Jump to content

Skogsfugljakta 09/10


Bård 308

Recommended Posts

Det rare var at det KUN var brunfugl å skyte å se i dag, så ikke ein tiur eller hane på noe slags vis...dette var meget snodig

 

Dette har jeg opplevd mange ganger i fint vær og spesielt når snøen har kommet. Jeg tror nok det henger sammen med at hanene floker seg og derfor blir mer sky og var. Tiuren blir ofte vanskelig å komme inn på hvis den sitter på topp. Da har den en tendens til å slippe seg lenge før man får den på haglehold.

 

 

Det har vel vært noe snø i skogen inntil i går, det så slik ut, men langt fra noe mengder....da vi kjørte inn til jaktområdet flakset det flere fugler opp inni langs vegen som sikkert hadde spist grus, det og var brunfugl....men, det er jo bra for terrenget at det er mye av det. Heldigvis ligger dette terrenget mellom 2 meget kjente terreng i nord trøndelag, så det er kun elgjegere her, og vi driver samjakt med de...noe som fungerer meget bra!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 395
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har vert på skogsfugljakt siden fredagen. Jaktet i et terreng langs Tyrifjorden. Fredag og lørdag var det blåsbortjakt. Så ikke snurten av fugl på jakatbart hold. Letta på lang avstand. I dag så var været på sitt beste og fuglen var medgjørlig. Det var meg som fikk årets ja så langt jeg kan huseke tilbake min livs største sjangse. Rusla sakte over noen rabber med spred furu og godt med bær for å være oktober, det "lukta Tiur" :D var klar som et egg på vei ut av høna, så letter Tiur`n, en skikkelig stor jævel. Får nesten servert`n på fat. Jeg klarer det store kunststykket å glemme å avsikre hagla, så når jeg endelig får gjort det er hagla på vei ned, en 4-5 cm fra skuldern og skudda går. Jeg står igjen med blodig tommel og ser ut som værdens største tosk, Tiur`n er langt av sted. Herettter skal det tørrtrenes og skytebanen skal besøkes mere en noen ganger før sesongen

Så spørs det, er det flere som har bokstavelig driti seg ut på jakt ? Tror nok at det går mange år før jeg får en sånn sjangse igjen. Det er godt at jeg har pils i kylen og Whiskey i barskapet SKÅL :wink: Man kan jo ikke bare skrive om de gangene det går bra

 

Ha en fortreffelig søndag og skitt jakt !

Link to comment
Share on other sites

Rusla en tur i ettermiddag. Det var overraskende mye snø i terrenget. 10-15cm enkelte plasser. Og delvis knaseføre. Så ikke ei fjær. Prøvde også jerpepipa et par steder hvor jeg har sett jerpe tidligere i høst. Også resultatløst. Men det var litt spor, både etter orrfugl, storfugl og jerpe. Det aller meste var nede i storskogen, virker som om fuglen har trekt ned dit hvor det er lite snø på marka.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får vel skrive om min tur i helga også. Som en skrev over, man kan ikke bare skrive om de gangene det går bra.......

Jaktet elg lørdag, og gikk da på en tiur på vei til post.

Søndag ettermiddag fikk jeg til en tur med den yngste bikkja. Gikk i område der jeg fant mye fugl før elgjakta, fant her bare seter. Enten så var den veldig lett, eller så var det bare morrafot. Gikk så i området der jeg gikk på tiuren dagen før. Når vi nærmet oss stedet, hadde vi fin vind, og alt så bra ut. Bikkja markerte, og gikk langt ut foran meg. Så ut som hun fulgte spor. Hun snudde og kom inn igjen, da i medvind. Gikk rett inn i kullet og støkket så det suste. To tiurer og minst to fugler til. Ett stykke videre, så ble det stille i bjella. Lenge. Jeg nærmet meg, og hørte plutselig bjella langt unna. Mulig hun bare hadde vært på langtur, men det ligner henne ikke. Så gikk det opp ei røy. Enten har røya begynt å gå på bakken, og hunden smøg etter. Eller, så var det en skikkelig tjuvreis. Det var ett stykke igjen, og jeg så ikke hva som skjedde. Etter 10 ny minutter begynte hun å markere og fote. Jeg gikk opp og ville ha henne ut for å få opp hodet og ta overvind. Det medførte at hun gikk ett godt stykke ut. Da fant orrhanen det for godt å lette.......

Etter det var vi ikke borti fugl.

 

Så det ble bare tull og rot. Tre fine situasjoner spolert, den ene på kullet var ergelig. Det satt relativt åpent i glissen furuskog og hadde bydd på skuddsjanser. Men, det går ikke alltid slik man vil (heller sjelden synes jeg....) og det er en del av sjarmen. Bikkja hadde rett og slett ingen god dag igår. Jeg venter at hun snart skal ha løpetid, kanskje det er i emning og har virking. Jeg vet ikke.

 

Får håpe jeg får til noen turer til helga.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hadde en ganske artig jakt i helgen selv.

Vell, der og da var jeg mer irritert, men må le av det etterpå.

 

Denne gangen hadde jeg lånt med meg en Remington 243 som jeg gikk med på ryggen.

Jeg skulle nærme meg en myr hvor jeg hørte noen orrhaner spille.

Jeg la fra meg hagla og ladet rifla.

I det jeg lokaliserer orrfuglene på myra, hører jeg no flaksing!

Jaggu! minst 30 orrfugl i en diger flokk flyr rett over meg og jaktkompisen!

Jeg hiver meg etter hagla og fyrer av et skudd rett opp mot en av de.

Før jeg vet ordet av det, tråkker jeg bakover, og klarer å snubble så jeg ligger langflat på skogbakken.

I ren irritasjon fyrer jeg av siste skuddet ganske håpløst i lufta i liggenes stilling.

Makan til 100% sjanser som det, får man sjeldent!

Avstanden fra flokken og meg var vell ca 15-20 meter max.

Jaktkompisen traff dessverre heller ingen på denne sjansen da han sto 30 meter til høyre for meg og hadde skuddmulighet før meg.

 

Skulle hatt den "tryninga" der på film i ettertid.

Typisk! 100% sjanse, så driter man seg ut! :)

 

Men det ble en orrhane senere på kvelden.

Måtte dessverre ha et lite ettersøk etter den da treffet ikke var godt nok takket være en 6-7cm tykkt grantre som sto i veien (nå er det kun halvparten som står igjen av det treet) :)

 

De er rimlig kjappe til fots orrfuglen...

Fant igjen fuglen 70 meter inn i skogen (takket være kompisen)

 

Nå er snart tiden over for jakta :(

 

Orker ikke labbe rundt i 20 minus med ski....Tror jeg... får se, kanskje det er like artig med toppjakt uten hund?

 

Har hørt at det er best å jakte når det snør, stemmer dette?

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ekstremt mange teorier om når det er best å jakte osv. Er nesten ikke vits i å prøve å skjønne seg på det. Men fuglen blir vel mer og mer sky utover i sesongen, derfor forstår jeg ikke at det skal være "best" å jakte når snøen har begynt å falle.

Link to comment
Share on other sites

Det var liv i skogen på søndag - jeg gikk rundt med hagle i hånden, men liker ikke å skyte på søndager (ikke kristen, sitter bare i kroppen, lang historie.)

 

Så hva skjer?

Først en stor og fin tiur i veien, mens jeg kjører gjennom skogen. Men man jakter ikke fra bil, så den studeres til den flyr sin vei. Riktig vakker var den.

 

Deretter en røy som er synlig på en tue, før den også flyr avsted.

 

Parkerer bilen og går inn i skogen. Hunden finner fort en røy - og den flyr opp så jeg kunne skutt den, men jeg lar være.

Deretter en hel rad skogsfugl langs en åsrygg - alle slipper seg ned i lia én etter én. Til slutt to tiur i et tre, som flyr ut når jeg kommer under.

Tar jeg samme ruten på en "skytedag" så er jeg sikker på at det ikke blir så mange fugl å se!

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ekstremt mange teorier om når det er best å jakte osv. Er nesten ikke vits i å prøve å skjønne seg på det. Men fuglen blir vel mer og mer sky utover i sesongen, derfor forstår jeg ikke at det skal være "best" å jakte når snøen har begynt å falle.

 

Snøvær i seg selv er ingen garanti, men gjennom mange år med skogsfugljakt har dagen med det første snøfallet gitt meg god uttelling. At fuglen blir mer og mer sky utover i sesongen er jeg ikke utelukkende enig i på generelt grunnlag, men orrhanene som flokker seg kan være bort i mot umulig å komme innpå. På ekstra kalde dager kan både røy og tiur trykke veldig bra selv om de sitter på topp. Man får kanskje ikke like mange skuddsjangser som tidlig i sesongen, men man kan oppleve letere skudd når løvet har gått og fuglen slipper seg fra topp.

 

Skare er derimot noe forbannet herk. Vondt å bevege seg i og lyd som både skremmer fugl og som gjør det vanskelig å høre når den letter.

Link to comment
Share on other sites

Enda ett innlegg om misslykket forsøk.....

Fikk til en tur igår ettermiddag på et par timer. Hadde total oppe 4 fugler, i en runde jeg før elgjakta normalt hadde oppe 10-12. Tydelig at orren flokker seg og forflytter seg. Når jeg ventet på bikkja på en myr like ved bilen i mørkningen (litt over 18:00), kom først to, så fire orrhaner over meg. De kom i stor høyde, og ikke minst stor fart. Disse var på langtur! Forberedte seg vel på nattekvisten antar jeg.

Tilbake til turen min. Bikkja har ikke vært veldig fast i standen. I høst har det gått framover, med nedtur forrige gang. Nå hadde vi igjen framgang. En stand hvor hun stod over ett minutt før jeg fant henne igjen. Dessverre tjuvreiste hun da hun fikk se jeg kom inntil. En stand til i tetta ved en myrkant. Jeg stod i myra, og kommanderte reis på avstand. Ingen problem, reiste som en kanon. Men, fuglen dro feil vei og ikke over myra der jeg stod. Rolig i oppflukt uten kommando.

 

Så turen var ikke forgjeves. Selv om det ikke ble skuddsjanse og fall, så hadde vi framgang. Det er for meg nesten vel så viktig.!

Håper å få til bra med fuglekontakter i helga, men det er vel en del snø på hytta så vi får se.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hei småviltjegern og BusterGutten.

 

Om jeg er (eller var) sikker ?

Nei og er det vel ikke enda... :oops:

Jaktkameratene (med mye mer erfaring enn meg) mente at dette var ei røy født veeeldig seint i sesongen.

Hu har et mye større hue enn orrhøna, annet vingefeste og mindre lyrepreg i stjerten.

Legger ved et bilde til.

 

2nizcdu.jpg

 

Skal sjekke en gang til før de havner i panna/fryser...

 

mvh Terje

Link to comment
Share on other sites

Var en tur etter skogsfuglen i dag, så en orrhane som holdt seg rett utenfor skuddhold og tre orrhøner som var innenfor.

Holder igjen skudda på brunfuglen, så ingen skudd ble avfyrt. Men bikkja funka iallfall :)

Fuglene satt hver for seg og beita på bakken.

 

Gikk en orrhane langs veien når jeg kjørte ned også :)

Link to comment
Share on other sites

Da er årets siste tur tatt i terrenget jeg har kort. Like greit, for kjedelig var det. Trasket rundt i råtten snø og bråket verre enn en gruppe russ natt til 17. mai. Dro tre fugl på behørig avstand fra oss en gang. Dro lenger ned i bygda og så en orrhane der, og det var alt. Søpleføre og søplevær.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Tok en tur sist lørdag, kjøpte kort på inatur og lai vei i Gjerstadskauen..

Ukjent terreng på ukjent plass.

 

Så noen storfugl, helt vindstille og det ble mye støkk.

Hadde et par fine situasjoner, men bom....

 

Likevel, ei lita røy havna i sekken.

 

20f9s80.jpg

 

 

terje

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur på lørdagen. Har gått den samme runden 4 ganger og blitt rundlurt av Tiur`n vær gang :lol:

Men gøy er det okke som. Bare det å se fugl er gøy. Noen som har peil på om det kan være den samme Tiur`n jeg gang på gang støkker? Har hørt at de på en måte hevder revir og "eier området" ?

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur på lørdagen. Har gått den samme runden 4 ganger og blitt rundlurt av Tiur`n vær gang :lol:

Men gøy er det okke som. Bare det å se fugl er gøy. Noen som har peil på om det kan være den samme Tiur`n jeg gang på gang støkker? Har hørt at de på en måte hevder revir og "eier området" ?

 

Jeg hadde et par Tiur sittende oppi lia her hele senhøsten og utover vinteren.

De satt på akkurat samma plassen igjennom hele perioden.

Hadde sikkert 15 - 20 oppflukter på disse til sammen under trening av hund.

Kunne bare gå opp med noen dager imellom og hilse på dem begge. 10 min spasertur fra vei.

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert mange variabler som spiller inn, tid på året, vær og vind, tid på døgnet og som du nevnte, vegetasjon osv osv

 

Som regel vil jeg si at det er større sjanse for at høna trykker, hanen sitter som regel løst meeeen ingen regel uten unntak, jeg har skutt haner som trykker som murstein.

Link to comment
Share on other sites

Noen som var ute med hund på østlandet på søndag?

Var selv ute hele Søndagen (uten hund).

Tror dette er den føste gangen jeg er i dette terrenget uten å se en eneste fjær!

Vet at det er en del fugl der, har sett mye før elgjakta.

Har en teori om at på dager som dette, må de enten trøkke hardt, eller være så lette at jeg aldri ser/hører dem. Kan jo hende min teori ikke stemmer men. :roll:

Noen som jaktet på østlandet som fikk noe inntrykk av hvordan de trykket?

Link to comment
Share on other sites

Noen som har forslag til et ok skogsfuglterreng på østlandet? Gjerne et som ikke er så veldig tett med skog.

 

Jeg har vært rundt flere steder - Marker, Hurdal, Maura, men ingen av stedene har det vært noe særlig.

Stort sett sett en eller to fugl på en lang dags jakt.

 

Det er for mye snø i fjellet for meg og bikkja nå, og jeg kjenner at lysten ikke er helt mettet enda. :)

Link to comment
Share on other sites

Må nesten få meg en tur eller to til før jul jeg og, men da det er slutt i det terrenget jeg har ruslet litt i har jeg vurdert Finnskogen. Skal til Braskereidfoss en tur til helga muligens. Noen som vet hvordan det er i de strøkene der da? Hvordan ser terrenget ut der egentlig?

Link to comment
Share on other sites

Guttapåskauen:

 

Skulle jo virkelig ha hatt med hund på søndagen da!

Ikke noe som ville gledet meg mer enn at de bare trøkka.

Ikke sett så mye rugde i år, men Jerpa går jeg på hele tiden.

Syntes den er litt morsom å jakte på, da den bare flyr ca. 50 meter etter oppflukt, og trykker like bra neste gang.

Flere som har inntrykk av at det er mye Jerpe i år?

Link to comment
Share on other sites

Var ute både lørdag og søndag.

Her var det svært variabelt. Hadde oppe fugl som trykket veldig bra, men støkte også fugl som gikk på 100m +

 

De storfuglene jeg var borti satt i trærne.

 

Mvh Dagl

 

Jakter du i Odalen?. Var en tur der i midten av oktober og det var sykt mye hjortelusflue. Er vel bedre nå med noen dager med minus.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Ny på dette jaktforumet.

 

Jeg har omsider etter mye leting klart å finne meg et meget bra skogsfuglområde i trønderlag :) Jeg gikk 4 timer på lørdag og så ca 20 fugl. Men dette va i stor stor gra kun hunnfugl! Jeg så 10-12 orrhøner, 6-7 røy og 2 orrhaner. Fuglene lettet nesten alltid på skuddavstand eller i ei buske som jeg sto like under :) Gud man trenger nerver av stål når de braker avgårde. Nesten som man skyter i ren redsel :P

 

I begynnelsen ville jeg ikke skyte dem, men når d var så mange endte jeg tilslutt opp med to høner. Har enda tilgode å få meg en skikkelig storfugl av type svart (brun også), men denne så ut til å ha pensjonert seg :o

 

Holder ikke tiuren seg i samme området som røy? Vet de ikke sitter ilag, men de burde jo finnes i samme terreng?

De satt hovedsak i tett gammel granskog. Når røya slapp meg så tett innpå vil tiuren det også?

 

Setter pris på alt av svar!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...