Jump to content

Jaktvideo i ferd med å bli et problem


Muflon

Recommended Posts

Det er verken kvalmt eller håplaust at jegeren på video nr.2 ikkje klarer å sette inn et ekstra skudd. Det er ikkje optimalt det han gjorde, men i den situasjonen der, når blodet koker av adrenalin, så kan av og til ting skje, som ikkje skal skje.. Det gjorde det i dette tilfelle her.. Når ein del som svarer her får seg ein del år i skauen på jakt, og det faller ein del dyr, så vil dei også sjå at det er ikkje alltid ting skjer, som skulle ha skjedd...

Link to comment
Share on other sites

Så du mener man må være verdensmester for å sette et skudd i en elg på 3 meters avstand som ligger på bakken i 19 sekunder?

 

Ja det har vært noen verdensmestere innom å skrevet i denne tråden ja...spesielt til det berømte klipp nr 2

Link to comment
Share on other sites

Det jeg forsøkte å poengtere var at man neppe trenger være verdensmester for å fyre av et skudd til i situasjonen i klipp nr.2.

 

Jeg tror ikke denne diskusjonen kommer noe lengere enn slik det står nå, så om tråden skal fortsette burde vi vel komme oss tilbake til topic.

 

For å gi min mening on-topic så synes jeg ikke det er noe galt med å legge ut jaktvideoer, så lenge man er litt tilbakeholden med å legge ut det aller grøvste.

Forøvrig synes jeg det er viktig å behandle viltet med respekt, noe jeg tror nordmenn generellt er flinke til sammenliknet med f.eks. folka over dammen.

Jaktvideoer (eller snutter) som klipp nr.1 synes jeg er helt ok.

Link to comment
Share on other sites

ka i svarte e gæli med der filman der?

ælgen dætt itj med ein gang om at det e et perfekt bogskudd!

 

Øhh, kor tid blei bogen flytta opp i nakken ? Hadde det vært eit perfekt bog skudd, så hadde den hatt et utras, men den hadde falt innen rimelig tid.. Du ser busta fyker av nakken i skuddøyeblikket, du må sjå filmen ein gong til.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

At en gruppe faller innenfor definisjonen av begrepet mineoritet, betyr ikke at deres rett til eksistens og fritt å leve som de selv ønsker, så lenge det ikke er til skade for andre, er mindre enn din. Uansett hvilken "fil" du er.

Og hva har dette utsagnet med min eksempel bruk av homofile og lesbiske pressgruppers evne til å påvirke våre politikere til å foreta uoverveide handlinger å gjøre?

Men for å ta den diskusjonen:

Jeg bryr meg overhode ikke om hvilken fil noen er i, men det er klinkende klart at en bitteliten pressgruppe (ikke hele den skjulte skap massen) sto bak dette stuntet med ekteskapsloven (ekteskap er forøvrig i all verdens religioner definert som ett partnerskap mellom to kjønn), og jeg påpekte kun at det samme kunne vært oppnådd, uten å tråkke på flertallet av norges innbyggere (Muslimer og hinduer innkludert).

 

Men poenget synes å gå hus forbi, en bitteliten høytropende pressgruppe, klarte å få stortinget med på en ting som ikke ble utredetet på skikklig måte (vedkommende som sto for utredningen innrømte selv i sin egen raport at hun ikke var kvalifisert til å gjøre en slik utredning), like vel ble saken presset gjennom på null komma niks. Fordi politikerne var helligt overbevist om at dette var det enestte riktige (jeg skal ha, jeg skal ha, jeg skal ha, var omkvedet og ikke ett ord om barnas rettigheter). Nok om det, dårlig utredning (faktisk uvirklig dårlig, sansynligvis over grensen til det kriminelle og lite gjennomtenkt). og ikke en motforestilling blandt flertallet av politikerne (jada, jeg er kristen, og den nye ekteskapsloven er for meg det samme som å tegne bilde av allah for en muslim).

 

Men har dere tenkt tanken, enn om dette var NOAH, og saken gjaldt jakt/utførelse av jakt?

 

Tenk litt på den, og hvordan stortinget håndterte ekteskapsloven, så kansje det siger inn hvorfor jeg mener man må være betydligt mer agresiv i forhold til minoritetsgrupper innenfor jaktmotstanderne. Ekteskaps loven i går, deler av jakta i morgen. Skal vi si at det neste forslaget er ett forbud mot å jakte med løs hund i ulveområder? Vi jegre har selv vært inne på tanken, så hvorfor ikke?

 

Og den neste saken er forbud mot all jakt på ærfugl, og så skal Elgen skjermes for jakt i visse områder, for man må ikke ta maten fra ulven. Ja jeg kan lett komme på en sykt lang forslagsliste over ting som bør begrenses/forbys innenfor dagens jakt.

 

Skal jeg kaste inn en brannfakkel, og en virklig effektiv løsning på problemet skadeskyting av småvilt med hagle?

Her goes: Forby all fluktskyting, av fugl (spesielt rype). Fugl skal kun kunne skytes sittende på bakken eller i tre (forbud mot fluktskudd vill garantert ta seg av mesteparten av skadeskytinga, og jeg tviler på at noen vil motsi meg på denne).

Husk at før skjøt man normalt ikke med hagle mot annet enn sittende fugl (nettopp fordi man ikke hadde råd til å bomme).

 

Noen som følger resonemanget med små pressgrupper, dårlige ikke faktabaserte utredninger, og veike politikere?

Link to comment
Share on other sites

det er ikke like lett bestandig, men for en pc jeger som det virke er noen av har inne så kan ikke ting gå galt,Alle som har jakta noen år og som har løsna skudd vet at ting ikke går perfekt.Og som en her påstår at jegern burde brukt beine for og få bort hund har vel ikke vært borti sitvasjon med elgfall og hund.For det første så er hundene gira på elgen (noe dem skal være) og for det andre du ser hvor fort elgen er på beina her,er mange som har får regelrett juling av elg.for eks skutt kalv fra kua,da skal en være ytterst forsiktig osv.Det og få elgen på så kort hold som her liker ikke jeg selv noe spesielt,du blir veldig stressa og ting skjer enda fortere en ellers.Men at alle på død og liv skal legge ut alt er ikke nødvendig. Men enig med pocher at vi skal stå for det vi gjør og forsvare jakta våres,kan ikke la noe kvisete noha medlemmer stoppe jakt, her er det mange unge som er i 100m skogen sin og ikke har så mye erfaringer. Jakt kan være brutalt,men verden er brutal ellers sånn er det og sånn blir det nok og. god jakt

Link to comment
Share on other sites

ka i svarte e gæli med der filman der?

ælgen dætt itj med ein gang om at det e et perfekt bogskudd!

 

Øhh, kor tid blei bogen flytta opp i nakken ? Hadde det vært eit perfekt bog skudd, så hadde den hatt et utras, men den hadde falt innen rimelig tid.. Du ser busta fyker av nakken i skuddøyeblikket, du må sjå filmen ein gong til.... :roll:

 

 

beklage,, skreiv gæli..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Snublet over dette klippet i dag:

 

http://www.youtube.com/watch?v=fu9bmEKy ... re=related

 

Den passer vel inn i tråden. Noen burde innse etter første skudd at det er på sin plass å pakke sammen riflen og ta en tur til skytebanen...

 

"Adding comments has been disabled for this video."

Tipper han har fått mye pepper på det klipppet.

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk idiot - som legger ut slikt. Glem at han skyter på levende vilt, med et våpen som garantert ikke er innskutt, bare tenk på rikosjettene etter de skuddene ...

 

Men her har du en annen norsk jaktidiot, som ikke forstår at her skulle det ikke vært løsnet skudd i det hele tatt, men som i tillegg legger det ut på nett.

 

 

Jeg garanterer - disse videoene blir ammunisjon for dem som ønsker å sette ekstremt strenge begrensninger rundt jaktutøvelse, og for å være ærlig syns jeg videoene gir dem gode grunner.

Link to comment
Share on other sites

Å mene at slike videoer er til skade for jakten, er i mine øyne det samme som å mene at bilder fra trafikkulykker er til skade for trafikken.

Det er bare positivt at vi ser noen skrekkeksempler på slik jakt, for da kan vi lære av det og bli bedre skyttere og jegere. Det de to siste videoene viser er absolutt ikke representativt for norske jegere, og det viser undersøkelser om holdning til jakt i Norge.

Det å skyte flere dyr i samme skudd er noe alle jegere jeg har snakket med tar avstand fra, inkludert meg selv.

 

Det at vi her tar avstand fra slike videoer (innholdet, ikke videoen) viser at vi faktisk er bedre jegere enn de som har filmet dette, og det skal vi være stolte av!

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk idiot - som legger ut slikt. Glem at han skyter på levende vilt, med et våpen som garantert ikke er innskutt, bare tenk på rikosjettene etter de skuddene ...

 

Men her har du en annen norsk jaktidiot, som ikke forstår at her skulle det ikke vært løsnet skudd i det hele tatt, men som i tillegg legger det ut på nett.

 

 

Jeg garanterer - disse videoene blir ammunisjon for dem som ønsker å sette ekstremt strenge begrensninger rundt jaktutøvelse, og for å være ærlig syns jeg videoene gir dem gode grunner.

 

 

Ja'a sett den der før jeg også. Vil påstå han har utrolig flaks som greier å få til det der. Som du sier burde det ikke vært løsnet skudd i det hele tatt. Det at han legger det ut, sier vel litt om hvor idiot han er, det er vel "tøft" i hans øyne da sikkert..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...