Jump to content

Skogsfugljakta 09/10


Bård 308

Recommended Posts

satt å tenkte litt på årets skogsfugljakt da jeg gikk innpå fjorårets tråd om skogsfugljakt...det var dumt, ble ikke akuratt mindre å glede seg til :roll:

 

nå er det 39 dager igjen. skal si jeg gleder meg, må bli vant med nybørsa før den tid :wink:.

 

tenkte å kanskje ta en tur med rådyrbikkja mi i et av de terrengene jeg skal jakte i til høsten å se etter om det er noe fugl. Har hørt begge deler angående dårlig bestand, vi får se.

 

her er linken til fjorårets tråd som ble ganske underholdene :D

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=20&t=3878&hilit=skogsfugljakta

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 395
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gleder meg som en unge! Var ute i terrenget og gikk tur, i sommerens tilsynelatende (håper ikke) siste godværsdag, på lørdag. Støkte både tiur og orrhane med kort mellomrom, ble smått gira kan man si! Er det forresten noen som har vet om det er gjort no offisiell skogsfugl taksering på østlandet i år eller i fjord? Mener å ha sett at høgskolen i hedmark har publisert no takst rapporter tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Ja for meg som er bosatt vestpå så virker det som om det kan være bra klekking. Har sett noen pene orrrfuglkull (6-9 stk) og det er lenge siden det har virket så bra...

 

Skal forresten på jakt i telemark midt i september. Noen som har formening om hvordan klekkingen og bestanden har vært der?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vel, vel... Dere får ha en fin jaktstart. Sjøl må jeg vente en hel uke ekstra. Fruen skal til Tallin fra 10. - 14.!!! Sitter igjen med to unger, så da må en nesten være hjemme. Passer midt bak at hun har en årlig tur med korpset hun spiller i akkurat denne helga. Menmen. Jeg får jo lov til å jakte masse ellers, så litt må en vel ofre for husfredens skyld!

 

Men jeg ser for meg en kar som den helga kommer til å vandre hvileløst rundt i stua... Tror muligens jeg har fri fra jobb den 15....

Link to comment
Share on other sites

Tjuvstarta litt i efta :mrgreen:

tuki6.jpg

 

Hadde en 4 timers tur med den ene hunden etter jobb i dag og kom over en 5-6 fugl. Ikke de store mengdene, men det er da noen oppi der.

Vart overraska over hvor mye bær det er i år, men jo høyere man kommer i terrenget, jo mindre er det.

Link to comment
Share on other sites

Vel, vel... Dere får ha en fin jaktstart. Sjøl må jeg vente en hel uke ekstra. Fruen skal til Tallin fra 10. - 14.!!! Sitter igjen med to unger, så da må en nesten være hjemme. Passer midt bak at hun har en årlig tur med korpset hun spiller i akkurat denne helga. Menmen. Jeg får jo lov til å jakte masse ellers, så litt må en vel ofre for husfredens skyld!

 

Men jeg ser for meg en kar som den helga kommer til å vandre hvileløst rundt i stua... Tror muligens jeg har fri fra jobb den 15....

 

ehem, hva har man ikke besteforeldre til? :mrgreen: selv tar jeg meg fri den 10. og 11. ikke planer om å sitte på skolen disse dagene. det har jeg 188 andre dager til.

Link to comment
Share on other sites

var en tur ute i terrenget i dag, gikk en liten tur rundt ei tjønn, fikk se ei orrhøne som fløy langs tretoppene bare 15m ifra meg...like etterpå letta det ei svær røy 10m ifra meg :D

 

gikk så ned igjen å da letta det ca 8-10 jerper rundt meg..flakset over alt :wink: ska gå en langtur en annen dag får å se litt...+ at jeg fanget et hest på rømmen :shock:

Link to comment
Share on other sites

Kom hjem fra svenskejakta nå.

Ble en orrhøne og en li-rypestegg.

Det er ELENDIG med fugl i nordsverige hvertfall.

Jeg skøyt den største tiuren jeg har sett på lenge, men jeg fant den ikke igjen!! :cry:

Ble en lang ettersøk, men uten hell.

Det merklige var at tiuren datt som en søpplesekk på første skuddet.

Jeg løp et stykke mot den, og så at den strakk hals, og gir den enda et skudd.

Løper bort til der den lå.... helt borte!

 

jaja, blir vell noen timer i skogen til neste gang jeg får en sånn sjanse.

Link to comment
Share on other sites

Kom hjem fra svenskejakta nå.

Ble en orrhøne og en li-rypestegg.

Det er ELENDIG med fugl i nordsverige hvertfall.

Jeg skøyt den største tiuren jeg har sett på lenge, men jeg fant den ikke igjen!! :cry:

Ble en lang ettersøk, men uten hell.

Det merklige var at tiuren datt som en søpplesekk på første skuddet.

Jeg løp et stykke mot den, og så at den strakk hals, og gir den enda et skudd.

Løper bort til der den lå.... helt borte!

 

jaja, blir vell noen timer i skogen til neste gang jeg får en sånn sjanse.

 

Reiser til NordSverige på Tirsdag. Hvor i området jaktet du ?

Link to comment
Share on other sites

Spiller ingen rolle hvor du jakter.

Det er ikke bedre noen steder i det hele tatt.

Flere av de fastboende sier at det er det dårligste de har sett på mange år.

Selv tidligt på morgen ser man ikke tegn til fugl som gruser.

Etter en uke så jeg kun 2 orrhøner som gruset klokken 05:00 på morgen.

Det er helt elendig!

 

Noe sier at det er litt bedre sør i landet.

Kanksje det er bedre her i Norge sør på....

Link to comment
Share on other sites

Det er nok bedre sør i skandinavia. Hadde mellom 50 og 60 oppflukter på 2 timer.

I terrengene jeg jakter i er det veldig ujevnt med fugl. Noen områder er det masse fugl og noen områder er tomme.Jeg har jaktet i de samme terrengene i 20 år, og det er helt avgjørende å være kjent i terrengene for å finne fugl.Som vanlig lønner det seg å gå i tett ungskog på middels bonitet. Det mange forbinder med skogsfuglterreng-åpne myrer med furuholmer, ser veldig fint ut, men er bortkastet tid.Gå der det er tett og jævlig , småmyrene inne i disse tette områdene er det ofte fugl. Ungå gammelskog og store myrområder.

Link to comment
Share on other sites

Vi var 2 stk som jakta i 3 dager i jamtlands lan...der var rypa freda da...Men vi så bra med orrfugl og skaut en del fugl og var godt fornøyd med turen. Men over til terengtype: Vi fant jo selvfølgelig fuglen i det tetteste av det tetteste ungskogen/plantfeltene av furu iblandet bjørk, gjerne i kanten mot gammelskogen. Det var HELT dødt i gannelskogen, der det liksom ser så veldig bra ut etc, veeeldig lite tiur og røy der...kan noe forklare dette? Og at det nesten aldrig sitter orrfugl der? Trives den kun i tette områder?

Link to comment
Share on other sites

Det er nok bedre sør i skandinavia. Hadde mellom 50 og 60 oppflukter på 2 timer.

I terrengene jeg jakter i er det veldig ujevnt med fugl. Noen områder er det masse fugl og noen områder er tomme.Jeg har jaktet i de samme terrengene i 20 år, og det er helt avgjørende å være kjent i terrengene for å finne fugl.Som vanlig lønner det seg å gå i tett ungskog på middels bonitet. Det mange forbinder med skogsfuglterreng-åpne myrer med furuholmer, ser veldig fint ut, men er bortkastet tid.Gå der det er tett og jævlig , småmyrene inne i disse tette områdene er det ofte fugl. Ungå gammelskog og store myrområder.

 

Hmm det virket litt rart for meg, har jaktet 10 år i Våler og har motsatt følelse av deg.. Storfuglen finne jeg som oftest i utrørt gammelskog, det med de store myerene er jeg forøvrig enig i. Men kanten på hogstfelt er ofte gode plasser for orrfugl hos meg.

Kanskje jeg hadde sett enda mere fugl om jeg fulgte ditt råd?

Link to comment
Share on other sites

Kom hjem fra svenskejakta nå.

Ble en orrhøne og en li-rypestegg.

Det er ELENDIG med fugl i nordsverige hvertfall.

Jeg skøyt den største tiuren jeg har sett på lenge, men jeg fant den ikke igjen!! :cry:

Ble en lang ettersøk, men uten hell.

Det merklige var at tiuren datt som en søpplesekk på første skuddet.

Jeg løp et stykke mot den, og så at den strakk hals, og gir den enda et skudd.

Løper bort til der den lå.... helt borte!

 

jaja, blir vell noen timer i skogen til neste gang jeg får en sånn sjanse.

Har du ikke hund du?Det er i sånne situsjoner en har ekstra nytte av en hund som apporterer!

Link to comment
Share on other sites

I teorien kunne de fuglene like gjerne blitt tatt på 10 sekunder. Da blir det hysterisk høye tall. Ville du endret synspunkt da?

 

Usannsynlig problemstilling, men med et slikt uttak ville jeg tro det var en god bestand. Så hvorfor ikke? Jeg ville ikke gjort det, men andre får gjøre som de vil. Litt av poenget mitt er at hvis disse jegerene klarer å felle 20 fugler på 3 dager har de sikkert sett mye fugl, å sitte i Norge å si at bestanden ikke tåler dette blir feil.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Conquest her.

 

hører begge deler om bestanden totalt sett, men det var vel slik i fjor også, noen plasser kunne du se sikkert 20-30 fugler, mens andre plasser var du heldig om du så ei fjær på bakken.

 

Nå er det bare 7 dager igjen :D

 

var ute i terrenget i helga og tok også noen bilder

 

i340553915_48724_5.jpg

 

i340553932_92502_5.jpg

 

fikk også tatt et bilde av en jerpe :wink:

Link to comment
Share on other sites

I teorien kunne de fuglene like gjerne blitt tatt på 10 sekunder. Da blir det hysterisk høye tall. Ville du endret synspunkt da?

 

Usannsynlig problemstilling, men med et slikt uttak ville jeg tro det var en god bestand. Så hvorfor ikke? Jeg ville ikke gjort det, men andre får gjøre som de vil. Litt av poenget mitt er at hvis disse jegerene klarer å felle 20 fugler på 3 dager har de sikkert sett mye fugl, å sitte i Norge å si at bestanden ikke tåler dette blir feil.

 

DET ert sant :)

Link to comment
Share on other sites

Noen som har hørt rapporter fra hedmarken?? Skal til Odalen...

 

Leser i Hamar Arbeiderblad i dag at det er dårlig i Vang (Hamar kommune) i hvertfall. Der blir hunnfuglene fredet i år. I tillegg er det baglimit på 2 fugl pr dag. Fuglejakta stoppes 31. oktober.

 

Jeg skulle kjøpe meg sesongkort i kveld, men nå er jeg ikke sikker på om jeg gidder egentlig. Prisen på kortet er den samme selv om jakta blir redusert. Helt greit for meg å redusere kvoter. Jeg utrydder likevel ikke bestanden (fikk èn fugl i fjor og to året før der...). Men når de halverer jakttiden kunne de godt redusert prisen på kort også.

 

Tips til andre plasser, hvor også utenbygds får kjøpt sesongkort, hvor jakta fortsetter til jul? Ringsaker kanskje? Ser ut som om det blir et kjedelig jaktår det her...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...