg har alltid sagt, og vil alltid hevde: nakkeskudd på friske dyr skal ikke forekomme!

 

Senere i frekvensen er det også ting som kunne vært gjort annerledes. Men som følge av stress, svak våpenhåndtering (seint ladegrep) og dårlig beslutningsevne blir det ikke noe av. Dette kan skje alle og kun personen i situasjonen kan si hvordan han opplever stresset og alle inntrykk i de få sekundene. MEN, muligheten til å skyte på bog istedetfor nakke finnes det ikke unnskyldning for.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Poenget er ikke hva som skjedde i selve jaktøyeblikket - det kan skje både godt og vondt, det vet vi alle.

I tillegg til en merkelig mangel på handlekraft under jaktsituasjonen, beviser folkene bak video 2 at de har null situasjonsfornemmelse ved å legge ut denne videoen.

 

Om det er en tafatt jeger som er mer opptatt av kamera enn av elgen; eller en idiot som skal skyte ned x antall hjort på y antall sekunder, for så å skryte av det etterpå, som om naturen var et videospill -- så burde de ha nok fornemmelse for samfunnet og opinionen vi befinner oss i til å forstå konsekvensene av deres mangel på dømmekraft, konsekvenser som kan ramme oss alle.

Link to comment
Share on other sites

Polenjakta bryt med alt som eg kallar dyrevenleg jakt. Viltet blir brukt som levande blinkar og er nærmast leiketøy for jegeren.

 

Her til lands prøver me å få dyra til å stoppa opp før me skyt. I Polywanie ser det meir ut som at dyra først skal opp i en viss vart før jegeren skyt.

 

Reidar SS, du skuffar meg.

Link to comment
Share on other sites

Det er så lett å være verdensmester når man sitter foran sin egen PC og gjemmer seg bak et nick. Jeg har sikkert gjort det selv mer enn en gang. Når man er på jakt skjer det av og til uforutsette ting og plutselig befinner man seg i en situasjon som man definitivt ikke er herre over. Been there, osv.

 

I film nummer to har sikkert jegeren en helt annen oppfatning av situasjonen enn det vi får som tilskuere i våre egne stuer. At skuddet ikke treffer der det bør, at ladegrepet kommer for sent og at han står og ler etterpå er ting som er lett å kritisere. Antagelig var det med latteren et resultat av adrenalin og høyt nivå av spenning.

 

Jeg skjøt en gang i min tidlige "jegerkarriere" en and med seks hagleskudd. Jeg trodde at jeg hadde skutt tre ender :oops: , men for de som stod å så på var det tydelig at det var samme anden som "fikk det" og at den stadig dukket for å slippe unna. Da det hele var over stod vi alle og lo. Jeg pga adrenalin og de andre av meg og mitt enorme forbruk av haggelpatroner på en and :roll: . Dette skjedde som sagt mens jeg fortsatt var ytterst urutinert som jeger og historien blir stadig dratt frem av de som var til stede. Jeg gikk sågar under navnet "Andedødaren" resten av sesongen.

 

Denne historien hadde sikkert virket anderledes hvis den hadde blitt filmet og lagt ut på nettet. De som hadde sett den hadde antagelig opplevd det som en sadistisk bergenser som seigpinet en and og lo rått av det etterpå. Jeg hadde antagelig blitt kritisert side opp og side ned på Kammeret. Drøssevis av "skrivebordsjegere" hadde med sikkerhet kunne fortalt meg hva slags idiot jeg var og påpekt alle de feilene som ble gjort.

 

Så for å svare på trådstarters spørsmål: jo, jeg tror en del jakthistorier ikke gjør seg på film og at man bør tenke seg godt om før man legger dem ut på nett. Og at slike filmer kan være med på å ødelegge jaktens renome siden situasjonen blir tatt ut av sammenheng. Den største feilen karen med "saltoelgen" gjorde var å legge den ut. Hvis han i det heletatt hadde noe han skulle ha sagt i den sammenheng.

Link to comment
Share on other sites

Video 2. Denne jegeren viser dårlig vurderingsevne.Dyret kommer i bra fart,holdet er vel 4-5m noe som ikke akkurat gjør det enkelt å se annet enn hår i et kikkertsikte sjøl om det står på 3x.Du har noen veldig små sekunder på deg til å finne "the kill zone" (bogen og aldri noe nakkestunt) .På så kort hold,med et dyr i bra fart og i tilegg skal du sentre det i kikkerten,trengs det en mer enn middels god skytter for at første skudd blir dødelig.Da jeg gikk "læretida" mi i elgskogen en 30 år tilbake fikk jeg det inn med teskje av de gamle at :føler du at du ikke kan drepe den med første skuddet så la den gå,det kommer flere sjanser. ikke noe som tilsier at denne regelen ikke skulle gjelde blandt dagens jegere.Når du går til skogs for å drepe "kongen" skal du vise den respekt og ikke prøve deg på slike guttungstreker som denne videoen viser.Vel... dette var nå bare min høyst personlige mening og det er sikkert plenty med folk som er uenig med meg.Prøver vel og si at hvis du ikke har kjerring og 9 unger som som er 1 dag unna sultedøden så trengs det ikke at folk starter på noe de ikke har ferdigheter til å avslutte.

Link to comment
Share on other sites

Man kanskje vi skal gå tilbake til topic...

 

Hva med dette? Link Jakt slik jakt har vært bedrevet i millioner av år

 

Så kan NOAH, PETA, Nettavisen og alle andre sette ting i litt perspektiv.

 

Viser hvor effektiv kulevåpen er i forhold denne videoen.

Tok jamen tid å avlive disse dyrene, viser og hvor lang fra virkeligheten mange vestlige mennesker er i dag, merkelig at NOAH gidder å henge seg opp i vår måte å jakte på når men ser dette.

Det verste er at jeg synes ikke det er noe galt med måten de jakter på heller, mulig jeg har blitt for hard hudet etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er lei hele problemstillingen, om en film viser en sulten stakker som steiner bambi til døde. Eller super oppgira ungdom med sprengte kråker. For ikke å si kansje en ikke helt perfekt besluttning i elgskauen, eller ett helt perfekt sideskudd på 50m. Hvem bryr seg, om filmen bare er satt inn i sin rette sammenheng? For ett er sikkert, for den som ikke vet forskjell er det ett fint stakkers dyr som dør punktum. Jeg bryr meg ikke nesten uansett hva en slik film måtte vise, og gnellinga til dyremishandlerne iriterer meg (og mesteparten av det norske folk). Men dere perfekte har rett i en ting, slike filmer, om de ikke står i sin rette sammeheng (og ikke kan tas ut av denne). Er å gi gratis amo til dyremishandlerne.

 

Hvorfor?

 

Jo fordi vi alle (og våre organisasjoner) er så fordømt tafatte, og ikke kontrer dyreplagerne med samme middler. Frem med filmer som viser lidelser i naturen etter at ekstremister (eller helter som de nok oppfattes som i NOAH) har sluppet ut 1000 mink i naturen. Frem på tv, vis frem plansjer med bilde av en fugl for hver som skytes i jakta, 1 fugl for hver som dør en naturlig død, og 1 fugl for hver som dør av oljeutslippet nå nyligt (for det er det det er, ett oljeutslipp, en lokal krise, men ingen katastrofe). Hamr det inn, vis hvor langt ute i blåmyra NOAH og de andre dyremishandlerne er med sine vaske ideer. Vis hvilke lidelser de dermed påfører fuglene, og vis til de undersøkelser som viser høy dødlighet.

 

Bruk litt fordømt show og fandenivolskhet, det viktigste er ikke å ha rett, men å få NOAH med kumpaner til å fremstå som det de er, egoister som ikke tar fem øre for å pine ett dyr om det tjener "saken" og lommeboken deres.

Frem med filmer fra Norske slakteri (fra verst mulig vinkel og gjerne om det har gått skikklig galt (finnes snart ikke en jaktvideo som ikke ser bedre ut enn dette).

Kjør så på med Elg gjennom frontruta og enka/enkemannen som sitter igjen, smekk på med: "Dette vill vi få mye mere av om NOAH får det som de vill, vill du ha mere av dette?.................."

 

Kontra propaganda kalles slikt, og skal vi ikke bli skviset ut av noen få høyt ropende aktevister (dere vet vel hvor få høylytte homofile og lesbiske det skulle til for å få endret en ekteskapslov, til å bli noe som ikke er forenligt med ordet ekteskaps betydnining? Dette selv om alt var fult mulig å gjøre med små endringer i eksisterende partnerskapslov!). Var det ikke ca 3000 som fikk bestemme over ca 5 milioner? :cry: Noe å se fram til når det er jaktas tur?

 

Derfor er det farligt å la politikere med deres redsel for å virke innaktive og uten profilering, få inntrykk av at ett lite hylekor står for en hel nasjons hovedmening.

Derfor må man ut på banen, og det enkleste er å å gå etter jaktmotstandernes myke mellomgolv (være litt Ulv :twisted: ). Og ikke gjemme seg innerst i mørke kroker, sammen med kakkerlakker og annet utøy.

 

Folk flest liker ikke NOAH, enda. Men de tar over de unge, litt etter litt, ettersom fakta forsvinner i propagandaen.

Med dagens ryggløse politikere så skal det ikke mye til. ca3000, var det ikke? :(

(rett meg gjerne på antallet medlemmer i Ottar og den andre gjengen. Men mange er de ikke i forhold til folketallet i norge).

Link to comment
Share on other sites

(dere vet vel hvor få høylytte homofile og lesbiske det skulle til for å få endret en ekteskapslov, til å bli noe som ikke er forenligt med ordet ekteskaps betydnining? Dette selv om alt var fult mulig å gjøre med små endringer i eksisterende partnerskapslov!)

Nei, ikke egentlig - men du har sikkert korrekte tall å henvise til? Sånn rent bortsett fra at jeg ikke synes det er greit å diskriminere sånn omtrent 10% eller mer av befolkningen fordi de er homofile eller bifile (og dermed statistisk sett er en signifikant gruppe og dermed innenfor normalen) eller har en hvilken som helst seksuell legning (hva er det som gjør oss så inn i innerste helvete interessert i å kontrollere andres seksualitet?). Sannsynligheten for at du kjenner en eller flere homofile- eller andre filer for den sakens skyld, er overveldende stor, forutsett at du har et gjennomsnittlig sosialt nettverk.

 

At en gruppe faller innenfor definisjonen av begrepet mineoritet, betyr ikke at deres rett til eksistens og fritt å leve som de selv ønsker, så lenge det ikke er til skade for andre, er mindre enn din. Uansett hvilken "fil" du er.

Link to comment
Share on other sites

det er forskjell på jaktskikk i norge og mange andre land, så det er jo uansett å forvente at slikt kan komme. og det er mange rundt om i norge som kanskje er mer optatt av jakt som en måte å komme bort fra kone og byliv i en uke. enn å drive forsvarlig, human jakt. jeg synes det er bra jegerpøven er blitt obligatorisk slik at en lærer nye unge jegere slik som meg, at en ikke skal gjøre det slik.

 

AMEN til det!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...